PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjuöljy

Kiituri
14.06.2020, 10.15
Vuosia käytin Bilteman PTFE öljyä fillarin kuramopon ketjuihin. Se oli sellainen harmaa spary-pullo. Aine lähti melkein kokoknaan pois kun pyörän huuheli letkulla. Tästä syystä siihen ei kerääntynyt yhtään hiekkaa tai muuta mujua.
Samaa öljyä ei enää ole saatavilla. Olen kokiellut CRCn öljyjä ja joitakin muita. Kaikki kerää hitön töhnää ketjuihin.

Olisko suosittaa pois likuneveaa ohutta tai ei ainakaan tahmaiseksi jäävää öljyä. Pitäisiköhän alkaa käyttämään ketjuvahaa tai kuivavoiteluainetta...

paaton
14.06.2020, 10.39
Vuosia käytin Bilteman PTFE öljyä fillarin kuramopon ketjuihin. Se oli sellainen harmaa spary-pullo. Aine lähti melkein kokoknaan pois kun pyörän huuheli letkulla. Tästä syystä siihen ei kerääntynyt yhtään hiekkaa tai muuta mujua.
Samaa öljyä ei enää ole saatavilla. Olen kokiellut CRCn öljyjä ja joitakin muita. Kaikki kerää hitön töhnää ketjuihin.

Olisko suosittaa pois likuneveaa ohutta tai ei ainakaan tahmaiseksi jäävää öljyä. Pitäisiköhän alkaa käyttämään ketjuvahaa tai kuivavoiteluainetta...

Tämä on just sellaista. Lähtee pois kuumalla vedellä huuhtelemalla, eikä kerää hiekkaa. Ketjut ovat kyllä mustat ja öljyiset, mutta se ei ainakaan minua häiritse. Voitelee.
XXL myy samaa evästä spray pulloissakin, jos jostain ihmeen syystä haluaa sprayta käyttää.

https://www.wiggle.co.uk/weldtite-tf2-performance-oil/

Shimanon ptfe öljyä saa myös motonetistä pienessä purkissa. Kallista.

A.M.®
14.06.2020, 10.40
Ketju pysyy voitelun jälkeen puhtaana ja vähemmän tahmaisena, kun ylimääräiset voiteluaineet pyyhitään pois. Vaikkapa imukykyisellä puuvillarätillä.

nure
14.06.2020, 11.34
Aivan ehdoton https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/watt_plus_tribokeraaminen_voiteluaine-p-64024-0 Lisäksi käyttänyt noita kuivavoiteluaineita kute Pedros IceWax jne...

BB Holland
19.08.2020, 19.51
Joku kilpatalli testasi erinäisiä ketjuöljyjä ja parhaaksi selviytyi RVS Technologyn töhnä. 2 W parempi tulos kuin seuraavalla. On paikallisen myyntimiehen mukaan muiltakin ominaisuuksiltaan huippu. Sitä en tiedä saako tuota vielä mistään muualta kuin Putkitieltä.......

paaton
19.08.2020, 20.12
Mikä kilpatalli ja missä? Sattuiko rsv olemaan sponssina kyseiselle tallille?

BB Holland
19.08.2020, 20.16
Mikä kilpatalli ja missä? Sattuiko rsv olemaan sponssina kyseiselle tallille? Kilpatallin nimeä ei saanut mainita. Käsitin että testi tehtiin jostain syystä Suomessa (?), ja RVS pääsi säälistä mukaan.

paaton
19.08.2020, 21.03
Ja tuon kuulit RSV:n myyjältä?

paaton
19.08.2020, 21.33
WheelEnergy on suomessa ja tuota tosiaan käyttää kyllä pro tason joukkueet.

misopa
19.08.2020, 22.17
https://www.rvs.fi/tuote/pienkone/

Kuinhan tuo(lla) sotkee?

paaton
19.08.2020, 22.22
https://www.rvs.fi/tuote/pienkone/

Kuinhan tuo(lla) sotkee?

Vastaa minusta normaaleja öljyjä, ainoa että mahdoton laittaa spraypullosta.
Voi se olla nopeaakin.

misopa
19.08.2020, 22.31
Vaikea löytää sellaista ainetta samassa pullossa, joka ei sotkisi mutta kestäisi kilsoja. Nyt käytössä Diamond Black ja on nimensä mukaisesti mustaa. Ei tehnyt myöskään Squirtti autuaaksi. Paksua tummaa vahajankkia vähän siellä täällä ja kilsoja kestää heikosti, ennen kuin ketjut alkavat ”helistä”.

Saa olla vaikka 4W ”hitaampaa” kunhan täyttäisi nuo kaksi toivetta.

paaton
19.08.2020, 22.39
Öljyä vaan. Kyllä siitä mustanketjunfobiasta pääsee eroon. Pääasia, että ketju ja voimansiirto on puhtaana ennen lenkkiä.
Normaali öljy on kuitenkin tosi helppo pyyhkiä pois.

Olen nyt itse ajellut rexillä tai tf1 teflon öljyllä. Vähemmän se rex sotkee ja toimii kuivalla ihan hyvin.

JouniJK
19.08.2020, 22.42
Aivan ehdoton https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/watt_plus_tribokeraaminen_voiteluaine-p-64024-0 Lisäksi käyttänyt noita kuivavoiteluaineita kute Pedros IceWax jne...

Ylllä olevasta aineesta on kokemuksia. Kyseessä on hyvä tuote - voitelee hyvin ja kestää pitkään. Lisäksi helppo käyttää. Välillä kun pyyhkäisee rätillä ketjuja, paikat pysyy puhtaina koko ajan. Riittävän hyvä minulle - vaihdan, mikäli löytyy törkeästi parempi.

Lovejoy
19.08.2020, 22.48
Jos on tarpeeksi ennakkoluuloton ja uskaltaa kokeilla voin suositella ketjuille hydrauliikkaöljyä. Puhtaasen ketjuniveleen, kun annostelee tippanokkapullolla pienen pisaran ja tämän jälkeen vielä hetken päästä rätillä pyyhintä, niin ei juurikaan kerää likaa ja kestää loistavasti erilaiset keliolosuhteet. Käytän tätä gravelissani ja maastopyörässäni ja mielestäni peittoaa Shimanon ja Weldtiden tf2 (all weather) öljyt, joita aiemmin käytin.
Motonetista saa 32:sta alta 10€ litra. Itse käytän vähän paksumpaa 46, joka on mielestäni aavistuksen parempi ja kestävämpi (ainakin näin kuvittelen).

BB Holland
20.08.2020, 09.39
RVS:n kaverin mukaan voi ensin suihkauttaa heidän öljyään, ja sitten käyttää muuta öljyä kunnes alkaa taas rahista. Joku porari oli suihkauttanut poranterään ja ollut äärimmäisen tyytyväinen. Nanoteknologiaa nääs. Pitää vielä tarkistaa onko tuo sitä samaa mitä saa Motonetistä, näen kaveria päivittäin.

nure
20.08.2020, 10.56
Joskus aikoinaan kokeilin grafiitti"öljyä", koko talven ajoin ongelmitta ilman voiteluita, keväällä sitten ketjut roskiin kun ei saanut millään puhdistettua...

Moska
20.08.2020, 12.14
Minä hommasin holmenkollenia pari pulloa lisää, kun tuli bike24 kautta muutakin osaa. Siellä oli oikein sopivaan hintaan.

Situm
20.08.2020, 17.22
Minä hommasin holmenkollenia pari pulloa lisää, kun tuli bike24 kautta muutakin osaa. Siellä oli oikein sopivaan hintaan.
Parasta mitä mä olen käyttänyt.

nure
20.08.2020, 18.30
^Ihan ok tuokin...

Vitus tryhi
21.08.2020, 17.52
Muc offin dry lube

Jouko
07.09.2020, 00.54
Tulipahan tässä vaihdettua ketjut. Samalla mietin, että kuinka voi olla mahdollista, että millään jälkikäteen lisätyllä öljyllä ei ole niin hyviä ominaisuuksia kuin uusien Shimanon ketjujen ”varastoöljyllä”. Vai onko?

Kuminauha
07.09.2020, 08.38
Tarkoitatko sitä mömmöä, joka kerää kaiken ilmassa leijuvan itseensä? Miksi kukaan sellaista haluaisi ketjuun varastointia lukuunottamatta?

nure
07.09.2020, 08.54
Mielenkiintoinen ilmiö tuon Watt Plussan kanssa jota suosittelin. Kahdessa käytössä kauden, voitelukyky erinomainen mutta outo ilmiö: Maantiepyörässä Yabanin mustat ketjut ja Ultegran pakka joka näyttää siltä ulkoisesti että sillä ajettu 10k joka säässä... Vertailukohteena maastopyörän KMC/105 kombinaatio näyttää kuin uudelta... Oliskohan niin että voiteluaine liuottaa mustien ketjujen pinnoitetta, en ainakaan muuta selitystä keksi...
Täytynee siirtyä takaisin kirkkaisiin ketjuihin tai palata vahamaisten voiteiden käyttöön...

A.M.®
07.09.2020, 10.45
Oliskohan niin että voiteluaine liuottaa mustien ketjujen pinnoitetta, en ainakaan muuta selitystä keksi...

Mielenkiintoista! Täytyy seurata. Muutamiin pyöriin on nyt asennettu näitä.

JackOja
07.09.2020, 10.48
Eikös se musta pinnoite kulu ketjuista ja rattaista vaikka voiteluaine olisi mikä tahansa? Tai vaikka kirkas niklauskin, mutta mustasta helpompi havaita?

Jouko
07.09.2020, 14.52
Tarkoitatko sitä mömmöä, joka kerää kaiken ilmassa leijuvan itseensä? Miksi kukaan sellaista haluaisi ketjuun varastointia lukuunottamatta?

35v kokemuksella parasta ketjuöljyä. Kaikki on kokeiltu. Eikä muuten kerää yhtään mitään kun poistaa huolella kaiken ulkopuolisen rasvan. Mutta anyway, löytyykö mitään lähellekään vastaavaa öljyä kauppojen valikoimasta?

Oatmeal Stout
07.09.2020, 15.05
35v kokemuksella parasta ketjuöljyä. Kaikki on kokeiltu. Eikä muuten kerää yhtään mitään kun poistaa huolella kaiken ulkopuolisen rasvan. Mutta anyway, löytyykö mitään lähellekään vastaavaa öljyä kauppojen valikoimasta?
Miten varastoöljyn päälle tulee se poistettava ulkopuolinen rasva? Rasvaavatko tehtaalla öljytyt ketjut ja jos niin miksi?

Jouko
07.09.2020, 15.30
Miten varastoöljyn päälle tulee se poistettava ulkopuolinen rasva? Rasvaavatko tehtaalla öljytyt ketjut ja jos niin miksi?
Tämähän merkillinen palsta on. Tarkoitan tällä ulkopuolisen öljyn poistolla kaiken sen öljyn poistoa, joka ei ole ketjun sisällä. Lähinnä siis ketjun sivuilla olevaa öljyä. Kaiken kaikkiaan mielestäni kannattaa yleensäkin vastailla tällaisella palstalla, jos on jotain lisäarvoa tarjottavana. Tietenkin jos kerää itselleen nokkeluuspisteitä, niin mikäs siinä sitten.

Kuminauha
07.09.2020, 15.33
Onko siis kaupasta ostettavilla rasvoilla/vahoilla ollut jotain ongelmia? Voitko kuvailla? En oikein tiedä ainakaan, mistä tämä tehtaan rasva tarkalleen koostuu. Omat kokemukset ainakin REX:n tavarasta on varsin positiivista.

Jouko
07.09.2020, 15.33
Tämähän merkillinen palsta on. Tarkoitan tällä ulkopuolisen öljyn poistolla kaiken sen öljyn poistoa, joka ei ole ketjun sisällä. Lähinnä siis ketjun ulkopinnoilla olevaa öljyä :). Kaiken kaikkiaan mielestäni kannattaa yleensäkin vastailla tällaisella palstalla, jos on jotain lisäarvoa tarjottavana. Tietenkin jos kerää itselleen nokkeluuspisteitä, niin mikäs siinä sitten.

Jouko
07.09.2020, 15.39
Onko siis kaupasta ostettavilla rasvoilla/vahoilla ollut jotain ongelmia? Voitko kuvailla? En oikein tiedä ainakaan, mistä tämä tehtaan rasva tarkalleen koostuu. Omat kokemukset ainakin REX:n tavarasta on varsin positiivista.
Ymmärrän toki sinua. En väittele kanssasi öljyjen paremmuudesta. Kyselin vain, että onko kellään tiedossa vastaavaa öljyä mitä laitetaan Shimanon tehtaalla uusiin ketjuihin. Kaikesta päätellen sinulla ei ole tätä asiaa tiedossa. Kiitos panoksestasi tähän keskusteluun.

paaton
07.09.2020, 15.44
Minä olen varmaan vähän outo, mutta olen sitä mieltä, että ketju/ratas tarvitsee ulkopinnoillekkin jotain voitelua ollakseen mahdollisimman rullaava. Yleinen käsitys tuntuu olevan, että kaikki päällä oleva voiteluaine pitäisi poistaa rasvanpoistolla. Minusta esimerkiksi rexin liukkaus johtuu juurikin siitä, että se tekee vahamaisen pinnan rullien ulkopuolelle.

Kuminauha
07.09.2020, 15.46
En yritä väitellä paremmuudesta, ihan mielenkiinnosta tiedustelin mitä ongelmia niiden kanssa on ollut, jotta voisin mahdollisesti auttaa.

Hetken kaiveltuani ainakin SRAM:n huhutaan käyttävän GLEITMO:n valmistamaa rasvaa. Nekin toki valmistavat aika montaa erilaista sorttia ja vaikea sano mistä tarkasta mallista olisi kyse.

Jouko
07.09.2020, 15.47
Minä olen varmaan vähän outo, mutta olen sitä mieltä, että ketju/ratas tarvitsee ulkopinnoillekkin jotain voitelua ollakseen mahdollisimman rullaava. Yleinen käsitys tuntuu olevan, että kaikki päällä oleva voiteluaine pitäisi poistaa rasvanpoistolla. Minusta esimerkiksi rexin liukkaus johtuu juurikin siitä, että se tekee vahamaisen pinnan rullien ulkopuolelle. Voisi tosiaan ajatella, että ainakin vaihtaminen muuttuisi helpommaksi kun ketjun ulkopintakin on voideltu.

paaton
07.09.2020, 15.49
Piti ihan googlailla. Tämä molton speedwax sivuilta.

We do not recommend wiping chain with rag after pulling from SC. The wax on the exterior of link rollers reduces friction when contacting teeth on cassette, chainrings and derailleur pulleys; we also theorize that wax coating on outer plates reduces friction when shifting. One final point, wax covering chain reduces chance of oxidation.

https://moltenspeedwax.com/pages/waxing-your-chain

paaton
07.09.2020, 15.55
Se alkuperäinen öljy/rasvahan on aika paksua. Siksi ketju ei pidä ääntä ja aine pysyy aika hyvin ketjun sisällä. Veikkaan, että vastaavaa tököttiä jos haluaisi ketjun sisään, niin ketju olisi keitettävä öljyssä.

Kuminauha
07.09.2020, 16.00
Vielä enemmän nyt tarkentui tämä SRAM:n käyttämä rasva, joka varmaan aika samaa kun Shimanon vastaava:

https://www.fuchs.com/lubritech/en/product/product/8203-gleitmo-582/

Jouko
07.09.2020, 17.09
Se alkuperäinen öljy/rasvahan on aika paksua. Siksi ketju ei pidä ääntä ja aine pysyy aika hyvin ketjun sisällä. Veikkaan, että vastaavaa tököttiä jos haluaisi ketjun sisään, niin ketju olisi keitettävä öljyssä.
Alkoi heti kuulostaa liian vaivalloiselta 😊

Jouko
07.09.2020, 17.57
Vielä enemmän nyt tarkentui tämä SRAM:n käyttämä rasva, joka varmaan aika samaa kun Shimanon vastaava:

https://www.fuchs.com/lubritech/en/product/product/8203-gleitmo-582/

Mielenkiintoista, kiitos. Yllättävää kyllä, niin edes ulkomaisilla sivustoilla ei tunnu olevan tarkempaa tietoa tästä tehdasöljystä. Joten seuraan vinkkiäsi

TuplaO
07.09.2020, 18.42
Sitten vielä yksi kurvipallo: Sramin flattop-ketjun pinnassa on uutena öljymäinen ”varastorasva”. Tiedä sitten mihin on jäänyt perinteinen, tönkömpi kama.

Oatmeal Stout
07.09.2020, 21.45
Tämähän merkillinen palsta on. Tarkoitan tällä ulkopuolisen öljyn poistolla kaiken sen öljyn poistoa, joka ei ole ketjun sisällä. Lähinnä siis ketjun sivuilla olevaa öljyä. Kaiken kaikkiaan mielestäni kannattaa yleensäkin vastailla tällaisella palstalla, jos on jotain lisäarvoa tarjottavana. Tietenkin jos kerää itselleen nokkeluuspisteitä, niin mikäs siinä sitten.
Kyse onkin siitä, käyttäkö rasvaa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasva) vai öljyä (https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljy), niillä on jonkin verran eroa, vaikka tiedän sokerillakin tehtävän vahauksia.

Jouko
08.09.2020, 00.20
Kyse onkin siitä, käyttäkö rasvaa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasva) vai öljyä (https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljy), niillä on jonkin verran eroa, vaikka tiedän sokerillakin tehtävän vahauksia.
Juu, anteeksi. Tarkoitin tietenkin öljyä niin ulko- kuin sisäpuolellakin. My bad.