PDA

Näytä tavallinen näkymä : Gravelia kokemattomalle



tsude
06.07.2020, 21.10
Moikka,

Mummiskoilla veivaaminen pitkin asfalttitietä on alkanut kyllästyttää, gravelia tekisi mieli. Satunnaisia kauppareissuja ja kevyttä (10-20 km alkuun) "kunnon kohotus" lenkkiä.

Tavoitteena olisi selvitä alle tonnilla (saako tuohon rahaan edes mitään??), joten käytetty tulisi varmasti ensisijaisesti kysymykseen. Ongelmana tietty se, ettei asuinpaikkakunnallani paljoa näy käytettyjä, näyttävät ne kyllä menevän nopeasti missä tahansa :D

Kyseessä kun on ensimmäinen kunnon pyörä, niin edes jonkinlainen koeajo olisi varmasti hyvästä - vai voiko valmistajien taulukoiden perusteella tällainen aloittelija ostaa pyörän etänä? Riittääkö tieto edellisen kuskin pituudesta, jos se on lähellä omaani?

Kotiläksyjä on tehty senverta että osat saisivat olla 105 tai tigraa, jarrut vähintään vaijeritoimiset levyt, mielellään tietenkin nestetoimiset. Merkillä ei taida nyt niin suuresti olla väliä (?) Täytyy toki varmasti hyväksyä se, ettei tuohon budjettiin voi välttämättä saada kaikkea edellämainittua...

Ajatuksia? Suosituksia alle tonnin pyöräksi? Kaikki apu otetaan ilomielin vastaan :)

Kollinjoki
07.07.2020, 00.21
Alle tonnilla gravel on aika haastava ja Tiagra/105 saavuttamattomissa, jos ei joku laarin pohjimmainen poistomyyntikappale löydy. Käytännössä se on yleenä niin, että Tiagralla hinta n. 1200 ja siitä ylöspäin ja 105:llä >1500 e. Tonnilla Sora/Claris ja alle tonnin ei juuri mitään.

Kona Rove DL:n halvin malli on n. tonnin mistä sitä sattuu löytämään https://www.skiout.fi/kona-rove-dl-2020-gravel-pyora.html?gclid=EAIaIQobChMIwsPEksW56gIVlNwYCh32S QeKEAQYASABEgL8RvD_BwE
Marin Nicasio, jos jossain on, on normaalisti myös aika halpa.

Verrokkina XXL:n ihan fiksun näköinen White on sitten jo 1200 e
https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-miesten-gravelpyora/p/1170641_1_style

No alle tonnissa jos pysytään niin tämä Verkkokauppa.comin Merida 999e Tiagralla ei ole varsinainen gravel, mutta sporttisempi hybridi ja ehkä suoraa tankoa lukuun ottamatta ainakin lähellä gravelin tyyppistä pyörää. Niitä on paria kokoa saatavilla:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63502/nfsfc/Merida-Speeder-Limited-hybridipyora-L-56-cm?list=OZCYkRilNn2il9oailNG5izOlWilZoEh32LDizOGbN pGEH4

Lovejoy
07.07.2020, 08.54
Nicasiota voin reilu 1500km kokemuksen perusteella kehua hintaansa (800€) nähden ihan asialliseksi peliksi. Kävin myös tuota Konan DL:ää koeajamassa, mutta jostain syystä tykkäsin Nicasiosta huomattavasti enemmän, tämä ehkä johtui runkokoon ja geometrian sopivuudesta.

Claris on tähän asti pelannut moitteetta, samaten muutkin komponentit. Pieniä muutoksia olen tehnyt lähinnä välityksiin, rengastukseen ja keskiön vaihdoin pidempi akseliseen versioon saadakseni paremman ketjulinjan. Jos ostoprosessi johtaa Nicasioon suosittelen pyytämään liikettä heti tarkistamaan napojen säädön, omassa oli aika jäätävän tiukalle vedetty navat.

Mielestäni Nicasion paras ominaisuus on sen muunneltavuus, siinä on kivasti paikkoja joihin saa tarvittaessa lokaria, tarakkaa, ym rompetta kiinni, jos josskin kohdin innostuu esim retkipyöräilystä.

Mohkku
07.07.2020, 09.23
Tartun jälleen kerran speksaamisen perusteisiin. Jos tonni tulee siitä, että enintään sen verran on mahdollista ilman henkilökohtaisen talouden romuttamista pyörään käyttää, silloin se on ok. Mutta jos tonni tulee siitä, että sillä pitäisi kunnollinen pyörä saada hankittua, sitten pitää määritellä pyörän laatutaso ja arvioida sen jälkeen vaadittavan rahamäärän suuruutta uudestaan.

Jos on mahdollista rahoittaa n. 1500 euron pyörä, silloin kannattaa sellainen ottaa harkintaan. Osat ei ole aivan perustasoa (jotka nekin sinänsä toimivat), vaan kaikin puolin hienosti toimivia kokonaisuuksia. Jos siis tavoitteena on tehdä pidemmän tähtäimen hankinta, jota ei ole nälän kasvaessa tarvetta alkaa parannella, harkitsisin pykälää kalliimpaa pyörää.

Jos pyörien tekniikka ei ole tuttua eli kuluneisuuden ja korjausbudjetin määrittely ei ole varmalla pohjalla ja korjausten teko itse mahdollista, silloin en käytettyä alkaisi katsella. Hyvällä tuurilla voi saada hyvän pyörän, mutta voi myös saada pyörän, joka tulee kalliimmaksi kuin uuden hankinta ja silti ajaa käytetyllä. Etenkin nyt, kun myös käytetyistä on kova kysyntä, monenlaista myyjää on onneansa koittamassa.

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että 10-20 km on varsin vaatimaton matka lenkkeilyyn. Jos se nyt tuntuu mielekkäältä matkalta, hyvin nopeasti huomaat matkojen pidentyvän ja 50 km ei tunnu erityiseltä suoritukselta. Tätä kannattaa peilata siihen, jos ajattelee olevansa ns. aloittelija ja siksi pärjäävänsä halvimmalla mahdollisella kalustolla.

Kauppapyörässä olisi varmaan kriteerinä tukeva runko, koska ainakin itselläni kyytiin tulee helposti 20 kg tavaraa. Gravel tai retkipyörä on siis hyvä lähtökohta, koska molemmat sopii retkeilyyn, jossa pyörältä vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin asiointipyöräilyssä. Pitkä takahaarukka takaa sen, että sivulaukut ei osu kantapäihin. Mittana tuo tarkoittaa n. 435 mm tai enemmän. Monissa cycloissa mitta voi olla jopa alle 420 ja siinä voi ongelmia tulla, jos tavaratelineen kiinnikkeitä ylipäätään löytyy. Lisäksi vaihteita pitää olla myös kuormattuna ylämäkien nousuihin.

Felt Broam on pyörä, joka ei vaikuta erityisen urheilulliselta, mutta voisi hyvin sopia tällaiseen käyttöön:

https://www.bikeshop.fi/Felt-Broam-40/ekauppa/pFEBROAM40/

Sarjasta olisi halvempikin malli, jota voisi budjettikurin takia harkita, mutta on ainakin Ajopyörästä loppu:

https://www.bikeshop.fi/Felt-Broam-60/ekauppa/pFEBROAM60/

Runkojen mitoituksissa on eroja eri pyörien välillä. Toisissa on pidempi ja/tai matalampi ajoasento kuin toisissa. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa ja koittaa yrittää arvioida, mikä olisi itselle sopiva. Se kuitenkin täytyy pitää kirkkaana mielessä, että väärän kokoista runkoa ei pidä ostaa edes alennuksesta. Rungon koko ja mittasuhteet on siis kaksi eri asiaa.

nure
09.07.2020, 12.25
^Mielestäni ei budjettia kannata koskaan hakata kiveen, harmittaa vain jälkikäteen että pikkusumman vuoksi tuli tehtyä kompromisseja. Ymmarrän kyllä että Lovejoy kehuu Clarisia mutta itse kyllä jättäisin tänäpäivänä nuo kahdeksan lehtiset omaan arvoonsa jo pitkälti käyttömukavuuden ja tulevaisuudessa hupenevien osien saatavuuden vuoksi.

hitlike
10.07.2020, 09.54
Tuo 1500€ Felt on vähän kyseenalainen laitos huonoilla jarruilla ja FSA:n halpis kampisarjalla (vaikka specseissä "lukee GRX voimansiirto")

Ottaisin tuon 300€ halvemman Whiten mielummin, saisi myös GRX nestejarrut ja kammet. Jos Feltin runko/geo olisi joku aivan erityisen huippu olisi asia eri koska osaa voi vaihtaa, mutta taitaa aina peruskauraa olla kummassakin. Whitessa myös Riddlerit valmiina joita itse ainakin voin suositella, tykännyt niistä cyclossa soratiehommissa.

nure
10.07.2020, 10.35
^Yleinen ilmiö että vaikka myydään "täydellä" sarjalla niin kammet jotain aivan muuta... Noista jarruista joku viisaampi sanoi että yhdistyy hydraulisten ja mekaanisten kummankin huonot puolet joten myös unohtaisin myös.
White kyllä toimiva pakettia ja kaiketi tuo keula on kuitua vaikei ole mainittu?

hitlike
10.07.2020, 11.51
^Yleinen ilmiö että vaikka myydään "täydellä" sarjalla niin kammet jotain aivan muuta... Noista jarruista joku viisaampi sanoi että yhdistyy hydraulisten ja mekaanisten kummankin huonot puolet joten myös unohtaisin myös.
White kyllä toimiva pakettia ja kaiketi tuo keula on kuitua vaikei ole mainittu?

Juu vähän kun kaivaa tuolta tuotesivulta niin löytyy tieto että on hiilarihaarukkakin.

Mohkku
10.07.2020, 12.25
Tuo 1500€ Felt on vähän kyseenalainen laitos huonoilla jarruilla ja FSA:n halpis kampisarjalla (vaikka specseissä "lukee GRX voimansiirto")

Ottaisin tuon 300€ halvemman Whiten mielummin, saisi myös GRX nestejarrut ja kammet. Jos Feltin runko/geo olisi joku aivan erityisen huippu olisi asia eri koska osaa voi vaihtaa, mutta taitaa aina peruskauraa olla kummassakin. Whitessa myös Riddlerit valmiina joita itse ainakin voin suositella, tykännyt niistä cyclossa soratiehommissa.


1500 euron Feltin kammet on Shimano GRX600 10 speed, 46/30T, Halvemmassa on FSA:n kammet, mutta ei sen mainostetakaan olevan GRX voimansiirrolla.

Jarruista en osaa sanoa, ovatko hyvät vai huonot. Jossain testissä tuollaista jarrua on kehuttu, toisessa moitittu hiukan tunnottomaksi. Ehkä vivut, kuoret ja levytkin vaikuttaa lopputulokseen. Palatkin voi olla eri kokoonpanoissa/vuosimalleissa erilaiset. Parempi siis kokeilla itse, eikä tyytyä mutuun.

Haarukan paremmuuden arviointi on sama, kun todettaisiin Toureyn ja Deoren vaihtajan olevan sama asia, ketjuvaihteita molemmat. Kyllä haarukassakin toteutus eli raaka-aineet, mitoitus, geometria ja tuotannon laatu ratkaisee, ei materiaalin markkinointinimi.

Itse kävisin kokeilemassa molempia, ehkä mahdolliset erot rungon laadukkuudessa ja geometriassakin selviäisi. Tai sitten selviäisi se, ettei havaittavia eroja ole. Paperitietojen perusteella valitettavasti ei kompetenssi minulla riitä määrittelemään sitä, kumpi on parempi.

Kollinjoki
10.07.2020, 13.47
Ainoat syvällisemmät testit jotka itse löysin noista TRP:n puolihydraulisisat jarruista oli vuodelta 2013, ajalta jolloin levyjarrut ja etenkin hydrauliset sellaiset oli vasta tuloillaan maantiepyöriin ja sen kaltaisiin ja ensimmäinen hyvä mekaaninenkin jarru TRP Spyre oli vasta tullut markkinoille, joten vähän vaikea sanoa, että miten TRP HY/RD vertautuu nykyajan täyshydraulisiin jarruihin, joista esim. Tiagra-jarrut ovat hyväksi kehutut, kuten taitavat olla kaikki muutkin Shimanon jarrut omissa hintaluokissaan. Voi olla tuo TRP:nkin jarru edelleen ihan hyvä, mutta annan kyllä miinusta siitä että on tuollainen mekaanis-hydraulinen toteutus. On se kuitenkin vähän monimutkaisempi kuin täyshydraulinen ilman hyötyjä (paitsi ehkä hinta).

edit. Näiden kommenttien perusteella vielä pitempi miinus: https://forums.roadbikereview.com/components-wrenching/trp-hy-rd-brakes-any-good-362481.html
Kun kuitenkin puhutaan yli 1500 e pyörästä, siinä hintaluokassa ei pitäisi olla enää säästelty jarruissa.

Lovejoy
10.07.2020, 14.19
Itselläni lähtökohtana Nicasioon oli emännän toteamus, että en osaa ostaa edullista pyörää. Aiemmat ostokset ovat olleet yleensä 3-4 kertaisessa hintaluokassa johtuen myös omasta innosta speksien tuijotteluun ja uskomuksesta siihen, että koen jotain puuttuvan halvemmalla kalustolla. Tämä speksausvillitys aiheutti myös vuosikymmenen tauon, koska totesin lajin olevan aivan liian kallis (omalle tuon aikaiselle luonteelleni) ja etenkin kun kuvioihin tuli myös perheenlisäystä.

Tämän ketjun kommenteista olen vahvasti samaa mieltä sen suhteen, että varman päälle valinta on tuolla n 1500€ luokassa. Itsekin alunperin kävin tuota hintaluokkaa läpi ja tuolla rahalla saa jo tosi asiallisia paketteja ja varmasti suht vähän harmitusta, jos speksaamisen oireita alkaa ilmenemään.

Itselläni ei valitettavasti ole vertailupohjaa parempiin maantie / gravel osasarjoihin, mutta maastopyörissä löytyviin Sramin Gx ja toisessa Shimanon Xt sarjoihin voimasiirron osalta ei tuo Claris mitenkään huonolta tunnu. Vaihteet vaihtuu kun kuski käskee eikä ylimääräisiä soraääniä kuulu. Suurin ero on jarruissa eli mekaaniset kyllä häviää hydraulisille, mutta omassa ajossani tuokaan ei aiheuta suurempia murinoita. Talvella toki arvostaisin hydraulisia, mutta Nicasio menee loppusyksystä talliin.

En myöskään hirveästi kantaisi huolta huolto-osien saatavuudesta. Uskon, että Clarikseen saa vielä tovin osia, koska Shimano tätä yhä valmistaa ja taisihan tässä olla pari vuotta takaperin pieni päivityskin. Yhtenä hyvänä puolena voisikin pitää juuri osien edullisuutta, vaikka valikoima on suppeampi ja uusimmat hienoimmat tekniset termit puuttuvatkin.

hitlike
10.07.2020, 16.54
1500 euron Feltin kammet on [COLOR=#333333][FONT=&amp]Shimano GRX600 10 speed, 46/30T, Halvemmassa on FSA:n kammet, mutta ei sen mainostetakaan olevan GRX voimansiirrolla.



Niin näköjään teknisissä tiedossa lukee. Katoin vaan kuvaa jossa paistaa FSA:n kammet.

Haupitsi
10.07.2020, 17.05
Uuden pyörän hankinta olisi nyt ajankohtainen. Muutamaa pyörää kävin tänään koeajamassa ja kahden kärki tällä hetkellä olisi cube ja White (alla linkit). Pyörällä ajan noin 250 - 300 km / viikko. Pääasiassa työmatka-ajoa asfaltilla, mutta hiekkateilläkin tulee välillä lenkkiä ajettua. Molemmat pyörät varmasti ajavat asiansa, mutta onko joitakin syitä miksi toinen näistä, tai molemmat kannattaisi jättää kauppaan. Parempiakin saa siis ehdottaa. Hintakatto on noin 1500€.
https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/cyclocross-gravel/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashyellow-2020/

https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-miesten-gravelpyora/p/1170641_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwo6D4BRDgARIsAA6uN18IPIErii_j1YbYe0qc xO2DJEGOBydDzmxwP6QCMPxaSRL4gKVwHIIaAiUvEALw_wcB

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

kp63
10.07.2020, 19.17
Osta käytetty. Sun käyttö ei edellytä levyjarruja ja nyt on hyvä hetki hakea vanhempaa sorttia. Saat tolla rahalla kunnon filon.

maxk
10.07.2020, 19.53
Itse hommasin just keväällä Kona Revo ST:n ja en ole pettynyt. On omiaan sorateillä, mutta kulkee myös asfaltilla eikä kaihda sinkulaa tai pientä juurakkoa.

Tuli TM:n 1500€ Gravel fillaritestissä toiseksi (9,5 vs voittajan 9,6), sitä seuraavat taisivat alkaa seiskalla. Miinusta tuli manuaalista levyjarruista, jotka itselle plussaa huoltohelppoudesta eikä ole kaivannut hydraulisia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haupitsi
10.07.2020, 22.48
Käytettyjen ongelma Oulun korkeudella on saatavuus. Koko pitäisi olla 56. Pienempiä näkyy jonkin verran myynnissä ja reilusti isompia myös. Nykyinen pyörä on vannejarrullinen Trek (58) jossa on aika pitkä geometria. Ikää sillä on reilu 10 vuotta ja kilometrejä kohtuu paljon. Pyörä alkaa olla jo siinä kunnossa, että kiekot ja voimansiirto pitäisi uusia. Pituus on vähän häirinnyt alusta alkaen, joten senkin vuoksi uutta pyörää nyt mietin. Pituudesta huolimatta sillä on hyvin pärjännyt, mutta ehkä aika olisi nyt kypsä vaihtamiseen. Vannejarruilla pärjään kyllä hyvin, mutta ei ole oikein potentiaalisia vaihtoehtoja tullut vastaan. Kona on merkkinä kyllä mieluisa. Perheestä löytyy niitä kolme. Dew plus, wo ja cowan. Taitaa vain saatavuus olla tällä hetkellä aika heikko. Mutta pitääpä nettiä selailla.

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Kollinjoki
10.07.2020, 23.04
Nuo Cube (cyclocross) ja White kumpikin fiksun oloisia pyöriä. Cube ylemmän tason osasarjansa verran kallimpi, eikä ilmaa siinä mielessä näyttäisi olevan hinnassa Whiteen verrattuna. Cuben kiekot ei sovi tubeless-hommiin, mutta sun käytössä se ei haitanne. Luultavasti aikanaan kummankin pyörän kanssa voisi kiekkojen vaihto olla ihan fiksukin päivitys joka tapauksessa, ainakin Whiten kiekot melkoisen painavat ja tuskin Cubessakaan ihan priimaa. Jos jompi kumpi noista tuntui hyvältä koeajolla niin mikä jottei ostoksille.

Haupitsi
10.07.2020, 23.35
Tubelessin hyötyjä en asfaltti ja hiekkatie käytössä tiedä, kun en ole koskaan kokeillut. Fatbikessä tubeless on käytössä ja niillä rengaspaineilla hyöty on mielestäni todellinen. Kaksien kiekkojen taktiikkaa olen suunnitellut nykyiseenkin pyörään oikeastaan alusta alkaen, mutta en sitä koskaan saanut toteutetuksi[emoji846]. Kiekkojakin pitäisi päästä testaamaan, että tietäisi hyödyn. Minkähän hintaiset kiekot olisi upgreidaus esim. jos miettii Cubea.

Linkin kiekkoja mietin aikanaan nykyiseen pyörääni bontragerin kiekkojen rinnalle maantieajoa silmällä pitäen. En vain saanut hommatuksi [emoji846]https://www.rosebikes.fi/shimano-wh-r501-28700-c-road-wheel-set-100098?product_shape=black&article_size=28%22%2F700C

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

nure
11.07.2020, 12.45
Jos nuo hydro/mekaaniset olisivat hyvät niin miksi ne hävisi markkinoilta heti? Itsellä maantiekapistuksessa Spyre SLC:t ja oli myös maasturissa, hyvillä vaijereilla ja kuorilla aivan mainiot, ei häviä hydraulisille mielestäni lainkaan...
En oikeastaan Clarista huonoksi sanonut, ainoastaan että mielestäni tuo kasi alkaa olla historiaa...

lihapiirakka
11.07.2020, 15.42
Tässä on kyllä hintalaatusuhde kohdillaan https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-m...IaAiUvEALw_wcB (https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-miesten-gravelpyora/p/1170641_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwo6D4BRDgARIsAA6uN18IPIErii_j1YbYe0qc xO2DJEGOBydDzmxwP6QCMPxaSRL4gKVwHIIaAiUvEALw_wcB)

Lovejoy
11.07.2020, 16.54
Konalla ilmeisesti mallisto hiljattain päivittynyt, tämä saattaa olla ihan mielenkiintoinen malli halvempaan hintaluokkaan, jos terästä kaipaa runkomateriaaliksi.
https://www.konaworld.com/rove.cfm

Tähän ketjuun liittyen ihan ajatuksena heittäisin, että olisikohan tarvetta edullisemman luokan pyöräilylle omaa osiota? Pari gravelketjua jo on, mutta noissakin ehkä mennään ihan todellisten harrastajien laitteet edellä. Jonkun verran kuitenkin välillä satunnaiset foorumilla pistäytyjät kyselevät vinkkejä toiminta tonnin budjetilla.

Lovejoy
11.07.2020, 17.05
En oikeastaan Clarista huonoksi sanonut, ainoastaan että mielestäni tuo kasi alkaa olla historiaa...

joo, en näin ihan varsinaisesti ajatellutkaan. Lähinnä tavoittelin ajatusta siitä, että ei annettaisi kaluston liikaa rajoittaa harrastamista. Tärkeintä on kuitenkin se, että liikkuu ja nauttii, tätähän fillarointi parhaimmillaan on.

Haupitsi
11.07.2020, 18.38
Olisin kyllä edullisemman pyöräily osion kannalla. Siksi omalla kysymyksellä tätä ketjua lainasin. Tavallisen harrastajan gravel osiossa pyörien hinnat on karannut jo aika korkeiksi ja mmärrän kyllä syyn. Harrastajat ovat laatutietoisia ja laatu maksaa. Itselle pyöräily on VIELÄ pyöräilyä. Silti kuitenkin haluan, että pyörä on hinta/ laatu/ fiilis suhteelta omaan ajoon riittävä. Pelkkä hinta/laatu suhde ei ihan riitä[emoji3].

Teräs Kona voisi olla mielenkiintoinen. Rovea en ole koskaan ajanut, niin geometria soveltuvuutta en mittojen perusteella osaa sanoa. Pitäisi siihenkin puoleen vähän tutustua.

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Vivve
11.07.2020, 18.40
Tässä kans ihan ok vaihtoehto https://www.xxl.fi/white-gx-lite-20-unisex-gravelpyora/p/1170640_1_style

gzmi
11.07.2020, 20.33
Moikka, ostin tämän 2017 Britanniasta 1500 punnalla. On ollut kiva ja esimerkki, että joskus saa hyvää halvalla.

https://archive.trekbikes.com/us/en/2016/Trek/crockett_9_disc#/us/en/2016/Trek/crockett_9_disc/details

Liike on tämä https://www.leisurelakesbikes.com/ ja toimitus kaikki meni nappiin.

178 cm ja Trekin 56:t käy mulle ja stemman laitoin vähän lyhemmän.

nure
12.07.2020, 08.08
Rove ST on kyllä mainio kapistus yleispyöräksi... Kuitenkin tonnin hintaluokka on hieman vaativa jos haluaa saada kokonaisuutena laadukasta pyörää.

Haupitsi
13.07.2020, 22.20
Pyörän hankinta on viivästynyt työreissujen takia. Linkin kaltainen felt tuli vielä vaihtoehdoksi.

https://www.polkupyorakauppa.fi/tuote/felt-f65x-cyclocross

Pari sataa halvempi kuin. Cube

https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/cyclocross-gravel/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashyellow-2020/

Felt ei enää juuri gravel kriteereitä täytä, mutta muuten tuntui ihan hyvältä. Vähän kevyempi kuin cube ja tubeless vanteet löytyy vakiona. Jarrut sitten taas on ilmeisesti huonommat tai ainakin mekaaniset. Vaikeaksihan tämä valinta meinaa mennä[emoji3]. Harmi, kun Konat on tältä kylältä loppuneet. Toki tuolla vanhalla vielä ajelee, mikäli Kona osoittautuu selvästi parhaaksi.



Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
14.07.2020, 06.10
Felt oli cyclocross-buumin ainaan n. viitisen vuotta sitten yksi suosituimpia malleja. Sai hyviä arvosteluja testeissä ja onkin todennäköisesti edelleen kelpo vaihtoehto, jos pitkä runkogeometria sopii kropan mittoihin.

Työmatkakäyttöä varten kannattaa tarkastaa, löytyykö lokareiden ja tavaratelineen kiinnityspaikat. Linkin kuvasta niitä ei erota ainakaan tällä mobiililaitteella. Cycloissa on usein kapeammat renkaat kuin graveleissa, joten rengastilan riittävyys myös lokareiden alla mahdollista talvikäyttöä ajatellen on myös tarkistettava. Itse ajan talvella 35 mm renkailla ja niillä pärjää hyvin. Kapeampia en talveksi laittaisi.

Mekaaninen levyjarru on arka jäätymään, mutta Feltissä ongelmaa ei pitäisi olla. Takajarru on runkokolmion yläpuolella, jolloin vaijerin kuoren pää osoittaa alas eli vesi ei valu sisään. Toisaalta se saattaa tulla tavaratelineen eteen.

Itse valitsisin pyörän, jossa on kierteellinen keskiö, koska press fit-malleissa on ainakin ennen ollut runsaasti ongelmia. Syy ei ilmeisesti ole ollut keskiön laadussa, vaan pyörän rungon mittatoleransseissa., joten keskiön vaihto ei ole aina auttanut tilanteeseen. Aiheesta löytyy oma viestiketjunsa. Myöskään tubeleksia en pyörääni laita niiden eduista huolimatta. Palstan tubeless-keskusteluista saa käsityksen, että sisärenkailla ajamisen huolettomuus on minulle paremmin sopiva valinta. Mutta kohta joku sanoo ajaneensa tubeless-renkailla ja kierteettömällä keskiöllä tuhansia kilometrejä ilman ongelmia eli tällaista tämä valintojen edessä oleminen on.

Haupitsi
14.07.2020, 07.10
Hyviä huomioita. Esim. Keskiön ratkaisuun en ollut kiinnittänyt huomiota. Tutun maantiepyörässä (trek) on joitain keskiö ongelmia ollut. Taitaa kuitenkin trekistä olla omanlainen prässätty keskiö, koska saatavuus ongelmiakin kuulema on. Lokarit Felttiin pitäisi kyllä saada. Ainakin olin katsovinani, että kiinnityspaikat oli (Vähän nopeaa piti pyörää käydä tutkimassa ja koeajamassa). Lokarit kyllä pyörääni tarvitsen. Tavaratelinettä en varmaan tule tarvitsemaan. Töissä hyvä suihkumahdollisuus ja vaatteiden säilytys. Ajan juoksureppu selässä jossa tarvittavat vaatteet kulkevat. Felt tosiaan oli aika pitkällä geometrialla. 55 senttinen felt oli jonkin verran pidempi kuin 56 Cube. Kiitoksia kaikille vastauksista tähän asti[emoji846]. On ollut apua mietinnössä.

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
14.07.2020, 07.21
Keskiön saatavuusongelmat viittaa pikemminkin kyseisen pyöräliikkeen motivaatio-ongelmiin.

Haupitsi
14.07.2020, 08.26
Saattaa olla siitäkin kyse[emoji28].

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Kollinjoki
14.07.2020, 08.42
Feltiin saa lokarit kiinni. Ja keskiökin on kestänyt jokusen tuhatta km.

hsr
14.07.2020, 10.16
Vaimolla tuo Felt ollut viitisen vuotta, kahdesti keskiö vaihdettu kun alkoi pitää pahaa ääntä. Lokarit sai laitettua joskin levyjarrun takia vaati eteen pientä aisojen virittelyä. Lokarien kanssa mahtuu nippa nappa Suomi Tyres 37mm nastarengas. Jarrut ei ole hääppöiset verrattuna hydraulisiin mutta toistaiseksi on aina tarvittaessa pysähtynyt.

Haupitsi
14.07.2020, 10.57
Hyvä tietää tuo keskiön "ominaisuus". Aika tiheältä vaihtoväliltä kuulostaa. Toki pyörissäkin aina jotain haasteita on, mutta tieten tahtoen en halua ongelmallisia osia pyörääni. Tämän hetkisessä pyörässä on isis keskiö, joka on 10 vuotta toiminut hyvin. Pari kertaa on pitänyt kiristää. Taidanpa feltin jättää vielä kaupan hyllyyn ja jatkaa etsimistä. Cube on vielä kohtalaisen vahvoilla, mutta ei sekään pakko-osto ole.

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Kollinjoki
14.07.2020, 14.48
Pressfit-keskiö on Cubessakin. Yleensäkin melko hankalaksi voi mennä jos ostaa pyörää keskiötyypin perusteella, pressfit on melko dominoiva ratkaisu nykyisin.

puppy
14.07.2020, 18.03
- säädä jarrut niin toimii, riippumatta onko mikä toimintatapa
- muista että ajat pyörällä paljon hiekkatiellä ja nyt kun etenkin sataa kuluttaa se nopeasti paloja.
- 37 on peruskoko mikä menee lokareiden kanssa.
- SKS-lokarit ei aina itselläni aiheuttanut mitään ongelmia asennuksen kanssa vaikka on levarit.

Haupitsi
14.07.2020, 18.20
Uutta tietoa jälleen. Luulin, että press fit on harvinainen ja siksi kannattaa varoa. Kävin vielä toistamiseen feltin broamia testaamassa, koska ensimmäisellä kerralla pyörästä jäi kaksijakoinen fiilis. Toisaalta leppoisa ajoasento oli mukava, mutta auttamattoman hitaalta se silloin vaikutti. Nyt toisella testikerralla sen sai säädöillä kyllä paremmin itselle sopivaksi, mutta 40 mm leveät renkaat on maantielle kyllä aika leveät. Kokonaisuus broamissa mielestäni retkipyörämäinen. Kokeilujen perusteella on tullut fiilis, että haen ehkä ennemmin kapeampi renkaista nopeasti alle 50 km matkan kulkevaa pyörää, johon saa lokarit kiinni kuin leppoisaa ja leveä renkaista.

Lähetetty minun SNE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Exige
14.07.2020, 22.51
Uutta gravelia etsimässä. Ekaa pyörän minkä omistin oli http://whitebikes.fi/bikes/white-cr-pro/. Pyöräilen työmatkat noin 10km/suunta Helsingin keskustaan ja viikonloppuna pidempiä matkoja. Tarkoitus on lähteä pyörällä vähän pidemmälle + ehkä kokeilla jopa bikebacking ja vähän pyöräilyä talvella myös. Kävin Velo Oxygenissa ja myyjä suositteli Bianchin näistä kolmesta https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross.html. Nuroad Race FE näyttää myös aika hyvältä arvosteluissa. Eli Cubessa paremmat osat ja press-fit bb vs Bianchi "parempi?" frame ja kaapelointi ja square taper bb. En ole vielä täysin varma minkä bottom bracket kannattaa vältellä. Budjetti ajattelin 1500-2000e ja oppia huoltaa ja päivitellä pyörän pikkuhiljaa. https://geometrygeeks.bike/compare/cube-nuroad-race-fe-2020-58cm,cube-cross-race-pro-2020-58,white-cr-pro-2018-l-54cm,bianchi-via-nirone-7-all-road-2020-55/

Mohkku
15.07.2020, 06.08
Kun Broamin geometriaa katsoo, Haupitsin kokemukset ovat osuneet aivan oikeaan. Mikään herkkä kilpuri tuo pyörä ei ole. Renkaat voi tietysti vaihtaa kapeampiin, jos sellaiset miellyttää enemmän, mutta tuskin se pyörän olemusta muuttaa.

Padex
15.07.2020, 10.13
Pressfit-keskiö on Cubessakin. Yleensäkin melko hankalaksi voi mennä jos ostaa pyörää keskiötyypin perusteella, pressfit on melko dominoiva ratkaisu nykyisin.

Jep ja itse vaihdatin pressfitin tilalle Token Ninjan, joka on kierteellinen patentti pressfit-runkoihin. On kehuttu olevan pitkäikäinen ja smoothi pyörimään. Hyvät kokemukset ainakin tältä kesältä. Tätä ei siis paineta kiinni vaan siinä on keskellä sisäkierteet ja molemmista päistä normaali kiristys.

K.Kuronen
15.07.2020, 11.43
Uutta gravelia etsimässä. Ekaa pyörän minkä omistin oli http://whitebikes.fi/bikes/white-cr-pro/. Pyöräilen työmatkat noin 10km/suunta Helsingin keskustaan ja viikonloppuna pidempiä matkoja. Tarkoitus on lähteä pyörällä vähän pidemmälle + ehkä kokeilla jopa bikebacking ja vähän pyöräilyä talvella myös. Kävin Velo Oxygenissa ja myyjä suositteli Bianchin näistä kolmesta https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross.html. Nuroad Race FE näyttää myös aika hyvältä arvosteluissa. Eli Cubessa paremmat osat ja press-fit bb vs Bianchi "parempi?" frame ja kaapelointi ja square taper bb. En ole vielä täysin varma minkä bottom bracket kannattaa vältellä. Budjetti ajattelin 1500-2000e ja oppia huoltaa ja päivitellä pyörän pikkuhiljaa. https://geometrygeeks.bike/compare/cube-nuroad-race-fe-2020-58cm,cube-cross-race-pro-2020-58,white-cr-pro-2018-l-54cm,bianchi-via-nirone-7-all-road-2020-55/

Bianchin osalta nelikanttikeskiö ja mainittu kampisarja RX600 jotenkin tuntuu oudolta yhdistelmältä.

paaton
15.07.2020, 14.27
Jep ja itse vaihdatin pressfitin tilalle Token Ninjan, joka on kierteellinen patentti pressfit-runkoihin. On kehuttu olevan pitkäikäinen ja smoothi pyörimään. Hyvät kokemukset ainakin tältä kesältä. Tätä ei siis paineta kiinni vaan siinä on keskellä sisäkierteet ja molemmista päistä normaali kiristys.

Tämä on ihan hyvä keskiö 86.5mm leveään runkoon. 68millistä varten mukana tulee irralliset muoviholkit päihin. Nuo alkoivat lonksumaan omassa fillarissa aika nopeasti.