PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjauslaakeri narisee



cokekola
12.06.2020, 16.07
Hiilari-Bianchi alkoi narista ajossa. En pystynyt ajaessa paikallistamaan, mistä narina tuli, joten avasin istuintolppan ja stemmin ja lisäsin niihin Muc Offin Carbonia. Ei apua, narisi edelleen.

Lopulta, kun oikein koetteli ja kuunteli, niin narinan todennäköinen lähde tuntuisi olevan ohjauslaakeri tms. sillä seudulla. Laakeri on herkkä, ei välystä, mutta kun kääntää ohjaustankoa aivan minimaalisesti, niin kuuluu narahdus.

Mikähän tässä olisi "usual suspect"?

Ohiampuja
28.08.2023, 09.27
Täällä sama, eli joku emäputken alueella pitää pientä naksahtelua.

Ohjainlaakeri on vaihdettu ja kaikki osat silmämääräisesti tarkastettu, mutta syytä en löydä. Kyseessä hitsattu alumiinirunko ja siinä integroitu 42 / 52 mm ohjauslaakerit.

Jostain kuulin että rungon hitsaussaumat tai ne putkien liitokset voivat pitää pientä naksetta, vaikka saumat olisi ehjät. Ja onhan se mahdollista kun katsoo kuinka vaakaputki ja vinoputki on vedetty yhteen, yhdeksi isoksi liitosalueeksi. Siis jos siellä liitosalueen sisällä ne putkien päät ovat kiinni toisissaan, ns väärässä asennossa.

Marsusram
28.08.2023, 10.00
Onko haarukka monokokki vai kruunulla?
Sekin voi narista.

nure
28.08.2023, 10.56
Itsellä aikoinaan satulankiskot aiheutti harmaita hiuksia...

Ohiampuja
28.08.2023, 11.15
Sama nakse parilla-kolmella eri keulalla, ja vaikka ilman satulaputkea. Ja myös kaksilla eri kammilla ja keskiöillä.

Eli kun ottaa otteet pelkästä rungosta niin silti naksuu.

Ohiampuja
28.08.2023, 12.20
Eli tämän näköinen "alue". Mikäli oikein muistan hitsaustekniikan tunneilta, niin tuossa vaakaputki ja vinoputki ei saisi koskettaa toisiaan. Siellä pitäisi olla noin lisäainelangan paksuinen rako niiden välissä. Mutta jos putkien reunat on yhdessä jostain pienestä nurkasta, niin sopivan rungon joustaminen saa ne hankaamaan toisiaan vasten. Ja jotain tuollaista vähän syyksi arvelen.

https://live.staticflickr.com/65535/53147454893_13438d279e_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYsAHc)

jalkkis
28.08.2023, 12.24
^Mites eri stemmit ja tangot?

Ohiampuja
28.08.2023, 12.38
Ei vaikuta asiaan. Narisee vaikka ne ottaa pois.

stenu
28.08.2023, 12.54
Ainakin teräs- ja titskurungoissa putkien päät jiiritetään niin, että hitsattavien pintojen kosketus on mahdollisimman tiivis.

Ymmärsinkö oikein, että jos väännät runkoa jollain keskiöstä ja emäputkesta, niin se naksuu ilman keskiötä ja ohjainlaakeriakin?

Esuli
28.08.2023, 13.25
Hiilari-Bianchi alkoi narista ajossa. En pystynyt ajaessa paikallistamaan, mistä narina tuli, joten avasin istuintolppan ja stemmin ja lisäsin niihin Muc Offin Carbonia. Ei apua, narisi edelleen.

Lopulta, kun oikein koetteli ja kuunteli, niin narinan todennäköinen lähde tuntuisi olevan ohjauslaakeri tms. sillä seudulla. Laakeri on herkkä, ei välystä, mutta kun kääntää ohjaustankoa aivan minimaalisesti, niin kuuluu narahdus.

Mikähän tässä olisi "usual suspect"?

Hiilari runoissa on näitä "holkkeja", löystyvät ja narisevat.

Ohiampuja
28.08.2023, 13.39
Ainakin teräs- ja titskurungoissa putkien päät jiiritetään niin, että hitsattavien pintojen kosketus on mahdollisimman tiivis.

Ymmärsinkö oikein, että jos väännät runkoa jollain keskiöstä ja emäputkesta, niin se naksuu ilman keskiötä ja ohjainlaakeriakin?
Käytännössä näin. Keskiötä en nyt purkanut, mutta sama nakse vaikka sitä vääntää viistoputken alapäästä suoraan.

Alu-putkista kun nykyään tehdään hiilikuituliitosten kopioita, niin sauma-alueet on aika laajat, näillä smoothwelding tyyleillä. Jos niitä vertaa teräsputkiin, jotka hitsataan mahdollisimman yksinkertaisesti.

Ps. Alumiinin seinämävahvuus on sen verran suurempi, että sauman tunkeuma on parempi jos väliin jää pieni rako.

Marsusram
28.08.2023, 13.42
Tuo X on alurunko, jossa IS -laakerit.Ei paljon ylimääräisiä natisijoita.
Rotsaus voisi auttaa jos epäilee laakeripesien muuttaneen muotoaan.
Sen pitäisi kylläkin tuntua pikemmin liikkeenä kuin kuulua narinana.
Sisäisen kaapeloinnin vaikutus pitää eliminoida äänilähteenä.

stenu
28.08.2023, 14.29
Tiiviiltä liitokset näyttää esim. tässä (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=tig+welding+aluminum+bike+frame#fpstate=ive&vld=cid:b03e9461,vid:xi1Znkd6Fno,st:72). Mä olen ymmärtänyt niin, että TIGatessakin tarkoituksena on liittää nimeomaan ne hitsattavat kappaleet yhteen, ei niin että liitos olisi täytetaineen varassa. Jos pelkkä runko ääntelee kaikki irto-osat poistettuina, epäilisin jotain alkavaa halkeamaa jossain päin. Jos on joku irto-osa kiinni, ensisijaisesti etsisin äänen lähdettä siitä irto-osasta tai sen liitoksesta.

Ps. Mullakin SSCX naksui pitkään jostain ja se oli TODELLA häiritsevää pyörässä, joka on täysin äänetön muuten. Kävin läpi kaikki mahdolliset laakerit, kiekot, pinnojen kireydet yms. kunnes naksunnan lähteeksi paljastui himpun löysällä ollut etuakselin pikalinkku. Aluksi olin korvakuulolta sitä mieltä, että naksunta kuului jostain keskiön seudulta, mutta kun keskiölaakerin ja kampien vaihdon jälkeen se vain jatkui, oli pakkoa uskoa, että ei tullut sieltä. Seuraavaksi olisin voinut vannoa, että se oli ohjainlaakeri, mikä naksui, joten purin laakerit kuppeineen irti rungosta, asentelin kaikki uusiksi ja huolsin Kingin laakerit. No eipä auttanut sekään..

jalkkis
28.08.2023, 15.27
Ei muuta kuin kaikki komponentit irti, joka ikinen ruuvi ja naksumista testaamaan.

ViSu
28.08.2023, 16.19
Hiilari-Bianchi alkoi narista ajossa. En pystynyt ajaessa paikallistamaan, mistä narina tuli, joten avasin istuintolppan ja stemmin ja lisäsin niihin Muc Offin Carbonia. Ei apua, narisi edelleen.

Lopulta, kun oikein koetteli ja kuunteli, niin narinan todennäköinen lähde tuntuisi olevan ohjauslaakeri tms. sillä seudulla. Laakeri on herkkä, ei välystä, mutta kun kääntää ohjaustankoa aivan minimaalisesti, niin kuuluu narahdus.

Mikähän tässä olisi "usual suspect"?

Tyypilliseen tapaan homma lähti aika pian laukalle johonkin (alumiini)hitsauksen sfääreihin....

Jos tulee selkeästi sieltä ohjausta käännellessä niin ensi toimenpiteenä osat irti toisistaan, tarkka putsaus, vähän rasvaa väliin ja kasaan. Varsinkiin jos tullut ajoa sateessa sinne voi olla hiekkaa tms. likaa ajautunut sinne haarukan-rungon-ohjauslaakerien väleihin ja joskus aiheuttaa tuollaista naksetta/rutinaa. Samalla näkee myös silmämääräisesti laakerien kunnon. Ne itse laakeritkin voi toki olla syypää vaikka tuntuvat tiukoilta eikä pyörittäessä tunnu pykäliä. Jos pitää ääntä vain rengas maassa käännellessä niin tarkastaisin myös että etupyörän akseli on kunnolla kiinni, varsinkin pikalinkkuakselit voi aiheuttaa ääniä jos ei ole tarpeeksi kireällä.

Ohiampuja
28.08.2023, 16.34
Mä olen ymmärtänyt niin, että TIGatessakin tarkoituksena on liittää nimeomaan ne hitsattavat kappaleet yhteen, ei niin että liitos olisi täytetaineen varassa.
Toki ne osat nimenomaan liitetään toisiinsa niin, että ne osat sulavat yhteen koko ainepaksuudeltaan. Ja sen läpisulamisen varmistamiseksi normaalisti hitsausrailoon jätetään pieni rako. Ja se raon koko riippuu ainepaksuudesta ja käytettävästä lisäaineesta.

Tigillä on helppo tehdä ulospäin kaunis hitsi, mutta teknisesti se saattaa olla ihan surkea, eikä se ole sulanut läpi asti. Pyöränrunkoja purkaessa olen joskus katsellut saumoja jotka ovat päälle päin nättejä, mutta sisäpuolelta näkee ettei ne ole oikeasti sulaneet läpi asti. Pyörissä se ei haittaa mitään, koska se ulkonäkö on tärkeintä. :) Mutta jos katsotaan vaikkapa laadukasta paineastiahitsausta, niin se hitsauspalko on ihan erilainen. Myös sieltä levyn toiselta puolelta.

nure
28.08.2023, 18.08
^Merkkikään ei aina takaa laatua.

Zykkel
28.08.2023, 18.45
Hiilari-Bianchi alkoi narista ajossa. En pystynyt ajaessa paikallistamaan, mistä narina tuli, joten avasin istuintolppan ja stemmin ja lisäsin niihin Muc Offin Carbonia. Ei apua, narisi edelleen.

Lopulta, kun oikein koetteli ja kuunteli, niin narinan todennäköinen lähde tuntuisi olevan ohjauslaakeri tms. sillä seudulla. Laakeri on herkkä, ei välystä, mutta kun kääntää ohjaustankoa aivan minimaalisesti, niin kuuluu narahdus.


Mikähän tässä olisi "usual suspect"?

Hermothan tuollaisesta narinasta menee. Ei tuossa oikein muuta voi kun purkaa keula ja putsata laakerit ja pesät kunnolla ja jotain kunnon rasvaa pintoihin. Tuossa Bianchissa ei taida olla irrotettavia laakerikuppeja? Itse laakerit saisi varmaan jotain 50€ ja samalla tietenkin vaihtaisi nekin. Tätä olen itse käyttänyt: Weldtite Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml - Vihreä - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja -Rasvat | XXL (https://www.xxl.fi/weldtite-teflon-greasetube-pyorarasva-125-ml-vihrea/p/1031376_1_style)

Ohiampuja
28.08.2023, 19.01
Eli tuo Kinesiksen runko on ostettu lokakuussa 2018, muistaakseni uudesta asti se on vähän naksunut kun nousee putkelta ajamaan ja runkoon tulee sivuttaisvoimia. Mutta olen siihen tottunut, eikä se niin haitannut. Mutta nyt kun ostin tuon uuden Canyon gravelin, joka on aivan äänetön, niin tuo nakse on alkanut häiritsemään ihan eri tavalla. :)

Omasta taustasta sen verran, että olen konetekniikka lukenut ja työskennellyt koneasentajana ja vähän aikaa myös hitsarina paperitehtaan kunnossapidossa, joten jonkinlaiset perusteet laakereista ja niiden mekaniikasta löytyy jo työni puolesta. Ja siksi tuo naksahtelu nyt kiinnostaakin, kun en löydä siihen mitään järkevää syytä.

Aina sama nakse vaikka pyörässä on käytetty:
- kolmea eri keulaa
- kaksi eri kampisarjaa ja keskiötä
- pari eri stemmiä ja ohjaustankoa, ja satulatolppaa/satulaa.
- nyt viimeksi rasvanpoisto-sprayllä putsasin emäputken huolella, silmämääräisesti tarkastin emäputkesta laakeripesien pinnat, rasvasin ne ja vaihdoin uudet laakerit sekä sen ylälaakerin kiristyskartion. Ja aina sama kevyt naksahdus kun runkoa sivuttain vääntää. Ohjaustangan kääntely on äänetöntä ja pehmeää, laakereissa ei ole mitään vikaa.

Tämä käy kohta jo ammattiylpeyden päälle. Tai vähintään omien pyöränkasaaja taitojen. :)

Suiza
29.08.2023, 11.02
Canyonin Torquessa (kuitu) ja tietääkseni Spectralissakin (kuitu) on ollut tuollainen kiva napsumisongelma. Itsellä tuo Torque ja vuosi 2022 meni rasvatessa keulan/emäputken laakereita. Saattoi olla hiljaa yhden tai kaksi reissua, sitten taas napsui, äärettömän häiritsevää. Vika korjautui lopulta vaihtamalla laakerit uusin ja kiristysrengas toisenlaiseen. Ei ole napsunut sen jälkeen. Vikana oli liian jäykkä alumiininen kiristysrengas, joka ei kiristänyt riittävästi laakereita.
Sähkö Spectralissa (kuitu) runko elää ajaessa ja akku alkaa päästämään jossain kohti natinaa ja napsuntaa, kun hankaa viistoputkeen rungon sisällä. Se hiljenee aina toviksi laittamalla akun/rungon kosketuspintaan liukastetta. (esim. vaseliini, silikooni tms.)
Voiko sinun pyörässä olla rungon sisällä jotain, joka pääsee napsumaan, jos runko elää?

Ohiampuja
01.09.2023, 18.10
Väliaikatietoja.

Suihkutin reippaasti spray-vaseliinia vaaka- ja viistoputkeen, ja roikotin pyörää keula alaspäin. Niin se napsuminen katosi.

Mutta miksi, sitä en tiedä. :)