Näytä tavallinen näkymä : Läskipyörä hiekanpölyssä
Läskilaiffii
10.06.2020, 08.56
Olen aloitteleva läskipyöräilijä, ostin vasta uuden pyörän. Laitoin pyörän auton perään ja lähdimme mökille, mökki tie on todella pölyävä, ja pyörähän meni aivan hienoon hiekanpölyyn. Tuli mieleeni että voiko tuollainen hieno hiekka tunkeutua johonki pyörän sisuksiin tms ja tehdä vahinkoa? Pölyt putsasin pois rätillä mistä sain putsattua. Ja toinen kysymys että voinko vesiletkulla huuhdella vapaasti pyörän vai mitä osia pitäisi varoa?
Meillä on pesty vuosia useita pyöriä vesisuihkulla (en tosin läskiä) eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Myös sähköpyorää.
Jpkainulainen
10.06.2020, 10.43
Isoimmat pölyt vaan pois ennen ajoa. Pyörässä herkkiä osia veden suhteen ovat erilaiset laakerit, navat, vaijerien lähdöt, jne. Näiden suojauksessa on eroja pyörien välillä, mutta käytännössä pyörän kuin pyörän voi huoletta pestä vesijohtopaineella. Jopa painepesuria voi käyttää mutta sen kanssa kannattaa olla jo tarkkana mihin tähtää.
Samalla tavalla se pyörä pölyyntyy, kuraantuu ja likaantuu, kun sillä ajetaan sille soveltuvassa maastossa. Tuskin kesken ajon pysähdyt pyyhkimään pyörää puhtaaksi, ei siis kannata liikaa ressata :)
Läskilaiffii
10.06.2020, 13.01
Samalla tavalla se pyörä pölyyntyy, kuraantuu ja likaantuu, kun sillä ajetaan sille soveltuvassa maastossa. Tuskin kesken ajon pysähdyt pyyhkimään pyörää puhtaaksi, ei siis kannata liikaa ressata :)
Joo ei tietenkään passaa liikaa ressata, jäi vain mietityttämään noin hieno hiekanpöly että voiko mennä jonnekin osiin ja rikkoutua uus pyörä.. Hiljakseen kyllä ajeltiin mutta kyllähän se autosta pölinä lähtee noin kuivalla tiellä. 🙂
Läskilaiffii
10.06.2020, 13.02
Isoimmat pölyt vaan pois ennen ajoa. Pyörässä herkkiä osia veden suhteen ovat erilaiset laakerit, navat, vaijerien lähdöt, jne. Näiden suojauksessa on eroja pyörien välillä, mutta käytännössä pyörän kuin pyörän voi huoletta pestä vesijohtopaineella. Jopa painepesuria voi käyttää mutta sen kanssa kannattaa olla jo tarkkana mihin tähtää.
Kiitoksia tiedosta! Tietää vähän varoa noita osia. 🙂
Ensimmäisillä pakkasilla huomaa sitten onko tähtäys onnistunut vesiletkun kanssa.
Itse vältän vaijereiden päitä, akseleiden päitä sekä keskiölaakeria.
Perässä tuo pölyyntyy pahasti. Norjan reissun jälkee oli pakko purkaa laakerit ja putsata. Narisi niin pahasti.
Sen jälkeen ostin kattotelineen eikä oo enää tarvinu moista operaatiota tehä
Jani Mahonen
10.06.2020, 17.56
Joo ei tietenkään passaa liikaa ressata, jäi vain mietityttämään noin hieno hiekanpöly että voiko mennä jonnekin osiin ja rikkoutua uus pyörä.. Hiljakseen kyllä ajeltiin mutta kyllähän se autosta pölinä lähtee noin kuivalla tiellä. ��
Jos on vesiletku käytettävissä, niin itse huuhtelen suihkuttamalla jarrut ja jarrulevyt, eturattaan, ketjun ja takapakan läpi. Sen jälkeen voitelu ketjulle.
Läskilaiffii
11.06.2020, 07.16
Jos on vesiletku käytettävissä, niin itse huuhtelen suihkuttamalla jarrut ja jarrulevyt, eturattaan, ketjun ja takapakan läpi. Sen jälkeen voitelu ketjulle.
Minkälaista öljyä pitäisi ostaa ketjulle? :)
Minkälaista öljyä pitäisi ostaa ketjulle? :)
Tähän löytynee sitten niin monta vastausta kuin on liikkeellä pyöräilijöitä ja eri koulu-/uskomuskuntia :D
Foorumilla keskustelua oheisessa ketjussa:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu
Vertailua muutamista ketjuöljyistä ja vahoista: https://cyclingtips.com/2018/03/fast-chain-lube-that-saves-you-money/
Itselläni on ollut vuoden käytössä Holmenkollenin öljy, joka on tuntunut toimivan hyvin ja kestänyt melko pitkään ketjussa (ts. ei tarvitse joka lenkin jälkeen lisäillä eikä kerää ihan hirveästi likaa, kun muistaa vain pyyhkiä ketjun rätillä ajojen jälkeen). Saapi esim. täältä: https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/holmenkol-lube-extreme-50
Jos haluaa tukea suomalaista, niin Rexin "perus"öljyä Domestique löytää nykyään myös ihan Prismoista, tosin hintaa on aika reilusti.
brilleaux
11.06.2020, 09.48
Jos haluaa tukea suomalaista, niin Rexin "perus"öljyä Domestique löytää nykyään myös ihan Prismoista, tosin hintaa on aika reilusti.
Ensinnäkin ei ole öljy.
Toisekseen hinta ei ole laisinkaan kova, niin riittoisa on toi pikkupullo. Vahva suositus REXille, paras aine ketjuille mitä itse olen käyttänyt.
Oikeata öljyä en suosittele ketjuille ollenkaan. On hiekalle kuin kärpäspaperi kärpäsille.
Läskilaiffii
11.06.2020, 11.18
Tähän löytynee sitten niin monta vastausta kuin on liikkeellä pyöräilijöitä ja eri koulu-/uskomuskuntia :D
Foorumilla keskustelua oheisessa ketjussa:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...tjujen-voitelu
Vertailua muutamista ketjuöljyistä ja vahoista: https://cyclingtips.com/2018/03/fast...ves-you-money/
Itselläni on ollut vuoden käytössä Holmenkollenin öljy, joka on tuntunut toimivan hyvin ja kestänyt melko pitkään ketjussa (ts. ei tarvitse joka lenkin jälkeen lisäillä eikä kerää ihan hirveästi likaa, kun muistaa vain pyyhkiä ketjun rätillä ajojen jälkeen). Saapi esim. täältä: https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/holm...ube-extreme-50
Pitääpä lueskella noita keskusteluja :)
Minulla kun ei ole kokemusta minkäänlaisista pyöristä, niin onko se siis niin että jokaisen ajon jälkeen kannattaa ketju pyyhkiä rätillä? Kuivalla? Tarviiko öljyä miten usein lisätä? :)
Jani Mahonen
14.06.2020, 13.22
Itsellä toimii tämä:
- ketjun voitelu joka lenkin ja pesun jälkeen
- kun ainetta levitetään niin suojataan rätillä muut osat kuin ketju, ettei aine leviä joka paikkaan
- levityksen jälkeen pyyhitään ketju rätillä, aine leviää ja ylimäärä nousee rättiin
- seuraavaan lenkkiin mennessä pinta on kuiva ja ei kerää likaa, silti voitelee
Aikaa voitelussa menee 30sekkaa - minuutti riippuen kuinka huolella tekee.
Aine on tämä.
https://www.xxl.fi/weldtite-tf2-teflonspray-400ml-vihrea/p/1026536_1_style?gclid=EAIaIQobChMIoLjbuYmB6gIVQcAY Ch12UgT2EAQYASABEgLZm_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Ainut haittapuoli on nopea poiskuluminen, eli säännöllinen voitelu on se avain tässä mutta on mitättömän nopea homma. Ketjukin pysyy puhtaana samalla.
Täältä myös ääni TF-kakkoselle. Ei ehkä jokaisen mutta noin joka toisen lenkin ja aina pyörän pesun jälkeen kun voitelee niin riittää hyvin. Rätillä ketjun pyyhintä voitelun jälkeen. Jotkut lenkkikaverit käyttää jotain hipovahoja, ketjut pysyy ehkä puhtaampina, voitelusta en sitten tiedä mutta niiden ketjujen kitinään meinaa välillä porukkalenkeillä mennä hermot..😆
lastumaki
14.06.2020, 23.19
Osa meidän mökkiteistä on suolattu, jonka seurauksena ketjut ruostuvat kuivallakin kelillä...
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Shimanosta ei ole kokemusta, mutta Brosessa kammet pyörii tyhjää taaksepäin. Eli ketju ei sillon liiku. Pyörä pitää nostaa huoltotelineeseen tai kääntää ylösalaisin ketjujen huoltoa varten. Huoltotelineen esiin kaivaminen ja auki taittelu ja raskaan sähköpyörän nostelu on raskasta, joten olen yrittänyt löytää helppohoitoisempaa öljyä. Talvella ja keväällä käytin vielä TF2 All Weatheria, mutta nyt on kokeilussa Rex Domestique. Hiukan kyllä arveluttaa, että voiteleeko se myös rattaan piikit riittävästi, mutta katsotaan nyt. Ketjuilla kohta 1000 km ajettu ja kuluma on vielä alle 0,5%
Minulla on koukku katossa, ja narunpätkällä nostan sähköläskin takapäätä jotta voitelu olisi helpompaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.