Näytä tavallinen näkymä : Endurance vai jotain muuta, maantiefillari haussa.
 
 
Ostin aikoinaan Specializedin alumiinirunkoisen Dolce:n(48cm) ekaksi maantiepyöräksi, mittariin kuitenkin kertyy useampia tuhansia vuodessa ja nyt olis mielessä päivittää fillaria johonkin selkeästi seuraavan tason hiilikuitufillariin. Ajatuksena on ollut endurance tyyppinen fillari, ajo kun on ihan normi lenkkikäyttöä, lenkit jotain 40-140km välimaastoissa, 100% asfalttia. Fillarikaupassa käydessä tarjoaisivat innolla toki jyrkempiäkin fillareita. Amatöörinä nyt kaipais vähän viisaampien neuvoja, fillarikaupassa kun monesti tunnutaan myytävän sitä mitä hyllystä löytyy. Pohdinnoissa on nyt ollut esim Trek Domane SL6(47cm) joka olis selkeästi endurance fillari, kaupan sediltä toki löytyis myös Emonda SL6 pro(47cm) sekä Specializedin Tarmac(49cm), tarjottiimpa Bianchin Oltre xr3:stakin. Osat kaikissa on ultegraa, hinnat muutaman satasen sisällä toisistaan. Erona lienee geometria ja domanesta löytyvä isospeed vaimennushomma. Onko noi tarmac/emonda tyyppiset pelit liian rajuja kapineita, jos mihinkään kisahommiin ei oo tarjoitus lähteä vai mihin tässä pitäis huomiota kiinnittää. Geometriataulukoita lukemalla en oikeen osaa päästä käsitykseen kuinka radikaalisti asento tosta nykyisestä muuttuu ja pikaiset korttelinympäri tyyppiset testit nyt ei valtavaa valaistumista vielä tarjonnut.
Vartalon mittasuhteet vaikuttaa jonkun verran siihen mallin valintaan. Jos puhutaan Specialized ja Trek pyöristä, niin pitkä jalkaiselle ja lyhyt selkäiselle sopii paremmin Roubaix ja Domane mallit. Tarmac ja Emonda ovat pikkasen pidempiä ja matalempia rungoiltaan ja sopivat paremmin lyhyt jalkaiselle ja pitkä selkäiselle. Toki liikkuvuus ja mieltymykset vaikuttavat.
Oikealla koon valinnalla ja pyörän säädöillä saa noista kaikista malleista kyllä sopivan.
Jos olet Tarmacia tai Emondaa ostamassa, niin huomio että molemmista malleista 2020 pyörät ovat ns. vanhoja malleja, eli niistä pitää saada tuntuvat alennukset. Emonda 2021 on täysin uusi malli ja myynnissä jo. Tarmac 2021 julkaistaan lähipäivinä ja varmaan kesän aikana saa jo pyöriä itselleen.
Ja ostatpa minkä tahansa maantiepyörän, niin osta levyjarrullinen.
Kollinjoki
08.07.2020, 22.11
Mitä noita stack- ja reach-lukemia katselen niin Trek Domane vaikuttaisi hieman rennommalta kuin nykyinen polkimosi. Emonda on hieman kireämpi. Ihan loogista kun on suunniteltu endurancen ja perinteisen maantiepyörän välimalliksi. Tarmac on jo sen verran enempi kyykkypyörä, että veikkaisin että se ainakin tuntuu jo. Se onkin valmistajan mukaan "performance road bike" ja aerodynamiikka edellä piirrelty. Bianchi on taas vielä siitäkin tiukempi, kisahenkinen pyörähän sekin on suunnittelultaan. Silleen vähän mälsää, jos Tarmacia ja Oltrea on tarjottu endurance-tyyppistä pyörää ostelevalle.
editti: ^ ja tosiaan omat kehon mittasuhteet kannattaa ottaa huomioon esim. noiden Trekien välillä harkintaa tehdessä. Pelkät geotaulukot antavat vain suuntaa-antavan näkemyksen.
Kiitoksia vinkeistä, täytynee käydä vielä liikkeessä kokeilemassa domanea ja emondaa rinnakkain ennen lopullisen päätöksen tekoa. Nuo kaikkein kisaisimmat laitteet taidan jättää kauppaan. Tuosta emondan SL6 Prosta löytyis käsittääkseni hiilikuitukiekot erona esimerkiksi domaneen. Onko tuo sellainen asia jonka ajossa selkeästi huomaa? ts. kannattaako maksaa muutama satanen enemmän kuitukiekoista?
Jos puhutaan 2021 SL6 malleista, niin Emondan Pro mallissa on kuitukiekot. Hinta eroa ei Domanen SL6:sen paljoa tosiaan ole, että jos Emondan runko miellyttää, niin itse kääntyisin sen puoleen.
Sit kannattaa miettiä rengastusta myös, Emondaan menee max 28mm rengas, kun taas Domaneen menee 38mm rengas.
Kollinjoki
09.07.2020, 23.34
Kiitoksia vinkeistä, täytynee käydä vielä liikkeessä kokeilemassa domanea ja emondaa rinnakkain ennen lopullisen päätöksen tekoa. Nuo kaikkein kisaisimmat laitteet taidan jättää kauppaan. Tuosta emondan SL6 Prosta löytyis käsittääkseni hiilikuitukiekot erona esimerkiksi domaneen. Onko tuo sellainen asia jonka ajossa selkeästi huomaa? ts. kannattaako maksaa muutama satanen enemmän kuitukiekoista?
Ovat ennen kaikkea kevyemmät. Kenties myös jäykemmät ja aerodynaamisemmat ja mahdollisesti saattavat suodattaa tienpinnan tärinöitä paremmin, mutta sillä ei ole merkitystä. Domanen kiekotkaan eivät ole missään tapauksessa mitenkään painavat, yht. 1675 g jos bike24.comin lukemat pitävät paikkansa. Emonda Pro:n kuitukiekot yht. 1450 g jos taas vastaava jälleenmyyjän tieto pitää kutinsa. Eli n. 100 g vähemmän painoa per kiekko. Yleensä kiekon keventyminen tuo herkkyyttä menoon etenkin ylämäissä. En osaa sanoa miten isolta tämä n. 100 g per kiekko ero tuntuu jaloissa käytännössä. Sun nykyisen fillarin Axis Classicit ovat jo yli 2 kg joten ostit kumman tahansa Trekin niin varmasti huomaat eron. Kiekkojen perusteella ei kannata ostaa Emondaa vaan siinä tapauksessa, että se tuntuu sinulle paremmalta pyörältä mitoitukseltaan. Eli siis ensisijaisesti valitse paremman tuntuinen pyörä kiekkoineen. Jos on kaikkien ominaisuuksien puolesta ihan sama että kumpi, niin asiallisella hintaerolla Emonda pro tarjoaa kiekon verran enemmän.
Tässä road.cc:n pohdintaa maantiepyörän kiekkomateriaalista hiilikuitu vs. alumiini
https://road.cc/content/feature/should-you-buy-carbon-fibre-wheels-171115
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.