Näytä tavallinen näkymä : Trek fuel ex jousituksen säätö ja ilmanpaineet
johnny73
06.07.2020, 11.35
Hei. Ostin pari vuotta vanhan fuel ex 8 ja jousituksen paineen sain kohdalleen, mutta miten rebound säädetään? Kierretäänkö täysin kiinni vai auki ja sitten oikeat klik määrät? Entä sininen vipu takajousessa, milloin käytetään kaikkein joustavinta ja milloin kovinta asetusta. Entä medium taso? Olen koettanut löytää tähän ohjetta, mutta en ole löytänyt.
Sitten tämä renkaiden ilmanpaine. Kaveri käski käyttää alle 1 bar. Renkaan kyljessä lukee 2-3,5 bar, sitten pitäisi kuulemma litkuttaa, en viitsinyt kysyä että mitä tarkoittaa ettei luule aivan tyhmäksi. Renkaat pyörässä ovat bontragerin 29*2.4 leveät.
Hyviä vinkkejä kaivataan! Kiitos etukäteen
ebike-harrastelija
06.07.2020, 11.37
Oisko tästä apuja?
https://youtu.be/WuJ-YuZHHic
Teme X-2
06.07.2020, 15.08
https://suspension.trekbikes.com/fi/fi/#calculator
Paluuvaimennus säädetään ensin kiinni ja sitten laskurin antaman verran auki.
Jos on Bontrager kiekot. https://www.youtube.com/watch?v=9OjL25oM-EY
johnny73
06.07.2020, 23.15
Kiitos näistä, entä rengaspaineet. Pitääkö paineet olla alle 2 bar vai valmistajan suositusalueella?
Laita semmoset paineet ku tuntuu hyvältä. Ite olen tähän asti pärjännyt ongelmitta vaikka ei mitään hajua rengaspaineista. Sormi ja pers tuntuma. Eikä niissä voi muut juurikaan neuvoa, riippuu kuskin painosta, ajotyylistä, renkaasta, siitä onko tubeleksena vai sisuri.
uusitunnus
07.07.2020, 16.02
No alle 1 bar on kyllä ehdottomasti liian vähän tommosiin renkaisiin. Itse laittaisin vähintään 1,6 - 2,2 bar.
Litkuttamnien tarkoittaa sisärenkaiden poistoa. Sisärenkaan tilalle laitetaan tietynlaista tiivistelitkua, joka tiivistää renkaan vanteelle ja esim lasinsirujen yli ajaessa litku sitten tukkii syntyneet reiät. Teoriassa litkutettu rengas siis vähentää rengasrikkoja, mutta käytännössä välillä tulee niin isoja repeämiä, ettei litku pysty reikää paikkaamaan.
Jousituksen säätäisin perstuntumalla. Ensin ohjearvoon ja sitten kun ajokilometrejä tulee, niin osaa vähän tunnustella, että pitäisikö laittaa iskariin lisää ilmaa tai vääntää jotain namiskaa.
johnny73
10.07.2020, 16.11
Nyt on litku hankittu ja venttiilit. Huomenna hommiin, mutta nyt tuli taas erilaisia ohjeita. Trekin videossa käsketään laittaa 30ml maastopyörän renkaaseen. Jälleenmyyjä käski laittaa 120ml ja vaihtaa 2 kk välein. Happaneeko tämä renkassa näin nopeasti? Pullossa en nähnyt parasta ennen päiväystä. Kuinka paljon 29”*2.4 pitäisi laittaa? Vanteet ovat bondagerin 30mm heidän omilla vannemuovilla
Laita se 120ml ja lisäys sitten kun ei enää pidä. Ite en oo lisännyt, mutta vaihto on tullut aina kun vaihtaa kesäkumit maastoihin tai päinvastoin. Viimetalvena nastat eivät ehtineet alle ollenkaan, 1,5v meni, taakse lisäsin ehkä 50ml kun alkoi vuotamaan
Kyllä se 120ml on tarpeettoman paljon tuon kokoisiin renkaisiin. Tulee painoakin lähes saman verran kuin sisäkumeilla. Pistät vaikka 50ml.
Kun pyörität rengasta, kuulet kun litkut lotisee. Kun ei enää lotise, niin lisäyshetket alkaa olla lähellä. Ehkä kerran kaudessa joutuu lisäämään.
johnny73
10.07.2020, 18.20
Kiitos. Ei siis tarvitse vaihtaa 2 kk välein, miksi ihmeessä nummen pyörässä tällä tavalla neuvovat?
...miksi ihmeessä nummen pyörässä tällä tavalla neuvovat?
Haluavat myydä sinulle paljon litkua.
Tarkennetaan nyt vielä hieman, eri merkkiset litkut kestää eri tavalla ja litku ei ”menetä päiväystä” vaan se aikanaan kuivuu renkaan sisään, saattaa myös paakkuuntua. Siinä kohtaa se ei luontevasti enää toimi. Hyvin mahdollisesti pitää ilmat ihan normaalisti sisällä edelleen, ei vaan paikkaa jos tulee reikä.
johnny73
10.07.2020, 22.08
Orange Seal Tubeless Sealant-ainetta tuli hankittua, huomenna paikalle ja sitten nähdään kuinka toimii. 50ml ajattelin laittaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.