PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleisrenkaat sekalaiseen seikkailuun: touring, xc vai gg?

J4nn3R
07.06.2020, 20.58
Aihetta sivuavia keskusteluja löytyy useita, jos vastaava ajantasainen keskustelu löytyy jo, niin vinkatkaa!

Nykyään löytyy nopeita renkaita vähän joka genrestä, kun gravel- ja adventureosasto tuovat oman mausteensa soppaan. Silläpä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ja päätelmiä, mihin renkaisiin tällaiseen käyttöön on kukakin päätynyt ja miksi.

Sain jotakuin kasaan ensimmäisen version omasta seikkailukommuutteriretkeilyfillarista vanhaan Karate Monkeyn kehikkoon ja löin alle vintillä pölyttyneet 29x2.0 Furious Fredit. Meno oli erittäin maukasta, mutta ensimmäinen satasen sekoilu sekalaisilla alustoilla kestopäällyysteeltä soran ja ulkoilureittien kautta ihan pikkupoluille johti heti tyhjään takakumiin - tuollaisessa hommassa rengasjumppa ei ole se, mihin lähdetään, joten jotkin kestävämmät kumit olisi keksittävä, asfaltilla pitäisi päästä mukavaa kovaa, mutta se ei saisi sulkea pois muita alustoja.

Kumejahan löytyy, mutta valintaa vaikeuttaa vaihtoehtojen loputtomuus. Nopeat xc kumit, vaikkapa Thunder Burt, Speed King ja Race King vaikuttavat kiinnostavilta vaihtoehdoilta. Toisaalta samaan kokoluokkaan (2.0-2.2) löytyy gg puolelta vaikkapa G One Allroundit tai perinteisistä retkeilyrenkaista Marathon sarja, Almotionit päälimmäisenä vaihtoehtona.

Vierintävastukset on samoja luokkia netistä vaklattuna, joten valinta pitänee tehdä muilla ominaisuuksilla. Flättejä siis ei mielellään paikkailtaisi, pito saisi olla ok kuntoisille poluille riittävä ja kilsojakin olisi hyvä kestää. Asfalttia tulee keskimäärin ehkä eniten, soraa hyvin lähelle samaa, metsäpoluille poiketaan lähinnä fiilistelemään mukavissa olosuhteissa, mutta jos reitille sattuu osumaan jotain juurakkokivikkomössöosuutta, niin siitäkin saisi läpi päästä.

Minkälaisia kumeja tuollaiseen käyttöön olette valinneet ja millä perustein?

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

nure
07.06.2020, 21.53
RaceKing, nopea, kevyt ja kestävä protection versiona... SpeedKingit myös nopeat mutta ei mielestäni pärjännyt RalliKunkuille...

J4nn3R
07.06.2020, 22.46
Race Kingiä näkyy kyllä useesti noissa erilaisissa seikkailu- ja bikebacking-pyörissä. Mulla ollu joskus se vanhempi versio, niin asfaltilla oli melko äänekäs. Revikoitten mukaanhan toi on entisestään parantunut, kuviokin on aavistuksen muuttunut. Toi Fredi on ihanan hiljanen asfaltilla, kuviosta vois päätellä Speed Kingistä samaa, mutta sitähän ei saa protectionina ja painosta päätellen on makkarankuoriosastoa, eli voi olla rikkoherkkä. Onko noista Almotionin leveimmistä malleista (2.0 tai 2.15) kokemuksia kellään? Niilläkään tuskin saa flättejä mitenkään, mutta painoa on hiukan enemmän ja polkupito tietty maastorenkaita heikompi, soralla tuskin häviää.

nure
08.06.2020, 07.39
Omista kokemuksista ainakin vanhemmista Marathoneista ei vakuuttaneet... Moni nykyinen rengas kestää sen minkä nuokin ja juuri kestävyyshän noiden paras argumentti taitaa olla.
RaceKingiä en häiritsevän äänekkäänä pitänyt ja kuuleehan edessä oliat että joku tulossa. Kaiketi neljäs rengaskerta menossa ja yksi ainoa rengasrikko ja sekin ehkä omaa syytä joten luotan jatkossakin. Nykyisessä pyörässä ekaa kertaa litkuilla...

J4nn3R
08.06.2020, 08.37
Tuolta kun Biermanin testeistä yytsii, niin neljän ilmakehän huitteilla 2020 RK on hintsusti nopeampi, kun 40-622 Almotion, että onhan se vakuuttava.

Contilla ei tuonne tour tai gravel osastolle olekaan noissa koissa tarjontaa, mitenköhän Schwalben tarjonnassa sitten vaikkapa G Onesta allround versio? Onko muilla merkeillä varteenotettavia vaihtoehtoja? Surlyn Extraterrestrial vaikuttaa kiinnostavalta, mutta on melkoinen ankkuri ja 2.5 leveenä kumina vähän turhan ahdas mun runkoon taakse. Nuo maailmanympäriajoon suunnatut kumit taitaa olla pahasti ylilyöntejä ylipäätään tällaiseen hämäläiseen sekapyöräilyyn ja päiväretkiin.

nure
12.06.2020, 12.12
Omasta mielestä nuo Marathon sarjan renkaat hieman yliarvostettuja, itse en ainakaan sen kummempia kiksejä ole saanut...

J4nn3R
12.06.2020, 14.38
Juu juu. Mä taidan päätyä kokeilemaan noita toisessa ketjussa ehdotettuja Gravel Kingejä 50-622 koossa, vaikuttaa asiallisilta kaikkien revikoitten perusteella eikä oo itellä tommosta soraspesifiä kumia koskaan ollut.

hiilikuitumies
20.06.2020, 05.50
Tuolta kun Biermanin testeistä yytsii, niin neljän ilmakehän huitteilla 2020 RK on hintsusti nopeampi, kun 40-622 Almotion, että onhan se vakuuttava.

Mutta suurin vakuuttavuus ei ole siinä, koska ei ole mitään järkeä ajella niin isoilla paineilla sekalaisilla alustoilla, vaan siinä, miten nopea se on jo alhaisilla paineilla. Tuon renkaan sweet spot on siinä kahden barin paikkeilla, minkä jälkeen se ei hyödy paineen lisäyksestä juurikaan. Itse asiassa se vain hidastuu epätasaisilla alustoilla enemmän kuin nopeutuu tasaisilla. Lisäksi alhaisilla paineilla on paljon mukavampi ajaa. Almotionista on vaikea sanoa ihan varmasti, kun tuolla on testattu siitä niin kapeita versioita.

Tämä kannattaa huomioida rengasta valitessa, eikä tuijottaa liikaa, mitä se on maksimipaineilla.

nure
01.07.2020, 09.38
2.2" Racekingin rullaamisessa selkeä ero kun paineet vaihtelee kahdella barilla, sanokoot insinöörit sitten mitä tahansa...

drop
01.07.2020, 17.48
Mites sitten jos ongelmana on itsevarmuus irtosoralla? Äidillä vähän vastaavaa käyttöä painottuen soralle. Nykyset kumit ovat puhtaasti kaupunkikäyttöön suunnitellut ja kuulemma levottomat kun hiekkatiellä pitää väistää sivun irtosoralle... Lupasin hankkia sille uudet.

edit: nykyset kumit 35mm ja reilusti tilaa joka
suuntaan

Puskis
01.07.2020, 18.44
Mites sitten jos ongelmana on itsevarmuus irtosoralla? Äidillä vähän vastaavaa käyttöä painottuen soralle. Nykyset kumit ovat puhtaasti kaupunkikäyttöön suunnitellut ja kuulemma levottomat kun hiekkatiellä pitää väistää sivun irtosoralle... Lupasin hankkia sille uudet.

edit: nykyset kumit 35mm ja reilusti tilaa joka
suuntaan

Nää vois olla aika hyvät, kun ei varmaan mitään tubeleksia oo tarkoitus? Sama kuvio kuin cyclocross speedeissä, mut 42mm leveenä.
https://www.bike24.com/p241114.html

drop
03.07.2020, 17.45
Muilta osin näyttää hyvältä, mutta mites irtosora? Mulla on ollut käsitys että pienet ”olkapäät”, eli nappulat reunoilla voisi vakauttaa?

edit: ja joo, sisäkumilla varmaan mennään

Puskis
03.07.2020, 19.11
Niin noissahan on jonkinlaiset sivunappulat. Itellä ei oo kokemusta toistaiseksi, mutta oon harkinnut noiden ostamista kommuuttipyörään, koska ovat halvat, melko kevyet ja arvostelut on enimmäkseen positiivisia. Yhdet keskeltä sileät sivunappularenkaat oon ajanut loppuun. Ne oli 35mm Clement X'plor Ushit ja oli mulla niihin soralla ainakin paljon enemmän luottoa kuin saman levyisiin täysin sileisiin renkaisiin. Pelkkä leveydenkin lisääminen tuntuu kyllä parantavan hiekkatiepitoa.

Nickname
03.07.2020, 21.15
Millähän kapeahkolla renkaalla pärjäis vielä hiekkatielläkin, Continental Tour ride:istä vähän kokemusta ja ne oli ihan hyvät, Schwalbe Marathon:eja myydään parhaina pistosuojattuina, Continentalin Contact:it olis saman tyyliset kuin Marathon:it.
Löytytkö parempia? Koko 28-622.

nikobiker
03.07.2020, 21.50
Itsellä oli viime kesän 1500 km bikepacking-reissulla Spessun Armadillo All Condition Elitet. Koossa 622-30. Hommasin ne juuri siksi, että voisi huoletta ajaa soralla ja kivat asfaltillakin. Ei pahaa sanottavaa eikä ongelmia. Vastaaviin perus-Maroihin nähden paino miltei puolittui.

fob
03.07.2020, 22.36
RaceKing, nopea, kevyt ja kestävä protection versiona... SpeedKingit myös nopeat mutta ei mielestäni pärjännyt RalliKunkuille...

+1 ääni tälle. Toimii kaikkialla paitsi mudassa ja liejussa.

Nickname
04.07.2020, 10.15
Itsellä oli viime kesän 1500 km bikepacking-reissulla Spessun Armadillo All Condition Elitet. Koossa 622-30. Hommasin ne juuri siksi, että voisi huoletta ajaa soralla ja kivat asfaltillakin. Ei pahaa sanottavaa eikä ongelmia. Vastaaviin perus-Maroihin nähden paino miltei puolittui.
Ai nuo Armadillot kestää ajaa soratiellä, siis ihan irto soralla eikä vaan tamppaantuneella savitiellä?
Jotenkin tuntuu että eihän tuommonen missä ei ole kuviota voi kestää, taitaa olla taas näitä tietämättömän ennakkoluuloja.

Suomen puolelta en noita Armadilloja löytänyt olisko joku Continentalin gp 4-season tai Contact speed vastaava, soralla kestävä rengas?

TERU
05.07.2020, 05.59
Monenlaisilla on tullut ajetuksi eikä ihan surkeata ole sattunut ja nyt yhdessä on Vittoriat, hyvät on kokemukset, näistä voi katsella:
https://www.bike-discount.de/en/buy/vittoria-rubino-pro-iv-graphene-2.0-folding-tyre-871528

nure
09.07.2020, 07.45
4Season toimii soralla 28mm:n koossa, paksulla irtosoralla ei monikaan kapea mutta tuskin sellaisella alustalla tarvii kilometrejä ajaa?

Nickname
10.07.2020, 12.44
^ Kunhan perus hyvä kuntoisilla hiekkateillä pärjää niin se riittää, kerkesinkin nuo Vittorian Rubino pro iv graphene 2.0 hankkimaan kun löytyi kotimaasta, yksi lenkki jo ajettu ja varovainen 2km testattu hiekkatiellä eikä puhjennut.
Hyvät renkaat tekee kyllä pyöräilystä paljon mielekkäämpää, aijemmat oli marketin halvimmat merkittömät 32mm leveät, niihin verrattuna rullaa todella hyvin nämä Vittoriat ja vaikka pyörä onkin ankkuri niin on meno nyt kepeämpää.