Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Bosch päivitys



Aleksiron
29.06.2020, 23.21
Gen 4 Boschille tulossa mukava päivitys. 10nm lisää vääntöä sekä moottorin käytöstä hieman muutettu. Useammassa ylämäki testipätkässä taakse jää Brosekin.


https://www.youtube.com/watch?v=XGEi0m3CLyw

ElBike
30.06.2020, 03.13
Ja varmaan lakkaa kaikki nykyään toimivat rajoittimen poistajat toimimasta :)

ebike-harrastelija
30.06.2020, 09.12
Useammassa ylämäki testipätkässä taakse jää Brosekin.

Enemmän tehoa + vääntöä ulos, enemmän virtaa sisään. Eli vaikuttaa nuo tehopiikit varmasti rangeen, ja akun kestävyyteenkin ehkä myös kun imetään kerralla enemmän mehuja irti.

MiG-77
30.06.2020, 10.18
EMBN testissä Brose vielä voitti, mutta käytännössä erot ovat olemattomat ja tuo päivitys tuo kyllä Boschiin mukavasti tehoja lisää.

Petrisai
30.06.2020, 11.37
btw, maksaako tuo päivitys vanhaan pyörään? eli mukava olisi lukea kokemuksista ja lopettaako speedbox toiminnan?

Joginen
30.06.2020, 12.29
Ilmaiseksi saatavilla heinäkuun lopusta, tai näin kerrotaan videon kommenteissa.

v7lle
30.06.2020, 19.06
Löytyykö jostain listaa mitkä liikkeet näitä päivityksiä tekevät ja mihin hintaan?

Aleksiron
30.06.2020, 20.59
Eiköhän niitä kaikki pyöräkauppiaat/huoltajat laita jolla on Boschin diagnostiikka vehkeet. Tuntuis melkeen joka kylällä olevan joku. Ei taida listaa löytyä, soittamalla selviää.

ElBike
30.06.2020, 21.32
EMBN testissä Brose vielä voitti, mutta käytännössä erot ovat olemattomat ja tuo päivitys tuo kyllä Boschiin mukavasti tehoja lisää.
No oli kyllä niin poikkitieteellinen koe että pitää uskoa :D :D :D

MiG-77
30.06.2020, 21.39
No oli kyllä niin poikkitieteellinen koe että pitää uskoa :D :D :D

Kaikkihan ne on ;) Pointti kuitenkin että hyvin lähellä ollaan Brosea. Oli sitten + tai -

Aleksiron
30.06.2020, 23.18
Tietoisesti laitoin tuon testi homman tohon, että saa Brose only-miehet tulla paikalle inttämään :D

ebike-harrastelija
01.07.2020, 00.22
Tietoisesti laitoin tuon testi homman tohon, että saa Brose only-miehet tulla paikalle inttämään :DAika uskomattomaltahan tämä tuntuu, mutta niin vain näemmä sähköpyöriinkin on saatu aikaiseksi tämä autoista tuttu "mun merkki on parempi kuin sun" -hiekkalaatikkovääntö. ;)

Aleksiron
01.07.2020, 00.45
Aika uskomattomaltahan tämä tuntuu, mutta niin vain näemmä sähköpyöriinkin on saatu aikaiseksi tämä autoista tuttu "mun merkki on parempi kuin sun" -hiekkalaatikkovääntö. ;)

kyllä! :D Itse olen Spessu miehissä sen huomannut että muut moottorit on monesti kokeilematta paskaa :D

ebike-harrastelija
01.07.2020, 01.50
^Onhan tuo toki siinä mielessä järkeen käypää, että jos sähköpyörään (tai mihin kulutustavaraan tahansa) on laittanut selvästi normaalia enemmän rahaa kiinni niin eipä sitä varmasti ihan helpolla halua huonoksi sanoa. :)

TepaSaa
23.07.2020, 16.11
Bocsh Perfomance CX päivitetty Turun Lycky Bike:ssa ilmaiseksi.

Canno
24.07.2020, 15.40
XXL pyörähuolto päivitti tänään hintaan 24.90e

Esabbi
24.07.2020, 16.02
Toimiiko speedbox päivityksen jälkeen?

v7lle
27.07.2020, 16.16
Tuusulan Diamond Bikes päivitti odottaessa, hintaan 15e. Vahva suositus muutenkin kyseisestä liikkeestä 🤟

L.A.D.E
27.07.2020, 19.10
Jos tuo päivitys ei tuo lisää kuin emtb ja turbolle niin vääntöä ei kyllä tarvii lisää...ecoon kyllä kaipais piristystä.

Alffons76
02.08.2020, 10.14
Mulle myivät Turussa päivityksen gen 3 performance koneeseen hintaan 25€ mainostamalla tota lisävääntöä.. tapahtuikohan mitään muuta kuin tuo saldo mulla -25€?

Votkins
02.08.2020, 11.29
Vääntöpäivitys kustansi Turun Nummen Pyörässä 40 euroa muualta ostetulle pyörälle. Päivitys on vuosihuollon yhteydessä 20 euroa.

Alffons76: Päivitys koskee vain Performance Line CX (Gen4)

MiG-77
02.08.2020, 12.09
20€ maksoi päivitys Iikan pyörävarikolla. Selkeästi nopeutti esim EMBT moodissa täyden tehon käyttöönottoa kun alkoi itsekin laittamaan tehoa. Kyllä päivitys paransi hyvää moottoria entisestään.

Salmii
05.08.2020, 18.01
Mikähän on uuden päivityksen versionumero? Tuli juuri pyörä moottorin takuuvaihdosta ja näyttäisi versionumerona olevan 1.1.0.0

Salmii
06.08.2020, 16.26
Sieltähän se boschin sivuilta uusimman softan versionumero löyty. Eli 1.1.0.0 on uusin.

ebike-harrastelija
06.08.2020, 16.35
Sieltähän se boschin sivuilta uusimman softan versionumero löyty. Eli 1.1.0.0 on uusin.Tuossa kootusti:

Classic Line 25 km/h from*MY11: 2.8.1.0
Classic Line 45 km/h from*MY12: 2.8.1.0

Active Line from*MY14: 1.8.6.0
Active Line from*MY18: 1.3.0.0
Active Line Plus from*MY18: 1.3.0.0

Cargo Line from*MY20: 1.1.0.0
Cargo Line Speed from*MY20: 1.1.0.0

Performance Line from*MY14: 1.8.6.0
Performance Line Speed from*MY14: 1.8.6.0
Performance Line from*MY20: 1.2.3.0
Performance Line CX from*MY15: 1.8.4.0
Performance Line CX from*MY20: 1.1.0.0
Performance Line Speed from*MY20: 1.1.0.0

Lähde: https://www.bosch-ebike.com/en/service/software-update/

Tommitomminen
06.08.2020, 20.13
Tyhmä kysymys, mutta mistä tuon softan version näkee omasta pyörästään?

Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla

Pohjoisenpolkija
07.08.2020, 20.22
Itsellä tulee ensi viikolla käynti paikallisessa liikkeessa ja tässä arvon ottaako tuo päivitys samalla. Vääntöä moottorissa on työmatkailuun ihan tarpeeksi joten siinä mielessä tuo 10Nm lisäys ei mikään hirveän tarpeellinen ole. Oikeastaan huolestuttaa alkaako moottori kuluttamaan merkittävästi enemmän virtaa kun vääntöä lisätään. Nykyisellään menee 2-3 päivää ilman latausta ja ihan akun kestävyyden kannalta noita latauskertoja ei turhaan haluaisi lisätä.

Aleksiron
08.08.2020, 10.40
Itsellä tulee ensi viikolla käynti paikallisessa liikkeessa ja tässä arvon ottaako tuo päivitys samalla. Vääntöä moottorissa on työmatkailuun ihan tarpeeksi joten siinä mielessä tuo 10Nm lisäys ei mikään hirveän tarpeellinen ole. Oikeastaan huolestuttaa alkaako moottori kuluttamaan merkittävästi enemmän virtaa kun vääntöä lisätään. Nykyisellään menee 2-3 päivää ilman latausta ja ihan akun kestävyyden kannalta noita latauskertoja ei turhaan haluaisi lisätä.

Eihän se moottori varmasti käytä sitä ylimääräistä kymmentä newtonia ellet ajele turbolla tai emtbllä jyrkkiä ylämäkejä. Työmatka ajossa en jaksa uskoa virrankäytön lisääntymiseen ainakaan radikaalisti.

Petrisai
08.08.2020, 11.43
Onkos kukaan päivittänyt softaa, jos speedbox on kiinni? Speedboxin myyntipäällikkö lupailee yhteen sopivuutta.
Vai onko mokkula irroitettava ja laitettava päivityksen jälkeen takaisin?

Charol22. 07. 2020, 14:58 (https://www.speedbox-tuning.com/p/speedbox-3-0-for-bosch#comment-1128)Does this work with the new Software Version 1.1.0.0 from Bosch with the 85Nm?
Jiří Voldán (Sales Manager)Administrator | 23. 07. 2020, 12:52 (https://www.speedbox-tuning.com/p/speedbox-3-0-for-bosch#comment-1130)Yes, it does work. We confirm compatibility.

Pohjoisenpolkija
09.08.2020, 10.22
Eihän se moottori varmasti käytä sitä ylimääräistä kymmentä newtonia ellet ajele turbolla tai emtbllä jyrkkiä ylämäkejä. Työmatka ajossa en jaksa uskoa virrankäytön lisääntymiseen ainakaan radikaalisti.

Tarkoituksena olisi itsellä pyöräillä myös talvisin ja silloin tuota turboa tulee varmasti käytettyä enemmän kuin nyt. Toisaalta tuo 10Nm lisävääntö voi kevyessä lumessa ajaessa olla hyväkin juttu. Eli kaipa se tuo päivitys pitää seuraavalla käyntikerralla pyytää. Saa nähdä saako ilmaiseksi vai veloittavatko siitä jotain.

ebike-harrastelija
09.08.2020, 10.42
Nykyisellään menee 2-3 päivää ilman latausta ja ihan akun kestävyyden kannalta noita latauskertoja ei turhaan haluaisi lisätä.

Seuraava kommentti perustuu taas netin "kuulopuheisiin" eikä ole heittää kylmää faktaa, mutta mielestäni yksi täysi lataus (engl. Full charging cycle) tarkoittaa "tyhjästä täyteen" latausta. Eli jos ajat 3 pv aikana akun täydestä latauksesta tyhjäksi, vastaa se samaa kuin jos 3 pv:nä lataisit akun 2/3 latauksesta 3/3 lataukseen eli täyteen.

Mutta, tuohon em.vaikuttaa varmasti niin moni eri tekijä (ovatko kaikki akun sisällä olevat kennot tasalaatuisia, latautuvatko kaikki kennot tasaisesti, lataako akkulaturi optimaalisesti jne.) että täysin mahdotonta antaa täydellistä ja yleispätevää vastausta.

Itse lataan aina päivän jälkeen akun täyteen varausasteesta riippumatta, niin onpahan täysi akku jos tulee äkkilähtö pyörällä eteen.

hphuhtin
09.08.2020, 19.19
^Ainakin wikipedia on kanssasi samoilla linjoilla lataussyklistä. Jos on muuta faktaa niin sitten voinee tehdä palveluksen ihmiskunnalle ja käydä korjaamassa wikipedian tiedot.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle

Myssy
10.08.2020, 19.35
Piti käydä laittamassa valot päälle/pois paikallisessa huollossa, niin samalla sitten päivitettiin uuteen 85Nm versioon.

Mutta samalla sitten katosi emtb moodi ja tilalle tuli sport moodi. Enkä kyllä pidä yhtään, toki Sport moodin avustus on rauhallisempi; lähdössä ei pyörä niin hyökkää ja toisekseen siinä 25kmh kohdalla se päälle/pois meno on nyt todella pehmeä ja huomaamaton. MUTTA, nyt sitten ei ole potkua koneessa. Emtb moodissa kun mäessä/lähdössä yms antoi enemmän jalkaa pyörälle, niin kone vastasi kutsuun ja tuntui kuin joku olisi työntänyt satulasta. Päivityksen jälkeen meno on vain pehmeää ja eikä tule millään polkemisella sellaista "nyt mua avustetaan" työntöä.

Ja ulkomaalaisilta forumeilta löytyikin syy. Päivityksen tekijä oli jättänyt auto-moden rastin pois päältä kliksutellessaan asetuksia ja nyt siinä tosiaan on sport mode eikä muuttuvaa emtb moodia enää. Takaisin huoltoon siis...

jyrmy
10.08.2020, 21.00
Kyä toi suunnillee noin menee. Itellä shimanon akku näytti 90 lataussykliä, vaikka oli varmaan laturissa sen 500 kertaa..

TepaSaa
11.08.2020, 23.01
Piti käydä laittamassa valot päälle/pois paikallisessa huollossa, niin samalla sitten päivitettiin uuteen 85Nm versioon.

Mutta samalla sitten katosi emtb moodi ja tilalle tuli sport moodi. Enkä kyllä pidä yhtään, toki Sport moodin avustus on rauhallisempi; lähdössä ei pyörä niin hyökkää ja toisekseen siinä 25kmh kohdalla se päälle/pois meno on nyt todella pehmeä ja huomaamaton. MUTTA, nyt sitten ei ole potkua koneessa. Emtb moodissa kun mäessä/lähdössä yms antoi enemmän jalkaa pyörälle, niin kone vastasi kutsuun ja tuntui kuin joku olisi työntänyt satulasta. Päivityksen jälkeen meno on vain pehmeää ja eikä tule millään polkemisella sellaista "nyt mua avustetaan" työntöä.

Ja ulkomaalaisilta forumeilta löytyikin syy. Päivityksen tekijä oli jättänyt auto-moden rastin pois päältä kliksutellessaan asetuksia ja nyt siinä tosiaan on sport mode eikä muuttuvaa emtb moodia enää. Takaisin huoltoon siis...

Mulla kans hävis emtb ja tilalla sport, luulin et kuuluukin muuttua.... mut ei kai sittenkään. Eli päivitys tehty väärin??

Myssy
11.08.2020, 23.31
Mulla kans hävis emtb ja tilalla sport, luulin et kuuluukin muuttua.... mut ei kai sittenkään. Eli päivitys tehty väärin??

Niin löytyi ulkolaiselta forumilta. Ilmeisesti Bosch-softassa on joku "auto-mode" rasti ruutuun, jos sitä ei rastita, niin ei ole emtb, vaan sport.

Mulla hajos pyörästä sit vielä etupyörän laakeri, niin meni takaisin huoltoon. Kuhan saan takaisin viikon päästä, niin sit tietää onko emtb tullut takaisin. Ero noilla moodeilla on kuin yöllä ja päivällä.

https://www.emtbforums.com/community/threads/i-now-have-sport-mode-instead-of-emtb-mode-after-the-latest-update.14171/

marmar
11.08.2020, 23.55
^Ainakin wikipedia on kanssasi samoilla linjoilla lataussyklistä. Jos on muuta faktaa niin sitten voinee tehdä palveluksen ihmiskunnalle ja käydä korjaamassa wikipedian tiedot.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle

Tuossa vedetään vähän mutkia suoraksi, mutta nyrkkisääntönä on aika ok ajatella, että akusta saa suunnilleen saman kapasiteetin ulos riippumatta siitä kuinka usein lataa. Joten en näe välitöntä korjaustarvetta.

Tarkemmin tarkasteltuna täysin tyhjäksi ajettaessa ulos saatava kokonaisenergiamäärä tippuu ja tiheästi lataava saa enemmän kilsoja. Jotta asia ei olisi niin yksinkertaista, niin akku ei tykkää olla tyhjänä tai täynnä. Paras elinikä akulle saataisiin, kun sitä latailtaisiin siten ja varausaste seilaisi 25% ja 75% välillä. Läppäreissähän alkaa olla jo tuollainen long life ohjelma vakiona. Tuon mahdollisuuden soisi yleistyvän myös sähkötyökalujen ja fillareiden latureissa. Itse lataan kotiin palatessa jos 2 palkkia on hävinnyt.

Jos haluaa lueskella akun eliniän ihmeellisestä maailmasta niin täällä on hyvää juttua:
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Siitä voi sitten muodostaa itselle sopivan latauskäytännön. Mutta pieni varoituksen sana, että tieto lisää tuskaa.;)

jaate
17.08.2020, 08.36
Eiköhän niitä kaikki pyöräkauppiaat/huoltajat laita jolla on Boschin diagnostiikka vehkeet. Tuntuis melkeen joka kylällä olevan joku. Ei taida listaa löytyä, soittamalla selviää.

Maantieteellisesti Oulussa on pohjoisin Bosch-huolto.

EfatMan
17.08.2020, 10.08
Olikos niitä kokemuksia päivityksen ja noiden nopeudenrajoittimen poistajien kanssa speedbox, Volspeed yms? Badass ei kuulemma toimi enään päivityksen jälkeen...

Esabbi
18.08.2020, 17.20
Vaikuttaako päivitys akun kestoon?

Votkins
18.08.2020, 21.11
Volspeed V3 ja päivitetty Bosch CX Gen 4 on toiminut nyt jotakuinkin 400km.

Ei ole tae toki mistään, mutta yleisellä otannalla ongelmista ei ole maailmalla oikeastaan lainkaan vielä havaintoja.

EfatMan
18.08.2020, 22.29
Lupailee tuo Volspeed näköjään omilla sivuillaankin yhteensopivuutta uuden päivityksen kanssa. Taidan laittaa tilaukseen.
Jonkin verran keskustelua löysinkin ulkomaisilta foorumeilta mutta yllättävän vähän.

Dille Vallaton
19.08.2020, 11.36
Noin 300 km kokemuksella ei vaikuta akun kestoon. Maalaisjärjellä lisää vääntöä = lisää virran kulutusta. Ei kai se voima tyhjästä tule. Vai meneekö tavallaan enemmän pintakaasulla kuten vääntävä diisseli?
Perhana kun saisi sellaisen päivityksen, missä eMTB käyttäisi Sporttia ja Turboa. Tai voisi Kioxin valikosta laittaa päälle eMTB1 ja eMTB2. Toinen Tour-Turbo ja toinen Sport-Turbo.

Kugel
31.08.2020, 21.41
mikäs näistä "lastuista" on paras Bosch CX Gen 4 :een? Mitä näkökulmia valintaa voisi olla ( muitakin kuin takuun päättyminen ). Onko muuten tiettävästi ollut vaikutusta moottorin kestoon? Tekisi mieleni nimittäin laittaa sellainen uudehkoon pyörääni.

TepaSaa
02.09.2020, 16.10
Niin löytyi ulkolaiselta forumilta. Ilmeisesti Bosch-softassa on joku "auto-mode" rasti ruutuun, jos sitä ei rastita, niin ei ole emtb, vaan sport.

Mulla hajos pyörästä sit vielä etupyörän laakeri, niin meni takaisin huoltoon. Kuhan saan takaisin viikon päästä, niin sit tietää onko emtb tullut takaisin. Ero noilla moodeilla on kuin yöllä ja päivällä.

https://www.emtbforums.com/community/threads/i-now-have-sport-mode-instead-of-emtb-mode-after-the-latest-update.14171/

Mun päivitettiin uudestaan, nyt Emtb modi taas toiminnassa On kyllä paljon pare, ku sport.
Software versio 1.1.2.0, ja se vähä hämää.. kun ei näy missään boschin sivuilla.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 14.04
@Jukka Helminen osoitettu tämä:

Juuri tuli ohjeistus, minkälaisista sähköpyöristä täällä on lupa puhua:
"Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h."

Asia on nyt selkeä, noiden pohjalta jatketaan. Kiitos siitä.

Mutta, entäpä nämä rajoitinten poistamisviestit kuten tässäkin ketjussa? Sallitaanko niistä keskustelu jatkossa kuitenkin?

Lisäksi entä ne tapaukset, lähinnä varmaan pääasiassa kiinalaisvalmisteiset moottorit, joissa on mahdollista säätää kulloiseenkin tilanteeseen sopiva max-nopeus ohjelmallisesti? Kilpailu- tai muussa lain sallimassa tilanteessa voi asettaa tehot ja max-nopeuden yli em. 1kW ja 25 km/h rajojen, kun taas yleisillä teillä ym. voidaan ottaa dinne sopivat rajoitukset käyttöön. Nämäkinkö ovat nyt kiellettyjä puheenaiheita täällä?

Fillari-lehti
08.09.2020, 15.42
Palstaa moderoi neljä henkilöä, joten jokaiseen asiaan emme edes pysty puuttumaan. Toivomus kuitenkin on että tässä osiossa keskustellaan vain sähköavusteisista polkupyöristä.

hsr
08.09.2020, 16.22
Palstaa moderoi neljä henkilöä, joten jokaiseen asiaan emme edes pysty puuttumaan. Toivomus kuitenkin on että tällä saitilla keskustellaan vain polkupyöristä ja sähköavusteisista polkupyöristä.
Mutta keskustellaanhan täällä autoista, moottoripyöristä ja lentokoneistakin sekä kaikesta muusta maan ja taivaan väliltä. Minulle sopisi kyllä että keskustelu rajoitettaisin vain polkupyöriin ja polkupyöräilyyn sähköllä tai ilman.

Fillari-lehti
08.09.2020, 16.36
Täällä saa edelleen keskustella kaikesta maan ja taivaan väliltä, kunhan se tapahtuu siellä missä kuuluukin.

EfatMan
08.09.2020, 18.47
Minusta tämä nyt on lähinnä naurettavaa ja ehkä jopa lapsellista.

Totta on että keskustelu on ajoittain ollut turhan provosoivaa mutta tuo kielto nyt jo turhaa. No foorumin ylläpito toki linjat vetää mutta hieman avoimempaa suhtautumista toivoisin.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 18.59
Täällä saa edelleen keskustella kaikesta maan ja taivaan väliltä, kunhan se tapahtuu siellä missä kuuluukin.Eli jos ei olla sähköavusteiset polkupyörät tai muussakaan polkupyöräosiossa vaan vaikkapa tuolla yleiset höpinät (tjsp.), niin alla oleva ei päde?
"Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h."
Ja siellä voitaisiin puhua näistä tehokkaamman luokan sähköpyöristä. Koska aihe kiinnostaa ainakin itseäni.

Fillari-lehti
08.09.2020, 19.06
Kannattaa kokeilla. Kunhan ei lähde juttu sille linjalle, kuin täältä jo poistettu aihe.
Eräs häirikkö jo kokeilee rajoja uudella nimimerkillä taas täällä!!!
Ja nyt paluu tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen. Piste.