PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilevä pikkupoikien pyörien rikkoja

Firlefanz
05.07.2020, 22.01
Jouduin tänään todistamaan niinsanottua ikävää välikohtausta keskellä kirkasta päivää vilkkaassa tienristeyksessä. Itse olin kokonaan väärällä puolella Turunlinnantien-Vanhanlinnantien ja Meripellontien-Myllymestarintien risteyksestä enkä nähnyt tapahtumista niiden alkua.

Seisoin punaisissa valoissa Prisman kulmalla kun kuulin jotain huutoa Puhoksen suunnalta ja näin kuinka aikuinen mies ja ehkä noin kymmenvuotias poika seisoivat vastakkain, molempien pyörät olivat nurin ja mies rupesi koko painollaan polkemaan pojan etupyörää vääräksi.

Muita ihmisiä ei sillä puolen ollut, joten mihen ei tarvinnut edes pelätä että joku tulisi väliin. Valon vaihduttua vihreäksi hän nousi pyöränsä selkään ja jatkoi matkaansa itään (ja kääntyi luullaksestani seuraavasta oikealle eli joko Itäväylän yli tai metroaseman kohdalta ali). Poika jäi pitelemään pyöräänsä, joka ei tietenkään enää ollut ajokuntoinen.

Mulla ei ehkä olisi ollut rohkeutta puuttua fyysisesti, mutta ei siihen ollut mahdollisuuttakaan. Jonkinlaisen kuvan tyypistä olisin saanut otetuksi, mutta puhelin oli repun taskussa (eikä edes siinä mihin muistin sen laittaneeni) enkä ehtinyt.

Silminnäkijänä olen juuri niin huono kuin alan kirjallisuus tietää kertoa: varma en ole oikeastaan kuin siitä että miehellä oli rehottava musta tai tumma tukka ja parta. Tavispyörä, ehkä musta. Vaatteet olisivat voineet olla lyhythihainen paita ja farkut tai muut tummat housut. Etäältä saatu vaikutelma oli juuri sellainen mika vastaa mielikuvaa mielenterveyshoidon tarpeessa olevasta ihmisestä. (Joskus parikymmentä vuotta sitten satuin näkemään vastaavanlaisen tyypin, joka ilman minkäänlaista syytä kääntyi potkaisemaan vastaantullutta naishenkilöä joka ei ollut häntä vilkaissutkaan.)

Tapaus vaivasi minua sen verran että kiersin Puhoksen puoleisiin valoihin, joissa itkusilmäinen poika yritti saada fillariaan ajokuntoon, mikä ei tietenkään onnistunut. (Pyörä oli sellainen markettitason muka-maastopyörä ja olisi ehkä riittänyt jos jarrulänget olisi saanut avattua, mutta eihän minulla ollut työkalujakaan.) Kyselin kuitenkin mitä oikein oli tapahtunut eli mistä kaikki oli saanut alkunsa eli mistä syystä mies oli saanut moisen raivarin, mutta poika ei saanut sanotuksi tai ei halunnut kertoa oikein muuta kuin sen minkä olin jo nähnytkin. Poika soitti sitten ilmeisesti kotiinsa ja minä jatkoin matkaani vähän huonoissa fiiliksissä.

Pahoin pelkään että otsikon henkilölle oli riittänyt syyksi se että poika oli selvästi afrikkalaiset geenit omaava, mutta saattoi hän tietysti nähdä tietyn koulutustarpeen syntyneen jos poika oli ikäistensä tavoin ajanut kiemurrellen, ei ollut pysynyt oikealla tai, mikä kenties pahinta, oli pyrkinyt ohittamaan.

Vilhelm V
05.07.2020, 22.25
Kuulostaa siltä, että saattaisi viranomaisiakin kiinnostaa tämä tarina.

ebike-harrastelija
05.07.2020, 22.43
Kuulostaa siltä, että saattaisi viranomaisiakin kiinnostaa tämä tarina.Jep, toisen omaisuutta rikottu ja varmaan muitakin rikkeitä tapahtunut. Kameroita lienee vähän joka talon ja kadun nurkassa, niin tuosta lienee hyvä ilmoittaa itse kunkin poliisille. Varmuuden vuoksi.

Krabba
08.07.2020, 11.05
Tuosta olisi pitänyt soittaa välittömästi 112. Vaikuttaa siltä, ettei ko henkilö ole kyvykäs kulkemaan itsenäisesti.

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

Firlefanz
08.07.2020, 12.46
Osasyy tapauksen jälkeisiin huonoihin fiiliksiin oli se etten nähnyt asiaa sellaiseksi jonka takia olisi pitänyt tai kannattanut soittaa yleiseen hätänumeroon, mutta olisihan joku Itä-Helsingissä kiertänyt partioauto saattanut yhyttää tyypin jopa niiden huonojen tuntomerkkien perusteella jotka olisin kyennyt antamaan (ja hänet olisi voitu yhdistää valvontakameran kuvassa näkyvään riehujaan). Jotenkin vain arvelin että mies olisi joka tapauksessa miltei heti vapaana fillareineen ja ettei poikakaan sen ansiosta saisi pyöräänsä kuntoon tai edes korvausta korjauskuluihin.

Lisäksi pidin itsestään selvänä että kun pojan kotoa otetaan poliisiin yhteyttä. Pähkinänkuoressa toimin ja ajattelin juuri niin kuin tyypillinen asioihin puuttumaton sivustakatsoja, joka ajattelee että koska paikalla on muitakin ihmisiä, asia ei juuri hänelle kuulu eikä nimenomaan hän ole se jonka pitäisi toimia...

maalinni
08.07.2020, 13.07
Tärkeintä, että tsekkasit että poika on kunnossa.

frp
08.07.2020, 13.50
Annoitko tietosi pojalle, koska olet todistaja?

hcf
08.07.2020, 14.38
Nettivinkkiä voi poliisille varmaan laittaa jos ei haluta soittaa

Firlefanz
08.07.2020, 15.21
Annoitko tietosi pojalle, koska olet todistaja?

Mitä hyöytyä arvelet olevan todistajasta joka ei pysty kertomaan tapahtumista sitäkään minkä valvontakamerat ovat tallentaneet?

Ei, en antanut. En myöskään tarjonnut apuani pyörän viemiseksi kotiin. Minusta vaikutti siltä että poika ei kokenut lähestymistäni ja kyselyitäni tilannetta helpottavina vaan pikemminkin ahdistavina. Samasta syystä en yrittänytkään päästä puhumaan äidin tai isän kanssa.

Firlefanz
08.07.2020, 15.32
Nettivinkkiä voi poliisille varmaan laittaa jos ei haluta soittaa

Miksi ihmeessä olisin ollut haluton soittamaan, jos olisin katsonut sen tarpeelliseksi tai hyödylliseksi? Kyse ei ollut minun haluamisistani vaan arvioinnista jonka tein (ja joka sitten saattoi hyvinkin olla väärä).

Niin, voi toki olla että olin väärässä kun oletin ettei pojan kotona jäädä toimettomaksi asian suhteen.

Nettivinkkaamisen (https://www.poliisi.fi/nettivinkki) olin luullut liittyvän vain netissä havaittuihin juttuihin, mutta eipä se niin tainnut ollakaan.

MRe
08.07.2020, 15.45
^Varmaan tässä vaiheessa kannattaa pitää tuo juttu odottamassa sitä, kuuluuko idästä muita hulluja uutisia. Veikkaan, ettei poliisi tee mitään noilla tiedoilla mitä on antaa. Kun ei ole uhrin eikä tekijän tietoja.