PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kampien vaihto, mitkä kammet sopivat keskenään?

Mikkomoe
13.06.2020, 09.11
Mun pyörässä, kona unit X, kammet tuntuis liian pitkiltä, ne on 175milliset. Maantiepyörässä on 172.5 ja koen sen polvilleni luonnollisena. 175millisten kanssa tuntuu siltä että vielä joku päivä polvet kipeytyy. Katselin SRAM SX-Eagle kampia, kokoja on vain 165, 170 ja 175. Haluaisin 172.5 milliset, samalaiset mitkä maantiepyörässä on.

Onnistuuko srameissa muiden mallien kammet kiinnitettyä?

Tuleeko välityssuhteet liian pitkiksi jos on lyhyemmät kammet? Nykyisellään välityssuhteet on hyvät.

nure
13.06.2020, 15.06
^Riippuu keskiölaakerista. Valitse sen kanssa yhteensopivat, mitkä kammet nykyiset ja mikä laakeri?

Mikkomoe
13.06.2020, 15.14
Kammet on ne SRAM SX-Eagle, kona pyörän speksien mukaan.. jos ymmärsin oikein noita speksejä niin laakerista sanotaan tällaista: SRAM Power Spline 73mm

nure
13.06.2020, 21.15
En tiedä tyyppiä mutta jos kierteinen 73mm:n keskiö niin voi laakerin helposti vaihtaa (melkein) mihin vaan kampiin sopivaan...

hiilikuitumies
14.06.2020, 01.01
Mun pyörässä, kona unit X, kammet tuntuis liian pitkiltä, ne on 175milliset. Maantiepyörässä on 172.5 ja koen sen polvilleni luonnollisena. 175millisten kanssa tuntuu siltä että vielä joku päivä polvet kipeytyy. Katselin SRAM SX-Eagle kampia, kokoja on vain 165, 170 ja 175. Haluaisin 172.5 milliset, samalaiset mitkä maantiepyörässä on.

Ota 170 mm. Ei se ole näissä niin tarkkaa, eivätkä nuo ainakaan huonommat polville ole, kun polkikulma jää noilla vielä pienemmäksi.

nure
14.06.2020, 11.38
Kyllä muutkin SRAM:n kammet käyvät, nuo SX:t halvimmat teräsrattaalla, jos yhteensopivat. Itse en kovin suuriin muutoksiin menisi, vaikka muutama milli vaikuttaa pieneltä niin vaikutuskin saattaa olla melkoinen.

Mikkomoe
14.06.2020, 14.17
Joo sitä mietinkin, kun ei ole kokemusta.. että kuinka iso muutos se on jos kammet lyhenee 2,5mm, muuttuuko välityssuhteet liian isoiksi että vaikea polkea kierroksilla ylämäkeen..

TERU
14.06.2020, 15.48
Tuolla viiden millin erollakaan kammissa ei ole merkittävä vaikutusta, ei etenkään välityksissä. Vuorotellen tulee ajetuksi 170 ja sitten taas 175 mm kammilla, eroon vaikuttaa pyörässä isommasti pyörän vaihtuminen toiseksi, ainakin hyvin lyhyen ajan vaihtumisen tuntee. Eikä polvikipuja ainakaan kummallakaan kammen pituudella, no ajo tosin molemmilla tieajoa.

Kysynkin onko tuossa pyörässä, johon kampien vaihto mielessä, kaikki jo satulan ja tangon osalta mietitty/säädetty kohdalleen?

nure
14.06.2020, 17.47
^Tuossa myös totuuden siemen, jos vika on jossain muussa seikassa. Itselläkään ole ollut ongelmia, ainoastaan teoriassa hieman saattaa kadenssiin vaikuttaa mutta periaatteessa kaikki riippuu siitä mitä kuskilla on reisissä.

Mikkomoe
14.06.2020, 19.02
Mä oon pitkäjalkainen eli 177 pitkä ja jalat 86cm . Olen huomannut että polvikipuja ei tule jos saan satulaa oikein eteenpäin ja tarpeeksi ylös. Joten satula on konassa tosi edessä. Jatkuvasti on tunne että poljen tosi isosti ja vähän kömpelösti verrattuna maantiepyörään jossa 2.5mm lyhyemmät kammet. Joten arvelen vaan et tää tunne tulee just siitä erosta eikä ajoasennosta. Mutta katselin äsken sramin muita kampisarjoja josta löytyy 172.5mm kokoa nii ne on ihan sairaan kalliita joten annan asian olla. Katsotaan totunko konaan. Olen sillä kuitenkin vasta 550km ajanut..

TERU
14.06.2020, 19.45
Tuossa vähän ristiriitaista, kun pitkät jalat ja satula ihan edessä, vielä kun satulakulmakin on 75°. Onko pyörä M kooltaan?
Hetimmiten tuollaisen selkään noustessa pitäis olla hyvä ajaa. Eroa ajotuntumassa maantiepyörään on, jos on pitkään kippuratankoista ajanut.

Mikkomoe
14.06.2020, 20.39
L kokoa se on. En vaan tiiä, mul polvet kipeytyy jos satula on liian takana.. liikaa jalat edellä polkemista. Satulassa istun ihan takareunan luona..

hiilikuitumies
14.06.2020, 22.02
Kuten yllä sanottiin, 5 millin vaikutus välitykseen on hyvin pieni. Laita ne 170 mm, koska eihän tuonne päin "erehtyminen" sinua tuossa ongelmassa edes haittaisi. Ja jos 175 mm tuntuu selvästi liian pitkiltä, niin silloin 170 ei tunnu hyvinkään luultavasti liian lyhyiltä kuin ehkä 1-2 lenkin ajan, jotta tottuu.

Laske vaikka tällä, jos et usko: https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

TERU
15.06.2020, 05.14
Selän pituudelle olisi M riittänyt. Varmaan taulukon suositus oli tuttu kokoa valitessa, laitan linkin tuohon kuitenkin.
Nyt olisi "pienennettävä" pyörää, tanko alas, kavennus sopivasti ja olisko lyhyttä stemmiä mahdollisuus vielä lyhentää?
Pitkiä jalkoja voi kompensoida satulan sijainnilla, korkeus sentti jopa enemmän alle suosituksen, satulatolppaan jättöä sentti lisää?
Tämä on tällaista etämutustelua, mutta omatkin koivet pitkähköt ja säädöt vähänniinkunoin.
https://www.konaworld.com/unit_x.cfm

Mikkomoe
15.06.2020, 08.16
Joo on toi pyörän pienentäminen käynnissä, tulossa on 16 asteinen ohjaustanko, siis enemmän taaksepäin taivutusta joista ranteet tykkää enemmän. Kavennan varmaan sitäkin. Suoramallinen satulatolppa on jo pyörässä.. tästä tulee talvipyörä nastarenkailla, kesän aikana muokkaan sitä pikkuhiljaa sopivaksi.

nure
15.06.2020, 13.34
^Vääränkokoinen pyörä on aina ongelma, ei siitä koskaan kunnollista saa, ehkä sentään kohtalaisen... Seuraavaa kun hankkii niin kannattaa perehtyä noihin geometrioihin tarkkaan eikä takertua johonkin määrättyyn merkkiin/malliin sillä löytyy kyllä eroja että oikeankokoisenkin saa.