Näytä tavallinen näkymä : Täpäriä hankkimassa
sikanauta
10.06.2020, 16.08
Olen ostamassa ekaa täpäriä. Polkupyöriä on muutama ollut vuosikymmenten varrella ja joku halpa maastopyöräkin taannoin. Nyt ollut jonkin aikaa ilman pyörää, kun edellinen varastettiin. Ajattelin ostaa täpärin niin vois käydä ajelemassa muuallakin kuin pyöräteillä. Käytettyä olen ajatellut, kunhan olisi hyväkuntoinen. 26-tuumaisetkin renkaat käy. Minulla on pituutta on 175 cm eli taitaa olla M-koko monessa mallissa sopivin. Vinkkejä vastaanotetaan kiitollisuudella. Mitä mieltä olette esim Specialized Epic Carbonista? vm 2009 näyttäisi olevan Torissa myynnissä.
Kunhan hinta vaan on kohdillaan. Näköjään tarjousten perusteella, toi hinta 1500 on varmaan "pikkasen" liikaa jos ovh ollut 4000. Olisko 500-600 sopiva hinta?
Villetre
10.06.2020, 18.26
Joo ja kannattaa varmaankin hankkia niin uusi kuin rahat antaa myöden.
Jep, mielummin vaikka uudempi jäykkäperä kun vanha täpäri..
En nyt ihan samaa mieltä ole jos jotain vanhaa laatutäpäriä on ostamassa. Ei kaikille ole tärkeintä se maksimaalinen suorituskyky. Osan mielestä on ihan mukava vaan ajella ja nauttia, ei siihen tarvita aina sitä uusinta mallia. Ja harva taitaa käyttää pyöränsä kapasiteetista edes puolia kun oma kunto- ja taitotaso ei vaan riitä. Mutta jokaisella on tietty oikeus ajella millä haluaa eikä ainakaan itsellä ole tarkoitus liikaa ohjailla mihinkään suuntaan, lähinnä estää käytännön katastrofit. Mun mielestä toi täpäri on ihan ok jos on pidetty kunnossa ja hinta sopiva. Ja tietty tämä video:
https://www.youtube.com/watch?v=nfZylC-n4qE
Marsusram
11.06.2020, 00.30
Vanhan arvo aina laskee, ellei ole retromerkkinä arvostettu.
Spessuissa on ollut omia (brain?) OEM iskareita, joiden huoltovalmius kannattaa varmistaa, ehkä vielä onnistuu.
Sama pätee nivellaakeroinnin service kitteihin.
Moni vanha 26" pyörä on päivitettävissä 27.5" kiekoille, kunhan haarukassa on hiukankin extra tilaa, täpärissä voi keskiön nousua kompensoida jousitusta säätämällä.
Pari kaveria on vanhat täpärit ostanu, aika paljon niihin on rahaa menny vielä oston jälkeen vaikka halpa oli ostaa, plus hankalempi löytää osia. Mut voihan sitä tehdä jonku hyvän löydönkin. Ois kuitenkin syytä varata rahaa jousituksen ja linkuston huoltoon(kaiken muun huoltamisen lisäks käytetyssä). Kannattaa myös syynätä rasitusmurtumien varalta varsinkin takakolmio.
Mut kehtaan väittää että ainaki tuoho 1500e pintaa voi saada uuden mielyttävämmän ja huolettomamman jäykkäperän hissitolppineen joka ei suorituskyvyssä häviä yli 10v vanhallle täpärille. Tuohon hintaa kyllä saa varmaan ihan kohtuullista täpäriä uutenakin alesta. Vähän tuli aloitusviestistä semmoinen kuva, että aloittajan mielestä jäykkäperä ei sovi maastoon ollenkaan, mutta näinhän ei suinkaan ole :)
Tosin nyt on huonosti saatavilla uusia pyöriä.
Suosittelen katsomaan käytettyjä fillaritori.com sivulta, veikkaan että suurempi todennäköisyys löytää hyvä käytetty järkevään hintaan joka ei ole pöllitty.
yksinteoin
11.06.2020, 11.21
Torissa ja Fillaritorissa jengillä on mun mielestä usein ihan älyttömiä pyyntihintoja todella vanhoista pyöristäkin. Se nyt on ihan sama mitä ovh on joskus ollut. Tai mikäs siinä jos joku niihin hintoihin tärppää, mutta nykyään alkaa jo saada ihan uusia, hyviä täpärejä about kahden tonnin tienoilta (+samaa mieltä et hyvä jäykkäperä parempi kuin huono tai vanhentuneella geometrialla varustettu täpäri). Kuitenkin pyörät periaatteessa kulutustavaraa.
+maastopyörien puolella kehitys on mennyt aika paljon eteenpäin jostain 2010 tienoilta ihan kaikilla osa-alueilla. Jossain ehkä 2014-2015 tienoilla geometriat ja komponentit tuntui menevän nopealla aikataululla eteenpäin reilusti ja sen ajan pyörät on monilta valmistajilta jo ihan eri kaliiberia.
edit: tosin on fillaritorissa välillä ihan fiksusti hinnoiteltujakin pyöriä, esim tästä sais paljon pyörää pienellä rahalla. Kokokin natsaa (Transitionin 2015 L-koko sopii hyvin vähän lyhemmällekin)
https://www.fillaritori.com/topic/185547-transition-patrol-transition-patrol-2015-vaasa-l-vaasa/
F. Kotlerburg
11.06.2020, 11.29
Niin nykyään pitäisi olla joku hemmetin räädi pyörä, että voi ajella muualla kuin pyöräteillä. Jos on jyrkempi keula kuin 65 astetta niin ei ole asiaa asfaltin ulkopuolelle. Siksi pitää ostaa uus räädi jäykkäperä eikä vanhempaa täpäriä, koska semmoisella ei tee mitään.
Toki jostain 26" täpäristä ei kannata 500 euroa enempää maksaa.
Niin kuten laitoin 1500 on "pikkasen" liikaa ja oma arvio olisi noin 500-600 mitä voisin maksaa jos olisi kunnossa. Marsun kommentti oli hyvä ja noi on ne asiat mitä ekana pitää katsoa käytetyssä täpärissä. Toi Transitionkin on pikkasen ylihintainen omasta mielestä mutta tänä vuonna hintataso on käytettyjen osalta selkeästi korkeampi kuin aiemmin.
Ei kannata mitään kymmenen vuotta vanhaa fillaria ostaa, ellei sitä saa sitten muutamalla satasella. Fillaritori on täynnä käytettyjä, sieltä vaan valitsemaan ja tinkimään. Mieti ensin, millaista ajoa varten fillarin tarviit ja sen perusteella katsot oikean joustopituuden. Nopeesti katoin, että Yksinteoin laittama linkki on 160-210mm kategoriassa, jotka on yleensä alamäkiajoon tarkoitettuja (tarkemmin tuntematta kyseistä pyörämallia).
Jpkainulainen
11.06.2020, 15.58
Ei kannata mitään kymmenen vuotta vanhaa fillaria ostaa, ellei sitä saa sitten muutamalla satasella. Fillaritori on täynnä käytettyjä, sieltä vaan valitsemaan ja tinkimään. Mieti ensin, millaista ajoa varten fillarin tarviit ja sen perusteella katsot oikean joustopituuden. Nopeesti katoin, että Yksinteoin laittama linkki on 160-210mm kategoriassa, jotka on yleensä alamäkiajoon tarkoitettuja (tarkemmin tuntematta kyseistä pyörämallia).
+1
Noissa n. kymmenen vuotta vanhoissa pitkäjoustoisissa kannattaa erityisesti miettiä sitä käyttötarkoitusta. Nykyaikaiset enduropyörät soveltuvat hyvin monipuoliseen ajoon. On 12-lehtiset pakat laajoilla välityksillä, jyrkkä satulaputken kulma ja polkemistehokas takajousitus. Jopa 170mm joustavalla nykyaikaisella enskapyörällä kiipeää mäet kuin mäet ja jauhaa tavallista polkulenkkiä aivan hyvin. Tuollainen 10 vuotta vanha samalla joustomatkalla taas on yleensä melkoinen kivireki viedä mihinkään muuhun suuntaan kuin alaspäin.
Kyseenalaistan täpärin jos tarve on "vois käydä ajelemassa muuallakin kuin pyöräteillä". Hyvä jäykkäperäinen maasturi olisi silloin mielestäni fiksumpi. Tosin olen sitä ryhmää, jonka mielestä jokaiseen käyttötarkoitukseen pitää olla oma pyörä.
Tässä n. 10 vuotta vanhassa "pitkäjoustoisessa" on joustoa 100 milliä. Eikös täpäri ole ihan ok tuohon ajeluun muuallakin kuin pyöräteillä? Eri asia tietty on onko tarpeellinen mutta se on sitten täysin eri kysymys. Jonkun mielestä ei tarvitse joustoja ollenkaan eikä edes vaihteita kuin se yksi.
Tämä on käsittääkseni pyörä jota aloittaja on katsellut:
https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/product/15856/
e. Ja tämän kyseisen pyörän myyjä varmaan luulee että pyörän hinta on vielä yli tonnin. Ei se ole, tai tietty joku sen voi maksaa.
yksinteoin
11.06.2020, 18.36
Nostin tuon Transitionin Patrolin lähinnä esimerkkinä, että huomattavasti ketjun aloituksessa mainittua pyörää freesimpääkin kalustoa saa sellaiseen 1000+ hintaan kun fillaritoria selaa. Se on jo modernilla geometrialla varustettu, hyvin yleiskäyttöinen ja poljettava pyörä jolla voi ajaa mitä tahansa pitkästä lenkistä bikepark-hommiin (myöhemmät Patrolit sit aggressiivisempia enskajyriä, mutta noi vanhemmat on enemmän jotain modernia trail/all mountain-kategoriaa vastaavia). Siinä missä jotkut 2009/10 pyörät on jo todella aikansa eläneitä, tuonne 2015 tienoille ja siitä eteenpäin asettuvissa fillareissa alkaa näkyä jo modernimman maastopyörän peruspalikat kasassa. Poljettavuus ihan eri tasoa, geometriat maastoajoon tarkoitettuja ja komponentit kestää käyttöä.
Mutta toki kannattaa miettiä käyttötarkoitusta kunnolla ja ostaa sit pyörä sen perusteella. Tuollaisella n.1500€ budjetilla saa jo eri kategorioissa todella hyviä käytettyjä pyöriä kun osaa etsiä.
sikanauta
11.06.2020, 22.41
Kiitos, hyviä vinkkejä! Päädyin sitten ostamaan uuden pyörän käytetyn sijaan. Itsellä on ollut yksi jäykkäperäinen aikoinaan ja vaimollakin on jäykkäperäinen maastopyörä, joka sopii kokonsa puolesta itselleninkin. Nyt on sitten täpäri myös perheessä. Varmasti minullekin jäykkäperäinen riittäisi, kuten tod.näk. monelle muullekin täpärikuskille, mutta halusin nyt kuitenkin täpärin ja tarkoitus on ajella metsäpoluilla yms vähän töyssyisemmässäkin. Kävin just heittämässä ekan lenkin ja ihan positiiviset fiilikset.
Kiitos, hyviä vinkkejä! Päädyin sitten ostamaan uuden pyörän käytetyn sijaan. Itsellä on ollut yksi jäykkäperäinen aikoinaan ja vaimollakin on jäykkäperäinen maastopyörä, joka sopii kokonsa puolesta itselleninkin. Nyt on sitten täpäri myös perheessä. Varmasti minullekin jäykkäperäinen riittäisi, kuten tod.näk. monelle muullekin täpärikuskille, mutta halusin nyt kuitenkin täpärin ja tarkoitus on ajella metsäpoluilla yms vähän töyssyisemmässäkin. Kävin just heittämässä ekan lenkin ja ihan positiiviset fiilikset.Minkäs pyörän ostit :)?
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
sikanauta
12.06.2020, 21.37
Minkäs pyörän ostit :)?
Specialized Stumpjumper ST Alloy 29
https://www.specialized.com/us/en/stumpjumper-st-alloy-29/p/170585?color=262662-170585&searchText=93220-7702
Tuhannesti parempi valinta kuin 2009 vuoden 1500e kuitupyörä!
^samaa mieltä. Onnittelut uudesta!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.