PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihdevivut rungosta tankoon, Crescent 92320

Homer
13.06.2020, 21.48
Asiasta on varmaan puhuttu paljon ennenkin, mutta kun löysin itseni pyörän satulasta monien vuosien jälkeen, niin nostan kysymyksen esille. Linkatkaa vanhaan keskusteluun, jos sellainen löytyy.

Asiaan.
Sain vihdoin ostettua sen maantiefillarin mitä kloppina kuolasin joskus 80-luvun lopulla, sinivalkoisen Crescent 92320:n. Pyörä on tietty vanha kilpakone, mutta hyvässä kunnossa, tai ehkä juuri siksi.
Sen verran on tullut vuosien saatossa mukavuusvaatimusta, että haluaisin vaihdevivut putkelta jarrukahvoihin. Miten tuollainen päivitys onnistuisi ja mitä siihen vaadittaisiin? Mitään peruuttamatonta muutosta en halua tehdä.
Vaihtajat ovat Campan Recordia ja rattaita takana kokonaista 6.
Campan Ergopowerit alkoivat kai jostain 7- tai 8-pakasta ja siitä eteenpäin. Istuisiko joku niistä muita paremmin vanhan pakan ja vaihtajien kanssa, jos mikään? Nykyisten vaihdevipujen tilalle saanee jonkun adapterin tai muun, mistä vaijerit vain jatkavat matkaansa?

Ehkä hölmöjä kysymyksiä, mutta kysyjänsä näköisiä :)

Lähetetty minun SGP621 laitteesta Tapatalkilla

nure
14.06.2020, 11.45
Yksi vaihtoehto on siirtää kitkavivut tangonpäihin... Vipujen tilalle saa kyllä adapterin/stopparin.

Homer
14.06.2020, 12.28
Yksi vaihtoehto on siirtää kitkavivut tangonpäihin... Vipujen tilalle saa kyllä adapterin/stopparin.Kiitos vinkistä. Yritän silti pitäytyä kahvavaihtajasuunnitelmassa...ainakin vielä toistaiseksi.

Lähetetty minun SGP621 laitteesta Tapatalkilla

nure
14.06.2020, 13.34
Voi tuottaa ongelmia, tuskin pystyy muokkaamaan niin että jäisi joku kahvassa väliin jos laittaisi esim. kasin kahvat... Tavallaan kuitenkin kitkavipu aivan optimaalinen kapistus, on aina säätö kohdillaan ja kevyt sekä simppeli ratkaisu... Nimim. "Entinen Super Record kuski"

Homer
14.06.2020, 13.51
Voi tuottaa ongelmia, tuskin pystyy muokkaamaan niin että jäisi joku kahvassa väliin jos laittaisi esim. kasin kahvat... Tavallaan kuitenkin kitkavipu aivan optimaalinen kapistus, on aina säätö kohdillaan ja kevyt sekä simppeli ratkaisu... Nimim. "Entinen Super Record kuski"Jaahas, no tutkitaanpas noita. Ei ole mitään kokemusta noista "tangonpäistä". Olen aina ajatellut, että nuo tangonpäävivut kuuluu triathlontankoihin tai vastaaviin, joiden päät on siinä ajoasennossa sormien ulottuvilla.

nure
14.06.2020, 17.49
Useissa perinteisissä retkipyörissä käytetty tangonpäävipuja. Periaatteessa ei tarvi laskea kättä niin alas vaihtaessa kuin vinoputkessa oleviin...

J4nn3R
14.06.2020, 20.03
Jos indeksoitua haluaa, niin taitaa olla kiven alla tangonpäähänkin. Riippuu tyystin budjetista ja millaisena pyörällä haluaa ajaa, jos modernimpaa meininkiä haluaa niin voimansiirron, kiekot ja vaihtajalliset jarrukahvat hommaamalla pääsee varmasti helpommalla, kun millään virityksellä. Alkuperäiset osat putsaamalla ja arkistoimalla entisöintikin on myöhemmin helppoa. Tai sitten ajelee vanhalla arvopyörällä alkuperäisessä kokoonpanossa ja hommaa modernimman menopelin, jos se seuraavalle kaudelle tuntuu tarpeelliselta.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla