Näytä tavallinen näkymä : Maksimi syke
Minulla on nykyään käytössä Polarin H10 sykevyö. Voinko jotenkin listata suoritukset tai etsi suorituksia suorituksen aikana olleen maksimi syykkeen arvon muuttujana flow:sta tai stravasta?
Nyt olen lähiaikoina koittanut saa maksimi sykettä, eilen ajoin maastopyörällä kohtuu pitkän ja korkean mäen päälle (Oulussa Kaakkurin liikuntamaan maastopyöräilyradan mäen päälle), mutta sain sykkeeksi oli vain 155. Minulla on ikää 42v, niin ei kai maksimi sykkeen pitäisi vielä noin alhainen olla? Siksi olisin kiinnostunut etsimään vanhoja suorituksia, että onko siellä korkeampia arvoja, mutta en viitsi yksitellen lähtä niitä selaamaan. Toki vasta tämän vuoden aikana ostin tuon vyö, aiemmin käyttänyt toista vyöta tai kelloa.
Flowsta jos valitset ensin raportit ja sitten treeni, niin sieltä voit valita viivakaavioon maksimisykkeen, jolloin saat esiin kaavion, josta näkee valitun kuukauden jokaisen treenin maksimisykkeen. Tämä siis desktop versiossa. En tiedä saako mobiiliappilla tuota kaaviota esiin...
Tuskin onnistut saamaan pyöräilessä maksimisykkeitä, itse en ainakaan ole onnistunut. Minulla on korkeimmat sykkeet tulleet jalkapallossa, kun yritin suojata palloa vastustajalta ja lopuksi olin niin hapoilla etten kunnolla jaksanut potkaista palloa. Tuossa tilanteessa sain maksimiksi 184 (ikä 48). Maksimin hakeminen onnistuu paremmin kun koko kroppa tekee töitä uupumukseen asti. Yhtenä keinona on jyrkkää hiekkarinnetä ylös niin paljon kuin lähtee ja useampaa kertaa.
Itsekkin käytän H10 ja hyvä tarkka vyö jolla pystyy mittaamaan sykevaihtelyväliä.
^Vähän samat kokemukset, mutta lätkästä. Pyöräillessä tai muuten liikuntaa harrastaessa, jos ei ole "pakko" painaa redlinelle, se jää myös tekemättä. Jossain pelitilanteessa on vain painettava, vaikka ei jaksaisikaan. Ehkä jos ajaisi fillarilla kilpaa?
Poy mene sinne Kaakkuriin portaille ja kävele portaat ylös joka toiselle portaalle astuen koko jalkapohjalla esim 3 kertaa peräkkäin. Kävellen jokaiselle portaalle alas. Sitten on hyvät alkulämmittelyt tehty. Tämän jälkeen harpot juosten joka toiselle portaalle astuen ylös muttet ihan täysillä. Ja kävelet alas. Sen jälkeen lähdet vetämään juosten ylös taas joka toiselle astuen. Kovaa heti ja vielä vain matkalla kiihdyttäen jos mahdollista. Siten että portaiden loppupäässä jo uupumuksesta todennäköisesti hiipuu vauhti. Maksimissykkeen pitäis olla siinä tai ainakin max 1-2 lyöntiä vaille. Huom päivän vire voi vaikuttaa varmaan myös eli joku päivä ei irtoa yhtä hyvin kuin joku toinen.
Oma maksimi vaikuttaa olevan näin 41 vuotiaana siinä 184 tienoilla. 10 vuotta sitten oli 193 ja 15 vuotta sitten sain 197. Noin yhdellä tuntuu laskevan per ikävuosi.
Mä saan fillaroidessa 186, joka on ollut "maksimi" jo vuosia. En tiedä pitäisikö jotenkin saada korkeammaksi jollain rajummalla testillä. 53 vee.
Malamuutti
12.07.2020, 14.06
Mä saan fillaroidessa 186, joka on ollut "maksimi" jo vuosia. En tiedä pitäisikö jotenkin saada korkeammaksi jollain rajummalla testillä. 53 vee.
Sama ikä ja korkein fillaroidessa havaittu syke parin lyönnin tarkkuudelle sama. Samaa myös että rajummalla testillä voisi olla korkeampi, tuon lukeman kellottamisen jälkeen oli vielä 10 km kotiin. Aika pitkään kyllä kesti, että syke laski alle 150 lyönnin.
s.ilmarinen
12.07.2020, 14.28
189 ja 48v oli ikää tuolle lukemalle, maantiepyörällä.
Kuukauden keskisykkeet pyöräillessä n. 135.
Polarin vo2 on 58.
Marsusram
12.07.2020, 15.37
Onhan nuo maksimisykkeet henkilökohtaisia ja myös lajikohtaisia.
Alkuun oli vaikea saada pyörällä (162) samaa kuin juosten (172) tai hiihtäen (172), harjoittelun myötä nousi samoihin.
Nyt ovat kaikki jo laskeneet (165).
Juha Lehtinen
13.07.2020, 11.16
Nyt 56 vuotiaana tulee myös tuollaisia maksimeja.
F. Kotlerburg
13.07.2020, 12.01
Nyt olen lähiaikoina koittanut saa maksimi sykettä, eilen ajoin maastopyörällä kohtuu pitkän ja korkean mäen päälle (Oulussa Kaakkurin liikuntamaan maastopyöräilyradan mäen päälle), mutta sain sykkeeksi oli vain 155. Minulla on ikää 42v, niin ei kai maksimi sykkeen pitäisi vielä noin alhainen olla? Siksi olisin kiinnostunut etsimään vanhoja suorituksia, että onko siellä korkeampia arvoja, mutta en viitsi yksitellen lähtä niitä selaamaan. Toki vasta tämän vuoden aikana ostin tuon vyö, aiemmin käyttänyt toista vyöta tai kelloa.
Itse olen ainakin havainnut, että nuo Kaakkurin liikuntamaan mäet on liian pieniä, että niissä saisi oikeasti sykkeen samalle tasolle kuin vaikka Syötteen alueen pitkissä nousuissa, joissa jyrkissä kohdissa joutuu oikeasti ponnistelemaan, että pääsee eteenpäin. Ruskotunturin jyrkimmät nousulinjat on parempia.
Pitäisi ehkä runtata putkelta ylös, mutta pito muodostuu sitten ongelmaksi, kun pohja on kuitenkin sen verran irtonaista.
Eilen innostuin ajamaan ulkolenkin jälkeen trainerin päällä kilpailun omaisesti alppinousun. Viimeiset 2,3 kilometriä nostin tehoja sen verran kuin arvelin pystyväni kymmenisen minuuttia pitämään. Sitten ihan lopussa yksi jannu yritti päästä oli ja tuli rinnalle. Piti vielä kaivaa taskunpohjilta lisää tehoja, joten aika maksimilla mentiin. Syke kävi 170:ssä. Jos olisi ollut vähän kauempana maali, ehkä pari lyöntiä lisää olisi löytynyt. Ikää 53.
brilleaux
13.07.2020, 13.10
Pitäis kyllä jossain käydä kokeilemassa maksimit, ihan kuntotestiä mietin mutta 200e on minusta liikaa.
https://www.sportslab.fi/?palvelu=619
Josko menis juoksemaan portaita...
viimeinenlenkki
13.07.2020, 13.37
max syke pyöräillen n.165 ikää ensikuussa 60v.nuorempana oli n.191/30v.220-ikä aikasta lähellä totuutta.
viimeinenlenkki
13.07.2020, 13.42
jos sykettä haluaa kokeilla mihin nousee niin sopiva mäki ja riittävä määrä nousuja täysillä.myös alkulämmittelyt tarpeen.
Junnuna maksimisyke oli 220+ todistetusti, kun vedettiin uimatreeneissä esimerkiksi 10 x 50m 30 sek välein. Siis taukoa tuli sen verran kun sai uitua matkan alle 30 sek. Syke mitattiin joka vedon jälkeen. Nyt yritin Stravasta kaivella mikä on maksimisyke ollut kautta aikojen tuonne hillotuissa ajoissa, mutta en löytänyt mistä sen voisi katsoa. Muistaakseni profiilissa mulla on 168 ja aika lähellä tuota se on. Olisinko vetänyt joskus viime vuosina jonnekin 172:een, mutta 162 yli kun menee, ollaan jo redlinella pahasti.
cyclomiha
13.07.2020, 14.38
Juosten 173, fillarilla 168. Ja 50v lähenee uhkaavasti. Yöllä nukkuessa mennään 40:een ja allekin. Laitteena polar vantage v titan
BMX radalla vedetty ennätys viitisen vuotta sitten, 185, nyt näyttäisi olevan joku 178 maastofillarilla jyrkkään ylämäkeen. Maantiellä ei taida irrota 165ä enempää.
Garmin Connectista löytyi maksimisyke. Se nyt on tietysti vain siltä ajalta, kun Garmin on mulla ollut, eli jostain marraskuusta. Niin joulukuussa on jossain harjoituksessa maksimi ollut 184, seuraava toukokuussa 176. Mutta nuo on mielestäni jo "ylikierroksilla", joten en noiden pohjalta lähde muuttelemaan mitään arvoja.
Viime kesänä Seinäjoen xcm-kisassa pääsin 198 sykkeisiin. Muutama viikko siitä saatiin (elämäni ekassa) polkupyöräergometrissä maksimiksi 201. Ens viikolla uuteen testiin tarkastamaan onko mitään kehitystä tapahtunut, ku ei oo enää pelkän fiiliksen mukaan vetäny. Mut intervalleissa helposti nousee 180-185. Nii ja ikää on se kohta 45v.
brilleaux
15.07.2020, 18.44
Kävin juoksemassa 4 krt Ylistönmäen kampuksen portaat ylös.
En saanu sykettä nousemaan kuin 170, aika loppuun vedin.
Ehkä sisulla olis jaksanu ehkä vielä yhden vedon mutta tuskin se tuosta juuri ois noussu.
Ikää siis kohta 51v.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200715/f544517c94b4721c8be5f925990a4413.jpg
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
^Näkisin, että tuossa ei juttuna ole tehdä sitä viidettä toistoa, vaan tuo toinen (viimeistään kolmas) nousu olisi pitänyt puristaa niin että silmät popsahtaa päästä. Lisäksi ainakin minulla "verryttelyn" pitää olla kovempi ja pidempi.
Max. 198, lepo 35. Ikä 43.
Mitatut kynnykset aerk. 160, ank. 182.
brilleaux
15.07.2020, 20.20
^^No verryttelin mä senverran että ajoin pyörällä paikalle, 2-3km. Ja kävelin kolmasti rappuset ylös.
Toki tiistai-aamuna klo 6 ajoin 4x8 min intervallit, tiedä oisko pitäny levätä enemmän..
Näillä maksimisykkeillä ei kannata päätään vaivata, joillakin on varpusen sydän ja toisilla vähän isompi pumppu. Froomen maksimisyke on 165 ja tuntuu pyörä kulkevan.
Satasen temmossa pari viikkoa sitte sain viimesellä kilsalla 182. Ikää 56. Oli tiukka veto -eikä ois pystyny ainakaan lopussa kovempaan. Ja mitä tällä on väliä -ei mitään, mutta luulin jo 180-tason karanneen iteltäni. :cool:
Näillä maksimisykkeillä ei kannata päätään vaivata, joillakin on varpusen sydän ja toisilla vähän isompi pumppu. Froomen maksimisyke on 165 ja tuntuu pyörä kulkevan.
Jokaisella maksimisyke on yksilöllinen eikä se kerro kunnosta tai muustakaan oikein mitään. Kaipa se on se sykereservi, mitä pitäisi tuijottaa, jos jotain haluaa katsella.
Mutta mielenkiinnosta toki omaa maksimia seuraa suhteessa siihen mitä se joskus on ollut. Maksimisykkeen hakeminen ei vain ikääntyessä ole enää ihan vaaratonta, kun voi tulla rytmihäiriöitä ja eteisvärinää.
Kaikessa mittauksessa on tärkeintä seurata ja verrata sinun omaa mittaustasi, mittaat sitten millä mittaat. On olemassa erilaisia kaavoja, taulukoita tjms. jotka antavat osviittaa mutta eivät ole mikään raamatun teksti.
Liiallisella mittauksella, vertailulla ja muulla saat itsellesi helposti turhaa huolta/stressiä jne. Kaikki ovat vain osa harjoittelua tai elämää, eivät vain se.
F. Kotlerburg
16.07.2020, 10.23
Ei kyllä tämä on kilpailu siinä kuin muutkin.
brilleaux
16.07.2020, 10.28
https://media.giphy.com/media/Ld0P4AdeSDjoY/giphy.gif
https://www.researchgate.net/publication/5884384_Training_Induced_Changes_in_Maximum_Heart_ Rate/link/5730b01608ae100ae55740e6/download
https://www.hiihto-lehti.fi/kestavyysurheilija-treenaa-sydan-iskuun/
TMT-säännöillä? Korkein syke voittaa, ei selityksiä.
TMT on vaan niin hieno. Ehkä yhtä lähelle pääsi aikanaan ritariturnauksissa: voittaja oli se joka jäi eloon. Ihan sama kenellä oli eniten rahaa, parhaat haarniskat tai komein hevonen. Kuollut oli kuollut ja hävinnyt.
Lasketaaks myös flimmerit mukaan :rolleyes: ?
Marsusram
17.07.2020, 00.26
Jokaisella maksimisyke on yksilöllinen eikä se kerro kunnosta tai muustakaan oikein mitään. Kaipa se on se sykereservi, mitä pitäisi tuijottaa, jos jotain haluaa katsella.
Ehkä hieman parempi viitearvo kapasiteeetille olisi tarkastella maksimisykkeen ja minimisykkeen suhdetta.
Oma nykyinen 60v 165/34 = 4,85 ja aiempi 40v 172/32 =5,38.
Muutokset kertoisivat kapasiteetin heikentyneen n. 10% 20 vuodessa ja kyllä se siltä tuntuukin.
JohnnyBuzz
17.07.2020, 01.29
:D Just näin. Kun jollekin on numeerinen arvo, niin toki voi kisata. Mut vakavasti: kuten yllä todettu, niin maksimisyke on yksilöllinen eikä kerro kunnosta mitään. Vain vertaaminen omaan historiaan on merkityksellistä.
viimeinenlenkki
17.07.2020, 09.17
jotain kunnosta kertoo myös se kuinka kauan pystyy suoriutumaan mahdollisimman lähellä maksimisykettä.
JohnnyBuzz
17.07.2020, 10.54
jotain kunnosta kertoo myös se kuinka kauan pystyy suoriutumaan mahdollisimman lähellä maksimisykettä.
Se on totta. Harjoittelun kannalta tosin ei ehkä niin merkittävää kuin pk-tekeminen etenkin pyöräilyssä.
Lähinnä itseä kiinnostaa, että miten sen maksimisykkeen saa määriteltyä. Muuta kuin rasitusergolla. Kaavoja on, mutta ne on kaavoja. Jos katsoo historiaa, niin mulla on keskimääräinen maksimi ollut se 167, mutta tosiaan ainakin pari anomaliaa joukossa.
huonokuntoisen ja krapulaisen tehot silloin 150W ja huipun 500W. en olisi ihan varma. eikös hyvä mittari kunnolle ole nopeus?
huonokuntoisen ja krapulaisen tehot silloin 150W ja huipun 500W. en olisi ihan varma. eikös hyvä mittari kunnolle ole nopeus?On varmaan, mutta jos haluaa vertailla muihin niin pitää huomioida lisäksi kalusto, ajoasento, olosuhteet, yms asiat.
Itse olen pyöräergolla saanut 208, johon nouseminen pysähtyi ja pyörällä 203 tai 204 kertaalleen. 200 ylitykseen saa tehdä töitä melko kovasti. Ikää on nyt 48.
viimeinenlenkki
17.07.2020, 16.12
Täysimatka triathlonissa keskisyke n.160 max tuolloin 190 aika9h54min.krapulassa sauna alalauteilla125 puolituntia riitti.varjotahko 60km maastopyöräily keskisyke151 aika 3.04 suorituksilla väliä 30vuotta.ehkä pari tuntia olisi viellä mennyt maastossa ei enempää.
viimeinenlenkki
17.07.2020, 16.18
Nopeus myös hyvä mittari,toki osittain luontaista.kunto tulee esiin kuinka kauan jaksaa mennä niin sanotusti kovaa.moni pääsee hetken nopeaa mutta pidempi aika onkin eri juttu esim.2h.
Taimo M.
18.07.2020, 19.49
Itse olen pyöräergolla saanut 208, johon nouseminen pysähtyi ja pyörällä 203 tai 204 kertaalleen. 200 ylitykseen saa tehdä töitä melko kovasti. Ikää on nyt 48.
Kun mä aloitin pyöräilyn(-14) niin max. oli mtb:llä ajettuna 204. Parin vuoden jälkeen cyclolla sain jo 208. Täältä jostain luin myös aikoinaan että huonokuntoinen
ei välttämättä saa heti maksimeitaan mitattua/ajettua. No vuosi -18 on vuosi jolloin ajoin eniten(10tkm) ja maantiepyörällä sain 212. Noi kaikki on ajettu samaan mäkeen eli
kirkkomäkeen. Oletan Moska että tiedät mistä mäestä puhun.:) Tänä vuonna spinnissä 208, mutta ulkona vain 200. Toki tässä pikku sairastumisen johdosta olen voinut alitajuisesti
vältellä tuota maksimia. No kunhan olen varmempi kunnostani niin kokeilen uusiksi nuita maksimeita. Sehän se meinasi unohtua, eli tuota 212 edelsi 12km tempo mikäli sitä voin
niin kutsua. Ikä 37.
ajettu samaan mäkeen eli
kirkkomäkeen. Oletan Moska että tiedät mistä mäestä puhun.:)
Se onkin täälläpäin ainoita asfalttimäkejä, jossa kaipaa kevyempää välitystä kuin on käytettävissä. Varmaan siinäkin on käynyt 200 pinnassa. [emoji16]
brilleaux
18.07.2020, 21.41
Pitääkin käydä ajamassa Jussinparranmäki täällä Jyväskylässä, 18 astetta. Pituutta tosin ei ole kauheasti mutta testataan mihin sykkeet nousee.
...mutta testataan mihin sykkeet nousee...
Toivotaan että pärjäät skabassa.
Pitääkin käydä ajamassa Jussinparranmäki täällä Jyväskylässä, 18 astetta. Pituutta tosin ei ole kauheasti mutta testataan mihin sykkeet nousee.
Olisiko kuitenkin 18 prosenttia? Jos on tosiaan 18 astetta, on se prosenteissa noin 33!
18 % on sekin paha, mutta 33 % jäisi minulta jo ajamatta.
brilleaux
19.07.2020, 08.45
Olisiko kuitenkin 18 prosenttia? Jos on tosiaan 18 astetta, on se prosenteissa noin 33!
18 % on sekin paha, mutta 33 % jäisi minulta jo ajamatta.
Niin tietysti 18 prosenttia, my bad [emoji4]
Vuosia sitten Jussinparta oli työmatkalla, ajoin sen päivittäin. Kiva nousu, ilman hikeä ei kotia päässy.[emoji16]
Toivotaan että pärjäät skabassa.
Missä skabassa?
Taimo M.
19.07.2020, 08.58
Missä skabassa?
Minä näen tän niin että jos Ojan 186 ois ollut korkein "tulos" et olisi saanut tätä kommenttia.;)
Eikö todettu jo aiemmin, että tämä on kilpailu? Ja tarkennettu vielä niin, että pitää jaksaa kauimmin esim 2 h ns. kovaa voittaakseen?
Noni, nokitetaan vaikka ei pärjätä, 205 pyörän päällä juurikin tuossa kyseisessä Kirkkomäessä. Alkuun 35-40 km lämmittelyä abaut pk vauhtia, ehkä paikoin vähän reilua.
brilleaux
19.07.2020, 18.02
Eikö todettu jo aiemmin, että tämä on kilpailu? Ja tarkennettu vielä niin, että pitää jaksaa kauimmin esim 2 h ns. kovaa voittaakseen?
Mitä on kovaa? 90 prosentilla maksimisykkeestä ja vaikka 2,5h?
Kovaa on vain, jos bootataan deffalla. Muut on sluibailua.
brilleaux
19.07.2020, 19.40
Kovaa on vain, jos bootataan deffalla. Muut on sluibailua.
Suomeksi kiitos. En ymmärtänyt sanaakaan.[emoji4]
^No kovaa on jos sydäniskurilla käynnistetään sydän uudestaan. Muut on puhetta.
Vitustako minä tiedän, kysy vikalta lenkiltä... Hän sitä ehdotti.
Nopeus myös hyvä mittari,toki osittain luontaista.kunto tulee esiin kuinka kauan jaksaa mennä niin sanotusti kovaa.moni pääsee hetken nopeaa mutta pidempi aika onkin eri juttu esim.2h.
Ok.
viimeinenlenkki
19.07.2020, 22.46
2h oli esimerkki ei kilpailua varten.mutta jos joku haluaa kisata niin ensin selvittää mikä on max.syke jasiintä -10% kyseisellä sykkeellä sitten niin pitkään kunnes notkahtaa.tosin en suosittele, myöskin max syke täysin eri asia kuin anaerobisen raja(raja jossa lihas ei hapetu/hyydy)mitä lähempänä max sykettä kyseinen raj niin sen kovempi henkilö noin kestävyysurheilu mielessä.
Seilerilta video maksimisykkeen löytämiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=lmB5cTOWCbs&fe
Johtopäätöksiä:
0. Levänneenä. peräkkäisinä päivinä testit niin tulokset vaan laskee
1. Kunnollinen, aika pitkä lämmittely, 30min
2. Sopiva paikka, ylämäki, Norjassa testaavat hiihtäjiä 6 asteen (10.5%) ylämäkeen
3. Intervalli-tyyppinen kova, kaikki-peliin veto 3-4min, 2min liian lyhyt
4. Toisella vedolla pitäis maksimi löytyä
brilleaux
26.07.2020, 11.38
Hölkät ensin ja kentällä parit nopeat intervallit juosten.
172 sain maksimiksi.
Seilerilta video maksimisykkeen löytämiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=lmB5cTOWCbs&fe
Johtopäätöksiä:
0. Levänneenä. peräkkäisinä päivinä testit niin tulokset vaan laskee
1. Kunnollinen, aika pitkä lämmittely, 30min
2. Sopiva paikka, ylämäki, Norjassa testaavat hiihtäjiä 6 asteen (10.5%) ylämäkeen
3. Intervalli-tyyppinen kova, kaikki-peliin veto 3-4min, 2min liian lyhyt
4. Toisella vedolla pitäis maksimi löytyä
30min lämmittely ja siihen perään 10km tempo pyörällä tai Coopper juosten. All out ja varmasti se maksimi alkaa löytymään.
Sanotaan se nyt vielä kerran, että maksimisykkeet tosiaan on yksilöllisiä. Itse olen 33v, maksimi ollut jo vuosia 180 luokkaa, vaikkei sitä kukaan ensikuulemalta tahdo uskoa. Pyöräillessä jää yleensä alle 170, joskus spinning-tunneilla päässyt muutaman pinnan yli.
Cooperin testi ja pitkien (3 min kovaa, 3 min kevyempää) intervallien teko porrastrainerillä on mun suosikit kun maksimisykkeitä lähden hakemaan.
Aika poikkeuksellista on, että saan sykkeet vedettyä edes 170, mitä tuossa treenejä selasin, niin maksimit oli 174.
Kuntoilija
02.08.2020, 20.58
Minulla on ollut sykemittari käytössä n.16 vuotta ja silloin oli maksimisyke 188 ja tänään 52 vuotiaana se on yhä sama. Sen lähelle pääsee kuin oikein kovasti yrittää.
Tänään 10 km lappujuoksu maantiellä ja Polarin sykeanturin mukaan maksimisyke oli 182 ja keskisyke 174.
Minulla on ollut sykemittari käytössä n.16 vuotta ja silloin oli maksimisyke 188 ja tänään 52 vuotiaana se on yhä sama. Sen lähelle pääsee kuin oikein kovasti yrittää.
Tänään 10 km lappujuoksu maantiellä ja Polarin sykeanturin mukaan maksimisyke oli 182 ja keskisyke 174.
Sama. Paitsi, että olen muutaman vuoden vanhempi ja max muutaman lyönnin korkeampi. Pistää miettimään, missä määrin ikä oikeasti määrittää maksimisykettä.
Maksimin löytämistä helpottaa huomattavasti, ettei suoritus ole tasavauhtinen tai -tehoinen. Kun (toinen) kova veto päättyy noin 30-60 sekunnin all outtin, niin maksimi taltioituu kutakuinkin takuuvarmasti. Jos pystyy lukemaan mittarista livenä lukemat, ei maksimia ole saavutettu.
brilleaux
07.08.2020, 10.54
172 tuli eilen helposti kun ajelin Hankasalmelta Jyväskylään.
Putkelta runttasin ylämäen eikä tuntunut edes pahalta.
Eli ilmeisimmin oma maksimi on jossain korkeamalla?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200807/7d43cc3e22f2dff67eceb29df7090c55.jpg
Se maksimisyke nousee kun ajat vaan :)
Alkuun fillaroinnissa ei tosiaan saa lähellekkään maksimeita. Kun jalat alkaa kehittyä, niin sykkeenkin saa ylös. Tietysti ideana ei olisi nostaa sykettä, vaan tehoja. Eli kannattaa tosiaan ostaa se tehomittari ja opetella syke/teho suhdetta.
Bianchi-cupin maalissa uusi sykemaksimi eli 175. Olisi kyllä ollut vieläkin korkeampi jos olisin päässyt kirimään putkelta.
Masfuerte
30.09.2020, 20.42
Kuntoilu pikkuhiljaa siirtynyt piirun vakavammalle asteella ja mittaaminen ja teoriapuoli alkanut kiinnostaa.
Maantiepyörällä ajelua kesäisin hyvällä säällä (1500-2000 km/vuosi) ja reilu 10 vuotta ympärivuotista työmatkapyöräilyä takana (max vuosi lk 7000 km. Viime vuodet 3000-5000 km) Muu liikunta ei-aerobista.
Ajoin tämän hetkisen pyöräily- (ja aerobisen) kunnon referenssiksi 50 km mahdollisimman kovaa eli vertautui lähinnä harrastelijan kilpailusuoritukseen/aika-ajoon.
Aika oli 1:41 eli keskinopeus 29.7 km/h. Alun mäkisemmällä osuudella aluksi tuntui, että lähdin liian lujaa ja paluussa jalkojen hapotus ja yleisväsymys rajoittavat tekijät.
Maksimisyke ko. ajossa oli 172, mikä on korkein itsellä toteamani syke. Aiemmin tiukemman lenkin mäkiosuudella ollut tasoa 166-167 maksimissaan. Tuohan lähellä usein sanottua 220-ikä kaavan tulosta.
Keskisyke oli 164. Tuo tuntui yllättävän korkealta suhteessa maksimisykkeeseeni. Voi olla, että jossain tajunnan rajamaille vedetyllä porras tms treenillä voisi maksimiin tulla joku lyönti lisää, mutta tuskin 4-5 enempää? Vaikka otettaisiin maksimiin 5 lisää tulisi suhteeksi edelleen 92.6% ( Ikää 56 v. Pituus 178 cm, paino 74 kg.)
Mitä ajatuksia nuo numerot, lähinnä tuo omasta mielestä korkea keskisyke vs. maksimisyke, asioihin perehtyneissä herättävät vai onko "normal"? (En kaipaa nyt mitään harjoituksellisia neuvoja tms. työtilanne muuttunut ja ainakin tulevan talvikauden aerobinen treeni muu kuin ulkopyöräily)
Itsellä FTP-testissä maksimisyke 208 ja aika usein maastolenkeillä rajumpia mäkiä työstäessä nousee jonkinverran yli 200. Ikää 29v.
Mitä ajatuksia nuo numerot, lähinnä tuo omasta mielestä korkea keskisyke vs. maksimisyke, asioihin perehtyneissä herättävät vai onko "normal"? (En kaipaa nyt mitään harjoituksellisia neuvoja tms. työtilanne muuttunut ja ainakin tulevan talvikauden aerobinen treeni muu kuin ulkopyöräily)
Huono aerobinen kunto kun 164bbm antaa 29.7 keskarin, jos ajettu roadilla. Sydämen iskutilavuus pieni kun joutuu noin koville kierroksille. Veikkaisin että työmatkat ajettu työmatkatempona eli liian kovaa.
Tuli mieleen, että voiko olla tuosta päinvastainen tilanne eli jos PK:ta hinkkaa niin paljon ettei esim. tee kovia harjoituksia ja tämän seurauksena maksimisykkeen saavuttaminen on haastavaa tai maksimisyke laskee? Voiko se laskea harjoituksen seurauksena vai pelkästään iän mukaan? Voiko anaerobiset ominaisuudet heikentyä niin paljon ettei jaksa ajaa kovempaa? Tai mitenhän esim. lihaskuntoharjoittelun puute voisi vaikuttaa juuri tämmöisessä tilanteessa?
Maksimisyke on yksilöllinen ominaisuus, eikä sitä voi varsinaisesti treenaamalla nostaa tai treenaamattomuudella laskea. Treenaamalla voidaan kyllä paremmin mahdollistaa suoritukset siellä maksimisykkeen lähellä. Ja vastaavasti, jos kaikki harjoittelu on kevyttä, maksimisykkeen lähellä tapahtuvat harjoitukset tuntuvat haastavilta.
jos max 172 keski 164 syke mikä mahto olla lenkin aikana minimi syke. Se kertoo kai kaikkein eniten kunnosta
jos max 172 keski 164 syke mikä mahto olla lenkin aikana minimi syke. Se kertoo kai kaikkein eniten kunnosta
- kertooko? tasatahtisessa juoksussa varmaan, mutta minimisykehän voi mennä pitkässä alamäessä (jos ei polje) hetkellisesti hyvin alas verrattuna keskiarvoon.
Jos näillä tiedoilla veikkaan, niin sun aerobisella kunnolla ja tuolla reenin kestolla, et todennäköisesti pääse lähellekään maksimia missään vaiheessa. Ainoa optio olisi loppukiri, jossa syke nousisi edes lähelle, mutta sekin mahdollisuus mitätöityy, koska pohjarasitus on liian kova ja ilmeisesti olet tasaisiesti ajellut ja suhteellisesti tosi kovaa. Jos matkan varrella olisi päässyt tosi lähelle tai aivan maksimiin, olisi tuo sun kunnolla vaikuttanut selvästi negatiivisesti testisi keskariin ja sujumiseen. Veikkaisin maksimisykettäsi 180-185:ksi.
Katuajelussa (sisältää siis hiljentämisiä ja pysähtymisiäkin) oon ajellut 40km 24km/h keskinopeudella.
Varsinaista maantieajoa, pitkää tasavauhtista taikka samalla kadenssilla tapahtuvaa vetoa ei tule juurikaan harrastettua. Tämä on semmosta hupiajelua kaupungissa, spurttailua ja löysäilyä.
Keskisyke tuolla matkalla jotain 140:n pintaan, maksimisyke 170, joka ei varmaankaan ole maksimisyke, koska ylämäet on loppuneet kesken eikä kaikki paukut käytetty.
Ikää 59v ja hapenottokyky kai ihan paska. Liikaa röökiä...
niin sitähän se hyvä kunto on . kuinka nopeesti sykkeet laskee sieltä maksimista (siinä ala mäessä jos ei polje) vai laskeeko ollenkaan vai jääkö johonkin 130 kohdalle jo 2 tunnin pyöräilyn jälkeen
^ Joo, noinhan se toki on.
brilleaux
21.10.2020, 09.34
Kuinka nopeasti sykkeen tulisi laskea "hyväkuntoisella"? Onko tähän jotain yleispätevää ohjenuoraa?
Esim itsellä max syke about 175. Leposyke 41-43. 162->113 vie 2 minuuttia. Hyvän, tavallisen, vai huonon kunnon merkki?
^ Eihän tuo palautumisesi rapakuntoiselta näytä. 50 lyöntiä parissa minuutissa alaspäin on käsittäkseni hyvä.
Lasku riippuu niin monesta asiasta, eikä vähiten siitä millainen ja kuinka pitkä rasituskäyrä on ennen lepovaihetta. Samoin se vaikuttaa, mitä tämä lepo sykkeen laskuvaiheessa on: esim. Z1-Z2 rullausta, suorituksen täysi pysähdys tms. Minä en osaisi päätellä noista brilleaux'n arvoista juuri muuta kuin että tilastollisesti ajatellen kyseessä lienee 45-55-vuotias kuntoilija, jolla kestävyysharjoittelua useamman vuoden verran. Muistuttaa itse asiassa aika tavalla omia lukemiani.
brilleaux
23.10.2020, 09.37
^Niin no senverran tuon taustaa että tuon tiedon nappasin hätäisesti 4x8min intervallin viimeisestä 2 min palautusjaksosta. Kevyttä rullausta Z1 alueella.
Aika tutulta sitten kuulostaa tuo palautuminenkin. Omas max/lepoarvot 174/37 eli ei isoa eroa niissäkään.
.. edit: jaa... ja mikä on sitten intervallin intensiteetti? Oletettavasti kuitenkin yli 100% FTP. Tässäkin kokonaisrasitus tuottaa hiukan eroja palautumisen nopeuteen.
brilleaux
23.10.2020, 09.51
^Näytti olevan keskimäärin 105-110% FTP
cyclomiha
23.10.2020, 16.12
What, eikö kukaan ole vielä huomauttanut että maksimisyke on yhdyssana? [emoji3]
Kävin ke laktaatti ja kaasutesteissä ja 8v aikana aerokynnys tippunut 145...125bbm ja anakynnys 165...155bbm. Mitäs järkeä on treenata niinkin paljon kuin ite teen, kun alaspäin mennään vaan?
Kävin ke laktaatti ja kaasutesteissä ja 8v aikana aerokynnys tippunut 145...125bbm ja anakynnys 165...155bbm. Mitäs järkeä on treenata niinkin paljon kuin ite teen, kun alaspäin mennään vaan?
Ajattelepa miten huono tilanne olisi, jos ET olisi treenannut näinkin paljon.
Oliko sama protokolla ja laitteisto molemmilla kerroilla? Sama ajankohta kauden lopussa?
tri-nisti
25.10.2020, 14.58
Herää kysymys että kannattaako noissa testeissä muiden käydä kuin ammattilaisten ja nuorten kehittyvien urheilijoiden? Tai jostain erityisestä syystä.
Syketason käyttö kynnysten kehittymistä arvioitaessa on hieman sama kuin jos kilpailuissa palkintopallisijoitus määräytyisi maaliintulijoiden korkeimman sykkeen perusteella. Kynnysten kehittymistä tai heikentymistä pitää seurata ensisijaisesti kynnystehon tai -vauhdin kautta, toissijaisesti kynnysten suhteesta saavutettuun maksimisuorituskykyyn. Kolmantena tulee kaikkien mitattujen vasteiden, olivat ne sitten syke-, laktaatti-, VO2-, energiankulutus ja sen osatekijöiden tai ventilaatio ja sen osantekijöiden vasteet vakiotehoja tai -vauhteja vastaan. Tämän tarkastelun pitäisi eri testikertojen välillä itsestäänselvyys, jos vain testipaikalle on annettu testidatan tallennuslupa. Tässäkin tapauksessa saattaa olla mahdollista, että sykekäyrä on vakiotehoilla siirtynyt oikealle - alas, mutta tehotaso kynnyksillä on edellistä testiä vastaava. Joten kehittyminen ei ole mitenkään poissuljettu.
Oliko sama protokolla ja laitteisto molemmilla kerroilla? Sama ajankohta kauden lopussa?
Kahdeksan vuoden aikana laitekanta on saattanut hyvinkin muuttua, mutta osaava testipaikka tekee kyllä mahdollisuuksien mukaan vertailut uuden ja vanhan laitteiston välillä. Ventilaatiokynnysten määrityskriteerit ovat pysyneet samana, mutta laktaattikynnysten määrityskriteerit päivitettiin muutama vuosi sitten. Mutta laadukas testipaikka toimittaa asiakkaalle myös kynnyspiirrokset ja kukaties taulukkomuotoisen datan, jolloin asiakas voi itse halutessaan tehdä omat kynnysmääritykset.
Herää kysymys että kannattaako noissa testeissä muiden käydä kuin ammattilaisten ja nuorten kehittyvien urheilijoiden? Tai jostain erityisestä syystä.
Itse asiassa intohimoiset aktiivikuntoilijat vaikuttaisivat hyötyvän kaikkein eniten tällaisista testeistä. Heillä kun harvemmin on esimerkiksi valmentajia suunnittelemassa henkilökohtaisia harjoitusohjelmia ja tarkkailemassa harjoittelun toteutumista, joskin tuo tuntuu nykyisin yleistyvän. Tottahan on kuitenkin se, että kilpailu- tai tapahtumasuoritus on se kaikkein paras ja lajikohtainen testi, mutta kun lajisuoritus koostuu pelkästään fyysisen kunnon osalta useista osa-alueista, ei ynnä muut -sivulle tuloslistalla sijoittuminen kerro, mikä ominaisuus esti podium -paikan. Pyöräilijät ovat vielä siinä onnellisessa asemassa, että labrassa tehtävään kuntotestiin on hyvin helposti laitettavissa 12-kanavainen EKG, eli mennään kuntotestin sijasta hieman kliinisen kuormituskokeen suuntaan. Tai suoran testin yhteydessä voidaan ottaa lepospirometria ja virtaus - tilavuus -loopit mahdollisen hengityksen rajoittuneisuuden tutkimiseksi. Nyt korona-aikana tällaiset mahdollisuudet varmistaa testin yhteydessä myös harjoittelun turvallisuus ovat todella käyttökelpoisia. Viite esimerkiksi tuosta 12-kanavaisen EKG:n käytöstä löytyy juuri julkaistusta Terve Urheilija -artikkelista https://terveurheilija.fi/wp-content/uploads/2020/10/2-Paluu-urheiluun-koronan-jalkeen.pdf
Sama hyvä paikka ja protokolla. Kyllä hyvät vertailut ja pohdinnat tehty. Kysymykseni oli tietoinen "johdatus" Aero oli 73% ja ana 91% VO2maxixta eli hyvällä tasolla. Tuolla 155bbm sykkeellä kone käsitteli enempi happea kuin aikaisemmin eli eteenpäin menty. Takana paljon määrää, joka sekin tiputtanee hetkeksi syketasoja ja toisaalta 3min on siivukoneelle vähän lyhyt. Eli juuri kuten anaerk tuossa asiantunijana toteaa, ei pidä tuijottaa yksittäisiä arvoja vaan kokonaisuutta. Toki pitää noita aero/anasykkeitä vähän nostaa. Ehdottomasti kannattaa käydä testaamassa ennen ja jälkeen talvikauden. Siitähän sen parhaiten näkee, mitä tietynlainen harjoitus juuri sinulle on tehnyt.
Ehdottomasti kannattaa käydä testaamassa ennen ja jälkeen talvikauden. Siitähän sen parhaiten näkee, mitä tietynlainen harjoitus juuri sinulle on tehnyt.
Tässä vaiheessa mulle riittää reaalimaailman fyysinen testaaminen eli FTP testi ja vakiosegmentit maantiellä.
Kuinka nopeasti sykkeen tulisi laskea "hyväkuntoisella"? Onko tähän jotain yleispätevää ohjenuoraa?
Esim itsellä max syke about 175. Leposyke 41-43. 162->113 vie 2 minuuttia. Hyvän, tavallisen, vai huonon kunnon merkki? anna lehden sivutolta poimittu: https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/sykealueet-kertovat-harjoituksen-kuormittavuudesta?shared%3D442490-ac2837ec-1 :) 4. Mihin lukemiin sykkeen tulisi laskea liikunnan jälkeen?Liikunnan rasittavuus ja kesto vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti syke palautuu. Rankoissa, intervallityyppisissä harjoituksissa kertyy runsaasti happivelkaa, jolloin hapenkulutus pysyy pitkään harjoituksen jälkeen koholla. Se hidastaa sykkeen laskua.
Lähellä maksimia tapahtuvan liikunnan jälkeen sykkeen tulisi laskea noin 12 lyöntiä minuutissa. Makuuasennossa lukemien tulisi palautua sadan alapuolelle kymmenessä minuutissa.
Hidas sykkeen palautuminen voi viestiä ylirasituksesta ja tarpeesta keventää harjoittelua. Hiljattain sairastettu infektio voi hidastaa palautumista parikin kuukautta taudin jälkeen.
sykeen pudotus polarin mittarin mukaan 158 puolentoista tunnin(rankka polarin mukaan) läskifillari lenkin loppupuolella 138 ja kaksi minuuttia 115
Masfuerte
29.04.2021, 21.34
Jos näillä tiedoilla veikkaan, niin sun aerobisella kunnolla ja tuolla reenin kestolla, et todennäköisesti pääse lähellekään maksimia missään vaiheessa. Ainoa optio olisi loppukiri, jossa syke nousisi edes lähelle, mutta sekin mahdollisuus mitätöityy, koska pohjarasitus on liian kova ja ilmeisesti olet tasaisiesti ajellut ja suhteellisesti tosi kovaa. Jos matkan varrella olisi päässyt tosi lähelle tai aivan maksimiin, olisi tuo sun kunnolla vaikuttanut selvästi negatiivisesti testisi keskariin ja sujumiseen. Veikkaisin maksimisykettäsi 180-185:ksi.
Vastailin ja kiittelin kommenteista syksyllä, mutta näyttävät hävinneen bittiavaruuteen silloin kun foorumi oli alhaalla. Kiitos siis kommenteista uudestaan.
Uusi max syke löytyi HIIT-treenissä, jossa vedin vuorotellen watt-bikella 30 s n. 100 W ja 30 s 300+ W 2x10 kierrosta. Tuolloin max syke nousi 180. Tavallaan suht helppo tapa löytää toistaiseksi korkein syketasoni.
Mielenkiintoinen keskustelu oli kardiologin kanssa toimenpiteen yhteydessä kun tuli puhetta pyöräilystä. Kyseli mikä maksimisyke minulla on ja sanoi että monilla muuten lahjakkailla pyöräilijöillä rajoittava tekijä on normaalia alempi maksimisyke. Kai se käy järkeen en ole asiaa ajatellut tuolta kantilta.
Mielenkiintoinen keskustelu oli kardiologin kanssa toimenpiteen yhteydessä kun tuli puhetta pyöräilystä. Kyseli mikä maksimisyke minulla on ja sanoi että monilla muuten lahjakkailla pyöräilijöillä rajoittava tekijä on normaalia alempi maksimisyke. Kai se käy järkeen en ole asiaa ajatellut tuolta kantilta.
Joo, Froomellakin on maksimisyke 165. Kardiologi oli kyllä pihalla kuin lumiukko.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.