PDA

Näytä tavallinen näkymä : Poronpolulla pyöräilemisestä

svheebo
12.06.2020, 12.37
Nyt kun maastopyöräily on kovassa nosteessa niin se tuo haasteita tämänkin lajin pariin. Poronpolku on kovassa suosiossa, se on hieno juttu. Itse toimin Poronpolun Polkaisun reittivastaavana ja kentältä kuuluu huolta aiheuttavia asioita. On kokoustettu Lopen kunnan, maanomistajien ja yrittäjien kanssa. Suurin huoli on maastopyöräilijöiden ”eksyminen” Lopen Enduron reiteille, nehän eivät kuulu Poronpolun reitistöön. Tämä enduroreittien ajaminen polkupyörillä on viime aikoina lisääntynyt huimasti. Tämä aiheuttaa erittäin suuren vaaran niin maastopyöräilijöille kuin enduromoottoripyöräilijöille. Läheltä piti tapauksia on jo useita. Korvanappeja / muita kuulokkeita ei kannata pitää, näin kuulee mahdollisen moottoripyörän äänen ajoissa. Vielä ei ole tullut yhtään kolaria eikä kukaan osapuoli moista toivo. Enduroyrittäjällä on elanto kyseessä tässä touhussa, vakuutusasiat ovat melkoisia ja on tehty iso työ että on saatu inhimilliset hinnat aikaiseksi vakuutuksiin. Ei tarvita välttämättä kuin se yksi onnettomuus niin toiminta voi loppua kokonaan. Tiedossa on toki että jokamiehenoikeudet sallivat ajamisen mutta mieluummin kannattaisi jättää ajamatta. Lopen Enduron sivuilla on myös kalenteri josta näkee safaripäivät, eli milloin reiteillä on varmasti enduromoottoripyöräilijöitä. Näiden päivien lisäksi reiteillä ajaa kilpa-ajajia harjoittelemassa, kyyti on kylmää. Suosittelen välttämään ajoa reiteillä. Poronpolun reitit ovat merkitty opastekyltein sekä sinivalkoisen maastopyörämerkein / punaisilla PPP-nuolilla. Lisäksi tiesiirtymillä kannattaa ajaa normaalien sääntöjen mukaan, ei vaikkapa 3-4 rinnan, tiet ovat julkisessa käytössä. Tästäkin on tullut sanomista, on käynyt jopa niin että maastopyöräilijöitä on kaatunut / joutunut ajamaan metsän puolelle kun auto onkin tullut vastaan. Eli tie kuuluu kaikille, ajetaan mieluummin peräkkäin. Ja muistetaan käytöstavat, keskisormen heiluttelu, huutaminen ja uhoaminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Ei vaikeuteta mukavaa harrastusta ehdointahdoin. Kiitos.

marco1
12.06.2020, 13.35
Lisätieto kiinnostaisi, Poronpolun reittihän on tosiaan aika selkeästi maastossa näkyvissä mutta missä suunnalla ne enduroreitit on että niitä tietää välttää?

edit: olisinko 5 kertaa käynyt ja ei ole sattunut kertaakaan mitään endurohommiin viittaavaa eteen :)

MRe
12.06.2020, 13.42
Turha meidän on muita syyttää, kun osataan kusta ihan itse omiin muroihimme...

Kuinka v*tun vaikeaa on ajaa sillä merkityllä reitillä, eikä eksyä mihinkän enduro- (tai ratsastus-) reiteille? Ilmeisesti keskivertomaastopyöräilijälle liian vaikeaa.

Ja me ihmettelemme, kun autoilijat eivät osaa ajaa.

Itse tuon reitin ajaneena voin sanoa, että reitistön seuraaminen ei ollut mikään amerikan homma. Lisäksi se enskareitti oli selvästi kuvattu & ohjeistettu, että sitä ei pidä ajaa.

velib
12.06.2020, 13.46
Alueelta löytyy myös polkuja, joilla on selkeästi ajettu ainakin joskus moottoripyörillä, mutta eivät vaikuta olevan mitään enskareittejä. Näillä voi joissain paikoin välttää poronpolun tapahtuman reitin tiesiirtymiä, mutta toki jos ne ovatkin ihan virallisessa enskakäytössä niin parempi jättää väliin. Suurin osa enskareiteistä on merkattu sen verran selkeästi, ettei väärinkäsityksiä pitäisi tulla, mutta tietysti hyvä kartta noista reiteistä auttaisi välttämään niitä vielä paremmin.

F. Kotlerburg
12.06.2020, 13.48
Niin mutta kun minulla on oikeus!

MRe
12.06.2020, 13.55
Alueelta löytyy myös polkuja, joilla on selkeästi ajettu ainakin joskus moottoripyörillä, mutta eivät vaikuta olevan mitään enskareittejä. Näillä voi joissain paikoin välttää poronpolun tapahtuman reitin tiesiirtymiä, mutta toki jos ne ovatkin ihan virallisessa enskakäytössä niin parempi jättää väliin. Suurin osa enskareiteistä on merkattu sen verran selkeästi, ettei väärinkäsityksiä pitäisi tulla, mutta tietysti hyvä kartta noista reiteistä auttaisi välttämään niitä vielä paremmin.
Tai sitten ajaa seuraten niitä punaisia PPP-lappuja. On varmaan olemassa joku syy, miksi reitti on vedetty niin kuin on vedetty. Tuskin siellä on hakemalla haettu niitä asfalttiosuuksia.

velib
12.06.2020, 15.45
Punaisilla lapuilla merkitty reitti on käsittääkseni tehty tapahtumaa varten, ja kaikilta maanomistajilta ei ole saatu lupaa tapahtuman järjestämiseen heidän maillaan. Itse poronpolun merkitty reitti kulkee osittain eri reittiä, ja sitä saa omin päin kulkea ihan jokamiehen oikeudella (ja vastuulla). Itse olin aiemmin tottunut seurailemaan varsinaista poronpolun reittiä, ja kun noita punaisia nuolia alkoi ilmestyä, ihmettelin ensin miksi ne poikkeavat poronpolulta. Syy lienee tosiaan tuossa tapahtumassa. Sinänsä on ihan fiksua ohjata kävelijät ja pyöräilijät osittain eri reiteille, vaikka harvoin tuolla ruuhkaksi asti väkeä on. Melkuttimien kierrossa on myös hienoja polkuja, mutta tapahtumassa ne kierretään pääosin teitä pitkin. Nyt korona-aikaan tuolla Melkuttimillakin tosin väkeä riittää. Myös vaikkapa suunnistamisen kannalta on tietysti helpointa seurata punaisia nuolia.

puppy
12.06.2020, 16.01
Hyvä kyltitys aina auttaa, miettii ne paikat mistä sinne väärille poluille helpoiten eksyy ja laittaa sinne ison kyltin jossa lukee asiat selkeästi, pieni nuoli tjms. ei aina avaudu.

Tietysti eihän ongelmaa pitäisi olla, retkeilemään menevä ihminen aina katsoo karttaa, suunnittelee reittinsä ja näkee mihin ei ole asiaa.

marco1
12.06.2020, 16.15
Tietysti eihän ongelmaa pitäisi olla, retkeilemään menevä ihminen aina katsoo karttaa, suunnittelee reittinsä ja näkee mihin ei ole asiaa.
Mistä kartasta ne asiattomat paikat näkee Poronpolun tapauksessa?

IHD
12.06.2020, 16.25
Tuo Poronpolun fillarireitin selkeys riippuu omakohtaisen kokemuksen mukaan vähän siitä kumpaan suuntaan sattuu reittiä ajamaan. Kävin muutama viikko sitten
ekan kerran tutustumassa paikkaan ja välillä oli reitti hieman hukassa kun ajelin ilmeisesti "väärinpäin" polkuja. Mukana ei tietenkään ollut mitään GPS träkkiä tai karttaa :rolleyes:. Myötäpäivään reittejä oli kyllä hyvin helppo seurata. Enskareitit kyllä lentokentän lähellä erotti selvästi, mutta muualla en välttämättä ollut varma olenko oikealla polulla - etenkin hieman syvemmät spoorit jossain Punelian lähistöllä hieman mietitytti..yhtään motoristia ei kyllä tosin arkipäivänä näkynyt.

MRe
12.06.2020, 17.17
^Itse kiersin myötäpäivään ja niin päin se oli kohtuullisen hyvin merkattu. Sitä en tiennyt että punaiset kolmiot olisi olleet jotain tapahtumaa varten ja reitittäneet eri kautta, mutta kyllä se oikea reitti tuli kai ajettua. Ne enskaspoorit oli sen verran selvästi merkitty, että niille ei kyllä vahingossa eksynyt.

pturunen
12.06.2020, 18.12
Muistan ekan kerran tun tuolla oltiin. Oli pirun vaikea hahmottaa missä reitti oikeasti kulki. Siirtymää ei juurikaan ajettu eli vissiin mentiin jotenkin väärin? Kun ongelma on noin akuutti, olisiko mahdollista saada tehostettua merkintää reitille? Tuskin kukaan ihan oikeasti tahallaan ajaa moottoripyörien eteen.

Halloo halloo
12.06.2020, 21.19
Nyt kun maastopyöräily on kovassa nosteessa niin se tuo haasteita tämänkin lajin pariin. Poronpolku on kovassa suosiossa, se on hieno juttu. Itse toimin Poronpolun Polkaisun reittivastaavana ja kentältä kuuluu huolta aiheuttavia asioita. On kokoustettu Lopen kunnan, maanomistajien ja yrittäjien kanssa. Suurin huoli on maastopyöräilijöiden ”eksyminen” Lopen Enduron reiteille, nehän eivät kuulu Poronpolun reitistöön. Tämä enduroreittien ajaminen polkupyörillä on viime aikoina lisääntynyt huimasti. Tämä aiheuttaa erittäin suuren vaaran niin maastopyöräilijöille kuin enduromoottoripyöräilijöille. Läheltä piti tapauksia on jo useita. Korvanappeja / muita kuulokkeita ei kannata pitää, näin kuulee mahdollisen moottoripyörän äänen ajoissa. Vielä ei ole tullut yhtään kolaria eikä kukaan osapuoli moista toivo. Enduroyrittäjällä on elanto kyseessä tässä touhussa, vakuutusasiat ovat melkoisia ja on tehty iso työ että on saatu inhimilliset hinnat aikaiseksi vakuutuksiin. Ei tarvita välttämättä kuin se yksi onnettomuus niin toiminta voi loppua kokonaan. Tiedossa on toki että jokamiehenoikeudet sallivat ajamisen mutta mieluummin kannattaisi jättää ajamatta. Lopen Enduron sivuilla on myös kalenteri josta näkee safaripäivät, eli milloin reiteillä on varmasti enduromoottoripyöräilijöitä. Näiden päivien lisäksi reiteillä ajaa kilpa-ajajia harjoittelemassa, kyyti on kylmää. Suosittelen välttämään ajoa reiteillä. Poronpolun reitit ovat merkitty opastekyltein sekä sinivalkoisen maastopyörämerkein / punaisilla PPP-nuolilla. Lisäksi tiesiirtymillä kannattaa ajaa normaalien sääntöjen mukaan, ei vaikkapa 3-4 rinnan, tiet ovat julkisessa käytössä. Tästäkin on tullut sanomista, on käynyt jopa niin että maastopyöräilijöitä on kaatunut / joutunut ajamaan metsän puolelle kun auto onkin tullut vastaan. Eli tie kuuluu kaikille, ajetaan mieluummin peräkkäin. Ja muistetaan käytöstavat, keskisormen heiluttelu, huutaminen ja uhoaminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Ei vaikeuteta mukavaa harrastusta ehdointahdoin. Kiitos.

Olisiko sinulla karttaa poluista, joita tulee välttää / enduro-reitistä?

MRe
12.06.2020, 21.22
^Itse kun tuolla ajoin Helatorstaina niin se enskareitti oli selkeästi merkitty ja siellä oli vielä lappu, että reitillä ei saa ajaa.

Laars
12.06.2020, 21.38
Jep, pari viikkoa sitten kun käytiin, niin merkinnät olivat kyllä sen verran selkeät ja näkyvät ettei mielestäni jäänyt epäselväksi.
Pakko ihmetellä miksi niille Enskareiteille on silti pakko mennä, kumpikohan kulkuväline voittaa kun kohtaaminen tulee..

No, tämä lienee se uusi normaali. Lieveilmiöt lisääntyy ja kohta ei saa ajaa enää missään.

Halloo halloo
13.06.2020, 02.50
^Itse kun tuolla ajoin Helatorstaina niin se enskareitti oli selkeästi merkitty ja siellä oli vielä lappu, että reitillä ei saa ajaa.

Ok.
Haluaisin tietää missä enskareitti menee, jos piirtelen reittiä, joka poikkeaa viralliselta reitiltä. Ehkä aloitusviestin kirjoittaja vielä palaa aiheeseen.

hämeenhitain
13.06.2020, 11.26
Paikallisena en muista, että olisin maastossa törmännyt enskareittiin Poronpolun liepeillä kuin Sylkkiönmäellä, ja sielläkin merkityltä reitiltä pitäisi poiketa tahallaan tai eksyä. Olikohan tämä nyt se ongelmapaikka vai joku muu? Räyskälän päässä jotain Poronpolun kanssa risteäviä kohtia? Sanottakoon että en ole viime viikkoina kulkenut osuutta Sylkkiöiden ohi, joten jos siellä on jo jotain lappua, ei ole vielä tullut nähtyä.

Menneellä viikolla reitin tuntumassa on tullut liki joka päivä vastaan pidemmillä pyöräretkillä olevia perheitä ja patikoijia rinkat selässä. Siis oikein mukavia kesäisiä näkyjä. Aika monet olleet reissussa karttoihin merkattua kiertosuuntaa vastaan ja korona-aikaan on ollut tavallista enemmän väkeä liikkeellä myös merkityn reitin ympärillä, sen kanssa risteävillä teillä ja poluilla. Eiköhän me kaikki tuonne mahduta kun vähän muistaa varoa.

Suiza
14.06.2020, 22.41
Niin mutta kun minulla on oikeus!

...mutta ei velvollisuutta!

Uusi suomalainen kansantauti.

svheebo
15.06.2020, 10.40
Tuossa on jälkeä yhdeltä kerralta kun olin itse enduroa ajamassa. Ruksilla merkitty järvi on Pilkutin. Siitä voi katsoa suuntimaa missä enduroreitit menevät. Niitä menee myös paljon enemmän tuolla alueella. Eli käytännössä tuosta Pilkuttimen vierestä menevältä Eräläntieltä ei kannata poiketa merkatulta reitiltä, osin reitti meneekin aivan enduropolkujen vierestä Laakasaloa / Pirunkalliota kohti mentäessä / tultaessa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200615/14fc39f902bda80a03ad2feab27061b5.jpg

hämeenhitain
15.06.2020, 10.48
Kiitos, tämä erittäin hyödyllinen. Arvelinkin että Kaartjoen pohjoispuolella varmaan menee reittejä myös, mutta sinne asti Poronpolun kulkijat harvemmin hortoilevat.

svheebo
15.06.2020, 10.53
Leppäniemen kartanon mailla on tosiaan 1300 hehtaarin alueelle enskasyheröä. Siitä riittää valita safarille osallistujille kaikkea neulaspolusta kivikoihin. Kannattaa tuotakin lajia käydä kokeilemassa, palvelu sekä kalusto on ykkösluokkaa.

Halloo halloo
15.06.2020, 20.38
Kiitos svheebo. Kartta auttaa hahmottamaan.

tchegge_
17.10.2020, 20.49
Tänään käytiin ajelemassa sitä uuden reitin poronpolkua, mun reisille ihan tarpeeksi rankka, parempikuntoinen lenkkikaveri oli pettyneempi.[emoji846]

Hirviä peuroja tottunut varomaan, sinne autoillessa mutta nyt piti hiljentää kun kone-enduromiehiä paukkas tien yli kuin olisi pystykorva nilkoissa

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

MRe
17.10.2020, 21.04
^Onko se vanha reitti edelleen myös ajettavissa?

JackOja
17.10.2020, 21.13
On se polku edelleen vanhassakin paikassa. Tai kaks viikkoa sitten oli, mutta tuskin muuttunut tilanne.

tchegge_
17.10.2020, 21.33
Joo, nauhoilla vaan oli blokattu joitain kohtia. Oli kyllä semmoinen väenpaljous nuotiopaikalla että olisi poliisi jo ottanut kyynelkaasut esiin.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Fillarihemmo
18.10.2020, 08.38
Eilen kuulin, että joku sähköpyöräporukka oli ajellut joskus taanoin enduroreittejä ja paikalle oli sattunut enduroporukkaa ja oli ilmeisesti itse isäntäkin paikalla ja sähköpyöräporukka oli kuulemma haistatellut päin naamaa enduroporukalle.
Ei ollenkaan järjellistä touhua, koska kuulemani mukaan ko. maanomistaja voi pistää stopin koko pyörätouhulle ainakin hänen maidensa osalta, jossei pyöräilijät osaa käyttäytyä.

Yhtä typerää ois mennä Hyvinkään Erkylän maille ja vittuilla ratsastajille, silloin kyllä loppuis kaikenlainen pyöräily siellä suunnalla.

Kaksi hyvää sääntöä; Poronpolulle enduro on ykkönen ja Erkylässä se on hevonen.

Jagge_
18.10.2020, 11.27
Tuossa on jälkeä yhdeltä kerralta kun olin itse enduroa ajamassa. Ruksilla merkitty järvi on Pilkutin.

syheebon kartta traimap3d -kartalla (https://map.routegadget.net/?basemap=8&opa=0.3&zoom=10&mapurl=https%3A%2F%2Fuploads.tapatalk-cdn.com%2F20200615%2F14fc39f902bda80a03ad2feab2706 1b5.jpg?_60.781635_24.185486_60.781634_24.263723_6 0.698572_24.264099_60.698272_24.185466_&)

hämeenhitain
18.10.2020, 11.34
Voi luoja mitä taulapäitä... Hyvä olisi varmaan saada kaikille tietoon, että kulkevat aika ajoin todellakin yksityismailla. Poronpolun patikkareitti on valtion sekä kunnan ylläpitämä retkeilyreitti, mutta siellä pyöräillään tietyillä osuuksilla yksityisten mailla ja kulku voi todellakin loppua, jos perseillään. Enduroreitit ja -toimintahan kuuluvat kaiken lisäksi tilalle, joka omistaa huomattavan laajoja maa-alueita, ei puhuta mistään 50 metrin pätkästä jossain pusikossa.

Järjenkäyttö tietysti muutenkin olisi sallittu, kuka täyspäinen edes lähtee haistattelemaan kenellekään päin naamaa.

Fat Boy
18.10.2020, 13.26
Idiootteja löytyy aina. On täälläkin kiihkomielinen hiihtäjä raivonnut ladulla ajavalle moottorikelkkailijalle, joka oli lanan kanssa kunnostamassa latua.

MRe
18.10.2020, 13.28
Jostain syystä kusipäät ei tajua eikä etenkään myönnä kusevansa kaikkien muroihin.