PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi pyörä lonksuu pienillä vaihteilla



kranssi
12.06.2020, 21.17
Ostin nettikaupasta Kona Rove St, 1x11 Sram rivalilla.
Toimittajan päässä ketjut asennettu ja vaihteet säädetty.

Itselle jäi ohjaustangon säätö, satulan&polkimien asennus.

Nyt kun vein pyörän testiajolle totesin, että kun polkee noilla isommilla rattailla takana 11-9 niin ilmenee "lonksumista".
Pienemmillä rattailla 1-8 ei kuulu pihaustakaan.

Polkiessa mitä yritin selvittää niin vaikutti, että ketju jotenkin kanittaisi ja aina hyppää kerran kierroksessa.
Mietin, että kanittaako ketjun lukko vai onko ketju vain liian pitkä? Jos lukko kanittaa, niin luulisi sen kuuluvan myös 1-8 vaihteilla.

Miten lähteä selvittämään syytä ja korjaamaan se?

Asku90
12.06.2020, 23.10
Ostin nettikaupasta Kona Rove St, 1x11 Sram rivalilla.
Toimittajan päässä ketjut asennettu ja vaihteet säädetty.

Itselle jäi ohjaustangon säätö, satulan&polkimien asennus.

Nyt kun vein pyörän testiajolle totesin, että kun polkee noilla isommilla rattailla takana 11-9 niin ilmenee "lonksumista".
Pienemmillä rattailla 1-8 ei kuulu pihaustakaan.

Polkiessa mitä yritin selvittää niin vaikutti, että ketju jotenkin kanittaisi ja aina hyppää kerran kierroksessa.
Mietin, että kanittaako ketjun lukko vai onko ketju vain liian pitkä? Jos lukko kanittaa, niin luulisi sen kuuluvan myös 1-8 vaihteilla.

Miten lähteä selvittämään syytä ja korjaamaan se?

Jos yrittää isommalle rattaalle hypätä nii löystä hiukan vaijeria liipaisimesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
13.06.2020, 09.37
On enemmän tai vähemmän normaalia ja yleistä, että aivan uuden pyörän vaihteet vaativat pienen hienosäädön hetken käytön jälkeen. Vaijerit ja kuoret hakevat lopullisen paikkansa ja muotonsa. Jos säädöt on tehty tosiaan valmistajan/myyjän toimesta täydellisesti kohdilleen, juuri tuon mainitun pienen aavistuksen verran vaijerin kiristyksen tai löysytyksen pitäisi riittää. Säätö tehdään sieltä ohjaustangon päästä tynnyrisäätöruuvista, joka on vaihtajan ja siitä lähtevän vaijerinkuoren liitoskohdassa. Vastapäivään (kun katsot vaijerin suunnasta kohti vaihtajaa) kiristää vaijeria eli liikuttaa takavaihtajaa siten, että se siirtyy sisemmäs kohti isompia takarattaita.

Tämä on erittäin miellyttävä ja perusteellinen säätövideo omasta mielestäni. Sopii parhaiten Sramin vaihteistolle mutta kohdasta 9 min 20 s alkaa osuus vaijerin kireydelle, jos kaikki muut on ensin kunnossa. https://youtu.be/Ly4wDlMWR9o

Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei ne vaihtajan säädöt tai ketjunnpituus välttämättä ole muutoinkaan valmistajan/toimittajan jäljiltä täydelliset. Vaihteiden säätöön löytyy kyllä paljon seikkaperäisiä youtube-videoita.

SSGT-92
13.06.2020, 10.09
Nyt kun kyseessä on droppitankoinen/ "kippurasarvi pyörä. ei tuolla tangossa olevissa vaihtaja vivuissa ole niitä säätöjä, vaan takavaihtajan vaijerin kireyttä säädetään sieltä vaihteensiirtäjässä olevasta barreladjusterista.Muutenhan tuo yllä mainittu pitää paikkansa.

kauris
13.06.2020, 13.17
Nojuu, en hoksannut tuota vaan oletin maastopyöräksi :)

hcf
13.06.2020, 13.27
Itellä hyppi ku vaihoin pakan ja ketjut pienemmillä rattaalla. Aikani sitä ihmettelin ku ei alkanu pelaan. Tarkemmin katottuna oli yks hammas vääntyny pakasta. Vähä vasaraa sille niin alko pelamaan

nure
13.06.2020, 15.10
Voi olla myös että ketjujen varastorasva takertelee. Puhdista ja voitele kunnon rasvalla. Voi olla että ei auta mutta kaikkea voi koittaa...