PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanhan 24 hybridin vaihdemäärän tiputtaminen?



miksukka
06.06.2020, 19.33
Hei!

Minulla on tuossa palasina vanha Tunturi Kulkuri 24 vaihteinen pyörä (ostettu kaupasta joskus 2001 tienoilla). Runko on siistissä kunnossa, mutta nyt olisi "huollon" yhteydessä vaihdettavaa osaa näkyy jo aika paljon, käytännössä kaikki vaihteet, etu- ja takarattaat yms. Viime ajat on tullut pelkillä 1-vaihteisilla ns. mummopyörillä ajettua lyhyttä työmatkaa. Ajattelin myös maalata tämän rungon nyt toisen väriseksi.

Mitenkä helposti käytännössä tästä saa yksivaihteisen pyörän tehtyä? Ihan vaan yksinkertaisuuden ja edullisuuden takia tätä vaihtoehtoa mietin.

Ja onko miten hankala löytää yksivaihteisessa sopiva välitys? Saisi olla ihan hitusen raskaampi kuin perus mummopyörissä. Ja voiko välitystä helposti myöhemmin tarvittaessa muuttaa esim. takaratasta vaihtamalla vai pitääkö uutta ketjuakin hankkia?

Osaisiko joku ihan simppelistä kertoa mitä tähän tarvitsee?

Eturatas, esim. tämmöinen:
https://www.bikester.fi/m-ighty-single-speed-kampi-44z-kiillotettu-alumiini-musta-hopea-477667.html

Takaratas/sovitepalat:
https://www.bikester.fi/reverse-single-speed-kit-takapakka-358884.html

Mitähän muuta (ketjut nyt ainakin)?

-------

Ja toinen kyssäri, saako tämmöiseen vannejarruilla olevaan peliin mitenkä helposti levyjarrut vaihdettua?

Tässä vanha kuva fillarista:
https://www.kareinen.fi/kuvat/pyora.jpg

nure
06.06.2020, 21.38
Noilla palikoilla saat kyllä muunneltua mutta riittää jos otat etuvaihtajan pois ja halutessa vaihdat sopivan rattaan tilalle. Levyjarrulliseksi et saa tuota ilman suunnattomia muutoksia, puuttuu jarrukorvat, uudet kiekot ja jarrut... Hintaa tulisi enemmän kuin pyörällä on nyt.

puppy
07.06.2020, 09.59
Miksi et kävele vaikka pyöräkauppaan kysy sieltä, saat varmasti hyvät ja sopivat kamat 1x konversioon
Jarrut voit vaihtaa vaikka paremmiksi vannejarruiksi.

nure
07.06.2020, 10.58
^Usein riittää jarrujen parantamiseen vaijerien, kuorien ja jarrupalojen vaihto. Helpoin ja halvin tapa konventoida on poistaa takavaihtaja ja korvata se kiristäjällä tai miksi sellaista kutsutaan ja käyttää takapakasta mielistä ratasta. Itse yhden aikoinaan muuttanut että sahasin sopivasta putkesta nuo adapterit ja käytin vanhan pakan rattaita... Toisaaltaan ei tuo kittikään paljoa kustanna jolloin pääsee helpolla. Rattaita saa kyllä mieleisiä ja saakin varutua vaihtamaan kun se sopiva välitys löytyy.

TERU
07.06.2020, 12.27
Kuvan perusteella ja vähän muullakin mutulla takavanteen kyljet lähes läpikuluneet, on syytä päivittää samalla.
Ihan mukavan näköinen runko.

Noinkin iso kuin 44 t ratas kampiin vaati jokseenkin ison rattaan taakse, vois olla jossain 18...20 t tienoilla?

nure
07.06.2020, 13.17
^Taas karkaa projekti käsistä kuten aina... Jarrupinta kyllä asiallista tsekata kuten kollega jo mainitsi.

Muutenkin nuo Bikesterin kammet hieman surkeat pituudelta, eikös tuon tyyppinen vaadi ainakin 172.5milliset? Millaisethan nuo alkuperäiset kammet on ja millä pulttijaolla?
https://www.bikester.fi/m-ighty-kampisarja-kampi-1-vaihteinen-38z-alumiini-teras-hopea-477664.html Tuo voisi olla toinen vaihtoehto, hieman pitempi kampi ja mielestäni sopivampi ratas...

Leewi
08.06.2020, 00.12
Tossa kannattaa ehdottomasti säilyttää takavaihtaja. Pääsee halvemmalla ja on vaihteet, todellinen win-win.

nure
08.06.2020, 12.35
Taitaa olla niin että jos kaiken suunnitellun ja tarpeellisen tekee niin pyörän hinta yli kaksinkertaistuu. Kannattaa tarkkaan miettiä mitä tekee kun ei tuo nyt mikään helmi ole...