Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän voimansiirron päivitys sähköiseksi
anttimut
25.06.2020, 15.57
Olen tässä miettinyt ajankuluksi, että jos päivittäisin maantiepyöräni voimansiirron Di2 aikakauteen. Pyörä on Canyon ultimate cf sl 8.0 vm 2018 Ultegra osilla. Tullut muutamia lenkkejä ajettua pyörällä missä Di2 osasarja, niin on se vain tarkempi ja mukavampi käyttää. Olisiko minkälainen homma päivittää tuohon Di2 osasarja ja mitä siinä tulisi ottaa huomioon? Lisäksi mistä tuon kitin saisi halvimmilla? Riittääkö tuohon hommaan tuollainen Di2 upgrade kit mitä myydään valmiina? Esim. tämä:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-di2-r8050-electric-kit-3-port-internal-ss-variant-688401?delivery_country=39&gclid=CjwKCAjwltH3BRB6EiwAhj0IULrlHulL16VDNBfddyKF IchgUXl5ZpGeDy3dg5m4zwoLbJSPOeXe-xoCorkQAvD_BwE
Tosin kahvat puuttuvat tuosta setistä.
Tein aikoinaan muutoksen Sram red22 -> Ultegra di2 vm. 2017 Ultimate CF SL -pyörään.
Oletan että pyörässäsi on levyjarrut, kuten itselläkin oli.
Ultimatea on erikseen sähkövaihteille ja mekaanisille tehdyt rungot.
Erot ovat parissa läpiviennissä ja mukana toimitettavassa pienosasarjassa.
Ohjaamo, mikäli H36 Aerocockpit, ei ole yhteensopiva bar end -tyyppisen RS910 A-junctionin kanssa.
Eli jos et halua asentaa ulkoista boksia stemmin syvennykseen, joudut vaihtamaan ohjaamoa.
Itse laitoin Zippin SL OS -stemmin ja aluksi Zipp SL70 Aero -ohjaustangon.
Uusi CP10 ohjaamo on yhteensopiva sisäisen di2-reitityksen kanssa.
Jotkut poraavat myös dropin loppuvaiheille reiän kaapelia varten mutta tämä nyt on sarjassa omalla vastuulla, netistä löydät lisää.
Vein di2-kaapelin runkoon sisään samasta aukosta takajarruletkun kanssa.
Jouduin itse vetämään uudet letkut koska jarrutkin vaihtuivat, lisäksi di2-kaapeli ei mahdu läpi kun letku on jo paikoillaan.
Sinulla kun on Ultegra-jarrut jo paikoillaan, pelkkä kahvojen vaihto sähköisiin riittää niiden osalta.
Letkujumpalta siis enimmäkseen säästyy mutta joudut keksimään toisen reitin kaapelille,
esim takavaihtajan vaijeriläpivienti voisi olla sopiva.
Varaudu myös uusimaan kahvojen letkuliitos ja hanki insertit ja oliivit valmiiksi,
jos letkuissa on huonosti ylimääräistä, voit joutua vaihtamaan myös letkut.
Muutoin di2-kaapelointi sujuu ihan ok, etuvaihtajan kaapeli menee ihan sujuvasti vaijerille tarkoitetusta kolosta
keskiön yläpuolella (kunhan ohjurin poistaa) ja sama homma takavaihtajan kaapelin kanssa.
Akun sijoitin satulatolppaan tarkoitukseen tehdyllä kumisukalla, joku di2 battery holder tjsp.
B-junction ja wireless unit meni keskiön etupuolelle rungon sisään.
Tähän kannattaa laittaa pehmusteita ympärille ettei turhaan kolise.
Muutenkin kaapelit kannattaa asentaa siten etteivät rapise ympäriinsä ajaessa,
esim. nippusiteitä tietyin välimatkoin eikä leikkaa häntiä pois.
Pyöräsi mukana ei varmastikaan ole tullut rungon di2-pienosia mukana,
näitä ovat ainakin kuminippelit läpivienteihin ja keskiön alla oleva vaijeriohjurin tilalle tuleva kansi.
Näitä kannattaa kysyä Canyonilta josko löytyisi, kansi ainakin on ihan mukava juttu ellei halua viritellä alkuperäistä jotenkin itse.
Itse asensin Infliten runkosetin mukana tulleilla di2-tarvikkeilla.
Shimanon di2 -läpivientejä löytyy kaupasta, di2 grommet tjsp.
Jotain kaapeleitahan linkittämässäsi setissä tulee mutta kannattaa suunnitella kaapelointi etukäteen ja piirtää tästä vaikka kaavio,
jonka perusteella osaat sijoitella osat runkoon ja mitata tarvittavien vetojen pituudet.
Jälkikäteen letkujen ja kaapeleiden uudelleenjärjestely on aika nihkeää puuhaa, kannattaa harkiten tehdä asennus ettei hetikohta tarvitse kajota.
Tosin Ultimate ei tässä ole pahimmasta päästä, esim. Tarmac SL6 joutuu kammet ja keskiölaakeritkin puristamaan ulos jos haluaa korjailla tekemisiään.
anttimut
25.06.2020, 17.53
Tein aikoinaan muutoksen Sram red22 -> Ultegra di2 vm. 2017 Ultimate CF SL -pyörään.
Oletan että pyörässäsi on levyjarrut, kuten itselläkin oli.
Ultimatea on erikseen sähkövaihteille ja mekaanisille tehdyt rungot.
Erot ovat parissa läpiviennissä ja mukana toimitettavassa pienosasarjassa.
Ohjaamo, mikäli H36 Aerocockpit, ei ole yhteensopiva bar end -tyyppisen RS910 A-junctionin kanssa.
Eli jos et halua asentaa ulkoista boksia stemmin syvennykseen, joudut vaihtamaan ohjaamoa.
Itse laitoin Zippin SL OS -stemmin ja aluksi Zipp SL70 Aero -ohjaustangon.
Uusi CP10 ohjaamo on yhteensopiva sisäisen di2-reitityksen kanssa.
Jotkut poraavat myös dropin loppuvaiheille reiän kaapelia varten mutta tämä nyt on sarjassa omalla vastuulla, netistä löydät lisää.
Vein di2-kaapelin runkoon sisään samasta aukosta takajarruletkun kanssa.
Jouduin itse vetämään uudet letkut koska jarrutkin vaihtuivat, lisäksi di2-kaapeli ei mahdu läpi kun letku on jo paikoillaan.
Sinulla kun on Ultegra-jarrut jo paikoillaan, pelkkä kahvojen vaihto sähköisiin riittää niiden osalta.
Letkujumpalta siis enimmäkseen säästyy mutta joudut keksimään toisen reitin kaapelille,
esim takavaihtajan vaijeriläpivienti voisi olla sopiva.
Varaudu myös uusimaan kahvojen letkuliitos ja hanki insertit ja oliivit valmiiksi,
jos letkuissa on huonosti ylimääräistä, voit joutua vaihtamaan myös letkut.
Muutoin di2-kaapelointi sujuu ihan ok, etuvaihtajan kaapeli menee ihan sujuvasti vaijerille tarkoitetusta kolosta
keskiön yläpuolella (kunhan ohjurin poistaa) ja sama homma takavaihtajan kaapelin kanssa.
Akun sijoitin satulatolppaan tarkoitukseen tehdyllä kumisukalla, joku di2 battery holder tjsp.
B-junction ja wireless unit meni keskiön etupuolelle rungon sisään.
Tähän kannattaa laittaa pehmusteita ympärille ettei turhaan kolise.
Muutenkin kaapelit kannattaa asentaa siten etteivät rapise ympäriinsä ajaessa,
esim. nippusiteitä tietyin välimatkoin eikä leikkaa häntiä pois.
Pyöräsi mukana ei varmastikaan ole tullut rungon di2-pienosia mukana,
näitä ovat ainakin kuminippelit läpivienteihin ja keskiön alla oleva vaijeriohjurin tilalle tuleva kansi.
Näitä kannattaa kysyä Canyonilta josko löytyisi, kansi ainakin on ihan mukava juttu ellei halua viritellä alkuperäistä jotenkin itse.
Itse asensin Infliten runkosetin mukana tulleilla di2-tarvikkeilla.
Shimanon di2 -läpivientejä löytyy kaupasta, di2 grommet tjsp.
Jotain kaapeleitahan linkittämässäsi setissä tulee mutta kannattaa suunnitella kaapelointi etukäteen ja piirtää tästä vaikka kaavio,
jonka perusteella osaat sijoitella osat runkoon ja mitata tarvittavien vetojen pituudet.
Jälkikäteen letkujen ja kaapeleiden uudelleenjärjestely on aika nihkeää puuhaa, kannattaa harkiten tehdä asennus ettei hetikohta tarvitse kajota.
Tosin Ultimate ei tässä ole pahimmasta päästä, esim. Tarmac SL6 joutuu kammet ja keskiölaakeritkin puristamaan ulos jos haluaa korjailla tekemisiään.
Ei ole levyjarruja tässä. Vaikuttaako tuo asiaan miten?
Todennäköisesti ei juurikaan vaikuta, samat lainalaisuudet luulisi pätevän.
Toisaalta en muista missä vaiheessa runko vaihtui vannejarrulisessa, onko 2018 jo samannäköinen kuin levyjarruinen.
2017 vannejarrumalli taisi olla vielä vanhalla rungolla, tästä mulla ei ole kokemusta.
Itse on oikeastaan ole ymmärtänyt sähköisten yhtälöä, niin yksinkertaisen asian vuoksi kuin vaihtamisen... Mutta toisaaltaan puuhastelu on mukavaa ja itse kyllä sitten laittaisin kunnolliset kerralla https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-force-etap-axs-2x12-speed-group-48-35-rim-brake-968963
anttimut
26.06.2020, 10.17
Miten tuollainen Sramin sarja asentuisi tähän Canyo Ultimate pyörään kun on Shimanon osilla. Onko homma minkälainen tehdä? Esim. tuo yllä oleva linkattu sarja niin onko tuo täydellinen setti, että ei vaadi muuta? Keskiön vaihdon tietty vaatii, mutta onko muuten täydellinen sarja?
Itse on oikeastaan ole ymmärtänyt sähköisten yhtälöä, niin yksinkertaisen asian vuoksi kuin vaihtamisen... Mutta toisaaltaan puuhastelu on mukavaa ja itse kyllä sitten laittaisin kunnolliset kerralla https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-force-etap-axs-2x12-speed-group-48-35-rim-brake-968963
Kovat on perustelut, tilasin itse samantien forcet kun ovat kerta kunnolliset.
Alkuperäiselle kysyjälle, Force-satsissa ei puhuta mitään laturista eikä jarruvaijereista, eikä näin ollen voi olla varma sisältyvätkö.
Tuo on helpompi asentaa kuin di2, vaihtajat toimivat langattomasti niin ei tarvitse huolehtia kaapeleista.
Kannattaa myös huomata, että kasetti edellyttää XDR-yhteensopivaa vapaaratasta, eli sekin pitäisi hankkia mikäli kiekkoihisi sellainen on saatavilla.
Kannattaa kuitenkin ensin tutustua Sramin AXS-systeemiin muualtakin kuin sramin omasta mainosmateriaalista tai väitetystä kunnollisuudesta.
F. Kotlerburg
26.06.2020, 10.45
Kovat on perustelut, tilasin itse samantien forcet kun ovat kerta kunnolliset.
Alkuperäiselle kysyjälle, Force-satsissa ei puhuta mitään laturista eikä jarruvaijereista, eikä näin ollen voi olla varma sisältyvätkö.
Tuo on helpompi asentaa kuin di2, vaihtajat toimivat langattomasti niin ei tarvitse huolehtia kaapeleista.
Kannattaa myös huomata, että kasetti edellyttää XDR-yhteensopivaa vapaaratasta, eli sekin pitäisi hankkia mikäli kiekkoihisi sellainen on saatavilla.
Kannattaa kuitenkin ensin tutustua Sramin AXS-systeemiin muualtakin kuin sramin omasta mainosmateriaalista tai väitetystä kunnollisuudesta.
Jep. Ei kannata tuon SRAM uskovaisen mutupetterin huutoihin paljoa huomiota kiinnittää. Joka toinen topicci on täynnä tuota höhö virvelit on paskaa ja Sram on paras mutua ilman kokemuksia mm. mistään.
anttimut
26.06.2020, 12.01
Menee kyllä Sram setti puolet kalliimmaksi, joten täytyy katsella tuota Shimanon settiä.
Kävisikö tuollainen, tulisi kahvatkin mukana: https://www.merlincycles.com/shimano-ultegra-r8050-di2-11-speed-gear-kit-112246.html
Mulla on käytössä sekä Shimano Ultegra di2 (R8050) ja Sram Red eTap. Tykkään enemmän jälkimmäisestä ja siirsin ne Shimanojen tilalle ykköspyörään. Shimanolla ajoa noin 5000 km ja Sramilla puolet tästä. Toivottavasti tällä kokemuksella voi mielipiteensä antaa.
eTap -osasarjasta, pl. kammet ja (vanne-)jarrut, maksoin noin 1000€ vuosi sitten. Oliko joku saksalaispuoti, joka halusi päästä eroon 2*11 sarjoistaan. Eipä voi asennus olla helpompaa.
anttimut
26.06.2020, 19.39
Miten lie käykö tuo Sram etap vaihtajat ja kahvat Shimanon kampien ja jarrujen kanssa yhteen? Eli jättäisi Shimanon kammet, takapakan ja jarrut. Onko tälläinen yhtälö mahdollinen?
Edit. Tosin takapakka pitäisi ainakin vaihtaa 12 lehtiseksi ja Shimanolla ei taida olla maantiepyöriin 12 lehtisestä. Vaatisi sitte. Sramin takapakan ja myös uuden vapaarattaan. Saaneeko tuohon Dt Swiss PT1800 vanteeseen käypäistä vapaaratasta?
F. Kotlerburg
27.06.2020, 10.40
Mulla on käytössä sekä Shimano Ultegra di2 (R8050) ja Sram Red eTap. Tykkään enemmän jälkimmäisestä ja siirsin ne Shimanojen tilalle ykköspyörään. Shimanolla ajoa noin 5000 km ja Sramilla puolet tästä. Toivottavasti tällä kokemuksella voi mielipiteensä antaa.
No tokkiinsa. Olisi vielä mukava kuulla mistä se ero tulee? Käyttölogiiikka tms.?
Miten lie käykö tuo Sram etap vaihtajat ja kahvat Shimanon kampien ja jarrujen kanssa yhteen? Eli jättäisi Shimanon kammet, takapakan ja jarrut. Onko tälläinen yhtälö mahdollinen?
Edit. Tosin takapakka pitäisi ainakin vaihtaa 12 lehtiseksi ja Shimanolla ei taida olla maantiepyöriin 12 lehtisestä. Vaatisi sitte. Sramin takapakan ja myös uuden vapaarattaan. Saaneeko tuohon Dt Swiss PT1800 vanteeseen käypäistä vapaaratasta?
Eikö tuo Sramin 12s setti vaadi myös uudet kammet (tai rattaat, mutta saako näitä Shimanon kampiin), sekä Sramin flattop ketjuja yms. Kalliiksi tulee näin nopeasti ajateltuna.
Kotlet, tuskin mutua kun toistakymmentä vuotta pääasiallisesti SRAM:lla ajellut vaikkakin virveleihinkin sortunut... Eikös kysyjällä olleet vannejarrut? Ei siinä tapauksessa tarvi kampia, jarruja tai pakkaa vaihtaa toiseen merkkiin, toimivat aivan mainiosti, ainoastaan vaihtajat sekä kahvat vain saman valmistajan kanssa yhteensopivia.
En kyllä ymmärrä miten 11s Shimanoista siirrytään 12s Srameihin ilman pakan, ketjun ja rattaiden vaihtoa?
No mulla ei ollut ongelmia vaihtaa di2 -> etap. Molemmat 2*11.
Tässä keväällä päivitin myös kammet srammin rediin.
Sramia puolsi toimintalogiikka ja inasen parempi kahvojen muotoilu. En näitä di2 piilonamiskoja koskaan oppinut käyttämään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mistä saa vielä hankittua 2*11 eTappia? Taitaa joka paikassa olla eioota myynnissä.
F. Kotlerburg
27.06.2020, 20.13
Kotlet, tuskin mutua kun toistakymmentä vuotta pääasiallisesti SRAM:lla ajellut vaikkakin virveleihinkin sortunut... Eikös kysyjällä olleet vannejarrut? Ei siinä tapauksessa tarvi kampia, jarruja tai pakkaa vaihtaa toiseen merkkiin, toimivat aivan mainiosti, ainoastaan vaihtajat sekä kahvat vain saman valmistajan kanssa yhteensopivia.
Ai kymmenen vuotta 12spd eTapilla. Melkoinen suhari.
anttimut
27.06.2020, 22.55
Vannejarrut on pyörässä. Takapakan joutuisi vaihtamaan kun Shimanon 11s pakka on pyörässä tällä hetkellä, ja tuo Sram etap on tehty 12s pakalle vai löytyykö tuota Sramia vielä jostain 2x11s versiona? Kökkö Shimanon vapaarattaaseen käypäistä 12s pakkaa olemassa maantiepyöriin?
Vannejarrut on pyörässä. Takapakan joutuisi vaihtamaan kun Shimanon 11s pakka on pyörässä tällä hetkellä, ja tuo Sram etap on tehty 12s pakalle vai löytyykö tuota Sramia vielä jostain 2x11s versiona? Kökkö Shimanon vapaarattaaseen käypäistä 12s pakkaa olemassa maantiepyöriin?
Ainakin SRAM:lla on eagle-sarjaa myös Shimano-yhteensopivalle HG-vapaarattaalle. oliko se NX vai SX? Kuitenkin se SRAM:n alhaisin maastosarjan pakkaa tehtiin myös hg-vapaarattaalle. Tosin en tiedä toimiiko maantie eTap maastopakalla?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.