Näytä tavallinen näkymä : Nykyisten maastopyörien korkeat hinnat?
Osaako joku sanoa tarkempia syitä miksi nuo pyörien hinnat nousee vuosi vuodelta mielestäni aika kovaakin tahtia? Vai olenko vain kuvitellut omiani?
Itse en taloudesta niin kauheasti ymmärrä, mutta osaako joku laskea onko nuo hinnat nousseet ihan oikeassa suhteessa esim. inflaatioon ja ostovoimaan?
Esimerkkinä vaikka nämä uudet Spessun S-Works Epicit kevyellä 12 299 euron hintalapulla:
https://www.specialized.com/fi/en/s-works-epic/p/175233?color=281542-175233
https://www.specialized.com/fi/en/s-works-epic-evo/p/175238?color=281551-175238
Onhan noissa tietty sähköäkin kohta enempi kuin sähköpyörissä. Sähkövaihteet, toisessa sähköllä toimiva hissitolppa ja toisessa voimamittari. Edellisen vuoden mallit oli kuitenkin jotain 10-11k ja ei ole muistaakseni kovin pitkä aika sitten, kun hinnat oli vielä jotain 8k luokkaa kaikilla ns "boutique" -merkeilläkin ja kaikilla herkuilla. Muistelen joskus saaneen vastaavia parhailla mahdollisilla osilla varustettuja fillareita noin 5k hintaan eikä tästäkään ole ikuisuuksia aikaa. Nyt siihen hintaan tuntuu saavan lähinnä hinnat alkaen osilla.
Tietty esim. Canyonilta saa fillareita paljon halvemmalla ja sellaisia löytyykin kolme kappaletta. Niissäkin kuitenkin hinnat nousseet ja nousee joka vuosi lisää. Osista en ole ihan varma, että ovatko nouseet samaa tahtia kuin kokonaiset fillarit, mutta tuntuu ettei ainakaan niin paljoa? Joskus laskeskelin, että jos haluaa kasata itse fillarin parhaista mahdollisista osista, niin ei enää tulisi edes kauheasti kalliimmaksi. Aikoinaan kokonaisen fillarin ostaminen oli aina selkeästi parempi diili verrattuna osista kasaamiseen.
J.Kottenberg
03.07.2020, 20.14
No ainakin minä uskon että hintojen nousussa kyse on pääasiassa ns hinnoitteluvoimasta. Siis että tuote on haluttu, ja hintaa voidaan nostaa myynnin kärsimättä. Taustalla on tietenkin kuluttajien hyvä ostovoima. Tämä taas johtuu osin edullisesta rahoituksesta. Ihan sama mitä tavaraa katselee niin viereen ilmestyy tarjous jostain lainasta tai pikavipistä. Eli nekin joilla tulot eivät ole erityisen hyvät tai kassavirta on tilapäisesti heikentynyt, voivat ostaa. Tämä vaikuttaa myyntiin.
Korona on varmasti vaikuttanut myyntiä heikentävästi, mutta ei ehkä vielä niin paljoa että alennusmyynneille olisi tarvetta. Ehkä myöhemmin on.
Edellä mainittu heijastuu myös komponenttivalmistajiin. Todennäköisesti sielläkin hinnat nousevat.
Sama ilmiö kuin kameroissa. Vielä jokunen aika sitten prosumer-tason täyskenno-runko maksoi parisen tonnia. Nyt pyydetään viittä silmää räpäyttämättä.
Elektroniikka taitaa olla ainoa, missä hinnat on laskeneet. Joku 50" telkkari kolme-neljä sataa. Muutama vuosi sitten melkein sama tonneissa.
Mut onhan toi... 12 k€ fillarista.
Pääsääntöisesti kaikki hinnat on nousseet, kuten myös palkat. Toi Epicin 12300€ on toki ovh hinta, sitähän siitä ei todellakaan tarvii maksaa.
^Mitä omaa palkkakehitystä katson, niin en kyllä voi sanoa että se olisi kaksinkertaistunut vaikka kymmenessäkään vuodessa. Sen sijaan fillareiden hinta taitaa olla.
Pääsääntöisesti kaikki hinnat on nousseet, kuten myös palkat. Toi Epicin 12300€ on toki ovh hinta, sitähän siitä ei todellakaan tarvii maksaa.
Paljonko se sitten maksaa? Joskus ostin Sellon Pyörästä Spessun ja vaikka ei ollut edes mikään myymälään jäänyt jämämalli vaan piti erikseen Euroopan keskusvarastolta tilata, niin ihan hyvän alennuksen omistaja siitä suoraan antoi.
Jos 50% otetaan hinnasta pois, niin voin vaikka heti lähteä rahojen kanssa tuon Epic S-Worksin hakemaan.
^Mitä omaa palkkakehitystä katson, niin en kyllä voi sanoa että se olisi kaksinkertaistunut vaikka kymmenessäkään vuodessa. Sen sijaan fillareiden hinta taitaa olla.
Tätä juuri itsekin tässä olen pohdiskellut ja siksi ihmettelen mistä moiset hinnankorotukset.
Kysyy tarjouksen lähimmältä myyjältä niin sillä se selviää.
Kysyy tarjouksen lähimmältä myyjältä niin sillä se selviää.
Näinhän se menee, mutta tämä ei nyt mielestäni tuonut oikein lisäarvoa tähän keskusteluun. Voidaanko siis päätellä, että pyörien hinnat eivät ole nousseet vaan niihin on tullut lisää ilmaa hintoihin?
Näinhän se menee, mutta tämä ei nyt mielestäni tuonut oikein lisäarvoa tähän keskusteluun. Voidaanko siis päätellä, että pyörien hinnat eivät ole nousseet vaan niihin on tullut lisää ilmaa hintoihin?
On ne nousseet niin kuin moni muukin, esim asuntojen hinnat.
Njaa, mun niksun hintalappu kaikkineen olis ollu noin 7k€, ellei olis ollu kierrätysosia. Ja se oli 2009. Ei hiilarivanteita, titaania, sähköä jne. Tänäpänä vastaava maksais ehkä 3000-5000€.
2005 maksoin nishikin 29" xc mallista 1290€, 80mm juustoo elastomeerikeulassa ja vannejarrut. Millasen fillarin saa sillä hinnalla tänään?
Nykyinen ajopeli on maksanut noin 1€/kilsa, mutta hinta putoo hyvää vauhtia ;)
No ainakin minä uskon että hintojen nousussa kyse on pääasiassa ns hinnoitteluvoimasta. Siis että tuote on haluttu, ja hintaa voidaan nostaa myynnin kärsimättä. Taustalla on tietenkin kuluttajien hyvä ostovoima. Tämä taas johtuu osin edullisesta rahoituksesta. Ihan sama mitä tavaraa katselee niin viereen ilmestyy tarjous jostain lainasta tai pikavipistä. Eli nekin joilla tulot eivät ole erityisen hyvät tai kassavirta on tilapäisesti heikentynyt, voivat ostaa. Tämä vaikuttaa myyntiin.
Korona on varmasti vaikuttanut myyntiä heikentävästi, mutta ei ehkä vielä niin paljoa että alennusmyynneille olisi tarvetta. Ehkä myöhemmin on.
Edellä mainittu heijastuu myös komponenttivalmistajiin. Todennäköisesti sielläkin hinnat nousevat.
Korona on vaikuttanut myyntiä lisäten, ei heikentävästi (ulkoiluharrastusbuumi). Siihen kun lisätään toimitusketjun ongelmat (koronasta johtuvat), voidaan ymmärtää, miksi tällä hetkellä pyörien saatavuus on uskomattoman kehno ja poistomallit loistavat poissaolollaan.
2005 maksoin nishikin 29" xc mallista 1290€, 80mm juustoo elastomeerikeulassa ja vannejarrut. Millasen fillarin saa sillä hinnalla tänään?
Tuossa hintaluokassa saa kyllä nykyään jäykkäperän paljon paremmalla keulalla, levyjarruilla jne. Ehkä se on sitten vähän kalliimpien harrastepyörien hinnat mitkä on lähtenyt laukalle.
Tosin jos miettii jotain Sramin SX -sarjan osia mitä tuosta hintaluokasta löytyy, niin juttujen perusteella on aika laadutonta osaa siitä huolimatta, että onkin uusinta 12-lehtistä Eagle-teknologiaa. Shimanolla taas tuntuu olevan paljon parempi hinta/laatu -suhde myös tuossa hintaluokassa.
Osista tuli mieleen esim. Race Facen Next SL kammet, noin 500 euroa ja poljininsertit tai akselin insertti lähtee irti. Ennen oli ikuinen takuu, mutta nykyään taitaa olla vain 2-3 vuotta ja sen jälkeen kun hajoo, niin valmistajan mukaan ei kuulukaan kestää enempää ja roskiin lentää. Eihän noille montaa euroa per kilometri tule kun paljon ajaa, mutta pistää vaan miettimään.
F. Kotlerburg
03.07.2020, 22.43
^Mitä omaa palkkakehitystä katson, niin en kyllä voi sanoa että se olisi kaksinkertaistunut vaikka kymmenessäkään vuodessa. Sen sijaan fillareiden hinta taitaa olla.
Paikallisten palkkojen kehityksen sijaan tulisikin varmaan tässä asiassa kiinnittää katse tuotantomaan eli käytännössä Kiinan palkkakehitykseen. Se on käsittääkseni ollut aika tavalla erilainen ja sitä myöten toki hinnat nousee. Logistiikka jne. kustannuksetkaan tuskin ovat olleet viime vuodet laskusuunnassa.
Ehkä se on sitten vähän kalliimpien harrastepyörien hinnat mitkä on lähtenyt laukalle.
Jeij!
F. Kotlerburg
03.07.2020, 22.54
On siitä jo nyt varmaan 7-8v, kun paikallisen Intersportin seinällä roikkui Giantin maantiejopo 11900€ tai jotain hintalapulla. Siihen nähden toi Spessu on ihan ok hintainen.
Muutama vuosi sitten ei myöskään tiedetty 600 euroa maksavista sähköisistä takavaihtajista tai 400 euron takapakoista, että on se tuo tekniikkakin koko ajan kehittynyt ja tuonut lisää hintaa.
Näen hinta kehityksen pääosin johtuvan maailmancuppien kilpailun noususta lähemmäs F1 tasoa ja siihen yhdistettynä UCI säännöt että kaiken pitää olla kuluttajan ostettavissa jolloin näihin loputtoman RnD budjetin kisavehkeisiinkin täytyy joku hintalappu lyödä. Ilman tuota sääntöä kyseisiä s-works epikkejä tuskin tavallinen tallaaja voisi edes ostaa ja se ostettavan pyörän top hinta olisi sielä tason tai kaksi alemman luokan pyörissä eli noin 8000e tasolla kalleimmillaan. En ole pyöriä vielä kovin kauaa tarkemmin hintatasoja seurannut, mutta muuten se tuppaa olemaan että harrastus kuin harrastus se aloitus budjetti tuppaa päätymään sinne 1000-2000e välimaastoon mikäli haluaa ns. harraste laatua eikä LIDLin tarjous välineistöä.
On siitä jo nyt varmaan 7-8v, kun paikallisen Intersportin seinällä roikkui Giantin maantiejopo 11900€ tai jotain hintalapulla. Siihen nähden toi Spessu on ihan ok hintainen.
Muutama vuosi sitten ei myöskään tiedetty 600 euroa maksavista sähköisistä takavaihtajista tai 400 euron takapakoista, että on se tuo tekniikkakin koko ajan kehittynyt ja tuonut lisää hintaa.
kuka lie noita usean satasen pakkoja ostaa, onko ne tehty titaanista :D viiskymppiä voi vielä maksaa
JohannesP
04.07.2020, 09.17
En ole maasto-osasarjojen hintojen kehitystä seurannut kovin tarkasti, mutta maantieosasarjojen hinnat ovat kehittyneet hyvin maltillisesti verratuna kokonaisiin pyöriin. Sähköosat ovat päälle kymmenen vuoden historian ajan olleet aina hyvin kalliita ja suhteessa siihen hinnat eivät ole niin dramaattisesti kasvaneet. Vastaavasti kiekkojen ja runkojen hinnat sitäkin enemmän. Varsinkin kalliiden kärkipään runkojen kohdalla voisi olla yksi selitys entistä kovempi valmistajien välinen kilpailu mikä heijastuu entistä suurempiin tuotekehityskuluihin. Halvempien ja keskihintaisien pyörien hinnat ovat huomattavasti maltillisemmin kehittyneet.
UCI säännöt voivat olla yksi syy lätkäistä niin kova hinta että vain tyhmä maksaa sen jos keskihintaisista massatuotteista saa parhaimman katteen. Esim. Cervelo lopetti Jenkeissä valmistetun nanokuitua sisältävän RCA rungon valmistuksen muistaakseni pitkälti tuotantokustannussyistä, vaikka rungolle oli lätkäisty 8500 € hintalappu. Miksi tehdä tuollaista kalleemmista materiaaleista kalliilla työvoimalla, kun kiinalaiset tekee halvemmista materiaaleista muutamaan sataseen astetta huonomman rungon, jota saadaan myös kaupaksi 4000 € hinnalla.
Harrastuskulut ja mielikuvat ovat lisääntyneet mikä saa ihmiset laittamaan entistä suurempia rahoja kiinni pyöriin. Taisi Spessu itsekkin todeta uuden Vengen S-worksin ja Pro runkojen olevan täsmälleen identtiset. Erona runkoon lätkäisty logo ja tonnin hintaero. Ettei vaan samaa harrastettaisi maastopuolen rungoissa?
kuka lie noita usean satasen pakkoja ostaa, onko ne tehty titaanista :D viiskymppiä voi vielä maksaa
Kun on joku kymmenen pakkaa tullut kulutettua loppuun, niin oli piristävää huomata, että rahalla saakin jotain. XX1:n voimansiirto se vaan kestää käyttöä.
Liekö sillä merkitystä, että maastopyöräily lisännyt varsinkin sähköpyörien myötä innostusta myös keski-ikäisessä väessä, jolla taasen on erilainen ostovoima. Toki marginaalisia ehkä nämä toimitusjohtajapyöräilijät, jotka voivat ja ostavat heti harrastuksen aloittaessan sen kalleimman mahdollisen vehkeen. Ja sitten pyöräliike myy mielellään +10ke sähköspessuja, koska hyvä kate.
Ketään sinällään tuomitsematta tietenkään, pääasia että polkee.
Just kattelin että spessun endurossa 6399e hintalapulla on vielä NX tason vaihtajan vipu :D Nykyään pyörä voi maksaa mitä tahansa ja osat olla mitä tahansa.. Onhan tuossa endurossa muuten ihan ok osaa, mutta ei hintaansa nähden..
Edit: mietin onko tää hintakehitys: surkeat komponentit/korkea hinta peräisin yleistyvistä sähköpyöristä. Niillä totuteltu ihmiset maksamaan 6ke hintoja alkaen hintatason osasarjoista.
Edit: mietin onko tää hintakehitys: surkeat komponentit/korkea hinta peräisin yleistyvistä sähköpyöristä. Niillä totuteltu ihmiset maksamaan 6ke hintoja alkaen hintatason osasarjoista.
On mahdollista, että sähköpyörien markkinoille tulo on muokannut myös luomupyörien hintamielikuvaa. Sähköpyörissähän on n. tonnin verran päällelyöntiä vs. luomuvehje, vaikka otettaisiin sähkökomponenttien hintakin huomioon. Tosin osa hinnasta selittynee vielä pienemmillä valmistussarjoilla, joilla on vaikutusta etenkin rungon hintaan.
Mikähän mahtaa olla fillareissa jämy-kate? Joskus joku mulle kertoi, että urheiluvehkeissä on 70% kate. Kun katsoo näitä kausialennusmyyntejä, niin tuo voisi olla tottakin. Vai miten muuten voidaan antaa 50% alennuksia muuta kuin yksittäiskappaleista. Tai jos katsoo RCZ:n hinnoittelua, niin eiköhän hekin tulosta tee, vaikka toki liiketoimintamalli on hiukka eri kuin normikaupalla.
On mahdollista, että sähköpyörien markkinoille tulo on muokannut myös luomupyörien hintamielikuvaa. Sähköpyörissähän on n. tonnin verran päällelyöntiä vs. luomuvehje, vaikka otettaisiin sähkökomponenttien hintakin huomioon. Tosin osa hinnasta selittynee vielä pienemmillä valmistussarjoilla, joilla on vaikutusta etenkin rungon hintaan.
Mikähän mahtaa olla fillareissa jämy-kate? Joskus joku mulle kertoi, että urheiluvehkeissä on 70% kate. Kun katsoo näitä kausialennusmyyntejä, niin tuo voisi olla tottakin. Vai miten muuten voidaan antaa 50% alennuksia muuta kuin yksittäiskappaleista. Tai jos katsoo RCZ:n hinnoittelua, niin eiköhän hekin tulosta tee, vaikka toki liiketoimintamalli on hiukka eri kuin normikaupalla.
Ei ole epätavallista että poistopyöriä tai tavaraa yleensä myydään esim ylivuotisena nollavoitolla tai jopa tappiolla. Parempi ottaa pois sisäänosto tai vaikka vähän takkiin kun istuttaa tavaraa jossa on rahaa kiinni mahdollisesti kolmatta vuotta. Veikkaisin keskihintaisen merkkipyörän katteen olevan ~20-25%. Täytyy muistaa myös että pyöräkauppias tekee rahan lisävarusteilla joissa katteet on ihan eri luokkaa, sekä huoltotöillä.
RCZ:n "ovh" hinnat eli täten myös ale%:t on suht tuulesta temmattuja, muutenkin se isoilla prosenteilla oleva tavara on usein epähaluttua kamaa jossa joku jippo, esim joskus jopa 26' kiekkoja, tai nykykokoja epätrendikkaan kapealla sisäleveydellä, outoja värejä tai jämäkokoja, tai sitten usein rehellisesti jopa 2-4v vanhaa tavaraa mitä missään muualla ei enää myydä. Harvemmin siellä on uutta tai haluttua tavaraa halvalla.
^^ Eiköhän tommoset katteet ole lähinnä rättipuolella ja jollain "Intersport-ovh-hinnoilla". Fillareiden ja osien katteet on todennäköisesti merkittävästi pienemmät, jopa oem-osissa. Sen sijaan logistiikkaketjut on vielä nykymaailmassakin kohtuu pitkät muissa kuin inhouse-brändien (ja pikkupajojen) fillareissa. Alihankkijat-"valmistajat"-maahantuojat-kauppiaat, jokainen ottaa oman oman siivunsa. Kun ensimmäisessä portaassa kulut vähän kasvaa, hinnannousu moninkertaistuu.
Oatmeal Stout
04.07.2020, 15.55
Onneksi ratapyörien hinnat ovat pysyneet kohtuullisina:
HB.T PURCHASE INFORMATION
Framesets
Standard Frameset (Frame, seatpost, Fork, Stem) | £15,550 + VAT
Pursuit Frameset (Frame, Seatpost, Fork, Integrated Stem and Handlebar) | £17,100 + VAT
Upright (Omnium) Frameset (Frame, Seatpost, Fork, Integrated Stem and Handlebar) | £18,200 + VAT
Sprint Frameset (Frame, Seatpost, Fork, Integrated Stem and Handlebar) | £19,600 + VAT
Tubercule Seat Post (additional to frame set) | £1040 + VAT
Wheels
Disc Rear £2,450 + VAT
Disc Front £2,100 + VAT
Trispoke £2,250 + VAT
Spessulta kun saa myös runkosettejä niin kokeilin heittää ostoskoriin ärsyttävässä kakkosessa vastaavat osat kuin tuossa S-Works Epic Evo:ssa ja siihen samainen runkosetti päälle niin hinnaksi tuli noin 10k. Eli pari tonnia halvempi kuin valmis pyörä. Pitäisi mielestäni olla juuri toisin päin eli pari tonnia kalliimpi. Tämän perusteella oikeampi hinta tuolle pyörälle olisi tuon reilun 12k sijaan noin 8k.
Suomessa ostetaan keskimäärin kait muutaman satasen pyöriä ja niissä on hydrauliset levyjarrut, paljon vaihteita, joustokeuloja jne. Vaikea kuvitella, että inflaatiot huomioiden vaikka 80-luvulla olisi ostettu halvempia pyöriä. Pikemminkin tosiaan yhä vain kalliimmille kulutustuotteille löytyy kysyntää. Aiemmissa vastauksissa hyviä syitä miksi. Ja onhan nuo fillarit kehittyneet. Ennen vanhaa hienoinkin pyörä oli vain pari kiloa teräsputkea, mutta nyt on joka vuosi uusi tuulitunnelissa optimoitu käsin kasattu hiilikuitumonokokkipyörä sähköisillä vaihteilla. Tai tuulitunnelitestauksen sijasta pyörän hinta tulee kestävästä, mutta herkästä hydrauliikasta.
Vilhelm V
05.07.2020, 09.06
Onneksi ratapyörien hinnat ovat pysyneet kohtuullisina:
Ei! Miks myin oman käytettyni pois tonnilla.
Spessulta kun saa myös runkosettejä niin kokeilin heittää ostoskoriin ärsyttävässä kakkosessa vastaavat osat kuin tuossa S-Works Epic Evo:ssa ja siihen samainen runkosetti päälle niin hinnaksi tuli noin 10k. Eli pari tonnia halvempi kuin valmis pyörä. Pitäisi mielestäni olla juuri toisin päin eli pari tonnia kalliimpi. Tämän perusteella oikeampi hinta tuolle pyörälle olisi tuon reilun 12k sijaan noin 8k.
Siitä on jo aika monta vuotta kuin ihmettelin samaa asiaa Spessun kalleimmasta maasturista. Otti minkä tahansa ökyhintaisen rungon ja lisäsi siihen huippuosat niin hinnaksi sai vähemmän kuin silloisen kalleimman Spessun ovh.
Tosin en tehnyt laskutoimitusta Spessun rungon ovh:lla vaan muiden ns. butiikkifirmojen runkojen hinnoilla koska Spessu nyt vaan ei tule ekana mieleen jos pääsisi kasaamaan pyörää maksaa mitä maksaa -tyylillä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vuonna 2013 ostin maastopyörän, alu runko ja ihan ok osat sen ajan mittapuulla. Heti perään vuonna 2020 ostin uuden, kuiturunko ja napsun paremmat osat kuin edellisessä.
Hinta oli yllätys, 3,5k€ maksoi, vanhaan meni hiukan alle 3k€. Olin varautunut 4,5k€ hintaan. No, täällähän nämä menevät "halvat markettipyörät" -kategoriaan, ehkä siksi en kokenut hintojen nousseen, vaan sain tuolle hintaerolle vastinetta.
Tämä oli mielenkiintoinen havainto. Katselin juuri yhden merkin soratiepyöriä. Yhdessä mallissa oli Shimanon GRX 600 ja toisessa GRX 800 osat. Osasarjojen hintaero kaupassa on noin 150 euroa, mutta valmiiksi kasatuilla pyörillä on hintaeroa 300 euroa. Muita eroja pyörissä ei ollut.
Toi on kyllä todella outoa. Ei edes että hinta olis about sama vaan jopa pari tonnia noin päin 10 000 pyörissä tai juuri tuolla tavalla kuin yllä edullisemmissa.
Jos mulla olisi laittaa kymppi pyörään niin ei sillä kauheasti olisi väliä onko sen hinta 8, 10 vai 12. Sama vaikka autoissa 150 tai 200, ihan sama.
^^ Hinnoittelun suhteen pitää huomioida, että edellisen sivun esimerkkivertailussa oli pyörän ovh-kivijalkahinta vs. saksalaisen nettimarketin osien nettohinnat. Isot eurooppalaiset osakauppiaat ostavat tavaransa suoraan valmistajilta ja myyvät suoraan kuluttajille. Reilumpi vertailu olisi niin, että kasaa virtuaalisesti pyörän suomalaisen kivijalkakaupan osahinnoin. Eiköhän tilanne käänny kokonaisen pyörän eduksi silloin. Luultavasti kokonaisen pyöränkin nettohinta on toinen siinä vaiheessa, kun se on saksalaisen nettimarketin sivuilla.
Mun muistin mukaan ulkomailta tilatuista osista kasaaminen tuli yleensä edullisemmaksi kuin kokonaisen (merkki)pyörän ostaminen Suomi-hinnoin jo silloin, kun mä eniten pyöriä vaihdoin ja kasailin joskus viitisentoista vuotta sitten. Vasta, kun tuli Cubet, Radonit, Canyonit jne. kilpailemaan ostajien rahoista, tilanne kääntyi niin päin, että (ulkomailta) kokonaisen pyörän tilaaminen tuli edullisemmaksi kuin osista kasaaminen. Vai muistanko ihan väärin?
Paksupolkija
05.07.2020, 11.31
Intternetti on pilannu pyöräkaupan ja kunnon katteet. Ennen myyjä oli kuningas, nyt asiakas. Ennenwanhaan myyjä möi pyörän, nyt asiakas tulee ja ostaa oikeanlaisen, jos ostaa.
Vähän kuin intternjetti pilas autokaupan Sulan jobbarialueella:rolleyes:
^^pyöränvalmistajat eivät taida maksaa edes lähimainkaan Saksan hintoja palikoista :)
F. Kotlerburg
05.07.2020, 11.43
On se perkele, että yrittävät tehdä voittoa.
Suomessa kyllä verotuskin nostaa hintoja aika äkkiä noissa kalleimman pään vehkeissä. Ensin kun valmistus-/kuljetus-/yms kustannukset nousee pikkasen ja päälle läväytetään 24% alvit, niin hinnan kokonaisnousu onkin jo melkoinen. Edullisemmissa laitteissa tuo ei ihan niin paljon tunnu.
Kyllä se on osavalmistajien hinnoittelu joka nostaa hintatasoa. Jos katsoo vaikka jotain keskitason jarrusettiä. Vaikkapa Magura MT5 setti jonka hinta pyörii Saksassa jossain 150 euron tuntumassa. Valmistusmäärät noille ovat kaikkea muuta kuin pienet ja mikään ei selitä noin kovaa hintaa. Ei nuo muovipalikat mitään avaruustekniikkaa ole ja valmistuskustannukset tuskin vinkuintiassa ovat montaa euroa per setti. Ymmärtäisin jos sisällä olisi jotain titaanista ja kullasta valmistettuja palikoita joiden työstäminen on erityisen vaativaa. Jokainen joka on joskus avannut jarrukahvan niin ymmärtää että näin ei ole.
Mikä on ihmellisintä niin muut jarruvalmistajat pyytävät aikalailla samoja hintoja. Onkin mielenkiintoinen kysymys miksi pienemmät valmistajat eivät halua suurempaa kakkua yksinkertaisesti vain lisäämällä volyymia ja laskemalla hintoja.
Ja kuten aikasemmin todettu tässä ketjussa niin puhutaan nyt harrastetason pyöristä ja jätetään ne markettitason pyörät omaan arvoonsa. Samaa mieltä kyllä niiden suhteen että halvemmalla tuon tason pyöriä ei ole koskaan saanut suomesta aikaisemmin. Ysärillä kun pienet kivijalat dominoivat kauppaa ja pyysivät mitä kehtasivat ja asiakkailla harvemmin oli edes mitään käsitystä "oikeasta" hintatasosta.
Yksi asia pyöräbisneksessä hiertää minua todella paljon jos puhutaan hintatasosta. Jos haluat rakentaa pyörän niin runkojen hinnat ovat täysin absurdeja ja lisäksi suuri osa valmistajista ei edes myy runkoja erikseen. Miksi näin? Mistä tahansa kaupasta kun katsot niin täpärirungot maksavat saman tai enemmän kuin vastaava pyörä kokonaisena.
^No einyt kyllä pidä paikkaansa että runko maksais saman ku kokonainen pyörä. Missä tapauksessa näin on?
^ Ne harvat täpärirungot joita edes on myynnissä on pääsääntöisesti jotain 3k hinnoissa. Joitain Cuben ylivuotisia vanhalla 142 akselilla saa hajakokoja sillointällöin jollain 700 eurolla. Pointti on lähinnä se, että on outoa ettei valmistajat halua myydä runkoja erikseen. Vahva veikkaus on se, että useimmilla harrastajilla pyörii tonnikaupalla osia nurkissa ja niistä saisi halvalla kasattua uusia pyöriä. Mutta pyörä ei ole pyörä ilman runkoa ja siksi niitä ei myydä erikseen?
Laita toki linkkiä jos tiedät mistä saa runkoja halvemmalla!
JohannesP
05.07.2020, 17.38
Laita toki linkkiä jos tiedät mistä saa runkoja halvemmalla!
Eli minkä valmistajan rungoista puhut, joita myydään kalliimmalla mitä kokonaisia pyöriä?
Jos mulla olisi laittaa kymppi pyörään niin ei sillä kauheasti olisi väliä onko sen hinta 8, 10 vai 12. Sama vaikka autoissa 150 tai 200, ihan sama.
No en oikein tiedä. Jos olisi kymppi laittaa pyörään, niin miten se 12 on sitten sama? 20% enemmän. Samoinhan voisi todeta mistä hinnasta vain.
^ Ne harvat täpärirungot joita edes on myynnissä on pääsääntöisesti jotain 3k hinnoissa. Joitain Cuben ylivuotisia vanhalla 142 akselilla saa hajakokoja sillointällöin jollain 700 eurolla. Pointti on lähinnä se, että on outoa ettei valmistajat halua myydä runkoja erikseen. Vahva veikkaus on se, että useimmilla harrastajilla pyörii tonnikaupalla osia nurkissa ja niistä saisi halvalla kasattua uusia pyöriä. Mutta pyörä ei ole pyörä ilman runkoa ja siksi niitä ei myydä erikseen?
Valmistaja haluaa pääosin myydä kokonaisia pyöriä ja itse kasatuissa on aina brandiriski, kun ei tiedä että kuka sen on ranettanut kasaan ja millaisilla osilla. Enemmän tuntuu tuo runkojen myynti olevan palvelua kuin businesta.
No en oikein tiedä. Jos olisi kymppi laittaa pyörään, niin miten se 12 on sitten sama? 20% enemmän. Samoinhan voisi todeta mistä hinnasta vain.Varmaan kaikki muut tajusivat. Paksuin rautalanka on tällä hetkellä lopussa.
Mitenkähän paljon vallitseva tilanne vaikuttaa 2021 hintoihin, kun tänä vuonna varastot myytiin tyhjäksi monen valmistajan osalta jo keväällä. Jos kysyntä/tarjonta logiikalla mennään hinnat tulevat nousemaan entisestään..
Tosin en tehnyt laskutoimitusta Spessun rungon ovh:lla vaan muiden ns. butiikkifirmojen runkojen hinnoilla koska Spessu nyt vaan ei tule ekana mieleen jos pääsisi kasaamaan pyörää maksaa mitä maksaa -tyylillä.
Tuossa mun laskussa oli mukana Spessun Epic Evo -runkosetti OVH:lla 4199 euroa. Tietääkseni edes Santa Cruzin tai Yetin rungot ei maksa ihan noin paljoa vaan 3-4k väliin selviää?
^^ Hinnoittelun suhteen pitää huomioida, että edellisen sivun esimerkkivertailussa oli pyörän ovh-kivijalkahinta vs. saksalaisen nettimarketin osien nettohinnat. Isot eurooppalaiset osakauppiaat ostavat tavaransa suoraan valmistajilta ja myyvät suoraan kuluttajille. Reilumpi vertailu olisi niin, että kasaa virtuaalisesti pyörän suomalaisen kivijalkakaupan osahinnoin. Eiköhän tilanne käänny kokonaisen pyörän eduksi silloin. Luultavasti kokonaisen pyöränkin nettohinta on toinen siinä vaiheessa, kun se on saksalaisen nettimarketin sivuilla.
Ne on kuitenkin ihan tavallisen kuluttajan ostettavista sieltä verkkokaupasta ja niissä hinnoissa on vielä Suomen 24% ALV. Luulisi kokonaisten pyörien osalta tilanne olevan se, että pyörävalmistajat saavat niitä osia tuostakin aika reilusti halvemmalla ostettua. Laskelmassa oli kuitenkin mukana runko ihan OVH-kivijalkahintana.
^ Ne harvat täpärirungot joita edes on myynnissä on pääsääntöisesti jotain 3k hinnoissa.
Tuohan olisi vielä edullinen runkosetin hinta verrattuna näihin mitä tässä on jo ollut esillä.
^ ei ole mikään salaisuus, että osavalmistajat myy OEM-osia ja ylijäämäeriä vielä OEM-osiakin halvemmalla suoraan suurimmille nettikaupoille, kunhan ostavat tarpeeksi isoissa erissä. Mutta kalliita on kalliit pyörät nykyään ei se sitä miksikään muuta. Onneksi itselle kelpaa hyvin - tai oikeastaan kaikkein mieluiten - kymmenen vuotta vanha teräsrunko ja yksi vaihde, niin ei tarvitse miettiä, missä menee tarpeiden ja maksuhalujen rajat ;)
^ Ne harvat täpärirungot joita edes on myynnissä on pääsääntöisesti jotain 3k hinnoissa. Joitain Cuben ylivuotisia vanhalla 142 akselilla saa hajakokoja sillointällöin jollain 700 eurolla. Pointti on lähinnä se, että on outoa ettei valmistajat halua myydä runkoja erikseen. Vahva veikkaus on se, että useimmilla harrastajilla pyörii tonnikaupalla osia nurkissa ja niistä saisi halvalla kasattua uusia pyöriä. Mutta pyörä ei ole pyörä ilman runkoa ja siksi niitä ei myydä erikseen?
Laita toki linkkiä jos tiedät mistä saa runkoja halvemmalla!
Eli tarkoitit että esim kokonaisen postimyyntipyörän saa halvemmalla mitä jonku boutique brändin runkosetin? Runkoja myy useat merkit, täpäreissä hinnat jostai reilusta tonnista ties mihin, muutamia esimerkkejä: santa cruz, pole, norco, commencal, bird, cotic, varmaa kaikki britit muutekin ja boutiquemerkit ja monia muita. Esim nyt polen evolink 158 runkoa saa nyt noin 1700e, buildit maksaa alkaen 4ke.
Kollinjoki
05.07.2020, 23.36
En ole maasto-osasarjojen hintojen kehitystä seurannut kovin tarkasti, mutta maantieosasarjojen hinnat ovat kehittyneet hyvin maltillisesti verratuna kokonaisiin pyöriin. Sähköosat ovat päälle kymmenen vuoden historian ajan olleet aina hyvin kalliita ja suhteessa siihen hinnat eivät ole niin dramaattisesti kasvaneet. Vastaavasti kiekkojen ja runkojen hinnat sitäkin enemmän. Varsinkin kalliiden kärkipään runkojen kohdalla voisi olla yksi selitys entistä kovempi valmistajien välinen kilpailu mikä heijastuu entistä suurempiin tuotekehityskuluihin. Halvempien ja keskihintaisien pyörien hinnat ovat huomattavasti maltillisemmin kehittyneet.
Jossakin nettisivulla tuumittiin, että onkohan Shimanon seuraava askel sähköistetty 105. Sitä pidettiin jopa todennäköisenä ja ihan perustelujen kanssa, mutta tietenkin se oli vain spekulaatiota. Jos toteutuu, aletaan aikanaan nähdä ehkä sähkövaihteisia hiilikuitupyöriä 2500 e hintaluokassa, alumiinirunkoisena ehkä jopa alle kahdella tonnilla. Nykyisin sähkö-Ultegra on vielä kallis harvojen herkku ja tarjolla vain muutenkin kalliissa pyörissä, mutta sähkö-105 olisi jo mullistus. Ihan mahdollinen kehityskulku, eihän Ultegra-tasolla vielä hetki sitten mistään sähkövaihteista voitu edes haaveilla mutta nytpä niitä on.
Eli tarkoitit että esim kokonaisen postimyyntipyörän saa halvemmalla mitä jonku boutique brändin runkosetin? Runkoja myy useat merkit, täpäreissä hinnat jostai reilusta tonnista ties mihin, muutamia esimerkkejä: santa cruz, pole, norco, commencal, bird, cotic, varmaa kaikki britit muutekin ja boutiquemerkit ja monia muita. Esim nyt polen evolink 158 runkoa saa nyt noin 1700e, buildit maksaa alkaen 4ke.
En nyt ala vääntämään ratakiskosta kun näkemyksemme ei kohtaa sitten ollenkaan jos ketjun kontekstia katsoo. Ehkä jos vähän oikaisen niin high-end segmentin rungoille ostajakunta on niin marginaalinen että niistä ei kannata edes puhua. Tuo 1700 on jo lähellä keskimääräistä täpärin hintaa mitä 99% tämänkin forumin käyttäjistä omistaa. Ehkä jos käännetään kysymys niin, että mistä saa mid-segmentin runkoja sellaiseen hintaan että ei mene lähelle buildin tasoa?
Mutta noista osien hinnoista vielä senverran, että jos katsoo vaikka kampisettien hintoja niin vaikea käsittää mistä ne koostuvat. Kiinassa tehdään 1000x monimutkaisempia osia sarjatuotantona murto-osalla noiden hinnoista. Näissä kuitenkin tuotantomäärät ovat valtavia. Valmistajilla tietenkin omat hintansa mutta jotain indikaattoria tuostakin saa.
Minä ymmärsin kyllä paremmin muiden kommentit kuin sinun mutta nyt asia selvisi, kun tsrkensit, että valmiin 1700 euron hintaluokan täpäripyörien runkosettejä et löydä erikseen myynnissä. Se on totta ettei näiden pyörien runkoja sisältäen iskarin ole ja hinnanhan pitäis olla siellä 1000-1300 tienoilla ehkä. Mutta en yhdy mielipiteeseen, että tällä palstalla aktiivisten täpärit uutena olisivat keskimäärin tuon hintaisia. Luulen, että hinnat ovat 2500 ja siitä tonnin pari ylöspäin. 2500 eurolla kun vasta saa sen ns hyvän postimyyntitäpärin edullisimman tai toisiksi edullisimman mallin. Tai jos vastaan tulevia pyöriä katsoo Espoon keskuspuiston metsäpoluilla tai bikeparkissa, ei siellä alle 2000 pyöriä näy kuin harvakseltaan. Enemmän niitä 3000-4000 euron vehkeitä ja verraten usein pari tonnia kalliimpiakin. Ja näiden kaikkien runkosettejä kyllä pääsääntöisesti saa.
Täpärit ja niiden rungot (kun puhun näistä 2500+ pyöristä) ovat kyllä kalliita ja rungoissa täytyy olla ilmaa ottaen huomioon isojen merkkien valmistusmäärät ja valmistus kaukoidän tehtaissa. Ja vaikka siellä on taustalla paljon suunnittelua. Mutta otsikosta (maastopyörät) hieman sivuun mentäessä ihmettelen kyllä vielä paljon enemmän merkkipyörien maantierunkojen hintoja. 2500-3000 euron runkosettejä joissa ei ole täpärien linkustoja ja mukana runkosetissä tulevaa erikseen ostettuna 500-1000 euron iskaria.
Jami2003
06.07.2020, 09.50
Taitaa suunnittelun lisäksi maksaa markkinointi, kisasirkuksessa oleminen yms.
Vielä enemmän mua ihmetyttää joku tonnin käsilaukku tai kahden tonnin puku.
F. Kotlerburg
06.07.2020, 09.53
Saako 1700 eurolla nykyään minkäänlaista täpäriä edes postimyynnistä. Tuntuu, että isojen merkkien kuten Specialized ja Trek halvimmatkin täpärit on yli 2000€ ja niitähän massat ostaa.
Taitaa suunnittelun lisäksi maksaa markkinointi, kisasirkuksessa oleminen yms.
Canyon maksaa MVDP miljoona € kaudessa. Spessu Saganille about neljä. Molemmilla brändeillä on muitakin sposorointikuluja, mm kokonaisia talleja maantiepuolella ja sit maasto yms säädöt päälle. Saahan siihen muutaman pyörän myydä että kannattaa. Canyonkin varmasti oli suhteessa edullisempi ennen miljoonaluokan markkinointisatsauksia. Kuluttajathan noi kulut loppupelissä maksaa.
Pyörät ovat kalliita, oli sitten maasto- tai maantiepeli. Kohtuullisen onnistuneesti nuo hinnat kuitenkin on mietitty, koska pyörät menevät siitä huolimatta kaupaksi. Kyseessä kun ei ole mikään sellainen tuote, joka kaikkien on ihan pakko ostaa.
Kollinjoki
06.07.2020, 11.33
^^ Roselta saa hinnat alkaen -täpärin 1770 e ja halvimpia Cubeja on ollut tarjouksessa tuotakin halvemmalla (tosin jo kyseenalaisin jousitusosin).
Mä taas arvelen että nimenomaan high end rungoilla suurempi kysyntä kun tusinatäpärirungoilla. Semmone joka haluaa itse speksata osat unelmapyöräänsä harvemmin speksailee niitä cuben alerunkoihin vaan tietää tarkalleen mitä haluaa ja tavikset ostaa alkaen hinnan tavistäpäreitä buildeina mikä onkin helpompaa ja halvempaa kuin ite kasaamalla. Fillaritorilta löytyy kyllä se jobbari joka niitä cubeja kasailee myyntiin.
Keskiäkäinen lohjalainen
06.07.2020, 14.19
Osaako joku sanoa tarkempia syitä miksi nuo pyörien hinnat nousee vuosi vuodelta mielestäni aika kovaakin tahtia? Vai olenko vain kuvitellut omiani?
Itse en taloudesta niin kauheasti ymmärrä, mutta osaako joku laskea onko nuo hinnat nousseet ihan oikeassa suhteessa esim. inflaatioon ja ostovoimaan?
On ne nousseet viralliseen inflaatioon ja erityisesti palkkakehitykseen nähden reilusti enemmän, niinkuin aika moni muukin asia. Eli virallinen kahden prosentin alla keikkuva kuluttajahintainflaatiolukema on melkoista satuilua. 5-8% voi olla lähempänä totuutta.
Vaihtoehtoisia epävirallisia inflaatioindeksejä on muutama. Tunnetuin ehkä on ShadowStats.
http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts
Keskiäkäinen lohjalainen
06.07.2020, 14.26
Saako 1700 eurolla nykyään minkäänlaista täpäriä edes postimyynnistä. Tuntuu, että isojen merkkien kuten Specialized ja Trek halvimmatkin täpärit on yli 2000€ ja niitähän massat ostaa.
Eipä taida oikein irrota. 2300 taitaa olla sellainen hintalappu, jolla ei tarvitse tänä päivänä tyytyä kovin pahoihin kompromisseihin.
10v sitten tuollaisen pyörän hintalappu oli 1500 euroa. 5v sitten piti pulittaa 1800. Suurin piirtein viiden prosentin inflaatiolta tuo minusta näyttää. Eipä ole kovin monena vuonna tarvinnut tuollaisesta palkankorotuksesta haaveilla...
en ostaisi täpäriä alle 2,5 jos sillä edes vähän useammin ajaa
2,0 on hyvä alku ht:lle jos sillä edes vähän ajaa.
Mä taas arvelen että nimenomaan high end rungoilla suurempi kysyntä kun tusinatäpärirungoilla. Semmone joka haluaa itse speksata osat unelmapyöräänsä harvemmin speksailee niitä cuben alerunkoihin vaan tietää tarkalleen mitä haluaa ja tavikset ostaa alkaen hinnan tavistäpäreitä buildeina mikä onkin helpompaa ja halvempaa kuin ite kasaamalla. Fillaritorilta löytyy kyllä se jobbari joka niitä cubeja kasailee myyntiin.
Juuri näin kuvittelisin asian minäkin
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eipä taida oikein irrota. 2300 taitaa olla sellainen hintalappu, jolla ei tarvitse tänä päivänä tyytyä kovin pahoihin kompromisseihin.
10v sitten tuollaisen pyörän hintalappu oli 1500 euroa. 5v sitten piti pulittaa 1800. Suurin piirtein viiden prosentin inflaatiolta tuo minusta näyttää. Eipä ole kovin monena vuonna tarvinnut tuollaisesta palkankorotuksesta haaveilla...
miten muistelen että vasta oli canyon neuronin lähtöhinta jotain 1500-1600 euroa, nyt halvin malli 1900e. keula ainakin vastaavan tasoinen.
outletista voi löytää alle pariin tonniin hyviäkin mutta se on tuuripeliä
en ostaisi täpäriä alle 2,5 jos sillä edes vähän useammin ajaa
2,0 on hyvä alku ht:lle jos sillä edes vähän ajaa.
Kyllä pirun kestävän ja rymyttävän HT:n saa reilusti alle kahden tonnin. Tosin se ei sitten ole mikään kevyt.
Vitus tryhi
06.07.2020, 19.49
Myös vitus sentierit on hyviä hintalaatu suhteeltaan
Vitus tryhi
06.07.2020, 19.49
Vitus mythiquet on alle 2k
Vitus on kyllä positiivinen poikkeus markkinoilla. Tosin ollut jo pitkään tilanne ettei tavaraa ole myynnissä. Pitkään jo kurkkinut CRC jos olisi tullut lisää tavaraa mutta aika toivotonta. Niitä alimman tason rimpuloita kait saa useimmin. edit. katsoinpa huvikseen tänään ja nyt on joitain Mythique malleja (10s) tarjolla esim. tämä https://www.chainreactioncycles.com/vitus-mythique-29-vr-bike-deore-1x10-2020/rp-prod182805 Ei nyt mitään huippuosia mutta suht koht pikkurahalla päivitettävissä. 1381 Euroa täpäristä on jo hyvä diili varsinkin kun kyseessä Boost akselilla oleva pyörä. Pitääkin katsoa jos kukkaro kestäisi tämänkin ;)
Dartmoor on myös puskenut markkinoille agressiivisella hinnoittelulla mutta veikkaanpa että kun saavat vähän nimeä niin hinnat pompsahtaa tai joku iso kapitalistisika ostaa puljun.
Käy niinkuin aurinkolasibisnekselle. 2 firmaa jakaa markkinat ja ostavat heti uuden tulokkaan pois jos saavat vähänkään nimeä. https://boingboing.net/2019/03/12/luxottica.html "One company bought all the retail outlets for glasses, used that to force sales of all the eyewear companies and jacked up prices by as much as 1000%"
Mä taas arvelen että nimenomaan high end rungoilla suurempi kysyntä kun tusinatäpärirungoilla. Semmone joka haluaa itse speksata osat unelmapyöräänsä harvemmin speksailee niitä cuben alerunkoihin vaan tietää tarkalleen mitä haluaa ja tavikset ostaa alkaen hinnan tavistäpäreitä buildeina mikä onkin helpompaa ja halvempaa kuin ite kasaamalla. Fillaritorilta löytyy kyllä se jobbari joka niitä cubeja kasailee myyntiin.
Tähän vielä se, että high end valmistajat haluavat positioida ittensä kovemmaksi tuotteeksi kuin nuo suoramyynnit. Canyon on pärjännyt testeissä hyvin, ja hinnottelee täpärinsä vähän kalliimmin kuin jotkut muut suoramyyjät. Tästä seuraa, että muiden on myytävä vielä kalliimmalla osoittaakseen, että ovat eri luokassa.
Toki Canyonin katteet ovat varmaan vähintään yhtä hyvät kuin jälleenmyyjän kautta myytävillä kalliimmilla merkeillä.
Mun edellinen pyörä oli jenkeissä käsin tehty alumiinirunkoinen joka oli kallis 9 vuotta sitten. Nykynen pyörä on kiinalaista hiilikuitua - mut ehkä samassa hintaluokassa (kiekkoja lukuunottamatta). Kyllä kalliita pyöriä tehtiin ennenkin, joskin ihan kalleimmat ovat astetta korkeammalla. Toisaalta kyllä pyörät ovat myös parantuneet muutaman viime vuoden aikana.
Erityisen paljon edistystä on kuitenkin tapahtunut noissa 3,5-4k suoramyynti-pyörissä. Nyt voit saada sen testivoittajan aivan erinomaisilla osilla ihan hyvään hintaan. Jotkut haluu maksaa vielä enemmän, mutta vaikka hinnat voivat mennä korkeammalle niin hinta/laatu suhde kääntyy alas aiemmassa vaiheessa nykyisin.
F. Kotlerburg
07.07.2020, 13.50
Eipä taida oikein irrota. 2300 taitaa olla sellainen hintalappu, jolla ei tarvitse tänä päivänä tyytyä kovin pahoihin kompromisseihin.
10v sitten tuollaisen pyörän hintalappu oli 1500 euroa. 5v sitten piti pulittaa 1800. Suurin piirtein viiden prosentin inflaatiolta tuo minusta näyttää. Eipä ole kovin monena vuonna tarvinnut tuollaisesta palkankorotuksesta haaveilla...
Sellaista se on. 10 vuotta sitten ostin ekan täpärin. Canyon Nerve XC. Osasarja oli kampia vaille XT ja kammetkin ihan kelvolliset SLX:t. RS Reba nokalla, Foxin RP23 iskari, Mavicin kiekot. Härveli maksoi muistaakseni 1290€. Nyt tosiaan sen henkinen seuraaja Neuron maksaa 2300€ ilman suurempia kompromisseja.
Liittyy aiheeseen, vaikka ei suoranaisesti maastureihin.
https://theradavist.com/2020/07/lauf-dty-direct-to-you/
JohannesP
07.07.2020, 23.21
^
Rupee hinnat kuulostaa jo siedettäviltä, kun 3500€ kuitugraveli Force AXS:lla. Tuosta on helppo saada vähän osviittaa paljonko Canyon säästää ilman välikäsiä, mutta aika vähän nykyinen asiakas pääsee nauttimaan nykyisillä hinnoilla.
Kaupan välistä vetämän siivun vielä maksaa, mutta vissiin nää Suomen isoimmat maahantuojat hinnoittelee kaupatkin ulos. Vertaamalla pyöräliikkeiden omia maahantuotujen tuotteiden hintoja ja esim. Shimano Nordicin tuotemerkkien hintoja huomaa kuka sen paksuimman siivun siitä hinnasta vetää.
Tossa on kyllä kiekoissa säästetty...
Mut meneehän välikäsille rahaa. Jokainen maksaa veroja, ja alennuksista voi päätellä vähän katteita. Myymällä suoraan valmista saa merkittävästi korkeamman hinnan, mutta ihan uudenlaisia ongelmia ratkaistavakseen (logistiikkaa, verkkosivut, tuki).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.