Näytä tavallinen näkymä : Hydr. levyjarrut ei pysy keskitettynä?
Moi!
Ongelma on siis sellainen, että loppuvuodesta -19 ostamassani Trek X-Caliber 9:ssä (vm-20) on eläväisen oloinen takajarru. Alkuun kaikki vaikutti olevan ok, mutta hiljalleen takarengas alkoi jähmeytyä kesken ajon. Äskettäin huomasin, että toinen jarrupala otti kiinni levyyn, joten liikkeessä keskitettiin jarrusatula ja ilmastoon jarrut. Vaan tilanne on taas sama, vain sillä erotuksella, että nyt toisen puolen pala ottaa kiinni levyyn. Kaksi lenkkiä olen ajanut tässä välissä, yht. reilu 20 km. Pala on levyssä kiinni niin, että jarruttaessa levy liikkuu. Mitä veikkaatte, miksi palat ei pysy keskitettynä? Vai mikä tuolla on hätänä? Kyllä sillä toki ajaa voi, mut turhaan menee energiaa ja hermot :D Kiitos!
Moi!
Ongelma on siis sellainen...
Onko mahdollista, että takakiekko pääsisi aavistuksen liikkumaan haarukassa? Onko pyörässä käytössä pikalinkku vai läpiakseli?
maalinni
09.06.2020, 09.18
Voi olla että toinen mäntä ei palaudu. Ota kiekko irti ja pumppaile varovasti (ettei männät pullahda irti) jarrua ja katso liikkuuko molemmat männät takaisin.
Jos ei, niin putsaus ja voitelu sinne männän juureen.
Nyt ollaan vaarallisen äärellä kun aloitusviestin lukee ja sen jälkeen annettuja ohjeita. Maalinin ehdotus ja veikkaus syystä varmaan ihan oikeat mutta kysyjän tapauksessa veisin liikkeeseen takaisin ja pyytäisin tekemään korjauksen uusiksi kun eivät ekalla kerralla saaneet kuntoon mutta varmaankin veloittivat ihan kivasti. Toki kervelon vinkki ensin tarkistaen. Pikalinkun tapauksessa kun vanteen kiinnittää pyörään sen ollessa ylösalaisin, ei kiekko välttämättä asetu vielä aivan suoraan. Sen huomaa ja saa tarkistettua, kun pyörän kääntää oikeinpäin ja nojaa rinnalla satulaan (saaden pyörän päälle painoa) ja käsillä kurkottaa pikalinkkuun avaten ja sulkien sen uudelleen. Tällöin usein vanne (kiekon akseli) vasta nytkähtää aivan kunnolla paikoilleen ja siten jarrulevykin on suorassa.
Jos lähdet itse korjaamaan niin täsmennettäkööt, että jarrupalat pitää ottaa myös irti ennen kuin mäntien liikettä paremmin pystyt katsomaan tai lähinnä varsinkin ennen kuin koitat niiden mäntien ulos työntyviä sivuja varovasti alkaa voitelemaan. Muutoin on jarrupalat öljyssä ja pito jarrusta hukassa. Mäntiä pitää myös saada painettua takaisin takaisin jos eivät palaudu ja tässäkin tulee olla varovainen ettei riko usein helposti rikkoutuvaa männänrengasta ja aiheuta vuotoja. Ja voitelun kanssa tosiaan varovainen, liika öljy tms on pian muuten paloissa ja levyissä. Jollain hammastikulla tms vain vähän tököttää sitä öljyä niin menee vähän ja osuu oikeaan paikkaan. Ja uuden keskityksenkin voit joutua tekemään.
maalinni
09.06.2020, 10.32
Jos tosiaan noin uusi, niin pitää tollaset ongelmat tietysti mennä myyjäliikkeen kautta.
Pyörässä on pikalinkku. Myyjäliikkeessä käytettiin ja siellä jarrut ilmatkin ja satula keskitettiin. On kyllä vähän ärsyttävää :D Mitään en tosiaan kyllä noille männille osaa alkaa tekemään, vaikka hyvinkin voisi siellä olla vikaa. Josko vielä räpläisi kiekkoa paikalleen ja kerran kokeilisi itse noita satulan ruuveja säätää (oli myyjä neuvonut miehelle kuinka se tapahtuu) ja jos ei muutosta, niin sit kaiketi kiikutettava sinne uudelleen. Kiitos kaikille! :)
el_perro
09.06.2020, 15.03
Mä ostin pyörän ja testiajolla huomasin, että jarrupala hinkkaa levyyn, korostui kovaa poljettaessa.
Eivät olleet ilmeisesti liikkeessä muistaneet kiristellä ja keskitellä jarrusatulaa. Helppo nakki, satulanpultit löysälle, jarru pohjaan ja pultit takas kireelle niin pitäis olla aika keskellä. Ei hinkuta enää ainakaan mulla.
Joskus toimii noin. Joskus joutuu joko useampaan kertaan avaamaan ja kiristämään ja silti tahtoo toinen jarrupala olla lähempänä levyä. Joskus koitin laittaa ohuita muovisuikaleita levyn ja palan väliin joko saman määrän tai 1 toiselle ja 2 toiselle puolelle ja sitten puristaa jarrut ja kiristää satulanpultit. Työlästä.
Nykyään jos ekalla yrittämällä ei mene ilman vippaskonsteja aivan keskelle, olen avannut pultteja aivan aavistuksen ja silmämääräisesti laittanut keskelle. Näin kesällä hyvässä valossa se onnistuu kivasti sopivasta kulmasta tihrustelemalla :)
Kiinnitys samalla toisella kädellä satulaa paikallaan pitäen, koska muuten pultin kiristäminen liikuttaa samalla satulaa jälleen vähän sivuun.
Mies tuota keskitteli ja tuntuu vähän paremmalle. Kuitenkin joka lenkillä isompaan töyssyyn ajaessa jähmettyy ja jossakin kohtaa ajon jatkuessa tuntuu hiukan taas normalisoituvan. Kunnes jähmettyy taas, kun jarrutan kovemmin tai ajan töyssyyn :D Onneksi tuolla voi kuitenkin ajaa, mut on vähän ärsyttävää. Etenkin kun en osaa itse tuolle juuri mitään toimenpiteitä tehdä.
Kuitenkin joka lenkillä isompaan töyssyyn ajaessa jähmettyy ja jossakin kohtaa ajon jatkuessa tuntuu hiukan taas normalisoituvan. Kunnes jähmettyy taas, kun jarrutan kovemmin tai ajan töyssyyn.
Minusta tämä kommentti kertoo siitä, että vika on jossain muualla kuin itse jarrussa.
Onko takanavan laakerit ok/oikein säädetty, takanavan akseli ok, levy kunnolla kiinni navassa ja runko varmasti ehjä.
Minusta tämä kommentti kertoo siitä, että vika on jossain muualla kuin itse jarrussa.
Onko takanavan laakerit ok/oikein säädetty, takanavan akseli ok, levy kunnolla kiinni navassa ja runko varmasti ehjä.
No yleensä ainakin helpohkoa tarkistaa palauttavatko männät kunnolla / tasaisesti. Uudessa Fillarissa / uusissa jarupaloissa myö aika pienet toleranssit. Muutaman kympin jälkeen palatkin asettuvat ehkä paikalleen. Olen jopa tarvikepaloja joutunut hieman hiomaan betonilattiaan saadakseni niistä just sen verran veks, etteivät laahanneet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.