Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteista retkipyöräilyä



Inline Biker
29.05.2020, 11.47
Minkälaisia sähköavusteisia retkeilyyn sopivia löytyy?
Oleellisia vaatimuksia: tavarateline pitää olla, akku ei saa olla tavaratelineessä, toimintamatka latauksella pitää olla varmasti yli 100 kilometriä.
Mihinkään maailmanympärysmatkalle ei ole tarkoitus tähdätä; paremminkin tavoitteena rennot viikon tai vajaan retket kotimaassa. Rennot siinä mielessä, että 25 km/h maksiminopeutena riittää, ja vastaavat päivämatkat peräkkäisinä päivinä liian raskaita ilman sähköavustusta. Telttamajoituksella tai halpishotelleissa. Maastoon ei tarvitse pyörällä päästä.

Pyörävalinnan lisäksi yleisestikin kiinnostaa kokemukset sähköavusteisesta retkipyöräilystä. Onko se kaikinpuolin ihanaa, vai onko jotain kipupisteitä tai ongelmia joita ei tässä tietokoneen ääressä istuessa tule ajatelleeksi.

MiG-77
29.05.2020, 14.26
Itsellä ei retkipyöräilysta kokemuksia ole, mutta pyörään kannattaa valita mahdollisimma iso akku ja moottori joka vastustaa mahdollisimman vähän kun sitä ei käytetä. Tällöin on "helppo" polkea vaikka moottori olisikin sammutettuna akkua säästääkseen. Tuohon "varmasti" yli 100km, niin vaaditaan sitä että on iso akku (625Wh+) ja moottoria käytetään mahdollisimman vähän. Noilla 625Wh+ akuilla pitäisi päästä se yli 100km kunhan ajaa akkua säästellen. Toki tähän vaikuttaa niin moni asia kuten paino, mäkisyys, lämpötila (talvellla lyhyempi toimintasäde), jne että voipi myös olla ettei pääse :)

Pipo
29.05.2020, 14.36
Veikkaanpa että ainoa keino ilman toista akkua on että saat säädettyä avustuksen hyvin pieneksi luokkaa 20 prossaa.

MiG-77
29.05.2020, 14.50
Veikkaanpa että ainoa keino ilman toista akkua on että saat säädettyä avustuksen hyvin pieneksi luokkaa 20 prossaa.

Noin 6Wh/km jos niitä 625Wh+ akkuja käyttää. Hyvinkin mahdollinen kulutus monessa pyörässä ECO:lla. Toki tuohon nyt vaikuttaa niin moni asia...

Tuntsa
29.05.2020, 15.07
No tässä yksi valmiiksi varusteltu. Kaksi akkua ja valmius ajella vähän rosoisempiakin teitä.
Hintakaan ei ole mielestäni aivan mahdoton.

https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-trekking-bikes/pathlite-on/

MiG-77
29.05.2020, 15.17
Toi Kanjoni on kyllä ihan hyvä kun on mahdollisuus extra akulle. Halvimmissa malleissa ei tule vaan sitä toista akkua mukana ja integroitu on "vain" 500Wh.

Cubella löytyy tuota halvimpaa vastaava 625Wh integroidulla akulla: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-kathmandu-hybrid-one-625-blue-n-yellow-902527

Kollinjoki
29.05.2020, 15.19
Minä lähtisin hakemaan ehkä jotain tällaista.
https://www.cairncycles.com/products/cairn-e-adventure-1-0-gravel-bike

Tuossa on tavaratelineelle ja lokasuojille kiinnityspisteet.

Akku painaa vain 1,38 kg, joten vara-akku on kohtalaisen helppo pitää mukana ja varmasti toimintasäde riittää jo kunnolliselle lenkille. Yhdellä akullisella hyvissä olosuhteissa pitäisi päästä n. 90 km mutta se vaatinee jo aika ideaalisia olosuhteita. En usko että yli 100 km voi luottaa pääsevänsä yhtään millään nykyisellä sähköpyörällä ilman toista akkua, joten sen takia lähtisin nimenomaan hakemaan tällaista pyörää, jonka kanssa on aivan realistinen vaihtoehto pitää mukana myös kakkosakku ja kahden akun kanssa on realistinen mahdollisuus käyttää myös suurempia avustustasoja. Akun suojaksi voi ostaa vaikka Cairnin oman pussukan tai rakennella sellaisen itse. Tuollainen pieni akku kulkee vaikka pullotelineessä tai satulalaukkussa tai laittaa sen vaikka remmeillä runkoon kiinni kuten valmistajan kuvissa näkyy. Pyörä on myös sähköavusteiseksi melko kevyt, mikä tarkoittaa sitä, että poljet jonkin osan matkasta yli 25 km/h, jolloin sähköavustus on pois päältä ja virtaa säästyy. Ja jos kävisi niin, että virta ei kaikesta huolimatta riitä, on tuo pyörä luultavasti aivan kelvollinen ajettava ilman sähköäkin.

muokataan vielä: Canyonilla hyvin vastaavan kaltainen olisi Roadlite:ON. Mutta pitkälle reissulle en oikein tykkää ajatuksesta, että on suora tanko.

veke
29.05.2020, 21.40
Minä lähtisin hakemaan ehkä jotain tällaista.
https://www.cairncycles.com/products/cairn-e-adventure-1-0-gravel-bike

Tuossa on tavaratelineelle ja lokasuojille kiinnityspisteet.

Akku painaa vain 1,38 kg, joten vara-akku on kohtalaisen helppo pitää mukana ja varmasti toimintasäde riittää jo kunnolliselle lenkille. Yhdellä akullisella hyvissä olosuhteissa pitäisi päästä n. 90 km mutta se vaatinee jo aika ideaalisia olosuhteita. En usko että yli 100 km voi luottaa pääsevänsä yhtään millään nykyisellä sähköpyörällä ilman toista akkua, joten sen takia lähtisin nimenomaan hakemaan tällaista pyörää, jonka kanssa on aivan realistinen vaihtoehto pitää mukana myös kakkosakku ja kahden akun kanssa on realistinen mahdollisuus käyttää myös suurempia avustustasoja. Akun suojaksi voi ostaa vaikka Cairnin oman pussukan tai rakennella sellaisen itse. Tuollainen pieni akku kulkee vaikka pullotelineessä tai satulalaukkussa tai laittaa sen vaikka remmeillä runkoon kiinni kuten valmistajan kuvissa näkyy. Pyörä on myös sähköavusteiseksi melko kevyt, mikä tarkoittaa sitä, että poljet jonkin osan matkasta yli 25 km/h, jolloin sähköavustus on pois päältä ja virtaa säästyy. Ja jos kävisi niin, että virta ei kaikesta huolimatta riitä, on tuo pyörä luultavasti aivan kelvollinen ajettava ilman sähköäkin.

muokataan vielä: Canyonilla hyvin vastaavan kaltainen olisi Roadlite:ON. Mutta pitkälle reissulle en oikein tykkää ajatuksesta, että on suora tanko.
Samaa kattelin ja geometrioita tutkailin. Vaan kun jo tallissa gravel (Merida 500) ja etujousto-sähkis (Ktm race 293), niin painoin Basson Ventan ostonappia tänään (pitkät jalat, lyhyt selkä / 187/94cm).
Sähköista retkipyörää vailla olevaa luulis tuon Cairnin kiinnostavan

nure
29.05.2020, 21.50
Kun en saa kommentoida mutta kuiteskin.. Cannondale Topstone lefty sähköllä, kerrankin jotain järkevää ja suht halpakin...

Kollinjoki
30.05.2020, 01.09
^ tuollakaan ei välttämättä kovin pitkälle yli satasen lenkkiä tehdä yhdellä akulla, mutta sen verran edullinen muuten että vaikka terassipyöräksi

nure
30.05.2020, 08.33
^Täytyykös koko ajan mennä sähköllä? Voihan sitä sentään alamäet polkea... Ei löytynyt jostain syystä faktaa Cännärin sivuilta...

Kollinjoki
30.05.2020, 11.30
^Täytyykös koko ajan mennä sähköllä? Voihan sitä sentään alamäet polkea... Ei löytynyt jostain syystä faktaa Cännärin sivuilta...

Ei toki. Lupaieehan tuo Cänni että jopa 128 km menisi akullisella, mutta se on tietysti taas laskettu kevyellä kuskilla ilman matkatavaraa, mukavan tasaisessa maastossa ja sopivan lämpimässä kesäpäivässä. Samalla sivulla moottorin kohdalla sanotaan, että 176 km on maksimit, mutta se, jos nyt ymmärrän oikein, on pelkän moottorin teoreettinen maksimi.

Näiden järeiden maastopyöriinkin riittävien moottorien käyttäminen on vähän kaksipiippuinen juttu, isolla akulla saa pitemmän toimintasäteen ja luultavasti enemmän vääntöä samalla toimintasäteellä kuin Fazialla, mutta tulee myös kokoa ja painoakin siinä sivutuotteena. Hieno laite sinänsä kyllä tuo sähköinen Topstone Lefty, kuten sähkötönkin.

nure
30.05.2020, 13.04
Niin juuri, kuitenkin tuon tyyppisessä paino pidettävä kurissa jos ja kun joutuu polkemaankin, eri asia kuin jossain kiinan ankkureissa... Periaatteessa jos reilun parin sadan lenkistä ajaisi min.50% ja tarvittaessa sähköllä niin ei tule kummemmin ongelmia...

lego
30.05.2020, 15.40
Reise & Müller:ltä löytyy monen tyyppistä touring e-pyörää, kahdella akulla, etu ja takatarakalla

https://www.r-m.de/en-gb/

Kollinjoki
30.05.2020, 18.59
Niin juuri, kuitenkin tuon tyyppisessä paino pidettävä kurissa jos ja kun joutuu polkemaankin, eri asia kuin jossain kiinan ankkureissa... Periaatteessa jos reilun parin sadan lenkistä ajaisi min.50% ja tarvittaessa sähköllä niin ei tule kummemmin ongelmia...

Tämä voisi olla aika järkevä lähestymistapa retkipyöräilyyn sähköavusteisella. Jos ajelee tasamaalla ja alamäet mahdollisimman pitkälle ilman sähköä, niin siinä jo täytyy useimmiten tilastollisestikin olla yli puolet matkasta. Ylämäkiin sähkö avuksi ja loppumatkasta kenties muuallekin, jos polkeminen alkaa jo hapottaa tai ns. kehtuuttaa. Tosiaan pitää olla sellainen pyörä, että sillä on jotenkin miellyttävä ajaa ilman sähköä eli ei mielellään 20+ kilon muurinmurtaja.

Kollinjoki
30.05.2020, 19.14
Reise & Müller:ltä löytyy monen tyyppistä touring e-pyörää, kahdella akulla, etu ja takatarakalla

https://www.r-m.de/en-gb/

Mielenkiintoisia ideoita niissä, kun löytyy hihnavetoa ja intergroituja valaisimia ym. varusteita vakiona. Jotain peilistäkin puhutaan.

Toisaalta sähkötekniikka on vanhanmallista Bosch CX:ää. Painoa onkin reippaasti, yksi tupla-akullinen malli peräti 31 kiloa, joka on tähän mennessä muuten ylivoimaisesti painavin kaksipyöräinen polkupyörä joka on netti- tai oikeassa maailmassa osunut kohdalle. Tuon siirtely, auton kyytiin taikka kuljetustelineeseen laittaminen vaatii jo ähertämistä. Vähintään 26 kg näyttäisi olevan tupla-akulla olevat muutenkin. Joustokeulojakin on, joissain malleissa eksoottinen Suntour Aion, mutta on siellä jossain sitten hyödyttömästi 100mm joustolla olevaa vaatimatonta XCR:ää. Ja suora tanko.

Herättää aika ristiriitaisia tuntemuksia. Mutta mielenkiintoinen on kyllä tämä Reise & Müllerin versio asiasta.

nure
30.05.2020, 21.50
31kiloa pyörä ja siihen tavarat päälle, siinä kyllä käy kevyellä henkilöllä samoin kuin moottoripyöräpoliisien testissä pyörää työntäessä ��
Tuo Suntour Aion on aivan eri luokkaa kuin valmistan halpis pomppukepit...

Inline Biker
31.05.2020, 11.24
Kiitos ehdotuksista & vinkeistä.

Olen ajellut maantiepyörällä parin yön yöpymistarpeet repussa kevyttarakalla (beam rack) n. 100 kilsan päivämatkoja, ja iän myötä tällaiseen olisi mukava saada pientä sähköapua. Etenkin tilanteeseen, missä loppumatkasta sattuu se 20 kilometrin vastatuuli. Tarkoitus olisi siis edelleenkin tehdä työtä matkan eteen myös ja pääasiassa itse. Luulisin että sellainen 50-100 watin avustus olisi jo helpottava. Tietoa tai kokemusta tästä ei ole.

Joutuukohan tässä vielä pari vuotta odottelemaan, että järkevä tarjonta laajenee. Vain tuo Cairn näyttää etenkin painon osalta sellaiselta mikä voisi olla sopiva. Yli 25 kiloiset muistuttavat vanhaa pappatunturia, jota bensan loputtua mopoa pystyi viemään eteenpäin myös polkemalla :-)

Joku neuvoi valitsemaan moottorin joka ei vastusta vapaata polkemista. Ilmoitetaanko moottoreista joku arvo tästä asiasta, vai miten voi tietää?

Sähköavustuksen "henkinen puoli" myös hieman askaruttaa, että tuntuuko pyöräily sitten enää samanlaiselta saavutukselta kuin "luomuna", jos sitä avustaa sähkömoottorilla. Jos maantiepyörällä ajaa 100 km lenkin tai päivämatkan, niin ainakin itse tietää ja arvostaa mitä on tehnyt, mutta lässähtääkö fiilis, jos on moottori apuna?

nure
31.05.2020, 13.17
Jos haet tosiaan oikean pyörän fiilistä niin kannattaisi panostaa tuollaiseet Topstonen tyyppiseen joka lähinnä muistuttaa maantiepyörää tms... Lisäksi tuollainen kevyellä varustuksella ajamisella voi sulkea pois nuo ankkurit. Voisin kuvitella että niillä voisi jopa fiilistellä polkemallakin ilman huonoa omatuntoa.
Hyvä vertaus tuo PappaTunturi, vaikkakin niissä sentään jotain nostalgista.

pedelec
31.05.2020, 13.45
Heitän tähän omat kommentit parhaasta (lue: ainoasta) sähköpyörästä, jolla olen koskaan ajanut, eli Specialized Turbo Vado 5.0. Yhteen menoon ajettua 100 km reissua en ole tehnyt, mutta 50 km lenkillä akkua kului aika tarkasti 1 %-yksikkö per kilometri kun koko matka mentiin maksimiavustuksella. Tässä mallissa on 600 Wh akku.

Testien perusteella Brosen moottorin häviöt ovat pienimmät tai ihan parhaiden keskiömoottorien joukossa ilman avustusta poljettaessa. Pyörä on aika raskas, luokkaa 25 kg ja käyttämäni rengastus vielä korostaa sitä, koska pyörivää massaa on runsaasti, vaikkakin vauhtiin päästyään rengas rullaa kevyesti. Eli kiihdytys ilman avustusta ei todellakaan tapahdu huomaamatta, mutta tasamalla tasavauhtia mennään melko vähällä vaivalla.

Mitä tulee akustinen vs. avustettu -pohdintaan, niin omalla kohdallani kysymys ei ollut että lässähtääkö fiilis pitkästä lenkistä huolimatta, vaan että ajanko pyörällä pitkiä lenkkejä ylipäätään vai enkö aja. Vastaus oli hyvin yksinkertainen, koska kotona istuessa fillis vasta lässähtääkin.

Sähköpyörä ei myöskään liiku itsestään, vaan kuskin pitää pistää kampiin tietty määrä omaa energiaa, jonka sähkömoottori sitten vahvistaa pyydetyn avustuksen verran. Näin ainakin yleensä, jos moottorissa/kammissa on sekä kadenssin että momentin tunnistus, joiden perusteella voidaan laskea polkijan tuottama teho. Pelkällä kadenssin tunnistuksella olevat mallit on oma lukunsa, samoin kuin kaasukahvalla varustetut kevyet sähköajoneuvot ja -mopot.

Loppuun vielä pakkaa sekoittamaan yksi eksoottisempi kokoonpano, josta on myös oma viestikejunsa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61503-Testi-Takatuuppareita-Pinion-keski%F6vaihteistolla-(auf-deutsch)). Saksanmaalla oli hiljattain vertailussa 10 sähköpyörää varustettuna Neodrives-takanapamoottorilla, koteloidulla Pinion-keskiövaihteistolla ja Carbon Drive -hihnavedolla. Ratkaisun etuina on lähes olematon huollon tarve ja jarrutusenergian talteenotto, jolla saadaan hyvä toimintamatka kohtuullisen kokoisella akulla. Vaikuttivat olevan trekking-painotteisia malljeja.

JJ69
31.05.2020, 16.18
En tiedä olisiko optimaalinen retkikäyttöön, mutta tässä ensituntumia omasta sähköpyörästäni, Canyon roadlite 8,0 jossa Fazua evation sähköavustus. Eli kyseessä fitness/cyclocross pyörä suoralla tangolla, jossa 250 w, moottori-akkupaketti rungosta irrotettava ja pyörällä voi ajaa myös ilman pakettia ( vaikkei siinä välttämättä järkeä) Pyörä painaa 15,4 kg ja ilman akku/moottorisettiä vain runsaat 11kg. Hankin itselle lenkkikäyttöön, 50v ja 90kg tankkina maantiepyöräilyssä alkoi kypsyttämään pidemmät nousut tai kovaan vastatuuleen puskeminen. Pyörällä olen ajanut noin350 km ja omaan tarpeeseen se on juuri passeli: Ajoasento on urheilullinen, mutta rento, tuskin poikkeaa suuresti endurace tyyppisestä maantiepyörästä. (Canyonilla itseasiassa uutuutena endurace samalla voimalinjalla) EIlen ajoin 78 km lenkin 26,5 keskinopeudella, avustustasona käytin kahta kevyintä kolmesta vaihtoehdosta. Akku 252 Wh, 24% jäi käyttämättä, eli jos vähänkin viitsii itse tehdä töitä pääsee akun avustamana yli 100km. Yli 25 nopeudessa tai ilman avustusta painoeron 8-9 kg maantiepyörään tietysti tuntee, mutta pyörä silloinkin ok ajaa. Negatiivisia puolia on että akku irrotettava jokaista latausta varten, mikä alaputkesta vähän hankalaa. Samoin jos pyörä seisoo yli 9h pitää akkuun kytkeä virta uudestaan mikä vaatii akun irrottamista. Avustustasojen säätä tapahtuu alaputken yläpinnalla olevasta kytkimestä, mikä ei myöskään optimaalinen ratkaisu. Avustustasojen wattimääriä ja ominaisuuksia pystyy säätämään usb-liitoksen ja pc aplikaation avulla.
Tämäntyyppisiä sähköpyöriä ei ainakaan kotinurkilla ole juurikaan tullut vastaan, suurin osa maasto-, läski-, tai työmatkapyöriä.
Eli ensituntumat positiivisia ja varmaan tulee lähdettyä pyörälenkille useammin, kotiväen sähkömopo-kuittailusta huolimatta...

Travelkicking
31.05.2020, 18.31
Viime kesänä tuli kokeiltua 3 pv sähköretkipyöräilyä Itävallassa. Tarina pyörämatkailuketjussa 'pikareissu Innsbruckiin'. Pyörinä oli Diamant-merkkiset yleisillä osilla (bosch performance ja boschin 500 wh akku). Pyörissä oli todella kovat rengaspaineet - ehkä luokkaa 4 baaria. Niillä annettiin mennä. Oltiin ehkä hieman aikaisin liikkeellä, koska näytti siltä, että majoituksia ei olisi kannattanut varata etukäteen - Zimmer frei-kylttejä riitti. Nyt Diamantia saa portaattomalla enviololla, hihnavedolla, bosch performance cx:llä ja 625 wh akulla https://www.bike24.de/p1347389.html Ei halvimpia, mutta kiinnostava.
PS. Akkukoko on ilmoitettu Kuvauksessa/Beschreibung ja Tietolehdellä/Datablatt kahdella eri tavalla :(

nure
31.05.2020, 18.46
^Tämä ainakin haetun pyörän tyyppinen tuohon "PappaTunturiin verrattuna https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-road-bikes/endurace-on/endurace-on-7.0/2486.html#!accordions=1_0 Hinnaltaankin edullisempi...

Kollinjoki
31.05.2020, 22.44
Joo tuo sähköinen Endurace olisi vähän maantiepyörämäisempi näkemys Fazialla höystetystä pyörästä. Jos vertaa Cairniin niin Cairn vähän matalampi ja sallii leveämmät renkaat, normaalit lokasuojat ja tavaratelineen.

nure
31.05.2020, 23.02
^ Ei oleteta lokasuojia ja jos maantiellä vain mennään ja kevyellä kuormalla niin luulisi 32mm renkaat riittävän niin yhä mahdollisimman maantie/cyclotyyppinen olisi ainakin oma suosikkini ja tuollain 15kg maksimipaino suurinpiirtein joten ankkurit kannattais unohtaa.

Tokko
31.05.2020, 23.04
Onko hyviä vaihtoehtoja joita pääsisi koeajamaan suomessa, vielä mieluiten pk-seudun ulkopuolella (koronariskin vähentämiseksi)?

Kollinjoki
31.05.2020, 23.31
Onko hyviä vaihtoehtoja joita pääsisi koeajamaan suomessa, vielä mieluiten pk-seudun ulkopuolella (koronariskin vähentämiseksi)?

No yksi vaihtoehto voisi olla myös Trek Domane+. Cannondalella saman tyylinen on selvästi halvempi Synapse plus. Painoa näillä on semmoiset 18 kg tienoilla mutta sentään alle 20 kg rajan. Näitä saattaisi löytyä suomalaisilta jälleenmyyjiltä, esim. Domane plussaa myy Pyörä Suvala Oulussa. Hintaakin sillä on sitten vaatimattomat 6500 e, mutta on siinä tietysti kyllä kovan tason osia käytetty. Cannondale Synapse Neon saa halvimmillaan jo 3500 e ja tosiaan saattaisi hyvällä tuurilla olla jollakin myyjällä varastossa samaten kuten täysjousitettua Topstone Neo Leftyäkin. Näillä merkeillä sentään on jälleenmyyjäverkostoa Suomessa.

Tässä ketjussa esiintyneitä Cairnia ja Canyonia ei missään pääse koeajamaan.

Kollinjoki
31.05.2020, 23.36
^ Ei oleteta lokasuojia ja jos maantiellä vain mennään ja kevyellä kuormalla niin luulisi 32mm renkaat riittävän niin yhä mahdollisimman maantie/cyclotyyppinen olisi ainakin oma suosikkini ja tuollain 15kg maksimipaino suurinpiirtein joten ankkurit kannattais unohtaa.

No ei se Cairn näissä asioissa Endurace.ON:ille ainakaan häviä, tosin vakiorengastus leveämpi. Endurace kyllä tosiaan mielenkiintoinen pyörä sekin ja varteenotettava vaihtoehto varmasti.
Hyvin harvassa on nämä 15 kiloon jäävät sähköpyörät kyllä. Käytännössä Fazia-moottori yhdistää kevyitä, nuo maastopyörän moottoreita käyttävät häviävät painossa jo heti pari kiloa moottorin ja akun takia.

Kollinjoki
31.05.2020, 23.48
Okei, Spessun Turbo Vadoa saa jopa Suomesta, eikä ole syntisen painava 15 kg painoluokassaan.
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-vado-sl

Tässä sitten riesana pitkiä reissuja ajatellen tuo suora tanko mutta työmatkapyörää kaipaavalle voisi olla monellakin tavalla kätevä.
On muuten paskat sivut Spessulla. Ei tuolta löydy järkevästi oikein mitään tietoja esim. siitä, mitä osia on käytetty. Jälleenmyyjien sivujen perusteella jokseenkin kelvolliselta näyttää.

Aika monesti kun joku kyselee pyöräsuosituksia, tulee katsottua Canyonia ensimmäisenä kun niillä on sentään selkeät ja havainnolliset sivut ja kaikki olennainen tieto löydettävissä, toisin kuin hyvin monella muulla valmistajalla. Esim. pyörän paino on kuin joku valtiosalaisuus hyvin monelle valmistajalle, sitä ei kerrota sitten millään.

marmar
01.06.2020, 00.34
Jotenkin tuntuu, että tämä keventely on lähtenyt lapasesta, jos ajattelee käyttötarkoitusta. Sähköt auttaa ylämäessä. Tasaisella painon merkitys on varsin pieni ja alamäessä siitä on vain hyötyä. Painoa tulee kuitenkin retkikamoista ja muut ominaisuudet ovat mielestäni tärkeämpiä.

Mulla oli joskus 12 vuotta takaperin shimano nexus 8 napavaihteilla ja suoravetopiirakalla, sekä 360 Wh akulla varustettu fillari, jolla ajelin paljon 50...70 km päiväretkiä perärryn kanssa (kärryssä 2 lasta ja kolmen päiväretkitarpeet). 100...120 km päiväretkiä ajelin ilman kärryä.

Säätelin avustuksen käyttöä niin, että Akku oli aina hyvin lähellä finaalia reissun lopussa ja koskaan ei tarvinnut ylämäkiä ilman sähköä mennä.

Vaikka tuo suoravetopiirakka vastusti sähköttömänä ja teräsrunkoinen pyörä painoi ~28 kg, niin ei se ollut ongelma. Perässä oli kärry, joka painoi 30..45 kg. Sähkö toi varsin mukavan avun etenkin ylämäkiin.

Nyt ainoana sähköpyöränä on hiilikuitutäpäri, joka sekin painaa yli 20 kg 2,6 tuumaa leveillä 29+ kumeilla.

Pyörässä on 500 Wh akku ja Boschin moottori, joka tunnetusti vastustaa ja ei ole parhaita poljettavia ilman sähköjä. Tuolla heittäisi kyllä helposti maantiellä 100 km päivämatkojen retkiä, vaikka pistäisi kärryn perään.

Tietty jos laiskaksi ja alkaa, niin akku on finaalissa reilussa tunnissa ja matkaa kertyy vain alle 30 km.

Mutta normaaleilla tuuliolosuhteilla ja maltillisella avustuksen määrällä varsinaissuomen ja saariston mäkiolosuhteissa 100 km ei ole matka eikä mikään tuolle. Avustuksen ansiosta 5 kg sinne tai tänne on ihan sama.

Jotenkin tuntuu että ajatelkaan aina että mennään täysillä sähköllä tai ollaan kokonaan ilman, kun siltä väliltä on 100 muutakin vaihtoehtoa ja järkevällä annostelulla sähkö riittää aina loppuun saakka.

Kun kysyy itseltä yhden kysymyksen joka on, että haluaako sähköllä lisää nopeutta ja helppoutta, vai vaan helppoutta. Jos vastaus on jälkimmäinen mielestäni 20 kg pyörä ja 500 Wh riittää yli 100 km päivämatkoihin retkikamoilla.

Tämä nyt oli vain yhden ~20 000 km painavalla sähköavusteisella ja sittemmin 7 vuotta ilman sähköjä ja nyt muutamaa sukupolvea uudemmalla ajavan mielipide.

Vaihtoehtoja sähkön ja polkemisen suhteelle on niin paljon ja sitäkautta tarpeita, että suosittelen ennen hankintaa kunnon koeajoa vaikka laina tai vuokrapyörällä.

Kollinjoki
01.06.2020, 00.58
^ Tuo mielipide olisi relevantimpi, jos sulla olisi kokemusta lisäksi myös kevyestä (tai "kevyestä") eli 15 kg luokan pyörästä ja pystyisit vertailemaan kokemuksia, että miten ne painoerot tuntuivat kun ajettiin pitkää matkaa. Jos on satanen mennyt painavalla pyörällä, niin olisiko mennyt vielä nopeammin ja mukavammin 13 kg kevyemmällä pyörällä? Ilman että olisi edes ollut tarvettakaan kiinnittää huomiota järkevään sähkön annosteluun ja niihin 100 eri vaihtoehtoon tasapainotella oman lihasvoiman ja sähköavustuksen käyttämisen välillä, eli helppous kunniaan.

Mullakin on ainoana sähköpyöränä 20+ kilon jäykkäperä 29". Sillä mönkii vaikka umpimetsässä ja umpihangessa, ja voima riittää sellaisiin mäkiin jossa omat tai pyörän ominaisuudet loppuu kesken. Sillä ajaa helpompia polkuja ilman sähköäkin paljaasta asfaltista puhumattakaan. Mutta mitään vähäisintäkään hyötyä en pyörän suuresta painosta koe olleen ikinä missään tilanteessa. Paino on pelkkä lisärasite. Ehkä jos olisi painava kärry perässä, voisi paino tuoda kulkemiseen vakautta, mutta kun en kuskaa kärryä perässä, en osaa arvioida asiaa.

Jos etsii retkipyörää pitkälle matkalle, en kyllä näe mitään syytä ostaa mitään panssarivaunua, kun nykyaikana on jo saatavilla niitä 7- 10 kg kevyempiäkin vaihtoehtoja samaan hintaan. Miksi pitäisi ostaa painavampi, jos voi ostaa kevyemmän häviämättä missään merkityksellisessä ominaisuudessa, edes hinnassa? Voi pyörä teoriassa olla joskus liiankin kevyt, mutta nyt puhutaan sellaisista painoluokista, että siitä ei ole todellakaan ole vaaraa.

marmar
01.06.2020, 01.42
^
Jos etsii retkipyörää pitkälle matkalle, en kyllä näe mitään syytä ostaa mitään panssarivaunua, kun nykyaikana on jo saatavilla niitä 7- 10 kg kevyempiäkin vaihtoehtoja samaan hintaan. Miksi pitäisi ostaa painavampi, jos voi ostaa kevyemmän häviämättä missään merkityksellisessä ominaisuudessa, edes hinnassa?

Näytä mulle alle 12 kg tai edes alle 15 kg täysjousto 500 Wh akulla ja 2.6 tuumaa leveillä 29" renkailla alle 3200€ hintaan, niin väitteelläsi on katetta.:rolleyes:


Jos vaihtaisin tuhon täpäriin toisen tangon, niin se olisi mitä mukavin retkipyörä maantielläkin.

Tuo 28 kg fillari oli rakennettu aikana jolloin kaupasta ei suomessa saanut vielä edes ostaa yleisesti litiumakkuisia fillareita. 15 vuotta on vienyt alaa eteenpäin, mutta sama dilemma on edelleen painon ja kapasiteetin välillä.

Jos haluaa säännöstellä sähköä ja kevyen pyörän, niin katsoisin jotain tällaista:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-D30/ekauppa/pORGAD30/

Tai sitten hiilikuituversio on 11,3 kg painolla...
www.cyclingweekly.com/news/product-news/orbea-gain-e-bike-gets-carbon-frame-11-3kg-weight-384423/amp

Mitä kevyempi ja pienempi akku, niin sitä enemmän joutuu säännöstelemään.

Range extederillä saa toki vähän lisämatkaa
https://www.e-bikeshop.co.uk/Orbea-eBike-X35-Battery-Range-Extender

nure
01.06.2020, 07.47
Marmar kyllä puhuu asiaa omalla tavallaan... Itse jos tuon tyyppistä pyörää hankkisin niin se olisi se avastava tarvittaessa, ei olennaisesti sähköllä ja siinä pointtina mahdollisen luonnollisesti poljettava maantietyyppinen kapistus.
Esimerkiksi tuo Orbeahan ei ole edes kallis kun vertaa noihin perus ankkureihin joista maksetaan +2000€ ja pyörän osuus hinnasta ilman sähköjä alle 500€... Täytyy joku kerta hankkia vaikka moinen testiin niin saa tuntumaa...

FreeZ
01.06.2020, 10.03
Olen nyt ajanut tuhannen kilometriä Spessun Creolla. 320Wh rungon sisäisesti ja 2x160Wh mahdollista saada lisää. Painaa mallista riippuen 12-14kg. Taakkaa saa kiinni reilusti ja mielikuvitus on vain rajana :) Moottori ei vastusta yhtään sammutettuna ja ajankin suurimman osan omista lenkeistä "luomuna".

Kollinjoki
01.06.2020, 10.07
Näytä mulle alle 12 kg tai edes alle 15 kg täysjousto 500 Wh akulla ja 2.6 tuumaa leveillä 29" renkailla alle 3200€ hintaan, niin väitteelläsi on katetta.:rolleyes:



Tässä ketjussa on puhe sähköavusteisesta retkipyörästä ja sellaisten vaihtoehdoista 100+ kilsan matkoille ja muuhun vastaavaan käyttöön. Maastopyöristä, niiden hinnoista ja painoista voi puhua muualla. Vai meinaatko, että täpäri 2,6 tuuman 29" renkailla on tämän ketjun tarkoituksen mukaisessa käytössä ideaali pyörävalinta?




Tuo 28 kg fillari oli rakennettu aikana jolloin kaupasta ei suomessa saanut vielä edes ostaa yleisesti litiumakkuisia fillareita. 15 vuotta on vienyt alaa eteenpäin, mutta sama dilemma on edelleen painon ja kapasiteetin välillä.

Jos haluaa säännöstellä sähköä ja kevyen pyörän, niin katsoisin jotain tällaista:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-D30/ekauppa/pORGAD30/

Tai sitten hiilikuituversio on 11,3 kg painolla...
www.cyclingweekly.com/news/product-news/orbea-gain-e-bike-gets-carbon-frame-11-3kg-weight-384423/amp (http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/orbea-gain-e-bike-gets-carbon-frame-11-3kg-weight-384423/amp)

Mitä kevyempi ja pienempi akku, niin sitä enemmän joutuu säännöstelemään.

Range extederillä saa toki vähän lisämatkaa
https://www.e-bikeshop.co.uk/Orbea-eBike-X35-Battery-Range-Extender


Vaikka en kaikkien nykymoottorien toimintasäteistä ole selvillä, niin esim. noissa Fazialla varustetuissa kevyissä pyörissä mielestäni on nykytasoon nähden vähintäänkin kilpailukykyiset luvatut toimintasäteet, ja tästä ketjusta löytyvällä tavalla yhden käyttäjän yhdestä pyörästä saamien kokemusten perustella sellaiset ihan todellisuudessakin. Tietenkään tuossa moottorissa avustusteho taloudellisimmalla avustuksella ja enimmilläänkin tarjolla oleva vääntö eivät ole sitä luokkaa, mihin maastopyörään tarkoitetut moottorit kevyilläkin vakioasetuksilla pääsevät, mutta onko niihin teholukemiin tarvettakaan jos ajetaan maantiellä. Ja kevyt paino tekee jollain tavalla älylliseksi vaikka kakkosakun mukana pitämisen, jos se on tarpeellista.

Avustuksen käytön säännöstely voi olla ihan fiksua pitkillä reissuilla ei siinä mitään. Tuo Orbea Gain vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, pitäisi tutustua.

Inline Biker
01.06.2020, 11.27
Ilmeisesti "cravel e-bike" on se taikasana, jolla sopivia pyöriä alkaa löytymään. Ei tällaisia kovin kauan ole ollut edes tarjolla, mutta nyt näyttää monet merkit heränneen. Tässä joku koosteselostus Youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=WbMoT4-nncg. Toki muitakin merkkejä ja malleja alkaa tulla tarjolle, esim. ketjussa mainittu Orbea Gain.
Reilut kolme eurotonniakin on aika iso raha, niin otan harkintaan myös tallista löytyvän, tällä hetkellä varsinaisesti käyttöä vailla olevan, suorasarviseksi muutetun maantiepyörän modaamisen sähköavusteiseksi. (Tallista toki löytyy myös oikea maantiepyörä ja maastopyörä.) Esimerkiksi Greencycle tarjoaa täysin valmiita paketteja n. 800 euron hintaan: https://www.greencycle.fi/category/102/250w-sahkoistyspaketit. Tietenkään ei saa yhtä tyylikästä kokonaisuutta kuin uusi cravel e-bike olisi, mutta 2500 lompakkoon jäänyttä euroa varmaan auttaa tähän ongelmaan :-)
Sekin voisi olla vaihtoehto, että vaihtaisi maantiepyörän tuommoiseen sähköistettyyn maantiepyörän vastineeseen, mutta käytetyistä pyöristähän ei saa juuri mitään myydessä tai liikkeessä uuteen vaihtaessa. Ja ehkä sitä vielä edelleenkin haluaa säilyttää luomumaantiepyöräilyn mahdollisuuden.

Kaikkihan olisi helppoa, jos a) olisi riittävästä rahaa, b) pyörille olisi riittävästi tilaa tallissa/talossa, c) olisi riittävästi aikaa käyttää kaikkia pyöriään...

nure
01.06.2020, 11.36
^Siitähän se usein kiinni. Itse en ainakaan edes harkinnut oikeista pyöristä luopumisesta mutta kun noiden paino putoaa juuri tuonne +/-15kg niin tulee juuri tuollaisen kevytretkeilyyn sopivan pyörän hankinta kolmanneksi.
Saa tuollaisen sähkökitinkin tietysti asennettua mutta paljonkos nuo halvimmat tuo lisää painoa, meneekö ajatus kevyestä pieleen? Rumiahan nuo tietenkin ovat mutta minkäs voi...

marmar
01.06.2020, 15.04
Tässä ketjussa on puhe sähköavusteisesta retkipyörästä ja sellaisten vaihtoehdoista 100+ kilsan matkoille ja muuhun vastaavaan käyttöön. Maastopyöristä, niiden hinnoista ja painoista voi puhua muualla. Vai meinaatko, että täpäri 2,6 tuuman 29" renkailla on tämän ketjun tarkoituksen mukaisessa käytössä ideaali pyörävalinta?

Tämä on hyvin paljon mieltymyksistä kiinni. Tangon vaihtamalla matka-ajoon soveliaaksi itse ottaisin tuon mieluummin, kuin minkä tahansa alle 47 mm renkailla varustetun pyörän. Vaikka se olisi 10 kg kevyempi, niin sillä ei ole mitään merkitystä, kun isompi akku akku ja tehokkaampi moottori jaksaa kompensoida paivavamman pyörän + renkaiden lisävastuksen.

Jos suomalaiset tiet olisi paremmassa kunnossa, niin tilanne voisi olla eri. Tuollaisella pyörällä voi keskittyä maisemien ihailuun tiessä olevien vaurioiden väistelyn sijaan. Mutta jos tykkää kapeista renkaista, niin hankkii sitten sellaisen. Sen takia laitoinkin tyrkylle tuon kapearenkaisen kevyen pyörän esimerkkinä siitä että niitöäkin löytyy.

Kollinjoki
01.06.2020, 16.26
^ No kyllähän täpärilläkin varmasti voi retkeillä ja etenkin jos sellaiselle on muutakin käyttöä, jota varten pyörä on hankittu. En kyllä usko että pelkkää retkipyörää hakevalle se olisi normaalisti paras valinta.

Minä en itse nauti yhtään omalla sähköisellä jäykkäperäkaksysillä asfaltilla ajamisesta kesäkelissä. Talvella, kun on jäätä ja lunta maassa, se on silloin mielekästä, mutta kesän tullen on jotenkin vaan nihkeää menoa polkea kestopäällysteellä. Ei tunnu yhtään luontevalta ja koko ajan sellainen olo, että nyt on väärä pyörä ajossa, tai ennemmin oikea pyörä, mutta väärässä paikassa.

Nestorimiikkulainen
16.06.2020, 13.25
Meidän äijäporukassa on 4kpl Haibike Sduro Trekking 6.0-pyöriä, joilla mennään usein Saksassa sellaisia 10päivän retkiä, sekä kotimaassa erilaisia polkaisuja, kukin oman käyttötarpeensa mukaan. Reissuissa pyörän pällä äijän lisäksi 8-10kg laukkuja. Saksassa päiväetapit liikkuvat 80-110km haarukassa, eikä kenelläkään ole ollut ongelmia akun kestämisen kanssa. Usein mennään pitkiä jolkotuksia ilman avustusta, vastatuulessa tai mäkimaastossa sitten avustusta peliin. Eco+ vastaa tasoa, jossa avustus poistaa sähköistyksen tuoman painolisän (siis ikäänkuin mentäisiin luomupyörällä), Eco avustaa jo ihan tuntuvasti, ja Power syöttää sitten niin paljon, että mäet ikäänkuin tasoittuu. Suurinta Turboa ei tarvitse käytännössä ikinä. Maasto-olosuhteista riippuen akkua kuluu päivässä 30-60% väliltä. Näppituntumana voi sanoa, että Eco-avustuksella menee 1%/km, myös kotimaisemissa. Yamahan kone tykkää kadenssista, varsinkin ylämäissä on tärkeää pitää kampikierrokset reippaina.