Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rockshox 35 gold joustohaarukan ihmettelyä



Fraatti
19.06.2020, 16.04
Jees eli tosiaan potilas on otsikonmukainen joustohaarukka joka löytyy tuosta omasta sähkö Specialized Levo turbosta.
https://i.imgur.com/K49nu2q.png
https://trailhead.rockshox.com/en/specs/32t92003934

En ole tyytyväinen tuon toimintaan ja herkkyys on huono. Keula liukuu sisään "nykien" ja ranteet ovat tulleet kipeiksi ajaessa. Pyörällä ajettu noin 150km ja tuo taitaa olla toiminut uudesta saakka yhtä huonosti. Tässä vaiheessa ei tee mieli ostaa uutta kallista keulaa vaan miettiä jotain muuta parannusta tuon toimintaan. Paineet ja rebound säädetty spessun ohjeen mukaan eikä nämä kumpikaan tunnu vaikuttavan keulan herkkyyteen.

Muutama vinkki on löytynyt jossa on mainittu että pyörä kipataan selälleen ja odotellaan että öljy valuu pölytiivisteiden alla oleviin huopiin(ja pumppaillaan eestaas). Samoin jossain on mainittu että laskemalla paineet alas ja pumppailemalla keulaa aina 10psin paineen noston yhteydessä useaan kertaan voisi auttaa. Samoin koitin laittaa tipan silikoniöljyä stefan välistä muttei siitäkään tainnut olla oikein apua. Lienee siis pakko tehdä jotain muuta että tuon saa kuntoon.

Jos nyt oikein tulkitsen tuota räjäytyskuvaa niin mahtaako herkkyyteen vaikuttaa kun tiivisteiden rasvat, pölytiivisteet ja öljyt?
https://i.imgur.com/9mmUncR.png
https://www.sramconnect.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/gen.0000000006169-rev-a-service-manual-2020-2021-35-english.pdf

Fraatti
19.06.2020, 17.29
Varaosakatalogista löytyy myös SKF:n vähäkitkainen pölytiiviste (00.4318.045.004) tuohon "päivityksenä", kuinkan suuri vaikutus pölytiivisteellä on keulan herkkyyteen?
https://i.imgur.com/ubhzCX3.png
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/rockshox_spc_-_rev_h_1.pdf

Täällä arvostelussa on veikkailtu että öljyt ja rasvat yms ovat heikompia tässä vs muut paremmat keulat joka vaikuttaa herkkyyteen:
"I would suspect that RockShox is using a thicker grease and less sophisticated seals and bushings in the 35 to keep the cost lower than the Revelation. This will have some impact on the sensitivity of the fork, when run back to back with its pricier siblings."
https://www.bikeradar.com/news/rockshox-quietly-releases-budget-35-fork/


Se mitä tuossa nopeasti katsoin öljyjä niin näyttäisi että esim rockarin paremmassa lyricissä on notkeammat öljyt. Voiko 15W öljyn jalassa korvata huoletta 0W-30:llä? Erään jutun mukaan Rockshox käyttää 0W-30 öljynä jotain moottoripyörän moottoriöljyä(Maxima). Viskositeetin mukaan Castrol Magnatec 0W-35 on ilmeisesti samanlaista.
https://i.imgur.com/bJ2c0hT.png

Samoin o-rengas rasva näyttää olevan jotain muuta, parempaa ja liukkaampaa (RockShox Dynamic Seal Grease)?
Slick honey = sram butter ja slickoleum oli jossain mainittu että kelpaavat rasvoiksi o-renkaisiin. Pölytiivisteseen jossain oli mainittu Rock Shock pm 600 military grease ja mainittu ettei se sopisi oikein o-renkaisiin mutta on todella liukas itse pölytiivisteessä(toki tästäkin näyttää olevan mielipiteitä että on liian tahmeaa pölytiivisteessä käytettäväksi). Onko havaintoa asiasta että pitääkö tuo paikkaansa, tahmeus? Uudet pölytiivisteet ovat jo valmiiksi rasvattuja muttei tuosta taida haittaakaan olla vaikka pölytiivisteeseen pyöräyttää samalla uudet rasvat sisään kun tekee jalkaan öljynvaihdon/huollon?

RockShox Dynamic Seal Greasesta on mainittu pikaisen kuukkeloinnin perusteella että se sisältää teflonia ja voitelee pidempään kuin muut vaihtoehdot. Taidan hommata tuota, ajaakohan se asiansa myös pölytiivisteessä?

janik
19.06.2020, 17.46
Alajalkojen öljy on vain voitelua varten, joten sen viskositeetilla ei ole suurta merkitystä. Voisi ajatella että jäykkä öljy olisi parempi, koska voideltavat kohteet on ylhäällä, joten olisi hyvä ettei öljy valu heti alas.

Nosta stefat irti ja lorauta stefojen alla oleviin vaahtokumirenkaisiin reilusti öljyä. Myös pyörän pitäminen ylösalaisin voisi auttaa, olettaen että alajaloissa on öljyä mikä valuisi alas.

Ilmajousen avaaminen ja rasvaaminen sitten seuraavaksi jos öljyäminen ei auta. Ilmajouseen voisi ehkä pari pisaraa öljyäkin pudottaa, mutta ei liikaa, se valuu kuitenkin nega-puolelle ja muuttaa sen tilavuutta

Fraatti
19.06.2020, 18.08
Jousessa on paremmissa malleissa käytetty 0W-30 öljyä ja tässä 35 goldissa 5wt:sta. Voikohan oljyn vaihtaa ohuempaan ja onko siitä etua?

Tässä eri öljyjen viskositeetteja.
https://i.imgur.com/3vxjSro.png
http://www.peterverdone.com/suspension-fluids/

Fraatti
19.06.2020, 18.47
Alajalkojen öljy on vain voitelua varten, joten sen viskositeetilla ei ole suurta merkitystä. Voisi ajatella että jäykkä öljy olisi parempi, koska voideltavat kohteet on ylhäällä, joten olisi hyvä ettei öljy valu heti alas.

Nosta stefat irti ja lorauta stefojen alla oleviin vaahtokumirenkaisiin reilusti öljyä. Myös pyörän pitäminen ylösalaisin voisi auttaa, olettaen että alajaloissa on öljyä mikä valuisi alas.

Ilmajousen avaaminen ja rasvaaminen sitten seuraavaksi jos öljyäminen ei auta. Ilmajouseen voisi ehkä pari pisaraa öljyäkin pudottaa, mutta ei liikaa, se valuu kuitenkin nega-puolelle ja muuttaa sen tilavuutta

Ylösalaisin pitämisestä ei ollut apua.

Tuota kyseistä joustokeulaa ei ole kovin paljoa kehuttu ylipäätään joten siksi tekisi mieli saada tuohon jotain oleellista parannusta aikaiseksi sen sijaan että saisi toiminnan edes sellaiseksi mitä se alunperin pitäisi olla. Veljellä on samanmoinen fillari ja myös hänellä alkoi keula tahmaamaan.
Stafat saanee herkästi paikoilleen eikä työkalua tarvi kasauksessa?

Heikoin lenkki tuossa taitaa olla iskunvaimennus, motion control damper. Mietin että pitäisikö tilalla vaihtaa tälläinen ?
https://i.imgur.com/WHJCe4L.png

Fraatti
19.06.2020, 19.54
Alajalkojen öljy on vain voitelua varten, joten sen viskositeetilla ei ole suurta merkitystä. Voisi ajatella että jäykkä öljy olisi parempi, koska voideltavat kohteet on ylhäällä, joten olisi hyvä ettei öljy valu heti alas.


Taidat olla tuossa oikeassa. Monesta paikasta löytyy kehuja Fox 20wt goldista. Sisältää ilmeisesti molybdeeniä ja oma erinomaiset tartunta ja liukumisominaisuudet.
Sen sijaan jotkut ovat myös koittaneet moottoriöljyjä ja ne kaikki kokemukset eivät ole niin hyviä. Taidan skipata nuo moottoriöljyt suoraan.

Ilmeisesti kaikki tiivisteet eivät ole yhteensopivia tuon (ainakin foxin keulissa) öljyn kanssa vaan tuo öljy tulee tiivisteistä läpi. Foxeissa on maininta että pitää olla SKF low friction tiivisteet.

edit. hetkonen foxin ölppä ei taida taas pelata alle kymmenessä asteessa...
https://i.imgur.com/0rROFwY.png
https://ridemonkey.bikemag.com/threads/fox-20wt-gold-oil.267173/page-2

edit2. suunta taitaa kääntyä superglissin puoleen
https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/fox-20wt-gold-suspension-oil-1029270.html
https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/best-oil-servicing-fork-lowers-1127235.html

hakpas
19.06.2020, 23.36
Jos nyt kuitekin vain ajaisit sillä. 150km kokemuksella ei vielä kannata tuomita. Rengaspaineilla voi vaikuttaa paljonki tuntumaan. Miten on paineet?

stefa78
20.06.2020, 00.26
Uutta Lyrikkiä lukuun ottamatta, kaikki omat Rokkarit tähän asti ovat vaatineet alajalkojen ja ilmajousen huollon, että niihin on saanu herkkyyttä. Rokkarin sivuilta löytyy tähän hyvät ohjeet ja homman tekee tunnissa enempiä kiirehtimättä. Tätä vielä rasvaksi niin hyvä tulee: https://www.bike-discount.de/en/buy/r.s.p.-rsp-slickkick-fork-fat-50g-225782

Fraatti
21.06.2020, 17.37
Jos nyt kuitekin vain ajaisit sillä. 150km kokemuksella ei vielä kannata tuomita. Rengaspaineilla voi vaikuttaa paljonki tuntumaan. Miten on paineet?

Ei tuo taida ajamalla miksikään muuttua. Pikemminkin tahmaaminen taitaa vain lisääntyä.
Renkaissa on noin 1,6bar. Muuten jousitus valmistajan suosituksissa.
https://i.imgur.com/b7TzpFt.png


Uutta Lyrikkiä lukuun ottamatta, kaikki omat Rokkarit tähän asti ovat vaatineet alajalkojen ja ilmajousen huollon, että niihin on saanu herkkyyttä. Rokkarin sivuilta löytyy tähän hyvät ohjeet ja homman tekee tunnissa enempiä kiirehtimättä. Tätä vielä rasvaksi niin hyvä tulee: https://www.bike-discount.de/en/buy/r.s.p.-rsp-slickkick-fork-fat-50g-225782

Tuosta olen lukenut itsekin. Kuulemma moni keula on liian kuiva öljystä. Samalla tekisi mieli tehdä sitten muutakin upgradea samassa rytinässä. Ja mielellään löytää jostain sellaiset käärmeöljyt millä tuon muuten hiukan vaatimattoman keulan saisi mahdollisimman hyväksi. Fastin porukka sanoi että käyttävät alajalassa 5wt tai 10wt öljyjä. Olisi toisaalta mielenkiintoista tietää onko sillä oikeasti mitään väliä mitä öljyä siellä oikein on... :rolleyes:

Fraatti
21.06.2020, 19.12
Ennekuin pääsee keulan kimppuun niin täytyi lueskella löytyykö peukaloiden nivelien kipeytymisestä mitään juttua. Eikai tuo hyvääkään tee että ajamisen jälkeen niveliä särkee päivä pari... Ja löytyihän siitä.

Syy lienee huonosti itselle sopivat gripit, liian alas osoittavat jarrukahvat tai liian pienet hanskat jotka painavat peukalon juuresta.
https://forums.mtbr.com/rider-down-injuries-recovery/thumb-pain-462481.html
https://i.imgur.com/TJKkXTi.png


Vakuutuin Ergon GE1 gripeistä ja tuollaiset tarvinee hommata ennen seuraavaa ajoa...
https://www.ergonbike.com/en/article-ge1-evo.html

Tuossa oli kahvojen säätämisestä juttua. Kulma lienee maks 40 astetta, ehkä tyypillisemmin 20-30 astetta.
https://www.bikeradar.com/features/5-things-youve-got-wrong-with-your-mtb-setup/

Laars
21.06.2020, 22.16
Tuo on aika tyypillistä, että näkee monilla jarrukahvat todella alaviistossa. Paine kohdistuu silloin nimenomaan tuohon peukalon ja etusormen väliin.
Jokainen toki säätää niinkuin parhaalta tuntuu, mutta hyvä lähtökohta on koittaa säätää niin, että ranne on suorassa linjassa käden kanssa sormi jarrulla kun istut penkillä. Tällöin paine kohdistuu tasaisemmin kämmenelle.

Grippien kanssa kannattaa kiinnittää huomiota niitten paksuuteen. Jos on lyhyet sormet ja paksut gripit, niin yhdistelmä ei ole paras mahdollinen. Ergoneistakin on sitä normaalia ja ohuempaa slim mallia.

Joskus aikoinaan Rock Shox keulat tuli tehtaalta hyvinkin kuivana ja liikaa rasvaa ilmajousessa ja siitä on monille jäänyt käsitys, että näin olisi edelleen. Mitä olen uusia keuloja availlut lähivuosina, niin kaikissa on ollut öljyä reippaasti ja rasvan määrä ok.

kauris
21.06.2020, 23.18
Itse tein tänään 50 h huollon otsikon keulaan. Kyllä muuttui jälleen aivan toiseksi keulaksi. Nytkähdellen liikkuvuus vaihtui sulavaan liukuun. Aika likaisen näköistä oli vanha öljy ja melko likaiset foamit. Kumihuulissa oli jonkin verran vassua jäljellä. Ja alkukeväästä / kevättalvesta kuitenkin viimeksi huolsin. Silloin vaihdoin tiivisteet skf:n alkuperäistä parempiin, nyt vaihdoin vain vaahtomuovit ja laitoin uudet öljyt ja slick honeyta jälleen tiivisteisiin.

Fraatti
22.06.2020, 01.34
Itse tein tänään 50 h huollon otsikon keulaan. Kyllä muuttui jälleen aivan toiseksi keulaksi. Nytkähdellen liikkuvuus vaihtui sulavaan liukuun. Aika likaisen näköistä oli vanha öljy ja melko likaiset foamit. Kumihuulissa oli jonkin verran vassua jäljellä. Ja alkukeväästä / kevättalvesta kuitenkin viimeksi huolsin. Silloin vaihdoin tiivisteet skf:n alkuperäistä parempiin, nyt vaihdoin vain vaahtomuovit ja laitoin uudet öljyt ja slick honeyta jälleen tiivisteisiin.

Hyvä että tuosta on mahdollista saada kelvollinenkin. Pelkkien SKF:n tiivisteiden vaihdon eroa et ole tainnut huomata kun huolto on ollut samalla kertaa?

Itselle nämä ovat täysin vieraita juttuja ja koitan nyt löytää parhaan mahdollisen tervan tuonne jalkoihin. Sen verran tässä olen jo pähkinyt että hyvä viskositeetti 40 asteessa lienee jotain 50 ja 100 välissä. Öljyksi täytyy löytää joku synteettinen.

kauris
22.06.2020, 08.26
Älä mieti sitä öljyä liikaa. Jotain juoksevaa keulaöljyä vaikka motonetin moottoripyöräkeulojen valikoimasta. Itse laitoin toisen pyöräni Pike-keulahuoltoa varten ostamaani 0w-30 öljyä.

Tiivisteen vaihdon vaikutusta en pysty erottelemaan. Hyvin pieneksi veikkaan.

Fraatti
22.06.2020, 15.54
Älä mieti sitä öljyä liikaa. Jotain juoksevaa keulaöljyä vaikka motonetin moottoripyöräkeulojen valikoimasta. Itse laitoin toisen pyöräni Pike-keulahuoltoa varten ostamaani 0w-30 öljyä.

Tiivisteen vaihdon vaikutusta en pysty erottelemaan. Hyvin pieneksi veikkaan.

Kyllähän tuolla varmaan moni öljy ajaisi asiansa mutta yritän etsiä omaan makuun sitä "parasta" käärmeöljyä. :)
Taidan käydä hakemassa SKF:n pölytiivisteen ja uudet öljyt tuonne sisuksiin. Tuonne alajalkaan löysin nyt synteettisen vaihtoehdon, Silkolene 05 Synthetic Fork Oil jossa viskositeetti @40C on jotakuinkin sama kuin Rockshockin 0W-30 ja 15wt öljyssä eli jotain 40-50 välissä. Joku väitti että käyttävät tuota rokkarillakin jossain sovelluksissa.



https://i.imgur.com/qQrAGhw.png


Mahtaakohan muiden öljyjen vaihdosta olla muuta iloa kuin purkamisen ilo? Tuolta se paketti kai näyttää.
https://i.imgur.com/2mERJ6k.png

Tuo oikeanpuoleinen lienee SKF-versio tiivisteestä.
https://i.imgur.com/bQnfXvm.png

Fraatti
22.06.2020, 16.06
Muualle taidan laittaa Silkolene RSF 2.5wt joka on aavistuksen notkeampaa kuin alkuperäinen öljy.
Puolan kaiffareilla on täällä viskositeetti taulukko useammistakin öljyistä....
http://www.wichuworkshop.pl/amortyzacja/oleje-do-amortyzatorow/

Fraatti
23.06.2020, 00.45
Eipä tullut muuta tehtyä kuin vaihdettua skf:n pölytiivisteet ja vaihdettua öljyt. Silkoleveä ei ollutkaan liikkeessä hyllyssä ja olisi mennyt tilaustavaraksi niin Castrolin 5W-30 sai ajaa tuota öljyn virkaa.

Kyllähän noista tuli selkesti herkempiä tuon homman jälkeen. Pientä tahmeutta on silti havaittavissa vieläkin. Liekö sitten kyseisen keulan ominaisuus...
Mistäs tuo johtuu että toinen keula jäi todella jäykäksi täytön jälkeen? Tämä korjaantui kylläkin laskemalla paineet pois ja täyttämällä uudestaan niin että pumppasi keulaa tämän tästä...
Wanhat roipeet.
https://i.imgur.com/QvLGR09.png

kauris
23.06.2020, 07.59
Jospa negatiivisen ja positiivisen puolen paineet eivät tasautuneet. Itse huomasin, että täyttäessä paine laski aina välillä samalla kun pumppasi. Manuaalinkin mukaan normaalia, kun paineet siirtyy. Silti tein niin myös, että pumppasin ensin 40 psi, irrotin pumpun ja painelin keulaa. Sitten 60 psi ja sama juttu ja lopuksi 80 psi ja pumppailu. Sitten vielä kertaalleen pumppu kiinni ja se halutun 80 psi tarkistus.

grebe
23.06.2020, 08.00
Toinen keula? Huolsitko useamman keulan samalla kertaa? Jos täyttäessä keulaa/takaiskaria ei pumppaile välillä, paineet ei tasoitu negatiivipuolen kanssa ja jousesta tulee superjäykkä

f64
23.06.2020, 10.12
Muualle taidan laittaa Silkolene RSF 2.5wt joka on aavistuksen notkeampaa kuin alkuperäinen öljy.
Puolan kaiffareilla on täällä viskositeetti taulukko useammistakin öljyistä....
http://www.wichuworkshop.pl/amortyzacja/oleje-do-amortyzatorow/

valitsitko tämän Foxin 20wt goldin tilalle? Vai ostatko sitä tai jotain muuta?

Fraatti
23.06.2020, 11.21
Toinen keula? Huolsitko useamman keulan samalla kertaa? Jos täyttäessä keulaa/takaiskaria ei pumppaile välillä, paineet ei tasoitu negatiivipuolen kanssa ja jousesta tulee superjäykkä

Joo, veljellä on samanlainen pyörä & myös keula. Ekaan meni aikaa hiukan enemmän, toiseen taisi mennä puolituntia tai jonkunverran yli.
Tuossa taisi käydä niin että alkuun keula ei ollut kova mutta muutaman pumppailun jälkeen se oli kuin compression asetus olisi ollut puolessa välissä kiinni tai paine olisi ollut 1,5 kertainen tms.

Laitoin SKF:n tiivisteet mitkä löytyi r-techistä, 42€. Nämä olivat vihreät. Jos nyt tekisin saman homman uudestaan tilaisin ketjun alussa mainitun päivitystiivisteen jostain ulkomailta noin parillakympillä ja nämä olisivat mustat. Kuvia tihrustamalla tiivisteissä oli jotain pientä muutakin eroa. Tätä tuskin huomaa käytössä kuitenkaan.

Rockshox 35mm Skf Dust Seal Kit
https://i.imgur.com/XZ8vmfQ.png

00.4318.045.004
https://i.imgur.com/XZ8vmfQ.png

Tuo stefa oli muuten varsin ahdas painaa paikalleen kun tuossa on se putket yhdistävä kaari, crown, kruunu(?) tiellä. Itsellä ei ollut tälläistä asennustyökalua.
https://i.imgur.com/TBt58jJ.png

Vanhasta auton pyöränlaakerin sisäkoolista sai hiottua hiukan nurkasta pois jolloin tuolla sai painettua stefan paikoilleen. En tiedä olisiko jääny laittamatta paikoilleen kunnialla jos sopivaa kaulusta ei olisi ollut.
https://i.imgur.com/0XNz1e4.png

Fraatti
23.06.2020, 11.45
valitsitko tämän Foxin 20wt goldin tilalle? Vai ostatko sitä tai jotain muuta?

Tämä oli rockshoxin keula joten foxin 20wt ei olisi tänne edes kuulunut. Kuvittelin että hifistelen öljyjen kanssa ja katson jonkun paremman öljyn mutta tilanne ajatui nyt siihen että tiivisteet oli kädessä mutta öljyä ei ollutkaan kaupanhyllyllä. Siksi päädyin tuohon 5W-30 Castroliin jota löytyi omasta autotallin hyllystä ja on siis normaali auton moottoriöljy. Vaihdetaan sitten seuraavalla kerralla jotain muuta.

Silkolene RSF 2.5wt:n olisin laittanut tuonne keulan iskariin, alaosaan Silkolene 05 Synthetic Fork Oil, mutu sanoi näin. :)

Yleisestiottaen Foxin 20 goldia on kehuttu monessa paikassa että tuo on hyvä öljy yli 10 asteen lämpötilassa. Tuota on kuvailtu sanoilla "thick & sticky" eli tahmea ja paksu(viskositeetti noin 90@40c). Luulen että tässä on se ero normaaliin moottoriöljyyn. Eli paksuus ja tarttumiskyky on hyvä. Tuo slick kick tarttui myös niin käsiin ettei se meinaa lähteä käsistä edes pesemällä pois. Luulisin että myös tälläistä ominaisuutta kaivattaisiin myös tuonne "bath oilin" tai alajalan öljyyn. Luulen että tälläistä tarttumisominaisuutta ei ole normaalimoottoriöljyssä enkä sitä nyt kyllä enää toisten taitaisi laittaakaan.

Muutenkin mietityttää että milllä voimalla tuo öljy tuolta iskarin jalasta muka nousee ylös? Onneksi salvasin tuon varren (stanchion) slick kickillä kevyesti. 15ml on aika onneton määrä ja tuon huovankin öljynpidätyskyky tuntui varsin surkealle. Matkalla on kuitenkin vielä tuo toinen ohjuriholkkikin tuolla putkessa. Onko kaikki laakeriholkit muuten tälläisiä sileitä vai onko niissä joissain öljypoteroita tms?

https://i.imgur.com/mxJNM0H.png
https://i.imgur.com/SeL2QrN.png
(kuvat mtbr-foorumilta)

Laars
23.06.2020, 11.47
Kyllähän noista tuli selkesti herkempiä tuon homman jälkeen. Pientä tahmeutta on silti havaittavissa vieläkin. Liekö sitten kyseisen keulan ominaisuus...

Motion Control on hyvin perustason vaimennin, ei se siitä paremmaksi muutu :)
Charger tai Charger 2.1 on eri tasoa.

Se mikä tuota tahmeuden tunnetta voi aiheuttaa on liian kireät liukuholkit, eli juuri nuo mitkä on prässätty tuonne alajalkaan noitten vaahtomuovirinkuloiden alle. Tuo on aika yleistä. Niitä pystyy muokkaamaan, ainakin ennen Fillariosa pystyi tekemään, mutta tuskin maksaa vaivaa tässä tapauksessa. Kun jokusen verran kuluu, niin varmaan paranee.

Pölytiivisteen sisäpuolelle kannattaa sivellä slick kickkiä ihan reippaasti.

f64
23.06.2020, 12.03
Fraattille kiitokset vastauksesta!
Tilasin ebaystä muovisen työkalun jolla stefa pitäisi olla helpompi painaa paikalleen. Tuo kuvassa oleva punainen alumiininen on aika kallis..

Fraatti
23.06.2020, 12.16
Motion Control on hyvin perustason vaimennin, ei se siitä paremmaksi muutu :)
Charger tai Charger 2.1 on eri tasoa.

Se mikä tuota tahmeuden tunnetta voi aiheuttaa on liian kireät liukuholkit, eli juuri nuo mitkä on prässätty tuonne alajalkaan noitten vaahtomuovirinkuloiden alle. Tuo on aika yleistä. Niitä pystyy muokkaamaan, ainakin ennen Fillariosa pystyi tekemään, mutta tuskin maksaa vaivaa tässä tapauksessa. Kun jokusen verran kuluu, niin varmaan paranee.

Pölytiivisteen sisäpuolelle kannattaa sivellä slick kickkiä ihan reippaasti.

Tiivisteen huuleen tuli sivelttyä slick kickiä sen mitä sinne sai mahtumaan.

Joku kaiffari oli purkanut tälläisen ja siellä oli mainittu että tahmeutta oli aiheuttanut rebound damper vaikka iskari oli ollut purettuna. Kokonaisuuden liukkaus taitaa tulla noiden osien ja öljyjen yhteivaikutuksesta. Sekä tietysti noiden holkkien ja muidenkin osien pinnalaadun summana. En tiedä sitten mikä osuus itse vaimentimella on tähän kokonaisuuteen.
https://i.imgur.com/8j07ezo.png

https://i.imgur.com/eZ9EPbG.png

Noista ahdistavista holkeista itsekin luin jostain. Kuitenkin tuolla missä oli tälläinen purettuna oli mainittu että holkit eivät ahdistaneet ainakaan juuri tuossa yksilössä. Hoonaamalla noita saanee hiukan väljemmiksi. Veljen fillarin keula on hiukan herkempi sekä ennen remonttia että remontin jälkeen. En tiedä johtuuko se juuri tuosta hienoisestä kulumisesta. Tuolla on ajettu joku +500km ja omalla vasta noin 150km. Ennen remonttia keuloissa oli kuitenkin tahmeudessa huomattava ero ja kuulemma tämä toinen ei ollut koskaan tahmannut samalla tavalla kuin tuon oman pyörän keula.

Tälläinenhän tuo vakio keulan vaimennin on. Mäntä taitaa työntää öljyn tuonne ylös jostain reijästä ja liekö siinä joku ylipaineventtiili jottei paine nouse liian korkeaksi? Takaisinvirtausta säädetään sitten jollain läpällä ja estetään sen väärä suunta takaisku venttiilillä?

Näihin fillareittein keuloihin ei ole koskaan aikaisemmin tullutkaan koskettua ja ovat aivan vieraita itselle.

Fastin vaimennin toimii näin.
https://youtu.be/8NCC_jDTwHs?t=86

jonitzi
23.06.2020, 12.54
Itsellä 35 Gold, ajettu nyt noin 300-400km ja alkanut takertelemaan. Varsikin kun paikoillaan huomaa niin tuntuu ns. ''pykäliä''.
Vertasin Cubessa olevaan Reconiin niin liike huomattavasti sulavampi.
Kannattaakohan vaahtomuovirinkuloita koittaa pestä ja öljytä uudestaan vai odottaa suosiolla että saa uudet osat?

kauris
23.06.2020, 13.32
Voi ne putsata isopropanolilla. Siitä löytyy ohjevideoita. Suihkuttaa isopropanolia ja painelee imukykyisen paperin välissä. Toistaa puhtaaseen kohtaan paperia kunnes puhdas. Takaisin laittaessa suosittelen asentamaan ensin vanhat vaahtomuovit paikoilleen ja vasta sen jälkeen ruiskulla lisää öljyä niin kauan kun rinkulat öljyä imee. Jos kastat vanhat puhdistetut rinkulat öljyyn imaisee ne öljyä ja turpoavat niin, että halkaisija kasvaa huomattavasti ja rinkulan keulaan asentaminen on erittäin hankalaa. Tahtoo jäädä rypylle. Jos vaihtaa kokonaan uudet, ne voi kastaa öljyssä ja asentaa. Silloinkin voi vielä lääkeruiskulla tms vähän liruttaa öljyä asentamisen jälkeen lisää.

videon kohta 3.20 eteenpäin. https://youtu.be/q71iSEEuiw0

edit. isopropanolia voi laittaa perus suihkepulloon. Mulla on joku parin euron kasviensuihkuttelupullo :)
Ja isopropanolia on esim tää crystal bensiinin jäänestoaine. https://kauppa.latvala.com/kauppa/crystal-bensiinin-jaanesto-1-l/

Fraatti
23.06.2020, 13.33
Itsellä 35 Gold, ajettu nyt noin 300-400km ja alkanut takertelemaan. Varsikin kun paikoillaan huomaa niin tuntuu ns. ''pykäliä''.
Vertasin Cubessa olevaan Reconiin niin liike huomattavasti sulavampi.
Kannattaakohan vaahtomuovirinkuloita koittaa pestä ja öljytä uudestaan vai odottaa suosiolla että saa uudet osat?

Itse vaihtaisin samalla kertaa nuo paremmat stefat. Siinä tulee myös nuo vaahtomuovit mukana. Epäilen kuitenkin että stefojen/pölyrenkaiden vaikutus on marginaalinen kokonaisuuteen ja suurempi vaikutus on putkien ja stefojen rasvaamisella sekä uusilla öljyillä.

hece
23.06.2020, 15.56
Minulla taloudessa on 120mm jäykkäperässä Rock Shox Judy Gold RL. Eri keula siis mutta oireet hyvin samankaltaiset, erittäin pykältäen painuu sisään. Vaimenninkin RL-mallissa Motion Control. Tuossahan on 30mm alajalat, joten keula on aika letku ja sisäänpainettassa on suuri merkitys missä kulmassa keulaa painaa. Vaihdoin tuohon melko uutena alajalkoihin Foxin gold 20 öljyt, ja tilanne parani hiukan. Suurin osa pykälistä on kuitenkin vielä jäljellä. Ilmapuoleen tai vaimentimeen en koskenut.

jonitzi
01.07.2020, 11.06
Mistä olette hommanneet noita ''parempia'' stefoja?
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/skf-fork-seal-kit-for-rock-shox-boxxer-rc-team-rc-lyric-rc-rc2-dh-rct3-35-mm/137524323/p Sopiiko nämä?
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/rockshox-suspension-oil-pike-lyrik-b1-yari-lowerlegs/136003523/p Ajaako moottoriöljy saman kuin tämä vai onko näissä paljonkin eroja?

Fraatti
01.07.2020, 15.44
Mistä olette hommanneet noita ''parempia'' stefoja?
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/skf-fork-seal-kit-for-rock-shox-boxxer-rc-team-rc-lyric-rc-rc2-dh-rct3-35-mm/137524323/p Sopiiko nämä?
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/rockshox-suspension-oil-pike-lyrik-b1-yari-lowerlegs/136003523/p Ajaako moottoriöljy saman kuin tämä vai onko näissä paljonkin eroja?

Esim r-techistä Tampereelta löytyy juuri ko tiivisteitä. Maksaa noin 40€, en osaa sanoa onko tiivisteet tuon väärti. Rockshoxin alkuperäisellä varaosanumerolla 00.4318.045.004 tiivisteet saa halvemmalla. Esim tässä noin 20€ + pk. Toki toimituksessa menee aikaa.
https://www.hibike.com/rockshox-skf-wiper-seal-kit-gasket-kit-fur-p41c7292f70a541f513d6846acce29bfc#var_22630597

Eräs pölytiivistevalmistaja sanoo nettisivuillaan että laita moottoriöljyä alajalkoihin. Ajanee asiansa mutta uskoisin että parempiakin vaihtoehtoja on. (esim tarttumisominaisuudet parempia[ajatellen esim sitä että miten öljy kulkeutuu tuonne ylös])
Luulen että jos öljyt ja muuten paikat käy läpi niin suurimman vaikutuksen tekee rasva (esim itsellä tuo slipkick). Toki täälläkään keula ei ole korjaantunut pysyvästi vaan tahmeutta esiintyy vieläkin joskin vähemmän. Näin jälkikäteen harmittaa kun en purkanut koko keulaa paloksi. Samalla olisi nähnyt että mitä nuo iskari ja ilmajousi ovat syöneet ja samalla uusinut öljyt/voidellut paikat. Löysin viitteitä että iskarin reboundi saattaa itsessään jumittaa.

jonitzi
01.07.2020, 16.54
Ajattelin talven aikana tehdä täyshuollon sitten. Toki voisi nyt tilata koko setin mutta sitten jäisi noi mahdollisesti paremmat stefat kokeilematta.
Ajaakohan Sram Butter Gearse asiansa vai onko slipkick huomattavasti parempi vaihtoehto?

sboke
01.07.2020, 18.01
kyllä se alajalkojen huolto on itsellä vaikuttanut paljon herkkyyteen. jotain motonetin halpaa keulaöljyä laittanut. ei ole tarvinnut 40e tiivisteitä tai speciaali buttereita ostaa.

todella huomattava ero alkutahmeudessa jos ei ole huoltanut

hakpas
01.07.2020, 21.17
Tossa on hyvät tiivisteet. Olematon kitka ja pitää sotkut ulkopuolella.
https://www.bike24.com/p2308791.html

grebe
01.07.2020, 23.24
Eikö noiden stefojen kitkat ole aika pieni osuus verrattuna muihin kitkoihin, jotka vaikuttaa tahmeuteen. Lähes merkityksettömän pieni osuus? Noita lepokitkan voitettavia pintoja on pirusti keuloissa, niin ilma kuin iskaripuolella. Jos keula pykältää, se pykältää, vaikka ottaa stefat pois kokonaan.

Huolto kyllä auttaa aina jonkin verran. Ei se hiekkapöly voiteluöljyjen seassa ainakaan pienennä kitkaa. Hyvin hyvin pieni ero lepokitkan muutoksesta tulee siis itse stefojen vaihdosta. Mun mielestä.

hakpas
01.07.2020, 23.40
Totta tuokin, mutta.. Itsellä oli Pikessä uutena niin tiukat tiivisteet että ne selvästi takersi hieman, tuskin tosin polulla olis huomannu mutta eikös se olekin tärkeintä että keula tuntuu herkältä parkkipaikalla:)
Tiivisteen tärkeä tehtävä on pitää voiteluaineet sisällä ja muut kamat ulkona.

grebe
01.07.2020, 23.45
^ Just noin. Sitä herkempänä keula kestää pidempään, kun lika pysyy pois jaloista. Stefan pitää olla tiivis ja toki mielellään mahdollisimman vähäkitkainen. Ilman voiteluainetta välissä harva on. Huollossahan tämäkin käytön jäljiltä tuleva epäkohta aina korjataan.

stefa78
02.07.2020, 01.23
Luulen että jos öljyt ja muuten paikat käy läpi niin suurimman vaikutuksen tekee rasva (esim itsellä tuo slipkick). Toki täälläkään keula ei ole korjaantunut pysyvästi vaan tahmeutta esiintyy vieläkin joskin vähemmän. Näin jälkikäteen harmittaa kun en purkanut koko keulaa paloksi. Samalla olisi nähnyt että mitä nuo iskari ja ilmajousi ovat syöneet ja samalla uusinut öljyt/voidellut paikat. Löysin viitteitä että iskarin reboundi saattaa itsessään jumittaa.

Ilmajousi kannattaa ehdottomasti avata ja rasvata tuolla slickickillä alajalkojen huollon yhteydessä. Se ei montaa minuuttia vie kun keula on muutenkin levällään ja sillä on suuri vaikutus juurikin tuohon herkkyyteen.

Fraatti
02.07.2020, 09.20
Eikö noiden stefojen kitkat ole aika pieni osuus verrattuna muihin kitkoihin, jotka vaikuttaa tahmeuteen. Lähes merkityksettömän pieni osuus? Noita lepokitkan voitettavia pintoja on pirusti keuloissa, niin ilma kuin iskaripuolella. Jos keula pykältää, se pykältää, vaikka ottaa stefat pois kokonaan.

Näitä samoja RS 35 goldeja on nyt itsellä ja kahdella eri tutulla. Kaksi pykältää sisään mennessään ja yhdessä tuntuu klappia kun etujarrun painaa pohjaan ja liikuttelee pyörää eestaas. Taitaa koko juttu juontaa juurensa tuolta puslista.

Jos nyt muistan oikein niin jossain oli juttua että näitä on lähtenyt maailmalle liikeelle liian tiukoilla puslilla/holkeilla ja valmistaja on myöhemmin muuttanut toleranssiaan väljemmäksi. Tämä selittäisi sen että miksi kaksi keulaa jumittaa jonkinverran ja yksi liukuu sisään pehmeästi mutta siinä on taas muuten välystä. Viimeinen olisi siis tuoreempaa valmistuserää.

Itseasiassa kaverin Giant Trance E+1 2020 mallisessa FOX 36:ssa on myös klappi keulassa samalla tavalla testattuna. Tätä ei huomaa kuin äänestä nytkyttämällä pyörää eestaas.

Anaxagore
02.07.2020, 10.53
Näitä samoja RS 35 goldeja on nyt itsellä ja kahdella eri tutulla. Kaksi pykältää sisään mennessään ja yhdessä tuntuu klappia kun etujarrun painaa pohjaan ja liikuttelee pyörää eestaas. Taitaa koko juttu juontaa juurensa tuolta puslista.

Jos nyt muistan oikein niin jossain oli juttua että näitä on lähtenyt maailmalle liikeelle liian tiukoilla puslilla/holkeilla ja valmistaja on myöhemmin muuttanut toleranssiaan väljemmäksi. Tämä selittäisi sen että miksi kaksi keulaa jumittaa jonkinverran ja yksi liukuu sisään pehmeästi mutta siinä on taas muuten välystä. Viimeinen olisi siis tuoreempaa valmistuserää.

Itseasiassa kaverin Giant Trance E+1 2020 mallisessa FOX 36:ssa on myös klappi keulassa samalla tavalla testattuna. Tätä ei huomaa kuin äänestä nytkyttämällä pyörää eestaas.

Tuo ei yleensä ole luotettava tapa testata keulan klappia. Jarrupalat monesti pääsee liikkumaan jarrusatulassa sen verran että tulee liikettä. Joten tuolla tavalla testataan vain jarrupalojen klappia.

Lisäyksenä vielä sekin että jos fillarissa on 6-pulttilevyt kiinni centerlock-adapterilla, saattaa siitäkin tulla klappia.

grebe
02.07.2020, 13.47
Jos se keulaa sisään painava voima tulee keulan suuntaisesti, niin lepokitka jää minimiin ja keula lähtee painumaan herkimmin kasaan. Näinhän ei parkkipaikalla stongasta painelemalla tapahdu. No ehkä etujarru pohjassa etuviistoon painelemalla. Eli se keulakulma vaikuttaa myös miltä keula tuntuu.

Jos liukuputkien ja jalkojen "liukuholkkien" välissä on tuntuvaa klappia, niin keula lähtisi saman tien vaihtoon. Ei voi toimia jouhevasti pykältämättä. Eikä semmoisessa pölystefat pidä tai pitää olla tiukat stefat, ettei ala irvistää putken ja huulen välistä. Välyksetön keula joustaa jo itsessään riittävästi koko keulan rakentaan osalta.

Fraatti
02.07.2020, 21.46
Jos se keulaa sisään painava voima tulee keulan suuntaisesti, niin lepokitka jää minimiin ja keula lähtee painumaan herkimmin kasaan. Näinhän ei parkkipaikalla stongasta painelemalla tapahdu. No ehkä etujarru pohjassa etuviistoon painelemalla. Eli se keulakulma vaikuttaa myös miltä keula tuntuu.

Jos liukuputkien ja jalkojen "liukuholkkien" välissä on tuntuvaa klappia, niin keula lähtisi saman tien vaihtoon. Ei voi toimia jouhevasti pykältämättä. Eikä semmoisessa pölystefat pidä tai pitää olla tiukat stefat, ettei ala irvistää putken ja huulen välistä. Välyksetön keula joustaa jo itsessään riittävästi koko keulan rakentaan osalta.

Kyllä tuolla välys on jo vakionakin. Niistä sopivista välyksistä on mm täällä juttua: https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/tight-bushings-%3D-harshness-1129699.html

Keulaa alas painellessa voi itse valita suunnan painamalla jarrua. Putkien suuntainen liike on luonnollisesti se jouhevampi suunta kuin painaa pelkästään alaspäin.

Jalkojen puslaongelmien/holkki tms takia noita jalkoja on mennyt vaihtoonkin näistä rs 35:sta.

Fraatti
02.07.2020, 21.57
Tuossa liian tiukka foxi
https://streamable.com/fo2mqs

hoonattuna sopivaan välykseen
https://streamable.com/gi5pwj

grebe
02.07.2020, 22.03
^ Selkee homma. Sopiva välys on erilaisia kuin väljä, jota tarkoitin. Sopiva on aina sopiva. Ei oo vielä onneksi itselleni sattunut liian tiukkaa tai väljää keulaa kohdalle, niin ei ole kokemusta.

Laars
02.07.2020, 23.01
Oli tuossa jokunen viesti sitten kuva noista Gold 35 liukuholkeista, onko tosiaan niin, että ne on umpinaiset? Huolsin juuri oman Piken ja siinä liukuholkit on ympäriinsä uritettu, että öljy pääsee liikkumaan.

Joskus aikoinaan minulla oli Boxxer, jossa oli liukuholkit niin väljät, että klappasi tuntuvasti, kun pitää kättä alajalan ja liukuputken liitoksen kohdalla ja nytkyttelee eestaas, niin sen tuntee helposti.
Eiköhän lähes kaikki keulat oli tehtaalta pikkasen liian kireitä, mutta harva sitä huomaa tai jaksaa kiinnostaa.

Fraatti
03.07.2020, 12.29
Oli tuossa jokunen viesti sitten kuva noista Gold 35 liukuholkeista, onko tosiaan niin, että ne on umpinaiset? Huolsin juuri oman Piken ja siinä liukuholkit on ympäriinsä uritettu, että öljy pääsee liikkumaan.

Joskus aikoinaan minulla oli Boxxer, jossa oli liukuholkit niin väljät, että klappasi tuntuvasti, kun pitää kättä alajalan ja liukuputken liitoksen kohdalla ja nytkyttelee eestaas, niin sen tuntee helposti.
Eiköhän lähes kaikki keulat oli tehtaalta pikkasen liian kireitä, mutta harva sitä huomaa tai jaksaa kiinnostaa.

Joo, kyllä ne näkemieni kuvien perusteella siltä näytti. En huomannut itse katsoa asiaa niin tarkkaan omasta haarukasta kun tuo oli levällään. Tosin tarkkasilmäinen huomaa niissä holkeissa jotain muutakin kummallista.

Klapiksi tuo kaverikin mainitsi omansa RS 35:n väljyyden. Livenä en ole nähnyt mutta puhelimessa kuulin kun nytkytteli pyörää että klopina keulasta kuuluu myös puhelimen välityksellä. Kai sitä on sitten riittävästi. :)

jtsavola
08.07.2020, 22.19
Minäkin 35 goldiini tein 1000km kohdalla 50h huollon, kun öljyt ja rasva vihdoin saapuivat. Ehkä se alkutahmeus hiukan väheni mutta tahmeahko se on silti edelleen. Laitoin Rockshoxin 15wt öljyä 10ml molempin putkien alarei-istä sekä huopatiivisteeseen sen verran että reilusti kastui. Ja military greasea yläpään tiivisteisiin. Huollon jälkeen havaitsin, että keulasta kuuluu aika kova hydrauliikan ryystävä ääni nopeissa keulan ulosjoustoissa pomppujen jälkeen. En ole ääntä aikaisemmin noteerannut. Menikö joku pieleen vai kuuluuko ääni asiaan? Rebound nupikan asennolla ei tunnu olevan vaikutusta ääneen. Ja ilmauksen tein nostamalla painetta erissä ja painelemalla välillä keulaa kasaan.

grebe
08.07.2020, 22.40
Toimiiko se rebound vielä? Vaihdoitko myös iskarin yläpäähän öljyt, vai pelkkiin alajalkoihin?

jtsavola
08.07.2020, 23.28
Toimiiko se rebound vielä? Vaihdoitko myös iskarin yläpäähän öljyt, vai pelkkiin alajalkoihin?

Rebound tuntuisi toimivan. Ja kun nyt testasin uudelleen niin onhan se ääni isompi kun nupikka käännetty täysin myötäpäivään. Se isompi kohaus tulee kun eturenkaan nostaa nopeasti alaspainalluksen jälkeen ilmaan asti. Tein vain rokkarin ohjeen mukaan 50h huollon toimenpiteet. Eli en vaihtanut muita öljyjä kuin ne mitä alajaloista tuli ulos kun alapää irrotetaan.

grebe
08.07.2020, 23.32
Rebound tuntuisi toimivan. Ja kun nyt testasin uudelleen niin onhan se ääni isompi kun nupikka käännetty täysin myötäpäivään. Se isompi kohaus tulee kun eturenkaan nostaa nopeasti alaspainalluksen jälkeen ilmaan asti. Tein vain rokkarin ohjeen mukaan 50h huollon toimenpiteet. Eli en vaihtanut muita öljyjä kuin ne mitä alajaloista tuli ulos kun alapää irrotetaan.Säädöt vaan kohdilleen ja kovaa ajoa sitten.

jtsavola
08.07.2020, 23.44
Säädöt vaan kohdilleen ja kovaa ajoa sitten.

Niin kai se on tehtävä ja tulpat korviin :)

grebe
09.07.2020, 00.04
Niin kai se on tehtävä ja tulpat korviin :)Kyllä se rebound niistää aina. Mitä tiukempi paluuvaimennus, sitä enemmän se suhisee. Jos se ryystää ilmaa äänestä päätellen, kuulostaisi, että öljyä on liian vähän. Mutta tossahan oli vain voiteluöljyt alajalassa? Vai miten se toimii? Onko 10 ml varmasti oikea määrä iskarin alajalassa?

jonitzi
09.07.2020, 10.40
Mitä eroa on 15wt ja 0w-30 öljyillä?
Paikasta riippuen molempia myydään alajalkoihin?

jtsavola
09.07.2020, 15.48
Kyllä se rebound niistää aina. Mitä tiukempi paluuvaimennus, sitä enemmän se suhisee. Jos se ryystää ilmaa äänestä päätellen, kuulostaisi, että öljyä on liian vähän. Mutta tossahan oli vain voiteluöljyt alajalassa? Vai miten se toimii? Onko 10 ml varmasti oikea määrä iskarin alajalassa?

Tarkistin ja niin ohje väittää

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/gen.0000000005886-sm-2020-35-english-rev-a.pdf&ved=2ahUKEwjv4dLEi8DqAhXKAhAIHXwsDooQFjAAegQIBhAC&usg=AOvVaw2c9wRklRaMxMt0WZZGlV1H

Fraatti
09.07.2020, 21.54
Mitä eroa on 15wt ja 0w-30 öljyillä?
Paikasta riippuen molempia myydään alajalkoihin?

OW-30 pysyy notkeana myös kylmässä. Tuota käytetään mm Lyrikissä. 35 goldiin on speksattu virallisesti 15wt. wt tarkoittaa viskositeettia jossain tietyssä lämpötilassa. xW-xx öljyissä eka lukema tarkoittaa viskositeettia kylmässä ja jälkimmäinen numero lämpöisessä.

https://www.rccaraction.com/silicone-oil-explained-weight-w-wt-versus-cst/

Fraatti
09.07.2020, 22.09
Kyllä se rebound niistää aina. Mitä tiukempi paluuvaimennus, sitä enemmän se suhisee. Jos se ryystää ilmaa äänestä päätellen, kuulostaisi, että öljyä on liian vähän. Mutta tossahan oli vain voiteluöljyt alajalassa? Vai miten se toimii? Onko 10 ml varmasti oikea määrä iskarin alajalassa?

Tuo 35 goldi on varustettu motion control vaimetimella missä on öljy ja ilmaa sekaisin, onko tuo nyt sitten emulsiovaimennin tyypiltään. Esim lyrikin parhaassa mallissa on charger damper jossa ei ole ilmaa joukossa. Tuo näkyy täyttömääristäkin kun lyrikin kohdalla on bleed eli ilmataan ja 35 goldissa 170ml.

Dampers: RochShox Charger Damper
With a fully sealed bladder to keep suspension oil and air free, the Charger is RockShox's best damper. The latest 2.1 version sees changes in the valving to help the fork sit higher up in the travel by allowing less high-speed compression, more usable low-speed compression damping and additional rebound control. The updated version also gets SKF seals in the upper and lower leg, and a new piston wear band inside the damper claimed to reduce friction over its predecessor.
There are three versions of the Charger damper, the RC, RCT 3 and RC2, each of which offers different levels of compression adjustment.

Dampers: Motion Control
The Motion Control damper is RockShox's mid-range emulsion damper — it’s not a sealed unit meaning air can mix with the oil as the fork actuates, leading to less controlled damping after repeated hits.

https://www.bikeperfect.com/features/rockshox-forks-overview-2020-models-details-pricing-and-specification (https://www.bikeperfect.com/features/rockshox-forks-overview-2020-models-details-pricing-and-specification)

https://i.imgur.com/bJ2c0hT.png

Täällä on selitetty kuinka tuo motion control vaimennin toimii.
https://bikerumor.com/2010/08/20/tech-article-how-rockshox-motion-control-works/

grebe
09.07.2020, 23.46
^ Kiitos vaivannäöstä ja selvennyksestä. Itselläni on rokkari chargerilla ja Fox grip2:llä, joten ei tästä mallista kokemusta.

kauris
10.07.2020, 10.49
Ja niin kuin taulukosta näet, alajalassa 10 ml on se oikea määrä ja sitä ei saisi ylittää. Vaimenninpuolella on yläjalassa se isompi määrä. Sekin on hyvä laittaa oikein muutaman ml tarkkuudella jotta vaimennuspuoli toimii ja säädöillä on vaikutusta

Fraatti
16.07.2020, 14.37
Rokkarilla lienee ollut hiukan haasteita noiden holkkien välyksissä. Näin eilen kaverin jolla on sama RS 35 keula ja tuossa putkissa ja alajaloissa oli selkeä välys. Tahmeevat lienevät näitä missä välys on varsin pieni. Tämä missä oli klappia liukui kuitenkin helposti mutta kaveri sai Helkamalta välyksen takia uuden keulan tilalle. Laitoin tämän vain tähän jos joku painii vielä noiden ongelmien kanssa...

Fraatti
16.07.2020, 14.54
Rokkarilla lienee ollut hiukan haasteita noiden holkkien välyksissä. Näin eilen kaverin jolla on sama RS 35 keula ja tuossa putkissa ja alajaloissa oli selkeä välys. Tahmeevat lienevät näitä missä välys on varsin pieni. Tämä missä oli klappia liukui kuitenkin helposti mutta kaveri sai Helkamalta välyksen takia uuden keulan tilalle. Laitoin tämän vain tähän jos joku painii vielä noiden ongelmien kanssa...

Fraatti
23.07.2020, 15.55
Täältä löytyy myös juttua tuosta 35:sta.
https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-35-gold-rl-disassemble-%96-what%92s-inside-1142709.html (https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-35-gold-rl-disassemble-%96-what%92s-inside-1142709.html#post14886245)

jonitzi
18.08.2020, 09.38
Eilen tuli yhtäkkiä tehtyä alajalkojen pikahuolto. Uusia tiivisteitä ei ollut joten mentiin ihan putsauskella ja uusilla rasvoilla.
Huoparenkaat pesin ja öljysin uudestaan, öljynä toimi moottoriöljy.
Paikoillaan keulaa painaessa ollut tahmeus katosi. Se että toimiiko ajossa oikeasti paremmin niin en osaa sanoa mutta ainakin päänsisällä toimii :D

Fraatti
27.09.2020, 18.09
Fastin vaimennin ei näytä sopivan 35 goldiin: https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/fast-suspension-rockshox-35-gold-%3D-fail-1153085.html :seko:

pyorapetteri
15.09.2021, 23.09
Tiedoksi tännekin: tämä keula tuli siis Verkkiksen GZR:n mukana ja meni vajaassa vuodessa täysin tönköksi. Vein Verkkikseen, josta lähettivät maahantuojalle. Kolmen viikon odottelun jälkeen sain haarukan takaisin. Ei maksanut mitään, eli takuuseen meni, ja alajalat oli vaihdettu. Mitään työselostetta en kuitenkaan saanut. Voisi veikata, että tyyppivika (liian tiukat tms puslat/alajalat) on siis todellinen ja että maahantuoja toimii sen mukaisesti. Nyt uusittu haarukka toimii kuin uusi, ja tällä kelpaa kyllä ajella.

Uuno1
10.10.2022, 10.33
Jännä juttu tuo 35: sisuskalut näyttävät samalta kuin Yarissa, jossa ei ole oman kokemuksen mukaan tahmeutta tai klappia eivätkä arvostelutkaan nostanut sellaista esiin.

Onko tässä sitten vedetty mitä mutkia suoraksi alajalkojen sisuksien suhteen että saatiin hintaa alas?

mr2
30.11.2022, 16.04
Tuli ostettua pyörä jossa on tämä keula ja seuraavaa ongelmaa heti alkuun. Eli paineet kunnossa mutta keula imasee itsensä takaisin ajossa heti muutamien metrien jälkeen, ilmeisesti kova imu negatiivi kammiossa? Mikä kannattaa kokeilla näin alkuun?

Benny
30.11.2022, 18.26
Tuli ostettua pyörä jossa on tämä keula ja seuraavaa ongelmaa heti alkuun. Eli paineet kunnossa mutta keula imasee itsensä takaisin ajossa heti muutamien metrien jälkeen, ilmeisesti kova imu negatiivi kammiossa? Mikä kannattaa kokeilla näin alkuun?

Jos ei ole uusi keula, niin kokeilisin itse vaihtaa ilmajousen tiivisteet.