PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitukiekkojen suoristus



Avalanche
09.06.2020, 22.35
Tulee varsinaista nöösikysymystä joten pahoittelut siitä... Olen pyöräillyt vuosia ja talosta löytynyt aina useampi laite, mutta nyt vasta ensimmäinen ”oikea” maantieohjus, Giant Propel Advanced hankittuna.

Ensimmäinen kysymys on kun siinä on kepeät hiilarikiekot. Molemmat päät vippaa hiukan, onko erityisen vaarallista tai muuten sellaista josta pitäisi huolestua? En myöskään tiedä paljonko tuollaisia 500g vanteita pitäisi osata varoa, päällä on GP5000 25mm renkaat. Joitain reunoja ja rotvalleja kun välillä vastaan tulee, väkisinkin. Ja onpa välillä soratiellekin joutunut poikkeamaan.

Toinen askarruttava asia liittyy vannejarruihin, mistä niistä tietää milloinka ovat kuluneet ja kuluvatko tuollaiset hiilikuituiset ylipäätään miten verrattuna alumiiniveljiin että kannattaisiko ottaa suosiolla kenkä-jarrutus käyttöön?

frp
09.06.2020, 22.53
Jos vippaa niin vähän ettei jarruihin ota kiinni, niin ei kai se vaarallista ole. Mutta kyllä ne silti tyylikkäämpää olisi rihdata suoriksi, kun ei se kovin suuri toimenpide ole (ellei ole jotkut piilonippelit).

Teräviä korkeita esteitä pitää varoa. 5cm teräväkulmainenkin reunus kyllä rikkoo renkaan jos siihen kovaa pamauttaa ilman keventelyjä. Harvoin vanne hajoaa. Tähän tulee tuntuma itsestään kun ajelee tarpeeksi.

Hiilikuituiset vannejarrukiekot kestää ihmeen hyvin kunhan käyttää hiilikuidulle tarkoitettuja jarrupaloja. Pito heikkenee ajan kanssa varsinkin märkänä. Siinä vaiheessa pitää huolestua, kun jarrupinnasta loppuu se kiiltävä pinta ja alkaa kuidut tulla esiin.

grebe
09.06.2020, 23.22
Mitä kenellekin tarkoittaa hieman, jos puhutaan vanteen vippaamisesta. Mutta laita ihmeessä kuntoon. Jos ei itseltäsi onnistu, niin viet jonnekin laitettavaksi. Hyvistä osista tehty kiekko, joka on kunnolla rihdattu, pitää ryhtinsä ja suoruutensa pitkään. Eli ei ole mikään jokavuotinen investointi. Itselläni tosin ei ole kokemusta maantiekiekoista, mutta maastosta löytyy. Miksi molemmissa ei pätisi samat lähtökohdat.

nure
13.06.2020, 15.13
Vanteen vai kiekon paino 500g.?

kauris
13.06.2020, 15.28
Varmaan tiedätkin, että kiekkosetti ei ole kysyjällä yht 1000 g painoinen kuten Lightweight obermeyerit 5000 eurolla...

Kanttarien ylityksistä. Loivennettuihin joudut kyllä hidastamaan vauhdin pois kokonaan ja kulmikkaista on osattava hypätä tai "pompauttaa" yli (jos hidas vauhti). Alas voi hypätä toki. Se mitä ylöspäin ajettaessa kestää riippuu monesta asiasta (vanne, rengas, paine, kuskin paino, reunuksen terävyys jne.) mutta usein se renkaan puhkeaminen on se mikä kertoo rajan ylitetyn :)

JohannesP
13.06.2020, 16.15
Jos 500g vanne ei ole yli 50mm korkeat profiililtaan niin siinä on jo sen verran kuitua et kestää vähän kovempaakin ajoa. Tietysti rihtaamista tarvitaan kaikissa kohtuupainoisissa maantiekiekoissa jos ei yhtään keventele tai nostele renkaita ilmaan.

Ajamiseen ne kuituvanteetkin on tarkoitettu ja sit ostaa uudet jos jarruttelee loppuu. Ei tuu ihan heti ekojen kymmenien tuhansien km aikana tapahtumaan ellei vartavasten tarkoituksena ole käyttää cyclocrossissa tai muuten ajella runsaasti sateella.

Jarrupalat ja kiekon pinta kannattaa pitää puhtaana niin pysyy hyvä jarrutusteho ja kuluu entistä vähemmän. Jarrupinnan olen pyhkäissyt säännöllisesti bräkeeninillä ja jarrupalat pessyt kuumalla vedellä sekä muutaman kerran hierassut ~80-100 hiemopaperilla. Saa sen lasittuneen ja likaantuneen pinnan veke ja jarruihin tulee huomattavasti enemmän tehoa.

Märällä kelillä pitää ennakoida, mutta muuten ainakin omissa kuitukiekoissa on erittäin hyvä jarrutusteho pehmeillä paloilla (mm. Campan ja Swiss stopin black princet). Isoin tekijä jarrutustehossa hyvät palat ja, että ne pitää puhtaana. Pari viikkoa sit testasin kaverin Ciamillon kevennysjarruja ja niissä ei ollut oikeastaan yhtään jarrutustehoa vaikka kuinka puristi kahvaa. Kaveri ihmetellyt kuinka paskat noi jarrut on, mutta ikinä ei ole puhdistanut jarrupaloja eikä tähän meinannut ryhtyäkään vaan ostaa uudet jarrut. Puhtailla paloilla ja jarrupinnoilla tuntee kuinka se pehmeä pala tarttuu pienelläkin voimalla kuituseen jarrupintaan kiinni ja tässä tapauksessa sitä ei tuntenut laisinkaan.

Avalanche
13.06.2020, 17.29
Kiitos asiallisista vastauksista! Mukava kuulla että omilla kilsoilla ja ajotavoilla vanteiden kyllä pitäisi kestää useampi vuosi.

Noiden heitto ei ota paloihin kiinni tms. joten melko pienistä ilmeisesti kysymys. Voi olla, että ovat vain vailla ns. ensikiristystä. Palojen jotka ovat kuituihin tarkoitettu, teho on hämmästyttävän hyvä, takapään saa lukkoon tahattomasti yllättävän usein. Kyse Voi olla myös osittain Giantin omista jarruhärpäkkeistä, en tiedä.

Pölyä kertyy maantiellä paljon jokapuolelle pyörää joka yllätti määrällään, varsinkin jarrujen ympärystä on tullut tavaksi pyyhkiä ennen lähtöä puhtaaksi.

Kaikenkaikkiaan todella mukava uusi tuttavuus tuollainen pyörä, pehmeä ja liukaskulkuinen tuntuu olevan.

Avalanche
13.06.2020, 17.32
Vanteen vai kiekon paino 500g.?

Jaa-a kuule, sen osan joka on pinnojen ja kumin välissä. Määritelmät ei ole, eikä varmasti tule olemaankaan minulla hallussa.

nure
14.06.2020, 13.36
Kauris, juuri noiksi luulin kun keveistä puhuttiin...