Näytä tavallinen näkymä : Runko unelmapyörälle(maantiepyörä)?
ikispessu
30.06.2020, 08.38
Olen kerännyt budjettia unelmapyörän kasaamiseen ja nyt myymällä yhden pyöristäni ja sopimalla tarmacini myynnistä kauden loputtua, olen tilanteessa jossa rungon ostaminen voisi olla ajankohtaista, joten mielenkiinnolla lukisin foorumin maantiepyöräilijöiden ajatuksia siittä mikä olisi juuri se runko(merkki/malli) josta itse alkaisi unelmapyörää kasaamaan?
Olen tietysti miettinyt spessun s-works tarmac disciä, siellä yksi hyvä väri tänä vuonna, mutta toisaalta myös italialainen käsityö kuten Sarto Asola customkoossa ja väreissä kiinnostaisi. Colnago tietysti myös.
Vaihtoehtoja on yllättävän paljon, mihin foorumin maantiepyöräilijät päätyisivät?
Vaikea olisi valinta... Jos haluaisi modernin niin melkein joka valmistajalta löytyy sopivaa kuituista mutta jos haluaa jotain muuta niin jokin Italialainen teräsretrorunko Cinelliltä, Bianchilta tai Colnagolta täydellä SuperRecordin osasarjalla ja siihen sopivilla höysteillä...
Unelmapyörä on mielenkiintoinen ajatusleikki, joka aina joskus - muutaman vuoden välein - alkaa pyörimään myös omassa päässäni. Ainakin itselläni unelmien kohteen ominaisuudet ja vaatimukset ovat eläneet ajan kuluessa (tästä haluan ajatella, että elämänkokemuksen ja viisauden lisääntyessä). Yksi vaatimus lienee itselläni kuitenkin säilynyt läpi tuulten ja tuiverrusten: unelmien pyörä ei olisi mitään tusinastandardimassaa, jonka voi käydä poimimassa jostakin lähimmästä bikestoresta "asiantuntevan" myyjäharjoittelijan avustuksella. Canyonit, Spessut, Trekit, Tinarellut ja muut vastaavat jäävät siis helposti pois jo alkupeleissä. Mutta loppupeleissä unelmapyörä on ehkä muutenkin pelkkä unelma, ei sellaista ole reaalimaailmassa olemassakaan.
Mutta laita ikispessu Wilier Triestinan Cento10Pro Ramato-värisenä - se on melko hianon näköinen kapine!
https://cdn.wilier.com/sites/default/files/cento10pro_d5_cv.jpg
ikispessu
30.06.2020, 18.40
^ tuo on kyllä erittäin hieno pyörä. Olen noita Wilierejä välillä himotellut kyllä.
Tässä unelmapyörässä on tavoitteena myös pieni paino, joten klassiset teräsrungot ovat poissa listalta. :)
Tuo Sarto Asola kiinnostaa siksi että sen saa samaan hintaan(mikä on kyllä kallis hinta toki) custom kokoisena kuin listakokona ja kyseessä on erittäin kevyt hiilikuiturunko jota kovasti ainakin road.cc ja muutama muu sivusto on kehunut. Niitä tehdään vain noin 2500kpl per vuosi, mikä on verrattain pieni määrä.
Olen tässä nyt ruvennut kallistumaan siihen suuntaan että kyllä tässä pitää mennä johonkin boutiquebrändiin ja käsityönä länsimaissa tehtyyn runkoon eli tällä kertaa spessu jää pois vaihtoehdoista.
Firlefanz
30.06.2020, 18.47
Se mikä voi olla yhdelle unelmapyörä voi olla toiselle kaikkea muuta: mä luultavasti kokisin päällimmäisimpänä hieman kiusallisenkin tunteen siitä että en totisesti ole mikään Pippo Pozzaton veroinen tyylitaituri enkä voisi olla ajattelematta että kaikki jotka asioista jotain ymmärtävät olisivat minut nähdessään sitä mieltä että siinä ei kuski yllä millään tavalla pyöränsä tasolle.
Mutta onhan tuo chromovelato ramatonakin tunnettu pintakäsittely aivan omaa luokkaansa ja varmasti joka sentin arvoinen sille joka sitä osaa arvostaa ja sellaisen pyöräänsä haluaa. (Lisähintaa tulee €1500, mutta unelmapyörän budjetissa se ei ole kohtuuton summa.)
Mun unelmapyörä olisi varmaankin juuri jokin Wilier tai Basso. Mutta se voisi vallan mainiosti olla jokin muukin merkki ja malli jota en olisi edes ajatellut. jokin jostain liikkeestä minulle tarpeeksi uskottavasti ja vakuuttavasti esitelty pyörä, johon sitten vain niin sanotusti rakastuisi palavasti ensisilmäyksellä.
Ei voi muuta kuin kauniiksia sanoa... Itse hieman petyin että kuinka helppoa/halpaa oli rakentaa kevyt pyörä ja koska oma ajo ei ole mitenkään kilpailuhenkistä niin voisi testailla kuinka alas saa painon tuollaisella retrorungolla ja semi moderneilla palikoilla.
Onhan tuo Sarto hieno mutta itsellä tulee painorajat vastaan äkkiä... Tuo voisi olla "bulkkirungoista" https://r2-bike.com/OPENCYCLE-Road-Bike-Disc-Frame-28-OPEN-MIND-Carbon-RTP-ready-to-paint joka kestäisi aikuisen alla ja saanee alle kuuden kilon kapistuksen aikaiseksikin halutessa...
https://stelbel.it/en/model/inox/
Tosta olen harkinnut jossain välissä projektia. Tulee tuossa ehkä 1/2 - 1 kg takkiin hiilarirungolle, mutta alle kilon runko+haarukka mulla jo on eikä sillä ole mitään merkitystä. On tuolla myös titaania ja hiilarihaarukkaa. Juu, ja ei tuu mulle roadiin levareita.
^Hieno tuokin ja vannejarruilla pärjää hyvin. Aikoinaan törmäsin jossain yhteydessä runkoon jossa yhdistettiin titaania ja kuitua, oli niin upeita etten saata ymmärtää miten unohtanut valmistajan nimen. Olivat kuin taideteoksia ja myös kylläkin sen hintaisiakin...
https://stelbel.it/en/model/inox/
Gran Fondossa oli viime vuonna kiva juttu luultavasti tämän kaverin (https://www.instagram.com/mach_bar/) Inoxista: https://granfondo-cycling.com/stelbel-x-campagnolo/
^On hieno! Tuossa on varmaan kutakuinkin kaikki, mitä omaan unelmapyörään tulisi jos vielä innostun puhtaaseen roadiin investoimaan.
Omalta osaltani valinta kohdistuisi Colnago C64 disc, Campan Super Record ja Campan Bora -yhdistelmään. Hintaa toki kertyy pikkuauton verran, mutta jos unelmapyörää speksataan niin tuskimpa tuolla väliä. Ei välttämättä juuri tällä väriyhdistelmällä, mutta sinnepäin.
https://velosport.fi/verkkokauppa/img/imagecache/550x367_Colnago-C64-Disc-Super-Record-Eps-Bora-WTO-maantiepyora.jpg
Aikoinaan törmäsin jossain yhteydessä runkoon jossa yhdistettiin titaania ja kuitua, oli niin upeita etten saata ymmärtää miten unohtanut valmistajan nimen. Olivat kuin taideteoksia ja myös kylläkin sen hintaisiakin...
Ainakin Enigma teki aikoinaan titaani-hiilikuitupyöriä. Näin joskus livenä yhden, jossa takahaarukka oli kuitua ja se oli hieno. Näköjään tekee titaanipyöriä vieläkin.
^Ei ollut tuo... Jossain vaiheessa kyllä tulee mieleen, olivat kalleimpia runkoja voihin olen törmännyt.
Giovanni Battaglin suunnittelema, Power+ Evo: steel is real, 40 kpl /vuosi:
https://officinabattaglin.com/products/custom-steel-bikes/power-plus-evo/
^Ei ollut tuo... Jossain vaiheessa kyllä tulee mieleen, olivat kalleimpia runkoja voihin olen törmännyt.
Seven Cycles?
https://sevencycles.com/bikes/622-xx.php
Sent from my iPhone using Tapatalk
ikispessu
01.07.2020, 18.39
Giovanni Battaglin suunnittelema, Power+ Evo: steel is real, 40 kpl /vuosi:
https://officinabattaglin.com/products/custom-steel-bikes/power-plus-evo/
Tuossa olisi kyllä sitä eksklusiivisuutta mistä itse pidän kovasti. Yllätyin että hinta tuolle rungolle "vain" alk.4000€.
Spessun s-works tarmacistakin joutuu maksamaan enemmän ja se ei ole eksklusiivista nähnytkään. :o
ikispessu
01.07.2020, 18.58
onko Tsubasa raakahiilikuiturungot/pyörät tuttuja foorumin hifistelijöille?
Erittäin mielenkiintoinen l
http://tsubasa2.fmdev2.co.uk/collection/the-crow/
Hannu Koo
01.07.2020, 19.39
Tämä sopii kuvaukseen ainakin hintansa puolesta: https://bastion-cycles.com/
Olenko jotenkin tylsä, kun en ole kiinnostunut kallista tai merkiltään hienon kuuloisesta rungosta. Unelmarunkoa haettaessa alan miettiä sopivaa geometriaa, riittävää rengastilaa, kestävyyttä retkipyörä- ja gravelkäytössä (laskettaneen maantiepyöräkategoriaan) ja sen yhdistämistä mahdollisimman kevyeen rakenteeseen, varustelumahdollisuuksia, keskiön tyyppiä yms. asioita. Muotoilukin on tärkeä, mutta siinä ei muotoilijan pidä yrittää tehdä taideteosta. Esimerkkejä siitä, että ihan tavallinen suorista putkista kasattu sopusuhtainen alumiini- tai teräsrunko voi olla parempi, on olemassa.
ikispessu
01.07.2020, 21.37
^Tylsä lienee turhan negatiivinen ilmaisu, mutta suhtaudut kovin erilailla asiaan kuin vaikkapa minä.
Katsot asiaa insinöörimäisestä näkökulmasta ja käytännöllisyys prioriteettina. Itselle paljolti muut asiat ovat prioriteetteina eikä esim rengastila merkitse minulle maantiepyörän unelmarungossa mitään, koska ei siihen mitään maastorenkaita laiteta tai ajeta muutenkaan missään karmeissa olosuhteissa.
Pyörän tulee olla kaunis katsella ja siinä pitää olla sitä kuuluisaa sielua. Sen pitää olla jollain tapaa ainutlaatuinen ja eksklusiivinen, se ei voi olla pyörä jonka voi ostaa kävelemällä kauppaan tarpeeksi ison setelitukon kanssa. Kysehän on taiteesta, sitä se italialainen(ja miksei muunkin maalainen) käsityö pyörien runkovalmistuksessa hienoimmillaan juuri on.
Merkin ei tarvitse olla hienon kuuloinen(mikä kuulostaa sitten hienolta, en tiedä), mutta hieno sen pitää olla. Itse työskentelen kuvataidealalla, joten minulle estetiikka on tärkeämpää kuin käytännöllisyys.
edit. mutta siis kuten aiemminkin todettiin niin unelmarunko voi tarkoittaa todella eri asioita ihmisille ja se on ihan ok.
JohannesP
01.07.2020, 21.53
Olen tässä nyt ruvennut kallistumaan siihen suuntaan että kyllä tässä pitää mennä johonkin boutiquebrändiin ja käsityönä länsimaissa tehtyyn runkoon eli tällä kertaa spessu jää pois vaihtoehdoista.
Tällä kriteerillä boutiquebrändien lisäksi ei tule mieleen kuin Basso, Time ja Cipollini vähän nimekkäämmistä isommista. Esim. Colnagon, Pinarellon, Wilierien ja De Rosien rungot tulevat idästä ja viimeistellään Italiassa, jotta ne voidaan myydä italialaisina.
Mut pidän tuosta länsimaalaisuudesta ja oli itsellänikin yksi tärkeimmistä kriteereistä pari vuotta sitten. Itse päädyin Timen Alpe d' Hueziin ja olen ollut tyytyväinen tämän pehmeään ajoon vaikkakin 25 mm avorengas leveellä vanteella onkin maksimi. Kerran keveys kiinnostaa niin ei tuo kaikista kevyin ole varsinkaan tällä omalla +245g tuovalla AKTIV haarukalla, mutta Red22 osilla, Coriman tuubeilla ja erittäin painavalla GXP Quarqilla paino ajokunnossa ~6,4 kg. Hinnathan näissä on melko kohtuullisia kolmen tonnin paikkeilla vaikkakin nykyisesti tulevatkin Slovakiasta. Työjälki ja laatu näissä kuitenkin parasta tasoa ja jos Hambinia katsonut youtubesta niin tuoreella videolla Scylon "arvostelussa" ja laatu näytti vakuuttavan. Vaikka en kovin aikaisemmin innostut paljaasta hiilikuitukuviosta, mutta tämän rungon kohdalla tein täyskäännöksen, kyllä tuo saumaton RTM kuitu näyttää hyvältä ja nämä rungot ei kaipaa kauttaaltaan peittävää maalia.
Tuo Ramato väri Wiliereissä on hieno ja joskus itsekkin sitä kuolasin, mutta muistaakseni unohtu siinä vaiheessa, kun näki lähikuvia chrome maalauksen laadussa. Muistaakseni jonkinlaista hiutaletta tai kuplaa näissä oli eikä täysin tasainen pinta kauttaaltaan.
Sarto kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta vaikka kovin paljoa niihin en ole tutustunut. En ainakaan ole kuullut mitään negatiivistä ja itseäni juuri sytyttää tälläiset oikeasti harvinaisemmat rungot. Ainaki huomattavasti halvempi mitä tuollainen Tsubasu 4600 £ lähtöhinnaltaan mikä alkaa hyvin nopeasti kasvamaan jos oikeaan customiin maalauksineen ynm lähtee. Noissa alkaa oleen jo niin paljon sitä boutiquelisää et loppuu ainakin itseltäni kiinnostus. :)
Bassolla hienoja pyöriä (esim diamante sv), mutta on nekin melko kalliita "liukuhihnarungoiksi" ja Sarton aeromalli Lampo menee vissiin samoihin hintoihin. Lisäksi Basson tapauksessa nykyajan modernissa aeropyörässä saattaisin haluta letkut rungon sisälle.
Firefly ja Festka yhdistelevät rungossa kuitua ja titaania, täysin päivastaisilla tavoilla tosin, mutta hinnakkaita ovat molemmat.
Ei maantietä... mutta Atherton Bikesin rungot myös hiilikuitua ja vieläpä 3d-tulostettua titaania yhteen liimattuna. Voisi olla itselleni jonkin sortin unelmapyörän aihio hyvinkin. Aika spesiaali tilausprosessikin (https://www.athertonbikes.com/technology) heti ensimmäisestä kohdasta alkaen:
Step 1 - Submit your personal specs
The first step is down to you. Input your height, arm span and inside leg measurements to the website (coming soon). Our algorithm will deliver two options, the closest fitting stock size (we have 3-4 times more sizes than other bike companies) or an individualised option where your frame is customised to fit you to the millimetre.
Kiitos Plus, Festka se oli mitä hain!
Harvinaista kyll, ymmärrän Mohkkunkin kannan. Itsellä tuollainen Cinelli Vigorelli Disc 8.2kiloisena versiona, hyvin harkittu ja miellyttävä suht järkihintainen kokoonpanona koottu. On tavallaan yhden sortin unelma ja takuulla tyydyttäisi mieli- ja ajohalutkin...
Mutta jos tosiaan haetaan todellista unelma pyörää niin tavoitteet täytyy olla korkealla, joskus jopa liiankin korkealla. Ja silloin tulee kuviin nuo todelliset helmet. Itsellä nuo teräksiset retrorungot haaveissa koska ensinmäinen huippu, ja ehkä hienoin pyöräni oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordin osasarjalla SSC:n sinisillä tuubikiekoilla pyörän väriin sopien.
penyeach
02.07.2020, 13.43
Kultuuria ja historiaa löytyisi vaikka täältä: https://dariopegoretti.com/about-pegoretti/
ikispessu
02.07.2020, 14.37
Tsubasa 'the crow' jäi kummittelemaan niin pahasti takaraivoon että pakko oli laittaa kyselyä jonosta ja hinnasta jne.
Koska tuo brexit nyt hyvin todennäköisesti viedään päätökseen (kauppa)sopimuksettomana, niin ei taida enää vuodenvaihteen jälkeen olla järkevää ostaa briteistä mitään, joten tsubasan jos haluaa on toimittava ennen sitä.
https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2019/02/Tsubasa-Crow-custom-Bikes-of-the-Bunch-CyclingTips-1.jpg
Oatmeal Stout
02.07.2020, 16.35
Koska tuo brexit nyt hyvin todennäköisesti viedään päätökseen (kauppa)sopimuksettomana, niin ei taida enää vuodenvaihteen jälkeen olla järkevää ostaa briteistä mitään.
Yleensä on mielekkäämpää ostaa sitä, mitä haluaa, kuin jotain, jota ei halua - mihin on varaa, on eri asia. Ostamisen järkevyys kasvaa sen myötä, mitä enemmän rahaa jää Suomeen ja Suomessa verotettavaksi.
^^Tod.näk. pieni kustannus nuo verot ja muut jos jotain haluaa...
ikispessu
02.07.2020, 18.30
^on tuo melkoinen pompsautus hintaan kun 14% tullimaksua ja 24% arvonlisäveroa joutuu maksamaan lähetyksen kokonaishinnasta eli siis myös rahdista.
edit. ja siis juuri tästä syystä en harkitse esim. parlee z-zeroa koska nuo maahantuontikulut jenkeistä on vain liian suolainen lisämaksettava.
JohannesP
02.07.2020, 19.23
Tsubasa näyttää Parleen eurooppalaiselta serkulta. Tämä siis positiivinen asia sillä itseeni tuollainen viimeistelemättömän oloinen ja hieman yksinkertainen suunnittelu houkuttelee. Pyöreästä putkesta tulee ainakin jäykkiä runkoja kaikessa suunnassa ja sopivilla putkilla helppo saada tärinänvaimennusta. Tuollainen yksinkertainen runko on helppo saada näyttämään nykyaikaiselta vielä 10 vuoden päästä, kun taas esim. Bastion voi muuttua näyttämään vanhalta samalla tavalla kuin vanhat alulugeilla kootut kuiturungot. Edelleen aktiivisessa ajossa 8 vuotta vanha Parlee ja edelleen saa hymyn korviin kuinka hyvä ajettava tuollainen siro pyöreäputkinen runko on.
Mielellään kuulee mihin homma etenee, kerran taidat olla tosissasi laittamaan lähes 6k € runkosettiin. Olisi fillarifoorumin historiassa jo uniikki speksaustopikki jos tässä päästään edes johonkin asiaan eikä unohdu parin viikon päästä siihen, kun Canyon ilmestyy talliin. :seko:
ikispessu
02.07.2020, 20.03
^joo, kyllä tässä ilman muuta johonkin unelmapyörän runkoon ja kasailuun päädytään koska yksi pyörä jo myyty ja toisesta(maantiepyörästä) myynti sovittuna kauden loppuun niin budjetti on niiden myötä kasassa, niin että kunhan ei viisinumeroiseksi mene koottuna niin olen tyytyväinen.
Nähtävästi Tsubasa tekee vain 20-24kpl. runkoja/kokonaisia pyöriä vuodessa, joten odottelen vastausta että onko jono vuosia..
JohannesP
02.07.2020, 22.35
Noin pienillä määrillä luulisi olevan. Toisaalta tollaset pienet valmistusmäärät ja erikoisuudet ovatkin niitä unelmapyörien aihioita ja yhdenlaisia tulevaisuuden keräilykappaleita. Niitä sworks spessuja saa lähikaupasta suoraan hyllystä...
Kerran noin pieniä määriä valmistuu vuodessa niin ei se hinta nyt aivan posketon jos custompyörien hintoja katsoo yleisesti.
F. Kotlerburg
03.07.2020, 09.17
Niin onko se S-Works Spessu sitten pidemmälle testattu ja mietitty ja sitä myöten ajettavampi kuin jonkun pienen nyrkkipajan runko, joka on helvetin kallis lähinnä siksi, että niitä tehdään vähän. Tuntuu, että se unelmapyörä on tässä tapauksessa lähinnä näyttelyesine eikä ajoon tarkoitettu.
Niin onko se S-Works Spessu sitten pidemmälle testattu ja mietitty ja sitä myöten ajettavampi kuin jonkun pienen nyrkkipajan runko, joka on helvetin kallis lähinnä siksi, että niitä tehdään vähän. Tuntuu, että se unelmapyörä on tässä tapauksessa lähinnä näyttelyesine eikä ajoon tarkoitettu.
Juurikin tämä!
Tuleeko se unelma pyörä ajoa varten vai telineeseen roikkumaan. Spessulla on oma tuulitunneli, iso nippu insinöörejä ja ammattilais kuskeja testaamassa.
Joku pieni nyrkkipaja pystyy tekemään vain paljon erillaisemman rungon, varmasti ei millään osa-alueella paremman.
Itse jos ostaisin seinälle sen pyörän roikkumaan , niin ehdottomasti joku käsityönä tehty erikoisuus. Ajamista varten se runko olisi Specialized, Trek tai Cervelo.
Käännetäämpä otsikko auto puolelle eli ihanne auto maantielle nopeaan ajoon. Voihan sinne valita Audin, Mersun... mutta jos lompakossa olisi rahaa niinkuin tässä tapauksessa taitaa kysyjällä olla niin oma valintani olisi pienen pajan rakentama eli Pagani Huayra. Ei kompromissejä niinkuin isot tehtaat ostajakunnasta ja tuotantoteknisistä syistä joutuvat tekemään.
Käännetäämpä otsikko auto puolelle eli ihanne auto maantielle nopeaan ajoon. Voihan sinne valita Audin, Mersun... mutta jos lompakossa olisi rahaa niinkuin tässä tapauksessa taitaa kysyjällä olla niin oma valintani olisi pienen pajan rakentama eli Pagani Huayra. Ei kompromissejä niinkuin isot tehtaat ostajakunnasta ja tuotantoteknisistä syistä joutuvat tekemään.
Muuten hyvä, mutta tuosta Audin ja Paganin välistä puuttui Ferrari, Porsche ja Lambo.
Esim Ruotsista löytyy Koenigsegg joka on tunnettu siitä että joka testistä viety hinausautolla pois.. eikä sekään mikään yhden-kahden miehen pikkupaja ole, niin kuin ei ole myöskään Pagani.
Ostin unelmapyöräni (fairlight strael 2)ja mukavahan sillä on ajella vaikka on tehty viemäriputkesta.
Joku tällainen se varmaan itsellä olisi..:
https://www.linkradquadrat.de/sonderangebote/964/cervelo-r-series-disc-force-etap-axs-modell-2020-schwarz?number=637070178
ikispessu
03.07.2020, 13.49
Jep, tämähän se on missä jonkin verran asenteet eroavat. itse en näe mitään eroa siinä että ostetaan kallis(nopea, hieno, uniikki jne.) auto, jos harrastetaan autoilua ja autoja, verrattuna siihen että kyse on pyörästä.
ja siis en minä aja maantiepyörällä kuin juuri ja juuri sen 5000km/kesässä lenkkiajoa, jos se jonkun mielestä ei ole tarpeeksi ajamista jotta voisi ostaa ihan sellaisen pyörän kuin haluaa, niin eipä siinä, saa sitä olla
mitä mieltä haluaa.
Kun minä harrastan niin harrastan aina parhaalla mahdollisella laitteistolla mihin minun varani riittää. Tämä koskee myös muita harrastuksia kuin pyöräilyä.
joillekkin unelmapyörän valintaan ei vaikuta esimerkiksi sen ainutlaatuisuus tai customointimahdollisuudet vaan suorituskyky on tärkeintä. En minä sano että se on väärin jos ajattelee unelmapyörässää prioriteettina ensimmäisenä käytännöllisyyttä tai vaikkapa sitä suorituskykyä. Se on ihan ok. Minulle itselleni taas on merkitystä myös niillä muilla ominaisuuksilla kuten sillä ainutlaatuisuudella jne.
jatkossakin toivon tähän topicciin tosiaan niitä foorumilaisten omia mieltymyksiä ja näkemyksiä mikä ja millainen se unelmarunko/pyörä on, koska niitä on mielenkiintoista lukea.
Oatmeal Stout
03.07.2020, 14.13
Tuleeko se unelma pyörä ajoa varten vai telineeseen roikkumaan. Spessulla on oma tuulitunneli, iso nippu insinöörejä ja ammattilais kuskeja testaamassa.
Joku pieni nyrkkipaja pystyy tekemään vain paljon erillaisemman rungon, varmasti ei millään osa-alueella paremman.
Minä lähtisin kyllä teettämään mittojeni mukaan pyörää pajalla, johon on minulla luottamus, ja matkustaisin paikan päälle tarvittaessa tulkin kera, jos päätyisin Italiaan.
Varallisuus ei nyt riitä siihen, että menisi Italiaan tilaamaan pyörä ja sitten tilaamaan siihen ajoasuja, köyhän miehen harmit.
Condor Heritage
03.07.2020, 16.19
Tuolta ostin ensimmäisen mitoillani tehdyn -80 -luvulla. Italialaista käsityötä ilma tulkkia. https://www.condorcycles.com/apps/productbuilder/build-a-bike. -CH--
Itsellä vakavasti harkinnassa tämä https://cinelli.it/en/prodotti/xcr-en/
Osasarjaksi tulisi Campan vanhempi 11 sp. record
Niin onko se S-Works Spessu sitten pidemmälle testattu ja mietitty ja sitä myöten ajettavampi kuin jonkun pienen nyrkkipajan runko, joka on helvetin kallis lähinnä siksi, että niitä tehdään vähän.
Ei ole. Se on vaan isommalla rahalla isoille massoille harkitusti markkinoitu ja sentin päälle tuotantokustannuksiltaan laskettu massatuotettu, sieluton muovikikkare. Nyrkkipajan artesaanitekeleessä jokainen sauma on ammattiylpeydellä tehty ja viimeistelty. Eroahan noissa on kuin yöllä ja päivällä - kysymys on siitä, että unelmoiko yöstä vai päivästä, onko pimeällä puolella vaiko ei.
Tuntuu, että se unelmapyörä on tässä tapauksessa lähinnä näyttelyesine eikä ajoon tarkoitettu.
Mitä sitten? Onko väärin unelmoitu, onko sun unelmat oikeampia kuin ikispessulla (tai kellä tahansa muulla)?
JohannesP
03.07.2020, 19.50
Juurikin tämä!
Itse jos ostaisin seinälle sen pyörän roikkumaan , niin ehdottomasti joku käsityönä tehty erikoisuus. Ajamista varten se runko olisi Specialized, Trek tai Cervelo.
Ei se pienen nyrkkipajankaan runko ajamisesta hajoa niin miksi se pitäisi tulkita ensimmäisenä näyttelyesineeksi? Sellaisiakin harrastajia on, joita ei kiinnosta viimesimmät tuulitunnelispeksit tai insinöörien viimeisimmät integroidut ominaisuudet, joita sit markkinointiosasto leimaa vuosikymmenen innovaatioksi. Eikä nuo S-works spessutkaan (esim. Venge 4k €) kovin paljon halvemmaksi tule länsimaisesta custom rungosta.
Tuo hyvin ilmi suomalaisen ajatusmaailman, että mitään erilaista, massasta erottuvaa ja varsinkaan kallista ei saa hankkia. Jos jonkun unelmapyörä on customi niin ei sitä ny tarvi heti egoomiseksi tai näyttelyesineeksi leimata taikka ei ole multa pois jos rahalle vastiketta ei ole paras mahdollinen. :D
Edit: Pexi kerkesi ensin, mutta sama idea.
jatkossakin toivon tähän topicciin tosiaan niitä foorumilaisten omia mieltymyksiä ja näkemyksiä mikä ja millainen se unelmarunko/pyörä on, koska niitä on mielenkiintoista lukea.
Itselläni olisi selkeä. Silmää miellyttävä titaanirunko joltain hyvämaineiselta / mieleiseltä, "boutiquefirmalta", custom geometrialla ja siihen sitten mieleiset osat.
^Hieno tuokin ja vannejarruilla pärjää hyvin. Aikoinaan törmäsin jossain yhteydessä runkoon jossa yhdistettiin titaania ja kuitua, oli niin upeita etten saata ymmärtää miten unohtanut valmistajan nimen. Olivat kuin taideteoksia ja myös kylläkin sen hintaisiakin...
Oliskohan tässä yhdistetty kuitua, titaania, ekslusiivisuutta ja luksusimagoa riittävästi... :D
https://youtu.be/dwrVTiFYdzA
https://bastion-cycles.com/
Aussipajat on muutenkin kunnostautuneet unelmienrakentajina. Artesaanihommat on melko nexteillä leveleillä tässä. Columbus XCR + kuitu. Prova Cycles (https://www.provacycles.com).
(Jä nämä ei siis edusta omaa arvomaailmaani, jossa pyörät voi olla kustomia kyllä, mutta vähemmän bike porn topiikkiin kuuluvia ja sellaisia, että ei tarvitse itkeä krokotiilinkyyneleitä ensimmäisen naarmun jälkeen. Näitä toisten unenelmia on kiva katsella, mutta kuten eräs ystäväni aikoinaan totesi, kaikkea kaunista ei tarvitse omistaa.)
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/573efa0860b5e9e0a0a5f348/1591742644137-44HI0NSB951CJBT3SI2N/ke17ZwdGBToddI8pDm48kBqZKGEd5IotpaYmRYDAsV97gQa3H7 8H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLf rh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UY XHvO3AlG5qAFDx5BBWbEnTecsx1VxL9XkiyXErq2cftN_KfIuu rh-w-x7bjNuMJA/IMG_8792.jpeg?format=750w
Prova Cyclesin pyörät ovat siinä rajalla, että ovatko ne edes laillisia - tuollaisten tekeminen kun on melkein huumekauppaan verrattavaa hommaa. Aiheuttaa riippuvuutta, vie rahat ja rikkoo perheitä.
En muista aiemmin edes kuulleeni tästä pajasta, mutta ÄHP - Ällistyttävän Hienoja Pyöriä.
Oatmeal Stout
04.07.2020, 15.49
Tuolta ostin ensimmäisen mitoillani tehdyn -80 -luvulla. Italialaista käsityötä ilma tulkkia. https://www.condorcycles.com/apps/productbuilder/build-a-bike. -CH--
Minulla vaatii kehon aktiivinen huoltamattomuus lisäoptioita, joita ei laskurit ota huomioon. Toisekseen, rungon potentiaalisella tekijällä ei ole nettisivuja eikä näin ollen myöskään nettikauppaa eikä hän puhu kuin italiaa. Pyöräkorjaamo on ja tekee joitakin tilausrunkoja paikan päälle tuleville, jos ei ole muita kiireitä.
Condor Heritage
05.07.2020, 00.17
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00HS5jfMRjrbdBPQZQkSzZ84dwXYg%3A 1593893773520&ei=jeMAX5GZH-T3qwHunarYBg&q=condor+cycles+jagger+wiggins&oq=condor+cycles+jagger+wiggins&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAxQAFgAYMAWaAB wAHgAgAEAiAEAkgEAmAEA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
ikispessu
11.07.2020, 13.56
Päivitänpä tännekin tilannetta omalta kohdaltani eli päädyin kysymään tarkemmin hintoja ja toimitusaikoja jne. kolmelta merkiltä Sarto, Tsubasa ja Festka.
Näistä vastauksen siedettävässä ajassa sain Sartolta ja Festkalta, Tsubasa ei ole vieläkään vaivautunut vastaamaan tiedusteluihini.
Sartolta ja Festkalta haluamani rungot Asola ja Scalatore olivat lähes samoissa hinnoissa, mutta päädyin Sartoon(Asola disc) koska haluamani custom-maalaus rungolle olisi maksanut festkalla yli 2000€ lisää ja Sarto sanoi samalle maalaustyölle hinnaksi 600€, jota pidän melko kohtuullisena.
Nyt sitten bike fitin kautta projekti käyntiin ja vähitellen speksailemaan millaisilla osilla tuon unelmapyöräni laitan kasaan.
Firlefanz
11.07.2020, 14.19
Voiko italialaisessa unelmapyörässä olla muita kuin italialaisia osia? Vaikka onhan niissäkin tietysti valitsemista...
Joka tapauksessa hieno ja rohkea - koska aina on olemassa mahdollisuus että unelman toteutuessa se ei vastaakaan odotuksia:cool: ja koska aina löytyy kateellisia jotka eivät osaa kuin ilkkua ja kuvitella olevansa jollain tavalla parempia:rolleyes: - päätös, joka ansaitsee (ison) kuvan:
https://www.cyclistmagazine.it/files/articoli/2/9/9/29953/B_sarto-asola-disc-5.jpg
JohannesP
11.07.2020, 15.34
Tykkään tuosta Fetskan taiteellisesta puolesta ja filament kuituputketkin näyttää kivan monimutkaisilta, mutta uusista rungoista tulee mieleen sellainen somehypellä nostettu nuori brändi. Sitä en kiellä etteikö hyviä ajettuvia olisi. Tuskin kuitenkaan kovin monimutkaista custom maalausta haettu jos Sarto laskuttaa siitä vain 600 €, joten tuo 2000 € Fetskalta kuulostaa juurikin tuolta onnistuneelta markkinoinnilta. Jos rahaa on kuin roskaa niin sit aivan sama mitä ostaa, mutta Sarto moninkertaisesti pidemmällä historialla kuulostaa luottavaisemmalta (italialainen varaus) ja paremmalta hinta-laatu suhteelta jos katsoo muutakin kuin ulkonäköä...
Tykkään tuosta Fetskan taiteellisesta puolesta ja filament kuituputketkin näyttää kivan monimutkaisilta, mutta uusista rungoista tulee mieleen sellainen somehypellä nostettu nuori brändi. Sitä en kiellä etteikö hyviä ajettuvia olisi. Tuskin kuitenkaan kovin monimutkaista custom maalausta haettu jos Sarto laskuttaa siitä vain 600 €, joten tuo 2000 € Fetskalta kuulostaa juurikin tuolta onnistuneelta markkinoinnilta. Jos rahaa on kuin roskaa niin sit aivan sama mitä ostaa, mutta Sarto moninkertaisesti pidemmällä historialla kuulostaa luottavaisemmalta (italialainen varaus) ja paremmalta hinta-laatu suhteelta jos katsoo muutakin kuin ulkonäköä...
Missä hinnoissa noi rungot on? Meinaan vaan että kun puhutaan 600-2000€ pelkästä erikoismaalauksesta ja koko projektin hinta ei saanut mennä viisinumeroiseksi, niin jääkö tuossa osille ja kiekoille enään rahaa?
ikispessu
11.07.2020, 15.56
Missä hinnoissa noi rungot on? Meinaan vaan että kun puhutaan 600-2000€ pelkästä erikoismaalauksesta ja koko projektin hinta ei saanut mennä viisinumeroiseksi, niin jääkö tuossa osille ja kiekoille enään rahaa?
toivoin että ei menisi viisinumeroiseksi, mutta ei budjettini ole kiveen kirjoitettu. About 6k€ tulee rungolle hintaa.
ja joo, kyllähän campa olisi merkin puolesta se oikea vaihtoehto, mutta toisaalta haluaisin sähköä johdottomana jolloin sram lienee ainoa vaihtoehto. Onneks on aikaa pähkäillä ja punnita(pun intended) näitä.
toivoin että ei menisi viisinumeroiseksi, mutta ei budjettini ole kiveen kirjoitettu. About 6k€ tulee rungolle hintaa.
ja joo, kyllähän campa olisi merkin puolesta se oikea vaihtoehto, mutta toisaalta haluaisin sähköä johdottomana jolloin sram lienee ainoa vaihtoehto. Onneks on aikaa pähkäillä ja punnita(pun intended) näitä.
Toiveesi ei taida sit toteua :) Johan hyvät kiekot maksaa sen 2000-3000€
ikispessu
11.07.2020, 16.14
ˆjoo, olen laskeskellut kuitenkin että suht pienellä ylityksellä menee, budjetti paukkuu n.10%:lla.
Hei
kuumat valokuvani ovat täällä ...
https://xs.ke/fixxx
käyttäjänimi annaxx))
vain 18+
Pyörä pornoo?
ikispessu
11.07.2020, 16.22
Voiko italialaisessa unelmapyörässä olla muita kuin italialaisia osia? Vaikka onhan niissäkin tietysti valitsemista...
Joka tapauksessa hieno ja rohkea - koska aina on olemassa mahdollisuus että unelman toteutuessa se ei vastaakaan odotuksia:cool: ja koska aina löytyy kateellisia jotka eivät osaa kuin ilkkua ja kuvitella olevansa jollain tavalla parempia:rolleyes: - päätös, joka ansaitsee (ison) kuvan:
joo, en toki odotakkaan että olen huomattavasti parempi ajamaan tuolla pyörällä tai muuta, mutta kun hommasin omille mitoilleni tehdyn gravelin niin huomasin kuinka paljon parempi sillä on ajaa kun se istuu kuin hansikas. Rupesin kaipaamaan tätä samaa maantiepyörään. Luulen että aina kokojen välissä olevana tulen jatkossa käyttämään ja ostamaan vain mittatilausrunkoja.
edit. eli siis vaikka joku onkin hämmentävästi ymmärtänyt väärin että prioriteettina ensimmäisenä olisi pyörän ulkonäkö, niin vaikka se on esim.suorituskykyä tärkeämpi, niin prioriteettina ykkösenä on kuitenkin se että sillä olisi mahdollisimman hyvä ajaa haluamaani ajoa. Siksi custom koko.
Kovat on Festkan hinnat nykyään, mutta esim. Aasiassa riittää loputtomiin rahamiehiä, jotka haluavat Eurooppalaisen mittatilausrungon. Laittavat sitten instaan noloja pyöräilyselfieitä täysi PNS- tai RCC-outfit päällä Rolex ranteessa. Hyvä sijoitus tuollainen Festka, viidessä vuodessa arvonnousu on ollut aika kova. 5v sitten toimitusaikakin oli vain n. 3kk.
Onko siihen joku kilometriraja paljon vuodessa on ajettava (ja montako kedää putkeen) että on oikeus käyttää jotain kokonaista kittiä? Onko eri raja jos on rolexi?
Kaverin puolesta kyselen..
Firlefanz
13.07.2020, 14.08
Tarkoitatko oikeutta ostaa itselleen Festka ja täysi Pas Normal Studios(?) tai Rapha Cycling Club(?) -ajoasu - vai oikeutta laittaa instaan noloja pyöräilyselfieitä?
Mutta luulen ettei kukaan ollut keneltäkään minkäänlaista oikeutta edellyttämässä. Plus nähdäkseni ainoastaan totesi sen uskoakseni kiistattoman tosiseikan että kyseiset pyöräilyselfiet ovat noloja. Vähän samalla lailla kuin olisi noloa jos ostaisin purjeveneen ja laittaisin instaan kuvan itsestäni purjehduskengät jalassa ja kipparilakki päässä.
Tekeekö juuri noista kyseisistä selfieistä noloja se PSN:n setti ja rolexi vai onko pyöräilyselfiet ylipäätänsä noloja?
Kaverin puolesta kyselen minäkin ja mietin samalla, että onko fillarinkuvien postaaminen tai xtr-dura-ace-runkkaus ylipäätänsä yhtään sen vähemmän noloa.
JohannesP
14.07.2020, 17.05
PSN ja RCC nyt on tietyssä maineessa, mutta siihen kun lisätään kuviin yhdistetyt kalliit kellot (ja luonnollisesti mukana älykello/pyörätietokone mistä näkee myös ajan) ja autot, joita sit eurooppalaiset luksusosastolle menevät pyöränvalmistajat jakavat IG tarinassaan niin joo, se on noloa. Älkää ny kiinnittäkö pelkkään ajoasuun huomiota vaan kokonaisuuteen.
Miten nämä mittatilauskuiturungot tehdään? Onko muotit säädettäviä, vai liimaillaanko rungot valmiista putkista?
edit: Näemmä tube to tube tekniikkaa. Liimataan ja hiotaan saumat.
En ehkä arvosta tarpeeksi italialaista käsityötä, koska pidän muotissa valettua monokokki runkoa pätevämpänä.
Jollekin unelmapyörä on Tourin testivoittaja, jollekin paljon puhuttu "sielukas" italialainen Pro Tour -tason kulkine, ja joillekin taas perinteistä luksusta ja/tai mahdollisimman cooleja mielikuvia somerunkkuringin (anteeksi) keskuudessa herättävä pätemisen väline. Lisäksi on vielä se porukka jolla on rutkasti rahaa, mutta ei mitään hajua mistään. Eri koulukuntien kannattajat varmasti hymistelevät toisilleen. Instagram-pyöräilyä varmaan liikaakin seuratessa tietyt periaatteessa ihan siistitkin jutut alkavat jo vaikuttaa väljähtäneiltä. Itse olen varmaan käynyt kaikki tasot läpi paitsi tuon viimeisimmän, niin mikäs minä tässä olen ketään noloksi sanomaan... Taaskin on DPD runkoa kuskaamassa kohti Suomea ja mittatilaus-Festka saa siirtyä hetkeksi seinälle koristeeksi roikkumaan.
F. Kotlerburg
14.07.2020, 20.05
Aika noloa kirjoitella tämmöselle foorumille mistään yli 2.5k Canyonia kalliimmasta pyörästä.
^ Onneksi nykyään on suljetut fb-ryhmät joka fillarifetissille, niin voi täältä lukea ainoastaan päivittäisen merisään.
Oatmeal Stout
14.07.2020, 21.11
Miten nämä mittatilauskuiturungot tehdään? Onko muotit säädettäviä, vai liimaillaanko rungot valmiista putkista?
edit: Näemmä tube to tube tekniikkaa. Liimataan ja hiotaan saumat.
En ehkä arvosta tarpeeksi italialaista käsityötä, koska pidän muotissa valettua monokokki runkoa pätevämpänä.
Colnago taitaa tehdä muhvein.
Saahan noita monokokkejakin mittojensa mukaan, hintaan tulee vain muotinteon kustannukset. Pajat, jotka tekevät itse muotit, perivät muutamia kymmeniä tuhansia ja suuret valmistajat sadantuhannen luokkaa - aitoa lisäarvoa somepäivityksiin.
Oikea unelmarunko on omin käsin TIG hitsattu rosterirunko, muut unelmarungot ovat vääriä.
Mutta jos ns. uitun hyvä fillari on haussa, niin itse ehkä kallistuisin massamerkin puoleen ja suuntana olisi ehkä Spessu S-Works Roubaix. Jos budjetti ei pahemmin ahdista, niin tuunaisin siitä "tusinaosia" vähän putiikimmiksi.
Tosin, mielen perukoilla kummittelee edelleen joskus vuosia sitten jonkun alan lehden (ehkä procycling) sivuilla bongattu Pegoretti.
HarryDunne
11.10.2020, 21.35
Päivitänpä tännekin tilannetta omalta kohdaltani eli päädyin kysymään tarkemmin hintoja ja toimitusaikoja jne. kolmelta merkiltä Sarto, Tsubasa ja Festka.
Näistä vastauksen siedettävässä ajassa sain Sartolta ja Festkalta, Tsubasa ei ole vieläkään vaivautunut vastaamaan tiedusteluihini.
Sartolta ja Festkalta haluamani rungot Asola ja Scalatore olivat lähes samoissa hinnoissa, mutta päädyin Sartoon(Asola disc) koska haluamani custom-maalaus rungolle olisi maksanut festkalla yli 2000€ lisää ja Sarto sanoi samalle maalaustyölle hinnaksi 600€, jota pidän melko kohtuullisena.
Nyt sitten bike fitin kautta projekti käyntiin ja vähitellen speksailemaan millaisilla osilla tuon unelmapyöräni laitan kasaan.
Sopiiko kysellä miten tämä projekti etenee?
Millaiset toimitusajat Sartolla on? Ja joko olet speksaillut millaiset palikat meinaat runkoon kiinnitellä?
Ihan näin mielenkiinnosta kun jonkinmoista unelmapyörä -projektia on itelläkin työn alla..
ikispessu
09.02.2021, 12.29
https://pasteboard.co/JNx7UsB.jpg Runko on vihdoin saapunut ja tuo kasarin typografialogoista tuttu ’desert chrome reflection’ grafiikka ja väritys onnistui loistavasti. Olen erittäin tyytyväinen.Voimansiirto, satulatolppa ja stemmi on vielä matkalla ja sitten pääsee kasaamaan.
ikispessu
09.02.2021, 12.33
https://pasteboard.co/JNx7UsB.jpg runko on saapunut ja tuo kasarin typografialogoista tuttu ’desert chrome reflection’ grafiikka ja väritys onnistui loistavasti. Olen erittäin tyytyväinen.Voimansiirto, satulatolppa ja stemmi on vielä matkalla ja sitten pääsee kasaamaan.Edit. en saa tuota kuvaa lisättyä img tägeillä.
^Rohkea värivalinta Sartossa, ei huku massaan. Onko tuo väritys Sarton valikoimassa vai ideoitko itse?
Oma n+1 on menossa maalaamoon:
https://preview.3.basecamp.com/3106615/blobs/86e2181e-6c7a-11eb-aab1-ecf4bbd6f7a8/previews/lightbox/2402%20-%20frame%20before%20paint%202.jpg?dppx=2https://bc3-production-blob-previews-us-east-2.s3.us-east-2.amazonaws.com/bd58261a-6d09-11eb-a178-ecf4bbd72d92?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3D%22preview-lightbox-2402%20-%20frame%20before%20paint%202.jpg%22%3B%20filename %2A%3DUTF-8%27%27preview-lightbox-2402%2520-%2520frame%2520before%2520paint%25202.jpg&response-content-type=image%2Fjpeg&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAS5PME4CT5QW2PJJU%2F20210216%2Fus-east-2%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20210216T073024Z&X-Amz-Expires=86400&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=3b3d70e4cd20ce6b151a2a5dddf0780c97edf8e0 622e1dc49f153b45c5d24e0a
ikispessu
16.02.2021, 22.31
^ itse suunnittelin grafiikan sekä värit runkoon.
JohannesP
17.02.2021, 01.00
Instagrammissa näin tuon Sarton ja jäi mieleen onnistuneena värityksenä. Sopivasti kasarityyliä ja pisteet omaperäisyydestä. Luulin et olit tilannut jotakin tylsähköä yksiväristä customia, kun aikaisemmin laitoit +600 € värityksellä tulevan vai lähtikö lopulta lapasesta?
Ei varmaan enää jäänyt Tsubasat sun muut kaivelemaan tuon jälkeen?
Festkankin lopputulos täytyy nähdä. Pidikkeistä päätellen taitaa vaijeri mennä takavaihtajalle, mutta missä se kulkee keskiölle saakka?
ikispessu
17.02.2021, 07.24
^Joo, halusin ilman muuta erikoista ja uniikkia, mutta onneksi tsubasahullutus jäi pois harkinnasta pienen mietinnän jälkeen.
Juuri tuon maalauksen hinta oli se viimeinen niitti miksi valitsin Sarton enkä Festkaa koska Sartolla tuo maalaus toi 600€ lisähintaa ja Festkalla sama olisi maksanut 2000€ lisää.
Pidikkeistä päätellen taitaa vaijeri mennä takavaihtajalle, mutta missä se kulkee keskiölle saakka?
Jarruletku ja vaihdevaijeri menevät viistoputken sisässä lähellä keskiötä, sisäänmeno on lähellä emäputkea rungon vasemmalla puolella. Osasarja on Ekar ja kuori on täyspitkä.
Sarton instassa tuo runko näyttää kyllä hienolta:
https://scontent-hel3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/fr/e15/s1080x1080/140745403_456844499028266_2366821923837601580_n.jp g?_nc_ht=scontent-hel3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=102&_nc_ohc=JYQ4LAGbaMIAX8gAojB&tp=1&oh=f818de73d92ffe3239dbac0a0a0e513c&oe=6056D0B4https://scontent-hel3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/fr/e15/s1080x1080/140737155_419973619338070_8357733392672801767_n.jp g?_nc_ht=scontent-hel3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=110&_nc_ohc=erXLNWqby-UAX92WAzX&tp=1&oh=7eb63f3f66895bafb29b7cd279193905&oe=60579A50
ikispessu
17.02.2021, 14.19
^heh joo, on niillä osaava studiokuvaajakin näköjään.
alkaa vähän kypsyttämään jo tuon voimansiirron odottelu R2:sta kun 11.1 tilattu ja maksettu ja 2-4viikkoa oli ilmoitettu saatavuus silloin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.