Näytä tavallinen näkymä : Hiilarikiekko romahtaa
Tämän videon perusteella https://www.youtube.com/watch?v=W0iMHkYpWFo hiilikuituvanne varsinkin vannejarruun yhdistettynä on hengenvaarallinen.
Kuka tunnustaa uskaltavansa käyttää moista yhdistelmää?
Tämän videon perusteella https://www.youtube.com/watch?v=W0iMHkYpWFo hiilikuituvanne varsinkin vannejarruun yhdistettynä on hengenvaarallinen.
Kuka tunnustaa uskaltavansa käyttää moista yhdistelmää?
Minä. Mutta ei ole paljoa kunnon alamäkiä Etelä-Suomessa, joissa tarvitsisi jarruttaa minuutteja kuumassa auringonpaisteessa. Toisin kuin videolla. Tooooodella harvalle noin kuitenkaan käy. Tai edes kuulee käyvän.
Nyt tarvittaisiin toki näyttöä (testejä, mittauksia...) siitä, että vastaava alukiekko olisi kestänyt edellä esitetyn tapahtumasarjan.
Minä käytän, kuten kymmenet tuhannet muutkin ympäri maailmaa. Hienosti toimii. Tuollaisen tapahtuman pelkääminen, on kuin pelkäisi taivaan putoavan niskaan.
brilleaux
05.06.2020, 10.23
Karsea tapaus.
Olen jo vuosia ihmetellyt miksi ihmeessä maantiepyörissä ylipäätään on vannejarrut? Vanteen lämpiäminen pitkässä laskussa räjäyttää renkaan myös alukiekolla?
Itse en näe ainuttakkaan järkisyytä vannejarrun käytölle. Levyjarru on keksitty.
^ Kummasti vaan ne ammattilaisetkin on kymmeniä vuosia ajaneet räjähtämättömillä renkailla kaiken maailman tourit.
F. Kotlerburg
05.06.2020, 10.27
Nössöt jarruttaa.
JohannesP
05.06.2020, 10.35
Ei pelota sit ollenkaan, varsinkaan Suomen mäissä. Kuka tunnustaa ensimmäisenä saaneensa sisäkumin räjähtämään lämpiämisen seurauksena Suomessa?
brilleaux
05.06.2020, 10.43
^ Kummasti vaan ne ammattilaisetkin on kymmeniä vuosia ajaneet räjähtämättömillä renkailla kaiken maailman tourit.
Pointti nyt oli lähinnä se, että miksi käytetään historiallisia vannejarruja? Kiinnostaa oikeasti tietää järkisyyt, kun en oikein maantiepyöräilystä ole perillä.
Pointti nyt oli lähinnä se, että miksi käytetään historiallisia vannejarruja? Kiinnostaa oikeasti tietää järkisyyt, kun en oikein maantiepyöräilystä ole perillä.
Olisko paino ja hinta pointteja jollekkin
F. Kotlerburg
05.06.2020, 11.13
Pointti nyt oli lähinnä se, että miksi käytetään historiallisia vannejarruja? Kiinnostaa oikeasti tietää järkisyyt, kun en oikein maantiepyöräilystä ole perillä.
Pointteina on ainakin ollut keveys, kiekon vaihdon helppous ja se, että levyjarrut on vaarallisia kun maantiepenat kuitenkin ajaa kasaan niin pyörivä levy leikkaa lihaa veitsen tavoin.
JohannesP
05.06.2020, 11.23
Miksi normaalipainoinen pääosin kuivalla säällä ajava tarvisi hankaavia levyjä, jotka kiljuu vähäsessäkkn kosteudessa? Lisäksi ottaa tuossa lisää painoa ja enemmän säätämistä, kun ne historialliset vannejarrutkin toimii erittäin hyvin pienellä vaivalla. Jos ei ole ajanut muuta kuin huonosti asennettuja halppis maantiejarruja nii ei ehkä ymmärrä tätä.
Vanne ja levyjarrullisen pyörän välillä tietenkin katsotaan mihin käyttötarkoitukseen pyörä tulee.
Pointti nyt oli lähinnä se, että miksi käytetään historiallisia vannejarruja? Kiinnostaa oikeasti tietää järkisyyt, kun en oikein maantiepyöräilystä ole perillä.
Itselläni ei ole mitään syytä käyttää levyjarruja. Useita pyöriä ja järjetön määrä vannejarrullisia kiekkoja erilaisilla rengastuksilla, joita voin käyttää tarpeen mukaan missä pyörässä haluan. Äänettömyys jarruttaessa ja ennen kaikkea ajaessa. Riittävä jarrutusteho kaikissa olosuhteissa. Täysin ongelmattomat säätää. Helppous kaikin puolin.
brilleaux
05.06.2020, 11.29
Hyviä perusteluja. Nyt ymmärrän paremmin.
F. Kotlerburg
05.06.2020, 11.36
Miksi normaalipainoinen pääosin kuivalla säällä ajava tarvisi hankaavia levyjä, jotka kiljuu vähäsessäkkn kosteudessa?
Miksi pitäisi ajaa hankaavilla levyillä?
JohannesP
05.06.2020, 11.45
Jotkin maantiejarrusatulat on niin ahtaita ettei sitä sprinttaamisen hankaamista oikeen pysty välttämään. Vaikka normaalissa ajossa ei hankaisikaan. Ainakin Sramilla oli tälläinen ominaisuus jossakin välin.
Tietysti samaa ongelmaa voi ilmetä vannejarrulla, mutta omasta mielestä helpompi vaikuttaa kiekkovalinnalla ja säätää muutama milli väliä palan ja jarrupinnan välille.
F. Kotlerburg
05.06.2020, 11.46
No Sram tekee pääosin paskaa niin se on hyvä yleistää kaikkiin tietyn tyyppisiin jarruihin.
JohannesP
05.06.2020, 11.51
Ok, kaikki muut kohdat kuitenkin täsmää vaikka olisi Shimanoa.
Niinkuin sanoin, jokaiseen käyttötyyppiin tietty pyörä. Yhtälailla kuin maastossakin pyörä valitaan käytön mukaan niin maantiepyörissäkin voi tehdä samaa.
F. Kotlerburg
05.06.2020, 11.57
No ei ainakaan läpipulttikeulalla levyt Shimanoissa hankanneet normaalipainoisen kuskin alla vaikka runnoi mäkeen kuinka, mutta olkoot.
Pointteina on ainakin ollut keveys, kiekon vaihdon helppous ja se, että levyjarrut on vaarallisia kun maantiepenat kuitenkin ajaa kasaan niin pyörivä levy leikkaa lihaa veitsen tavoin.
Tämä kyllä kuulostaa rationaaliselta pelonaiheelta: "pyörivä levy leikkaa lihaa veitsen tavoin".
Rälläkänterät viuhuu ja veri vaan lentää kaaressa...
F. Kotlerburg
05.06.2020, 12.44
Tämä kyllä kuulostaa rationaaliselta pelonaiheelta: "pyörivä levy leikkaa lihaa veitsen tavoin".
Rälläkänterät viuhuu ja veri vaan lentää kaaressa...
Netistä löytää kyllä kuvia kisoissa syntyneistä levyjarrujen aiheuttamista vammoista.
brilleaux
05.06.2020, 12.46
Jos itse innostus ihan maantiepyöränkin hankkimaan niin silläkin kyselin. Enää en pidä hankintakriteerinä levyjarruja.
Valikoimakin käytetyissä kasvaa huimasti. :)
Lähtökohtaisesti jos tuollaista pelkää niin uskaltaako edes ulos lähteä? Hyvin säädetty vannejarru aivan mainio kapistus mutta maantiepuolella tulee usein ongelmaksi hieman leveämmän renkaan mahtuminen vaikka runko muuten antaisi myöten.
Onhan faktaa että että jannejarru syö vannetta ajan mittaan, yhden itsekin kiperässä paikassa V-jarruilla halkaissut ja levyjarrullisen elinikä pidempi...
Painohan tietenkin hyvä pointti, viimeinen kevyt projekti oli jotain 6.5kg ja jos/kun kevyempää rakentamaan niin vannejarruilla mennään kaikesta huolimatta.
Oatmeal Stout
05.06.2020, 13.38
No ei ainakaan läpipulttikeulalla levyt Shimanoissa hankanneet normaalipainoisen kuskin alla vaikka runnoi mäkeen kuinka, mutta olkoot.
Paljonko yli 2kW tehoja tuotat, kuten jotkut kilpapyöräilijät?
Aikoinaan katselin Itämeren ystävyysajoissa kun Djamolidine Abdoujaparov runttasi ja kalusto kesti, ikivanhoja loppuun ajettuja Colnagoja pikalukollisilla tuubikiekoilla. Nykyään kuvitellaan että kaikki hajoaa alta jos jossain YouTubessa juttua levitetään. Melko vellihousujen touhua!
Itse en näe ainuttakkaan järkisyytä vannejarrun käytölle. Levyjarru on keksitty.
En minäkään mutta vissii se pitää säästää pari grammaa painossa
Netistä löytää kyllä kuvia kisoissa syntyneistä levyjarrujen aiheuttamista vammoista.Muistan hyvin tälläisen keskustelun ulkomaalaisilta foorumeilta ja pitkän väännön jälkeen oli hyvin vaikea todistaa, että vammat olivat syntyneet levyistä ja pitkän puinnin jälkeen levytkin oli jo ihan ok asia! :) Maantiellä käytetään pieniä levyjä ja niiden riski vammojen aiheuttamiseen on melko pieni, pyörässä on paljon muita komponentteja joissa se on huomattavasti isompi.
TetedeCourse
05.06.2020, 15.25
Aika harvinainen tapahtuma kuten asiantuntija tuossa toteaa - yhden kerran olen nähnyt livenä kun halvemmat vannejarrulliset hiilikuitukiekot hajosivat vuonna 2014 Zurich-Venetsia -reissullamme kaverin
laskiessa alas Furkapassia. Mitään kaatumista tms ei sattunut, mutta kiekkojen jarrutuspinta suli ja lähti irti niin etteivät kiekot enää mahtuneet pyörimään
Muistan hyvin tälläisen keskustelun ulkomaalaisilta foorumeilta ja pitkän väännön jälkeen oli hyvin vaikea todistaa, että vammat olivat syntyneet levyistä ja pitkän puinnin jälkeen levytkin oli jo ihan ok asia! :) Maantiellä käytetään pieniä levyjä ja niiden riski vammojen aiheuttamiseen on melko pieni, pyörässä on paljon muita komponentteja joissa se on huomattavasti isompi.
Pikkusen tuo herätti epäilyksiä itsellänikin. "levyjarrut on vaarallisia kun maantiepenat kuitenkin ajaa kasaan niin pyörivä levy leikkaa lihaa veitsen tavoin." Jos ja kun ajetaan kasaan niin kai siinä tulee äkkistoppi eikä siinä rälläkkämäiset levyt viuhu hervottomilla kierroksilla valtimoita katkoen. ? Kyllä mä pienimpänä riskinä kaatumisessa pidän sitä että p y ö r i v ä levy katkoo verisuonia, lihaa ja jänteitä...
F. Kotlerburg
05.06.2020, 16.03
^niin jos luki alkuperäisen postauksen niin siinä luki, että pointteina on ainakin ollut. Kyseessä on pointit joita muistan esimerkiksi tällä foorumilla jossain olevasta pitkästä väännöstä maantiepyörien levyjarruista. Muistaakseni se oli jotain "UCI sallimassa levyjarrut kisoissa" tms.
Yksin ajaessa toki riski kaatumisessa on ihan olematon ja se on maastossakin, mutta sitten kun ajetaan kasaan niin saada osuma jonkun toisen pyörän levyjarruista on suurempi. Liekkö mutuilijat koskaan ajaneet edes isossa maantieporukassa.
Onhan se jarrulevy kelpo veitsi vaikkei pyörisikään.
Onhan se jarrulevy kelpo veitsi vaikkei pyörisikään.
En tiedä minkälaisilla levyillä ShimSram-leirissä ajellaan, mutta Campagnolon levyt eivät ainakaan minulle veitseksi kelpaisi. Levyn reuna on niin pyöristetty.
Joo, UCI vaatii tietyn kaarevuussäteen levyn reunaan, eli kaikki sallitut on pyöristettyjä.
Eturatas sen sijaan tekee pahempaa jälkeä kuin jarrulevy, tosin läjiä kai harvemmin syntyy kun isompi eturatas ei ole ketjun suojaama :)
Kyllä kaikki mavicin kiekot pitää kieltää, kuten myös polen rungot. Myös terävät jarrulevyt ja litteät pinnat. miettikääs vielä mikä riski on irtoavassa nastarenkaan nastassa. Sehän on kuin ladatun ja varmistamattoman konepistoolin kanssa ajais
^Just, joskus oli tosi pornot sirkkelimalliset levyt, niistä olisi varmaan joutunut linnaan puhumattakaan aeropuolista jotka leikkaa tod.näk. jonkun sormet silpuiksi.
Itse pelkään eniten sitä että hiilarikiekon omistaja gonahtaa. Peruutettujen kisojen johdosta niin on oikeastaan jo käynyt
Onhan se jarrulevy kelpo veitsi vaikkei pyörisikään.
Jos kuusipulttisen jarrulevyn puolittaa, teroittaa ja kiinnittää puiseen varteen, siitä saa oivallisen tomahawk-kirveen jolla voi heittää esim. metsässä hortoilevia mummoja selkään
No jos ei ne levyt leikkaisikaan, niin sitten ne voi aiheuttaa palovammoja ja niiden kiljunta kuulovaurioita. Maailman parhaimmat ammattipyöräilijät haluaa ajaa vannejarruilla ja niiden yhdistys löytää argumentit.
maalinni
05.06.2020, 21.32
^^ Ois menny kahvit näppikselle, jos ois ollu kahvia ja näppis 🤣🤣
LJL, Ashiman levyistä ainakin saa hienon ja toimivan pizzaleikkurin pienellä teroituksella.
Tour-lehti 5/2020:ssa on haastateltu henkilöä, joka on ollut mukana pyörien kehitystyössä mm. Scott, Cannondale ja Specialized -merkeille. Hän kertoo, että yksi tekijä viime vuosien pyörien hintojen merkittävään nousuun ovat levyjarrut. Logiikka menee niin, että koska harrastajat eivät halua ajaa kovin painavilla pyörillä, niin levyjarrujen aiheuttama lisäpaino pitää kompensoida kalliimmilla ratkaisuilla muualla pyörässä.
Oatmeal Stout
06.06.2020, 01.04
Liekkö mutuilijat koskaan ajaneet edes isossa maantieporukassa.
Ei Suomessa ole ajettu kisaa isoissa porukoissa vuosikymmeniin eikä noissa kuntoajoissa riitä osallistujat isoihi porukoihin.
Shimaani
07.06.2020, 13.13
LJL, Ashiman levyistä ainakin saa hienon ja toimivan pizzaleikkurin pienellä teroituksella. Assiman levyissä on sekin hyvä puoli että niiden muodonmuokkaus on helppoa: tuima katse tai kimakka pierasu levyn suuntaan ja hop - AiRotor muuttuu kierroslukuindikaattoriksi. Ja sit metallinkeruuseen. Onhan ne kevyitä juu... :)
Uskaltaakohan niillä hiilarikieakoilla ajaa sateessa kun hiilarihan turpoaa märkänä....? :-D
^ Kummasti vaan ne ammattilaisetkin on kymmeniä vuosia ajaneet räjähtämättömillä renkailla kaiken maailman tourit.
Tuubi- ja avokiekot on tässä asiassa aivan eri asioita. Tuubikiekot on monestakin syystä turvallisempi rakenne vannejarrullisille kuitukiekoille (vahvempi rakenne jarruraidan kohdalta ja tuubit eivät räjähtele samalla lailla kuin avokumit). Noin muuten asiaan ottamatta kantaa.
maalinni
08.06.2020, 13.19
Hiilarikiekko kuulemma räjähtää herkästi tuulivoimalan läheisyydessä, noin 100km alkaa olla riskialuetta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.