PDA

Näytä tavallinen näkymä : 210km reitin pohjustus

PSA
22.06.2020, 16.49
Hep.
Tarkoituksena olisi ajella elokuun puolenvälin paikkeilla 210km reitti maaseudun rauhaan. Pyörän päällä tulee oltua lähes päivittäin 32km verran (2 x 16km) työmatka-ajon merkeissä, sellaista 27-30 km/h keskinopeutta ajellen. Tähän päivään mennessä on myös muutama pidempi lenkki alla (40-60 km). Tutkin kalenteria ja kiireistä on... Näyttää kuitenkin siltä, että ennen H-hetkeä ehtisi vetää kolme pidempääkin lenkkiä ja suunnitelma olisi seuraava: 75km >105km > 140 km. Kokonaisuudessaan pohjalla olisi noin 2300km elokuun puoleenväliin mennessä. Kysymys kokeneemmille kuuluu, että riittääkö nämä kolme pidempää lenkkiä valmistamaan tätä 210km reissua vai pitäisikö niitä olla enemmän. Varsinaista aikatavoitetta ei ole, mutta tuollainen 23 km/h keskinopeus on kummitellut mielessä. Onkohan liika kova vauhti?

GKC
22.06.2020, 16.54
Hep.
Tarkoituksena olisi ajella elokuun puolenvälin paikkeilla 210km reitti maaseudun rauhaan. Pyörän päällä tulee oltua lähes päivittäin 32km verran (2 x 16km) työmatka-ajon merkeissä, sellaista 27-30 km/h keskinopeutta ajellen. Tähän päivään mennessä on myös muutama pidempi lenkki alla (40-60 km). Tutkin kalenteria ja kiireistä on... Näyttää kuitenkin siltä, että ennen H-hetkeä ehtisi vetää kolme pidempääkin lenkkiä ja suunnitelma olisi seuraava: 75km >105km > 140 km. Kokonaisuudessaan pohjalla olisi noin 2300km elokuun puoleenväliin mennessä. Kysymys kokeneemmille kuuluu, että riittääkö nämä kolme pidempää lenkkiä valmistamaan tätä 210km reissua vai pitäisikö niitä olla enemmän. Varsinaista aikatavoitetta ei ole, mutta tuollainen 23 km/h keskinopeus on kummitellut mielessä. Onkohan liika kova vauhti?Menee helposti tuolla suunnitelmalla ja keskarikin jossain 25km/h hujakoilla... [emoji1303]
Siis jos ei mitään kovin mäkistä seutua ole.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

PSA
22.06.2020, 17.12
No joo, suhteellisen kovia mäkiä on ekalla 70km pätkällä, mutta sitten helpottaa. Itseasiassa tuo 140km treenilenkki on käytännössä tuon mäkipätkän ajelu edestakaisin.

Benny
22.06.2020, 18.08
Vauhti tappaa, ei matka. 🙂

Jami2003
22.06.2020, 18.22
Veikkaan että tuolla kokemuksella voit käydä vaikka huomenna ajamassa sen.

Fuuga
22.06.2020, 21.45
Hep.
Tarkoituksena olisi ajella elokuun puolenvälin paikkeilla 210km reitti maaseudun rauhaan. Pyörän päällä tulee oltua lähes päivittäin 32km verran (2 x 16km) työmatka-ajon merkeissä, sellaista 27-30 km/h keskinopeutta ajellen. Tähän päivään mennessä on myös muutama pidempi lenkki alla (40-60 km). Tutkin kalenteria ja kiireistä on... Näyttää kuitenkin siltä, että ennen H-hetkeä ehtisi vetää kolme pidempääkin lenkkiä ja suunnitelma olisi seuraava: 75km >105km > 140 km. Kokonaisuudessaan pohjalla olisi noin 2300km elokuun puoleenväliin mennessä. Kysymys kokeneemmille kuuluu, että riittääkö nämä kolme pidempää lenkkiä valmistamaan tätä 210km reissua vai pitäisikö niitä olla enemmän. Varsinaista aikatavoitetta ei ole, mutta tuollainen 23 km/h keskinopeus on kummitellut mielessä. Onkohan liika kova vauhti?Riittää aivan hyvin jos pohjat on tuota luokkaa. Rohkeasti matkaan vain. Kyse on enemmän päästä kuin kunnosta.

PatilZ
23.06.2020, 11.21
Joskus Vätternrundan säikeeseen kirjoitin, että perusterve ihminen ajaa järven ympäri (noin 300) ilman erityistä harjoittelutaustaa olettamalla, ettei tapa itseään liian kovalla vauhdilla. Eli normaalilla kuntoliikunnalla menee 210km läpi. Pidemmillä harjoituksilla saadaan aikaiseksi se, että sekä varsinainen reissu että etenkin seuraava päivä ovat helpompia.

Sitten tuo vauhtikysymys. Jos 27-30km/h vähän yli puoli tuntia on vedetty anaerobisella kynnnyksellä tai sen yli, voi 25km/h kahdeksan tunnin ajan olla liikaa. Jos noi 2*16 km on ajettu hyväksyen ajoittaiset työmatkatempotappiot, niin 25km/h on ihan mahdollinen reitin mäkisyydestä ja tuulen suunnasta riippuen. Jos matkan päätepistenä on maaseudun rauha, voisi itse matka olla osa rauhallisuuteen laskeutumista. Lähes aina aloitan lomani tällaisella pidemmällä lenkillä, jossa karista työasiat mielestä. Jos 210 elokuun puolen välin tienoilla tarkoittaakin 217km elokuuun 23. päivänä, on ihan ok vetää kovempaa.

Fuuga
23.06.2020, 12.43
Olen tämän kirjoittanut ennenkin, mutta menkööt vielä kerran. Vuonna 1979, 13-vuotiaana, ajoin isäni kanssa Jämsänkoskelta Keravalle 205 km aikaan 12,5h. Välineenä oli 24" poikien yksivaihteinen. Matka kulki kutajoinkin suoraan 24 ja 140 teitä. Seuraava päivä ei ollut sen kummoisempi, mutta päivä sen jälkeen oli pääkivun ja oksennuksen täyttämä.

Ei minulla ollut takana sen kummoisempia pitempiä ajoja kuin normaalin sen ajan nuoren pojan ajeluja kavereiden kanssa erilaisiin ajanviettoihin kuten fudista pelaamaan, uimaan jne. Ehkä siihen aikaan lapset liikkuivat ylipäätään enemmän kuin nykyään.

Minun täytyy tunnustaa, että minulla on omien kokemuksien pohjalta vaikeuksia välillä ymmärtää näitä pelkoja aikuisten ihmisten selviämisestä 200 km matkan. Toki ihmisiä on erilaisia, mutta olen jotenkin vakuuttunut siitä, että jos ihminen ylipäätään on polkenut säännöllisesti ja on jollain tavalla kiinnostunut pyöräilystä, pystyy tuon tekemään ilman suuria ongelmia jos ei muut esteet kuten hiertymät tai polvi- yms. kivut tule esteeksi. Kyse on ennemminkin päästä ja viitseliäisyydestä kuin kunnosta. Tietysti lähtemällä matkaan liian suurin odotuksin ja tavoittein on mahdollista ryssiä reissu heti alussa eikä loppu ole välttämättä mukavaa.

PSA
23.06.2020, 13.22
Garminin mukaan 40 km lenkkejä on ajettu 28.7 km/h keskinopeudella ja 60 km lenkit hieman maltillisemmin, 27.3 keskarilla. Keskisyke näyttää nakuttavan kummassakin reitissä 124 bpm. Pp-ergon suuntaa antava VO2max oli viime syksynä 52 ml/kg/min ja tuskin se kovin dramaattisesti on pudonnutkaan. Ihan ok tulos omasta mielestä, kun ikää on kuitenkin jo se puolivuosisataa. En minä kunnosta ole niinkään huolissani kunhan persukset kestää. Ja kun tämä homma ei (vielä) ole pakkomielteen asteella, niin voin ihan hyvällä mielin kyttäillä sopivaa aikaikkunaa sään puolesta (ei sadetta/vastatuulta). Ja jos ei säät suosi, niin vuoden päästä uusi yritys.

PatilZ
23.06.2020, 14.13
Sateen sattuessa ajetaan sateessa ja vastatuulen kohdatessa vastatuuleen. Sitten vaan mennään optimiolosuhteisiin verrattuna erilaisissa varusteissa ja hitaammin.

50+ minäkin. Kyllä se on PSA:lla ajamista vaille valmis 210 km.

puppy
23.06.2020, 16.48
Ihminen pystyy moneen asiaan jos pää kestää ja menee rauhallisesti, eihän se ensinmäisellä kerralla ole pakko olla edes mitään mittaria mukana, ajaa vain läpi, mitä merkitystä sillä keskarilla on kun tavoite on ajaa joku matka. Sitten seuraavalla kerralla joku lisätavoite, itsellesihän ajat etkä muille.

tempokisu
23.06.2020, 18.05
...eh, ensin meinasin että pitää niitä pidempiä lenkkejä enempi olla...eikä pidä. Päättää vaan että kyllä lähtee.

Vertailukohteena minä. Aloitin maantiepyöräilyn huhtikuussa 1999 ja harjoittelin samalla menetelmällä kuin juoksussa että aina kelloa vastaan ja aina vähän pidempi lenkki kovalla keskarilla noin 30km/h ( se menetelmä tosin oli huono menetelmä ja muuttui seuraavana vuonna kun sain opastusta...)yhden satasen lenkin ajelin, ja kesäkuussa meni se Pirkan pitkä lenkki 210km ( eksyin..) ja saman kesän SM-kisoissa olin neljäs maantie ja tempo.

tsemiä sulle PSA :D

PikkuPatleetti
23.06.2020, 18.49
Vaikken olekaan mikään himoajaja sanoisin, että menoksi vaan noilla pohjilla. Itse ajoin kymmenisen vuotta sitten ~250 kilsaa vuorokaudessa Järvenpäästä Parkanoon aikalailla höpöhöpö-pohjilla. Kesät talvet olin polkenut rapian 3km työmatkaa ja silloisena keväänä hankin elämäni ekan maantiepoljuttimen. Muutamia 40 km lenkkejä tein ennen reissua ja taisin käydä parilla pidemmällä porukalenkillä.

Oli kyllä pöhkön touhua, yöllä nukuin viitisen tuntia pöpelikössä ehkä maailman pienimmällä patjalla ja polvikivut iski just Parkanossa ihan varmaan silkasta nestehukasta. Ehämmää tiennyt mistään suolasta sillon mitään [emoji28] Noh, tulipa koettua ja opittua. Paitsi ei vielä silloin: tempaisin maalissa seuraavana tai sitä seuraavan päivänä ankaran humalatilankin kaupan päälle. Eh, no nuorempana sitä vissiin palautu melko hyvin..

Nyt haaveilen uudesta reissusta, mutta ehkä tällasella varttuneemmalla otteella eli muutaman päivän mittaisena höntsäilyretkenä. Ku ei oo kuulemma hoppu hyväks (kaikkea ne vanhukset opettaa).