PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pivot Shuttle

-67
06.07.2020, 22.58
En löytänyt Pivotin sähköpyörälle omaa viestiketjua. Pyörä näkyy kuitenkin suomalaisessakin mediassa. Tässä on linkki uusimpaan Tekniikan maailman juttuun, jossa Shuttle on upeassa kuvassa: https://tekniikanmaailma.fi/lehti/13b-2020/sahkoinen-loikka/?shared=1079798-41e13e43-3

Itse hain tänään Ridemoresta kotiin uuden Shuttlen. Olisi mukava vaihtaa ja lukea kokemuksia tästä toivottavasti hyvästä täysjoustosähkäristä muiden kanssa.

Minulla meni muutama viikko sitten solisluu poikki, kun lensin ohjaustangon yli ajaessani Spectral On -pyörälläni. Olin valinnut runkokooksi tehtaan mitoitusten mukaisesti M-koon. Olen 180cm pitkä persjalkainen. Heti alusta alkaen minulle sanottiin pyörän olevan liian pieni. Osasyynä OTB-lentoon oli varmaan myös pyörän liian pieni runkokoko. Pyörä itsessään oli ihan hyvä. Solisluun murtuman jälkeen laitoin pyörän myyntiin ja se menikin päivässä kaupaksi. Nyt pitäisi malttaa olla lähtemättä poluille .... Sinä aikana olisi mukava lukea muiden kokemuksia Shuttlesta.

PS. Yhtenä vahvana pyörävaihtoehtona oli YT, mutta saatavuusongelmien, takuuasioiden ja myös palautteen takia päädyin kuitenkin Pivot-sähkötäysjoustoon.

Tässä on kuva Shuttlesta:

https://urly.fi/1GEu

ElBike
07.07.2020, 10.33
Ajamaan en ole tuota päässyt koskaan. Mutta kun Pivotilta tuli eka shuttle niin kauhistus nousi päälle kymppitonnin hinnasta. Niitähän toki näyttää olevan halvempiakin jossa päästään siihen että jos kalleimmasta ja parhailla osilla olevasta aletaan tinkiä niin ajo-ominaisuudet huononee mitä halvemmaksi mennään eli saattaa olla hölmöä vertailla Shuttlen parasta Fox Factory -iskareilla varustettua ja jotain alemman tason iskareilla varustettua, koska nehän ei enää ole sama pyörä. Ihan esimerkkinä; foxin keulalla on tapana ns. kuivua eli kuivalla kelillä ajaessa ja jopa sisätiloissa säilyttäessä iskarin voiteluöljy kuivahtaa ja keulasta tulee pintakova. Sitä ei havaitse keulaa paikallaan pumpatessa, mutta metsässä ajo tuntuu vaikealle kun keula ei mukaile maastoa niinkuin pitäisi. Nykyään tuon osaa jo tunnistaa heti juurakkopolulle siirtyessä. Alajalkojen öljynvaihto ja tiivisteiden voitelu auttaa ja pyörästä tulee tuolla muutoksella kuin eri pyörä. Sama ilmiö ajettaessa saman fillarin eri mallia joissa eri iskarit. Toisilla iskareilla pyörä saattaa olla todella hyvä, kun halvemmilla ei niin hyvä.

-67
07.07.2020, 14.27
Taitaa sama ilmiö koskea kaikkia pyörämerkkejä eli hinnat alkaen pyörät ovat joiltakin osin huonompia kuin paremmin varustellut pyörät. Ostajalle jää sitten tasapainoilu eri osien kanssa. Miten säästäminen vaikuttaa ajoon? Varmaan tärkeintä on jousitus. Toki halvempi keulajousitus vaikuttaa ajotuntumaan, mutta olisi mielenkiintoista joskus testata eri keuloja sokkotestissä. Olisiko se kallein paras? Erottaisinko Fox 36 Performancen vaikka Factorysta?

Minulla oli kolme vaihtoehtoa harkinnassa: Spectral ON 8,0, YT Decoy comp/pro 29 ja Pivot Shuttle GX. Loppujen lopuksi pyörien hinnoissa ei ollut mainittavaa eroa. Sain Ridemoresta kilpailukykyisen tarjouksen, johon tartuin. Spectralissa mietitytti runkokoot ja geometria, YT:n osalta takuuasioiden hankaluus ja hieman käyttäjiltä tuleva kritiikki osasarjavalintoihin. Shuttlessa on sama ulkoinen akku integroituna, kun Spectralis aiemmin. Kun talouteen jäi yksi Spectral ja Shimanon 8010 akku, jota voin hyödyntää Pivotissa pitkillä äijälenkeillä. Pivotin jousitus on myös Foxin, josta pidän enemmän kuin Rockshockin jousituksesta. Fox 36 Performance on hyvä jousitus ja josta olen pitänyt. Alajalkojen öljynvaihto ei ole kauhean vaikea tehdä itse. Öljynvaihdon Spectraalin Fox 36 Performanceen huomasi aika selvästi jousituksen herkkyydessä.
Se tuli yllätyksenä, että Pivotissa käytetään superboostia (157x12) takakiekossa. Superboosthubi on vielä sen verran harvinainen ja hintava, mikäli haluaa erilliset esim. 27,5" kiekot.

-67
11.07.2020, 06.55
Tässä on MTBR-palstan plussat ja miinukset:
”Pros:
Weight (45lbs.)
Slack head angle (65.2 degrees)
Short chainstays
29” wheels
Durable Shimano driveunit

Cons:
Not enough braking power
Battery not easily removed for charging or swap
Budget XT build still $7,900”

https://reviews.mtbr.com/first-ride-2020-pivot-shuttle-review

- Akun irrottamiseen menee 3-5 min. Itsellä ei ole tarvetta irroittaa akkua päivittäisessä käytössä. Taloudessa on jo ulkoisena samanlainen akku (Spectral ON 2019), joka on Shuttlessa integroituna. Mitä hintaan tulee, niin verrattaessa esim. Canyon Spectral ON 8.0 tai YT Decoy pro 29 on hinta kuluineen hyvin lähellä toisiaan. Oma Shuttle versio on GX, jossa jarrut on nelisylinteristen MT-520. Jarrut vaikuttavat riittävän tehokkailta, mutta jarrutehoa ei varmaan koskaan ole tarpeeksi. Itse odottelen malttamattomana OTB-vamman parantumista kunnolla, että pääsisin luukuttamaan Shuttlea kunnolla.

-67
25.07.2020, 10.55
https://youtu.be/i8RFei3fGiU