Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiston ja pakan valintaa
Foorumia tullut ahkerasti seurattua ja moneen asiaan vastaus löytynyt. Nyt tuli hypättyä seuraavalle tasolle. Uusi maantiepyörä levyjarruilla olisi tarkoitus kasata oman mielen mukaan.
Di2 ja mekaanisten vaihteiden välillä arponut, mutta mekaaniseen Ultegraan valinta taitaa kääntyä. Di2sta ei ole mitään kokemusta, joten vielä hyvillä argumenteilla mieli muutettavissa.
Pakaksi tulisi 11-30. Onko häkin pituudella merkitystä tällä pakalla? Haluaisin parhaiten toimivan setupin - siis lyhyt vai medium?
Kammet tulisi 50-34 välityksellä.
Nyt käytössä 50-34 ja 11-32. 11-30 paikalla saa ensimmäisen kahden pykälän hyppäyksen eliminoitua ja 34-32 välitykselle ei ole juuri ollut tarvetta. Tosin 50-12 riittäisi harvasta päästä. 12-30 olisi ideaali omiin tarpeisiin.
Jone
Itse en kauhean ihastunut noihin kahden rattaan kampiin kun keskenäinen ero mielestäni aina liian suuri mutta mikäs niissä... Jos Shimanoa käytät niin sivuilta löytyy ohjeet mutta luulen että mediumin vaatii, taitaa olla lyhyen raja jossain 28:n nurkilla ja jos ei niin medium ei haittaa mitenkään... Kannattaa harkita myös tuota 11-28:a, itse moista käyttänyt ja hyvin tullut toimeen 38/40 eturattaalla...
casanova
04.06.2020, 15.31
Onnittelut seuraavalle tasolle hyppäämisestä ja ensimmäisestä foorumiviestistä. ;)
Itselläni ei sähkövaihteita ole, mutta kertaalleen olen ulkomaanreissulla vuokrannut maantiepydän di2-vaihtajilla, eikä sillä pitkälle tarvinnut polkea ennen kuin totesin, että jos joskus hankin uuden maantiepyörän, tulee siihen ehdottomasti sähkövaihteet.
Vaihteet ja välitykset taitavat ylipäätään olla monella tapaa makuasioita - ja tietysti myös käyttöympäristöllä on merkitystä. Minäkin olen tottuneempi yhteen eturattaaseen, eikä maantiepyörän etuvaihtajan käyttö tule niin sanotusti selkäytimestä. Tällä hetkellä kokeilussa on 50-39-välitykset kammissa, mikä on tuntunut itselleni kovin sopivalta, koska hyppy ison ja pienen välillä on kohtuullinen.
^Itsellä taas aikaisempaa kokemusta perinteisistä 2x voimansiirroista mutta vanhemmiten siirtynyt täysin 1x systeemeihin. Ei kannata tyrkyttää vaikkakin on vaihtoehto.
Kai tuollaiset sähkötki ok mutta vaihtaminen niin simppeli homma etten ole edes harkinnut vaikka vois sitä ajankuluksikin päivittää mutta sitten kun tulee jarrutkin bluetoothilla niin ekana hankkimassa!
DI2-vaihteisto vaihtaa kuin unelma. Siinä on esim. synkrotoiminto, joka vaihtaa eturatasta automaattisesti, kun ketjulinja menee huonoksi. Samalla se korjaa takaratasta pari pykälää vastakkaiseen suuntaan, jolloin välityshyppäystä ei käytännössä ole. Siis kaksi eturatasata on tässä vain etu. Jos on kokeillut sähkövaihteita, ei ole paluuta mekaanisiin.
kmruuska
04.06.2020, 16.15
Eikös Di2:n saa toimimaan yhdestä vivusta vaikka on etu- ja takavaihtaja? Siis siten että joka napsulla tulee isompaa/pienempää välitystä ja systeemi hoitaa itse molemmat vaihtajat. Käyttöhän on silloin kuin 1x -systeemissä mutta kahden rattaan edut.
Onkos sähköisestä mitään etua 1x systeemissä?
Eikös Di2:n saa toimimaan yhdestä vivusta vaikka on etu- ja takavaihtaja? Siis siten että joka napsulla tulee isompaa/pienempää välitystä ja systeemi hoitaa itse molemmat vaihtajat. Käyttöhän on silloin kuin 1x -systeemissä mutta kahden rattaan edut.
Luepa edeltävä viesti.
Di2sen etuja tuossa tuli hyvin esille. Automaattinen etuvaihtajan trimmaus nousee itsellä varsin korkealle. Di2 taitaa olla varsin luotettavaa tekniikkaa, mutta sähköongelmien ratkominen vaihteiston ikääntyessä ei oikein nappaa. Mekaaniset viat on ainakin helpompi todeta.
1x sekä 2x pienemmän eron etuvälitykset edut olen noteerannut. Haluan kuitenkin tiheät välitykset käyttöalueelle sekä harvoja vaihteita silloin tällöin eteen tulevien mäkien kiipeämiseen. Pienemmälle eturattaalle pudottaessa kahden pykälän vaihto takaa ei tuota mahdotonta tuskaa. Shimanon vakioratkaisuista 50-34 edessä ja 11-30 takana osuu parhaiten omalle suorituskyvylle.
11-28 ja 11-30 pakan välityksissä eroaa vain kolme suurinta ratasta. neljä suurinta ratasta näissä 21-23-25-28 ja 21-24-27-30. Nykyisessä 22-25-28-32, jonka harva pää on ihan ok. 32 ei ole tarvinnut käyttää. Puutteena tässä pakassa kokenut hypyn 14-16. Noilla kahdella vaihtoehdolla saisi tuohon 14-15 eli yhden piikin hyppäyksen lisää.
Shimanon suositus lyhyelle häkille on 11-25 - 11-30 ja medium häkille 11-28 - 11-34. Kumpikin siis käy ja medium on turvallinen vaihtoehto. Mutta saanko lyhyellä häkillä mitään etua? Ainakin ketju saattaa pysyä röykyissä kireämmällä, koska molemmissa ilmeisesti sama jousi. Myös katu uskottavampi, jota ei pysty rahassa mittaamaan. Se tietysti osittain menee jo kompakti kammilla.
Hiilikuitu kuume kun on jo iskenyt niin järkisyille ei arvoa anneta. Nykyinen filo olisi ollut täysin riittävä, mutta homma lähti lapasesta eli runko jo tulossa.
Tosin 50-12 riittäisi harvasta päästä. 12-30 olisi ideaali omiin tarpeisiin.
Ehdotus:
Osta kaksi pakkaa
12-25 ja 11-30
kun yhdistät ne niin saat 12-30
(12-13-14-15-16-17-19...)
ja 11-25 pakat. Jälkimmäisen voit myydä (pienellä tappiolla) tai pitää jos myöhemmin huomaat tarvitsevasi 11 piikkistä.
Ja jos kukkaro kestää niin hanki Di2.
Itsellä kahdella setillä ajettu 20 tkm yhteensä ilman ongelmia, eli kyllä Di2 kestää.
Nuorempana 11-21 pakka ysillä oli kova sana mutta silloin jaksoikin paremmin...
Me ei olla enää nuoria ja mahdollisuuksia nykyään on. Pakkojen sekoittamista aion kokeilla.
Sadepäivät on vaarallisia. Infernaalisen nettiselailun päätteeksi lähti Di2 setti tilaukseen. Lisää tavaraa pitää tietysti tilata, kun loput tarpeet selvillä. Medium häkkiseen päädyin, koska lyhyen häkin etuja ei esille lisää tullut. Loppui ainakin tämä vatvominen. Mekaaninen Ultegra olisikin ollut liian järkevä ratkaisu.
Siis 11-30 ja 12-25 pakat myös tulossa, joten tulee todettua tuleeko mieleiset välitykset.
Älkää nyt enempää yllyttäkö. Homma lähti jo riittävästi lapasesta.
Kysymyksiä projektin edetessä varmaan lisää kuitenkin tulee.
Nyt on 12-30 pakasta muutamien satojen kilometrien kokemus. 17 ratas on 11-30 ja 12-25 pakassa eri, joten kokeilin molemmilla rattailla vuoroin, Sopiva kombo löytyi ja vaihteet vaihtuu kohtuu sujuvasti. Tarkoitus olisi vielä 11-30 pakalla kokeilla tuntumaa. Raportoidaan lisää kun kokemusta kertyy enemmän. Di2 luo vaihteenvaihdosta kyllä vaivatonta. Mekaanisella osasi ehkä paremmin keventää vaihtaessa, joten usein menee vaihteet veto päällä sisään. Hienosäätöä on kovasti tehty, mutta vielä ei vaihda niin puhtaasti kuin aikaisempi vaihteisto. Sitäkin tuli paljon säädettyä ennen kuin sai hyväksi. Pakka ja ketju ehkä vaatii vielä hieman sisäänajoa.
Pyörän rakentelumoodi jäi päälle. Seuraava projekti lähti kuin varkain käyntiin kun uusi ohjastaja haki edellisen maantiepyörän pois. Tarkoitus olisi huonomman kelin sekä talven työmatkapyörä / gravelikulkine rakennella. Lumikaaokset ja liukkaimmat kelit olisi tarkoitus ajella edelleen jäykkäperämaasturilla ISPn varustettuna. Nyt on tulossa Ribble CGR AL runkosetti ja siihen voimansiirto on mietinnässä. Shimano GRX on mielessÃ, mutta RX600 vai RX800 - 1x vai 2x? Siinäpä kysymys. 1x todennäköisesti tuo enemmän rengastilaa ja helpottaa mahdollisten lokasuojien sovittelua. Useammalla pakalla ja eturattaalla saisi säädettyä kulloisenkin vuoden ajan / rengastuksen mukaan sopivia välityksiä.
650b vannesetillä ja 40-48 leveillä kumeilla lähdetään ensin liikkeelle.
Onkohan näissä mietteissä taas mitään järkeä? Antakaapa taas tulla ideoita, jolla saadaan pää entistä enemmän pyörälle.
^ Mulla gravelissä 44t + 11-40t.
Jos tunkkaisin vähemmän putkelta ja ajaisin rauhallisemmin, olisi eturatas 42t.
Jos taas viettäisin aikaa enimmäkseen maantiellä, olisi laite 2x jollain tiukemmalla takapakalla.
Riippuu vähän millaista soraa ajat, jos on vauhtia ja reittien profiileissa paljon vaihtelua, on 1x aivan hyvä, ei siinä edes ehdi huomata isompia vaihdevälejä.
En voisi edes kuvitella etuvaihtajaa tällaiseen menoon:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eWV0k6GjSrzE5zduN4O2tC0V195TkprPCG8SKXwfmluQVe5Ma eudmFNXy9X2jIyNSeEyIGhhacPKRHaq09b54Lvr6WVafEcmdD1 _ejUkrJBQec_-sCMJOWRAbMopXHE1OWPMEwCfxXNW-JnwBhk9R5TQ=w1048-h894-no?authuser=0
Onko ihmisillä millaisia kokemuksia Sunrace:n takapakoista? Itse olen tähän mennessä vain mennyt kauppaan ja automaagisesti ostellut Shimpaa Tiagrasta Ultegraan riippuen mielentilasta. Nyt kuitenkin kun katselen kataloogeja, tuolla näyttäisi olevan myös Sunracen erilaisia sarjoja. Voisin jopa kokeilla, mutten nyt viitsisi ihan haksahtaa johonkin aivan pskn.
Onko ihmisillä millaisia kokemuksia Sunrace:n takapakoista? ?...
Mulla on grainderissa pyörinyt aurinkokisan takapakka muutamia tonneja. Hyvin toimii, joskin sillä varauksella, että olen heikko ja hidas.
Läskissä ollut ajossa melkein alusta asti. Ei valittamista.
Mulla on fillarissa tuo di2-sähkövaihtaja. En sitä olisi varmaan olisi erikseen alkanut valkkaamaan, mutta kun se kaupassa olevassa haluamassani ja oikean kokoisessa pyörässä sattui olemaan niin sen kanssa nyt mennään. Hyvähän se on, tarkka ja automaattinen etuvaihtajan trimmaus hyvä.
Siinä on tosiaan kaksi erilaista synkrotoimintoa, mutta kumpaakaan en oikeastaan käytä. Kyllä se synkro toimii ihan hyvin ja loogisesti, mutta on tilanteita, jossa takarattaan korjaus automaattisesti pari pykälää vastakkaiseen suuntaan menee vikaan: Alamäki isolla vaihteella kovaa vauhtia, sen perään jyrkempi ylämäki jossa tarvitaan nopea tiputus paljon pienemmälle vaihteelle. Synkro tekee tässä vaiheessa vääränlaisen tasauksen takarattaalla. Eli pidän hallinnan itselläni ja teen ne korjaukset oman mieleni mukaan, koska helppohan noita on naksutella.
Plussana myös se, että vaijereitten säädöt ovat jääneet pois.
Jami2003
22.07.2020, 21.48
Onko ihmisillä millaisia kokemuksia Sunrace:n takapakoista? Itse olen tähän mennessä vain mennyt kauppaan ja automaagisesti ostellut Shimpaa Tiagrasta Ultegraan riippuen mielentilasta. Nyt kuitenkin kun katselen kataloogeja, tuolla näyttäisi olevan myös Sunracen erilaisia sarjoja. Voisin jopa kokeilla, mutten nyt viitsisi ihan haksahtaa johonkin aivan pskn.Maastopakkana ollut muutaman vuoden eikä mitään valittamista.
1x RX800 päädyin. ja 11-40 pakalla. Eturattaana aluksi 40 piikkinen. Saattaa olla pieni, mutta katsellaan sitten suurempaa. Ajatuksella kävin mäkiä maasturilla polkemassa ja välityksiä ihmetellen. 1,13 välityksellä meni jyrkimmätkin. Vielä jää hyvin reserviä.tiuhaan päähän. Lumihangessa möngertäminen saattaa silti tehdä tiukkaa.
Tämä paikpildi on hieman vastatuulessa. Osat alkaa olemaan kasassa lukuunottamatta Ribblen runkoa. Parcelforce/Royal mail ei ole vielä toimittanut lähetystä ja kolme viikkoa kulunut. Laitoin viime viikolla heille kyselyä. Heiltä meni kolme päivää aikaa vastata, että lähettäjän pitää tehdä etsintäpyyntö. Katsotaan kauan Ribblellä menee aikaa tuon pyynnön tekemiseen. Ovat hekin ilmeisen kiireisiä. Taitaa mennä luottokortin ostoturvan käyttämiseksi ensimmäistä kertaa. Syyhyttää vain kovasti päästä hieromaan fillaria. Osia pääsee tietysti valmistelemaan, mutta pitäisi päästä itse asiaan.
Toivottavasti ei aloittaja pahastu, että kysäisen tässä ketjussa omasta asiastani, kun ketjun otsikon alle hyvin sekin passaa. Omassa gravelissa SRAM Apex, edessä 1x 40t ja takana 11spd 11-42t. Täällä päin ei hirveästi mäkiä ole, eikä takapakan isoimpia rattaita juuri koskaan tarvi.
Saisiko eturattaan isontamisella tavallaan raskaan pään vaihteista raskaampia?
Kuinka paljon vaikuttaisi esim. 40t -> 42t?
Täytyykö ottaa huomioon vaihtajan ominaisuuksien mahdollisia rajoitteita?
Toivottavasti ei aloittaja pahastu, että kysäisen tässä ketjussa omasta asiastani, kun ketjun otsikon alle hyvin sekin passaa. Omassa gravelissa SRAM Apex, edessä 1x 40t ja takana 11spd 11-42t. Täällä päin ei hirveästi mäkiä ole, eikä takapakan isoimpia rattaita juuri koskaan tarvi.
1. Saisiko eturattaan isontamisella tavallaan raskaan pään vaihteista raskaampia?
2. Kuinka paljon vaikuttaisi esim. 40t -> 42t?
3. Täytyykö ottaa huomioon vaihtajan ominaisuuksien mahdollisia rajoitteita?
1. Kyllä.
2. Vaikutus on 5% (vrt. 42-piikkisen takarattaan vaihto 40-piikkiseen).
3. Ei tarvi.
5% kuulostaa vähältä, mutta kokemuksesta sanoisin, että eron kyllä jo huomaa.
Jos olet ketjun pätkässyt todella naftiksi, niin tarvitset ehkä linkin lisää.
^ Mulla gravelissä 44t + 11-40t.
Jos tunkkaisin vähemmän putkelta ja ajaisin rauhallisemmin, olisi eturatas 42t.
Jos taas viettäisin aikaa enimmäkseen maantiellä, olisi laite 2x jollain tiukemmalla takapakalla.
Tunkata putkelta. Siinäpä taito.
Ei haittaa ketjun lainaus. Mielipiteitä halusin itsekin välitysasioihin, ensin toki maantielle. Itse haluan, että tiukassa paikassa on varaa välityksissä. Siksi yritän pitää eturattaat niin pienenä, että käytetyimmät rattaat olisi pienempien rattaiden päässä. Välitykset ei saisi kuitenkaan loppua kesken pienempien rattaiden päässä.
Eturattaan isontaminen isontaa myös vaihteiden välistä hyppyä. Huomaako 40-42-44 eturattailla eroa niin kiinnostaisi myös minua.
Lainaan ketjua kun sivuaa omaa aihetta.
Dura ace rd-r9100ss takavaitaja roadlitessä johon vaihdettu 1x11 systeemi, 42edessä. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dura-ace-2x11-speed-rear-derailleur-rd-r9100-ss-539632
Niin saako tohon laitettua isomman takapakan kuin ilmoitettu max 30 hammasta? Meinasin 32-34 harkita.
Edit. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-rd-r8000-pulley-set-678922 Käykö noi pyörät dura aceen myös.
No ainakin 32t toimii varmasti ongelmitta. 30t pakan kanssa b-ruuvissa olisi vielä reilusti säätövaraa.
Oletko verrannut 9100 takavaihtajaa kasitonniseen? Minun tekisi mieli vaihtaa tuo paljon ajettu r8000 pois. Kulunut aika väljäksi.
Lonksaa ja heiluu jokaisesta nivelestä. Eron huomaa hyvin uuteen 105 vaihtajaan. Näissä uusissahan on niveliä enemmän ja jotenkin luulisin, että dura saattaisi olla fiksu valinta.
Kasitonninen on mulla di2 ja 9100 mekaaninen jolla ajettu jotain 16000km. Molemmat pelaa täysin.
Talvi- ja hiekkatieajossa 40 + 11-40t on osoittautunut mainioksi komboksi. Kevään tullen ajatus olisi hieman isontaa eturatasta. Asfaltilla rullaavammilla renkailla välitys on juuri rajoilla. Onko ovaalista eturattaasta käyttökokemuksia? 44 tai 42 piikkinen riittänee.
Minusta 40*11-42 on liian isot vaihteenvälit asfaltille ja isommalla etupakalla vain pahenee. Toki maku ja tottumus asia..
Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla
1x vaihteiston kanssa joutuu aina tekemään kompromisseja. Kahden piikin hyppäykset on vaan siedettävä harvassa päässä maantieajossa. Sitä suurempi nautinto sitten maantiepyörällä 11-30 tai 12-30 takapakalla poljettaessa. Tosiaan 40 eturatas ja 11-40 takapakka on ollut graveli sekä talvirengastuksella vaihdeväleiltään toimiva itselle. Shimanon valikoimasta pitää mennä sitten 11-32 takapakkaan, josta löytyy yhden hampaan hyppyjä harvassa päässä. Tiuhassa päässä rupeaa sitten loppumaan välitykset.
Kaipaisin siis kokemuksia ovaalirattaasta eli jos jollain pyörimässä niin avaa sanainen arkkusi.
itellä canyon roadlitessa 42t ovaali. takapakka on orkkis 11-30. 1x11 uusin dura ace (mekaaninen).
Maantiekumeilla ajelen kesällä, vauhdit noin +25 km/h. Nyt alla 35mm cyclo cross renkaat.
Työmatkaa tolla ajelen ja kevyitä läpsyttelylenkkejä. Pari maantiefiloa on sitten reenejä varten.
Takapakka on loppu ja uuden hommasin myös 11-30 kun en ollut varma käykö 11-32. Kauppojen tiedoissa lukee että dura ace ei toimi kuin max 30 takarattaan kanssa, mitä kyllä vähän epäilen.
15000Km toi dura ace takapakka kesti ja kun uudet ketjut vaihdoin niin takaa hyppi yli. Nyt ajellu vanhoilla venyneillä ketjuilla tota voimansiirtoo loppuun 19000km takana ja vanhat ketjut toimii edelleen.
Kun ei enää toimi niin vaihdan uudet rattaat eteen ja taakse.
Alilta hommasin jo uuden 42t ovaalin eteen.
https://www.aliexpress.com/item/32959648591.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dNLL Q2n
Tohon fillariin oli hyvä päivitys toi 1x11 systeemiin siirtyminen. 50/34 oli orkkis eturatastus jossa 50 oli liian suuri kun en tolla fillarilla reenaa ja 34 liian pieni.
Mentiin aina pakan reunoilla, 42t kun edessä niin pakan keskivaihe hyvin käytössä.
Huoleton
19.02.2021, 14.03
Mulla on ollut ovaaleja ja pyöreitä käytössä. Jossain vaiheessa "huomasin eron" tosi selvästi ja sittemmin en ollenkaan.
Nykyään laittaisin kategoriaan "uskon asiat" vähän niinkun ylikokonen rissa vaihtajassa. Eli ei siitä haittaakaan oo, mutta ei mitattavaa hyötyäkään.
Noissa ovaalirattaissa usein vielä se ovaalisuus niin pieni, että ei aika teoreettiseksi menee. Ovaalisuuden vaikutuksen suuruuden voi todeta kun pyörittää kampea ja katsoo kuinka paljon takavaihtaja liikkuu edestakas kammen pyöriessä. Yleensä aika vähän eli pari milliä.
Sellanen uskomus kuitenkin itsellä on että ovaali on parempi kun mennään tosijyrkkää mäkeä ylös minimikadenssilla ja maksimivoimalla. Tämä ei tosin perustu mihinkään muuhun kun mutuiluun, joka on useammin väärässä kun oikeassa.
Otsikkoon liittyen: Onko arvon voorumisteilla kokemusperäistä tietoa tai mutua, paljonko eroa on 12s XT ja XTR ketjujen kestävyydessä? Sama huolto, sama ajo...suunnilleen vertailukelpoinen tulos.
Itsellä tuollainen aikuismainen rento kompromissi välitys, 38 ovaali ja takana 11-28... Eihän tuolla kilpaa ajeta mutta itselle riittää...
Kokemuksia tulikin runsaasti. Pyöreällä 42 piikkisellä lähdetään kokeilemaan kunhan lumet sulaa.
Mulla on ollut ovaaleja ja pyöreitä käytössä. Jossain vaiheessa "huomasin eron" tosi selvästi ja sittemmin en ollenkaan.
Nykyään laittaisin kategoriaan "uskon asiat" vähän niinkun ylikokonen rissa vaihtajassa. Eli ei siitä haittaakaan oo, mutta ei mitattavaa hyötyäkään.
Noissa ovaalirattaissa usein vielä se ovaalisuus niin pieni, että ei aika teoreettiseksi menee. Ovaalisuuden vaikutuksen suuruuden voi todeta kun pyörittää kampea ja katsoo kuinka paljon takavaihtaja liikkuu edestakas kammen pyöriessä. Yleensä aika vähän eli pari milliä.
Sellanen uskomus kuitenkin itsellä on että ovaali on parempi kun mennään tosijyrkkää mäkeä ylös minimikadenssilla ja maksimivoimalla. Tämä ei tosin perustu mihinkään muuhun kun mutuiluun, joka on useammin väärässä kun oikeassa.Ite huomasin kyllä ihan syke/vauhti muutoksen kun vaihdoin cycloon ovaalin 42, pyöreän 42 tilalle. Eli samalla keskarilla, sama reitti(työmatka), sykkeet jokusen lyönnin alempana. Omalla kohdalla veikkaan että syynä vois olla se että ennen cycloa, muissa pyörissä on ollut aina ovaali.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.