Näytä tavallinen näkymä : Kuinka huollatte jousitustanne?
Jpkainulainen
08.06.2020, 00.30
-Kuinkas moni huoltaa pyöränsä jousituksen itse?
-Kuinka tarkasti seuraatte huolto-ohjelmia ja suosituksia?
-Jos viette jousituksenne huollettavaksi, mitä kanavia käytätte?
-Hyviä suosituksia huoltopaikoista, jotka eivät ole näin kesän kynnyksellä tukossa?
Havahduin tässä kesän kynnyksellä sellaiseen ongelmaan, että lähes kaikkien pyöräliikkeiden huollot pk-seudulla ovat täysin tukossa. Erityisesti iskarihuolloissa kestää, kun kaikki eivät huolla itse vaan lähettävät edelleen kumppaneille.
Tällä hetkellä Helsingissä tarjotaan iskarihuoltoa 4-5viikon päähän. Kun ajoa tulee vaikka se 10 tuntia viikkoon, tarkoittaa tämä että uuden huollon saa tilata kun vanhasta ajaa ulos. Olettaen että noudattaa ohjelmaa.
Nyt on itselläni 1.1 lukien ajotunteja tullut 130. Tilasin varastoon tavaraa alajalkojen huoltoon sekä iskarin ilmakannun tiivisteiden vaihtoon. Niin ja dropperin tiivisteet myös. Nuo uskaltaa ainakin videoiden perusteella vielä tehdä itse.
Entäs keulan/iskarin täyshuolto? Onko moni opetellut tekemään itse ja millaisia kokemuksia?
Jpkainulainen
08.06.2020, 00.34
Sellainenkin havainto tuli vielä tehtyä, että Foxin perus gold iskariöljy on loppu lähestulkoon koko euroopasta. Tilalle haarukoin Bel Airin high performance w30 iskariöljyä.
Käytin seuraavaa nettisivua etsiessäni korvaavaa tuotetta:
https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table
Fox gold öljyn vertailukelpoiset parametrit:
20Wt Gold bath oil 98.9cst @40C / 13.6cst @100C
Kiitos taulukosta! Tein saman havainnon itsekin, Foxin öljyä ei tunnu mistään löytyvän. Pitänee hommata jotakin muuta tilalle. Minullakin alajalkojen huolto itse tehtynä mielessä, havahduin itsekin tuossa asiaan... Lyhyt on kyllä alajalkojen huoltoväli, jos ohjelman mukaan tekee. Eikä kovin pitkä tuo täyshuollon välikään.
Itse olen huoltanut alusta asti, aina toki oppirahat uuden oppimisessa yleensä joutuu tavalla tai toisella maksamaan..
Rockshoxilla ainakin niin hyvät ohjeet että mielestäni kuka tahansa pystyy huollon suorittamaan jos vähänkään työkalut pysyy käsissä. Eikä nämä mun mielestä ole mitenkään kamalan teknisiä laitoksia.
Toki kokemusta ei ole kuin 4 keulasta ja 4 takaiskarista..
Mutta yleisesti ottaen vaikka täyshuollon olen noihin kaikkiin tehnyt, ei varsinaiset suljetussa tilassa olevat tiivisteet (o-renkaat) mene oikeastaan miksikään, toki ne tulee vaihdettua kun kerran on purettuna.
Eniten sitä likaa kertyy liukuputkien läpi, joten alajalkojen säännöllinen huolto sekä takaiskarin ilmakannun sisuksien putsauksella varmasti isoimmat vaikutukset jousituksen toimintaan. Jousi iskarissa (taka) taas vaimennusöljy on suoraan yhteydessä liukuputkeen joten niissä vaimennusöljyä kannattanee vaihdella (tällöin tekee samalla "täys" huollon)...
Fox rhythm 34 ja Fox Float ei mielestäni kovin paljoa huoltoa vaadi. Edellisestä huollosta oli vajaa vuosi. Muutama tuhat kilometriä maastossa ja työmatkat ympäri vuoden joka kelissä. Alajalkojen öljy oli aivan kirkasta, tiivisteitä ei olisi tarvinnut vaihtaa vielä, puhdistus ja uusi rasva olisi riittänyt. Se vaahtomuovirinkula oli vähän likainen ja vaihtokunnossa. Huomasin vasta kun keula oli purettu, että eri puolilla oli eri öljyt. Laitoin sitä Foxin vihreää molempiin. En huomannut mitään eroa entiseen. Eikö se ole vain liukuputkien voitelua varten?
Takaiskarin myös purin. Tiivisteet on pari vuotta vanhat ja jäivät edelleen paikoilleen kun ovat ihan kuin uudet. Puhdistus ja Float fluid sisälle.
Vaimenninosaa en ole purkanut tai huollattanut, en tiedä pitäisikö. Tuntuvat toimivan kuin uutena
^^Oikea periaate kumpaisellakin, huolletaan kun tarve ja itse. Perusasiat kannattaa aina opetella tekemään itse niin ei ole riippuvainen liikkeiden ruuhkista.
Jos jotkut tekee täyshuollot esim. Foxin keuloihin itse, niin miksi paikalliset pyöräliikkeet ei siihen pysty vaan pitäisi olla Foxille tarkoitetut työkalut? Liittyy varmaan typpisäiliön avaamiseen? Vai miten tuo täyshuolto poikkeaa perus öljyn ja tiivisteiden vaihdosta?
Maahantuojalta oli kanssa tuo Fox 20wt Gold loppu ja suositteli tilalle Motul 10wt FL. Kylmällä varsinkin kuulemma toimii tuota goldia paremmin.
Liittynee varmaankin asioihin takuu ja vastuut joita liikkeet työlleen antaa ja ilman oikeita työkaluja, varaosia,voiteluaineita ja koulutettua henkilöstöä se ei ole mahdollista.
Kotipajoissa voi omissa hommissa soveltaa työkaluissa, tehdä/muokata niitä ja käyttää soveltuvia/saatavilla olevia rasvoja/öljyjä.
Onko muuten tietoa saako FOX 36 keulaan noita foamrenkaita jostain tilattua irrallaan? Tiivisteitä ei kuitenkaan varmaan tarvitse läheskään jokaisen öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ja pelkät uudet foamit ei varmaan paljoa maksaisi.
Jep. Tilasin keulaan ja takaiskariin tiivistesarjat ja hommaan Motulin öljyt kun Foxia ei näytä saavan. Ajatuksena on, että jos tiivisteet (oletettavasti kun) on ehjiä, niin vain putsailen ja vaihdan öljyt. Vaihdellaan sitten tiivisteitä tarpeen mukaan, ovatpahan varalla ainakin. Parisen tonnia on ajettu puhtaasti maastossa, katsotaan miltä sisukalut näyttää. Oletan että aika puhdasta edelleen on.
Jpkainulainen
10.06.2020, 01.23
Jos jotkut tekee täyshuollot esim. Foxin keuloihin itse, niin miksi paikalliset pyöräliikkeet ei siihen pysty vaan pitäisi olla Foxille tarkoitetut työkalut? Liittyy varmaan typpisäiliön avaamiseen? Vai miten tuo täyshuolto poikkeaa perus öljyn ja tiivisteiden vaihdosta?
Maahantuojalta oli kanssa tuo Fox 20wt Gold loppu ja suositteli tilalle Motul 10wt FL. Kylmällä varsinkin kuulemma toimii tuota goldia paremmin.Taulukoiden mukaan viskositeetiltaan lähempänä Foxin Goldia olisi motulin Heavy eli 20w.
Mutta jos maahantuoja jotain käyttää niin varmaan se toimii. Itse vaihdoin tänään 36 FIT4 keulaan öljyt ja käytin tuota 20w motulia. Ajossa ei ehtinyt vielä testaamaan.
Onko muuten tietoa saako FOX 36 keulaan noita foamrenkaita jostain tilattua irrallaan? Tiivisteitä ei kuitenkaan varmaan tarvitse läheskään jokaisen öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ja pelkät uudet foamit ei varmaan paljoa maksaisi.En ole löytänyt, mutta foamit voi pestä itse ja asentaa uudelleen. Halpaa huoltoa ja varmasti parempi kuin jättää huoltamatta.
Joo ymmärtänyt vaan että aika suuri riski pois ottaessa että vanhan foamin saa myös rikki. Milläs kannattaa puhdistaa, brake cleaner tai ipa?
Foxin 36:seen käy Rokkarin 35mm foam ringit
Joo ymmärtänyt vaan että aika suuri riski pois ottaessa että vanhan foamin saa myös rikki. Milläs kannattaa puhdistaa, brake cleaner tai ipa?Sehän on vaan huopaa. O-rengas koukulla irtoo helposti. Jarrukliineriä reilusti, puristelua ja paineilmaa. Miks ei ipassakin voisi luottaa ja puristella.
Suikkanenm
11.06.2020, 11.04
Rockarin foamit on olleet herkkiä venymään, ainakin ipalla pestäessä. Niitä tosin saa ostettua ainakin saksan kaupoista bulkkina.
Itse tilasin aliexpressistä ezmtb foameja testiiin omaan Fox 36 keulaan. Materiaalina nuo on kiinteämpää kuin skf:n foamit mitkä oli paikallaan ennen huoltoa, mutta öljyn imukyky kuitenkin oli videon mukainen.
Crushwashereita tilailin Fox keulaan myös saksan kaupoista. Rtech lupaili sähköpostilla tilata niitä myös tarvittaessa, mutta oli vähän hankalan oloista sähköpostilla kommunikointi.
https://youtu.be/qIOo1gB2lEs
Hyvä tietää. Kun 50-70 tunnin välein alajalat huollan, niin itse vain joka toisella tai kolmannella kerralla vaihdan huovat ja stefat. Säästää siinä jotain verrattuna, jos ostaa aina sen setin. Jos noita irtohuopia saa edullisesti, niin vaihtaisin toki suoraan.
hiilikuitumies
11.06.2020, 14.45
Vaihdan öljyt parin vuoden välein. Huoltosuositus on naurettava, koska se on luokkaa 50 h ajoa. Sehän tulee täyteen jo parissa viikossa, eikä siinä todellakaan ole mitään tarvetta vielä öljynvaihtoon. Viimeksi avasin ihan täysin, mutta se oli turhaa työtä. Jos viitsisin, tekisin pikaisen öljynvaihdon ja vaihtaisin nuo vaahtomuovitiivisteet kerran vuodessa. Mutta laiskottaa, joten siksi kaksi vuotta.
Jos itsekin ajaisin kaikki ajot yhdellä pyörällä ja 3 h päivässä joka päivä, niin pidentäisin ajotunneissa laskettua huoltoväliä. Aina se iskarin puolen huopa on ihan pölytöhnässä aina kun sen avaa. Ilmapuoli aina paremmassa kunnossa, koska siellä 20w gold liukkarina. Grip2 iskarissa alajalassa vaimenninöljyt. Ei niin hyvä.
MTB Engineer
15.06.2020, 13.39
Pakko olla eri mieltä tuosta huollon tuntimäärästä kuin moni muu. 50h on ehkä liioittelua, mutta oman kokemuksen mukaan 50-100h on aika passeli väli. Etenkin märillä keleillä pyörin huoltamaan lähempänä tuoto 50h kuin 100h, koska on myöhäistä itkeä sitten kun keula muistuttaa hyppykeppiä ja liukuputkien pinnat on puhki. Itse ajan 500-600h / vuosi eli kerran vuodessakin huollettuna olisi väli noin kymmenkertainen. Ei toimi!
Tein empiirisen kokeilun Foxiin: Rokkarin Dynamic Seal Grease + 15W-40 moottoriöljy alaalkoihin ja ero Foxin 20W öljyn ja Slick Honeyn välillä on huomattava. Alussa ei niinkään, mutta huoltovälin lähestyessä on keula edelleen aivan samalla tapaa alkuherkkä kuin juuri huollettuna.
Grip2 iskarissa ette halua epäpuhtauksia sinne alajalan öljyn sekaan. Iskari ei ole suljettu ja ajoittain saattaa heittää ylimääräiset öljyt alajalkaan ja imeä uutta tilalle. Tällöin epäpuhtaudet voivat kulkeutua itse iskariin, mikä huonontaa toimivuutta ja lyhentää itse iskarin käyttöikää. Jos stefat pysyy kunnossa ja likaa ei ole stefan väärällä puolella, niin aivan perusteltua pidentää huoltoväliä. Myös keulan täyshuollon aikaväliä voinee pidentää, jos ongelmia ei ilmene. Vähän tapauskohtaistahan tämä on eli harkintaa kannattaa käyttää huoltovälissä.
Offtopic: 4-tahti 450 cc endurossa moottoriöljyn vaihtovälisuositus oli kisakäytössä 5-7 tuntia. Tulee viikossa jo noi tunnit helposti normiajelussa.
Tein empiirisen kokeilun Foxiin: Rokkarin Dynamic Seal Grease + 15W-40 moottoriöljy alaalkoihin ja ero Foxin 20W öljyn ja Slick Honeyn välillä on huomattava. Alussa ei niinkään, mutta huoltovälin lähestyessä on keula edelleen aivan samalla tapaa alkuherkkä kuin juuri huollettuna.
Kumman eduksi? Millä aineilla toimi edeleen hyvin ja millä ei?
Eroa on myös keuloissa tai sattumassa. Huolsin keväällä pojan vasta jouluna ostetun Radon Craggerin RS gold 35 keulan ja oman pyörän 2 vuotta vanhan Piken. Pikea siis huollettu toki ennenkin, täyshuolto viimeksi syksyllä. Nyt alkukevään huolto oli siis tämä 50 h huolto sisältäen liukuputkien tiivisteet, uudet foamit ja slickhoneyn ja rokkarin oman alajalkaöljyn (0w30 vai mitä se nyt onkaan nöin ulkomuistista). Vaikka pojan Craggerilla on ajettu vähemmän ja varsinkin kevyemmin, on oman pyörän Pike tällä hetkellä hyvinkin sulava mutta pojan RS gold liikahtaa nykien, kun tasaisesti lisää kuormitusta. Gold kaipaa siis selvästi uutta 50 h huoltoa. Pikekin toki tuntien puolesta). Ja molemmissa siis huollon jäljiltä samat paremmat skf:n tiivisteet. Alkuperäiset Goldissa oli pykälää huonommat.
Grip2 iskarissa ette halua epäpuhtauksia sinne alajalan öljyn sekaan. Iskari ei ole suljettu ja ajoittain saattaa heittää ylimääräiset öljyt alajalkaan ja imeä uutta tilalle. Tällöin epäpuhtaudet voivat kulkeutua itse iskariin, mikä huonontaa toimivuutta ja lyhentää itse iskarin käyttöikää. Jos stefat pysyy kunnossa ja likaa ei ole stefan väärällä puolella, niin aivan perusteltua pidentää huoltoväliä. Myös keulan täyshuollon aikaväliä voinee pidentää, jos ongelmia ei ilmene. Vähän tapauskohtaistahan tämä on eli harkintaa kannattaa käyttää huoltovälissä.
Offtopic: 4-tahti 450 cc endurossa moottoriöljyn vaihtovälisuositus oli kisakäytössä 5-7 tuntia. Tulee viikossa jo noi tunnit helposti normiajelussa.
Joo. Ja 250cr:ssä tais olla männän vaihtoväli 4h ja yz450f krossissa 6 vai peräti 10h.. totuus harrastekäytössä luokkaa 100h. Öljyt kyllä vaihdoin lähes suosituksen mukaan, koska litran öljytilavuus ja märkä kytkin.
Mutta iskareihin, huoltojen välissä olen joskus nostanut stefat irti ja laittanut muutaman pisaran iskariöljyä foamiin. Sillä se yleensä herkistyy.
Öljynvaihto on esimerkiksi RS revelationiin simppeli homma, mutta en lähtis esimerkiksi Fox36 grip2 vaimennusta purkamaan atomeihin. Videon katsoin ja aika paljon on pientä nippeliä. Mutta miksi esim shimmipakat pitäisikään purkaa, jos tarvetta shimmaamiseen ei ole? Öljyhuollon ehkä teen itse kun sen aika tulee
^ Just näin. Eikä niitä stefoja kannata edes irrottaa, jos ei vaihda. Huoparenkaat saa pois sieltä välistä helposti. Puhdistan kyllä reilulla määrällä kliineriä aina alajalat ja paineilmaa perään. Muuten menee se idea öljyjen vaihdosta.
Aiheeseen liittyen, uusi pyörä ja tarkoitus perusteellisemmat huollot teettää ammattilaisella. Isompien huoltojen välissä voisin kyllä sen verran purkaa että vaihtaisin huoparenkaat esim yllämainittuihin ezmtb/aliexpress-tuotteisiin. Takaiskarin ilmakannun perushuollon olen aikanaan tehnyt mutten muista mistä siihen osat hommasin. Luulen että haarukan stefoja en ehjänä saisi irti, joten ne pitäis vaihtaa erittäin todennäköisesti ja tietty öljyä pitää olla ja sitten o-renkaat sinne jalkojen alapäähän. Mistä näitä tilaatte? Saksalaisista nettikaupoista? Ebayssä on foxiin sopivia kittejä, myös SKF:n nimellä, onko se paras paikka hankkia ne? Entäs nuo öljyt, esim Motul? Saako sitä motonetistä vai meneekö tilaustavaraksi?
Kiitos jos voitte vähän ohjata oikean kaupan suuntaan!
R2-bike.com, bike-components.de, bike-discount.de ja bike24.de. Jos jostain noista ei löydy niin sitten ei mistään.
Käyttääkö kukaan MP keulaöljyjä? Käsittääkseni ihan samaa tavaraa kuin fillarikeuloissakin mutta hinta halvempi.
Kyllä. Henkkohtaisten mieltymysten vuoksi motorexia.
Aiheeseen liittyen, uusi pyörä ja tarkoitus perusteellisemmat huollot teettää ammattilaisella. Isompien huoltojen välissä voisin kyllä sen verran purkaa että vaihtaisin huoparenkaat esim yllämainittuihin ezmtb/aliexpress-tuotteisiin. Takaiskarin ilmakannun perushuollon olen aikanaan tehnyt mutten muista mistä siihen osat hommasin. Luulen että haarukan stefoja en ehjänä saisi irti, joten ne pitäis vaihtaa erittäin todennäköisesti ja tietty öljyä pitää olla ja sitten o-renkaat sinne jalkojen alapäähän. Mistä näitä tilaatte? Saksalaisista nettikaupoista? Ebayssä on foxiin sopivia kittejä, myös SKF:n nimellä, onko se paras paikka hankkia ne? Entäs nuo öljyt, esim Motul? Saako sitä motonetistä vai meneekö tilaustavaraksi?
Kiitos jos voitte vähän ohjata oikean kaupan suuntaan!Osia kannattaa olla hyllyssä. Mutta ekaa kertaa jos keulan avaat vaikka alle 70 h kohdalla, et välttämättä tarvitse kuin öljyt. Pölystefoja ei ole pakko vaihtaa joka kerta. Huoparenkaat voi pestä. IKH:sta saa jarrukliineriä 3 isoa purkkia kympillä. Suosittelen, tavaraa tulee paineella ja paljon eli jalat on helppo pestä kliinerillä ja paineilmalla stefoineen päivineen.
Harvoin ne alajalan o renkaat ja tiivisteprikat käy vuotamaan. Eli surutta olen käyttänyt vanhoja. Ei ole tullut ongelmia.
4500 km ajettu Foxin takaiskari. 2 kertaa ilmapuoli avattu ja kasattu vanhoilla stefoilla ja o renkailla. Kun ei niissä ole mitään mekaanista tai silmämääräistä vikaa niin miksi vaihtaa. Toki korjaussetti kannattaa edelleen olla hyllyssä, kun iskarin avaa.
Suuret kiitokset grebelle! Täytyy alkaa keräämään osat hyllyyn niin on kaikki valmiina kun remppa alkaa 👍
Eikö tuosta tule aivan tervaa kun kelit jäähtyvät?
MTB Engineer
22.06.2020, 11.02
Foxin 20W on myös aika tervaa kylmällä. 15W moottoriöljyn kylmäviskositeetti on Foxin OE-öljyä jopa pienempi, eli veikkaan toimivan paremmin. Toki talveksi vaihto esim. 5W-40 ei ole mikään amerikan temppu.
Okei, kahlaan nyt näitä jousituksen ketjuja ja yritän saada selville mitä öljyjä tarvitsen. Keula on 2020 Fox rhythm grip koodi DP6H ja taulukon mukaan ilmapuolelle Foxin goldia 10cc. Ja tän voi ilmeisesti korvata esim Motonetin tuotteilla kuten tässäkin ketjussa lukee. Jos kaupoista löytyy niin voin ostaa Foxin omaa, mutta jos teillä olisi linkki vaikka motonetin valikoimasta niin mielellään otan vastaan!
Entäs tuo damper side, pitääkö olla Fox 5wt teflon infused jota (jos oikein taulukkoa luen) pitää laittaa 40cc. Vai käykö joku korvaava tähän?
Molemmille puolille tietty plussaa jos talvella ei jähmettyisi liikaa.
Okei, kahlaan nyt näitä jousituksen ketjuja ja yritän saada selville mitä öljyjä tarvitsen. Keula on 2020 Fox rhythm grip koodi DP6H ja taulukon mukaan ilmapuolelle Foxin goldia 10cc. Ja tän voi ilmeisesti korvata esim Motonetin tuotteilla kuten tässäkin ketjussa lukee. Jos kaupoista löytyy niin voin ostaa Foxin omaa, mutta jos teillä olisi linkki vaikka motonetin valikoimasta niin mielellään otan vastaan!
Entäs tuo damper side, pitääkö olla Fox 5wt teflon infused jota (jos oikein taulukkoa luen) pitää laittaa 40cc. Vai käykö joku korvaava tähän?
Molemmille puolille tietty plussaa jos talvella ei jähmettyisi liikaa.Ilmapuolelle periaatteessa mitä tahansa, joka voitelee. Iskaripuolelle vain yhtä öljyä, jos iskarissa ja alajalassa samaa tavaraa ja se kiertää. Jos suljettu iskari, niin molemmilla puolilla olisi Fox 20stä varmaan jaloissa voitelemassa. En sotkisi öljyjä iskarissa, joten sinne vain 5w teflonia tai purat koko iskarin ja vaihdat kaikki öljyt.
EDIT. Tarkennuksena, FIT4 iskari on suljettu, sinne alajalkaan fox 20 wt tai vastaavaa. Itse ostin foxin 20 wt goldia ja se on aika siirappista ja liukasta. Toiminee erittäin hyvin tehtävässään. GRIP iskarin alajalassa pitää olla samaa öljyä kuin iskarissa, koska iskari ei ole suljettu. Jos et aio avata iskaria ja vaihtaa myös sinne öljyjä, niin ainoa vaihtoehto on tuo 5 wt teflon infused.
Grebelle jälleen kiitokset 👍
Vaimennin on mallia grip eikä sitä ole tarkoitus alkaa purkamaan. Yritän nyt alkuun tehdä öljyjen ja foam renkaiden ja tiivisteiden vaihdon ja vien sitten isompaan huoltoon liikkeeseen.
Alan siis etsimään foxin öljyjä, ainakin sitä 5wt teflonia.
Ostin kerralla litran purkit. Lienevät lähes ikuiset riittoisuuden puolesta. Esim. 25 mm2 lääkeruiskulla, johon laittaa jatkoksi kirkkaan muoviletkun pätkän, on miellyttävä annostella noista puteleista öljyjä sopiva määrä. Ei tarvitse purkista kaataa mihinkään mitta-astiaan tai muutenkaan sotkea paikkoja.
Hakusanoilla "fox 20wt gold alternative" löytyy varmasti vaihtoehtoja. Mutta jos joudut tilaamaan sitä 5 wt:tä, niin tilaa kaupasta, josta saat molemmat ja myös noi korjaussarjat. Itse olen tilaillut Bike-Discountista viimeaikoina lähes kaikki varaosat, jos tilaamaan joutuu. Paikallista kivijalkaliikettä tuetaan, kun vaan pystytään.
Hyviä pointteja. Pitää tarkistaa löytyykö lähikaupasta. Huomasin että gold on monesta nettikaupasta loppu. No tuleehan sitä pian lisää.
Löysin tällaisen videon, diy työkalu stefojen irrottamiseen. Ei näytä kovin hankalalta tehdä itse. Oletteko käyttäneet jotain vastavaa ulosvetäjää vai vääntäneet vain kiintoavaimella tai vastaavalla irti? En haluaisi ruhjoa keulaa kolhuille.
https://youtu.be/NCQyAHMes1o
Löysin tällaisen videon, diy työkalu stefojen irrottamiseen. Ei näytä kovin hankalalta tehdä itse. Oletteko käyttäneet jotain vastavaa ulosvetäjää vai vääntäneet vain kiintoavaimella tai vastaavalla irti? En haluaisi ruhjoa keulaa kolhuille.
https://youtu.be/NCQyAHMes1o
Jos polkupyörän keulasta puhutaan, niin itse olen ottanut ne muovisella rengasraudalla irti.
Jos polkupyörän keulasta puhutaan, niin itse olen ottanut ne muovisella rengasraudalla irti.
Jep, pyörän keulasta puhutaan ja toivotaan että lähtee ilman väkivaltaa 👍
Jep, pyörän keulasta puhutaan ja toivotaan että lähtee ilman väkivaltaa 👍
Ei ne kyllä varmaan noin tiukalla voi olla, mitä tuossa videossa. Siihen kannattaa varautua, että ainakin rengasraudalla pullauttaessa ne helposti lähtevät kupistaan nato-ohjuksen lailla. 🙂
Ei ne kyllä varmaan noin tiukalla voi olla, mitä tuossa videossa. Siihen kannattaa varautua, että ainakin rengasraudalla pullauttaessa ne helposti lähtevät kupistaan nato-ohjuksen lailla. 🙂
Okei, pidän mielessä 🙂
Rtechiltä tilasin itse öljyt, tiivistesarjat ja tuon pölysuojan asennustyökalun Fox 36 GRIP iskariin. Tuo viimenen oli jopa edullisempi kuin Saksan kaupoissa ja muutenkaan ei hinnat pahat sekä hyvää palvelua 👍
Jani Mahonen
25.06.2020, 11.11
-Kuinkas moni huoltaa pyöränsä jousituksen itse?
-Jos viette jousituksenne huollettavaksi, mitä kanavia käytätte?
-Hyviä suosituksia huoltopaikoista, jotka eivät ole näin kesän kynnyksellä tukossa?
- En huolla itse, käytän osaavaa huoltoa jolla on yleisesti ottaen hyvä maine ja palvelu pelaa, eli: aikataulut pitävät ja tilaukseen liittyvä viestintä toimii
- En seuraa huolto-ohjelmia, mutta kerran vuodessa teetän iskareille täyshuollon (ei tule useita satoja tuntia ajoa, jos tulisi niin huoltaisin useammin). Muilta osin pidän liikkuvat osat puhtaana ja tarkkailen toimintaa.
- Toimitan iskarit huoltoon Matkahuollolla, mulla on vanha keulalaatikko johon keula ja iskari mahtuvat hyvin topattuna
- Ei ole huoltopaikkaa joka ei olisi tukossa, iskarien paras huollatushetki on talvella, reilusti ennen kevättä
Itsellä on tapana tarkkailla seuraavia asia jousituskomponenteissa:
- Klappia ei saa olla, ei runkoon kiinnityksessä eikä itse iskarin toiminnassa
- Takaiskari on joskus alkanut kurlaamaan normaalia enemmän, se tarkoittaa että öljyt ja ilmat sekaisin, näinollen kurlaamalla ilmoittaa huollon tarpeesta
- Kaikenlaiset liukuputkien kulumismerkit ovat jo hälytysrajalla, ehdottomasti huoltoon ja todennäköisesti kalliita osia menee vaihtoon
johnny73
15.07.2020, 15.29
Hei
Onko tietoa mistä löytyisi ohjeet Fox/trek float evol re:activ 2019 vaimentimen tiivisteiden vaihtoon. Öljylaatu ja määrä, painemäärä yms.
Kuukauden päästä tunnit täynnä ja täytyisi tehdä molempiin päihin huolto. Pyörä on trekin fuel ex 8 2019.
Vaimentimen tiivistesarja on ilmeisesti 803-00-816. Oletteko kuinka yleisesti huoltanut vaimenninta vai riittääkö pelkän ilmakannun tiivisteiden vaihto?
Suikkanenm
16.07.2020, 08.35
Hei
Onko tietoa mistä löytyisi ohjeet Fox/trek float evol re:activ 2019 vaimentimen tiivisteiden vaihtoon. Öljylaatu ja määrä, painemäärä yms.
Kuukauden päästä tunnit täynnä ja täytyisi tehdä molempiin päihin huolto. Pyörä on trekin fuel ex 8 2019.
Vaimentimen tiivistesarja on ilmeisesti 803-00-816. Oletteko kuinka yleisesti huoltanut vaimenninta vai riittääkö pelkän ilmakannun tiivisteiden vaihto?
Oletko tuonne laittanut iskarista löytyvän nelimerkkisen tuning ID tunnisteen? Muualta ei kai ainakaan virallisia ohjeita löydy.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike
johnny73
16.07.2020, 09.29
Ei löydy ja fox ei myöskään anna harrastajalle ohjeita. Eilen vastasivat usa:sta. Ilmakannun huolto ei ole rakettitiedettä, eikä mielestäni vaimentimenkaan kunhan saisi oikeat tiedot. Täytyy koettaa rtechilta kysyä.
Luulisi että joku muukin näitä kotona huoltaa
Eikö iskarista siis löydy sitä nelikirjaimista koodia?
johnny73
16.07.2020, 17.37
Löytyy, mutta ei ohjetta mistään.
Fox/trek float evol re:activ id: DLW7
Suikkanenm
16.07.2020, 21.50
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1046
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=839
Onko näistä kumpikaan oikean näköinen ohje?
johnny73
16.07.2020, 22.20
Ei ikävä kyllä, alapää on erilainen
Ei ikävä kyllä, alapää on erilainen
Outo juttu. Olisiko maahantuojalla mitään ohjeita tähän?
johnny73
17.07.2020, 14.14
Olen kysynyt, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut. Vaimentimen alapäässä on sellainen tulpallinen yhde, josta ainakin jossain malleissa laitetaan painetta öljyn joukkoon. Todennäköisesti tämä on samanlainen.
2018 malliin näyttää löytyvän vaikka mitä mutta 2019 ei. Outoa..
johnny73
17.07.2020, 18.51
Nyt tuli vastaus valmistajalta. Vaimennin sisältää korkeapaineista typpikaasua ja sitä ei kotona suositella huollettavaksi. Että tällainen tapaus. On sitten muuttunut 2018 jälkeen.
Siitä on vuosia kun iskarin huolsin mutta eikö se ole sama muissakin malleissa, esim fox float? Ilmakannun voi huoltaa helposti mutta vaimenninosa on hankalampi ja kannattaa jättää ainakin omalla kohdalla ammattilaisen tehtäväksi
^Menee se vaimenninkin huoltaa itse, vaatii hieman vaivaa että saa paineistettua. Itselle tekasin vaimentimen ifp-kammion täyttöön adapterin jossa tavallinen schrader venttiili.
Jos ei jaksa itse askarrella niin voi jostain yrittää ostaa Motorcraft CM3461 adapterin joka on sopiva.
Ilmalla täytän ja se vaatii järeän pumpun kun paineet on 300-500 psi iskarista riippuen.
Huono puoli Foxeissa on että kun tuon adapterin joutuu jättämään paikalleen niin pelkän ilmakannun huolto hankaloituu kun se pitää aina poistaa.
https://pic.useful.fi/DhChQpHFo.jpg
johnny73
18.07.2020, 09.41
Luulen myös että huollan nyt ilmakannun ja sitten talvella koko paketti merkkihuoltoon.
Suikkanenm
18.07.2020, 10.03
Näin itsekkin tekisin. Jos vaimennin toimii johdonmukaisesti eikä ajoa ole satoja tunteja, olisin aika huoletta tuon vaimennin huollon kanssa. Ilmakannu säännöllisesti puhdistamalla ja huoltamalla pidetään epäpuhtaudet pois myös vaimentimesta. Täyshuollot sitten talvella kun ei ole niin kiire merkkihuollolla.
Ilmapuolelle periaatteessa mitä tahansa, joka voitelee. Iskaripuolelle vain yhtä öljyä, jos iskarissa ja alajalassa samaa tavaraa ja se kiertää. Jos suljettu iskari, niin molemmilla puolilla olisi Fox 20stä varmaan jaloissa voitelemassa. En sotkisi öljyjä iskarissa, joten sinne vain 5w teflonia tai purat koko iskarin ja vaihdat kaikki öljyt.
EDIT. Tarkennuksena, FIT4 iskari on suljettu, sinne alajalkaan fox 20 wt tai vastaavaa. Itse ostin foxin 20 wt goldia ja se on aika siirappista ja liukasta. Toiminee erittäin hyvin tehtävässään. GRIP iskarin alajalassa pitää olla samaa öljyä kuin iskarissa, koska iskari ei ole suljettu. Jos et aio avata iskaria ja vaihtaa myös sinne öljyjä, niin ainoa vaihtoehto on tuo 5 wt teflon infused.
Jos GRIP versioon on nyt kuitenkin laittanut muuta kuin 5 wt teflonia, niin voiko olla jotain ongelmaa odotettavissa?
Suikkanenm
31.07.2020, 19.19
Jos GRIP versioon on nyt kuitenkin laittanut muuta kuin 5 wt teflonia, niin voiko olla jotain ongelmaa odotettavissa?
Vaimennin ei toimi suunnitellulla tavalla. Teoriassa viskositeetti kasvaa kun öljyt sekoittuvat (jos on laittanu jäykempää tavaraa) ja keulasta voi tulla laiskempi ikään kuin ajaisi erittäin kylmällä kelillä. Vaimentimen voitelu ja toiminta kuitenkin suunniteltu tolle teflonöljylle, niin ei voi myöskään taata että mäntien ja liukupintojen voitelu toimii suunnitellusti.
Ok. Jää nähtäväksi. Toistaiseksi toiminut ok, en huomaa eroa (ainakaan) huonompaan. Talvella tuo oli vakio öljyillä varsin jäykkä, nyt on synteettiset sisällä.
johnny73
27.08.2020, 21.27
Ilmanpaineen pysyminen iskunvaimentajissa!. Onko normaalia, että paine putoaa parin maastolenkin jälkeen 20km/2h n.10psi?. Laitoin maanantaina fox 34 etuvaimentajaan 90psi ja takavaimentajaan 210psi. Edessä oli tänään karvan alle 80psi ja takana 190psi. Vaikuttaako paineeseen se, että tarkistaa heti lenkin jälkeen tai se että on seissyt päivän?
Kun liität pumpun iskariin/keulaan se paineistuu keulan ilmalla. Siitä tulee tuo pudotus.
johnny73
27.08.2020, 21.52
Tämä ei tullut mieleenkään, vuotaa hieman myös irroituksessa. Pitääkö laittaa 10psi yli että on oikea paine?
Jukka Häkämies
27.08.2020, 22.49
Pumpun irroittamisen yhteydessä suhaus tulee siitä kun pumpun letkun paine karkaa... samoin kun letkun liittää uudelleen iskariin, iskarin ilmakammion ilma tasaa paineen letkussa painemittariin asti.
Jos haluat että iskarissa on painetta 100 psi, pumppaa iskariin sen verran ilmaa. Tarkastuksen jälkeen pitää taas pumpata iskari tuohon 100 psi:n.
Keula tuli purettua ekaa kertaa huoltoa varten, aiempaa kokemusta ei ole.
2012 Rockshock Reba dual air RL-A1 kyseessä enkä löytänyt eihan sopivaa youtube videota aiheeseen. Tökkäsi alaputkien irroitukseen eli alapäästä en saanut auki 10mm mutteria venttiiliputkesta, lenkkiavaimella ei yllä. Mikähän avain tai kikka tuohon toimii?
Samoin rebound säätönamikka ei lähde pelkästään kiertämällä auki, pitääkö se vain nykäistä rajusti irti? Kuvat löytyy alta molemmista
Jossain videoissa kopautettiin alapäästä molempiin jalkoihin irrottamisen yhteydessä, tämän detaljit jäi mulle hieman auki
https://flic.kr/p/2jEsR8V (https://flic.kr/p/2jEwguh)
https://flic.kr/p/2jEwguh
Tulikin jo toisaalla vastatus:
Säätönuppi nykäsemällä ja venttilipuolelta pitkä 10mm hylsy.
Sopivaa pdf huolto-ohjetta ei vielä tullut vastaan
ruuduntakaa
28.05.2021, 12.13
Tarkoitus olisi EHKÄ itse opetella huoltamaan keula ja takaiskari. Jos vaikka kerta vuoteen.
Mistä parhaimmat ohjeet asiassa aloittelijalle?
-Keula FOX Float 36 Rhythm Grip
-iskari FOX Float DPS performance
Ja kuinka huollot, kuinka usein ja kuinka laajat? Kerta vuoteen kaikki uusiksi vai pelkät öljyt?
Ajot on läpi vuoden 200km/kk työmatkaa kelvillä+vähintään samanverran maastoa aika reilulla kädellä.
Muoks: maastoa näyttää olevan keskim 70-80km/vko.
Kiitos.
Ilmaiskareissa (ja patruunallisissa keuloissa) on kahden tasoista huoltoa, ensimmäinen taso eli ilmakammioiden huolto/ alajalkojen öljynvaihto onnistuu useimmilta mutta varsinaisten sisuskalujen huolto on vaikeampaa tarvittavien erikoisempien työkalujen ja varaosien huonon saatavuuden vuoksi.
Huoltovälithän ovat melko lyhyitä suositusten mukaan mutta kyllä esim keulan alajalkojen öljynvaihto kannattaa tehdä pari kertaa kauteen jos enemmän ajaa.
Tarkoitus olisi EHKÄ itse opetella huoltamaan keula ja takaiskari. Jos vaikka kerta vuoteen.
Mistä parhaimmat ohjeet asiassa aloittelijalle?
-Keula FOX Float 36 Rhythm Grip
-iskari FOX Float DPS performance
Ja kuinka huollot, kuinka usein ja kuinka laajat? Kerta vuoteen kaikki uusiksi vai pelkät öljyt?
Ajot on läpi vuoden 200km/kk työmatkaa kelvillä+vähintään samanverran maastoa aika reilulla kädellä.
Muoks: maastoa näyttää olevan keskim 70-80km/vko.
Kiitos.
Keulaan suosittelen alajalkojen huoltoa heti 50h jälkeen (Foxin 120h suositus vaatii kyllä aika puhtaat ajo olosuhteet, ettei ole yli. Ohjekkin kehoittaa tihentämään huonoissa olosuhteissa), eli uudet foamit tai putsaus ja uudet öljyt niihin. Stefoihin uudet rasvat ja uudet roiskevoitelut alajalkoihin. Ilmajouselle riittää +100, jos toimii ja ei ole liikaa rasvaa ympätty jo tehtaalla. Tiivisteet tarvittaessa. 2021 Factory Fox olis kannattanu avata ennen ekaa ajoa. Stefat rasvaamatta ja pikkasen asennus metallia sissässä.
Takaiskarilla saattaa kauden ajella, jos on suojaisessa paikassa rungossa, mutta tarvittaessa useammin. Pelkkä putsaus ja uudet öljyt riittänee. Tivarit tarvittaessa.
Ohjeet valmistajan sivuilta ja youtubesta.
ruuduntakaa
28.05.2021, 15.39
^Stefoja ei tartte uusia joka öljynvaihdossa?
Ja mikä rasva ois suositeltavaa stefoihin, mitä porukka käyttää?
Ja mikä rasva ois suositeltavaa stefoihin, mitä porukka käyttää?
Esim. Slick Honey tai Sram butter toimii ihan hyvin.
Samaa tavaraa voi käyttöö myös esim. hissitolpan notkisteluun.
Tulikin jo toisaalla vastatus:
Säätönuppi nykäsemällä ja venttilipuolelta pitkä 10mm hylsy.
Sopivaa pdf huolto-ohjetta ei vielä tullut vastaan
Tuolta ;https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/tm_my102.pdf pitäisi löytyä noille 2012 dual-air keuloille huolto-ohjeet.Tuo taisi olla noiden dual-airien viimeinen vuosi.
Ja mikä rasva ois suositeltavaa stefoihin, mitä porukka käyttää?Ei tosiaankaan. Ne suositellaan vaihdettavaksi yleisesti vuosihuollossa n.120h. Minä en kyllä vaihda edes silloin, jos niissä ei mitään vikaa ole.
Putsaus ja uutta rasvaa vaan kehiin. Itse käytän R.S.P SlickKickiä https://www.bike-discount.de/en/buy/r.s.p.-rsp-slickkick-fork-grease-500g-574325
Sama toimii kans hissitolppiin ym.
Esim. Slick Honey tai Sram butter toimii ihan hyvin.
Samaa tavaraa voi käyttöö myös esim. hissitolpan notkisteluun.
ruuduntakaa
01.06.2021, 09.04
Ok, kiitos avusta.
Ei tosiaankaan. Ne suositellaan vaihdettavaksi yleisesti vuosihuollossa n.120h.
Hieman yllättäen DT Swiss ja CaneCreek suosittaa vaihtoa 50 tunnin välein. Ehkäpä joissain olosuhteissa tarpeen mutta ei kaikkialla.
uusitunnus
01.06.2021, 09.46
Foxit ja rokkarit on kivoja, kun niihin on selkeät huolto-ohjeet. DVO:llakn taisi olla, mutta esim joku öhlins tai cane creek ei tarjoa ollenkaan huolto-ohjeita kaiken kansan nähtäville. Tai ainakaan ei tarjonnut kun viimeksi alustahankintoja miettiessäni tarkistin.
Foxilla ainakin on aika kalliitakin erikoistyökaluja, etenkin jos iskari pitää avata. Hetki sitten huolsin Fox X2:n, siihen tarvittiin kolmet eri ruuvipenkkileuat ja yksi lukkorengasavain, jotka olisivat foxin tuotteina maksaneet noin 200 €. Onneksi ruuvipenkkileuat sai tehtyä töissä ja lukkorengas-avain oli sattumalta sama kuin Park toolin HCW-5 (18 €) niin työkalujen ja huoltosetin hankintahinta jäi vielä sellaiseksi että raaski tehdä itse. Toisaalta jatkossa on sitten vehkeet valmiina.
ruuduntakaa
01.06.2021, 09.53
Ostoskorissa nyt litran pönikät kumpaakin Foxin öljyä keulaan, 500g slick kick-rasvaa ja huoltosarjat sekä keulalle että takaiskarille. Hinnaksi tulee jotakuinkin yhden täyshuollon hinta liikkeessä.
ruuduntakaa
03.06.2021, 08.35
Hyväksi koettu brake cleaner iskahommiin? Sellanen joka ei ole spray-pullossa, käytän mieluummin tota mainiota pumppupulloa.
Sopiiko tämä?
https://www.puuilo.fi/wurth-puhdistusspray-5l
https://www.puuilo.fi/media/catalog/product/1/0/1000060661b361b3fa7e7331231f7bdf_1.jpg?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=500&width=500&canvas=500:500
Ämerikkalaiset keulavalmistajat puhuu IPA:sta eli käsittääkseni tästä: https://www.puuilo.fi/at-isopropanoli-1l
Walmartissa taitaa olla halvempaa kuin täällä.
Purin pojan fillarissa olleen 2010 reba sl. Hieno esitys, siinä on vaahtomuovinen öljyrengas ilmamännässä ja huomattavasti herkempi kuin mun sid ultimate. Jousto muutettavissa pelkästään spacereilla. Varmaan parempi kuin uudet.
Mutta mitä öljyä pitäis laittaa tuohon ilmamännä vaahtomuovitenkaaseen?
Jotain notkeaa. Esim 0w30.
Ostoskorissa nyt litran pönikät kumpaakin Foxin öljyä keulaan, 500g slick kick-rasvaa ja huoltosarjat sekä keulalle että takaiskarille. Hinnaksi tulee jotakuinkin yhden täyshuollon hinta liikkeessä.
Rasvaa riittäisi vähempikin määrä. Tuollainen puoli kiloa kätevä jos työksesi huollat keuloja. Yhdellä 50 g purkilla rasvailee kymmenisen kertaa.
ruuduntakaa
07.06.2021, 09.00
Rasvaa riittäisi vähempikin määrä. Tuollainen puoli kiloa kätevä jos työksesi huollat keuloja. Yhdellä 50 g purkilla rasvailee kymmenisen kertaa.
Niin. Öljyjäkin ois riittäny vähempikin määrä.
Puskissa
30.06.2021, 13.36
Osaisiko joku auttaa, että mikä olisi oikea öljymäärä? Iskarina on Fox Rhythm E-bike series 34, 150, grip. Ilmapuolelle löytyy Foxin taulukosta selvästi öljy, mutta mikä on oikea määrä ja öljy sinne toiselle puolelle? Yksikään riveistä ei ole aloittelijalle yksiselitteinen.
Vaimentimeen Fox Suspension Fluid 5WT Teflon Infused öljy. Vaimennin laitetaan täyteen öljyä, ylimääräiset tulee ulos vaimenninta kasattaessa. 36/160 keulaan menee öljyä noin 100-150ml
Osaisiko joku auttaa, että mikä olisi oikea öljymäärä? Iskarina on Fox Rhythm E-bike series 34, 150, grip. Ilmapuolelle löytyy Foxin taulukosta selvästi öljy, mutta mikä on oikea määrä ja öljy sinne toiselle puolelle? Yksikään riveistä ei ole aloittelijalle yksiselitteinen.
Veikkaan 40ml. Mulla on eri haarukka, mutta 34mm ja 2020 mallia. Tulkitsin että mulla ei ole fit4, eikä SC eli step cast, jolloin se on se non SC -rivi jonka mukaan laitoin itselle 40ml.
Puskissa
30.06.2021, 17.27
Kiitos. Nyt tämä alkaa selviämään. Mielenkiintoista, että joustojen huolto alkaa lähentelemään auton huoltokustannuksia vuodessa…
Samasta syystä ajattelin alkaa itse ne tekemään. Keulan alajalkojen ja takaiskarin huollot jo tehty.
ruuduntakaa
22.08.2021, 17.16
Ensimmäinen alajalkojen huolto tehty. Öljyn laatu näytti ihan hyvältä lukuunottamatta tuota ylimääräistä mujua oikealla
.
1500km kaikkinensa takana, lenkkitunteja 59.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210822/60d02837f6aad6c5a6d5ea8d84b667b0.jpg
tulisi varmasti huollettua useammin mutta öljyn vaihdon yhteydessä tulisi aina uusia nuo crush washerit alajaloista. Varsinkaan rebound nuppiin tulevaa crush washeria ei saa varaosana mistään (ellei osta koko 200h huolto settiä). tämä siis rokkarin pikessa
Itse en ole sitä uusinut normi-huoltojen yhteydessä jos ja kun uutta ei ole tullut huoltosetissä eikä ole ollut ongelmia sen suhteen, että olisi alkanut vuotamaan.
ruuduntakaa
20.09.2021, 09.25
^^En uusinut omassa huollossa, ei ole vuotanut. Uusin joka toisessa huollossa kun käytän huoltosetin(uudet stefat jne) jossa noi mukana.
MTB Engineer
20.09.2021, 10.34
Ei ne crush washerit varsinaisesti tiivistä alajalkoja, vaan vaimentimen ja ilmajousen varren päät tiivistyvät alajalkoihin o-renkaalla (Fox) tai kevyellä puristuksella (RockShox).
Kymmeniä kertoja olen alajalkahuoltoja tehnyt ja crush washereita en ole vaihtanut koskaan.
kiitoksia tiedosta! huollaan siis vastaisuudessa useammin????
tulisi varmasti huollettua useammin mutta öljyn vaihdon yhteydessä tulisi aina uusia nuo crush washerit alajaloista. Varsinkaan rebound nuppiin tulevaa crush washeria ei saa varaosana mistään (ellei osta koko 200h huolto settiä). tämä siis rokkarin pikessa
Ai. Nämä (https://www.ebay.com/itm/274748628104) on varmaan jotain kuvitelmaa? Vinkki: ebayssa hakuun rockshox crush washer ja sitten valikoimaan mistä tilaa.
Tällainen ehkä hölmö ihmettely ja pari kysymystä että miten se yleensäkään alajalkojen pohjalla oleva öljy voitelee niitä ylhäällä olevia liukuholkkeja ja putkia, eli millä mekanismilla se öljy sinne nousee? Toinen kysymys että minkä takia noihin Foxin grip ja grip2 vaimentimillisiin keuloihin tulee eri öljy alajalkoihin kun eikö sen tehtävä molemmissa ole sama eli voidella sitä liukua? Ilmeisesti tuolla grip ja grip2 vaimentimen sisällä on toi 5wt öljy niin liittyykö jotenkin siihen että alajalassakin sama öljy? Vaihdetaanko se vaimentimen sisällä oleva öljy vaan käytännössä vaimentimen rebuildin yhteydessä?
^Tarkoitus olisi että alajaloissa oleva öljy nousee keulan hölskyessä liukuputkiin. Siellähän on ne vaahtomuovirenkaat heti ylätiivisteiden alla, jos keula on pitkään ajamatta kannattaa pyörä kääntää katolleen jotta nuo vaahtomuovit kostuvat öljystä ja voitelevat.
Patruuunalliset vaimentimet ei ne vaikuta ajajalkojen voiteluun millään tavalla. Jos valmistaja sattuu suosittelemaan samaa öljyä vaimentimeen ja voiteluun ne on se on kiva mutta ei sillä mitään väliä.
^ En tiedä selitinkö vähän epäselvästi tai ymmärsinkö vastauksesi osin väärin, mutta tosiaan Fox:ssa ilmapuolelle alajalkaan menee 40wt öljy ja vaimentimen puolelle se 5wt öljy, niin järkeilin vaan että noiden tehtävä olisi kuitenkin molemmissa alajaloissa sama mutta eri öljyä laitetaan. Mutuilin ja muistelin että tuolla vaimentimessa voisi olla tuo sama öljy kun vaimentimen puolen alajalassa, pitää tarkistaa vielä.
Juu mietinkin että pitäisikö välillä kääntää pyöriä ylösalaisin. Tosiaan niissä alemmissa liukuholkeissa taitaa olla sellaiset urat joita pitkin öljy pääsee paremmin putken ja holkin välistä ohi, mutta tuntui maalaisjärjellä että pitää melkoista rytyytystä ajaa että isoissa määrin näin käy :) Eli varsinkin juuri ne ylemmät liukuholkit mietitytti.
^Tuossa tapauksessa patruunan puolella öljyn tehtävä on pelkkä voitelu mutta ilmapuolella siinä on ilmeisesti myös ilmamännän voitelu/tiivistys ajatuksena.
^ Ok, enpä osannut tuollaista ajatella, mutta joo onhan se 40wt paljon jäykemmän oloista niin varmaan tiiveyttä ainakin parantaa ja lienee pidempään pysyvän siellä ilmamännän seinämissä myös.
Ai. Nämä (https://www.ebay.com/itm/274748628104) on varmaan jotain kuvitelmaa? Vinkki: ebayssa hakuun rockshox crush washer ja sitten valikoimaan mistä tilaa.
Koitin etsiä, mutta aika huonostinoita on EUn alueella. USAsta tilattaessa alkaa tulemaan hintaa. Tosin kun katsoo millä hinnalla kotimaan kaupat noita myy, niin USAn hintakin tuntuu halvalta.
ruuduntakaa
23.01.2022, 15.47
Milläs olette 36 Foxiin asentaneet uudet stefat paikalleen? Ihan sillä omalla työkalulla vai onko hyvää vinkkiä jostain muusta apuvälineestä?
Muoks: katsoin nyt järkevimmäksi tilata Uniorin työkalun tuohon hommaan.
https://bas-shop.fi/p38725/unior-joustohaarukan-p%C3%B6ly-ja-%C3%B6ljytiivistety%C3%B6kalu?_omin%5B2%5D=3680
https://bas-shop.fi/tiedostot/56/kuva/tuote/600/3004.jpg
Stefoja on itse tullut asenneltua sopivan kokoisella hylsyllä.
MTB Engineer
25.01.2022, 15.38
Menee hylsyllä, mutta useammin jos tekee niin nuo työkalut helpottaa hommaa aivan törkeästi. Tiiviste menee varmasti suoraan kun kalu ottaa keskityksen liukuholkista.
YO keskusteluun GRIP-vaimentimella varustettujen keulojen öljyistä: GRIP ja GRIP2 ovat ns. puoliavoimia vaimentimia, jotka paitsi sylkevät ylijäämää pois voivat imeä alajalasta öljyä sisäänsä esim. varren tiivisteen kautta. Siksi Fox suosittelee vaimennin puolelle alajalkaan 40ml samaa öljyä kuin mitä vaimentimessa käytetään, eli tehtaalta 5Wt Teflon. Ilmapuolella taas öljy ei kulkeudu ilmajousen sisään, joten sinne kelpaa voiteluun sopiva öljy, kuten 20Wt Gold ja pienempi määrä riittää, koska tämä öljy tarttuu paremmin voitelukohteisiin kuin ohut vaimenninöljy.
Vinkki keulan käännöstä ylösalaisin on hyvä ja sitä kannattaa aika-ajoin harrastaa, että öljy pääsee liikkumaan keulassa. Kevyessä ajossa tai jos ajaa vaikka liian kovilla paineilla liukuputkien pumppausefekti ei riitä viemään öljyä ylemmille liukuholkeille. EXT:llä on tästä hyvä animaatio netissä liittyen siihen kuinka liukuholkkien urat kuljettavat öljyä. Foxin uusissa keuloissa puolestaan jalkojen takaosassa on öljykanavat juuri öljyn kierrätystä parantamaan.
Foxin uusissa keuloissa puolestaan jalkojen takaosassa on öljykanavat juuri öljyn kierrätystä parantamaan.Varmasti tätäkin, mutta taita olla kuitenkin tehty paineentasaus nappuloita varten. Vai onko myös keuloissa jossa ei ole paineentasausta?
MTB Engineer
28.01.2022, 14.31
On myös 34 SC:ssä, jossa ei paineentasausventtiileitä ole: Explore 34 Step-Cast Mountain Bike Forks | FOX (ridefox.com) (https://www.ridefox.com/family.php?family=34&m=bike)
Se keulan kääntö ylösalaisin on tärkeää myös sen takia, että silloin öljyä pääsee valumaan stefan alla olevalle vaahtorenkaalle asti ja pitää sen kosteana ja vuorostaan liukuputkia voitelevana. Jos se vaahto pääsee kuivamaan, niin liukuputket pysyy silloin liian kuivana ja ulkoa tulevan lian kanssa alkaa hiekkapaperiefekti syömään liukuputkia. Tämä koskee sekä ilma- että coilikeuloja samalla tavalla.
ruuduntakaa
29.01.2022, 17.56
Olihan siellä Foxin ilmaruodossa rasvaa ihan riittämiin tehtaan jäljiltä..
Muoks: ja ehdottomasti kannattaa hankkia stefan asennustyökalu, helpottaa asennusta todella paljon ja lisäksi Foxissa pystyy lyömään stefan liian syvään jos epäsopiva apuväline käytössä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220129/a801139dddabbe524e2ac7392ae3e1ec.jpg
ruuduntakaa
03.02.2022, 08.11
Olipa tiukat uudet stefat, meinasin jo purkaa keulan uudestaan kun oli niin pirun tahmainen. Arvelin töpänneeni jossain tai että vaahtomuovit on siellä kaksinkerroin välissä. :D
Noin tiedoksi, ei kannata heti hätääntyä jos vastaavaa käy stefojen vaihdon jälkeen; nyt parin lenkin jälkeen keula on herkkä kuin mikä.
Ja muutenkin tuon ilmaruodon avaamisen ja putsaamisen jälkeen toiminta on entistä parempaa. Suositeltava toimenpide, ja helppo.
Kille-Kalle
08.03.2022, 20.18
Oletteko Foxin float mällin korvanneet jollain toisella tavaralla, esim. Motul 5w jolla keulan ala jalat liukastin? Olen siis huoltamassa takaiskarin fox dps malliltaan.
Minä varasin takaiskarille huollon fillariosasta. Luotan kyllä heidän osaamiseen ja huoltoon mutta on 130 euroa kyllä aika paljon rahaa. Keulat huollan onneksi itse.
MTB Engineer
10.03.2022, 09.55
Takaiskariin ei kannata laittaa kovin ohutta öljyä. Mielummin vaikka pelkkää rasvaa. Iskarissa on niin kovat paineet, että öljy pikku hiljaa siirtyyy ensin ilmamännän posipuolelta negapuolelle ja sitten ulos varren tiivisteistä.
Oletteko Foxin float mällin korvanneet jollain toisella tavaralla, esim. Motul 5w jolla keulan ala jalat liukastin? Olen siis huoltamassa takaiskarin fox dps malliltaan.
Takaiskariin ei kannata laittaa kovin ohutta öljyä. Mielummin vaikka pelkkää rasvaa. Iskarissa on niin kovat paineet, että öljy pikku hiljaa siirtyyy ensin ilmamännän posipuolelta negapuolelle ja sitten ulos varren tiivisteistä.Minusta tuo Foxin oma sininen Float fluid toimii niin hyvin, että en näe syytä soveltaa. https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/Float-Fluid-p20058/
Toki tuo Float Fluid on kallista ja välillä hankalasti saatavaa mutta toimii paremmin kuin useimmat korvikkeet. Sehän sekä voitelee että tiivistää ilmasäiliöt.
Helppo säästää jos ostaa isomman purkin ja jakaa sen jonkun toisen kanssa, itselläkin 250ml purkki on riittänyt yli 10v huolettomalla käytöllä.
Toki tuo Float Fluid on kallista ja välillä hankalasti saatavaa mutta toimii paremmin kuin useimmat korvikkeet. Sehän sekä voitelee että tiivistää ilmasäiliöt.
Helppo säästää jos ostaa isomman purkin ja jakaa sen jonkun toisen kanssa, itselläkin 250ml purkki on riittänyt yli 10v huolettomalla käytöllä.No joo mutta, jos on varaa ollut täysjoustopyörään, niin vaikka ostaa pikku kerta ampullissa kerran vuoteen ei luulisi konkurssiin menevän.
No joo mutta, jos on varaa ollut täysjoustopyörään, niin vaikka ostaa pikku kerta ampullissa kerran vuoteen ei luulisi konkurssiin menevän.
Ei varmaan mutta onhan se ärsyttävää niitä tilailla erikseen. Tuosta puoli litraa niin riittää hetkeksi: https://www.bike-components.de/de/Fox-Racing-Shox/Float-Fluid-p20058/
DT:n keulan mukana tuli muuten service kitti jossa varastefat, korkkeja, volume spacereita ja lokasuoja mutta Foxilla ei millään pystytä samaan.
Foxin keulat erikseen ostettuna on ihan älyttömän hintaisia Euroopassa jo muutoinkin. Jenkeissä RS ZEB ja Foxin 38 maksaa about saman, täällä Foxi (ulkomuistista) yli 300 euroa kalliimpi. Jos molemmista vertaa sitä kalleinta mallia.
Mutta samaa mieltä, että pari varaosaa / huolto-osat edes ensimmäiseen alajalkahuoltoon olis ihan kiva lisä.
EDIT: Ero onkin vielä paljon hurjempi. Noin 800-900 euroa vs. noin 1600-1700 euroa! Aivan älytöntä.
https://www.bike24.com/p2458410.html
https://www.bike24.com/p2382999.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.