PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM vs Shimanon vaihtajien erot 2



STN
01.06.2020, 22.12
Tein aiheesta ketjunkin, mutta se kääntynyt keskiö-keskusteuun, niin selkeyden vuoksi ajattelin jättää sen keskiökeskusteluun ja tein uuden samasta aiheesta. Vanha aihe: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60575-SRAM-n-ja-Shimanon-maastopuolen-vaihteistojen-erot&highlight=

Eli olisi yksi projekti mihin pitäisi valita Shimano tai SRAM, katselin crc:stä hintoja, niin SRAM:n X1 hinnalla saa useamman Shimano XT:n vaihtajan, onko SRAM sen verta laadukkaampi maastopuolella kuin Shimano vai mistä se hintaero tulee? Toki tuotteethan on sen hintaisia kuin myyjä hinnoittelee, mutta saako hinnalle vastinetta?

Pexxi
01.06.2020, 22.24
Ei noin suurelle hintaerolle, omasta mielestä samaa tasoa. Ennen oli X1, nyt XT. Varmaan Sram jos lähellä olisivat hinnaltaan, muuten Shimano.

e. Nämä siis 11-v

drop
01.06.2020, 23.19
Siis X1 vai X01?

Pitkään XT’tä verrattiin GX’ään, toisaalta SLX on yleensä lähes sama kuin XT...

Mä olen kyllä aina tykännyt Sramista ja käyttänyt 9 vaihteisista lähtien. Joka toiset vaihteet ollut kuitenkkn Shimanoa, ja tottuuhan niihinkin parissa lenkissä. Mun mielestä molemmat tekevät ihan toimivia vaihteita joissa ollut vähän eri tuntuma (Sramit töksähtää selkeästi päälle).

Mut mites noi kasetit? GX’ssä on jo vissiin yhdestä kappaleesta jyrsitty kasetti. Olen katellut pelokkaasti mitä päivitys parempaan maksaa, toisaalta GX’n kasetin paino on sen verran matala ettei tarvitse.

pturunen
01.06.2020, 23.26
Kommenttini koskee 12x settejä, joista on kokemusta molemmista. SRAM-liipasin on omiin hyppysiin tuhannesti parempi, kun en erityisesti arvosta Shimanon tangon molemmin puolin tapahtuvaa painallusta. Tästä seuraa, että Shimanoa käyttäessä kuten SRAMia, muuttuu liipasimien asettelu ergonomialtaan idioottimaiseksi. Shimanon kasetin porrastus on tasaisempi kuin SRAM Eaglessa, joka on alkuhämmennyksen jälkeen ehkä parempi. Takavaihtaja taas tuntuu SHimanolla olevan vielä vaikeampi asettaa säätöihin. Aika lähellä ollaan siis voimansiirrossa ja molemmat ovat toimivia.

Pexxi
01.06.2020, 23.35
Ei mitään.

STN
02.06.2020, 06.33
Siis X1 vai X01?

Pitkään XT’tä verrattiin GX’ään, toisaalta SLX on yleensä lähes sama kuin XT...

Mä olen kyllä aina tykännyt Sramista ja käyttänyt 9 vaihteisista lähtien. Joka toiset vaihteet ollut kuitenkkn Shimanoa, ja tottuuhan niihinkin parissa lenkissä. Mun mielestä molemmat tekevät ihan toimivia vaihteita joissa ollut vähän eri tuntuma (Sramit töksähtää selkeästi päälle).

Mut mites noi kasetit? GX’ssä on jo vissiin yhdestä kappaleesta jyrsitty kasetti. Olen katellut pelokkaasti mitä päivitys parempaan maksaa, toisaalta GX’n kasetin paino on sen verran matala ettei tarvitse.

Joo, X01, ei taida X1:stä yhdellä äksällä ollakkaan. Esim. SRAM X01 Eagle type 3 crc:ssä hinta on 201 €, Shimano XT M8100 on 106 €. Suht samantapainen hintaero on vaihdevivuissakin. Sit taas XTR on taas kalliimpi kuin yksikään SRAM. Toki crc ei varmaan ole se halvin paikka ostaa, mutta hintaero varmaan suht samanalainen joka paikassa, sitten kun ostopäätöksen tekee niin katsoo sen parhainman paikan ostaa se.

nure
02.06.2020, 08.40
SRAM ollut suosikki pitkään, ei kai noissa Shimanonkaan mitään vikaa ole, vain mieltynyt toiseen. Nykyisissä XO1 ja Force1...

drop
02.06.2020, 09.23
Joo, X01, ei taida X1:stä yhdellä äksällä ollakkaan. Esim. SRAM X01 Eagle type 3 crc:ssä hinta on 201 €, Shimano XT M8100 on 106 €. Suht samantapainen hintaero on vaihdevivuissakin. Sit taas XTR on taas kalliimpi kuin yksikään SRAM. Toki crc ei varmaan ole se halvin paikka ostaa, mutta hintaero varmaan suht samanalainen joka paikassa, sitten kun ostopäätöksen tekee niin katsoo sen parhainman paikan ostaa se.

Ehkä virhe on olettaa, että Sramin ja Shimanon mallistot seuraavat tasaisesti toisiaan? X01 oli pitkään lippulaiva jota monet suosi XTR’n yli. Siihen päälle tuli sitten vielä malli, mutta ainakin alun perin ajatuksena tais olla että se on vielä askeleen korkeampana.

Toki siitä on jo kauan, mutta noiden vertailu ei aina ole ihan suoraviivaista.

MTB Engineer
02.06.2020, 09.36
Mut mites noi kasetit? GX’ssä on jo vissiin yhdestä kappaleesta jyrsitty kasetti. Olen katellut pelokkaasti mitä päivitys parempaan maksaa, toisaalta GX’n kasetin paino on sen verran matala ettei tarvitse.

Jos ja kun puhutaan 12-vaihteisista niin GX Eagle on vielä teräksestä stanssatulla ja niitatulla pakalla, pl. suurin ratas alumiinia. X01/XX1 sitten jyrsitty ja suurin ratas alumiinia.

IMO XT ja GX ovat verrattavissa sekä hinnan että painon osalta. XTR sattuu sitten johonkin X01 / XX1 väliin.

Laars
02.06.2020, 10.21
Ennen oli kaikissa pyörissä Srammit, nyt on luotto mennyt ja ollut pidemmän aikaa vain Shimanoa. 11sp käytössä oli X01, jonka clutch meni väljäksi todella nopeasti, ja säätö ei ollut mahdollista, paitsi kikkailemalla ja poraamalla pinni irti.
GX Eaglea kokeilin ja lähti vaihtoon jokusen ajokerran jälkeen. Shimano 12sp on aika lailla ylivertainen, tai sitten minulle sattui vialliset kamat, koska Eaglea ei saanut pysymään säädöissä edes vitsillä. Kaikki säädetty millintarkasti ja silti kesken lenkkiä aina jossain kohtaa alkoi ruksutus ja arpominen. Sanoisin, että toleranssit Eaglen kanssa on vaan liian tiukat. XT Tilalle ja säätöihin ei ole vaijerin venymisen jälkeen tarvinnut koskea.

Mitä tulee liipasimeen, niin Shimanossa se on liian lähellä tankoa ja GX:ssä liian kaukana viistossa, jolloin peukalolla saa kurkottaa. X01 vivussa taitaa jo olla vivun asennon säätäminen mahdollista, siihen kannattaisi sijoittaa.

nure
02.06.2020, 11.03
^Itse aloittanut X-Rayn grippareilla ja X-5:sta ylöspäin käyttänyt sekä maantiellä ja maastossa. Mielestäni voisin hyvinkin käyttää Shimanoa, ekoissa kunnon maastopyörissäkin XTR:t mutta jotenkin vain noiden gripparien kautta ajautui SRAM:iin.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 11.04
^^tommoinen se GX Eagle on. Pysyy säädöissä sen 100-200km riippuen osuuko havunneulasia tms. vaihtajaan. Ei voi kuin kauhulla ajatella millaista ripulia NX ja SX on.

12spd Shimanosta ei ole kokemuksia. 11spd XT on osoittautunut pommin varmaksi. Fläsässä jolla on ryönätty ja ajettu ympäri vuoden se on palvellut nyt jotain 8000km. Kerran olen ketjut vaihtanut ja pari kertaa kiristänyt vaijeria.

drop
02.06.2020, 11.15
Mulla ei ole noin pitkää kokemusta GX eaglesta, mutta kyllä se jotenkin herkemmältä vaikuttaa kuin aikaisemmat vaihteet.

pturunen
02.06.2020, 17.03
Eipä noista juurikaan tarvitse vetää yleistyksiä. X01 pysyi säädössä vuoden kerrallaan eikä GX:n kanssa sen suurempia ongelmia ole ollut. XTR taas oli joka lenkin jälkeen sekaisin ja kauhulla odotan milloin taas alkaa temppuilemaan.

janik
02.06.2020, 19.55
1x12 XT on pysynyt säädöissä ja toiminut hyvin, mutta takana vasta ~400km. Naarmuista päätellen jonkun iskunkin saanut. XT-jarrut ovat myös pelanneet hyvin. Alussa tuntuivat äkäisiltä, mutta nyt, kuskin ja jarrujen sisäänajon jälkeen ovat hyvät. Modulaatiota on minusta ihan riittävästi.

Kulutusosien hinta on ehkä shimanon puolella, ainakin SLX/XT/GX -vertailussa. Pinkbike taisi jossain vertailussa laittaa SLX-GX parin hyvin tasoihin, mutta koska jonkun piti voittaa, niin sillä kertaa se oli SLX.

STN
02.06.2020, 20.30
Ehkä virhe on olettaa, että Sramin ja Shimanon mallistot seuraavat tasaisesti toisiaan? X01 oli pitkään lippulaiva jota monet suosi XTR’n yli. Siihen päälle tuli sitten vielä malli, mutta ainakin alun perin ajatuksena tais olla että se on vielä askeleen korkeampana.

Toki siitä on jo kauan, mutta noiden vertailu ei aina ole ihan suoraviivaista.

Yleensä vertaan samanhintaisia tuotteita toisiin, siksi kysynkin onko SRAM:n tuotteissa jotain josta kannattaa maksaa. Ja juuri siksi niitä verrataankin että ei kait kukaan oletakkaan että ne seuraavat tasaisesti toisistaan, silloinhan ei tarvitsisi mitään vertailuja tehdä.

jullli
02.06.2020, 21.07
^^tommoinen se GX Eagle on. Pysyy säädöissä sen 100-200km riippuen osuuko havunneulasia tms. vaihtajaan. Ei voi kuin kauhulla ajatella millaista ripulia NX ja SX on.

12spd Shimanosta ei ole kokemuksia. 11spd XT on osoittautunut pommin varmaksi. Fläsässä jolla on ryönätty ja ajettu ympäri vuoden se on palvellut nyt jotain 8000km. Kerran olen ketjut vaihtanut ja pari kertaa kiristänyt vaijeria.

mulla oli 12 spd nx eagle vakiona sähköpyörässä ja joka lenkillä sai säätää vaijeria johonki suuntaan ekan 1000km ja sen jälkeen ei enään vaijerinsäädöllä saanut hyväksi kun vuoronperään ei vaihtanut hyvin ylös tai alas. nyt paikallaan kaikki muu sramia poislukien xt vaihtaja, toistaiseksi pelaa kuin ajatus, takana tosin vain muutama satku. ei ole vielä tarvinu säätää kuin asennettaessa

Pexxi
02.06.2020, 23.20
Mulla oli semmonenkin että Sramin oli omilla pannoilla jarru ja vaihtaja niin nyt Shimanolla samassa ja paljon parempi. Sramilla ei oikein saanut kunnolla jompaa kumpaa kohdalleen. Tai täydellisesti ehkä parempi sanoa, ihan hyvin kuitenkin sai.

Kiituri
06.06.2020, 18.56
Asian vierestä, Shimanon XT jarruissa on sentään kahvassa molemmat säädöt mitä ei edes GX eaglessa ole jos ei lisärahalla ota RSC kahvoja. RSC maksaa aika paljon lisää.
Vaihteissa saattaa olla myös eroja. Wanhassa 15v ikäisessä Cubessani on täysi XT osasarja ja alkuperäien vaihtaja. Olen sen jokuseen kertaan koonnut uudelleen. Uusilla XT ketjuilla ja XT kasetilla se vaihtaa yhtä hyvin kuin usi GX Eagle setti Evolinkissä. Myös SLX läskissä vaihtaa yhtä pätevästi. SRAMin jarrut vaan tuntuisi helposti jumittavan mäntiä mitä Shimano ei tee ikinä.

Oma 2+1 kokemus on selvästi Shimanoon kallellaan. Kyllä SRAMikin toimii, ovat vaan vähän bruttalimman tuntuiset.



Jarru ja vaihtaja kahvat pitää olla erikseen. Jarrukahva pitää saada niin että kahvan loppupää on etusormen kohdalla koska käytän vain sitä. En ole ikinä opetellut jarruttamaan keskisormella mikä olisi kyllä parempi. Keskisormi on parempi siinä meilessä että tangosta saa jatkvuasti tukevamman otteen. Fillarissa ei niin ongelmallista mutta mototoissa keula painaa enemmän.
Jos jarru ja vaihdekahva on samassa, yleensä se estää optimaalisen asemoinnin. Toimisi kyllä jos jarruttaa keskarilla mutta olen joutunut vaihtamaan pyörissä monasti vaihde ja jarrukahvojen paikan.

STN
06.06.2020, 19.15
Nykyään siinä pyörässä on 1x10, kannattaa varmaan suosiolla mennä 1x12 ja jättää 1x11 välistä? Mietin vaan saako Bontragerin napaan XDR (vai mikä kirjainhirviö se olikaan) vapaaratasta? Haluaisin taakse ehdottomasti 50 tai 51 rattaan isoimmaksi.

MRe
06.06.2020, 19.17
Mulla on ollut käytännössä maastossa aina Shimanoa ja kun sitä varten on hankkinut työkalut ja osaamisen, ei muuta oikein ole osannut kaivatakaan. Salsa Bucksaw:ssa on edellisen omistajan peruja SRAMin XX1:t ja mun mielestä ne toimii ihan samalla tavalla kuin Shimanotkin. Jos sokkona hanskat kädessä ajaisin, en tietäisi kummat on käytössä. Shimanot mulla on XT:tä. Joko vaijereilla tai Di2.

CC:ssä oli Shimanon Ultegrat ja nyt gravelissa SRAM Rival. Vaikka osasarjassa on luokituksen mukaan paljonkin eroa, niin ihan samalla tavalla Rivalit on hommansa hoitaneet kuin Ultegratkin. Noissa pidän enemmän SRAMista johtuen siitä miten se vaihtaminen tapahtuu yhdellä vivulla.

Takapakat on kaikki Shimanoa (tai SunRacea), pl. toi gravel.

Eniten SRAMin vehkeissä risoo se DOT-litkun käyttö jarruissa. Sen takia miedosti miettinyt noiden Rivalien heittämistä jontkaan ja tilalle sähköinen GRX.

STN
06.06.2020, 19.20
Mulla on ollut käytännössä maastossa aina Shimanoa ja kun sitä varten on hankkinut työkalut ja osaamisen, ei muuta oikein ole osannut kaivatakaan.

Yksi syy miksi SRAM:a mietin on että SRAM:llahan on kaikki teknilliset huolto-ohjeet kotisivuillansa. Shimanolta en ole löytänyt, toki kolmansien osapuolien videoita ja ohjeita löytyy mutta ne on aina epävirallisia ohjeita.

MRe
06.06.2020, 20.07
^Jarrujen osalta kannattaa miettiä että haluaako niiden DOT-litkujen kanssa pelata. Olen parit alurungot nähnyt, missä on maalit lähteneet epäonnistuneen ilmauksen johdosta. Mineraaliöljyn kanssa ei tarvitse varoa pyörää eikä käsiä.

vihtis83
06.06.2020, 21.48
Yksi syy miksi SRAM:a mietin on että SRAM:llahan on kaikki teknilliset huolto-ohjeet kotisivuillansa. Shimanolta en ole löytänyt, toki kolmansien osapuolien videoita ja ohjeita löytyy mutta ne on aina epävirallisia ohjeita.

Shimanon manuaalit löytyy täältä, omasta mielestäni todella kattavat ohjeet niin käyttöön, asennukseen kuin huoltoonkin. https://si.shimano.com/

jusutus-
06.06.2020, 22.08
Asian vierestä, Shimanon XT jarruissa on sentään kahvassa molemmat säädöt mitä ei edes GX eaglessa ole jos ei lisärahalla ota RSC kahvoja. RSC maksaa aika paljon lisää.

Mitä tekemistä GX Eaglella on jarrujen kanssa?

Vihje: ei mitään.

ONEFORALL25
06.06.2020, 22.30
Shimanon manuaalit löytyy täältä, omasta mielestäni todella kattavat ohjeet niin käyttöön, asennukseen kuin huoltoonkin. https://si.shimano.com/ (https://si.shimano.com/)
Joo shimanon ohjeet on aivan täydelliset. Toi ite sivu nyt on vähän hankala mutta itse manuaalit ovat aivan mahtavat.

STN
06.06.2020, 22.43
Shimanon manuaalit löytyy täältä, omasta mielestäni todella kattavat ohjeet niin käyttöön, asennukseen kuin huoltoonkin. https://si.shimano.com/ (https://si.shimano.com/)

Oho, no sit löytyy Shimanoltakin. :)

Kiituri
07.06.2020, 00.27
Mitä tekemistä GX Eaglella on jarrujen kanssa?

Vihje: ei mitään.

No onhan se valmistaja sentään sama. :) Mutta joo, SRAM jarrut samalta tasolta kuin GX Eaglet vaihteissa. Kyseessä tietysti SRAM level TL.

Shimanoissa olen huomannut että vaihtamiseen vaikuttaa enemmän kasetin tyyppi ja ketju yhdessä kuin vaihtaja. Monasti pyörissä missä on näkyvät osat XT:tä onkin kasetti ja ketju SLX tai jopa sen alapuolelta. Ilmeisesti kalliimmissa kaseteissa on paremmat nousuportaat ketjulle ja ehkä ketjukin on jollain tapaa erilainen.

STN
16.07.2020, 22.36
Onko XT ja Deore XT sama asia? Entä onko Deore XT ja XTR:n välissä vielä saint -sarja hierarkiassa?

hakpas
16.07.2020, 23.01
Tässä simpan osasarjat selkeästi jaettu käyttötarkoituksen mukaan:
https://bike.shimano.com/en-EU/components/mtb.html

Runtumaister
02.08.2024, 12.57
Pitääpä nostaa vanhaa keskustelua hieman ja kysellä mielipiteitä.
Mulla on sekä jäykkäperä että täpäri ja nyt pitäisi jäykkäperästä käytönpuutteen vuoksi luopua.
Mitä on porukka mieltä, olisiko tarvetta tai edes mitään hyötyä vaihtaa täpärin NX Eagle vaihtaja/liipaisin jäykkäperäisen SLX/Deore vaihtajaan/liipaisimeen?
Lähinnä siis onko tuo deore/SLX laadukkaampi verrattuna NX:ään. Itsellä ei mitään kokemusta ole vielä Sramin sarjoista. Shimano on ainakin toiminut hyvin.
Molemmilla ajettu suurinpiirtein sama 600-700km ja kunto hyvä. Molemmissa myös sama NX laatuinen 11-50 takapakka.

elasto
02.08.2024, 13.49
Halvemmissa osasarjoissa Shimano voittaa laadulla Sramin 6-0. Tuo SLX/Deore toimii suurella todennäköisyydellä paljon pidempään paremmin kuin NX Eagle, joka on ihan roskaa.

maalinni
02.08.2024, 13.57
Halvemmissa osasarjoissa Shimano voittaa laadulla Sramin 6-0. Tuo SLX/Deore toimii suurella todennäköisyydellä paljon pidempään paremmin kuin NX Eagle, joka on ihan roskaa.

Vähän voisit perustella tuota ”täyttä roskaa” väitettä. Ite ajelin sx eaglellä monta vuotta ilman ongelmia tai säätöä. Tosin deore/slx ovat myös olleet omassa käytössä lähes säätövapaita.

elasto
02.08.2024, 15.42
Vähän voisit perustella tuota ”täyttä roskaa” väitettä. Ite ajelin sx eaglellä monta vuotta ilman ongelmia tai säätöä. Tosin deore/slx ovat myös olleet omassa käytössä lähes säätövapaita.

Mulla oli yhdessä pyörässä hetken NX Eaglen voimansiirto ja sen takavaihtajaan tuli tosi nopeasti ylimääräistä välystä. Sen olisi vissiin voinut jotenkin korjata kalliimpien sarjojen kiinnityspultilla, mutta jotenkin tuntui tosi rimpulalta muutenkin koko vehje. Mun kokemuksien mukaan tuo 12spd vaatii aika tiukat toleranssit toimiakseen kunnolla ja tuo vaihtaja tuntui menevän pois säädöistään ihan itsekseen.

Ketju kesti 300km ennen kuin venyi suositeltuun 0,5mm venymään.

Ehkä mulla oli sitten jotenkin viallisia osia, mutta ei jäänyt laadukasta vaikutelmaa. Halvemman pään Shimanoista esim. Deore tuntuu toimivan tosi hyvin. Ehkä tuo NX tai jopa SX jollekin riittää toiminnaltaan, mutta itse kun en tykkää kauheasti edes roplata pyörää vaan ajaa niin rupesi ärsyttämään.

Malamuutti
02.08.2024, 16.12
Mulla oli yhdessä pyörässä hetken NX Eaglen voimansiirto ja sen takavaihtajaan tuli tosi nopeasti ylimääräistä välystä. Sen olisi vissiin voinut jotenkin korjata kalliimpien sarjojen kiinnityspultilla, mutta jotenkin tuntui tosi rimpulalta muutenkin koko vehje. Mun kokemuksien mukaan tuo 12spd vaatii aika tiukat toleranssit toimiakseen kunnolla ja tuo vaihtaja tuntui menevän pois säädöistään ihan itsekseen.

Ketju kesti 300km ennen kuin venyi suositeltuun 0,5mm venymään.

Ehkä mulla oli sitten jotenkin viallisia osia, mutta ei jäänyt laadukasta vaikutelmaa. Halvemman pään Shimanoista esim. Deore tuntuu toimivan tosi hyvin. Ehkä tuo NX tai jopa SX jollekin riittää toiminnaltaan, mutta itse kun en tykkää kauheasti edes roplata pyörää vaan ajaa niin rupesi ärsyttämään.

Käytettynä ostetussa läskissä oli SX Eagle, ja jossain vaiheessa ihmettelin huonoa vaihteensiirtoa, jota mikään säätö ei saanut hyväksi. Lopulta takaa katsoen huomasin, että vaihtajan häkki oli vinossa, ja kun tarkemmin tsekkasin, vinossa oli häkki, ei esimerkiksi korvake. Itse en ainakaan ollut kaatunut pyörällä tai kolhinut sitä mihinkään. Ostin GX Eaglen tilalle ja onhan se SX tosiaankin ihan rimpula GX:ään verrattuna. GX on myös pitänyt säätönsä oikein hyvin, ei pahaa sanaa siitä.

En tiedä, mikä ketju tuossa läskissä alunperin oli, mutta se kului kyllä vaihtorajaan hyvinkin nopeasti. Tuskin se mikään XX1 tai XTR ainakaan oli.

maalinni
02.08.2024, 16.30
Minullakin kyllä sx ja nx ketjut ruostui heti kun kastui. Gx ei enää itkenyt ruskeaa. Itelläkin oli se sivuttaisklappi, mutta ei se kyllä vaihtamista haitannut.

Runtumaister
02.08.2024, 17.06
Kiitos mielipiteistä. Pitäisi saada hieman ajokokemusta kun kerkeäisi tuosta Sramista. Ostin siis juuri käytettynä Stumpjumper Compin ja myyntiin laitoin Laufey H10:n. Jos ei nopeasti mene kaupaksi, niin sillä rupesin suunnittelemaan tuota vaihtoa, kun kaikki osat olisi valmiina.
Tuosta Sramista tosiaan lukenut puolesta ja vastaan. Tokihan GX olisi varmasti mainio jos uuden ostaisi, mutta muistaakseni mitä joskus hintoja olen katsellut 12s vaihtajista, niin GX taitaa olla melko kalliita uutena, jos vertaa esim. SLX tai XT vaihtajaan. Tosin onko se sitten jo oikeasti parempikin, niin sitä en tiedä. Uutta tosin ei ole tarvetta ostaa, joten sillä noiden kahden välillä mietin.

TANUKI
04.08.2024, 01.08
Pitääpä nostaa vanhaa keskustelua hieman ja kysellä mielipiteitä.
Mulla on sekä jäykkäperä että täpäri ja nyt pitäisi jäykkäperästä käytönpuutteen vuoksi luopua.
Mitä on porukka mieltä, olisiko tarvetta tai edes mitään hyötyä vaihtaa täpärin NX Eagle vaihtaja/liipaisin jäykkäperäisen SLX/Deore vaihtajaan/liipaisimeen?
Lähinnä siis onko tuo deore/SLX laadukkaampi verrattuna NX:ään. Itsellä ei mitään kokemusta ole vielä Sramin sarjoista. Shimano on ainakin toiminut hyvin.
Molemmilla ajettu suurinpiirtein sama 600-700km ja kunto hyvä. Molemmissa myös sama NX laatuinen 11-50 takapakka.

Onko shimano halvemmissa osasarjoissa parempi? On. PISTE. On. Oman kokemuksen perusteella kaikki Srammin alle GX:n täyttä kuraa. Deore on jo kelpo setti, NX tai SX ei voi samaa sanoa. GXstä ylöspäin ajokelpoisia. Sitten kun aletaan laatuosasarjoista puhumaan niin kuppi kääntyy päälaelleen. Virvelitehtaalla ei ole mitään kilpailemaan AXS sähkövaihteiden kanssa ja GX AXS vie vaijeri XTRää kuin pässiä narusta vaihtotarkkuudesta alkaen. Jarruissa sitten itse tykkään Shimanon jarruista enemmän joka hintaluokassa..

Marsusram
04.08.2024, 11.29
Oman kokemuksen mielikuvissa on riski jämähtää kun kokemus vanhentuu. Uudet mallit jäävät kokeilematta kun kerran on pettynyt. Siksi olisi syytä aina kertoa miten relevantti oma mielipide on nykyisiin malleihin nähden.
Yleensä uuden pyörän mukana tulee joku uudempi osasarja, jonka päivittämisen kanssa ei kannata hätiköidä jos haluaa tietää onko kehitystä tapahtunut.
Omalla kohdalla NX 11v on toiminut ihan hyvin, "täyttä kuraa" tuntuu siis liioitellulta ilmaisulta, vaikkakin ongelmia joillakin kuuluu olevan.
Lieneekö NX Eagle sitten ongelmallisempi.

elasto
04.08.2024, 11.52
Oman kokemuksen mielikuvissa on riski jämähtää kun kokemus vanhentuu. Uudet mallit jäävät kokeilematta kun kerran on pettynyt. Siksi olisi syytä aina kertoa miten relevantti oma mielipide on nykyisiin malleihin nähden.
Yleensä uuden pyörän mukana tulee joku uudempi osasarja, jonka päivittämisen kanssa ei kannata hätiköidä jos haluaa tietää onko kehitystä tapahtunut.
Omalla kohdalla NX 11v on toiminut ihan hyvin, "täyttä kuraa" tuntuu siis liioitellulta ilmaisulta, vaikkakin ongelmia joillakin kuuluu olevan.
Lieneekö NX Eagle sitten ongelmallisempi.

Ei kai kukaan ole tässä väittänyt etteikö 11-vaihteinen NX toimisi ihan hyvin? Omankin muistikuvan mukaan nimittäin näin oli. Ongelmat alkoi tuon Eaglen kanssa kun sitä alettiin tuomaan halvempiin ja halvempiin osasarjoihin ja materiaalien laaduista ja toleransseista alettiin tinkimään. Tuntuu olevan huomattava ero 11v vs 12v siinä kuinka tarkkaa puuhaa niiden säätäminen on. Shimano on saanut tuon homman hoidettua kunnialla maaliin halvemmissakin sarjoissa.

Marsusram
04.08.2024, 13.35
Siltä vaan voisi "kaikki Srammin alle GX:n täyttä kuraa" lauseesta päätellä. Olisi voinut "Eagle" laittaa lauseeseen, jotta tarkoittaa nimenomaan 12v.

TANUKI
04.08.2024, 22.01
^Nykyisin yleisin standardi uusissa pyörissä ihan hinnat alkaen - malleja lukuunottamatta tuppaa olemaan 1x12 ja siihen yleistykseni vedin. 1x11 sitten taas ei juuri eroa onko NX vai deore.

Runtumaister
07.08.2024, 08.24
Nyt mitä pari pätkää käynyt ajamassa, niin on kai tuo NX myös ihan ok pelannut.
Sellainen tuli muuten vain mieleen, että miten yleensäkään Shimanon vaihteet saa istutettua tuommoiseen Sramin G2 jarruvipuun, kun kiinnitys näyttää aivan eriltä?

MTB Engineer
07.08.2024, 10.25
Saa sopimiaan esim. Problem Solversin adapterilla. Vivun paikka jää ehkä vähän hassuksi ja mä kyllästyin Shimanon XT/XTR-tason vipujen hajoamisiin niin korvasin vivun GX Eaglen vivulla. Toimii erinomaisesti XT:n vaihtajan kaverina.

Aakoo
07.08.2024, 13.33
Sellainen tuli muuten vain mieleen, että miten yleensäkään Shimanon vaihteet saa istutettua tuommoiseen Sramin G2 jarruvipuun, kun kiinnitys näyttää aivan eriltä?
Wolftooth Shiftmount auttaa asiassa.

Sambolo
07.09.2024, 13.05
Onko simpan deore vaihteisto mallia romukoppaan. Kahdessa pyörässä ollut ja kummassakin tuntunu ettei vaan saa toimimaan kunnolla koko pakan läpi. Autaako jos vaihtajan päivittää xt vai suosiolla GX(toimii aina ja ikuisesti), toimisko gx vaihtaja/liipasin shimano paka/ketju/eturattaan kanssa?

edit: 12 speedit kyseessä.

miumau
07.09.2024, 13.16
Ainakin GX axs toimii oikein hyvin shimanon 12v pakan ja ketjun kanssa.

Bndit
07.09.2024, 14.07
Onko simpan deore vaihteisto mallia romukoppaan. Kahdessa pyörässä ollut ja kummassakin tuntunu ettei vaan saa toimimaan kunnolla koko pakan läpi. Autaako jos vaihtajan päivittää xt vai suosiolla GX(toimii aina ja ikuisesti), toimisko gx vaihtaja/liipasin shimano paka/ketju/eturattaan kanssa?

edit: 12 speedit kyseessä.
Mulla on jäykkäperässä Deoren 12 vaihteinen ja olen päivittänyt siitä haarukan, stonga/stemmin, dropperin, penkin, vanteet, jarrut. Voimalinja on ainoa mitä ei ole ollut tarpeellista päivittää paitsi SLX:n pakan laiton kun jäi toisesta pyörästä :D

Copilot
07.09.2024, 19.08
12sp XT, SLX ja noille maastosarjoille läheistä sukua oleva 12sp GRX löytyy. Kaikki toimii ongelmitta. Tuskin Deore on mikään poikkeus. Tarkkahan se on säädöstä kuten muutkin 12sp sarjat. Ehkä voisitte nuren kanssa pitää takavaihtajan säätöiltamat?

nure
07.09.2024, 23.00
Loppupeleissä noiden perus osasarjojen erot pieniä, paljon kiinni käyttäjien mausta ja tottumuksista.

Kuminauha
08.09.2024, 08.16
Deore:n vaihtajaa ei toimivuuden takia kannata lähteä päivittää. Tarkistaisin säädöt ja korvakkeen suoruuden.

Marsusram
08.09.2024, 11.34
Tuli Deore M6100:lle päivitystarve kun häkki hajosi. Pääsee säätöharjoituksiin samalla.
Jalkautumisen ja kaatuneiden puiden ylityksen yhteydessä ilmeisesti ketju pääsi rissan ja häkin väliin (outoa?) ja polkaistessa kiilasi sisäpuolisen levyn taitokselle. Pihdeillä sai sen verran suoraksi, että lenkki jatkui, vaihtaminen takkuillen. Aika paperia tuo osa tuntui olevan.
Uusia vaihtajia saa kaupasta, mutta samalla työllä voisi nyt laittaa SLX, XT tai Sram GX vaihtajan.

Kuminauha
09.09.2024, 10.18
Ei se häkki ainakaan kestävämpi ole kalliimmissa malleissa kun materiaali vaihtuu teräksestä alumiiniin.

Myös kumisen ketjupehmusteen saa päivitettyä aika edukkaasti Deoreen, mikä siitä vakiona puuttuu verrattuna SLX->

Päivittämällä XT:n tai XTR:n rissapyörät ja muut allamainitut osat Deoren taihtajaan, on se käytännössä eroa XT:stä, erona on kitkalukon ulkoisen säätöruuvin puute, mutta senkin säätö onnistuu kun avaa kannen.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-plate-for-rd-m8100-sgs

https://www.bike-discount.de/en/shimano-bumper-for-rd-m7100-rear-derailleur

(https://www.bike-discount.de/en/shimano-bumper-for-rd-m7100-rear-derailleur)https://www.bike-discount.de/en/shimano-xtr-rd-m9100/9120-pully-set

laattamaa
09.09.2024, 11.01
Onko simpan deore vaihteisto mallia romukoppaan. Kahdessa pyörässä ollut ja kummassakin tuntunu ettei vaan saa toimimaan kunnolla koko pakan läpi. Autaako jos vaihtajan päivittää xt vai suosiolla GX(toimii aina ja ikuisesti), toimisko gx vaihtaja/liipasin shimano paka/ketju/eturattaan kanssa?

edit: 12 speedit kyseessä.Onkos nuissa pyörissä kaikki shimanoa, ei esim sunracen pakka satu olemaan?

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Zykkel
09.09.2024, 12.07
Tuli Deore M6100:lle päivitystarve kun häkki hajosi. Pääsee säätöharjoituksiin samalla.
Jalkautumisen ja kaatuneiden puiden ylityksen yhteydessä ilmeisesti ketju pääsi rissan ja häkin väliin (outoa?) ja polkaistessa kiilasi sisäpuolisen levyn taitokselle. Pihdeillä sai sen verran suoraksi, että lenkki jatkui, vaihtaminen takkuillen. Aika paperia tuo osa tuntui olevan.
Uusia vaihtajia saa kaupasta, mutta samalla työllä voisi nyt laittaa SLX, XT tai Sram GX vaihtajan.

Tämä ei välttämättä liity tähän ongelmaan, mutta yleisesti kannattaa olla ainakin Shimanon (Deore) vaihtajaan ketjua asentaessa tarkkana, että ketju kulkee tuon (A) Ketjun suistumisen estolevyn päältä, eikä takaa ((A) Chain derailment prevention plate).

https://img.aijaa.com/t/00033/15272876.t.jpg (https://aijaa.com/thQROr)

Marsusram
09.09.2024, 12.19
^Tuo tarkistus on tosiaan ketjun asennuksessa tarpeen, koska ketjun pujotuksessa ei välttämättä huomaa, vaan vasta kun rahisee.
(oli pyörän alkuperäinen toimiva asennus kyseessä)