PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen "venyminen" eli kuluma/välys ja eri ketjumitat



Fraatti
09.07.2020, 10.00
Ostin tälläisen mittarin. BBB chain wear checking tool Chainchecker BTL-125
https://i.imgur.com/02PZ8ju.png

Sain sillä tulokseksi kahdesta eri sähkäristä 0,75. Pyörät ovat 400km ja 550km ajettuja. Eräs toinen (kiinamitta) taas kertoi ettei venymää ole. Tämä kiinamitta ei kai ole näyttänyt yhteenkään ketjuun venymään mutta kuitenkin osoitti sen että lukemat eivät ole samoja molemmissa tai että poikkemaa saattaa olla tuloksissa. Nyt jos kuitenkin ketjut vaihtaisi kuten tapana lienee jos haluaa säästää pakat niin saattaisi käydä niin että ketjut vaihtaisi aina ennenaikaisesti jos lukemat eivät pidäkään paikkaansa. Jokatapauksessa tuo kohtuu pieni ajomäärä kummastutti. Uusiin ketjuihin kumpikaan näistä mitoista ei sopinut.

Katsoin sitten venymää vielä kahdella eri tavalla, sekä työntömitalla että rullamitalla.
Uusi ketju
https://i.imgur.com/nV1aoCj.png

Vanha ketju
https://i.imgur.com/3kwnQjw.png

Tulokset 108 ja 108,45mm -> 108,45/108 -> venymä 0,4%

Rullamitta uusiketju 502,5mm
https://i.imgur.com/TLRZS6p.png

rullamitta vanhaketju 504mm/503,5mm
https://i.imgur.com/xn9Qa5b.png

Tulokset 504/502,5 -> venymä 0,3%

Tässä välissä alkoi sitten kiinnostamaan miksi tulokset ovat sitten noin paljon ristiriidassa keskenään.
Vastaan tuli sivu (http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html) missä on selitetty että mitat mitkä kiilaavat ketjujen väliin antaa virheellisen tuloksen koska tulokseen tulee ketjun rullan välys myös mukaan. Venymähän pitäisi kuitenkin olla ketjujen pinnien etäisyyden (normaalisti 1/2") muutos toisiinsa nähden joka johtuu kaikista välyksista mitä ketjuun tulee lähinnä pinnien seuduille. Rullan välys ei niinkään vaikuta siihen että istuuko ketju rattaalla vai ei. Ketjujen pinnien välys alkaa sen sijaan näkymään siinä että yksinkertaistettuna ketju kulkee rattaalla "liian ylhäällä" ja kuluttaa hampaat rattaasta väärään malliin koska ei kulje tuolla pohjalla kuten pitäisi.
https://i.imgur.com/nJ00VvB.png

Tuossa sivulla on mainittu että shimanon mitta pitää kutinsa koska se mittaa kulumaa niin että välyksen vaikutus poistuu, tosin tämä ei kerro muutakuin että onko ketju vaihtokunnossa vai ei. Jos mitta sopii paikoilleen niin ketju on vaihtokunnossa.
https://i.imgur.com/vjeUKXk.png

Erilaisten mittojen toiminta
https://i.imgur.com/ATPziWF.png
https://www.bikeradar.com/features/how-to-know-when-its-time-to-replace-your-bicycle-chain/

Onko kukaan tuumaillut asiaa?

JackOja
09.07.2020, 10.05
Onko kukaan tuumaillut asiaa?

On tästä aiheesta ollut ennenkin juttua vaik kui.

Fraatti
09.07.2020, 10.09
On tästä aiheesta ollut ennenkin juttua vaik kui.

Epäilemättä. Mikä johtopäätös oli?
Foorumilla on turhan paljon yhden osion alla kamaa eikä näin äkkiseltään tuosta löytynyt mitään silmiin helposti.

maalinni
09.07.2020, 10.45
Itse en kulumia mittaile. Esim. sähköpyörässä vaihdan ketjut 300-400km välein (kierrätän kolmia ketjuja). Sitten kun rupeaa hyppimään rattaan yli, niin vaihdan ketjut ja rattaat.

hcf
09.07.2020, 11.01
Ite taas vaihdan kerran vuodessa keväällä uudet. Millekkään fillarillalle en varmaan saa 2000km täyteen. 0,5% näytti.
Ei kylläkään paljoa venymää huomannu ku rinnakkain ketjut asetteli.

kervelo
09.07.2020, 11.01
Aiheen vierestä:
Noita mittoja ihmetellessä kannattaa huomioida myös se, että kaikki ketjutulkit eivät ole yhtä sopivia kaikille ketjuille. Esim.Park toolin CC-3.2 on kyllä käytettävissä 12sp ketjun kanssa, mutta CC-4 sopii hommaan paremmin. Vastaavia eroja varmaan muillakin merkeillä.

JackOja
09.07.2020, 11.26
Epäilemättä. Mikä johtopäätös oli?
....

Mittaustavoissa, tulkeissa ja tulkinnoissa on eroja.

hsr
09.07.2020, 11.38
Kumman nopeasti teillä ketjut kuluu. Ajoin keväällä pois myymälläni cyklolla KMC:n X11 SL ketjuilla n. 6000 km/ketju, vaihdoin kun venymää Park Toolin CC-32:lla mitattuna 0,5%. Ajoin pyörällä n. 15 000 km ja kolmas ketju oli menossa ja alkuperäinen (Ultegra) pakka toimi hyvin. Vaimon sähköpyörälläkin jo ajettu yli 1000 km ja venymä vielä alle 0.5%.

ArtoR
09.07.2020, 11.54
Kumman nopeasti teillä ketjut kuluu. Ajoin keväällä pois myymälläni cyklolla KMC:n X11 SL ketjuilla n. 6000 km/ketju, vaihdoin kun venymää Park Toolin CC-32:lla mitattuna 0,5%. Ajoin pyörällä n. 15 000 km ja kolmas ketju oli menossa ja alkuperäinen (Ultegra) pakka toimi hyvin. Vaimon sähköpyörälläkin jo ajettu yli 1000 km ja venymä vielä alle 0.5%.

Pesetkö ketjuja ja rattaita usein / välillä / ei koskaan, kun saat nuo noin hyvin kestämään?

hsr
09.07.2020, 12.03
Pesetkö ketjuja ja rattaita usein / välillä / ei koskaan, kun saat nuo noin hyvin kestämään?

Aika harvoin pesen ketjupesurilla, pari kertaa kaudessa kun alkaa näyttää niin likaisesta ettei kehtaa enää ajaa. Tuolla cyklolla ajoin pääosin kuivalla kelillä asfaltilla. Voiteluun käytän Muc Off Dry lubea sprayna. Uusilla ketjuilla ajan tehdasrasvoilla kunnes ketjut alkaa rahista tai näyttää kovin likaisilta.

brilleaux
09.07.2020, 12.09
Toki tuolla hinnalla (https://www.rosebikes.fi/ceramicspeed-ufo-racing-chain-11-speed-chain-kmc-x11-sl-2675455) ketjun tuleekin kestää. :rolleyes: Vai onko kyseessä tämä (https://r2-bike.com/KMC-Chain-11-speed-X11-SL-118-Links-TI-N-gold-black)?

EDIT: toki Sramin perusketju maksaa kai sen 20e ja kestää tonnin molemmin puolin, että vähemällä työllä pääsis tuolla KMC:n ketjulla. :cool:

Condor Heritage
09.07.2020, 12.21
Ketjun mittaan tönärillä campan ohjeen mukaan. Rattaat tällä : https://www.bike24.com/p23762.html. -CH-

stenu
09.07.2020, 12.34
Hmm..jos 300-400 km välein pitäisi vaihtaa ketjua, sitä pitäisi vaihtaa 1-2 viikon välein..? Kuulostaa kyllä todella erikoiselta. Mä vaihdan gg/cx-pyörään ketjun (Campagnolo 11-v.) kerran vuodessa; keväällä syksyn krossikisojen ja talven raparallien jälkeen kesäksi aina uusi ketju, jonka ajan loppuun taas seuraavan syksyn ja talven aikana. En mittaile venymiä koskaan. Yhdellä pakalla ajan kolmet-neljät ketjut loppuun. Nykyään, kun ajan työmatkat pääasiassa sscx:llä tai fiksillä, tulee vaihdepyörään kilsoja vuodessa n. 6-7000. Sitä ennen noin 10000.

Ketjua en varsinaisesti pese ikinä enkä irroita vaihtojen välissä. Pyörästä huuhdon vesijohtopaineisella vedellä isoimmat ravat pois säännöllisesti ja samalla pyyhkäisen ketjun rätillä. Varsinaisesti pesen pyörää vain krossikisojen jälkeen ja muuten pari-kolme kertaa vuodessa. Pesuaineena käytän mäntysuopaa ja ketjujen voiteluun Holmenkol Lube Extremeä.

Välillä on ollut mielessä, että pitäiskö Campa vaihtaa johonkin gg-uskottavampaan vaihteistoon, mutta enpä taida sittenkään..

pulmark
09.07.2020, 12.41
Mie ajan samalla ketjulla n. 5000km maantiepyörässä. Rätti/sienipesu, ei pesuria ja voitelen n. 500-600km välein, sitten kun alkaa nitisee. Tippa/lenkkien nivelrulla öljyä, en löträä ketjua muuten. Voitelun jälkeen odottelen yön yli että ehtii imeytyä ja sitten rätillä pyyhkiminen. Samoin pyyhkiminen ekan lenkin jälkeen voitelusta. Ketjuna nykyään Shimanon HG-701 11-speed, öljynä Dynamic. Dynamic 100ml öljypullon nokka on erittäin hyvä annosteluun, siitä saa sen yhden tipan puristettua eikä öljyä valu joka puolelle. Sama pikkupullo kestää useita vuosia eikä maksa paljoa, alle 10e. Dynamicin yleisöljy ei ole koostumukseltaan ihan ohutta mutta ei paksuakaan. Jotain siltä väliltä.

https://www.rosebikes.fi/dynamic-chain-lubricant-346977

Venymän mittaan rullamitalla ja vaihdan sitten kun on vaihdon aika. Kyllä ketjussa silmin havaittava venymä on kun laittaa suoraksi ja vertaa uuteen, mutta ei ketju ole ikinä syönyt pakkaa tai eturattaita liian aikaisin vaihtokuntoon.

Takapakka, etulimput ja vaihtajan rissat putsaan ketjun puhdistuksen yhteydessä. Takapakan perusteellisempi putsaus, purku ja lehtien jynssäys samalla kun ketjun vaihto. 4-5 ketjua kestää takapakan lehdet, 20-25 tkm.

hsr
09.07.2020, 12.44
Toki tuolla hinnalla (https://www.rosebikes.fi/ceramicspeed-ufo-racing-chain-11-speed-chain-kmc-x11-sl-2675455) ketjun tuleekin kestää. :rolleyes: Vai onko kyseessä tämä (https://r2-bike.com/KMC-Chain-11-speed-X11-SL-118-Links-TI-N-gold-black)?

EDIT: toki Sramin perusketju maksaa kai sen 20e ja kestää tonnin molemmin puolin, että vähemällä työllä pääsis tuolla KMC:n ketjulla. :cool:

Tämä https://www.rosebikes.fi/kmc-x11sl-11-speed-chain-2654102
Pesen pyörän jos se kuraantuu ja samalla huuhtelen ketjut kuumalla vesijohtovedellä, kuivuttua rasvaus.

puppy
09.07.2020, 12.51
pesen liki joka ajon jälkeen, öljy aina sään mukaan, piippurassilla vedän jokaisen välinkin noin kerran viikossa, ajan oikealla tekniikkalla koska raivollahan sen ketjun saa venymään kilometrin aikana. ja ei se kestä kuin 1k, nyt vaihdoin KMC ja kalliimman takapakan, katsotaan.

brilleaux
09.07.2020, 13.02
Tämä https://www.rosebikes.fi/kmc-x11sl-11-speed-chain-2654102
Pesen pyörän jos se kuraantuu ja samalla huuhtelen ketjut kuumalla vesijohtovedellä, kuivuttua rasvaus.

Pitääkin ottaa seuraavaksi KMC kokeiluun. Katsotaan nyt kauanko juuri vaihdettu Sram 1130-ketju kestää. Samalla on myös menossa kokeilu kauanko ajan noilla tehdasrasvoilla koskematta ketjuun.
Edellinen Roven tehdasasennettu ketju(Sram PC-1110) siis venyi 0,5mm tasan tonnissa. Sitä voitelin REXillä.

ebike-harrastelija
09.07.2020, 16.32
Mielenkiintoinen ketju taas kerran, olin jo aikeissa hommata tuollaisen halppiskiinalaisen työkalun myös mutta taidanpa jättää tilaamatta...

Ketjuissa on eri materiaaleja, itsellä käytössä KMC-merkkiset. Onko vaan liian vähän öljytty, huonoa öljyä vai ketjuissa käytetyn materiaalin ominaisuus, että yhden vesisateessa ajetun lenkin jälkeen alkaa työntämään ruostetta ketjun pintaan? Toki lähti kyllä helposti tuollainen ruosteenalku poiskin, kun käytin harjapesurin ja öljyrätin läpi.. Missään muualla pyörän osissa en huomannut ruostetta.

Qilty
09.07.2020, 16.42
Täälläkin sramin pc11110 kesti noin 1200km sorapyörässä hyvällä pidolla. Nyt on shimanon 701 sarjaa ja voiteluna Rex, katotaan kauanko ne kestää, ainakin vaihteet(apex1) pelaa aika paljon paremmin näillä ketjuilla.

Rexin vahaa täytyy ainakin sen verran kehua että voimansiirto pysyy paljon puhtaampana kun öljyillä.

Tuolta löytyykin sitten ihan testiä ketjuista ja rasvoista.

https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

Qilty
09.07.2020, 16.44
Mielenkiintoinen ketju taas kerran, olin jo aikeissa hommata tuollaisen halppiskiinalaisen työkalun myös mutta taidanpa jättää tilaamatta...

Ketjuissa on eri materiaaleja, itsellä käytössä KMC-merkkiset. Onko vaan liian vähän öljytty, huonoa öljyä vai ketjuissa käytetyn materiaalin ominaisuus, että yhden vesisateessa ajetun lenkin jälkeen alkaa työntämään ruostetta ketjun pintaan? Toki lähti kyllä helposti tuollainen ruosteenalku poiskin, kun käytin harjapesurin ja öljyrätin läpi.. Missään muualla pyörän osissa en huomannut ruostetta.Halvat ketjut ruostuu koska pinnoitteita ei ole kun ehkä yhdessä pinnassa. Kalliimmissa sitä on sitten jopa joka pinnalla

Nikkke
09.07.2020, 17.48
Ootte te melkosia rautareisiä kun tollasilla kilsoilla saatte ketjut venymään :D Itse tämmöisenä heikkona rimpulakinttuna kun pk-lenkit pyörii siellä 200W tuntumassa niin ketju kestää helposti sen 5-6 tuhatta kilometriä.

viimeinenlenkki
09.07.2020, 18.18
SRAM XX1 Eagle Chain 12-speed - gold noilla ajanut ja hyvin on kestänyt mittaillut en ole ,vaihtanut uusiin kun rupeavat hyppimään"yli".kesän ainakin kestävät jopa ylikin.

puppy
09.07.2020, 20.10
^kyllähän kaikki ketjut kestävät jos ajaa vähän.

ebike-harrastelija
09.07.2020, 20.46
Halvat ketjut ruostuu koska pinnoitteita ei ole kun ehkä yhdessä pinnassa. Kalliimmissa sitä on sitten jopa joka pinnallaNo on kyllä nuo mun ketjut melko edulliset... Samaa merkkiä niin 10 euroa ja vielä enemmän halppikset, niin Motonetistä 6 euroa - Biltemasta en enää edes viitsinyt katsoa :D Eli ei ole kyllä rahasta kiinni vaihdella ketjuja tarvittaessa... Ehkä en kumminkaan hae Motonetin kettinkiä. :)

nure
09.07.2020, 20.50
Milloinkaan mittaillut muuta kuin tuolla perinteisellä vääntymä konstilla, ketjut loppupeleissä halpoja, 40€ jaettuna kilometreillä ei paljon kustannuksia tee ja kyllä ajossa kulumat huomaa...

Fuuga
10.07.2020, 00.38
Ootte te melkosia rautareisiä kun tollasilla kilsoilla saatte ketjut venymään :D Itse tämmöisenä heikkona rimpulakinttuna kun pk-lenkit pyörii siellä 200W tuntumassa niin ketju kestää helposti sen 5-6 tuhatta kilometriä.200 avg-watilla, jos on kohtuu lähellä normaalia painoa, menee normaali kaveri jo melkoista haipakkaa.

Fraatti
10.07.2020, 00.53
Konstit ketjun vaihtokunnon toteamiseen lienee monet. Jotkut vaihtavat mutulla ja jotkut jollain muulla perusteella. Itseä lähinnä kiinnostaa että tekeekö näillä "työkaluilla" mitään. Luomulla ketjut kestänee pidempään kuin sähköllä avustetuissa vaikkapa täysjoustoissa tai fatbikeissä.

Ihmettelin noita uusia ja vanhoja ketjuja keskenään. Mittasin sekä rullien välykset ja halkaisijat. Huomasin että rullien halkaisijoissa oli eroa ketjujen kesken.

Tässä uusi SRAM PC X1, 7.65mm
https://i.imgur.com/fzmfRWH.png

KMC ebike, käytetty, 7,60mm
https://i.imgur.com/AVA6HDt.png

Ja jos nyt on käytössä tälläinen kiilaava malli niin tällöin rullan halkaisija vaikuttaa tulokseen (olettaen että rullan ja tapin välys on sama). Eri paikoista lukiessa selvisi hyvin nopeastikin että eri valmistajat käyttävät eri rullien halkasijoita jolloin työkalut voivat näyttää jo uusissa ketjuissa erilaisia lukemia. Samoin pinnien ja rullien välykset ovat erilaisia uusissa ketjuissa. Nämä mielestäni aiheuttaa sen että tälläiset kiilaavat mallit voi unohtaa suoraan.

Most chains on the market start with a roller that’s 7.63-7.65mm in outside diameter. SRAM’s chains are larger — for example, rollers from a Red 22 chain are 7.69-7.70mm, while an Eagle 12-speed chain uses rollers that measure 7.72mm. And SRAM’s new Flat-Top chain as part of the Road AXS groups is larger again (7.90mm).

Esimerkkinä vielä vaikka parktool 3.2
https://i.imgur.com/TSOtHfG.png

Tuossa muutama erilainen, ensin kiilaava malli, sitten shimano ja vielä kolmisakarainen joka mittaa myös pelkästään venymän.
https://i.imgur.com/9RO0YFo.png


Toinen juttu mikä tuossa osui silmiin että eri mitat kertovat tulokset eri tavalla. Jotkut käyttävät prosentteja.
https://i.imgur.com/45Z2ziY.png

Rofloffi kertoo venymän per yksi ketju lenkki 0,075mm - 0,1mm
https://i.imgur.com/OTu9GeU.png

KMC:n mittari antaa venymän tietyn linkkimäärän matkalla. Tämäkään ei ota huomioon sitä jos rulla on erikokoinen.
https://i.imgur.com/WtoFsjO.png

Näistä erilaisista mitoista ja mittaustavoista voi vetää vain sen johtopäätöksen että eri mittojen tulokset eivät liene vertailukelpoisia.


Ja se mitä aiheesta luin niin ketjujen kunnon puolesta tärkeämpi lienee tuo pinnien väli (0,5"), ja välys rullan sekä pinnin välissä ei ole niin oleellinen sen puolesta kuluuko rattaat vai ei?

11 & 12 vaihteisista on monessa paikassa maininta että vanhat mitat ovat näille huonoja koska saattaa olla että venymäasteikko on joko 0,75 tai 1. Kaivattaisiin asteikkoa jossa pystytään mittaamaan pienempi kulumia/"venymää" jos vaihdon meinaa tehdä esim 0,5 kohdalla. Ja sellaisiakin löytyy... Täytyy viskata tuo BBB lepikkoon ja tilata uusi mitta....


Tässä eräs mainio artikkeli asiasta: https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/

viimeinenlenkki
10.07.2020, 10.05
kyllähän kaikki ketjut kestävät jos ajaa vähän.mikä on sitten vähän tänä vuonna n.4000km ajettuna.

Fraatti
10.07.2020, 10.15
kyllähän kaikki ketjut kestävät jos ajaa vähän.mikä on sitten vähän tänä vuonna n.4000km ajettuna.

Vaihteiden vaihto kuormattuna ja huono voitelu lienevät ne pahimmat ketjun tappajat. Toki s.pyörissä vielä lisäksi voi rällätä mäkiä ylös täydellä teholla jolloin oman poljennan lisäksi voi olla hetkellisesti yli 500w tehoa itse kuljettajan kinttujen lisäksi. Jostain sattui vastaan että ketjut kestävät vetoa noin 900-1000kg joten polkemalla ei taida helposti mennä poikki ellei ole valmistusvika tai kohtuuttoman kuluneet.

MRe
10.07.2020, 10.31
Ihmettelin noita uusia ja vanhoja ketjuja keskenään. Mittasin sekä rullien välykset ja halkaisijat. Huomasin että rullien halkaisijoissa oli eroa ketjujen kesken.
En nyt itse jaksa tähän perehtyä kovinkaan paljon, mutta eikö ketjussa ole rattaan kulumisen osalta määräväänä tekijänä se rullien "vetopintojen" väli? Eli jos rullan halkaisija aiheuttaa sen, että väli on liian suuri tai liian pieni, alkaa ratas kulumaan. Tietysti sitten vielä liian suuri halkaisija aiheuttaa sen, ettei ketju mene rattaalla pohjaan.

Itse en nyt kauheasti jaksa noita miettiä, kustannus on aika marginaalinen. Mittarista riippumatta olisi kai hyvä mitata ketjun pituus kun sen ottaa paketista ja verrata sitten siihen, eikä johonkin absoluuttiseen venymään. Eli tönärillä vaikka kymmenen lenkin väli ja seurailee sitten sitä.

Capu
10.07.2020, 11.40
Kuskin ja pyörän yhteenlaskettu massa vaikuttavat myös ketjun kulumaan. On aika selvää, jos yhteismassa kirjoitetaan kolmella numerolla, että ketjuihin kohdistuva rasitus ja sitä kautta kuluma on nopeampaa ja vaihtoväli on taajempi kuin se, että yhteismassa on lähempänä 60-80 kg:n luokkaa.

Fraatti
10.07.2020, 12.02
En nyt itse jaksa tähän perehtyä kovinkaan paljon, mutta eikö ketjussa ole rattaan kulumisen osalta määräväänä tekijänä se rullien "vetopintojen" väli? Eli jos rullan halkaisija aiheuttaa sen, että väli on liian suuri tai liian pieni, alkaa ratas kulumaan. Tietysti sitten vielä liian suuri halkaisija aiheuttaa sen, ettei ketju mene rattaalla pohjaan.

Itse en nyt kauheasti jaksa noita miettiä, kustannus on aika marginaalinen. Mittarista riippumatta olisi kai hyvä mitata ketjun pituus kun sen ottaa paketista ja verrata sitten siihen, eikä johonkin absoluuttiseen venymään. Eli tönärillä vaikka kymmenen lenkin väli ja seurailee sitten sitä.

Rullia on jo lähtökohtaisesti eri halkaisijalla. Siksi nuo kiilaavat mittarit ei näytä oikein. Esim SRAMin ketjujen rullat ovat usein halkaisijaltaan suurempia. Tämä johtaa siihen että kiilaava mittari voi näyttää ketjusta kulumaa vaikkei sitä todellisuudessa ole. Keskustelujen perusteella jotkut mittarit ovat näyttäneet jo uusiin ketjuihin 0,5 kulumaa jonka joku voi todeta tarkoittavan jo ketjun vaihtoa jos oletetaan että pinnien välinen "venymä" on mennyt 11 tai 12 vaihteisessa 0,5% asti.

Pinnien etäisyyden kasvu toisistaan lienee se tuhoisin juttu.

Tässä muutama mitta jotka pelaavat niin että eivät "häiriinny" rullan välyksestä tai rullan halkaisijasta. Pari alinta on Shimanon mittoja kun tuossa alemmassa ei lue mitään.
https://i.imgur.com/BdZmPty.png

Kustannuksiin vaikuttanee mitä ketjuja käyttää ja kuinka usein niitä vaihtaa. Itseä ihmetyttää se että vastaan tulee paljon juttuja että ketjut on "valmiit" jo muutaman sadan kilsan jälkeen. Kumpi lie todellinen syy, kuluma vai se että mitta näyttää mitä sattuu?

Itseasiassa tuohon omaan ihmettelyyni löytyikin jo vahvistusta. BBB venymämittari näyttää mitä sattuu. Ja kyseinen työkalu löytyi myynnistä myös liikkeestä mistä ostin pyöräni.... Saa sillä ainakin aikaiseksi aiheetonta huoltotarvetta aikaiseksi jos ei muuta... :rolleyes:
https://i.imgur.com/R6DyBqO.png

alteregoni
10.07.2020, 12.53
Onpas tämä tieteellistä hommaa näköjänsä.
Itselläni juurikin tuo BBB kuluman mittari. Oma kokemus tuosta on, että se on kohtuullisen ja minulle riittävän tarkka. Kun tuon hommasin, niin ei mennyt tuo kärki yhtään rullien väliin ketjussa. Tällöin ketjut uudehkot. Nyt kun vaihteiden vaihdossa häikkää, ei mm. vaihda neljänneltä lehdeltä viidennelle.
Testasin ketjun kuluman ja hups! Pohjaan hulahti, näyttäen 1%? kulumaa.
Kun rupesin enemmän tutkimaan, niin mm. ketju ihan selvästi "nousee" ylös tietyillä pakan rattailla.
Eli pakka ja ketju vaihtokunnossa. Mulla ainakin tuo BBB pitää tarpeeksi tarkasti kutinsa. Vähän alle 2000 km nuo kesti, varmaan pakka olisi säästynyt, jos olisin älynnyt ketjun kulumaa matkan varrella seurailla. Kyseessä siis 11sp Sram PG-1150 teräs pakka ja 1130 Sram ketju

Kulkuri
10.07.2020, 13.34
Omistan sekä Shimanon TL-CN42 että ParkToolin CC-3.2 mitat, eli mitat joista ensinmainittu mittaa oikein ja toinen väärin. Viime talvena vertasin mittojen antamia tuloksia Shimanon 10v CN-HG95 ketjulla ja eroja tosiaan oli.

Kun ketjulla oli ajettu 1900 km ParkTool osoitti 0.5% venymää, Shimano ei ollut lähelläkään. Vasta 4400 km kohdalla Shimanon mitta meni läpi. Tällöin ParkToolin 0.75% prosenttia oli hyvin lähellä ja taisi jostain ketjun kohdasta jo mennäkin. Eli sanoisin, että ParkToolin 0.75% vastaa aika hyvin Shimanon mittaa. Edellämainittu koskee tietysti vain tätä ketjua eli Shimanon 10-vaihteista. Itse asiassa ParkTool sanookin, että 9- ja 10-vaihteisella nimenomaan 0.75% on kriittinen mitta kulumiselle.

alteregoni
10.07.2020, 14.02
Eikös se ketjun suurin kuluma tulekin noista rullista? Eikä ketju itseasiassa juurikaan mekaanisesti veny. Tämän teorian mukaan rullien väliin tuleva mitta antaisi tarpeeksi tarkan tuloksen, oli mitta sitten minkä valmistajan tahansa.

Fraatti
10.07.2020, 14.13
Eikös se ketjun suurin kuluma tulekin noista rullista? Eikä ketju itseasiassa juurikaan mekaanisesti veny. Tämän teorian mukaan rullien väliin tuleva mitta antaisi tarpeeksi tarkan tuloksen, oli mitta sitten minkä valmistajan tahansa.

Ei se mihinkään veny vaan liitoksiin tulee väljää kuluman takia. Jos vain rulla kuluisivat joko sisä- tai ulkopinnasta niin tällöin "jako" pysyisi samana, mutta se ei pysy. "Venymiseksi" sanottaneen sen takia että ketju näyttää välyksien takia kasvaneen pituutta.
Tuossa lienee paikat mistä se kuluu.

https://i.imgur.com/ir7icvq.png
https://i.imgur.com/6LyoJjN.png

Kuvassa yhtämonen linkin ketjuja jotka ovat kuluneet eri tavalla.
https://i.imgur.com/750w963.png

Qilty
10.07.2020, 15.01
Konstit ketjun vaihtokunnon toteamiseen lienee monet. Jotkut vaihtavat mutulla ja jotkut jollain muulla perusteella. Itseä lähinnä kiinnostaa että tekeekö näillä "työkaluilla" mitään. Luomulla ketjut kestänee pidempään kuin sähköllä avustetuissa vaikkapa täysjoustoissa tai fatbikeissä.

Ihmettelin noita uusia ja vanhoja ketjuja keskenään. Mittasin sekä rullien välykset ja halkaisijat. Huomasin että rullien halkaisijoissa oli eroa ketjujen kesken.



Olisko nyt lähtökohtaisesti syytä mitata edes uusista ketjuista, eikä toinen uudesta ja toinen vanhasta.

Miksei voi vaan mitata tönärillä vaikka sitä kymmenen lenkin väliä jos mittarit tuntuu epäluotettavilta? Tai sit luottaa vaan siihen mittariin mikä sattuu olemaan? Hyvät ketjut maksaa siitä 40€ ylöspäin, niin ei sen takia varmaan kannata omaa elämää vaikeuttaa

jone1
10.07.2020, 16.17
ite kerran seurailin ketjun koko venymää mittaamalla koko pituuden. Eli metrin pituiseen kejuun saa tulla sentti lisää niin ollaan 1% venymässä.
Venymää tuli noin 7,5mm ja vaihdoin uuden ketjun, pomppi iloisesti takapakan yli. Meni pakka vaihtoon eli noiden rullien ja akseleiden välinen kulumakin vaikuttaa. Rulla kuluu päältä sekä reiästä ja akseli myös kuluu.

metusala
10.07.2020, 16.33
...Miksei voi vaan mitata tönärillä vaikka sitä kymmenen lenkin väliä jos mittarit tuntuu epäluotettavilta? Tai sit luottaa vaan siihen mittariin mikä sattuu olemaan? ...


No kyllä voi ja niin olen tehnytkin koska peltipalikka-mittarit näytti eri arvoja.
Tämän ohjeen mukaan ja sekä digitaalisella että mekaanisella työntömitalla: https://www.pinkbike.com/u/notdannyhart/blog/how-to-measure-chain-stretch-using-a-vernier-caliper.html .

Fraatti
10.07.2020, 16.37
ite kerran seurailin ketjun koko venymää mittaamalla koko pituuden. Eli metrin pituiseen kejuun saa tulla sentti lisää niin ollaan 1% venymässä.
Venymää tuli noin 7,5mm ja vaihdoin uuden ketjun, pomppi iloisesti takapakan yli. Meni pakka vaihtoon eli noiden rullien ja akseleiden välinen kulumakin vaikuttaa. Rulla kuluu päältä sekä reiästä ja akseli myös kuluu.

Näin olen sen olettanutkin menevän että jos venymä menee yli 0,5% niin pian ollaan ongelmissa. Siksi vaihto suositellaankin tekemään 0,5% kohdalla. Tuossa sinun ketjusi on mennyt jo kauan sitten tuon pisteen yli.

Löysin tälläisen viestin missä on mainittu että koska shimano ilmoittaa ketjun olevan valmis vaihtokuntoon. Se on heidän työkalunsa mukaan 0,5mm / 10 lenkkiä. Ja tämä otti huomioon kokonaismitan(kuten sinäkin olit mitannut) eikä muuta. Näinollen shimanon mitta ilmoittaa ketjut kuluneeksi kun venymää on 0,5mm/127mm = 0.4%. Ja kuten alla lukee niin eri mitat voivat ilmoittaa aivan mitä sattuu. Tuossa mainittu parktoolin version on CC-2 joka taitaa olla myös hiukan kyseenalainen toiminnaltaan.

https://i.imgur.com/KCxgUZ5.png
Tuo tekstipätkä oli täältä: https://www.facebook.com/BarnettBicycleInstitute/posts/chain-checker-checkupone-of-the-handiest-tools-in-your-toolbox-is-the-chain-chec/1123467007694484/

jame1967
11.07.2020, 17.52
Itse kierrän kahta ketjua tonnin välein , autotallin seinällä roikkuu vaihtoketju naulassa ja alapäässä on merkattu uuden ketjun mitta ja siihen vertaan venymää.
Vaihdon yhteydessä pesen bensalla muuten vain voitelen .
Ketjuna campan parhaimmistoo..

Graze
13.07.2020, 23.12
Rohlohvilla mittaan yläketjun puolelta samalla kun painan kammella vetoa ketjuun jottei olisi välyksiä. Johdonmukaisesti on näyttänyt vaihtotarpeen ja riittävällä tarkkuudella.

Fraatti
21.07.2020, 00.51
ParkTool cc-4 saapui. Se näyttää ketjun venymäksi alle 0,5. Tämä mittaa tulosta 14 lenkistä.
https://i.imgur.com/XyPwctS.png

BBB-tool näyttää venymäksi 0,75. Tämä mittaa kymmenestä lenkistä.
https://i.imgur.com/jkBXcEn.png

+€+
21.07.2020, 13.35
Kiinamitalla menty jo pitkään. Toleranssiahan noissa on mutta ei haittaa jos ottaa referenssimitan uudesta ketjusta. Yhtä mittaa jouduin viilaamaan kun näytti päin peetä mutta hyvä se on euron kikkareeksi tuollainkin.

K.Kuronen
05.08.2020, 14.48
Ketjun venymistä enemmän itseä kiinnostaa ketjun taipuisuuden lisääntyminen kilometrien myötä.

Ohiampuja
05.08.2020, 15.10
Rullia on jo lähtökohtaisesti eri halkaisijalla. Siksi nuo kiilaavat mittarit ei näytä oikein...
Tästä olen samaa mieltä. Ja siksi tykkään mitata venymän rullamitalla niin usean ketjulenkin yli mahdollista. Rullamitan mittatarkkuus riittää ihan hyvin, kun sen mitattavan pituuden saa tarpeeksi pitkäksi.

Fraatti
19.10.2020, 00.31
Jahas, nyt tuli sitten ketjujen vaihto ajankohtaiseksi kun tuo parktooli ilmoitti että Levon KMC e11 kettinki oli venähtänyt sen verran että mittari meni ensimmäiseen pykälään, 0,5%. Noin 1250 km siihen meni ja miltei joka reissun jälkeen niitä salvattiin mucoffin dry lubella.
https://i.imgur.com/WrHpncz.png

Tällä työkalulla tulos olikin sitten 1.0, mikä sitten lienkää yksikkö % vai jotain muuta...
https://i.imgur.com/WFjnqbh.png

Noin 5,5mm oli eroa ketjunmitalla josta saanee laskettua että välystä oli tullut sen verran että ketju oli 0,4% pidempi.
https://i.imgur.com/BqJefmR.png

Pulimonni
19.10.2020, 22.45
En ole viitsinyt investoida ketjumittaan, kun ketjut kestää omassa käytössä sen 10 000km, ennen kuin vaihto tapahtuu. Pidempääkin pystyisi ajamaan, mutta ärsyttää, kun vaihteet tökkii. Ketjuna Kmc X11 EL ympärivuotisessa ulkokäytöasä. Miten muilla voi ketjut olla paskana ennen 2000km?

Kanuuna
19.10.2020, 23.12
En ole viitsinyt investoida ketjumittaan, kun ketjut kestää omassa käytössä sen 10 000km, ennen kuin vaihto tapahtuu. Pidempääkin pystyisi ajamaan, mutta ärsyttää, kun vaihteet tökkii. Ketjuna Kmc X11 EL ympärivuotisessa ulkokäytöasä. Miten muilla voi ketjut olla paskana ennen 2000km?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201019/84e8f0fd8038ea01e6ad1841daccd403.jpg
Vitsi, vitsi. Vastatkaa joku tosissaan.

Fraatti
20.10.2020, 10.18
Vitsi, vitsi. Vastatkaa joku tosissaan.

Tässähän ei ollut tarkoitus ajaa ketjuja (ja eturatasta sekä pakkaa) piloille vaan vaihtaa ketju ajoissa maksimoiden edellämainittujen käyttöikä.
Eikä ne ketjut muillakaan näytä kymppitonnia kestävän vaan liian pitkiksi venyneillä väleillä pilataan samalla pakka ja eturataskin kohtuu pienilläkin kilometreillä. -> https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62224-uudet-ketjut-hyppiv%E4t&p=3026588#post3026588

Kyllähän nuo ketjut joutuvat suuremmalla rasitukselle s.avusteisessa fillarissa. Esim eilisessä tuiskussa ajetussa vauhdikkaammassa lenkissä 30% energiasta tuli pyöräilijästä ja 70% akusta. Pyöräilijän keskiteho 156W ja moottorin 327W. Maksimi yhteisteho hetkellisesti noin 1,3kW. Toki tässä akkua ei tarvinnut säästellä joten vauhti sitten sen mukaan. Pyöräilijästä irti saatava teho lienee kuitenkin rajallinen ja ainakin keskisykkeestä voi päätellä ettei mehuja olisi ollut enää paljoa saatavilla.

Varmaan vielä tuo pääsääntöisesti maastossa tapahtuva ajo lisää ketjujen rasitusta kaikkien epäpuhtauksien takia kun ketjurasva alkaa muistuttamaan enemmän hiomatahnaa kuin öljyä.
https://i.imgur.com/q9webKp.png

Mahtaakohan tuo 4kW kaiffari katkaissut ketjunsa suorassa vedossa vai vaihdossa? Vaihtamallahan kaikki saanee hajalle ja ketjut poikki. Ketju taitaa kestää +1000kg suoraa vetoa. Tuolla ukolla taitaa olla hevosen reidet.

Kanuuna
20.10.2020, 10.46
Mahtaakohan tuo 4kW kaiffari katkaissut ketjunsa suorassa vedossa vai vaihdossa? Vaihtamallahan kaikki saanee hajalle ja ketjut poikki. Ketju taitaa kestää +1000kg suoraa vetoa. Tuolla ukolla taitaa olla hevosen reidet.

Ratapyöräilijä Robert Förstemann. Katsoppa huviksesi kuvia kaverista. Mahtaa olla poika syönyt jotain muutakin kuin kaurapuuroa. Reiden ympärys sen rapiat 75 cm. Suoran vedon aikana noi ketjut taisi tosiaan mennä, kun ei Robertin ratapyörässä ole varaa vaihteisiin.

Fraatti
20.10.2020, 14.05
Ratapyöräilijä Robert Förstemann. Katsoppa huviksesi kuvia kaverista. Mahtaa olla poika syönyt jotain muutakin kuin kaurapuuroa. Reiden ympärys sen rapiat 75 cm. Suoran vedon aikana noi ketjut taisi tosiaan mennä, kun ei Robertin ratapyörässä ole varaa vaihteisiin.

Juu, katsoin jo. Luomulta näyttää. Tuosta voi arvella kummasta on kyse.
https://i.imgur.com/0Vt5Fsj.png

Pulimonni
22.10.2020, 08.47
Ei ole kampisarja pilalla taikka pakka kulunut pilalle, vaikka 10tkm ajanut samalla ketjulla. Samat välineet vieläkin käytössä. Ehkä sitten myöhemmin joudun vaikeuksiin. Mutta ihmiset on erilaisia, kaikki omalla tyylillään.