Näytä tavallinen näkymä : Rockshox Zeb
Uutta Rockshoxilta:
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-rockshox-zeb-2021-fork.html
Vähän kutkuttais, mut on toi lyrikki ihan tarpeeks jykevä omii ajoihin :D
Mut mikä homma, foxi käyttää pyöreitä muotoja ja rokkari kulmikkaita :D
Hinta on kyllä paljon miellyttävämpi kuin foxilla :D
Uuteen pyörään on tulossa Zeb 180 mm ja mietin tässä josko tilaisi valmiiksi huoltosettiä ja toisaalta pidempää ilmaruotoa testaukseen.
Ilmaruoto tiivisteineen kaikkineen on varsin edullinen, kolmisenkymmentä euroa. https://www.bike-components.de/en/RockShox/DebonAir-Upgrade-Kit-C1-for-ZEB-as-of-2021-p77936/?o=100044-universal-190-mm
Mutta vuosihuoltosetti maksaa yli 67 euroa! https://www.bike-components.de/en/RockShox/Service-Kit-200h-1Year-for-ZEB-Select-Ultimate-DebonAir-A1-as-of-2021-p80421/?o=100001-universal-universal
Olen keulat huoltanut itse kun huoltohintoja olen pitänyt kovina mutta tuolla varaosahinnoittelulla se joku noin 130 euroa huollosta ei olekaan enää niin paljoa. Säästyy kuitenkin työaikaa vaivaa melkoisesti ja jos laskee yhtään mukaan öljy-, vaseliini- ispropanoli jne kuluja.
50 h setti on 30 euroa jossa lähinnä vaahtomuovit ja huulitiivisteet:
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Dust-Seal-Upgrade-Kit-for-ZEB-A-as-of-2021-p79698/
edit: Noo, lähti tilaus 50 h huoltosetistä, dynamic seal grease rasvasta (Slicks honey-rasvaa kyllä olis ollut kotona), 190 mm ilmaruodosta ja Notubes dart paikoista kun tuli mieleen että sellaisiakin on pitkään pitänyt tilata enkä ole aiemmin muistanut.
Uuteen pyörään on tulossa Zeb 180 mm ja mietin tässä josko tilaisi valmiiksi huoltosettiä ja toisaalta pidempää ilmaruotoa testaukseen.
Ilmaruoto tiivisteineen kaikkineen on varsin edullinen, kolmisenkymmentä euroa. https://www.bike-components.de/en/RockShox/DebonAir-Upgrade-Kit-C1-for-ZEB-as-of-2021-p77936/?o=100044-universal-190-mm
Mutta vuosihuoltosetti maksaa yli 67 euroa! https://www.bike-components.de/en/RockShox/Service-Kit-200h-1Year-for-ZEB-Select-Ultimate-DebonAir-A1-as-of-2021-p80421/?o=100001-universal-universal
Olen keulat huoltanut itse kun huoltohintoja olen pitänyt kovina mutta tuolla varaosahinnoittelulla se joku noin 130 euroa huollosta ei olekaan enää niin paljoa. Säästyy kuitenkin työaikaa vaivaa melkoisesti ja jos laskee yhtään mukaan öljy-, vaseliini- ispropanoli jne kuluja.
50 h setti on 30 euroa jossa lähinnä vaahtomuovit ja huulitiivisteet:
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Dust-Seal-Upgrade-Kit-for-ZEB-A-as-of-2021-p79698/Fillariosasta en ainakaan ole saanut selvää vastausta mitä vuosi huollossa vaihdetaan. Vastaus tyyliä tarvittavat tiivisteet/huonot.
Itse en myöskään kyllä vaihda kaikkia. Esim useamman vuoden vanha Pike toimii vallan hyvin ihan vaan putsauksella, rasvauksella ja uusilla öljyillä. Foameja ja stefoja vaihdan.
^
Stefatkaan ei kyllä kulu kovin nopeasti. 50h huolloksi riittää pari kertaa peräkkäin, kun huuhtelee vaahtomuovirenkaan öljyllä ja puristelee talouspaperissa muutaman kerran peräkkäin.
Foameja saa tilattua erikseen uusia tyyliin 5-10€ per pari.
35 mm liukuputken keulaan jopa vain pari euroa pari mutta laita mielellään linkki zebin 38 mm vaahtomuovien kauppaan jos tiedossa.
No eipä ole 38 kokoa tiedossa, totta.
Hommasin itse talven aikana käytetyn ultimate zebin 180mm jonka pidensin 190mm.
Oon huomannut että keula välillä pitää kolinaa , nähtävästi googlailujen perusteella tuo ilmaruodon (vuosihuolto setin kuvassa ylhäällä keskellä punainen alumiininen holkki) holkki on väljä ja kolisee seinämiin, näitä on takuuseen vaihdeltu koska eivät ole olleet toleransseissa..
En ole vielä jaksanut keulaa avata ja tutkia, mutta lähinnä tiedoksi jos ihme kilinää ja kolinaa ajossa kuuluu niin tuo saattaa olla syyllinen.
35 mm liukuputken keulaan jopa vain pari euroa pari mutta laita mielellään linkki zebin 38 mm vaahtomuovien kauppaan jos tiedossa.
https://www.aliexpress.com/item/32828498557.html?spm=a2g0o.detail.1000023.3.21d65e 2cicyIuu
Thanks. 5 paria lähti tilaukseen 8 eurolla.
Minkälaisia säätöjä olette käyttäneet zebissä? Toki kuskin paino täytyy tietää verrokiksi.
Tässä kattavassa Zeb vs Fox 38 testissä testaaja, joka sattuu sopivasti olemaan suunnilleen minun painoinen (olen 72 kg ja testaaja varusteineen 75 kg), testaaja päätyi seuraavaan setuppiin. https://www.pinkbike.com/news/fox-38-vs-rockshox-zeb-2021-review.html
Pressure: 70psi
Volume Spacers: 0
LSR: 9
HSC: 2
LSC: 9
Itse lähdin tuosta liikkeelle mutta 70 psi:n sijaan pumppasin 65 psi. Parkissa en ole vielä käynyt ja muutoinkin ajanut vasta pari lyhyttä testilenkkiä. Mutta parissa selvästi isoimmassa dropissa (1,5-2 m melko tasaiselle) jäi alle puoli senttiä joustosta käyttämättä. Ja muussa kovassa ajossa puolisentoista senttiä.
Rockarin appi suosittaa mun painoiselle vain 56 psi ja paluuvaimennus samat 9 kliksua kiinni asennosta laskien. https://trailhead.rockshox.com/en/tuning/FS-ZEB-ULT-A1/180/DEBONAIR
Polkuajoon taidan seuraavaksi koittaa 60 tai vähän alle itsekin. Parkkiin sitten ehkä tuo 65 about.
Ihan täydellistä herkkyttää en kyllä kokenut vielä noilla säädöillä. Isohkoa kivikkoa sisältävässä alamäessä tuntui että parempi herkkyys ja pehmeys olisi voinut olla. Tuntui että pyörä tökki kiviin ja vauhti hidastui. Vanha 160 mm Pike sille löytämilläni itselle parhailla säädöillä meni jopa paremman tuntuisesti vaikka rengaskin oli siinä 27.5 eikä 29 kuten nyt zebin kanssa.
Mä olin jostain ulkoisten maisten foorumijutuista ymmärtävinäni ettei tuo ihan keveimpien kaverien keula olisikaan..
T:Nimim. 94kg ilman ajovarusteita & huomenna ensisauhut Zeb Select+:sta
Hyödyt Lyrikkiäkin jämerämmästä rakenteesta hyödyttää varmasti paremmin vasta painavampi kuskeja, kunnolla kovaa ajoa ja e-pyöriä. Ja osa arvosteluista pohtii onko zeb vähän väsyttämämmän tuntuinen pitkissä sessioissa kuin vaikka Lyrik koska on niin jäykkä. Ja että kevyimmille kuskeille riittää hyvin Lyrik jossa säästää myös keulan painossa.
Olisin itsekin tosiaan kevyenä valinnut pyörääni Lyrikin jos se olis ollut vaihtoehtona. Mutta vaihtoehdot oli zeb tai selvän lisämaksun kanssa Fox 38 niin päädyin zebiin. Ja varmasti tosi hyvä vaihtoehto tuokin on eli ei silleen harmita. Sopii myös mun pyörän värimaailmaan :)
https://ep1.pinkbike.org/p6pb20564971/p6pb20564971.jpg
Pinkbikessa oli muutama päivä sitten ihan mielenkiintoinen pyöräesittely, jossa Ews kuski Katy Winton kertoi Nukeproof Gigastaan. Katy on n. 159 cm pitkä, painaa 56 kg ja ajaa S koon Gigaa. https://youtu.be/Q8FlhNmafPw
Hänen skottimurrettansa on kyllä kiva kuunnella :)
Keulana Katyn Nukeprooffissa on Zeb eli alan päästä asiaan :)
Tämän otsikon aiheeseen liittyen Katy kertoi keulan säätöjen olevan
48 psi
1 token
Rebound 8 kliksua hitaimmasta laskien
Lsc 3 from all the way minus mikä tarkoittanee nopeimmasta eli auki asennosta laskien
Hsc täysin auki.
Tokenin hän kertoo lisänneensä viimeisimpään kisaan kun maasto erityisen jyrkkää. Kuumassa kelissä reboundia lisännyt normaalista 7 kliksusta kasiin. Kuulostaa silti mielestäni hitaalta noin pieneen ilmanpaineeseen nähden mutta ilmeisesti keula ei silti pakkaudu kasaan mikä kyllä enduron maailmancupissa naisten elitessä 10 sakissa tulisi heti esiin!
Lisättäkööt että itse olen 72 kg painoisena ja 190 zebillä ajanut nyt noin 50 psi Paineella (edit. korjasin 55->50, sillä 55 oli ennen pidennystä 180->190) ilman tokeneita, rebound 10, lsc 10, lsc 1. Koittanut säädellä lsc säätöä pari kliksua kerrallaan suuntaan ja toiseen, lähinnä vähentäen mutta en juuri huomaa eroa. Parkissakin jää noin reilu sentti joustoa käyttämättä mutta hsc nollassa vajaan parin metrin dropista lähimetsässä kolahti kyllä pohjaan kuuluvasti.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb20971946/p4pb20971946.jpg
Jos tänään pidemmän tauon jälkeen koittais Wintonin säätöjä paitsi että ilmaa enemmän ja ilman tokenia. Mitä pidempi keula niin Sitä vähemmän tokeneita kai oletuskin ja Katyn keula on tod näk 180 tai vaan 170 mm.
Edit 2. Rebound tuntui liian hitaalta vain 8 kliksulla. Tykkään 9 tai 10 nopeudesta. Lsc vain 3 nopeimmasta aiheutti ehkä liikaa sukeltelua. 5 tuntui hyvältä kompromissilta eli sellaiset 12 kliksua jos laskee täysin kiinni eli + puolelta. Aluksi mulla oli painett 52 psi mutta vähensin 49 lukemaan ja silti jäi reilu sentti turvavaraa isompaan erehdykseen...
Aika pienillä paineilla saa ajella joo, mulla 50psi 180mm travelilla ja painoa nakkena nyt 78kg. En ole saanut pohjaamaan kertaakaan. Mulla on Select+ ja tuntuu suht yhdentekevältä onko compressio kokonaan kiinni vai auki.
Mulla elopainoa 98kg. 190mm joustoa, paineet pyörinyt 57-63psi. Kaikki arvot auki asennosta laskettuna : LSC 8, HSC 2, Rebound 8 naksua. Ei tokeneita. Ajo nyt kesällä pelkkää parkkia. En ole kamalasti jaksanut säätää. Aika pitkälti käyttää n. 70-80% joustosta sappeen reiteillä.
Mikäköhän on pielessä?
Trailhead antoi omillatiedoilla painesuositukseksi 82psi(104kg ja E-mtb),sag oli noilla paineilla n. 10% tiputin paineet alle 70psi Sag oli 20%. Vasta +50psi paineilla sain sagin 30% viivoille.
Trailhead luulee pyörän olevan 180mm joustolla mutta siihen vaihdettu uusi 170mm ilmaruoto, pyörästä löytyy sag asteikko 170&180 ilmaruodolle.
Keula Zeb ultimate, takana yksi 50km sisäänajo lenkki reboundi trailheadin mukaan.Ei tokenia
Aikasemmin on yleensä Sag ollu aikalailla sinneppäin mitä painetaulukot sanoo, nyt tuntuu aika omituiselta että paineet olisi n. 30% erilailla mitä valmista ehdottaa..?
Miten toi 180>170mm pitäis vaikuttaa paineisiin?
Voiko toi Trailhead olla noin sekaisin noitten paineiden kanssa vai mikä on?
En murehtisi moisesta jos keula tuntuu hyvältä. Keulassa sagin mittaaminen on lisäksi vähän vaikeaa, etenkin nykyisillä loivakulmaisilla, tahtoo keula liikkua nihkeästi. 30% saattaa myös olla liikaa keulan sägiksi, yleensä käytetään keulassa vähän pienempää sägiä.
Trailhead appiin voit valita zebin 170 mm mitassa eli et valitse kirjoittaa sarjanumeroa vaan etsit zebin listasta. Näet mitä silloin suosittaa paineeksi. Lyhentäessä pitäisi olla painetta muutama psi enemmän. Lyhyempään saatetaan myös suosittaa tokenia. Tyyliin 10 mm lyhyempi tarvii yhden tokenin enemmän. Voit myös koettaa valita ei e-mtb testiksi.
Keulan sagisuositus tosiaan yleensä n. 20+ %. Perässä se suurempi 27-32 %.
Kiitti neuvoista,
Testasin tota ja 104kg kuljettajan+tavaroiden painoilla ei Trailhead muuta painesuositusta 170/180 tai e-mtb/luomu..? tarjoaa joka asetuksella 82psi tiputtaa vain reboundia 2napsua.
Muistelin että keulassa oli tarra tai jossain luki E-mtb add 10psi? Ja ajattelin että toi ohjelma lisää sen automaattisesti..?
Keula tuntu testilenkillä hyvältä välillä tosi hyvältä joskin vaikea verrata kun uusi pyörä, uusi keulakulma, siirtyminen luomusta sähköön.. ja niin paljon rahaa kiinni että ”pakko” tuntua hyvältä..=)
Olen hakenut luomussa tota 25%sag, fox36 trailpyörän kanssa mutta muistelin lukeneeni että sitä vois kasvattaa loivakulmaseen sähköenduroon eteen ja taakse 30%?
Taidan kokeilla illan lenkille 60psi miltä tuntuu..
.. ja niin paljon rahaa kiinni että ”pakko” tuntua hyvältä..=)..
Tämä oli päivän paras...ja niin totta :D
andymcsara
22.08.2021, 12.29
Onko joku saanu ilman suurta taistelua Rokkarin oman lokasuojan zebiin kiinnitettyä? Kaksi ruuvia sujahtaa ihan ongelmitta mutta aina toisen reunan vika ruuvi tuntuu ettei millään tule kohdalleen. Vaikuttaa liian kapealta keulassa oleviin kiinnitysreikiin nähden. Eikä kyllä veny sen vertaa että sais kohdilleen. Pitää varmaan porata vähä reikiä leveemmälle.
Jukka4130
22.08.2021, 16.41
Olen hakenut luomussa tota 25%sag, fox36 trailpyörän kanssa mutta muistelin lukeneeni että sitä vois kasvattaa loivakulmaseen sähköenduroon eteen ja taakse 30%?
Pieni, mutta oleellinenn vinkki. Keulan painauma ei ole toiminnallinen mitta. Toisin sanoen, sen perusteella ei ole useinkaan kannattavaa hakea säätöjä kohdilleen. Kun ne ovat löydetty, sen voi toki mitata ja painaa knoppitietona mieleen niin halutessaan.
Ensinnäkin keula halutaan saada (täysjouston tapauksessa) toimimaan parina takapään kanssa. Takapään painauma haetaan ensin kohdilleen, joka voi olla rungosta riippuen melkein millin tai muutaman psi:n tarkkuudella tapahtuvaa toimintaa. Kun se on saatu oikealle alueelle, keula pyritään saamaan pariksi sen kanssa niissä rajoissa, mitä käytössä oleva ilmajousi ja vaimennin antavat myöten. Tämän ohella toki muutki mieltymykset otetaan huomioon, kuten miten paljon alkuherkkyyttä on mahdollisesti valmis uhraamaan keskialueen kantavuuden ehdoilla, progression määrä jne.
Lisää tästä ja muutamasta muusta asiasta voi lukea halutessaan tästä: 4130.fi – 9 vinkkiä ja harhaluulon oikaisua jousituksen säädöstä ja toiminnasta (https://www.4130.fi/ext/9-vinkkia-ja-harhaluulon-oikaisua-jousituksen-saadosta-ja-toiminnasta/)
Onko joku saanu ilman suurta taistelua Rokkarin oman lokasuojan zebiin kiinnitettyä? Kaksi ruuvia sujahtaa ihan ongelmitta mutta aina toisen reunan vika ruuvi tuntuu ettei millään tule kohdalleen. Vaikuttaa liian kapealta keulassa oleviin kiinnitysreikiin nähden. Eikä kyllä veny sen vertaa että sais kohdilleen. Pitää varmaan porata vähä reikiä leveemmälle.
Joutui tappelemaan.
On jo tovi kun sen asensin, muistaakseni hieman pikku viilalla levitin reikiä.
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun keula ei edes pyörän omalla painolla palaudu ylös asti vaan jää 1-1.5cm nousematta?
Jokkepappa
18.10.2022, 21.27
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun keula ei edes pyörän omalla painolla palaudu ylös asti vaan jää 1-1.5cm nousematta?Huollon tarve, ilmat väärällä puolella.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Tai sitten ei juuri vikaa tai vaikutusta. Jos ohjaustangosta nostamalla pitenee täyteen mittaansa. Sagi painaa keulan kasaan sen jonkun 20% kuitenkin
Keulalla on ajettu n. 6h joten huolto ei varmaan ole vielä ajankohtainen.
Keula ei pitene täysin kun etupääon ilmassa. Tämä on se ongelma. Paineen tasaus venttiileillä ei myöskään ole vaikutusta.
Kun keula ei ilmassa roikkuessaankaan pitene täyteen mittaan, siitä ei voi missään tilanteessa käyttää koko joustoa.
Jukka4130
19.10.2022, 23.13
Ilmajousen negatiiviselle puolelle on syystä tai toisesta päässyt todennäköisesti kertymään tarkoitettua suurempi paine. Sen kohdistama voima on suurempi kuin positiivisen puolen, mikä aiheuttaa em. efektin. Voimat ovat balanssissa tuossa siinä kohtaa, jossa keula on painunut kasaan. Ilmajousi auki, tiivisteiden tarkistus ja takaisin nippuun. Jos ongelma uusii, tiivisteet vaihtoon.
Eikös sen pitäisi itse tasapainottaa paineet pikkuhiljaa?
Pitäisi tehdä se periaatteessa saman tien ymmärtääkseni näissä uusimmissa keuloissa. Aiemmin esim painetta huollon jälkeen pumpatessa piti tasailla painetta painamalla keulaa jonkin verran ohi sagi-alueen jolloin paine vasta tasautui. Ja sitten taas pumpulla tarkistettiin / lisättiin painetta. Eli keulaa painamalla paine siirtyi ylhäältä alas. Nykyisissä ei tätä tarvitse tehdä, vaan venttiilin pitäisi päästää paine siirtymään siinä pumpatessa koko ajan. Sen huomaakin kun pumpatessa hetkeksi lopettaa pumppaamisen niin paine samanatien vähän laskeekin ennen kuin pysähtyy (ilmaa virtaa venttiilin läpi toisellekin puolelle ja paine laskee sen vuoksi).
Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tuosta hinnat alkaen mallin Zebistä, mitä muutamassa pyörässä tulee mukana. Onko se ihan roskaa 180mm juustolla?
^mulla oli 170mm jäykkäperässä, tosi hyvä keke. Herkkä ja kantava keskialue.
En osaa muuta sanoa kun en niin tajua joustojen päälle.
Tosiaan kuski on ~60kg, että joidenkin arvostelujen mukaan sopisi paremmin painavammalle kuskille?
No sen voin uskoa, mulla oli 50psi painetta ja oon 85kg ajokamoissa.
Ei niin herkkä alkujoustoltaan, mutta ihan ok isoissa hiteissä. Uusi 2023 Ultimate ilmeisesti parantunut tällä alueella.
Nojuu tätä vähän "pelätään". Tulossa on tosin ihan perus Zeb, ei mikään ultimaattia lähelläkään.
No ei se nyt mikään huono keula ole toki missään nimessä. Toki kevyelle kuskille riittäisi Lyrik aivan yhtä hyvin (tai paremmin) mutta jos zeb tulee uuden pyörän mukana niin ajamaan vain.
No ei se nyt mikään huono keula ole toki missään nimessä. Toki kevyelle kuskille riittäisi Lyrik aivan yhtä hyvin (tai paremmin) mutta jos zeb tulee uuden pyörän mukana niin ajamaan vain.
Jeh, tuleehan se. Tänks.
Tuossa on varmaan ainakin yksi tokeni valmiina. Sen varmaan voi ottaa pois, jos haluaa kuskille lisää herkkyyttä?
Ja jos ei ominaisuudet riitä niin tuota pystyy tuunaamaan tarvittaessa paremmaksi esim Charger 3-kitillä.
Rokkari suosittelee mulle zebbiin joku ~95psi ja reboundia hitaimmasta 4 klikkiä nopean suuntaan. Laskin että klikkejä 19, kuulostaa melko hitaalta reboundilta suositus. Toki paine nopeuttaa luontaisesti, mutta silti. Noh, pitää alkaa testailemaan ja hakemaan säätöjä, harmi että tälleen talven alla vähä heikommat mahollisuudet siihen.
Mä pidän myös noin 4 kliksua nopeampana kuin mitä suositus olisi mun painoiselle. Toki ihan eri lukemissa koska painan vähemmän ja keulassa painetta siten myös vähemmän (48-50 psi). Keulakin 190 mm mikä vaikuttaa siihen, että painetta on selvästi vähemmän kuin mitä olisi vaikka 170 mm versiona. Olikohan jopa jotain 5 psi per 10 mm keskimääräinen paineen muutostarve.
edit. Kylmä ilmakin voi vaikuttaa hieman paine ja rebound-tarpeeseen.
Ensityypit zebukasta otettu ja onse ainakin erilainen, vähän vaikea vielä analysoida miten, kun aika moni asia muuttui kerralla. Aikaisemmin siis oli lyrik select 170mm 51 offsetillä. Tää zeb ultimate -23 180mm ja 44 ofsetilla. Tuo ohjaus tuntu ainakin heti erilaiselta, huomasin ja pyörää kämpässä pyöritellessä, se onko hyvällä tapaa, en osaa vielä sanoa. Näin alkuun oli ainakin aika epävarma olo, tottuessa tuskin enää huomaa vaikutusta.
Toinen minkä huomasi heti, oli keulan toiminnan äänettömyys, se on vähän hämmentävää, mutta ehdottomasti plussaa :D Damperi ei siis suhise ja puhise. Tukevuuden vs lyrik huomasi ehkä myös, tää yhdistettynä siihen uutee ofsettii teki ehkä vähä sitä epävarmuutta tällee liukkaassa kivikkojuurakossa, mut tottumiskysymyksiä ja on myös hiukan ajotaukoa takana, niin vaikea sanoa mikä johtuu siitä.
Reboundin laitoin noin puoleen väliin, napsun verran hitaamman puolelle. Nopea se taisi kyllä olla, ainakin hyppyristä ja möykyistä ponnistaessa tuntui kuin ampaisisi taivaaseen, hypyt meni myös pitkälle, tosin en noita hyppyreitäkään hetkeen ole kokeillut. Compressioihin en vielä koskenut, eli keskialueella molemmat, ei ollut sellaista ajoa että olis ollut järkevä niitä vielä testailla.
Smootilta keula kyllä tuntui, rytyytystä oli ihan kiva ajaa, keskialue kyllä suht jämäkkä, minkä takia tuntui tavallaan kun olisi vähemmän joustoa, vaikka sitä oli enemmän. Jonkin verran joustoa jäi myös käyttämättä, mutta eipä tuo ajokaan kovin villiä ollut. Pitää kurkata onko sisällä tokenia ja ehkä varaa painettakin vielä pudottaa.
Yksi iso miinus tässä oli edelliseen verrattuna, varsinkin tälleen alkuun säätöjä hakiessa. Liukuputkissa ei ole enää sagimittareita :( Niitä tuli aiemmin paljon tuijotettua ja analysoitua käytöstä sen perusteella, nyt aika mahoton arvioida millasella korkeudella rullailee menemään. Toisaalta, ehkä tää lopulta myös helpottaa sitä vahtaamisen tarvetta ja keskittyy tuntemuksiin enemmän.
Varmaa keulan edut tulee mulle paremmin esiin, kun saa vähän tuntumaa ja kovempaa ajoa alle. Hyvä tuo lyrikki oli myös ja vähän ehkä meinaan pyrkiä saamaa samaa tuntumaa kun siinä oli, jos siinä on mitää järkeä :D
https://i.imgur.com/3eHxq37.jpg
Jukka4130
10.11.2022, 14.54
Ja jos ei ominaisuudet riitä niin tuota pystyy tuunaamaan tarvittaessa paremmaksi esim Charger 3-kitillä.
Valamiehistö on vielä niin sanotusti ulkona, että missä määrin Charger 3 -vaimennin on päivitys ja mihin verrattuna.
Sambolo, Tokenia siellä ei pitäisi olla jos 180 mm alunperin.
Compressiota, ainakin nopeaa, kannattaa testata ottaa pois jos nyt oli jossain puolivälisssä. 2021-22 mallissa sitä ainakin tosin oli vain 4 kliksua. Johonkin yksittäiseen isoon droppiin (täysin muusta ajosta poikkeava) olen sitä joskus laittanut 2 kliksua ajatellen ettei keula mene pohjaan mutta normaalisti ollut aina kaikki lsc:t pois.
Liukuputken sagimittarista. Niin kätevä kuin se onkin, varsinkin takaiskarissa, niin edessä ongelmana on helpommin vaihdettavissa oleva keulan pituus. Zebissä asteikkoja tulis olla useita. Ainakin 170, 180 ja 190-milliselle ilmaruodolle. Toki putki on paksu eli kyllä siihen mahtuisi niitä vieretysten, kun on mun vanhassa xc-pyörän Sidissäkin kaksi asteikkoa (100 mm ja 110 mm versioille).
Jukka4130
11.11.2022, 11.39
Painauma/sag on keulassa toissijainen tekijä jo siitä syystä, että siihen vaikuttaa lukuisia tekijöitä, kuten pyörän geometria, ajoasento ja sen kautta määräytyvä painopiste sekä systeemissä ilmenevä kitka. Takaiskarin kohdalla tilanne on toinen joissakin rungoissa painauman asettaminen suosituksiin voi olla hyvinkin tarkkaa. Kun takapää on saatu säätöihin tai ainakin hyvälle alueelle, keula halutaan saada pelaamaan sen kanssa mahdollisimman hyvin parina ja niin, että se antaa toivotut ajo-ominaisuudet. Mihin painauma/sag silloin asettuukaan, on toissijaista tai korkeintaan nice to know -tieto.
Muun muassa Vorsprungilla on hyvä tietopaketti asiasta. Vorsprungsuspension.com – When to Ignore Sag? (https://www.vorsprungsuspension.com/blogs/learn/when-to-ignore-sag)
Joo näinhän se on. Lähinnä kiinnostaa ajaako liian matalalla, että vaikuttais epäedullisesti geometriaan. Mutjoo pitääpä vähän testailla ja hakea asetuksia kunhan kerkeää :) Hyvä kuulla, että ei tokeneita, lyrikissä ne oli mulla ainakin turhat.
Tuli huvikseen tuossa ennen asennusta mittailtia asioita ja AC ois speksien mukaan ollut 1.5cm enemmän kuin vanhassa, mutta oli mitattuna 1cm. Liukuputken näkyvä osuus ”max travel” viivalle oli myös 180mm sijaan 175mm. Siinä sägimittarissa oli kyllä sekin hyvä puoli, että näki helposti heti jos keulassa oli jotain vikaa ja painetta väärällä puolella.
^Katkaise o-rengas ja liimaa päät pikaliimalla yhteen. Jos rengas ei kovin paljoa veny, kestää yllättävän hyvin. Siis siihen sagin mittaukseen.
-22 ja -23 mallien HSC ja LSC säätöjä ei voi verrata keskenään. Ns. nolla-asento on uudessa nimenomaan keskellä kliksu-asteikkoa.
Vanhemman mallin keulalla ajoin myös käytännössä aina kaikki vaimennukset auki. Nyt ne on pysyneet keskellä tai kliksun tai yhden suuntaan tai toiseen.
^Katkaise o-rengas ja liimaa päät pikaliimalla yhteen. Jos rengas ei kovin paljoa veny, kestää yllättävän hyvin. Siis siihen sagin mittaukseen.
Kyllähän tuossa o-rengas on, näkyy kuvassakin, mutta valmis mitta-asteikko puuttuu.
^En katsellut niin tarkkaan kuvia, oletin että kyse on o-renkaan puuttumisesta. Turha vinkki siis :D
Valamiehistö on vielä niin sanotusti ulkona, että missä määrin Charger 3 -vaimennin on päivitys ja mihin verrattuna.
Vaikkapa Charger 2.1:een verrattuna se tuo vähän lisää herkkyyttä alkujoustoon ja huomattavasti lisää tukea loppupäähän. Kevyelle kuskille jälkimmäisestä ei niin hyötyä, joten alle 70kg varmaan Charger RC ja 2.1 varmaan toimivat riittävän hyvin ettei päivitys kannata. Raskaampi kuski ja kovempaan rymistelyyn varmaan toivottu kehitys. Sambololta varmaan tulee vielä tarkempaa analyysiä uudesta keulasta :). Minulla vasta harkinnassa tuo uusi Ultimate tai päivitys.
Jukka4130
12.11.2022, 12.34
Vaikkapa Charger 2.1:een verrattuna se tuo vähän lisää herkkyyttä alkujoustoon ja huomattavasti lisää tukea loppupäähän. Kevyelle kuskille jälkimmäisestä ei niin hyötyä, joten alle 70kg varmaan Charger RC ja 2.1 varmaan toimivat riittävän hyvin ettei päivitys kannata. Raskaampi kuski ja kovempaan rymistelyyn varmaan toivottu kehitys. Sambololta varmaan tulee vielä tarkempaa analyysiä uudesta keulasta :). Minulla vasta harkinnassa tuo uusi Ultimate tai päivitys.
Omat, joskin hyvin rajalliset, kokemukset ovat vastakkaiset. 3-koppainen Charger-vaimennin tuntui selvästi ylivaimennetulta ja edellytti aika reilukätistä ajoa, että ominaisuudet tulivat esiin. Tämä tosin Lyrik-mallissa, eikä Zebissä, joka on tässä aiheena.
Omat, joskin hyvin rajalliset, kokemukset ovat vastakkaiset. 3-koppainen Charger-vaimennin tuntui selvästi ylivaimennetulta ja edellytti aika reilukätistä ajoa, että ominaisuudet tulivat esiin. Tämä tosin Lyrik-mallissa, eikä Zebissä, joka on tässä aiheena.
Näin se ilmeisesti onkin uuden vaimentimen toiminta, mutta samalla alkujoustoon on saatu tuota herkkyyttä. Se muistuttaa Foxin Grip2:sta toiminnaltaan eli progressiivisempi, kun aiemmin Charger RC ja 2.1 pohjasivat herkemmin. Domain taas on ollut progressiivisempi ja vaikea saada pohjaamaan ja uusi Charger 3 on samantyyppinen, mutta toki muuten parempi säädöiltään ja toiminnaltaan.
Jukka4130
12.11.2022, 19.18
Näin se ilmeisesti onkin uuden vaimentimen toiminta, mutta samalla alkujoustoon on saatu tuota herkkyyttä. Se muistuttaa Foxin Grip2:sta toiminnaltaan eli progressiivisempi, kun aiemmin Charger RC ja 2.1 pohjasivat herkemmin. Domain taas on ollut progressiivisempi ja vaikea saada pohjaamaan ja uusi Charger 3 on samantyyppinen, mutta toki muuten parempi säädöiltään ja toiminnaltaan.
Hyvin toimiva vaimennin ei uhraa alkuherkkyyttä samaa tahtia hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennuksen lisäämisen myötä. Ideaalitilanteessa keula on hyvin ajettavissa täysi kiinni olevalla säädölläkin.
Mikä näistä zebin keuloista olisi sellainen mikä aidosti kannattaisi ostaa (hinta/ominaisuudet)? Mistään ”kashimasta” en haluaisi maksaa (juu, ei ole kashimaa rs:llä). Tällä hetkellä sähkärissä Marzocchi bomber z1, missä perussäädöt.
No kun ite kattelin ni tais olla vajaa satkun hintaero uuden ja vanhan ultimaten välillä niin valitsin uuden. Vieläki vähän vieraalta ja epävarmalta tuntuu tuo zebbi itellä ja varmasti nopeampi kuski oon tuolla vanhalla lamalyrikillä tällä hetkellä suurimmassa osaa tilanteissa, mutta toisaalta välillä tuntuu että melkein lentää, varsinkin kun renkaat tuntuu olevan välillä enemmän ilmassa kuin maassa. Vähän pistin hitaammalle reboundia :D Tosin pimeessä märällä ajo muutenkin epävarmaa. Äänettömyys hämmästyttää vieläkin ja vaikka se on tosi mukavaa niin tavallaan aiheuttaa semmoista tatsin puutetta myös kun ei kuule isoja kompressioita.
En tiedä onko geo myös muuttunut liikaa, nyt +2cm pidempi ac vs mitä stokki 1.4 evolinkki, kovilla rengaspaineilla ohjaus oli aivan järkyttävä magic maryllä, jopa niin järkky, että mietin vanhaa paluuta, tosi rauhaton, esim ilman käsiä ei voi käytännössä ajaa kun rengas alkaa välittömästi kääntymään jompaan kumpaan suuntaan, onneksi paineen lasku jeesas tähän aika paljon, vaikka ei täysin. Bermit tuntuu menevän silti paremmin, ehkä kun keula ei sukella niissä niin paljon.
Jukka4130
15.11.2022, 15.33
Mikä näistä zebin keuloista olisi sellainen mikä aidosti kannattaisi ostaa (hinta/ominaisuudet)? Mistään ”kashimasta” en haluaisi maksaa (juu, ei ole kashimaa rs:llä). Tällä hetkellä sähkärissä Marzocchi bomber z1, missä perussäädöt.
Paremman pään vaimentimet (esim. Charger 2.1 tai Grip2) hoitavat hommansa pääsääntöisesti hyvin. Kun sen pariksi virittää jousipuolen kuntoon omaa ajoa ja käyttötarkoitusta palvelevalla päivityskomponentilla, kasassa on hyvin kilpailukykyinen paketti. Valinnaksi jää enää, että mitä keulaa haluaa käyttää alustana. Jos tarvitsee kokoa ja tukevuutta, Zeb tai 38. Muussa tapauksessa pienemmän kaliiberin palvelevat todennäköisesti hyvin.
Valinta Zebin osalta on helppo, Select on Charger RC vaimentimella, Select plussaa ei saa ostettua kaupasta muutakuin pyörän ohessa OEM, joten vaihtoehdoksi jää Ultimate Charger 3 vaimentimella.
^mun mielestä select on myös hyvä vaihtoehto, varsinkin kun uuden sai 400 euroon.
^mutta onko selectissä mitä säätöjä?
Jaa rcz:ssa select kolmeensataan…
Ite maksoin tuosta uudesta ultimatesta 670e posteineen. Laskeskelin vähän myös, et jos myöhemmin haluis päivittää vaimenninta, tulisi se kalliimmaksi.
Tänään taas testiä, vähän enemmän ajatuksen kanssa, uskalsin säätöihinki koskea ja tein toistoja samalla pätkällä mikä juurakkokivikkoa ja myös toisen lainen pätkä mis vähän tiukkoja mutkis ja isompia hittejä. Mutta alkuun mittasin sen sägin, oli suosituspaineella noin 16%. Laskin paineen johki 80psi pintaa ja sägi vieläkin alle 20%, pitää kokeilla vieläkin vähentää ensi kerralla, koska selkeesti varaa. Tosin, mun pumppu on enemmän takaiskarille kuin keulalle ja melko lavealla mittaskaalalla, joten vähän epätarkkaa näin ”pienillä” paineilla. Pitäis hommata se rokkarin digitaalinen.
HSC ja LSC siirryin siitä keskialueen ”nollasta” aivan kokonaa miinuksen puolelle, mikä käsitykseni mukaan olis ns auki asento. Tuntui kyllä paremmalta näin, suht eleettömästi sai painaa ja tuntu että pitokin ois vähän parempi. Oli muute erittäin liukasta näin muuten. Reboundia laitoin kans taas pari kliksua hitaammalle, välillä kyllä taas nopeemmalle ja en muista enää mihin sillä nyt jäin :D Enivei, paljon paremmalta tuntu nyt ja alko vauhtiakin löytymää, isot kompressiot menee tosi eleettömästi, niinku tiukat maanmuodot jne kuten myös juurakot ja pienemmät kivikot. Tuntuu myös jotenki napakalta ja tehokkaalta, ihan kuin pyörä olis astetta xc:mpi vaikka on päinvastoin, ehkä tuo keula ei notku polkiessa niin paljon. Kyllä meikä tykkää, mut kokeilaa vielä pienempää painetta.
Jämäkkyydessä myös vähän samaa tuntua kun aikoinaan vaihto fox34 yariin. Niin ja jotenkin tuntuu, että koko pyörä olis äänettömämpi kuin aiemmin :D
edit: jossain vaiheessa pitänee vuokrata shockwizi.
Joo, jään odottelemaan josko ultimate tulis tarjoukseen.
raparperi1
15.11.2022, 21.24
Ja kuten aina: ensimmäinen alajalkahuoto tehään ennen ensimmäistä käyttöä!
Tämä keula siitä kiva, että toimii kuin juuri huollettu huoltovälistä seuraavan, toisin kun mikää muu rokkarin keula.
Jukka4130
16.11.2022, 07.56
Paremman pään vaimentimet (esim. Charger 2.1 tai Grip2) hoitavat hommansa pääsääntöisesti hyvin. Kun sen pariksi virittää jousipuolen kuntoon omaa ajoa ja käyttötarkoitusta palvelevalla päivityskomponentilla, kasassa on hyvin kilpailukykyinen paketti. Valinnaksi jää enää, että mitä keulaa haluaa käyttää alustana. Jos tarvitsee kokoa ja tukevuutta, Zeb tai 38. Muussa tapauksessa pienemmän kaliiberin palvelevat todennäköisesti hyvin.
Jälkisytytys. Lisään vielä tähän listaan pari ehdokasta.
– D1-vaimennin DVO:lta.
– TTX18-vaimennin Öhlinsiltä.
Kun näiden pariksi virittää jousipuolen kuntoon, käsissä on suurella todennäköisyydellä hyvä keula.
bike futurist
16.11.2022, 13.49
Itsekin tartuin alkuviikosta RCZ:n parin huntin select rc ZEB -rabattiin. Saadakseni elämään vielä hieman lisäjännitystä (rcz:lta ostaessa kun on hieman suurempi vastuu tsekata mikä mahdollinen väärä tuote olisi mahdollista saada :D) pyysin postittamaan keulan suoraan MST:lle saksaan, että avaavat vaimentimen (https://www.m-suspensiontech.com/project/mst-charger-select/), vaihtavat männän ja shimmaamat meikäläisen painoon ja haluihin.
Katsotaan mitä tulee, kirjoitan kokemuksia josko ihan jopa keula, ja että miten joustelee. Jousipuolelle chickadeehillin awk harkinnassa, kun Lyrikin kanssa taannoin ihastuin Runtin toimintaan. Pitää vähän tutustua ja selvittää olisiko mahdollinen triplakammio ilmapuolelle hyvä ottaa huomioon jo tuolla MST:n pajalla, esmes paluuvaimennusta shimmatessa.
Jokkepappa
16.11.2022, 18.52
Oma lyrik ultimate 2.1 shimmattu lamiksen pajalla. Hsc shimmi ja rebound shimmi. Asiaa kun miettii niin päivitys uuteen zebiin tuskin tuo mitään wau elämystä. Pystyn ajamaan ilman tokeneita 80psi paineilla ilman että tulisi yllätys pohjaamisia. +2hsc +6-8lsc säädöillä.
Noita -23 rokkareita vähän parjattu ulkomaan voorumeilla koviksi ajaa ”vaikka mitä
tekisi”. Jollain ei kuulema myöskään ollut tippaakaan öljyä alajaloissa :D
Itsellä Torquen vakio Zepissä ollut alajalkojen öljyvuotoja koko kesän. Kahdesti käynyt keula takuuhuollossa. Mistä uudempien Zep keulojen vaimennussäädön 0 asennon sijainnista (keskellä) löytyy faktaa?
Esim. tästä:
https://www.sram.com/en/rockshox/rockshox-technology/charger-3
säätönappulat on vakiona keskiasennossa ja siitä käännellään kliksuja plussaan tai miinukseen.
Itselläni ei ole ollut haasteita uuden Lyrikin kanssa, odotin nettipuheiden mukaan todella kisaista tunea suurella progressiolla, mutta ei ollut.
Ei tuo niin pehmeä ole kuin edellinen malli, mutta ei missään nimessä liian vaimennettu tai rujo. Progressiota on kyllä enemmän, tokeneita ei enää tarvitse.
Enkä ole erityisen painava kuski, n. 80kg kamat päällä. Painetta saa olla hieman vähemmän, mutta siinä missä entinen tuppasi sukeltamaan, tämä tukee paremmin.
Alajalkoja en ole pudottanut, joten ei tietoa onko öljyä vai ei. Mielenkiinnosta katsoin öljymäärät ja alajaloissa pitäisi olla niinkin paljon kuin 30 ja 15ml. Täytynee ehkä tarkastaa..
Jokkepappa
17.11.2022, 19.22
Esim. tästä:
säätönappulat on vakiona keskiasennossa ja siitä käännellään kliksuja plussaan tai miinukseen.
Itselläni ei ole ollut haasteita uuden Lyrikin kanssa, odotin nettipuheiden mukaan todella kisaista tunea suurella progressiolla, mutta ei ollut.
Ei tuo niin pehmeä ole kuin edellinen malli, mutta ei missään nimessä liian vaimennettu tai rujo. Progressiota on kyllä enemmän, tokeneita ei enää tarvitse.
Enkä ole erityisen painava kuski, n. 80kg kamat päällä. Painetta saa olla hieman vähemmän, mutta siinä missä entinen tuppasi sukeltamaan, tämä tukee paremmin.
Alajalkoja en ole pudottanut, joten ei tietoa onko öljyä vai ei. Mielenkiinnosta katsoin öljymäärät ja alajaloissa pitäisi olla niinkin paljon kuin 30 ja 15ml. Täytynee ehkä tarkastaa..Mä oon myös lyrikissä käyttänyt vaimennus puolella 20mm ja ilmapuolella suositellun 10ml
-23 Lyrikissä on tosiaan eri öljymäärät. Vaimennuspuolelle alajalkaan 30ml ja ilmapuolelle 15ml. Kuulostaa paljolta, kun edellisessä mallissa 10ml molempiin.
Pari ajokertaa taas takana ja kyllä tuo keula hyvältä tuntuu, varsinkin mitä enemmän vauhtia saa niin sitä smootimmalta tavallaan tuntuu. Eilen kattelin että aika hitaalta vaikuttaa tuo reboundi, mietin, että johtuko kylmästä säästä, mutta kotona vasta tarkistin, oon siis sitä ruuvaillu vähän eestaas ja tarkistaessa huomasin, että olin päätynyt siihen valmistajan suositukseen :D Ihan hyvältä se kyllä tuntui äkäsissä hyppyissä esim, mut vähän eloton muuten, niin laitoin pari kliksua nopeemmalle, tuntuu että leikkisyys lisääntyy näin. Vaikuttaa tällä hetkellä siltä, että sain keulan vaihdolla sitä mitä halusinkin, jämäkkyyttä ja reserviä paikkaamaan perän lyhyttä joustoa kovissa tärskyissä. O-rengaskaan ei jäänyt kauas max travelista, joten varmaan aika säädöissäkin alkaa olemaan. Stemmiä vois ehkä hieman matalammalle laittaa, paikkaamaan lisääntynyttä keulan korkeutta.
Esim. tästä:
Alajalkoja en ole pudottanut, joten ei tietoa onko öljyä vai ei. Mielenkiinnosta katsoin öljymäärät ja alajaloissa pitäisi olla niinkin paljon kuin 30 ja 15ml. Täytynee ehkä tarkastaa..
Minun -22 Zepp Select+ keulassa ei ole Charger 3 vaan 2.1.
Juu u, nyt seo on kyllä varmaa, menee kylmässä tuo keula iha järkyttävän tahmeeks, menee reboundi niin hitaaksi että hyvä että palautuu ollenkaan :D sisällä lämpimässä ihan eri keula.
Onpa harmi. Mulla 2021 zeb pelaa näissä -2 lukemissa. Ei yhtä hyvin kuin kesällä mutta ihan ok.
heneeeri
26.11.2022, 23.28
Varmaan tiedätkin, mutta kirjoitetaan kuitenkin, jos tästä olisi jollekin hyötyä. Eli otithan huomioon ilmanpaineen laskun siirryttäessä lämpimästä sisäilmasta kylmään ulkoilmaan, jos ei aina halua jäädyttää pyörää ulkona ennen paineiden tarkistusta voi käyttää netistä löytyviä laskureita keulan, renkaiden ym. paineiden arvioinnissa. Esim. 10psi verran vähemmän painetta keulassa vaikuttanee reboundiin ihan huomattavasti. Tämä ei tietty poista sitä, että onhan pakkasella kaikki vähän tahmeampaa ja vaihtaahan moni kevyempiä öljyjä talveksi.
Eilen näppäilin uuden zebin ostoskoriin, toivottavasti ei tullut huti ostos
Juu, ja siis mulla pyörä partsilla säilössä, mut takas tullessa sulattelin sen rapussa. Varmasti vaikuttaa jonkin verran tuo lämpötilojen vaihtelusta tuleva paine-ero, mutta ei kyllä noin paljoa pitäisi, enkä aiemmilla keuloilla ole näin radiakaalia hidastumista huomannut, jos ollenkaan. En tota hidastumista osaa kuiteenkaan ajossa huomata vielä, kun niin uusi tuttavuus, mutta paikoillaan pumpatessa vois kuvitella et jotain pahasti pielessä, niin hämmentävä kokemus se on, ei todellakaan parkkipaikkapumppailutestien voittaja, vaikka ironisesti naljaillaan, että rokkarit tekee keulat juuri semmosia merkityksettömiä testailuja varten hyvälle tuntuviksi :D Kaverin fätin manitou tuntu erittäin smootilta, oma siltä ku survois keppiä jäykkään saveen ja sit koittas nykiä pois :D Onhan tuo rebound asetuskin mulla edelleen tosi hidas, 6 klikkiä hitaimmasta auki päin ja niitä klikkejä on omien laskujen mukaan 19. Suositus oli mulle se 4. Mutta silti, lämpimässä ihan eri keula. Pitää kokeilla ens kerralla reilusti nopeemmalle laittaa ulkona ja katsoa auttaako. Pitäis varmaa joku huoltoki teettää, et vois varmistua ölppien ja rasvojen määristä.
Jukka4130
27.11.2022, 09.50
Ilmajousen paineen ja vaimenninöljyjen lisäksi myös alajalkojen voiteluöljyillä voi olla merkittävä lämpötilariippuvainen vaikutus keulan toimintaan. Öljyvalinnan mukana tulee sen voiteluominaisuudet ja viskositeetti-indeksi eli miten se reagoi lämpötilanvaihteluihin. Liukuholkkien ja -putkien välinen välys vaikuttaa öljyvalintaan myös. Lämpimällä säällä viskositeetiltaan paksu ja voitelukyvyltään erinomainen alajalkaöljy voi muuttua kylmässä lämpötilassa todella jähmeäksi, mikä voi saada em. ilmiön aikaan.
heneeeri
27.11.2022, 12.18
Hyvä tarkennus Jukalta. Joskus törmäsin tälläisen taulukkoon joka lienee hyvin suuntaa antava. Harmi että Superglisseistä vain 100k on laajasti saatavilla 1l pulloissa.
https://www.shockcraft.co.nz/media/wysiwyg/2019_Shockcraft_Bath_Oil_Comparison_Chart.png
Ne RockSoxin käyttämät öljyt ei kyllä toimi ollenkaan pakkasessa. Edelliseen Zebbiin vaihdatin LikeWaterin sinne vaimentimeen ja sen jälkeen ei ollut ongelmia pakkasessa. Tuosta uudesta Chargerista ei vielä ole sellaisia selkeitä öljynvaihto-ohjeita. Siinä RS:n omassa ohjeessa puretaan koko vaimennin ihan kappaleiksi ja vasta sen jälkeen laitetaan uudet öljyt.
Hyvä tarkennus Jukalta. Joskus törmäsin tälläisen taulukkoon joka lienee hyvin suuntaa antava. Harmi että Superglisseistä vain 100k on laajasti saatavilla 1l pulloissa.
https://www.shockcraft.co.nz/media/wysiwyg/2019_Shockcraft_Bath_Oil_Comparison_Chart.png
Eli iskarivalmistajien ölpät ei ole hyviä missään tilanteessa?
heneeeri
27.11.2022, 15.16
Eli iskarivalmistajien ölpät ei ole hyviä missään tilanteessa?
Taulukon värit ehkä hieman harhaanjohtavat, mutta tuossa alhaalla ne on selitetty. Keltainen=good. Ymmärtääkseni esimerkiksi tuo foxin goldia on ihan laajasti pidetty varsin hyvänä tavarana tässä käytössä tarpeeksi lämpimissä olosuhteissa.
Jokkepappa
27.11.2022, 22.06
Minä ainakin avaisin sambolona alajalat ja ilmaruodon että näkee mitä sinne on työnnetty.
Taulukon mukaan rokkarin 0w30 olis siis periaatteessa ihan toimivaa kylmässäkin.
Jukka4130
27.11.2022, 22.54
Tähän asti kertyneiden kokemusten mukaan Supergliss 100K vetää pakkaskeleillä tarpeettoman paksuksi. Harmi, että 68K-versiota ei ole käytännössä saatavilla. Olisi mielenkiintoista kokeilla.
heneeeri
28.11.2022, 00.42
Rockshoxiltahan taisi tulla uusien keulojen yhteydessä myös uudet maxima öljyt. Olisikohan tämä uusi voitelu öljy mahdollisesti tukevampaa tavaraa kuin vanha 0w-30 ja siksi viileällä liiankin tahmeaa.
Ne RockSoxin käyttämät öljyt ei kyllä toimi ollenkaan pakkasessa. Edelliseen Zebbiin vaihdatin LikeWaterin sinne vaimentimeen ja sen jälkeen ei ollut ongelmia pakkasessa. Tuosta uudesta Chargerista ei vielä ole sellaisia selkeitä öljynvaihto-ohjeita. Siinä RS:n omassa ohjeessa puretaan koko vaimennin ihan kappaleiksi ja vasta sen jälkeen laitetaan uudet öljyt.
Toimiiko vaimennin vielä muuten normaalisti? Oliko se Rtech joka kirjoitti jonkun blogin siitä miten iskariöljyt eivät toimi talvella, mutta jos vaihtaa tilalle jonkun talvilämpöihin paremmin sopivan niin osa ominaisuuksista ei toimi koska shimmit ovat mitoitettuja juuri tietynlaiselle öljylle tjsp.
Eiköhän noi väkisinki ole kompromisseja suuntaan tai toiseen.
Joo toimi oikein hyvin jopa kesällä. Kompressio vaimennuksessa eroa ei huomannut juuri ollenkaan mutta reboundin joutui vääntämään melkein kiiini, joten siinä oli eroa Rokkarin omiin öljyihin.
Jukka4130
29.11.2022, 14.52
Toimiiko vaimennin vielä muuten normaalisti? Oliko se Rtech joka kirjoitti jonkun blogin siitä miten iskariöljyt eivät toimi talvella, mutta jos vaihtaa tilalle jonkun talvilämpöihin paremmin sopivan niin osa ominaisuuksista ei toimi koska shimmit ovat mitoitettuja juuri tietynlaiselle öljylle tjsp.
Shimmilevyt toimivat pääasiallisesti paine-erojen pohjalta, mikä taas syntyy liikenopeudesta. Viskostieetin vaihdolla on siis hyvin vähän, jos lainkaan vaikutusta, ellei mennä aivan ääripäästä toiseen.
Jos ajaa pakkasilla, alajalkojen voiteluöljyjen vaihto kevyempään ja mielellään vielä sorttiin, jolla on korkea viskositeetti-indeksi, olisi ensimmäinen toimi. Jos ei tule haluttua vaikutusta, mahdollisesti toisen öljytyypin kokeilu. Sen jälkeen vasta vaimentimeen kajoaminen. Ja kaikki tämä sillä oletuksella, että alajalkojen liukuholkkien ja liukuputkien välinen liike tapahtuu ilman ylimääräistä tai merkittävää kitkaa eli välys on sopivassa haarukassa.
Sohaisen nyt kaikella uhallakin tähän... on täysin totta, ettei viskositeetti vaikuta mitään simmien toimintaan. Ovat vain lautasjousia ja taipuvat suhteessa paine-eroon. Paine-eron aiheuttaa tälli, mikä yrittää mäntää liikuttaa tällin mukaisella nopeudella.
Mutta... se paljonko painehäviötä syntyy virtauksen vaikutuksesta on aina lähes yhtä suuri kuin paine-ero. Häviöön taas vaikuttaa viskositeetti ja virtausnopeus: ahtaissa väleissä aina enemmän kuin väljissä.
Riippuu siis todella paljon vaimentimen toteutustavasta vaikuttaako viskositeetti paljon - vai vain nimellisesti. Simmipakan vastustaman virtausreitin kautta pinta-ala on yleensä nopeilla iskuilla runsas. Mutta jos, mikä etenkin paluupuolella on (valitettavan) yleistä, virtauksen edessä on ennen simmipakkaa esiasteena pikkiriikkiset männän virtaustiet kuristamassa virtausta ja nielemässä paine-eroa pakan yli, viskositeetin vaikutus kasvaa melkoisesti.
Samaan tapaan viskositeetin muutos tuntuu low speed säädöllä kontrolloitavissa ohivirtausteissä. Tämä on todettavissa kaikissa neulalla säädetyissä vaimentimissa, kelien kylmetessä öljyn VI vaikuttaa sitä enemmän säätöön mitä lähempänä kiinni -asentoa säätö on.
Koska en näitä viimeisiä RS vaimentimia yksityiskohtaisesti tunne, en osaa tähän ottaa tämän täsmällisemmin kantaa. Mutta juurikin em. syistä itselleni valikoitui taakse Super Deluxe Ultimate Coil RCT - ei RC2T.
Mitenkäs, kokeilin tyhjentää keulan, vetäs aika hyvin kasaan. Painelin niitä paineventiileitä, suhahteli kyllä, mutta ei juurikaan vaikutusta, keulaa ei saa pitkäksi ”tyhjänä”. Pölytiivisteen päältä max travel merkkiin on paineet sisällä 175mm.
Sama mulla käy aina keulahuollon yhteydessä (tässä mun yhtä vanhemmassa mallissa). Negapuolelle jää hieman ilmaa kun pos-puolen venttiilin kautta ilmat kokonaan tyhjentää. Eli ilmaruoto vetäytyy jonkin verran sisään. Kyllä sen keulan kokoon takaisin saa tai ainakin siten, että varovasti pumppaa ilmaa pumpulla jos muu ei auta siihen, että ruoto työntyy niin paljon ulos, että sen saa pultilla alajalkoihin kiinni keulaan.
Jos tekee isomman huollon eri irrottaa ilmaruodon niin sen pois saaminen on samasta syystä työlästä. Negatiivinen paine kiskoo vastaan kun ruotoa irrottaa.
Jukka4130
30.11.2022, 22.41
Sohaisen nyt kaikella uhallakin tähän... on täysin totta, ettei viskositeetti vaikuta mitään simmien toimintaan. Ovat vain lautasjousia ja taipuvat suhteessa paine-eroon. Paine-eron aiheuttaa tälli, mikä yrittää mäntää liikuttaa tällin mukaisella nopeudella.
Mutta... se paljonko painehäviötä syntyy virtauksen vaikutuksesta on aina lähes yhtä suuri kuin paine-ero. Häviöön taas vaikuttaa viskositeetti ja virtausnopeus: ahtaissa väleissä aina enemmän kuin väljissä.
Riippuu siis todella paljon vaimentimen toteutustavasta vaikuttaako viskositeetti paljon - vai vain nimellisesti.
Kyllä, juurikin näin. Kun shimmipakoista ja viskositeetista oli puhe, viittaus oli ainoastaan siihen. Hitaan liikkeen vaimennuspuoli on toteutettu usein jonkinlaisella virtauskanavalla, johon viskositeetilla voi olla merkittävästi suurempi vaikutus. Summattuna kuitenkin, että hyvin vaimenninkohtaista, että onko öljyn viskositeetilla miten suuri vaikutus ja kannattaako sitä edes vaihtaa suositellusta.
Jukka4130
30.11.2022, 22.43
Sama mulla käy aina keulahuollon yhteydessä (tässä mun yhtä vanhemmassa mallissa). Negapuolelle jää hieman ilmaa kun pos-puolen venttiilin kautta ilmat kokonaan tyhjentää. Eli ilmaruoto vetäytyy jonkin verran sisään. Kyllä sen keulan kokoon takaisin saa tai ainakin siten, että varovasti pumppaa ilmaa pumpulla jos muu ei auta siihen, että ruoto työntyy niin paljon ulos, että sen saa pultilla alajalkoihin kiinni keulaan.
Jos tekee isomman huollon eri irrottaa ilmaruodon niin sen pois saaminen on samasta syystä työlästä. Negatiivinen paine kiskoo vastaan kun ruotoa irrottaa.
Kun keulan tyhjentää, hyvä pitää alajaloista tai etuakselista kiinni ja vetää vastaan. Tällöin myös negatiivipuoli tyhjenee samalla suurelta osin ja em. ongelmalta todennäköisesti välttyy.
Noni, hyvä tietää. Tuntu muuten tänää keula herkemmältä, liekö sitten suhauttelu autto, tai pari astetta lämpimämpi keli. Muuttujia tosin oli kyllä vähintään tarpeeks.
Kyllä, juurikin näin. Kun shimmipakoista ja viskositeetista oli puhe, viittaus oli ainoastaan siihen. Hitaan liikkeen vaimennuspuoli on toteutettu usein jonkinlaisella virtauskanavalla, johon viskositeetilla voi olla merkittävästi suurempi vaikutus. Summattuna kuitenkin, että hyvin vaimenninkohtaista, että onko öljyn viskositeetilla miten suuri vaikutus ja kannattaako sitä edes vaihtaa suositellusta.
Kiitos vastauksista, tämä selvensi asiaa.
Voiman testissä mainittua ”2023 RockShox Zeb: There is a review in the pipeline on this fork but for now I'd say it can work very well, but I've had one or two that benefitted from fresh oil in the legs from the factory. Without this, they can feel harsh and overdamped. The 190 mm version was simply too progressive (sat too low in its travel or couldn't use much travel) for my tastes until I fitted a suspension insert most people haven't heard of. At 170 mm travel, it can be very good. As good as a Fox 38? We'll see.”
Onko kukaan vielä yrittänyt vaihtaa tuohon uuteen Charger3 öljyä paremmin pakkasta kestäväksi? Rockshoxilla on kyllä ohjeet sen huoltoon mutta siinä ohjeessa se vaimennin puretaan atomeiksi ja sitten laittaa uudet öljyt. Siinä vanhemmassa versiossa piti avata vaan ilmausruuvi ja valuttaa vanhat öljyt ulos ja ruutalla sitten uudet öljyt tilalle.
Tämän vuoden ZEB Ultima ja nyt nollaelissä vaikka kaikki räppänät on täysin auki, rebound kestää melkein sekunnin !!
Pitänee vakavasti harkita josko tuon veisi huoltoon vai olisko tämä takuuasia. Pumppu oli kyllä kesälämmillä keleilläkin tahmainen vaikka parani kyllä pikkuisen käytön myötä. RÄppänät pitää kuitekin olla liki auki kesäkelilläkin.
Jokkepappa
18.12.2022, 16.31
Tämän vuoden ZEB Ultima ja nyt nollaelissä vaikka kaikki räppänät on täysin auki, rebound kestää melkein sekunnin !!
Pitänee vakavasti harkita josko tuon veisi huoltoon vai olisko tämä takuuasia. Pumppu oli kyllä kesälämmillä keleilläkin tahmainen vaikka parani kyllä pikkuisen käytön myötä. RÄppänät pitää kuitekin olla liki auki kesäkelilläkin.Alajalkoja avattu?
Pitänee vakavasti harkita josko tuon veisi huoltoon vai olisko tämä takuuasia. Pumppu oli kyllä kesälämmillä keleilläkin tahmainen vaikka parani kyllä pikkuisen käytön myötä. RÄppänät pitää kuitekin olla liki auki kesäkelilläkin.
No ei tuo toki normaalia ole.
Miksi alajalkoja olisi avattu?
Jokkepappa
18.12.2022, 22.21
Miksi alajalkoja olisi avattu?No miksi. No vaikka esim onko huollettu. Avasin uuden piken eilen ja siellä ei edes stefoissa ollut rasvaa. Öljyn määräkään ei mielestäni ollut kohdillaan. Toki voi vaimentimessakin olla jotain mutta tuolla lähtisin liikkeelle.
^joku 15h ajoa takana joten ei vielä huollettu.
Stefojen puuttuva tai väärä rasva pohjoisen oloihin voisi varmaan tehdä tämän jutun.
Silikoni rasva on toiminut Pikessä hyvin tähän asti. Ehkä se toimisi ZEBissäkin.
xc-pyöräilijä
19.12.2022, 11.35
Suosittelen lähes poikkeuksetta uusille jousituskomponenteille ensihuoltoa mahd. pikaisesti. Tehtaalta tulee todella kuivia versioita, mitälie säästöä onkaan. Tuntuuhan se typerältä viedä kalliita osia heti avattavaksi mutta jos asian kääntää toisinpäin, tuskin kukaan haluaa että uusi isolla hintalapulla varustettu keula tai iskari hinkkaa kuivana, pahimmassa tapauksessa kuluttaen pintoja ennenaikaisesti. 50-70€ ensihuolto ei ole paljon.
Varsinkin jos kykenet erottamaan että toiminta ei ole normaalia niin kellojen pitäisi soida. Toki siellä voi olla myös vastaavasti rasvamällit tiellä kuten itsellä oli uudessa 36:ssa.
^tällaisesta en ole aiemmin edes kuullut. Ei ole tainnut foorumilla juuri asiaa puitu.
No katsotaan mitä sanovat. Samalla saisi tietty vaihdatettua jotkin moniastelitkut tai muuten vaan todella ohkaiset nesteet.
xc-pyöräilijä
19.12.2022, 14.12
Foorumilla on paljon osaavaa porukkaa, itse en kuulu niihin, jotain kokemusta kuitenkin yli kymmenen harrastusvuoden aikana tullut. Kysäise tuosta asiasta käyttämältäsi ammattilaiselta niin uskallan väittää että risuja tulee, toki joukkoon mahtuu myös poikkeuksia.
^tällaisesta en ole aiemmin edes kuullut. Ei ole tainnut foorumilla juuri asiaa puitu.
No katsotaan mitä sanovat. Samalla saisi tietty vaihdatettua jotkin moniastelitkut tai muuten vaan todella ohkaiset nesteet.
On näistä ollut puhetta (likaiset (partikkeleita seassa) öljyt ja liikaa tai liian vähän rasvaa) vuosien mittaan mutta eihän sitä kaikkia viestejä kukaan lue ja joskus sitä unohtaa jopa omia viestejäänkin. Ainakin minä. Jokkepappa laittoi viimeksi aiheesta tosin viestiä ihan pari päivää sitten rockshox uutuudet ketjuun (liukutiivisteet uutena täysin rasvattomat).
Jokkepappa
19.12.2022, 18.01
On näistä ollut puhetta (likaiset (partikkeleita seassa) öljyt ja liikaa tai liian vähän rasvaa) vuosien mittaan mutta eihän sitä kaikkia viestejä kukaan lue ja joskus sitä unohtaa jopa omia viestejäänkin. Ainakin minä. Jokkepappa rockshox ketjussa laittoi viimeksi aiheesta tosin viestiä myös ihan pari päivää sitten rockshox uutuudet ketjuun (liukutiivisteet uutena täysin rasvattomat).Tänään ajelin parin tunnin lenkin tuolla pikellä. Pysyi yllättävän hyvänä. Toki herkkyys kärsii olkoot mikä keula vain.
On näistä ollut puhetta (likaiset (partikkeleita seassa) öljyt ja liikaa tai liian vähän rasvaa) vuosien mittaan mutta eihän sitä kaikkia viestejä kukaan lue ja joskus sitä unohtaa jopa omia viestejäänkin. Ainakin minä. Jokkepappa rockshox ketjussa laittoi viimeksi aiheesta tosin viestiä myös ihan pari päivää sitten rockshox uutuudet ketjuun (liukutiivisteet uutena täysin rasvattomat).
No olipa hyvä että tuli tässäkin ketjussa asia esille.
Kumma juttu kun rokkari kovasti mainostaa uuden ZEBin voiteluaineiden olevan ylimaallisia. Sitten joku rähämäkäpälä tehtaalla jättää ne kokonaan pois :rolleyes:
Eikös esim. Canyon tuunaa pyöriensä jousitukset ennen asiakkaalle lähettämistä? Muuttavat tilavuutta yms.
Varmasti tuunataan mallin ja runkokoon mukaan, mutta en oikein usko että asiakaskohtaisesti. Tietty pelkät tokenit olis helppo ja nopea laittaa kuskin painon mukaan, mutta shimmauksiinkin pitää kajota jos oikein hyvän haluaa. Ainakin jos poikkeaa paljon pyöräilijän ihanne painosta.
Jokkepappa
20.12.2022, 09.46
Eikös esim. Canyon tuunaa pyöriensä jousitukset ennen asiakkaalle lähettämistä? Muuttavat tilavuutta yms.No ei tokeneiden laitto ole tuunaamista.
Todella vaikeaa uskoa että joku Canyon tuunais jokaisen pyörän erikseen, noilla volyymeilla ihan hitonmoinen homma ja varmaan 80% asiakkaista edes huomaisi mitään eroa vaikka tuunais.
Jokkepappa
21.12.2022, 22.22
Todella vaikeaa uskoa että joku Canyon tuunais jokaisen pyörän erikseen, noilla volyymeilla ihan hitonmoinen homma ja varmaan 80% asiakkaista edes huomaisi mitään eroa vaikka tuunais.Joo ei todellakaan tee mitään normaali kuluttajan pyörään. Kyllä tuon tunen huomaa jos se on oikein tehty. Toki pitää tietää mitä vanha tekee tai ei tee.
Valmistajilla voi olla joku tietty tune mikä sopii kyseisen mallin kinematiikkaan tms, se voi olla saatavilla oleva tune tai joku oma custom ja iskarivalmistajat nämä toimittaa, tuskin canyon tekee yhtään mitään muuta kuin ruuuvaa kiinni pyörään.
Onko kukaan vaihtanut Zeb MY23 Select RC (Charger 3) vaimenninta MY21-22 RC2 Charger 2.1:een?
Ongelma on siinä että vaikka laitan 190 mm Zebiin valmistajan suosituksen mukaisen 38 (n. 40) psi ja sillä sag 30 mm + negatiivinen jousto n. 10 mm, edelleen jää 26 kg möhkäleellä trail ajossa 59 mm joustoa käyttämättä (takana n. 15 mm / 20 %, todella progressiivisella perällä eli "todella ok").
Aiemmassa pyörässäni oli Boxxer coil RC vaimentimella ja se teki vastaavassa ajossa vain 130 mm iskua, vaikka sag oli 40-45 mm. Kun vaimentimeksi vaihtoi Avalanche Catridge Kitin niin avot, 170 mm löytyi joustoa täsmälleen samalla lenkillä ja keulan toiminta muuttui tönköstä mötikästä kunnon polunsiloittajaksi.
Zebissä tuskin on yhtä pahaa herkkyysongelmaa, koska kaikki kivet, juuret, yms. n. 10 cm asti eivät vaadi mitään huomiota.
Suurempiin törmääminen aiheuttaakin sitten ohjelmaa käsien täydeltä.
Mitään aiempaa kokemusta minulla ei ole näistä uudempien sukupolvien RC vaimentimista, eikä Zebistä. Lyrik 2.1 RC2 on tuttu ja se vaatii huomattavasti HSC lisäämistä simmipakkaan.
Tämän Zebin tapauksessa ajokokemuksen myötä ongelma tuntuisi olevan joko
- RC HSC aivan liioiteltu, kuten oli Boxxerissa tai
- keula aivan totaalisen liian progressiivinen
Ilmakammiossa ei ole spacereitä eli jos jälkimmäinen on tämän keulan haasteen syy, niin aika tekemätön paikka fiksata.
Taitaa olla se ilmajousi se ongelma siinä tämän vuoden zebissä. Uudessa boxerissahan siitä taitaa olla jo parannettu versio. Vaihdoin omaan Voimaani Zebin Öhlinssiin ja kaikki Zebin ongelmat hävisivät saman tien. Tosin onhan se Öhlinssi 2 kertaa kalliimpikin.
Zebbi toimi valtaosan kohtuu hyvin mutta ongelmana olivat juuri tuo yber progressiivinen ilmajousi ja sitten kivikossa se hakkasi käsille joka ainakin netin suurtietäjien mukaan johtuu vaimentimen rakenteesta. Jotain Tru Tunen hiilikuitupötkälettä voisi sinne positiiviselle puolelle laittaa. Sillä kuulemma ilmatilavuus kasvaa. Secus taitaa olla sitten toinen vaihtoehto, jota voisi koittaa.
Nyt saisi Yt Izzoa, Capraa ja Tuesia Öhlinssin alustalla varsin kilpailukykyiseen hintaan. https://m.pinkbike.com/news/yt-industries-releases-the-uncaged-11-lineup.html
Jukka4130
19.08.2023, 17.28
Taitaa olla se ilmajousi se ongelma siinä tämän vuoden zebissä. Uudessa boxerissahan siitä taitaa olla jo parannettu versio.
Nykyinen ilmajousi on selvä parannus ensimmäisestä versiosta. Hyvin mahdollista, että seuraavassa mallissa nähdään Fox 38:n tai uuden Boxxerin ilmajousta muistuttava rakenne.
Joo edellisiin Zebbeihin verrattuna se ilmajousi on huomattavasti parempi ja muutenhan se toimi oikein hyvin mutta 190 mm mittaisena se oli vaan aivan liian progressiivinen.
Siihen nähden kuinka paljon täällä on asiasta keskusteltu, yllättävää, ettei kukaan vaihdon tehnyt ole vielä kommentoinut.
Ö:t on aivan yliarvostettuja - ja hinnoiteltuja, mielestäni. Merkki on aikanaan luonut maineensa ylivertaisella kestävyydellä japseihin nähden ja herkkyydellään. Muut ovat saaneet kiinni, menneet osin ohikin. Ö vaatii paljon huoltoa, jotta herkkyys pysyy. Tykkään kyllä säätää niin kauan kun se vie ajonautintoa eteenpäin, sikäli Ö olisi passeli. Yhtään vajavaisesti toimiva pyörä, miltään osin, ei kuitenkaan miellytä. Siksi huollettuakin tulee paljon ja etupainoisesti. Ö:n vähätkin edut häviää ellei tuplaa alustan huoltamiseen käytettävää aikaa - mieluummin en.
Eiköhän Zebistä saa loistavan, viimeistään Smashpotilla.
Mun ei ai ainakaan kannata liikaa keuloihin tai ainakaan monipuolisiin lisäsäätöihin sijoittaa. Ajoin tällä "ykköskoppasella" zeb ultimatella samaa kivikkoalamäkeä useita kertoja peräkkäin vaihdellen paluuvaimennusta -8 lukemista - 16 lukemiin (täysin kiinni suunnasta laskettun) eli puolivälistä kliksuja lähes kokonaan auki suuntaan. Tein säätöjä aina pari kliksua kerrallaan. Valmistajan laskuri suosittais mulle -8 mutta olen yleensä ajanut noin -14 eli huomattavasti nopeammalla keulalla .Vaikka tasaisella keulaa pumppaillen huomaan sen kun vaimennusta on paljon (se palautuu hitaammin ja äänikin muuttuu) ja se tuntuu turhan vaimennetulta niin siinä isoa kiveä sisältävässä alamäessä en ehdi havaita merkittäviä eroja. Kaikilla noista säädöistä ajaa. No jos lisäisin vielä reilusti vaimennusta niin kyllä se varmaan sitten muuttuisi. Kun keula ei ehtisi palautua ollenkaan.
Herkemmin huomaan eroja siinä minkä verran painetta on renkaissa. 0,2 baria liikaa ja vauhdikkaassa pienempää röykkyä sisältävässä alamäessä täristää selvästi enemmän.
Mielenkiintoista, kuulostaa ihan siltä että Zebin vaimennukset ovat yhtä vähäiset kuin Piken ja Lyrikin. Pikestä mulla on muistiinpanotkin ja taitaa olla ainoa keula, josta ei 50 kg kuskin tarvitse paluuta keventää, ettei pakkaisi.
Fillarin iskarien säätäminen on kovin vaikea rasti, etenkin jos kuskin ajo ja vauhti vaihtelee laajalti kelin, paikan ja fiiliksen mukaan. Mutta muutama perusasia kannattaa tehdä:
- esisäädä iskarit ihan parkkipaikkapumppailussa niin, että molemmat päät liikkuu samaan tahtiin, sisään ja ulos. Lähde liikkeelle compit keskellä, tarvitsee yleensä olla likimain kiinni jotta parkkiksella huomaisit merkittävää eroa. Paluussa perä ensin mieleiseksi ja sitten keula pariksi.
- valitse sellainen 50-100 m pätkä, jossa alusta ei toimi ja olet ajanut sen kymmeniä, ellet satoja, kertoja. Kohta jossa ajolinjasi ja nopeutesi on vakiintunut väistelemään ja/tai kärsimään
- säädä sitten alkaen perän LSR:stä kokeillen, alkuun rajulla muutoksella, mutta aina vain yhden säädön muutos kerrallaan. Mikä tahansa iskari niin pitäisi tuntua isoja muutoksia. Sitten hienosäädön vaikutus alkaa tuntua.
- Compin säätö seuraavaksi, LSC, HSC saa lähinnä estettyä rajuja pohjaamisia dropit ym. yllärit
- Keulan kanssa sama järjestys ja aina vasta perän jälkeen. Jos perään tekee isoja muutoksia niin keulan säätö seuraa
Jos ei em. tutulla pahalla pätkälläkään eroa todella huomaa, sitten on simmipakat vaan ulkona alueelta eli naksujen säätely ei vaikuta oikealle alueelle. Hitaan paluun säätö toimii loistavasti trail-ajeluissa, mutta nopean paluun säädöt löytyy vasta jossain bike parkin rajusti kuluneissa bermeissä, jossa jarrupatit lk. 10+ cm ja iskarit sitten pakkaa niin että hyvä kun jalat tapeilla pysyy, stonga ravistaa tolkuttomasti - tai jos nopean paluun alue on liian nopea niin sitten tulee aika holja, irtonainen tunne jalkojen alla, eikä ohjaus "tottele" (tosin ei se tottele pakatessakaan, mutta raju ravistus tulee vain pakkaamisen mukana).
Ja jos nopean compin kiristäminen vähentää ravistamista niin sekin on aika selkeä merkki pakkaamisesta.
Itselläni on ongelmana hyvin herkästi puutuvat kämmenet ja jalkapohjat, joten näihin olen joutunut todella syventymään. Luokkaa 50 kg junnukuskit ajelee tuplavauhtia ja paluut kiinni, sellaista rytyytystä että alkaa näpit puutua jo sitä menoa katsellessa, joten ulkopuolista apuakaan ei ole saatavilla.
Niin siis en minä tarkoittanut etteikö Zebin paluuvaimennuskliksut paluun nopeuteen vaikuttaisi. Kyllä parkkipaikalla pomputtaessa -8 on selvästi hitaampi kuin -15. Ja jos jättäis vielä enemmän kiinni mun käyttämällä 53 psi:n (190 mm keula) paineella niin hidas olisi. Tarkoitin siis lähinnä sitä,.että itse en ole kovin herkkä sitten ajaessa eroja huomaamaan. Valitsin ehkä liian hankalan ja jyrkän kivikkomäen testipätkäksi kun siinä pitää keskittyä niin paljon ajamaan ettei keulan muutoksia ehdi ehkä tarpeeksi havainnoida.
Ok, etsi joku vähän itsellesi helpompi kohta, sellainen mikä on paha, muttei tarvitse kovasti jännittää. Rentona pitää voida ajaa, jäpittäen hyväkään ei toimi ja tosiaan mahdoton havainnoida.
Tänään tuli itse todettua Zeb Select MY23 säätöalueen kapeus, kun Smahspotin kanssa kävin kokeilemassa. Eilen asensin ja vakio ilmapuolen osat on lähinnä huono vitsi, ei edes voi toimia. Vaimenninpuolen päivitys ei pysty tarjoamaan paljoakaan ilman jousipuolen muutosta. Smashpotin isoin drawback (ja ainoa minkä keksin, koska Zeb negatiivisen jouston vuoksi edes A-C mitta ei muuttunut kuin max. 4 mm) on sen paino: 30 lbs/in jousella setti osat pusseissaan 551 g ja muutoksen jälkeen pois otetut + asentamatomat osat + pussut 148 g. Eli 400 g + öljyn (90 ml) paino tulee lisää. Ollaan siis lähes edellisen sukupolven coil Boxxerin painossa.
Minä olen myös hiukan ihmetellyt oman MY23 Pike Ultimaten rebound-säädön vaikutusta. No nythän huomasin googlettamalla että näissä Rockshoxeissa rebound on nimeltään lowspeed-rebound. Se taitaakin selittää sen että reippaammassa vauhdissa itsekään en huomannut mitään katastrofaalista tapahtuvan vaikka koemielessä ajelin kivikko/juurakkopolkuja rebound jopa täysin auki.
Päinvastoin kuin Foxin keuloissa joissa eron parinkin naksun välillä huomaa selvästi.
https://www.mbr.co.uk/reviews/shocks/rockshox-zeb-ultimate-and-super-deluxe-ultimate-my23-first-ride-review
https://m.pinkbike.com/news/everything-you-need-to-know-about-rockshoxs-redesigned-2023-forks-and-shocks.html
Joo siis Foxin grip2 vaimentimissa on kai erikseen nopea ja hidas paluuvaimmennus mutta suuressa osassa muita keuloja on perinteisesti ollut aina vain se yksi jänis-kilpikonna. Mikä on varmaan ikään kuin hidas tosiaan. Tai en mä tiedä, itse asiassa on ole koskaan tajunnut miten paluuvaimennuksessa voi olla hidas ja nopea erikseen tai että miten ne vaikuttaa eri tavalla. Sisään vaimennuksessa asia on looginen. Nopea (hsc) estää esim isosta dropista alas tullessa tai isoon kiveen keulan osuessa keulan niin helposti pohjaamasta. Hidas taas vaikuttaa siihen ettei keula sukeltele / ui niin syvällä jarrutuksen tai painonsiirtojen myötä keulaan tulevan painon alla. Auttaa siihen, että keulakulma ei jyrkkene liiaksi näiden hitaiden painopisteen muutosten kohdalla.
Paluuvaimennuksen (sen yhden ainon namiskan) ideana tajuan taas, että yksittäisen iskun vastaanottoon (koska paluusta kyse) ei vaikuta mutta kyllä siihen kuinka toipuu peräkkäisistä vähän isommista osumista. Jos vaimennusta on liikaa ei keula ehdi palautua kunnolla ennen seuraavaa ja keula jää siksi uuden iskun tullessa valmiiksi lähes pohjaan. Jolloin se ei vaimenna iskuja kovin hyvin. Geometriakin kyykkää. Palautus kannattaa siis tavallaan olla niin nopealla kuin mahdollista kunhan se ei ole niin nopea, että keula palauttaa itsensä suoraksi ikään kuin jousen tavoin jolloin eturengas kevenee liian paljon tai jopa ääritapauksessa nousisi ilmaan. Itsekään en tällaista liian nopeaa tunne kyllä tapahtuvan omaan makuun. Omat keulat olleet viime vuodet Rockareita pois lukien trailipyörän Foxi, jossa Rockarin tavoin vain yksi paluuvaimennuksen namiska (perus grip vaimennin). Yleisimmin mulla on sekä edessä että takana ollut aina eri kauloissa ja iskareissa paluuvaimmennus paria kliksua vaille auki. Jos olisin paljon painavampi tai ajaisin vielä isommin ja joutuisin käyttämään siksi suurempaa ilmanpainetta iskareissa, niin vastaavasti paluuvaimennusta tulisi olla kyllä ilmeisesti muutamia kliksuja enemmän. Koska suurempi paine pyrkisi palauttamaan keulan tai perän takaisin suoraksi paljon suuremmalla voimalla ja liian pieni vaimennus voisi oikeasti aiheuttaa sitten sitä pyörän pompahtamista ilmaan / liikaa keventymistä iskarin suoristumisen päätyttyä.
Ja sen ymmärrän ja mielestäni on tärkeää, että tämä keulan palautuksen nopeuden tulisi kuten yllä on kerrottu olla myös tasapainossa takaiskarin palautusnopeuden kanssa. Jotta etu- ja takapää toimisi samalla tavalla ja pyörä palautuisi yhtä aikaa etu- ja takapyörään tulleiden kuormitusten jälkeen yhtä aikaa ylös.
Nythän on sopivasti pinkbikessa aiheesta luettavaa:
https://m.pinkbike.com/news/mountain-bike-suspension-terminology-explained-shock-week-2023.html
Tuon mukaan paluuvaimennus:
"Some shocks offer both high- and low-speed rebound adjustment too. These work in a similar way to compression adjusters but, of course, they control oil flow in the opposite direction. Rebound speed is primarily affected by the force from the spring, which of course is higher deeper in the travel. So generally, the high-speed adjuster has more of an effect when the shock is rebounding from deep in its travel (for example after a heavy landing) while the low-speed adjuster is more effective in the early part of the travel. So, if you're getting bucked during heavy landings or big holes, you might want to slow down the high-speed rebound; if you feel the bike is too fidgety and uncontrolled over smaller undulations, you might want to increase low-speed rebound damping.
If you have a single rebound dial, it will technically be a low-speed adjuster controlling the size of a port, but the high-speed valving is often designed so that this adjuster has an effect on the whole damping curve (low- and high-speed), so these single adjusters can be thought of as an all-round rebound adjuster, rather than an adjuster that only significantly affects the low-speed range."
Mielenkiintoinen myös tuo Vorsprungin video aiheesta.
Hyvä, kiitos. Tuo vähän selvensi asiaa.
Jukka4130
25.08.2023, 18.46
Pinkbiken tuore artikkeli oli hyvä. Lisäyksenä tosin siihen, että näin homma toimisia ideaalitilanteessa. Todellisuudessa vaimennussädöillä on usein paljon päällekkäisyyttä ja ne eivät toimit itsenäisesti toisiinsa nähden. Toisin sanoen, nopean liikkeen vaimennussäätö – oli se sitten kompressio- tai paluupuoli – voi vaikutta hitaan liikkeen vaimennussäätöön ja vastaavasti toisinpäin. Lisäksi säädöillä voi olla paljon päällekkäisyyttä niin, että kahdella eri naksujen kombinaatiolla voi päätyä (lähes) identtisen lopputulokseen; vähän kuin vanhan ajan 3x10-vaihteistoissa, joissa useampi vaihde tuottaa lähes saman välityksen.
En ole kokenut, että hitaan liikkeen paluuvaimennussäätö (LSR) toisi keulassa merkittävää lisäarvoa tai itse asiassa laisinkaan. Tästä ja valmistuskustannuksellisista syistä se varmaankin myös puuttuu useimmista keulamalleista ja löytyy vain vähäisestä määrästä takaiskareita.
Minä olen aina luullut että jos ei ole erikseen hitaan ja nopean liikkeen paluuvaimennusta, eli siis on pelkästään nimellä paluuvaimennus, että se vaikuttaa kaikkeen paluuvaimennukseen mutta näissä -23 Rockshoxeissa onkin valmistajan mukaan vain low speed rebound yleisnimikkeen rebound alla. No, tuosta pinkbiken artikkelin videosta innostuneena säädin Piken reboundin valmistajan suositteleman -10 sijaan -15 koskematta muihin säätöihin (ilmanpaine 77 psi, LSC -3 ja HSC -1) niin ekan lenkin perusteella kuvittelen että keula muuttui juurakoissa ja kivikoissa selvästi pehmeämmäksi muun toiminnan kärsimättä lainkaan. Eli valmistajan antamalla rebound -suosituksella etupää ei minun ajossa palaudu riittävän nopeasti ja tuntuu siksi kovalta.
Aikaisemmissa keuloissa (Fox ja vanhemmat Rockshoxit) valmistajan suositukset oli paljon lähempänä sitä mikä itselläni tuntui toimivan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
…hitaan liikkeen paluuvaimennussäätö (HSR).
Tarkoittanet LSR?
Jukka4130
26.08.2023, 00.46
Tarkoittanet LSR?
Aah, kyllä! Anteeksi huolimattomuuserhe. Korjasin alkuperäiseen viestiin.
Harvoin olen Jukan kanssa eri mieltä, mutta reboundin suhteen tässä nyt vahvasti. Aivan eksakti kokemukseni rajautuu RS 2.1 asti, Cane Creek Helm/Helm II, DVO D1 ja Fox Grip, muut esihistorialliselta ajalta ja kokemuksessa isoja gäppejä, mm. 2013-2018. Yksittäisiä keuloja olen laittanut useita erilaisia, mutta niistä ei ole yhtä selkeää ja tuoretta muistijälkeä.
Edellä mainitsemilleni eksakteille on yksi asia yhteistä: paluun säätö on neula, jolla kuristetaan ohivirtausaukkoa keskellä mäntää. Simmi(pakka) alkaa avautua vasta siinä kohtaa kun paine-ero (eli jousen puristusvoiman indusoima pakottava tarve nopealle ulospäin liikkeelle) kasvaa niin korkeaksi, ettei tarvittava virtaus enää pelkän ohivirtausreiän kautta "mahdu" läpi. Jos paluun vääntää kiinni niin silloin tottakai kaikki virtaus kulkee simmi(e)n kautta. Jos kyseessä on vain yksi simmi, niin silloin vaimennus on lineaarisin mahdollinen (eli ei todellakaan toimi kovin hyvin) - simmi on haettava sellaiseksi, että LSR säätö on selvästi jossain alueella, ei ainakaan kiinni-asetuksessa. Jos männän ympäristössä on enemmän tilaa touhuta (Helm, RS), voi sinne rakentaa simmipakan, joka alkaa vaikuttaa jo selvästi hitaammalla alueella, sekä mieleisensä loppuosan sen mukaan miten haluaa vaimentimen palautuvan eri syvyyksistä / voimalla / taajuudella.
RS 2.1 RC2 comppia en vielä ole tarkemmin pöyhinyt, mutta eiköhän se ole samaa sarjaa Lyrikin kanssa, eli koko pakkaa kiristettävä reilusti. Paluuseen en kokenut tarvetta tehdä muutoksia, yli 40-45 lbs jousilla (mitä sitten painetasoina lieneekään, coil muutos nopeuttaa keulaa muutenkin) lienee valtavirrasta poiketen liian nopea HSR (yleensä HSR on löysillä jousilla auttamatta hidas, RS poikkeus tähän).
HSR, johon ei pääse kiinni kuin simmi(pakan) kautta, on em. aftermarket keuloissa ja Foxeissa (perustuen vain ajokokemuksiin) liian raju alle 60 kg, ilmenee mm. pakkaamisena (raju ravistus) jarrupateissa. Eikä auta tarpeeksi, vaikka se säätö (eli LSR, Grip 2 LSR + HSR) on täysin auki - silloin katoaa myös pito mutkissa ja kuskin vähäinen epävarmuus muutuu herkästi totaaliseksi arkailuksi.
Onko kukaan reilusti alle 60 kg saanut, missään muussa kuin oikeasti kisavauhtisessa DH-ajossa, 180-190 mm Zebiä edes likimain pohjaamaan, Smashpotilla tai ilman? Jos on, kerro miten... alkaa epätoivo iskeä... pelkästään ilmatilavuuden kompressio aiheuttaa +30 % jousivakioon löysimmällä jousella iskun lopussa, eikä painetaso ole likikään Trutunen parasta toiminta-aluetta (ei toki myöskään sovi samaan aikaan Smahspotin kanssa). Secus ehkä sopisi... aika extreme olisi, silloin jo 3 kg...
Vastaan itse iteselleni ja muille infoksi:
Jos ajat esim. 40 lbs/in jousella liki HBO auki, niin kowa vaihtoehto voisi olla 35 lbs/in jousi ja HBO uudelleen mietittynä / simmitettynä. Oma ratkaisuni tullee olemaan Boxxerin jousi ja itse vakio ilmajousiosista sorvattu adapteri + liner jouselle, sekä liner yläkorkin alle. Jousi niin pirusti kutistesukalla vuorattu, että viimeisenä paniikkiratkaisuna edelleen palautettavissa virheettömäksi ilmakeulaksi ja myyntiin, jos ainoaksi vaihtoehdoksi jää sovittaa <2018 35 mm coil Boxxer pyörään. Ei ole helppoa 50 kg mummokuskilla :D
Oon yli 100kg enkä ole tainut pohjata vielä mun zebiä vaikka isojakin hyppyjä tullut aivan keula eellä alas :D Nyt pienen ajotauon jälkeen, keula tuntunut kyllä erityisen hyvältä ja koko pyörä muutenkin, niin ei ole tohtinut säätöjä alkaa hakemaan.
Mä olen huomannut, että itse asiassa kovemman iskun saakin ehkä sillä, että tulee perä edellä alas. Siitä kun paino sitten piiskaa eteen, niin isku on kovempi.
Se voi olla, mutt siis, runtua on kyllä keula saanu :D on näissä kyllä kovasti peogressiivisuutta loppua kohden, ihan hyvä kyllä vaan.
Päivitin MY22 180mm ultimate jouston 190 milliseksi, hintaeron ei päätä huimatessa laitoin uudemman mallisen debonair+ ilmajousen. Korvien väli meni solmuun kun totuttuun tapaan rokkarin sosituspaineet trailheadista katsottuna ei olleetkaan niin yläkanttiin kuin yleensä. Sägi nyt sinänsä on se toissijainen juttu mutta olisi sen hyvä olla lähtökohtaisesti ensin ”alueella”. Vanhalla debonairilla sentin lyhyemmällä joustolla sai olla ainakin 5psi suositusta vähemmän painetta ja tuntui että silti keula pysyi korkeammalla. No, hakeminen jatkuu. Alkuun oli niin eri tuntuinen että varmasti tuntui oudolta, lähinnä pehmeämpi mutta sagiakin oli enempi. Nyt viimeisimmät taitaa olla 57 psi LSC 7 kiinni päin HSC 0. Kuskilla painoa noin 87kg ajokamojen kanssa. Vaimentimena siis orkkis Charger 2.1 rc2. Painauma jotain 22% mittanauhalla tsekkailtuna.
bike futurist
11.09.2023, 22.39
mikä siis on se tilanne missä 190mm keula on saatava pohjaamaan joka EI ole kovavauhtista dh ajoa?
mikä siis on se tilanne missä 190mm keula on saatava pohjaamaan joka EI ole kovavauhtista dh ajoa?
Kysymys kuuluu kuka on saanut 190mm Zebin pohjaamaan? Lisäpisteitä jos Charger 3 mallilla.
Ajovideoita ja sairaalakuvia kehiin.
Minä olen mutta keulani on alkuperäistä zebin mallia ja painan 75 kg.
Tavallisessa vauhdikkaassa parkkiajossa jää käyttämättä sentti-puolitoista senttiä mutta se on hyvä vara virheitä varten. Perus polkuajossa jää tietenkin sitten reilummin, useita senttejä mutta se on ok. Kaiken sää käyttöön kun droppaa tarpeaksi korkealta suht tasaiselle. Esim portaikosta alas jossa on 7 rappusta tai vastaavan kokoisesta kalliodropista metsässä. Video tai kuva yhdestä paikasta tais olla tuolla edellisellä sivulla.
edit. Kuva olikin Polen emtb-ketjussa sivuhuomautuksena https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62400-Pole-Emtb&p=3228017#post3228017
Itsellä siis ei kyseistä pyörää ole vaan Propainin Spindrift ihan moottorittomana.
Onko kukaan reilusti alle 60 kg saanut, missään muussa kuin oikeasti kisavauhtisessa DH-ajossa, 180-190 mm Zebiä edes likimain pohjaamaan, Smashpotilla tai ilman? Jos on, kerro miten... alkaa epätoivo iskeä... pelkästään ilmatilavuuden kompressio aiheuttaa +30 % jousivakioon löysimmällä jousella iskun lopussa, eikä painetaso ole likikään Trutunen parasta toiminta-aluetta (ei toki myöskään sovi samaan aikaan Smahspotin kanssa). Secus ehkä sopisi... aika extreme olisi, silloin jo 3 kg...
Kysymys kuuluu kuka on saanut 190mm Zebin pohjaamaan? Lisäpisteitä jos Charger 3 mallilla.
Ajovideoita ja sairaalakuvia kehiin.
Eikun kysymys siis alunperin kuului noin. Bike futuristin vastakysymys oli Hanskille.
Ja siitä olen samaa mieltä Bike futuristin kanssa, että ei pitäisikään saada. Tavallisessa polkuajossa ei lähellekään.
HUOM: keula rikki, joten tämä ei ole oikeaa toimintaa, mutta jätän tekstin tähän koska tähän viitataan myöhemmin
Mulla on 23 Ultimate ja painan 66 kg, menee hienosti pohjaan kun yritän esim hypätä Syötteen Iso-Flowin step-upista ylös ja jysähdän stepin jälkeiseen ylämäkeen pääsemättä päälle. Paineita n 47-49 psi, sag noin 25%, paluuvaimennus melkein kokonaan auki. Pian oston jälkeen tein alajalkojen huollon koska edellisen pyöräni Lyrik oli tosi kuiva ja alkoi pelata öljyvaihdon jälkeen. Zebissä oli hyin öljyä eikä huolto vaikuttanut. Pyöränä Polen Vikkelä, keulakulmallahan on vaikutusta miten keula toimii
Mutta toinen juttu: en oikein huomaa mitään eroa LSC ja HSC eri asentojen välillä ja miettynyt että olenko liian kevyt. Keula toimii sinänsä hyvin mutta ihmetellyt tätä. LSC vähän miinuksella ja HSC asetuksella ei tunnu olevan mitään vaikutusta
LÄHES pohjaamaan - kyllä siinä minun mielestäni saisi jäädä max. 15-20 mm iskua käyttämättä esim. Sappeen Eastwayllä ennen kalliolla piipahdusta, jos ne kivikkosuorat ajaa jarruttamatta. Minulla teki 130 mm iskua 32-35 psi:llä, vaimennin downgreidattu 2.1 RC2:ksi. Toisaalta pitäisi saada 75-85 % joustosta irti tasamaalla rullaillessa pumppaillen, jotta voisi endurossa toimia. Naksuja kiinni tarpeen mukaan sitten metsässä.
Tuo edellä mainittu hypyn alastulo / FR ajo on aika lailla rajumpaa käyttöä ja kuvittelisin, että siihen käyttöön painetta tarvitsisi lisätä aika paljon... en huomannut tuota enduroa mainita.
Minä olen mutta keulani on alkuperäistä zebin mallia ja painan 75 kg.
Tavallisessa vauhdikkaassa parkkiajossa jää käyttämättä sentti-puolitoista senttiä mutta se on hyvä vara virheitä varten. Perus polkuajossa jää tietenkin sitten reilummin, useita senttejä mutta se on ok. Kaiken sää käyttöön kun droppaa tarpeaksi korkealta suht tasaiselle. Esim portaikosta alas jossa on 7 rappusta tai vastaavan kokoisesta kalliodropista metsässä. Video tai kuva yhdestä paikasta tais olla tuolla edellisellä sivulla.
edit. Kuva olikin Polen emtb-ketjussa sivuhuomautuksena https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62400-Pole-Emtb&p=3228017#post3228017
Itsellä siis ei kyseistä pyörää ole vaan Propainin Spindrift ihan moottorittomana.
En ole uskaltanut dropata mistään yli 50 cm noilla lyhytjoutoisilla. Pitkillä joustoilla pari vuotta sitten kävi vahinko metsässä ja oli pakko dropata 1,5 m (vaihtoehto tippua pyörän kanssa sikin sokin alas) - mitään ei sattunut, mutta en ole kyseiseen paikkaan palannut koommin. Vähän reilu metri metsässä ollut nyt maksimi. Sähköpyörä käyttää paljon enemmän iskareita trail ajossa, kun vauhtia on 10-20 km/h enemmän tasamaa kivikoissa ja juurakoissa.
Mulla on 23 Ultimate ja painan 66 kg, menee hienosti pohjaan kun yritän esim hypätä Syötteen Iso-Flowin step-upista ylös ja jysähdän stepin jälkeiseen ylämäkeen pääsemättä päälle. Paineita n 47-49 psi, sag noin 25%, paluuvaimennus melkein kokonaan auki. Pian oston jälkeen tein alajalkojen huollon koska edellisen pyöräni Lyrik oli tosi kuiva ja alkoi pelata öljyvaihdon jälkeen. Zebissä oli hyin öljyä eikä huolto vaikuttanut. Pyöränä Polen Vikkelä, keulakulmallahan on vaikutusta miten keula toimii
Mutta toinen juttu: en oikein huomaa mitään eroa LSC ja HSC eri asentojen välillä ja miettynyt että olenko liian kevyt. Keula toimii sinänsä hyvin mutta ihmetellyt tätä. LSC vähän miinuksella ja HSC asetuksella ei tunnu olevan mitään vaikutusta
Moi, tämän voi ignoorata, selvis eilen että jotain on rikki keulassa, suosituspaineilla noin 10-14 cm joustomatkaa ja kolahtelee. Lähtee huoltoon
Mulla kolahteli hiljattain Foxin keulalla varustettu pyörä. Luulin ensin etulokariläpäksi kolahduksen aiheuttajaa ja sen poistettuani pelästyin keulan olevan se joka kolisee.
Olikin ohjauslaakeri :)
Onneksi tajusin sentään itse enkä lähettänyt keulaa takuuhuoltoon :)
Moi, tämän voi ignoorata, selvis eilen että jotain on rikki keulassa, suosituspaineilla noin 10-14 cm joustomatkaa ja kolahtelee. Lähtee huoltoon
joo, tässä oli painetta myös väärällä puolella eli kun otin ilmaruodon irti niin siellä oli paine ja öljy kupli ulos. Koska tämä on melko uusi lähtee takuuhuoltoon
Nyt hidas ei ymmärrä mutta missä oli painetta ja öljy kupli ulos mistä?
Nyt hidas ei ymmärrä mutta missä oli painetta ja öljy kupli ulos mistä?
mä tyhjensin paineet, irroitin ilmaruodon ja kopauttaessani sen irti alajalassa oli painetta, enkä muista että ehjässä olisi ollut vastaavaa - voin toki olla täysin väärässäkin tämän kanssa - mutta silti pumppu ei toimi oikein
mä tyhjensin paineet, irroitin ilmaruodon ja kopauttaessani sen irti alajalassa oli painetta, enkä muista että ehjässä olisi ollut vastaavaa - voin toki olla täysin väärässäkin tämän kanssa - mutta silti pumppu ei toimi oikein
Okei. Yhden ilmaruodonvaihdon kokemuksella en osaa auttaa mutta varmistin ymmärsinkö oikein.
Voisi toimia zebissäkin..
rockshox Increasing BoXer's upper tubes to 38mm had ripple effects beyond a beefier look. For instance, our first BoXer prototypes resulted in a spring curve that was too progressive for even the heartiest of DH racers, so our engineers scrapped their initial air spring design and created the new DebonAir+ twin tube.
This cartridge-style air spring boasts a twin tube sleeve to optimize different spring volumes (positive, negative, and casting) for a hole-swallowing linear spring curve, plus a hollow inner shaft to create extra negative volume for better small bump absorption (learn more in our BoXer Development article-linked in bio!)
The result? A DH fork that feels impossibly responsive and supple off the top-but wants to eat when the big square-edged hits start coming.
Joo kumma on jos tuo ei jossain vaiheessa tule Zebbiin. Jospa vaikka jo ensi keväänä päivityksenä tulisi saataville.
Njoo, se männänvarsi toki "jotain" alajalkaan auttaa, mutta ei mitään käänteentekevää - isojen kuskien mukaan menevät, pikkulikat jää edelleen rannalle...
Onko kokemusta "ultra low friction" tiivistesarjasta joka on saatavilla ZEBiin?
Vai onko se ns. vakio..
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/wt98ij/skf_fork_seals_are_impressive/
Kyllä nyt on Zebi parempi kun nesteet on 3W ja rasvat pakkasnotkeita.
Alkuperäiset nesteet vaimentimessa mitä ilmeisemmin hyvinkin tönkköä tavaraa.
Silti nytkin HSC täysin auki ja LSC hitusen kiinni.
Ehdottoman suositeltavaa vaihtaa notkeammat nesteet. Toimii myös Suomipoluilla eikä vain neulaspolulla mihin ZEB on tehty.
Mitä öljyjä ja rasvoja tarkemmin ottaen laitoit?
Oliko sulla Zebin uusin versio?
Maxima 3wt tai jotain muuta. En itse tehnyt vaan teetin.
Mitäs maximaa sielä vakiona? Mulla ajan myötä tullu zebistä vähän herkempi ehkäpä. Zebbi neulaspoluille tehty? Ai niinku redbull rampagen neulaspolut :D
^huollon mukaan jotain 10 arvoista. Vaikutus ainakin oli suuri.
Neulaspoluilla viittasin jousitusliikeen nopeuteen. Isotkin hypyt 45 asteen alas viettäviin rinteisiin ei vaadi jousitukselta suurta nopeutta ja herkkyyttä. Ovat siis kuin neulaspolkuja nopeus- ja herkkyysvaatimuksen suhteen eli pehmeitä liikkeitä vaikkakin suuria.
Se missä sitä jousituksen nopeutta tarvitaan on kivikkojuurakkohelvetti missä polku on pelkkä kiveä kiven perään. Tarvittava jousituksen toimintanopeus ja herkkyys isojenkin parkkien paikkoihin nähden on moninkertainen. (Liikevarat on sitten täysin eri asia).
Olen päätynyt pitämään compressiosäädöt (Ultimate) täysin auki vaikka keulassa on notkeammat vaimenninnesteet.
Vieläkin saisi reagointi nopeaan tärskytykseen olla parempi. Verrokkina minulla on Pike 150 Ultimate mikä on hyvin herkkäliikkeinen ZEBiin verrattuna.
Pahus kun näitä Rokkarin keuloja ei voi "shimmata". Hitaassa yltiöteknisessä ajossa keula on nyt kuitenkin liki täydellinen [IMO]. Vaellus/matkaamis ajossa tosiaan voisi olla herkempi mutta enää ei kädet rasitu jatkuvasti tärskytyksestä.
Ehdottoman kannattaa vaihtaa vaimentimeen notkeimmat nesteet! Ainahan sitä hitautta saa säädöillä lisää.
ZEB on hard core endurokeula, se ei ole mikään touringkeula eli eihän se ihme jos ei se semmoisessa ajossa toimi.
Olen päätynyt pitämään compressiosäädöt (Ultimate) täysin auki vaikka keulassa on notkeammat vaimenninnesteet.
Vieläkin saisi reagointi nopeaan tärskytykseen olla parempi. Verrokkina minulla on Pike 150 Ultimate mikä on hyvin herkkäliikkeinen ZEBiin verrattuna.
Pahus kun näitä Rokkarin keuloja ei voi "shimmata". Hitaassa yltiöteknisessä ajossa keula on nyt kuitenkin liki täydellinen [IMO]. Vaellus/matkaamis ajossa tosiaan voisi olla herkempi mutta enää ei kädet rasitu jatkuvasti tärskytyksestä.
Ehdottoman kannattaa vaihtaa vaimentimeen notkeimmat nesteet! Ainahan sitä hitautta saa säädöillä lisää.
Charger 2 pikessä jos piti low speed compin kokonaan auki, niin silloin pienet juuret yms. meni pehmeästi, mutta sellaiset nyrkin kokoiset kivet/juuret tuntui enemmän.
Nykyisestä charger 3 lyricistä on vähän saman suuntaiset kokemukset, mutta ajoa ei ole vielä niin paljoa, että voisi varmuudella todeta. Mulla on siinä nyt polkuajossa ollut high speed auki ja low speed puolivälissä.
ZEB on hard core endurokeula, se ei ole mikään touringkeula eli eihän se ihme jos ei se semmoisessa ajossa toimi.
Sinulla on nuo käsitteet väärin päin. Touringissa missä maasto on enempi neulaspolkua riittää jähmeä keula mutta endurossa missä ajetaan välillä reippaaminkin kaikenlaisia kivikkojuurakkoryskytyksiä, pitää keulan olla herkkäliikkeinen. Ei enduro ole mitään isoja hyppyjä tms.
Sinulla on nuo käsitteet väärin päin. Touringissa missä maasto on enempi neulaspolkua riittää jähmeä keula mutta endurossa missä ajetaan välillä reippaaminkin kaikenlaisia kivikkojuurakkoryskytyksiä, pitää keulan olla herkkäliikkeinen. Ei enduro ole mitään isoja hyppyjä tms.
Selvä homma.
Harmittelin aiemmin ZEBin tahmeutta ja kovuutta. Ilmeisesti moni muukin on huomannut saman koska nyt uusi ZEB missä Charger 3.1 vaimennin (2025 malli) on vaimennukseltaan rajusti miedompi ja muutenkin herkempi.
https://www.youtube.com/watch?v=4h3QfoaDVWM
Ihme ettei tätäkin voinut pistää kuntoon alunperin. Tämän vaimennuksen kovuusongelman huomaa puolen tunnin ajolla helposti.
Nytpä pitää alkaa säästää pennosia Charger 3.1 vaimentimen hanikintaa. 2.1 on varmasti edelleen huippuvaimennin tasaisemmille poluille ja parkkiin, kuvittelisin.
Lisäys: ja nyt on mahdollista "shimmata" https://www.youtube.com/watch?v=exwS7lo3Oyk
Toisessa pyörässä itsellä zeb base tms, löytyy vain lowspeed compression säätö ja toisessa pyörässä zeb ultimate. Ultimate toimii kuin unelma, on tukeva ja kontrollia löytyy ajoon, säädöt keskialueella, pientä hienosäätöä ajosta riippuen. Tuo lamamalli taas.. tuntuu että vaimennusta ei juurikaan ole, eikä täten kontrollia, keula sukeltelee ja kimpoilee holtittomasti, tuli ihan takaumat vanhasta lama lyrikistä. LSC vipu oltava mulla tapissaan, painettakin enemmän mitä ultimatessa, mutta keskialueelle ei vaan saa tukea. Herkältähän tuo tuntuu, mutta kovemmassa ajossa suoraan sanottuna paskalta ja elottomalta. Ajaminen melkein pelottaa kun niin holtitonta. Muuttujia toki muitakin, eri pyörät ja 29 vs 27.5, mutta mitähän tolle keksis ennenku saa aikaseks päivitettyä tuon keulan parempaan? Tokeneja 0, mutta eikai nekään siihe keskialueeseen tuo apua? Painetta vois toki lisätä, mut sit jää joustoa turhan paljon käyttämättä ja herkkyys kärsii.
TomiTapani
23.09.2024, 11.16
Toisessa pyörässä itsellä zeb base tms, löytyy vain lowspeed compression säätö ja toisessa pyörässä zeb ultimate. Ultimate toimii kuin unelma, on tukeva ja kontrollia löytyy ajoon, säädöt keskialueella, pientä hienosäätöä ajosta riippuen. Tuo lamamalli taas.. tuntuu että vaimennusta ei juurikaan ole, eikä täten kontrollia, keula sukeltelee ja kimpoilee holtittomasti, tuli ihan takaumat vanhasta lama lyrikistä. LSC vipu oltava mulla tapissaan, painettakin enemmän mitä ultimatessa, mutta keskialueelle ei vaan saa tukea. Herkältähän tuo tuntuu, mutta kovemmassa ajossa suoraan sanottuna paskalta ja elottomalta. Ajaminen melkein pelottaa kun niin holtitonta. Muuttujia toki muitakin, eri pyörät ja 29 vs 27.5, mutta mitähän tolle keksis ennenku saa aikaseks päivitettyä tuon keulan parempaan? Tokeneja 0, mutta eikai nekään siihe keskialueeseen tuo apua? Painetta vois toki lisätä, mut sit jää joustoa turhan paljon käyttämättä ja herkkyys kärsii.
Tätä MRP Lift -vaimenninta on kehuttu monessakin paikkaa, mutta toki on jo melkoinen rahallinen panostus. Toki jos ultimaten vaimennin tuntuu hyvältä, niin Rokkarin oman vaimentimenhan saisi tuohon halvempaan malliin melko edullisesti verrattuna uuteen keulaan, jos ainoa ongelma vaimentimen toiminnassa.
https://www.4130.fi/tuote/mrp-lift-vaimennin/
Nuo päivityskitit on kyllä töineen lähellä uusien alekeulojen hintoja niin ei ehkä potentiaalinen, haluisin myös päivittää samalla 29” eteen. Toki jos löytyis vaikka vanhemmanki ultimaten dampperi jostain alelaarista, niin voisi olla väliaikainen ratkaisu.
En nyt muista mikä dämpperi tuossa lamamallin zebissä on, mutta on huomattavasti kevyemmin vaimennettu mitä ultimate. Mulla tässä lama mallissa enemmän painetta ja compressio nappula tapissa, suht pienen hyndän overshoottauksesta pohjas keula. Ultimatessa en ole saanut edes kaikkea joustoa käytetyksi vielä, vaikka esim kokonniemen free cocon iso hyndä tultut monttuun keula edellä. Eli veikkaan, että tuo lamazebbi sopii ns kevyempään ajoon suurimmalle osalle kuskeista paremmin kuin ultimate jos tykkää pehmeämmästä kyydistä. Nooh tuo lama zebbi vaihtuu todnäk suntouriin jos se joskus postissa rcz:sta saapuu.
TomiTapani
07.10.2024, 13.59
En nyt muista mikä dämpperi tuossa lamamallin zebissä on, mutta on huomattavasti kevyemmin vaimennettu mitä ultimate. Mulla tässä lama mallissa enemmän painetta ja compressio nappula tapissa, suht pienen hyndän overshoottauksesta pohjas keula. Ultimatessa en ole saanut edes kaikkea joustoa käytetyksi vielä, vaikka esim kokonniemen free cocon iso hyndä tultut monttuun keula edellä. Eli veikkaan, että tuo lamazebbi sopii ns kevyempään ajoon suurimmalle osalle kuskeista paremmin kuin ultimate jos tykkää pehmeämmästä kyydistä. Nooh tuo lama zebbi vaihtuu todnäk suntouriin jos se joskus postissa rcz:sta saapuu.
Luulisin että sulla on sama Charger RC kuin mitä mulla. Mulla on siis myös tuo karvalakkimalli 190 mm joustolla, mutta päivitettynä uusimmalle ilmajouselle. Päädyin ottamaan tokenit pois kun en saanut niiden kanssa säädettyä keulaa siten että missään tilanteessa olisi pohjannut jos oli painetta sen verran ettei kyntänyt heti alku- ja keskialueen läpi. Uuden ilmajousen myötä ehkä muuttui keskialue paremmaksi mutta tiedä häntä oikeasti. Mietin että päivitänkö keulaan vaimentimen 3.1-versioon (kun en onnistunut 2.1-vaimenninta löytämään) vai päivittelenkö suoraan Boxxeriin. Montako tokenia sulla muuten on keulassa?
Mulla ei ole tokeneita, ehkä pitäisi lisätä, tai päivittää kanssa tuo ilmajousi. 180mm, ei ole myöskään ultimatessa tokeneita, todennu että ne lähinnä heikentää toimivuutta painavemmilla kuskeilla. Mutta siis ei tuo pohjaaminen mulle ongelma, lähinnä keskialueen tukevuus. Se oli vaa huomio mite tuo karvalakki tuntuu kevyemmin vaimennetulta.
Onks noissa Charger RC vaimentimissa joku akilleen kantapää, että tiivisteet pettää melko hienovaraisessa setämieskäytossä? Ehkä hienoinen pienen hypyn laskeutuminen tasaiselle ja oljyt tulivat pihalle.
Keula on uusi ja on jo matkalla takuuhuoltoon.
Milleen ne tuli pihalle? Ei ainakaan itsellä ole vastaavaa vielä käynyt :D
Nelisen tonnia on hinkattu polkuja ja alamäkeä, ei ole Zepistä tullut öljyä tiivisteitä pihalle. Vain vaimentimen alapään ruuvin kautta on välillä hikoillut. Kerran on vaimenninpatruuna vaihdettu takuuseen, kun jokin hajosi ja kangistui keula.
Milleen ne tuli pihalle? Ei ainakaan itsellä ole vastaavaa vielä käynyt :D
Stefan kautta aika paljon öljyä tuli väärälle puolelle. Ei mitään hikoilua vaan ihan kunnon sotku.
En missään nimessä sendaa siihen malliin, että minkääntasoisen Zebin pitäisi pettää. Eiköhän se takuuseen mene, mutta toivottavvasti sen jälkeen kestää vähän pidempään.
Näytti Red Bull Rampagessa USAn Kyle Strait ajavan ZEB keulalla, eli saa simmittällä toimimaan kaikessa mahdollisessa ajossa.
Jep. Bar spin täytyy pystyä tekemään 60 jalan dropissa :)
Kyllä ne keulat tuntuu ihmeitä kestävän. Ja pyörät muutoinkin.
Viime vuonna oli useempikin zebbi. Freeride ukot ajaa kyl iha kivikoval jousituksel.
Stefan kautta aika paljon öljyä tuli väärälle puolelle. Ei mitään hikoilua vaan ihan kunnon sotku.
En missään nimessä sendaa siihen malliin, että minkääntasoisen Zebin pitäisi pettää. Eiköhän se takuuseen mene, mutta toivottavvasti sen jälkeen kestää vähän pidempään.
Sain keulan takaisin tänään. Ei tullut mitään korjausraporttia mulle päin, mutta päällisinpuolin näkyy, että olivat laittaneet Charger 3.1 vaimennuksen siihen sen alkuperäisen RC:n tilalle, eli keula päivittyi ainakin vaimennuksen osalta paremmaksi.
Jos tykkää talvella ajella niin suosittelen lamamallin vehkeitä. Ei jäykisty/hidastu samalla tapaan kun ultimatet! Oikeestaan lama zebbi tuntu jopa paremmalta kun kesällä kun vähän kuitenkin tuntu kompressio lisääntyvän mut silti herkkä ja nopee! Elikkäs olikos tuo nyt motion control dämpperi, toimi myös yarissa ja lyrikissä talvella hyvin. Ultimaten(rc3?) menee itellä ihan jäykäks.
Se keulan jäykistyminen on kiinni nesteistä ja rasvoista. Huolto osaa pistää sinne nesteet ja rasvat mitkä ei paljon jäykisty. Tämä pitää vaan muistaa sanoa. Ne tehtaan omat menee tönköksi pakkasella.
Syksyllä huollatin Zebin liikkeessä ja hyvin pelasi syksyn. Nyt pakkasten tultua väistämättä pintaherkkyys katoaa, mutta isompien kivien ja juurten kohdalla jousto pelaa edelleen. Viime talvena, kun huollosta oli enempi aikaa, myös isompi jousto jäykistyi pienessä <10C pakkasessa.
Eli, kyllä huollettu jousitus pakkasessakin toimii, muttei yhtä herkästi kuin lämpimällä.
Se keulan jäykistyminen on kiinni nesteistä ja rasvoista. Huolto osaa pistää sinne nesteet ja rasvat mitkä ei paljon jäykisty. Tämä pitää vaan muistaa sanoa. Ne tehtaan omat menee tönköksi pakkasella.
Kyllä noissa on vaimentimissa silti selkeä ero. Esim toi lamazebbi on mulla tehtaan litkuilla ellei canyon niitä ole vaihtanut, mitä epäilen suuresti, sanoin oli ultimate silloin kun sen sain. Toki rokkari lupaa keuloille toimivuutta vain 0 asteelle asti.
Lama-RC-motion control-whatever ei ole simmitettävissä, comp säätö vaikuttaa vain öljyn läpivirtauksen reikäkoon valintaan muovissa. Öljyn viskositeetti vaikuttaa siis lineaarisesti. Ultimateissa on simmit ja viskositeetti vaikuttaa eri alueilla eri tavoin, hitaalla liikkeellä trail ajossa eniten näin talvisin havaittavasti, mutta jos siellä yrittää lähinnä vassut ryömiä läpi, nopeissa liikkeissä lähinnä epätoivoista. Itsellä nyt alla niin Boxxer Ultimate, kuin Lyrik Select - päivitettynä 2.1:ksi viime talvena Zebiin tekemälläni vaimentimella. Boxxerin ilmapuolella oli järjellinen määrä vassua oikeissa kohdissa ja toimii loistavasti vaimentimessa ainakin -8 C asti Silkolenen 2,5W vaimenninöljyllä. Uusi Lyrik ei toiminut eilisen lenkilläkään ensinkään, vaikka vaimennin pelitti viime talvena Zebissä loistavasti. Otin tänään uuden keulan alajalat työn alle ja ilmapuolella on minimaalinen tilkka öljyä + maksimaalinen mälli rasvaa "ihan joka puolella"! Ja jätin sen keulan tarkoituksella kylmän varaston puolelle, jotta pääsen hyistelemään. Ei olisi tarvinnut, tilanne oli 1:1 vs. vuoden takaiset havainnot Zebissä: tönkkölimaa kaikki täynnä. Ei siis Zebejä enää mulla, mutta samaa tekniikkaa huomenna toiveikkaasti kokeilemaan, Boxxerista opitus alla liman ja öljym valintaan ;)
Kyllä noissa on vaimentimissa silti selkeä ero. Esim toi lamazebbi on mulla tehtaan litkuilla ellei canyon niitä ole vaihtanut, mitä epäilen suuresti, sanoin oli ultimate silloin kun sen sain. Toki rokkari lupaa keuloille toimivuutta vain 0 asteelle asti.
On varmasti eroja vaimentimissa pakkasherkkyyden suhteen. Ainakin voi sanoa että mitä isommat putket, sen enemmän pakkanen vaikuttaa. Isoill aputkilla olevan keulan vaimennuksesta isompi osa tulee tiivisteiden vastuksesta kuin ohuemmilla putkilla. Nyt kun pakkanen ain alisää tivisteiden rasvoihin kitkaa, se tuntuu enemmän isoissa putkissa kun tosiaan niissä alunperin kitkan osuus on suurempi (öljyvamennus säädettynä miedommaksi ) jos siis keulat on samanlaisiksi viritetty käytökseltään.
Itelle vaihdettiin uusimmat sisukalut vastikään Zebiin ja tietysti pakkasen kestävät rasvat ja tstatusti pakkasella notkeat litkut. Se muutti asioita hiukan mutta edelleen keula on kesälläkin hidas tönkkö mikä ei seuraa nopeaa liikettä. Tehty neulaspoluille (enimmäkseen tasainen pinta) parkkiin, eikä hakkaavaan enduron kaltaiseen ajoon kivikkojuurakkohelvettiin. Ehkä nyt uuden vaimentimen nopeaa sisään vaimennustakin pääsisi tunaamaan kun shimmausmahdollisuus tuli uutena asiana mukaan kuvioon.
Onneksi pakkasella poluilla on lunta mikä tasoittaa kviet ja juuret. Ajo on pehmeää vaikkei keula joustaisikaan herkästi.
No mun vertailukohtana kuitenkin molemmat on zebbejä. Nooh pitää kattoa miten tuo zebin tilalle ostettu suntouri pelittää kylmällä.
On kyllä kumma juttu tuo että perumalli olisi nopeampi. Onkohan ne tehtaalla tehneet Ultimaten vain hardcore parkkiäijille.
Itelle vaihdettiin uusimmat sisukalut vastikään Zebiin ja tietysti pakkasen kestävät rasvat ja tstatusti pakkasella notkeat litkut. Se muutti asioita hiukan mutta edelleen keula on kesälläkin hidas tönkkö mikä ei seuraa nopeaa liikettä. Tehty neulaspoluille (enimmäkseen tasainen pinta) parkkiin, eikä hakkaavaan enduron kaltaiseen ajoon kivikkojuurakkohelvettiin. Ehkä nyt uuden vaimentimen nopeaa sisään vaimennustakin pääsisi tunaamaan kun shimmausmahdollisuus tuli uutena asiana mukaan kuvioon.
Onneksi pakkasella poluilla on lunta mikä tasoittaa kviet ja juuret. Ajo on pehmeää vaikkei keula joustaisikaan herkästi.
Tästä kuvauksesta itselle tulee ensimmäisenä mieleen pielessä olevat puslien toleranssit.
Kuminauha
14.12.2024, 10.11
Suosittelen kyllä puslien hoonausta, ainakin mountainbikeshop viikissä niitä tekee keulahuollon yhteydessä ja oma fox 34 kyllä parani herkkyydeltään ihan huomattavasti. Voi olla että kylmä keli kiristää puslia entisestään.
Tuli taanoin vastaan video missä vihjailtiin että harvoin vika on itse puslissa. https://www.facebook.com/share/r/1FKyanDhpg/?mibextid=wwXIfr
Juu, ei se juurisyy ole aina suoraan puslissa mutta ne siellä lopulta ahistaa. Itse vika voi löytyä toisaalta keulasta (niin kuin tuossa videossa) mutta ihan hyvä selvittää onko aihio kunnossa ennen kuin vaihtelee kalliita sisuksia.
Kyllä se on siinä vaimentimessa se juurisyy. Tehdas haluaa sen olevan hidas tönkkö mikä sopii sileille pinnoille parkkiin.
Onkos kukaan vielä shimmauttanut uuden mallista vaimenninta ?
Sivulta 99 alkaa shimmitarina mutta nopeaa compressiota ei voi viritellä. Hidasta ja reboundia kyllä.
https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/2023-zeb-lyrik-pike-service-manual.pdf
Pitäisi varmaan tarkemmin tutkia vaimenninta josko avartaisi jotain reikiä tai vaikka poraisi lisäreikiä...
Kyllä se on siinä vaimentimessa se juurisyy. Tehdas haluaa sen olevan hidas tönkkö mikä sopii sileille pinnoille parkkiin.
Onkos kukaan vielä shimmauttanut uuden mallista vaimenninta ?
Sivulta 99 alkaa shimmitarina mutta nopeaa compressiota ei voi viritellä. Hidasta ja reboundia kyllä.
https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/2023-zeb-lyrik-pike-service-manual.pdf
Pitäisi varmaan tarkemmin tutkia vaimenninta josko avartaisi jotain reikiä tai vaikka poraisi lisäreikiä...
Tuliko sulla 3.1 vaimennin tohon? Jos tuli, niin oliko sillä huomattavaa muutosta alkuherkkyyteen lämpimässä kelissä?
3.1 RC2 eli se kaikkein uusin setti.
Ehkä hiukan mutta vain hitailla liikkeillä mistä ei oikein mitään apua ole. Eipä tuosta kyllä haittaakaan ollut.
Katsotaan mitä valmistaja asiaan sanoo.
Vaimenninta voisi kai hiukan pienoisporalla avartaa jostian kohtaa jotta virtausmäärät kasvaisi. Säädöt kiinni, se on melkein rautakanki joten varaa olisi.
Ilmajouseen saa luonnollisesti alkuherkkyyttä lisää kun laittaa sinne lisää ilmaa eli pienetää sägiä, ei maksa mitään niin kannattaa ainakin kokeilla...jos ei ole jo kokeillut...
Jep, moni tekee sen virheen et hakee herkkyyttä liian pienillä paineilla vaikka se on juurikin väärin.
Paine ei vaikuta liialliseen kompressioon. Keula hakkaa kivissä ja juurissa käsille, eli toisin sanoen paineella ei ole vaikutusta keulan nopeuteen.
Jukka4130
22.12.2024, 09.39
3.1 RC2 eli se kaikkein uusin setti.
Ehkä hiukan mutta vain hitailla liikkeillä mistä ei oikein mitään apua ole. Eipä tuosta kyllä haittaakaan ollut.
Katsotaan mitä valmistaja asiaan sanoo.
Vaimenninta voisi kai hiukan pienoisporalla avartaa jostian kohtaa jotta virtausmäärät kasvaisi. Säädöt kiinni, se on melkein rautakanki joten varaa olisi.
3.1-mallissa on jopa vähemmän hitaan liikealueen vaimennusta kuin 3.0-versiossa kuitenkin niin, että vaimennusvoima nousee tarpeettoman suureksi nopeissa iskuissa. Jos vaimenninpuolen haluaa saada toimimaan hyvin, vaihtoehdoiksi jäävät jousitustarvikevalmistajien tarjoamat mäntäpäivityssarjat tai kokonaan uusi vaimennin.
Kyllähän se paine lisää rebound nopeutta. Jos keula ui liian syvällä, niin eihän siinä alkuherkkyyttä ole, kuulostaa vähän kun sulla alkaisi keula pakkaamaan. Rengaspaineilla ja renkailla myös iso vaikutus tuntemuksiin.
Oli muute uus zebbi keulatestin ”mukavin” ja armeliain käsille.
Jukka4130, tuolta se alkaa vaikuttaa. Pitää alkaa tutkimaan millaisia viriosia on saatavilla tai tosiaan itse viritellä.
Sambolo, ei rebound vaiuta mitään nopean sisäänjouston vaimennukseen eli nopeaan kompressioon.
Testit on testejä ja riippuu täysin maastosta. Nyt on kyse keulan ominaisuuksista ei renkaiden. Toki renkailla saa pehmeyttä lisää mutta se on eri asia. Renkaat valtiaan muilla kriteereillä.
Olisko linkkiä testiin?
Nojuu ei sisään joustoo, mut jos keula pakkaa niin tavallaan siihenkin. Jokaisella testin keulalla oma video, tää zebin.
https://youtu.be/9JRC5ufPY9I?si=I2vHj8gix7QBhjD0
Ilmajouseen saa luonnollisesti alkuherkkyyttä lisää kun laittaa sinne lisää ilmaa eli pienetää sägiä, ei maksa mitään niin kannattaa ainakin kokeilla...jos ei ole jo kokeillut...
Joo, voisi varmaan pelailla enemmän paineilla. Olen aikalailla mennyt tuolla rokkarin sovelluksen suosittamilla paineilla, kun ei varsinaisesti ole ollut ongelmaa tuon kanssa. Tollaisessa juurakkorallissa voisi olla vielä smuutimpi, jos se nyt on ylipäätään tuolla keulalla mahdollista :D Minulla on siis lyrikki, eikä tuo zebbi, mutta sama vaimennin päivitys siihen on ollut vähän mielessä.
Tehtaan kommentti on että pitäisi pudottaa painetta mutta se ei auttanut liialliseen kompressioon ja miksi auttaisikaan. Se mitä paineen pudottaminen tekee on polkimien hakkaaminen kiviin joita on ... 30cm välein...
TUolla videolla nuo maastot on hiukan erilaisia ja vauhti tasoittaa. Videossakin näkee että keula on ilmassa nopeissa kivikoissa. Se ei siis seuraa kunnolla. Vauhti auttaa mutta ei tee iskarista nopeampaa. Se vain peittää ongelman.
Täytää alkaa ihmettelemään 3.1 RC2 vaimentimen toimintaa tarkemmin ja työstää sitä itse. Kyllä niitä virtauksia jotenkin pystyy helpottamaan.
Se mistä tykkään ZEBissä on keulan tukevuus. Hyvä keula monessa mielessä. Rengaskin tietysti vaikuttaa. Keväällä Assegain tilalle tulee Pro Radial Albert. Sekin voi hiukan parantaa teräviä iskuja.
Tästä jutusta löytyy käyrästöä charger 3 ja charger 3.1 kompression säätöalueista. Juttu on Lyrikistä mutta sama vaimennin niissä periaatteessa on.
https://www.fanatikbike.com/blogs/engage/rockshox-lyrik-charger-3-1-review-rockshox-charger-3-compared-to-charger-3-1
Käyristä näkyy että apu nopean pään kovuuteen on marginaalinen mutta on sillä pieni vaikutus.
Tämä ei liity keulaan vaan takaiskariin mutta laitan tähän perään koska kyse on tuosta kritisoimastani liian suuresta nopean kompression määrästä.
Uusissa (oletan että ovat uudempia malleja) Rockkarin iskareissa mainitaan
Reduced high speed compression
Prevents your rear wheel from hitting objects hard. Thanks to the reduced high-speed compression, it can avoid hard knocks and hits through obstacles more quickly.
https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Rear-Shock-Vivid-Ultimate-RC2T-Standard-250x75-mm
Ilmeisesti viesti on mennyt perille. Ainakin itse olen asiasta Rockkarin tuen kanssa vääntänyt pariinkin otteeseen ja selittänyt rautalangasta vääntäen mistä on kyse.
Vielä kun ZEBiin tulisi uusi vaimennuspalikka missä tämä sama olisi huomioitu.
JiiPee82
03.06.2025, 17.11
Onko muilla ollut ongelmia Zebin csu:n kanssa?
Itsellä alkoi viime syksynä pitää todella rasittavaa naksumista, mutta en heti osannut paikallistaa mistä tulee.
Purin keulan muutamaan kertaan, mutta lopulta totesin kaulaputken olevan irti kruunusta.
1,5v vanha keula, joten menee takuuseen. Tosin vastaus Cycleserviseltä oli, että saattaa mennä yli kuukauden uuden osan saapumisessa.
Onko muilla ollut ongelmia Zebin csu:n kanssa?
Itsellä alkoi viime syksynä pitää todella rasittavaa naksumista, mutta en heti osannut paikallistaa mistä tulee.
Purin keulan muutamaan kertaan, mutta lopulta totesin kaulaputken olevan irti kruunusta.
1,5v vanha keula, joten menee takuuseen. Tosin vastaus Cycleserviseltä oli, että saattaa mennä yli kuukauden uuden osan saapumisessa.
Mulla alko lyrikki naksumaan viime syksynä ja eilen vein takuuhuoltoon, kun saivat viimein uudet jalat maahantuojalta. Eli ~8kk kesti tuo prosessi.
Mulla oli keula kyllä koko ajan ajossa, kun ei se muuta tehnyt kun naksunut.
Aika vaaralliselta vialta vaikuttaa jos oikein ymmärsin.
Jos takuu voimassa niin kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan. kuukausi alkaa olla ylärajalla saada takuunalainen tuote kuntoon.
Aika vaaralliselta vialta vaikuttaa jos oikein ymmärsin.
Jos takuu voimassa niin kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan. kuukausi alkaa olla ylärajalla saada takuunalainen tuote kuntoon.
En tiedä miten se kuluttajaneuvonta voisi auttaa, jos ei varaosaa ole nopeammin saatavilla.
Yksi vaihtoehto on tietenkin pyytää uusi keula takuuna, jos korjausaika venyy.
Ainakin kannattaq vaatia uutta jos eivät kykene korjaamaan. Myös joku muu kompensaatio voisi tulla kyseeseen, eikö?
Vaikka yksi ilmainen täyshuolto myöhemmin...
Ainakin kannattaq vaatia uutta jos eivät kykene korjaamaan. Myös joku muu kompensaatio voisi tulla kyseeseen, eikö?
Vaikka yksi ilmainen täyshuolto myöhemmin...
Tietenkin silloin jos ei ole korjattavissa, niin uusihan takuuseen varmasti tuleekin. Luulisi, että jossain on määritetty kohtuullinen aika takuukorjauksellekkin, jonka jälkeen mietitään muita vaihtoehtoja.
Omassa tapauksessa olin vain tyytyväinen, kun sain saksasta ostetun keulan takuukorjauksen hoidettua paikallisessa kivijalkaliikkeessä. Tuo pitkä korjausaika johtui valmistajan varaosatilanteesta, eikä siitä liikkeestä missä se ehjättiin.
Jaa se oli Saksasta ostettu. No silloin ei varmaan kauheasti voi vaatia alle kuukauden korjausaikaa. Suomen kuluttajaneuvoja ei varmaan kovin hanakasti halua haastaa Saksalaista kauppaa. Siellä kuitenkin on hiukan eri lainkoukerot kuin meillä vaikka periaatteessa varmaan samoihin direktiiveihin pohjaavat.
Jaa se oli Saksasta ostettu. No silloin ei varmaan kauheasti voi vaatia alle kuukauden korjausaikaa. Suomen kuluttajaneuvoja ei varmaan kovin hanakasti halua haastaa Saksalaista kauppaa. Siellä kuitenkin on hiukan eri lainkoukerot kuin meillä vaikka periaatteessa varmaan samoihin direktiiveihin pohjaavat.
En mä usko, että se olisi korjaantunut muualla sen nopeammin. Ainakaan Suomen rokkarin maahatuoja ei saanut noita yläjalkoja tuota nopeammin valmistajalta.
Toivottavasti Zebin kohdalla on tilanne parempi.
Ja Bas Shop Helsingissä oli muuten tuo kivijalka mikä hoiti homman minun keulan kohdalla. Hyvää serviseä sieltä!
Sain keulan takaisin tänään. Ei tullut mitään korjausraporttia mulle päin, mutta päällisinpuolin näkyy, että olivat laittaneet Charger 3.1 vaimennuksen siihen sen alkuperäisen RC:n tilalle, eli keula päivittyi ainakin vaimennuksen osalta paremmaksi.
Kolme XC lenkkiä se sitten kesti ja vaimennin kyykkäsi. Katotaan mitä rokkari sanoo. Onneksi toi fillari ei ole ainoa maasturi, mutta ensi viikonloppu on pitkä viikonloppu ja oli tarkoitus reissata bike parkkiin, eli vähän harmittaa.
Oho, mikä siihen siis tuli?
Otetaanpas takaisin tota edellistä. Samat oireet kuin edellisellä kerralla jolloin vaimennin petti. Ehkä reilu teelusikallinen oljyä tullut oikean puolen tiivisteistä läpi. Saattaa siis olla sama vaiva kuin viime kesänä.
omalle kohdalle osui myös Charger 3.1 vaimennin, mikä oli heti uudesta alkaen viallinen > sylki isommissa hypyissä tms. öljyä vaimentimen alajalan rebound säätönupin luota.
JiiPee82
22.09.2025, 07.04
Mulla meni Zebin takuu kruununvaihdossa 3,5kk.
Ton takuureissun aikana oli vielä hajonnu mun 2.1 vaimennin, joka sit vaihdettiin 3.1 vaimentimeen. Muutaman ajon kokemuksella: On toi 3.1 parempi kuin 3.0, mutta ei edelleenkään saa yhtä herkäksi kuin 2.1.
4130 näyttää myyvän virtaavampaa mäntäsarjaa noihin 3.0 ja 3.1 malleihin, taitaa joutua taipumaan.
Vaihtoivat tiivisteet ja lähettivät takaisin. Saas nähdä miten toimii.
Kuinka paljon siellä edes on vaimenninpuolella oljyä? Molemmilla kerroilla on vuotanut aika paljon ja nimenomaan yläkautta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.