PDA

Näytä tavallinen näkymä : Perinteinen maantiepyöräkö vai sähkö ostoskoriin ?



izmo
15.06.2020, 13.15
Perinteinen maantiepyörä oli jäänyt varaston nurkkaan pariksi vuodeksi ja loppujen lopuksi tuli hävitettyä se pois jaloista mutta eilen sopiva hellepäivä niin kiersin reilun sadan kilometrin lenkin sähkö maasturilla käyräsarvien kanssa ja mietin että hommahan vois olla hauskaa sähkö avusteisella maantiepyörällä. Jossain vaiheessa kumminkin perinteiset maantiepyörät vähenee ja sähkö tulee mukaan...

nure
15.06.2020, 15.10
Onhan nuo hienoja ja kun painokin tippunut tuonne 12kilon nurkille niin voi sellaisen nurkkiin hankkia jos tulee sellainen fiilis. Cannondale TopStone Lefty kiikarissa, ei ehkä maantie mutta mukava yleispyörä...

Keskiäkäinen lohjalainen
15.06.2020, 18.12
Perinteinen maantiepyörä oli jäänyt varaston nurkkaan pariksi vuodeksi ja loppujen lopuksi tuli hävitettyä se pois jaloista mutta eilen sopiva hellepäivä niin kiersin reilun sadan kilometrin lenkin sähkö maasturilla käyräsarvien kanssa ja mietin että hommahan vois olla hauskaa sähkö avusteisella maantiepyörällä. Jossain vaiheessa kumminkin perinteiset maantiepyörät vähenee ja sähkö tulee mukaan...

Ymmärrän sähköavusteisuuden maastureissa ja vältän siksi sähkömaasturin koeajoa, koska todnäk päätyisin ostamaan sellaisen. En kuitenkaan ymmärrä nykyspeksien mukaista sähkömaantiepyörää. Maantiepyörälle tyypillinen ajonopeus jopa minulla nimittäin alkaa siitä, mihin sähköinen avustus loppuu, eli on yli 25km/h. Toki sähkö auttaa ylämäessä, mutta turmeleeko avustuksen häviäminen ja akun & moottorin lisäpaino tasamaalla ajaessa fiiliksen?

hcf
15.06.2020, 18.20
Kyllä ne taitaa harrastelija porukoissa ajaa suunilleen sitä 25km/h keskivauhtia.
Mutta eiköhän tuon saa kiihytettyä nopeampaanki kyytiin säästyneillä voimilla. Mikäli semmosia on

Jotku ajaa noilla sähkäreillä palautuslenkkejä. Ei tarvi puristaa

Mikkomoe
15.06.2020, 18.27
Sitä mäkin vähän mietin, kumman pyörän valitsee jos saa koeajaa viikon ajan kumpaakin, kunnon maantiepyörää vai sähkömaantiepyörää.. maantiepyörä on ylivoimainen tasamailla ja alamäissä. Kunto nousee vähä vähältä, keskinopeudet kasvaa kuukausi kuukaudelta.

Sähkömaantiepyörä on mukava ylämäissä, akkujen yms paino voi olla häiritsemässä fiilistä tasamaalla..

Oma kokemus vaimon tavallisesta sähköpyörästä, ajoin sillä jotain 20km yhtäsoittoon, suoralla tiellä tylsistyin polkemisen helppouteen, sama tunne jos ajais mopolla kaasu pohjassa moottoritiellä, sitä vaan istuu ja odottelee matkan etenemistä. Aika kuluu hitaasti.
Tavallisella pyörällä, siis ei sähkö, sillä sykkeet nousee ja joutuu tekemään töitä matkan etenemiseksi, siinä aika tuntuu kuluvan nopeammin.

izmo
15.06.2020, 19.05
Juu eilinen lenkki oli tosiaan harrastelijoiden lenkki 26 avella eikä oikeastaan sähköö kytketty kuin koemielessä parin kilometrin matkalla reilua viiden kympin vauhtia traktori peesissä

paaton
15.06.2020, 19.22
Perinteinen maantiepyörä oli jäänyt varaston nurkkaan pariksi vuodeksi ja loppujen lopuksi tuli hävitettyä se pois jaloista mutta eilen sopiva hellepäivä niin kiersin reilun sadan kilometrin lenkin sähkö maasturilla käyräsarvien kanssa ja mietin että hommahan vois olla hauskaa sähkö avusteisella maantiepyörällä. Jossain vaiheessa kumminkin perinteiset maantiepyörät vähenee ja sähkö tulee mukaan...

Niin meinaat, että jossain vaiheessa sähkö tulee mukaan, kun ikää tulee tarpeeksi tai maha pääsee kasvamaan? Tuo saattaa olla totta.

Muutenhan tuo on kyllä pelkkää trollausta. Sähkömaantiepyörä on kyllä harvinaisen turha keksintö kunnossa olevalle kaverille.

plr
15.06.2020, 19.23
Maantiepyörälle tyypillinen ajonopeus jopa minulla nimittäin alkaa siitä, mihin sähköinen avustus loppuu, eli on yli 25km/h. Toki sähkö auttaa ylämäessä, mutta turmeleeko avustuksen häviäminen ja akun & moottorin lisäpaino tasamaalla ajaessa fiiliksen?

Näkisin niin, että maantiepyörällä alle 25 km/h ylämäissä avustukselle olisi käyttöä. Tasaisella lisäpaino ei vaikuta juuri mitenkään ajovauhtiin ja alamäissä lisäpaino nostaa vauhtia. Lähtökohtaisesti avustus on tasaisella ja alamäissä pois käytöstä, koska vauhti on yli 25 km/h. Oikeastaan ainoa haitta on kohdissa, joissa mennään yli 25 km/h ylämäkeä, jossa avustus ei käynnisty, mutta lisäpaino pitää raahata ylämäkeen. Mielestäni sähköavusteinen maantiepyörä on erittäin kiinnostava vaihtoehto ja antaa esimerkiksi erikuntoisille ajajille mahdollisuuksia ajaa samoilla porukkalenkeillä.

s.ilmarinen
15.06.2020, 20.31
Itseä houkuttelee kovastikin e maantiepyörä, vaan ei oikein intoa hommata lisää ajopelejä.

Mahtaako laadukkaita muutossarjoja olla saatavilla jotka vastais laadulta noita tehdastekoisia.



Lähetetty minun PAR-LX1 laitteesta Tapatalkilla

simtee
15.06.2020, 21.14
Maantiepyörässähän hienoa on juuri se keveys ja fiilis, että joka polkaisulla mennään. Ajaminen on todella kevyttä ja Suomessa mäetkin ovat sellaisia, että muutamalla polkaisulla ollaan huipulla. En voi ymmärtää mitä sähköllä tekee maantiepyörässä. Koko pyörän idea pilataan pulttaamalla kiinni turhaa painoa akun ja moottorin muodossa. Ja esim. ylipainoisen on varmasti mukavampi aloittaa harrastus jollain muulla kuin maantipyörällä.

brilleaux
15.06.2020, 21.31
Mulla oli sähkömaasturi, en nähnyt perustelua senkään käytölle pidemmän päälle.
Vielä vähemmän näen käyttöä sähköiselle maantiepyörälle, jo mun huonolla aloittelijan kunnolla ajan sen 50km maantielenkin 27-28 keskarilla cyclolla, 48mm renkailla ja yhdellä eturattaalla.
Mihin siinä tarttee sähköä?

Tärkeimpänä seikkana mulle kuitenkin sähköstä luopumiseen ehkä oli herääminen sen epäekologisuuteen. Akkutuotanto kun rankaisee luontoa kovalla kädellä.
Sitäpaitsi luomulla ajamisesta nautin enemmän. Saavutukset on mun aikaansaannoksia. Ei lisälaitteen. [emoji4]


Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

plr
15.06.2020, 22.30
En voi ymmärtää mitä sähköllä tekee maantiepyörässä.

Helpottaa menoa ylämäissä? Kaikki eivät asu tasamaalla..

paaton
15.06.2020, 23.08
Mun mielestä on vissi ero sähkämaasturissa ja roadissa. Sähkötäpärin oikeasti ymmärrän. Varmaan sen vuoksi, koska olen ajanut prätkälläkin. Vauhti on kivaa, eikä moottori todellakaan kevennä ajamista, silloin mennään vaan kovempaa ja rasitus siirtyy enemmän koko kropalle. Tuossa tulee vaan ongelmaksi ajopaikka.

Sähköroadi keventää vain ylämäkiä. Miksi tuota ei voisi tehdä välityksillä? Jos on ylipainoa, niin kyllä se pyöräilemällä häviää.

izmo
16.06.2020, 01.11
Vastauksissa mainitaan sana ylipaino ja jos on vaikka ylipaino niin eikö se oo kuntoilua kumminkin kun se pyörä ei mee polkematta.. Tiedän pari ylipainoista ja tosin hommasivat hydridi mallin ja kynnys on paljon pienempi lähtee lenkille näin ovat kertoneet

plr
16.06.2020, 01.31
Ilmeisesti sähköavusteisella maantiepyörällä ajaminen on väärin ajettu. :D

brilleaux
16.06.2020, 08.02
Vastauksissa mainitaan sana ylipaino ja jos on vaikka ylipaino niin eikö se oo kuntoilua kumminkin kun se pyörä ei mee polkematta.. Tiedän pari ylipainoista ja tosin hommasivat hydridi mallin ja kynnys on paljon pienempi lähtee lenkille näin ovat kertoneet
Juu, mutta ketjun aloituksessa kysyttiin perinteinen maantiepyörä vai sähkö?

OT:
Kuntoilun aloitukseen/aloituksen kynnyksen madaltamiseen sähköpyörä puoltaa paikkaansa. Samoin työmatkoille auton korvaajana. Kuten myös iäkkäämmille jotka haluavat liikkua vaikka paikat vähän pragaakin. 74v isäukkokin siirtyi juuri luomusta sähköön kun luomulla ajaminen kävi jo hankalaksi(koko ikänsä pyöräillyt hyötyliikuntaa).

Omasta puolestani pidän sähköä terveellä hyväkuntoisella ihmisellä turhuutena. Ja epäekologisena, luomullakin pääsee.
Mutta se on vain mun näkemykseni ja jokainen on tietty oikeutettu omiin valintoihinsa.
Kuten ilmaisin, ketjun otsikkoon tällä on hyvin vähän yhteistä.

Pääasia tietty että ihmiset liikkuisivat enemmän. Jos sähköpyöräily lisää ihmisten aktiivisuutta, hyvä niin.
Maantiepyöräilijät kyllä ovat kaiketi melko aktiivisia liikkumaan jo muutoinkin... :rolleyes:

kervelo
16.06.2020, 08.33
Helpottaa menoa ylämäissä? Kaikki eivät asu tasamaalla..

Alppikylissä sähköpyöriä näkyy aika paljon ihmisten tavallisessa arkikäytössä, ettei tarvitse kauppareissua/koulumatkaa/jne. polkea selkä märkänä. Täällä meillä mäet eivät eivät oikein käy perusteluksi, mutta tarvitseeko pyörän hankintaa aina perustellakaan.

simtee
16.06.2020, 08.39
Vastauksissa mainitaan sana ylipaino ja jos on vaikka ylipaino niin eikö se oo kuntoilua kumminkin kun se pyörä ei mee polkematta.. Tiedän pari ylipainoista ja tosin hommasivat hydridi mallin ja kynnys on paljon pienempi lähtee lenkille näin ovat kertoneet

Kyllä,sähköpyörä on ylipainoiselle loistava tapa aloittaa harrastus. Nyt oli kuitenkin kyse maantiepyörästä, kippurasarvisen pyörän ajoasento ei taatusti ole ylipainoisen tapauksessa miellyttävä. Sähköavusteinen hybridi tai maasturi on hyvä valinta.

Leewi
16.06.2020, 09.06
Tommonen sähköinen hybridi tai muodikkaasti graveli olisi varmaan hauska peli. Jotenkin vaan tuntuu, että Izmolla tollasessa olisi aika pitkä range.

paaton
16.06.2020, 09.26
Vastauksissa mainitaan sana ylipaino ja jos on vaikka ylipaino niin eikö se oo kuntoilua kumminkin kun se pyörä ei mee polkematta.. Tiedän pari ylipainoista ja tosin hommasivat hydridi mallin ja kynnys on paljon pienempi lähtee lenkille näin ovat kertoneet

Jep. Tämän tilanteen jollain tapaa ymmärrän. Tai jos ikä alkaa rajoittaa matkan pituutta.

Vaihtaa sitten sähköhybridistä normaaliin maantiepyörään, kun maha katoaa.

karjala67
16.06.2020, 11.09
Ilmeisesti sähköavusteisella maantiepyörällä ajaminen on väärin ajettu. :D
Kyllä se hyvin pitkälti njiin on.. tähän pari hymiötä

nure
16.06.2020, 14.23
Samaa mieltä myös tietysti sähköpyörien hyödyllisyydestä kuten kaikki taitaa jo tietää. Ja että hyväkuntoinen ei maantiellä avustusta tarvi ainakaan läntisen suomen teillä mutta itsellä ainoa pointti ole se että onhan nuo kevyet Bianchi/Cannondale hauskaisia kapistuksia, varsinkin Lefty versio alkoi kiinnostaa Cyclo/gg korvikkeeksi, italialainen teräs kyllä jatkaa puhtaana maantiekapistuksena ja brittiteräs maastossa mutta muu avointa...

plr
16.06.2020, 16.11
Nopeasti vilkaisemalla sähköavusteisia maantiepyöriä näyttää olevan aika monella täälläkin päin maailmaa tunnetulla valmistajalla: Focus, Orbea, Canyon, Pinarello, Specialized, Wilier, Bianchi. Noista useammassa on Fazuan sähkösysteemit, josta voi ottaa akun ja moottorin pois yhdessä paketissa, jos tuntuu siltä, että ei halua ajaa sähköjen kanssa. Ylimääräinen vastus poistuu samalla. Samassa pyörässä saa sähköt ja ei sähköt.

Etelä-Suomessa ei ole samanlaisia vuoria kuin Keski-Euroopassa. Ei se silti tarkoita etteikö täällä olisi mäkiä, joissa sähköavustus olisi hyödyllinen.

Olisi kiinnostavaa nähdä tutkimus siitä kumpi on kokonaisuutena ekologisempaa: Ajaa ilman sähköavustusta vai sen kanssa? Akun ja moottorin valmistaminen aiheuttaa tietyt päästöt, kuten myös sähkön tuotanto. Toisaalta sähkömoottorin ja akun hyötysuhde on käsittääkseni parempi kuin ihmisen ruoan syömiseen perustuvan koneen. Tätä konetta syötetään esimerkiksi pihveillä ynnä muilla tuotteilla. Jostakin se ylimääräinen kulutettu ruokakin siihen lautaselle pitää kantaa eikä se ilman päästöjä siihen tule. Tätä voi havainnollistaa vaikka niin, että jos ajaa 500 Wh:n akun 1000 kertaa tyhjäksi pyöräillen, niin sähkömoottorin kuluttama energia on noin 500 kWh. Jos sähkömoottorin hyötysuhde on vaikkapa 80%(?), niin tämä vastaa nopeasti laskien ihmisen lihaksiston hyötysuhteella (noin 20-25%) muutamaa tuhatta Saarioisten 200 g jauhelihapizzaa. Sähkö maksaa satasen, roiskeläpät muutaman tonnin. Ei paljoa kannata ajaa luomuna, jos haluaa ruokakuluja optimoida. No joo tämä meni ehkä hieman sivuun varsinaisesta aiheesta, mutta saattaa olla yleisesti kiinnostavaa. :D

karjala67
16.06.2020, 16.47
Mutta monilla on kuitenkin se ongelma niin päin, että on kiva syödä mutta eivät saa siitä energiaa kulutettua. Pyöräillessä se lähtee kivasti..

Aakoo
16.06.2020, 17.10
Jos tarkoitus on kasvattaa fyysistä kuntoa, niin täytyy olla aika rapakunnossa jos Suomessa johonkin tarvitsee sähköavusteista maantiepyörää lenkkien ajamiseen. Maantiepyörähän kulkee ns. itsestään 25km/h, joten mihin sitä sähköavustusta kaipaa? Jossain porukkalenkillä peesatessa 25km/h avustus päällä voi sykkeet jäädä aika matalalle. Toki jokainen saa ajella millä haluaa ja mitäpä se jollekin toiselle oikeastaan kuuluu. Sinänsä ekologisuus tai energiatalous on ihan yksi hailee, jos ajetaan kodista kotiin. Varmaan päästöjen kannalta on parempi jättää lenkki kokonaan ajamatta.

plr
16.06.2020, 17.12
Ilman muuta pyöräilyä harrastetaan osittain sen vuoksi, että voi syödä herkkuja miten paljon haluaa. Tämän allekirjoitan sen ymmärtäen, että syömisellä on euromääräinen hintalappu, joka ei ole ihan pieni. :)

Kollinjoki
16.06.2020, 17.29
Omistan itsekin yhden sähköavusteisen pyörän, nimittäin maastopyörän jota käytän paitsi simppelissä maastoajossa, myös työmatkoihin. Eli en ole tätä aihetta kohtaan ennakkoluuloinen enkä todellakaan sähköpyörävastainen. Kaikkein mieleisintä pyöräilyä minulle on maantiepyöräily, ja en kyllä siihen hommaan haluaisi sähköavusteista pyörää. En näe sähköavustuksesta siinä käytössä oikein mitään hyötyä, vaikka en ole kevyt enkä huippukuntoinen kuski. Tosiaan ensinnäkin vauhti nousee helposti yli 25 km/h ison osan matkasta ja hyötyä sähköstä saisi vain ylämäissä, varsinkin jyrkemmissä. Mutta onko niitä mäkiä tarpeen pystyäkään ajamaan mitenkään tietyllä nopeudella? Tietysti jos on kovin mäkistä maastoa, voi pyöräily olla vähemmän innostavaa ehkä ja silloin sähköstä voi saada motivaatiota.

Ehkä eri asia tietysti olisi, jos haluaisi ajaa oikein pitkiä retkiä, niin sähkö voisi silloin ollakin hyvä apu säästämään voimia ylämäissä. Tasaisella ja alamäissä sähköavustuksesta ei kyllä ole mitään hyötyä eikä myöskään loivemmissa ylämäissä.

Niin ja fysiikan lainalaisuuksista johtuen se polkemiswattien säästö, jonka painavamman pyörän lisäpainon alamäissä tuottama lisävauhti aikaan saa on selvästi pienempi kuin saman lisäpainon aiheuttama ylimääräinen kuormitus ylämäessä. Eli lisäpainon kanssa mennään aina miinuksille lähtökohtaisesti, jos ajaa pelkästään lihasvoimin eli sähköavusteisella pyörällä yli 25 km/h tai moottori pois päältä. Mutta välttämättä painoero perinteisen ja sähköavusteisen maantipyörän välillä ei enää nykyisin ole ihan mahdoton, ja Fazia-moottorilla olevista saa moottorin ja akun irtikin, jos haluaa ajella ilman. Silloin paino on pari kiloa kevyempi kuin moottorin kanssa. Ja keveimmillään eivät ole ihan mahdottoman painavia moottoreineenkin.

Tietysti kysyjällä on kokemusta ennestään maantipyöräilystä ja osannee arvioida paremmin, että onko sähköavustuksessa apu siihen syyhyn, miksi kiinnostus maantiepyöräilyä kohtaan on lopahtanut aikoinaan.

plr
16.06.2020, 17.33
Jos tarkoitus on kasvattaa fyysistä kuntoa, niin täytyy olla aika rapakunnossa jos Suomessa johonkin tarvitsee sähköavusteista maantiepyörää lenkkien ajamiseen.

Tässä varmaankin on vaihtelua sen suhteen mitä tarkoitusta varten ajetaan maantiepyörällä. Fyysisen kunnon kasvatus voi jollakin olla tavoite, muilla voi olla muita tavoitteita. Maantiepyörällä on kiva retkeillä, ajaa kahville, tavata tuttuja mukavassa ympäristössä, ylläpitää kuntoa, käydä kaupassa tai töissä, tutustua uusiin paikkoihin, nostaa mielialaa tai nauttia ulkoilmasta kävelyn sijaan.

Jos tavoitteellisesti haluaa parantaa kuntoaan, niin sen pystyy tekemään sähköavusteisella siinä missä avustamattomallakin. Tulee vaikkapa ajettua palauttava päivä palauttavana tai lenkin voi ajaa kovemmalla keskarilla, niin voi ajaa kauemmas ja päästä samassa ajassa uusille teille. Parempi kuntohan on myös tavoitettavissa, jos hyvin rullaavien renkaiden sijaan laittaa pyörään huonosti rullaavat renkaat tai vaikka vetää autonrengasta pyörän perässä.

plr
16.06.2020, 17.45
.. hyötyä sähköstä saisi vain ylämäissä, varsinkin jyrkemmissä. Mutta onko niitä mäkiä tarpeen pystyäkään ajamaan mitenkään tietyllä nopeudella? Tietysti jos on kovin mäkistä maastoa, voi pyöräily olla vähemmän innostavaa ehkä ja silloin sähköstä voi saada motivaatiota.

Esimerkki tilanteesta, jossa halutaan ajaa mäki tietyllä nopeudella, voisi olla porukkalenkki. Jonkinlaisen kokemuksen valossa väittäisin, että juuri nuo tiukemmat ylämäet ovat niitä kohtia, joissa ryhmä helposti hajoaa. Sähköavustus toimisi juuri näissä paikoissa hyvin ja muuten haitat ovat vähäiset. Toivottavasti saamme pian sähköavusteisilla maantiepyörillä ajavia mukaan porukkalenkeille.

Moska
16.06.2020, 18.40
Jos sähkömaantiepyörä avustaisi vaikka 50W teholla aina haluttaessa, ilman 25kmh limittiä, niin silloin siitä olisi oikeasti apua porukkalenkeillä.

nure
16.06.2020, 18.49
Jossain juuri joku kommentoi että lenkki meni muuten hyvin mutta sähköpyöräilijöitä piti odotella... Pieni ymmärrys niille rassukoille jotka pyöräilee sähköllä sen ettei vaan tule hiki, itsellä kaikkeen liikunnalliseen kuuluu määrätty kipu, tuska, rasitus ja hiki... Ja kaiken sen jälkeen mielihyvän tunne.
Silti voisin hankkia 12kiloisen sähköavusteisen josta voisi saada sen vaikka pitkän lenkin viimeisille kympeille... Ja kun ei ole muutakaan ostettavaa kun rahat jäänyt säästöön koronan vuoksi...

plr
16.06.2020, 19.27
Jos joku on porukkalenkillä ylämäessä putoamassa, niin tuskin on siitä kyse, että kuski haluaa olla rasittumatta. Ennemminkin on vedetty niin limiitille, että ei vain enää pysty kiristämään.

simtee
16.06.2020, 20.25
Maantiepyörä on sellainen kuin se on siksi, että se etenisi mahdollisimman pienellä teholla mahdollisimman ripeästi. Siksi siinä on hieman omituinen ajoasento ja esim. kova/täristävä alusta. Jos siihen laitetaan moottori, olisi samalla fiksua laittaa mukavampi&pystympi ajoasento, leveä stonga ja esim. mukavammat renkaat. Eli hybridi. Sitten vaan moottorilla säädetään kuskille sopiva rasitustaso. Sähköistetty maantiepyörä on jotenkin niin turha viritelmä, toki myyjät niitäkin yrittävät mainostaa ja myydä...

izmo
16.06.2020, 22.52
Maantiepyöriin on tainut tulla leveämmät ja mukavammat kumit kuin ennen vanhaan ja luulen että ei se sähköavusteinen maantiepyörä tunnu ilman sähköä kivi riipalta ettei sais sitä vauhtiin. Mutta ehkä toinen valinta oiskin gravel pyörä ja sillä sais enemän pyörästä irti kun vois viedä hiekkatielle... tänään eksyin Pinsiössä Hopeatielle ja vaikka se vois olla hyvässä kunnossa mentävissä maantiepyörällä mutta nyt ois ollut tekemätön paikka kun oli ajettu karkee sora

rantamies
16.06.2020, 23.40
Itselle sähköhinuri sopisi oikeinkin hyvin pidemmille lenkeille ja palauttelupäiville. Itsellä miellekkyyden raja kadulla menee jossain 80km kohdalla ja loppumatka on yleensä melko kärvistelyä. Maantiepyörä on nykyään muutenkin ollut enemmän siirtymäpyörä ja varsinaiset porukkalenkit on tullu ajettua luomufätillä. Sähkärissä olisi se hyvä puoli, että sillä voisi lähteä tekemään pidemmän lenkin/siirtymän ilman katkeamisen pelkoa. Luomulla lenkit rajoittuvat yleensä tuttuihin nurkkiin, mitä tahkotaan päivästä toiseen pelkkää keskaria tuijottaen.

Ihmisen kokonaishytysuhde on sen verran heikko, että vaikka söisi pelkkiä rehuja, niin patteripyörä hakkaa ekologisuudessaan luomupyöräilijän mennen tullen.

brilleaux
17.06.2020, 08.26
Tätä sähkön käyttöä palautteluun vähän ihmettelen; eikö palautella voi sillä luomupyörällä, mihin siinä sähköä tarvitaan? Kuinka ennen pärjättiinkään...:rolleyes:

Toki aikoinaan kun itse sähkön hankin oli perusteena itselle se, etten jalkatreeniin jälkeen halunnut luomulla polkea salilta töihin. :rolleyes:

F. Kotlerburg
17.06.2020, 09.25
Jos tarkoitus on kasvattaa fyysistä kuntoa, niin täytyy olla aika rapakunnossa jos Suomessa johonkin tarvitsee sähköavusteista maantiepyörää lenkkien ajamiseen. Maantiepyörähän kulkee ns. itsestään 25km/h, joten mihin sitä sähköavustusta kaipaa? Jossain porukkalenkillä peesatessa 25km/h avustus päällä voi sykkeet jäädä aika matalalle. Toki jokainen saa ajella millä haluaa ja mitäpä se jollekin toiselle oikeastaan kuuluu. Sinänsä ekologisuus tai energiatalous on ihan yksi hailee, jos ajetaan kodista kotiin. Varmaan päästöjen kannalta on parempi jättää lenkki kokonaan ajamatta.
Se on tietenkin tällä foorumilla aika hankalaa ymmärtää kun ollaan kaikki TdF-kunnossa, mutta kyllähän Suomesta mäkisiäkin alueita löytyy kuten Jyväskylän seutu tai Kainuu/Koillismaa. Jos haluaa ajaa tasaista matalan sykkeen pk:ta niin ei se tuolla ihan helppoa ole, vaikka ei olisikaan ihan rapakunnossa. Tai sitten lakeuksien jatkuvat vastatuulet.

kervelo
17.06.2020, 09.30
Maantiepyörä on sellainen kuin se on siksi, että se etenisi mahdollisimman pienellä teholla mahdollisimman ripeästi. Siksi siinä on hieman omituinen ajoasento ja esim. kova/täristävä alusta. Jos siihen laitetaan moottori, olisi samalla fiksua laittaa mukavampi&pystympi ajoasento, leveä stonga ja esim. mukavammat renkaat..

Aiheen vierestä: eihän maantiepyörän ajoasennon tarvitse olla epämukava tai tuntua huonolta. Maantiepyörä on täysin mahdollista säätää omiin mittoihin sopivaksi niin, että sillä on hyvin mukava ajaa, eikä ajoasento silti ole hybridimäisen pysty.

brilleaux
17.06.2020, 10.29
Se on tietenkin tällä foorumilla aika hankalaa ymmärtää kun ollaan kaikki TdF-kunnossa, mutta kyllähän Suomesta mäkisiäkin alueita löytyy kuten Jyväskylän seutu tai Kainuu/Koillismaa. Jos haluaa ajaa tasaista matalan sykkeen pk:ta niin ei se tuolla ihan helppoa ole, vaikka ei olisikaan ihan rapakunnossa. Tai sitten lakeuksien jatkuvat vastatuulet.
Pyörässä on vaihteet. Syke pysyy kyllä maltillisena kun unohtaa sen keskarin tuijottelun. En tarkoita sormea.

nure
17.06.2020, 10.53
^^^Yhä uudelleen, ei kaiken tarvi olla niin helppoa!

F. Kotlerburg
17.06.2020, 10.59
^jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

paaton
17.06.2020, 11.02
Vähän haiskahtaa porssen omistajien jutuilta. Pk-lenkkiä ei voi ajaa ilman sähköjä. Oletteko viime aikoina vilkaisseet, mitä vaikkapa pinarellon tai orbean sähköroadi maksaa? Ehkäpä kannattaisi vaan ostaa maasturi lyhyillä välityksillä niille pk-lenkeille, jos ei roadilla jaksa.

Dille Vallaton
17.06.2020, 11.04
Jo muutama vuosi tullut ajeltua maastossa sähkötäpärilla. Maantiepyörä pölyttyy tallissa, mutta krossarilla on ollut hauska seikkailla ihan luomuna. Nyt kävin perhana kokeilemassa Orbean Gainia leveillä renkailla ja joku vastaava sähkögraveli on haussa. Sillä kun ajelee yli 25 niin saman reenin saa kuin tavallisella pyörällä. Parin-kolmen tunnin hiekkatiekinnerryksen jälkeen kun alkaa nousuissa hapottaa niin on mukava palautella moottorin avulla. Gaini muuten tuntui kulkevan tasamaalla 30-35 nopeutta ihan kuin luomugraveli! Kannattaa siis harkita myös sellaista "maantiesähköpyörää" mihin menee vähintään 38-milliset renkaat.

F. Kotlerburg
17.06.2020, 11.27
Vähän haiskahtaa porssen omistajien jutuilta. Pk-lenkkiä ei voi ajaa ilman sähköjä. Oletteko viime aikoina vilkaisseet, mitä vaikkapa pinarellon tai orbean sähköroadi maksaa? Ehkäpä kannattaisi vaan ostaa maasturi lyhyillä välityksillä niille pk-lenkeille, jos ei roadilla jaksa.
Skodakuskina tulee enemmän katseltua Canyonin vermeitä. https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/e-road-bikes/endurace-on/endurace-on-7.0/2486.html?dwvar_2486_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Taitaa täälläkin olla monella tota hemmetisti kalliimpi luomu-roadi.

paaton
17.06.2020, 11.30
3te helkkarin painavasta alumiinikasasta. Tsiisus.

izmo
17.06.2020, 11.36
Jo muutama vuosi tullut ajeltua maastossa sähkötäpärilla. Maantiepyörä pölyttyy tallissa, mutta krossarilla on ollut hauska seikkailla ihan luomuna. Nyt kävin perhana kokeilemassa Orbean Gainia leveillä renkailla ja joku vastaava sähkögraveli on haussa. Sillä kun ajelee yli 25 niin saman reenin saa kuin tavallisella pyörällä. Parin-kolmen tunnin hiekkatiekinnerryksen jälkeen kun alkaa nousuissa hapottaa niin on mukava palautella moottorin avulla. Gaini muuten tuntui kulkevan tasamaalla 30-35 nopeutta ihan kuin luomugraveli! Kannattaa siis harkita myös sellaista "maantiesähköpyörää" mihin menee vähintään 38-milliset renkaat.

Tässä on asiaa mitä haetaan

izmo
17.06.2020, 11.36
Jo muutama vuosi tullut ajeltua maastossa sähkötäpärilla. Maantiepyörä pölyttyy tallissa, mutta krossarilla on ollut hauska seikkailla ihan luomuna. Nyt kävin perhana kokeilemassa Orbean Gainia leveillä renkailla ja joku vastaava sähkögraveli on haussa. Sillä kun ajelee yli 25 niin saman reenin saa kuin tavallisella pyörällä. Parin-kolmen tunnin hiekkatiekinnerryksen jälkeen kun alkaa nousuissa hapottaa niin on mukava palautella moottorin avulla. Gaini muuten tuntui kulkevan tasamaalla 30-35 nopeutta ihan kuin luomugraveli! Kannattaa siis harkita myös sellaista "maantiesähköpyörää" mihin menee vähintään 38-milliset renkaat.

Tässä on asiaa mitä haetaan

paaton
17.06.2020, 11.56
Orbea gain kuituisena gravelliin voisi olla oikeastikkin kiva, jos oma jaksaminen epäilyttää. Hinta on vaan luokkaa tolkuton, mutta tuon se maksaa.

plr
17.06.2020, 13.39
Muutosvastarinta on kovaa, mutta kyllä se siitä helpottaa. Tuosta voi katsoa ja arvioida missä kohtaa sähköistymiskehitystä on menossa.

https://dotag.com/wp-content/uploads/2018/07/johnfishertransition1.jpg

Sähköavusteinen maantiepyörä on kuitenkin aivan eri asia kuin esimerkiksi levyjarrut, tubelessit, 1x ja flare-tangot, joissa ei ole mitään järkeä, joita ei tarvita mihinkään ja jotka tulevat kuolemaan pois pikapuoliin. ;D Ja vielä varmuuden vuoksi: ;D

Keskiäkäinen lohjalainen
17.06.2020, 14.33
Jo muutama vuosi tullut ajeltua maastossa sähkötäpärilla. Maantiepyörä pölyttyy tallissa, mutta krossarilla on ollut hauska seikkailla ihan luomuna. Nyt kävin perhana kokeilemassa Orbean Gainia leveillä renkailla ja joku vastaava sähkögraveli on haussa. Sillä kun ajelee yli 25 niin saman reenin saa kuin tavallisella pyörällä. Parin-kolmen tunnin hiekkatiekinnerryksen jälkeen kun alkaa nousuissa hapottaa niin on mukava palautella moottorin avulla. Gaini muuten tuntui kulkevan tasamaalla 30-35 nopeutta ihan kuin luomugraveli! Kannattaa siis harkita myös sellaista "maantiesähköpyörää" mihin menee vähintään 38-milliset renkaat.

Tuossahan se speksi taitaa kippurasarviselle sähkövehkeelle tosiaan olla.

puppy
17.06.2020, 14.36
Omat rahasi laitat, ei sitä voi kritisoida mihin niitä käyttää, sähköpyörälle on varmasti tarvetta heillä joilla liikunta on heikkoa, muistaa vain ettei 35 ole lasissa ulkoiluteillä.

Kollinjoki
17.06.2020, 14.45
Muutosvastarinta on kovaa, mutta kyllä se siitä helpottaa. Tuosta voi katsoa ja arvioida missä kohtaa sähköistymiskehitystä on menossa.



Sähköavusteinen maantiepyörä on kuitenkin aivan eri asia kuin esimerkiksi levyjarrut, tubelessit, 1x ja flare-tangot, joissa ei ole mitään järkeä, joita ei tarvita mihinkään ja jotka tulevat kuolemaan pois pikapuoliin. ;D Ja vielä varmuuden vuoksi: ;D

Pyh. Muutosvastarinnan käsite, jonka alunperinkin keksi ihan muunlaisiin asioihin erikoistunut ihminen, on yksi eniten väärinkäytetyistä ja väärinymmärretyistä käsitteistä. Ensinnäkin on eri asia vastustaa jotain ilmiötä ihan vain sen uutuuden tai tuntematomuuden vuoksi, kuin esittää perusteltuja kriittisiä huomioita siitä. Yhteiskunnan digitalisoituminen on sellainen ilmiö, joka on aivan väistämätön asia ja jokaisen kannattaa pyrkiä hyväksymään ja omaksumaan mahdollisimman pitkälle, koska jos niin ei tee, kärsii paljon haittavaikutuksia. Sähköpyörien yleistyminen on kyllä tietenkin ilmiö, joka etenee väistämättömästi. Mutta sähköpyörän hankkiminen ei ole kenellekään mitenkään väistämätön pakko eikä välttämättä edes yksilötasolla hyödyllinenkään hankinta. Se on pelkästään omista tarpeista ja haluista kiinni, hankkiiko sellaisen. Joku voi tietysti vastustaa sähköpyörää vaikka hänelle sellainen olisi paras mahdollinen kulkupeli. Mutta tässä keskustelussa ei ole juurikaan ollut kyse sähköpyörien vastustamisesta ilmiönä.

Edelleen, minusta maantiepyöräily on juuri se pyöräilyn laji, jossa sähköavusteisesta pyörästä saa vähiten hyötyä, ellei aio ajaa kovinkin pitkiä matkoja ja koe saavansa tarpeellista apua sähköavustuksesta. Itse en ole mikään himopyöräilijä ja painoa on sekä lihasten että myös läskin muodossa liikaa. Siltikin ei pyörälenkin aikana kovin montaa sellaista hetkeä ole, että sähköavustuksesta saisin hyötyä kun nopeus karkaa yli 25 kuitenkin suurimman osan matkasta, eivätkä satunnaiset mäet ole ongelma. Eli sähköpyörän hankkiminen tälliaseen käyttöön olisi minulle täysin turhaa. Työmatkapyöräilyssä ja maastossa taas koen hyötyväni omassa käytössäni sähköpyörästä. Tietysti jos haluaisin ajella maantielenkkejä tarkoituksella vähän hitaammin ja mahdollisimman kevyesti, sähköavusteinen pyörä voisi olla minullekin sopiva. Mutta en halua ajaa noin.

Fiksu ihminen miettii hankinnan järkevyyttä omien käyttötarpeidensa ja tilanteensa mukaan. Paitsi jos rahaa on niin paljon että ei ole mitään väliä, sittenhän voi hankkia kaikkea kokeilun ilosta.

En kyllä saa sähköjäykkiksellä edes maastossa samaa kalorinkulutusta ja keskisykettä per tunti tai kilometri kuin maantiellä "luomuna". Tietty jos vääntäisi hiekkatietä 25+ km/h niin varmasti sitten, kun tietenkin painavamman ja huonommin rullaavan maastopyörän ajaminen samaa nopeutta vaatii enemmän energiaa kuin kevyemmän ja paremmin rullaavan pyörän. Kivaa se ei kyllä ole, koska pyörä ei ole niin herkkä ja kevyt ajettava kuin maantiepyörä. Tai jos vääntäisin sähkömaastopyörällä oikein mäkisessä maastossa pitkät lenkit, jolloin syke joka tapauksessa nousee korkealle. Mutta se on sitten eri asia kuin aiheena oleva maantiepyöräily.

hcf
17.06.2020, 15.06
Tuli tos mieleen että mitä käy sähköfillareille ku akku kuolee jonku vuoden päästä? Eritoten niille jossa on integroitu. Onko ne vaihdettavissa ja onko niissä edes mitään standardia että sais tarvikeakun jos pyörän valmistajalta ei enään saa?

MRe
17.06.2020, 15.20
^Akut on speksattu n. 50 000 kilometrille. Joten voi olla että siinä vaiheessa on pari muutakin komponenttia vaihtokunnossa.

MRe
17.06.2020, 15.29
Mä olen kyllä väärässä porukassa, kun täällä huonokuntoiset aloittelijat polkee 27 keskaria ja 25 menee itsestään. Onkohan mulla jotenkin jäänyt lukko pyörään kiinni tai jarrut laahaa?

Mut voishan tuollanen sähköinen graveli olla varsin hauskakin.

NoLogos
17.06.2020, 16.34
Kannattaa käydä kokeilemassa tietenkin jos vertailla haluaa, mä en maantieajelusta niin paljoa välitä että sinne enää yhtään panostaisin.
Tässä tiirismaan seudulla joitain mäkiä on ja nehän on vaan kivaa vaihtelua, jos jokin ylämäki ahistaa niin kannattanee jäädä vaikka kotiin.

Sähköavusteista maastopyörää kokeilleena ei sekään saanut haaroja märäksi, ei ole mulle se "juttu" miksi harrastan pyöräilyä. Jos en jotain töntärettä tavallisella maasturilla pääse ylös hitonmoisella vauhdilla niin sitten en pääse.

Kollinjoki
17.06.2020, 16.44
Gravel-tyyppinen pyörä tuntuisi sähköavusteisena mielekkäämmältä kuin maantiepyörä ja sellaiselle on ainakin itseni helpompi löytää käyttöä. Alle maantierengasta leveämmät kumit ja voisi seikkailla pitemmänkin reissun piittaamatta siitä millaista tietä matkan varrelle sattuu. Sähköstä saisi apua niihin paikkoihin, joissa pyörän ja etenkin kiekkojen + renkaiden paino eniten haittaa eli ylämäissä ja samaten saa helpotusta kilometrien kerryttyä, kun alkaa jo muutenkin hapottaa. Tietysti tuollaiseen käyttöön menisi sähköavusteinen maantiepyöräkin, mutta gravel olisi kuitenkin monipuolisempi. Tuommoisella aukeaisi harjaantumattomallekin hyvinkin ehkä semmoinen 100 km kiva kesäpäivän pyörälenkki tai miksipä ei pitempikin, kun säästelee akkua. Ja kulkisi se sitten lyhkäisemmälläkin reissulla eikä mikään estä ajelemasta pelkästään kestopäällysteelläkin.

eakin
17.06.2020, 19.05
Hieman aiheen vierestä tuosta ekologisuudesta sen verran, että kasvihuonekaasujen puolesta vaikuttaa että sähköpyörä ja luomupyörä ovat tasoissa ainakin työmatkakäytössä (Shreya Dave 2010, MIT).

Mutta sitten tuon akkutuotannon vaikutukset luontoon ja vesistöihin saattaa oikea ongelma ollakin ja en ainakaan takapihalle haluaisi litiumkaivosta. Mutta myös hiilikuidun tuotanto ja kierrätys on hyvin epäekologista. Onko akkutuotanto tuota pahempi ongelma kuitenkaan?

Ja itse aiheeseen sen verran että itse näkisin sähkökäyttöisen maantiepyörän lähinnä kidutuksena itselleni. Nytkin alkaa tympimään maantien laidassa ajaminen viimeistään tunnin kohdalla, niin taitaisi jäädä sähkön hyödyt kokematta maantiellä toisin kuin maastossa.

nure
17.06.2020, 19.15
^Maantielenkki on lähinnä menttaalinen kokemus, senkun vaan ajaa ja etenee. Ehkä se onkin se että maantiellä ei tarvi sitä sähköä välttämättä kuten tuntuu maastossa olevan pakollinen.

Pexi
18.06.2020, 01.29
Ribblellä olisi tarjolla "alkaen 11 kiloinen" Endurance SL e, Shimpan 105 romuilla hintaa 3600.00 euroa : https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-endurance-sl-e/
Sähköjen tuoma lisäpaino ja -hinta alkaa olla jo melko hmm vähäinen.

Bonusvinkki: jos ei tykkää, niin kannattaa ehdottomasti jättää ostamatta.

Extrabonus: eRoadissa on se hyvä puoli eMTB:hen verrattuna, että POLUT EI KULU yhtään ja vinkuna on siltä osin vähäisempi vaiva.

The flying Chocobo
18.06.2020, 09.16
Mikä on sähkömaantiepyörän kantama? Kysyn siksi kun yllä viitattiin sen sopivuudesta pidempiin matkoihin. Normisähköpyörä kulkenee sen satkun. Jos ajan oikeasti pidempiä matkoja, sanotaan vaikkapa 400km, niin silloinhan roudaan ihan turhaa massaa satoja kilometrejä. Ja missään nimessä en vastusta sähköpyöriä maantiepuolellekaan. Jos sähköpyörä on se juttu mikä saa liikkeelle, niin se ei voi olla haitaksi. Olen joskus ehdottanut puolisollekin sähköpyörän hankkimista mökin kauppareissuja varten (hän voisi mennä sillä ja minä luomuna). Mitä tulee tuohon muutosvastarintaan, niin eikö muutos tarkoita sitä että tulee jotain uutta joka korvaa vanhan? En oikein näe kyllä sitä että luomuvehkeet kuitenkaan olisi tyystin katoamassa. Miksi korjata jotain joka ei ole rikki? Sähköpyörät vain tuovat uuden lisän olemassa olevaan välinekirjoon.

simtee
18.06.2020, 09.21
^Jopa mainosteksti tuossa Ribblessä kuvaa, että jotain epäilyttävää tai noloa sähköavusteisessa maantiepyörässä on :D

"stealth e-road bike with discreet hub-driven power assistance"

Jos sähköavustusta tarvitsee, kannattaa ostaa samantien mukava hybridi. Ei sähkön kanssa tarvitse matalaa ajoasentoa, maantierenkaita ja kippurasarvia. Ja toisaalta em. kanssa ei tarvitse sähköä.

Pexi
18.06.2020, 11.52
^Jopa mainosteksti tuossa Ribblessä kuvaa, että jotain epäilyttävää tai noloa sähköavusteisessa maantiepyörässä on :D

"stealth e-road bike with discreet hub-driven power assistance"

Jos sähköavustusta tarvitsee, kannattaa ostaa samantien mukava hybridi. Ei sähkön kanssa tarvitse matalaa ajoasentoa, maantierenkaita ja kippurasarvia. Ja toisaalta em. kanssa ei tarvitse sähköä.

Niin. Discreetin preferointi on-your-face-kyttyrä-ratkaisuihin nähden ei itse asiassa kerro noloudesta, ehkä enemmänkin estetiikasta ja tyylitajusta.

Termistötarkennus: Kaikki sähköavusteiset polkupyörät ovat hybridejä. JOS kuitenkin hybridillä tarkoitat sellaista perinteisen miestenpyörän näköistä kapistusta, johon on pultattu maastopuolen vaihteet, niin sellaista "mukavaa hybridiä" maantielenkeille ei taida olla olemassakaan.

Miksi sähkön kanssa ei tarvita matalaa ajoasentoa, miksi matalan ajoasennon kanssa ei tarvita sähköä? Miten sähköavustus tuota tarvetta muuttaa millään lailla? Tarvehan on yksilöllinen asia ja viime kädessä markkinat tulevat kertomaan oliko/onko eRoadeille (eli maantiehybrideille) tarvetta.

izmo
18.06.2020, 12.30
Ilmanvastus on iso tekijä jo kolmenkympin vauhdissa ja mitä pienempi cd luku niin sähkökin riittää

simtee
18.06.2020, 12.59
Niin. Discreetin preferointi on-your-face-kyttyrä-ratkaisuihin nähden ei itse asiassa kerro noloudesta, ehkä enemmänkin estetiikasta ja tyylitajusta.

Termistötarkennus: Kaikki sähköavusteiset polkupyörät ovat hybridejä. JOS kuitenkin hybridillä tarkoitat sellaista perinteisen miestenpyörän näköistä kapistusta, johon on pultattu maastopuolen vaihteet, niin sellaista "mukavaa hybridiä" maantielenkeille ei taida olla olemassakaan.

Miksi sähkön kanssa ei tarvita matalaa ajoasentoa, miksi matalan ajoasennon kanssa ei tarvita sähköä? Miten sähköavustus tuota tarvetta muuttaa millään lailla? Tarvehan on yksilöllinen asia ja viime kädessä markkinat tulevat kertomaan oliko/onko eRoadeille (eli maantiehybrideille) tarvetta.

Maantiepyörässä on erinäisiä ratkaisuja, joilla säästetään watteja erilaisissa ajotilanteissa (esim. keveys nousuissa, aerodynamiikka kovemmissa vauhdeissa). Sähkärissä voidaan ottaa ne samat watit helpommalla ja halvemmalla moottorista ja akun kapasiteettia voidaan kasvattaa aina tarpeen mukaan. Samalla voidaan tehdä pyörästä mukavampi ajettava optimoimalla muita asioita vs. wattien säästö. Siksi sähköavusteinen maantiepyörä on mielestäni outo kapistus. Toki wannabe maantiepyöräilijät voivat ajaa niillä kovempiakin lenkkejä, joihin muuten vaadittaisiin ikävää treenaamista.

Toki näitä sähköavusteisia maantiepyöriä tullaan myymään ahkerasti ja monet niitä varmasti ostavatkin. Hinnatkin ovat muutaman vuoden kuluessa sillä tasolla, että samaan hintaan voi valita sähkön tai luomun.

Suuret kiitokset termistötarkennuksesta.

Aakoo
18.06.2020, 13.29
Veikkaisin, että näillä on isompi markkina Ameriikassa, jossa avustus on rajoitettu 28mph eli n. 45km/h nopeuteen. Tuolla rajoituksella voi veivata jo ihan reipasvauhtisia lenkkejä tasaisellakin jatkuvalla avustuksella.

r.a.i
18.06.2020, 13.37
^20 mph eli 32 km/h

Aakoo
18.06.2020, 14.40
^Riippuu pyörän "luokasta", esim. Spessun Turbo Creo on class 3 eli 28mph rajoitus.

K.Kuronen
18.06.2020, 21.04
Ribblellä olisi tarjolla "alkaen 11 kiloinen" Endurance SL e, Shimpan 105 romuilla hintaa 3600.00 euroa : https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-endurance-sl-e/
Sähköjen tuoma lisäpaino ja -hinta alkaa olla jo melko hmm vähäinen.

...

Parikiloinen moottori takanavassa?

Pexi
20.06.2020, 00.16
Joo kyllä, parikiloinen moottori takanavassa. Monella taitaa heitellä elopaino vuoden aikana vähintään saman verran, eikä sitä juuri kulussa huomaa.

K.Kuronen
20.06.2020, 09.54
Itse en hankkisi napamoottorista mikäli suurin ongelma olisi jyrkät mäet.

Homelite
20.06.2020, 10.50
Mä olen kyllä väärässä porukassa, kun täällä huonokuntoiset aloittelijat polkee 27 keskaria ja 25 menee itsestään. Onkohan mulla jotenkin jäänyt lukko pyörään kiinni tai jarrut laahaa?

Mut voishan tuollanen sähköinen graveli olla varsin hauskakin.

Näin on asia. Mutta vinkkinä jokaiselle joka miettii ”miten minä pääsisin kolmenkympin keskareihin palauttavilla 65 keskisykkeellä ajetuilla 120 kilometrin maantielenkeilläni?”

Ratkaisu on helppo ja jokaisen saavutettavissa: Ala sinäkin kertoa sellaisia juttuja! 😃

izmo
20.06.2020, 12.12
Ajoin sähkömaasturilla ilman sähköö kelvillä viisi kilometriä länteen ja viisi kilometria itään kolmenkympin avella... syke oli paljon :eek: