Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kevyempi pyörä perheen päivittäisille pyörälenkeille



Corsten
27.05.2020, 21.07
Ostin 10 v sitten mielestäni tosi hyvällä diilillä spessun Crosstrail hybridin, 1000e maksoin siitä ale:ssa. En ole 10-vuodessa minään kertana nauttinut kyllä pyöräilystä, sen verran tahmaista meno on ollut. Painoa pyörällä on 17,7kg ja viimeistään nyt on alkanut suoraan sanottuna potuttamaan, kun 7-vuotiaan kaksoset painaa uusilla 9.5kg pyörillään oikealta ja vasemmalta ohi. Minulla on kyydissä myös 12kg 2-vuotias lapsi, joka tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta silti potuttaa. Joten, laitan tuon spessun myyntiin ja ajattelin ostaa uuden pyörän. Sen verran tulee kuitenkin ajettua (lähes päivittäin) perheen kanssa keväästä loppusyksyyn.

Olen nyt 2h tässä eri malleja yrittänyt etsiä ja ehkä se pääjuttu on nyt se paino, se pitäisi saada kyllä alle 12kg, jolloin pyörä olisi jo 5kg kevyempi ilman istuinta. Luulisi sen jo tuntuvan ajossa. Alle 11kg olisi jo mahtavaa. Mitään etujoustuhaarukoita en tarvitse eikä levyjarrutkaan ole se juttu. Alla nyt muutama pyörä, mitä löysin:

1) Vitus Mach 3 VRS Urban: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-mach-3-vrs-urban-bike-sora-2020/rp-prod183546
- tää on niin makee ja kevyt (10,39kg), on vaan loppu joka puolelta. Sen verran myyty malli. Jatkan silti etsimistä, sokkona valmis ostamaan.2

2) Silverback Scento Metro (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/74424/kvfqt/Silverback-Scento-Metro-hybridipyora-L-540-mm)
- paino 10.93kg, ei kyllä ole paljoa arvosteluja vielä ilmoissa. Hinta ei ole mielestäni paha uudesta pyörästä. Tarakka tuohon pitää hankkia lapsen istuimelle kuitenkin lisäksi.

3) Nishiki Comp SLD (http://www.pyoraosa.fi/tuotteet.html?id=21/113)
- todella hyvä hinta 599e, 12,3kg vielä menettelisi.

4) Nishiki hybridi (käytetty) (https://www.tori.fi/uusimaa/Nopea_Nishiki_hybridi_koko_M_70051693.htm?ca=18&w=1)
- tää ois oman asuinpaikan lähellä, voisi käydä koeajamassakin. M-koko menee just ja just itelle (180cm), en tiedä mallia enkä painoa. Veikkaan malliksi 401 (paino 12.2kg)

5) Merida 200 speeder (käytetty) https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Merida_200_speeder_68890193.htm?ca=18&w=3&last=1
- paino 10.7kg olisi hyvä, en tosin tiedä paljon tuolla on ajettu. Koeajo olisi mahdollista, noin 35min ajomatkan päässä.

6) Nishiki Pro SDL (käytetty) (https://www.fillaritori.com/topic/181468-nishiki-pro-sdl-kapeat-renkaat-ja-kevyt-py%C3%B6r%C3%A4-20-mikkeli/)
- tää varmaan menee nopeesti, aika hyvällä hinnalla. Pitäisi uskaltaa vaan ostaa sokkona ja postituksella (matkahuolto). Paino 12.2kg.

Seurannassa on toki fillaritori:n ketjut "hybrid/fitness" ja "juostamattomat".

Edit. Muutama lisää listaan
7) Occano H5 399e 12,5kg https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/259137101/occano.h5-28.black-yellow
8) Felt QX75 599e 12,4 kg https://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2018
9) Felt verza speed 30 platinum 599e 11,5kg https://www.tori.fi/satakunta/Felt_verza_speed_30_platinum_66582728.htm

Slatan
28.05.2020, 00.29
Mainitsit tuon yhden pyörän kohdalla ”tarakan” lapsen istuimelle? Saakohan sen tarakan noihin (ainakaan kaikkiin) kiinni? Jos paino on niin tärkeä, miksi se tarakka pitää olla? Lapsen istuimenhan saa satulaputkeenkin kiinni?

hiilikuitumies
28.05.2020, 02.29
Painoa pyörällä on 17,7kg ja viimeistään nyt on alkanut suoraan sanottuna potuttamaan, kun 7-vuotiaan kaksoset painaa uusilla 9.5kg pyörillään oikealta ja vasemmalta ohi.

Paino ei paljon näissä paina. Ylämäessä toki, mutta ei se ihan helposti siinäkään ihmeitä tee tavan ihmisten käyttötarkoituksissa. Se vain tuntuu siltä, koska sitä on raskas käsitellä. Nopeus tulee kuitenkin ensijaisesti pienestä ilmanvastuksesta ja toissijaisesti hyvästä renkaiden rullaavuudesta. Kaukana näiden jälkeen tulee pyörän paino. Usein hyvät pyörät ovat myös keveitä, mutta ero on tärkeää hahmottaa, koska esim. kilo tai pari suuntaan tai toiseen ei viakuta olennaisesti ajonopeuksiin, mutta saattaa erehdyttää ostamaan muuten vähemmän käyttötarkoitukseen sopivan pyörän.

palikka
28.05.2020, 03.00
Uskoisin että tuo spessun pyöräkin olisi ihan hyvä mikäli haarukan vaihtaisi kiinteään, uusisi renkaat rullaavampiin ja suorittaisi perushuoltoja kuten napojen huolto, vanteiden rihtaus, ketjujen ja rattaiden uusiminen. Tosiaan kunhan ne pyörät vaan pyörii ja rullaa eikä voimansiirto turhia kitise niin pyörän pitäisi kulkea sukkelasti kunnes ilmanvastus tulee sitten siinä kahden kympin nopeuden jälkeen tekijäksi.
Vaan onhan se tuttua vanhan pyörän kanssa, että siitä mielellään haluaa päästä eroon ja vaihtaa uuteen. Onhan noissa voimansiirron osat jo merkittävästi ajansaatossa parantuneet ja läpiakselitkin osassa fitness-pyöriä löytyy. Kannattaa kuitenkin varautua, ettei vanhasta pyörästä paljoa saa.

hcf
28.05.2020, 07.36
Renkailla aika suuri merkitys. Hybrideis on vähän kaikennäköstä.
Vaihoin land cruiser -> road cruiser niin keskinopeudet oli +4km/h paremmat ihan yrittämättä
Isompi massa ottaa enempi aikaa kiihyttää. Siksi varmaan juniorit menee menojaan

nure
28.05.2020, 09.09
Sanokoon kuka tahansa mitä tahansa niin kyllä 17kilon pyörä on järkyttävä ankkuri! Ja niissä vauhdeissa missä ajellaan 7vuotioiden kanssa ei myöskään ilmanvastus ole suuressakaan roolissa, tuskin tuulitunnelissa edes lahje vipata.

Palikka on myös oikeassa mutta tuskin saat tavoiteltua viittä kiloa noilla muutoksilla pois vaikka kuitua keulaan, uudet kiekot ja renkaat ynnä muuta pientä fiilausta... Ja onhan uuden pyörän hankkimisessa aina oma ilonsa.

Hc:n neuvo myös hyvä, renkaan ominaisuudet tärkeitä eikä aina kannata siihen leveyteen tuijottaa sillä kuvio ja kumilaatu myös suuressa roolissa...

Corsten
28.05.2020, 09.39
Hyvää pohdintaa, kiitos. Tosiaan unohdin mainita, että mulla on tossa tarakka. Siitä lähtee 1-2kg pois tuosta vaan. Renkaat on edelleen original, eli vaihtoon samantien. Kilometrejä tulee noin 200km vuodessa, eli vain 2000km tuolla on ajettu 10v aikana, mutta: 7v poika on todella hurahtanut pyöräilyyn ja olen avoin ajatukselle, että siitä voisi tulla meidän yhteinen harrastus ensi kesästä alkaen. Luulen, että tänä vuonna vielä tuo 2v pyörii mukana jonkun verran. 7v poika sai uuden pyörän 1kk sitten, mutta on aloittanut säästämään jo seuraavaa pyörää varten ja toivoo siihen jo lukkopolkimia jne. Naapurin Penalla on vimosen päälle cyclocrossi ja käy pitkillä lenkeillä, perkeleen Pena.

Eli vähän tässä nyt vaakakupissa painaa se mahdollinen tulevaisuus, että entäs jos tässä innostuu itsekin pyöräilee pojan kaa jotain 20+ lenkkejä jos lähivuosina. Oisko järkevämpää ostaa pyörä siihen soveltuvaan käyttöön, vaikka tänä vuonna siellä takana ajoittain istuu se 2-vuotias. Nykyisen pyörän isompi huolto on siis toinen vaihtoehto, sen voisi saada johonkin 12kg, mutta kumpaan palaa enemmän rahaa? Käytetty fitnesspyörä vai 10v vanhan hybridin isompi huolto/muokkaus?

Eilen löysin ilmoituksen hyväkuntoisesta uudehkosta Merida Speeder 100:sta, joka ollut maantieajokäytössä naisella. On kuitenkin mun kokoiselle passeli. Kuvien mukaan on kyl hyvässä kunnossa, 350e voisin siitä tingata. On mukana varusteet (lokarit, varustepussi, valot eteen taakse, jalka, matkamittari). Ajattelin katsoa sen kortin nyt tänään.

nure
28.05.2020, 10.28
Toinen vaihtoehtohan on että hankin kunnon maantiekelpoisen pyörän toiseksi ja hoidat arkiajot tuolla vanhalla... Eihän noissa hybrideissä periaatteessa mitään vikaakaan ole muuta hieman kompromissejä ne on kaikesta...

Corsten
28.05.2020, 11.01
Toinen vaihtoehtohan on että hankin kunnon maantiekelpoisen pyörän toiseksi ja hoidat arkiajot tuolla vanhalla... Eihän noissa hybrideissä periaatteessa mitään vikaakaan ole muuta hieman kompromissejä ne on kaikesta...
Sehän tässä just on kun toi arkiajaminen tökkii, suorastaan vituttaa kun on raskasta. Tuntuu välillä, että poika himmailee mun takia ja ylämäetkin taluttaa sen takia kun itse joudun taluttamaan. Ja olen hyväkuntoinen jalkapalloilija, jolla reisissä kyllä löytyy jerkkua. Voiskohan tuossa pyörässä olla jokin vialla kun on tosiaan niin pirun raskas. En millään kyllä usko, että vaikka toi jäisi kakkospyöräksi, että ajelisin sillä yhtään. Toki vähän mua kiehtoo ajatus, että vaihtaisi siihen ainakin 15e schwalben cruiser pyörät ja ottaisi tarakan pois, että miltä tuntuu ajella ilman 12kg poikaa kyydissä... 30e panostuksella tässä vaiheessa.

Tuossa kuva mun järkäleestä: https://serving.photos.photobox.com/899921278309fa2bd8e9aeb9d7c0366dda6fead3f3f9237d57 e4435df4ef0303f7812f69.jpg
Ja renkaista: https://serving.photos.photobox.com/163999392eef943cf41621cdd29f3b57d3d7479b0223f17523 8985ce4c4de38b38a8fb27.jpg

Padex
28.05.2020, 11.12
Älä laita tuohon rahaa yhtään, toivottavasti se Merida on sopivan kokonen. Yllätyt miten mielekästä pyöräily voi olla..

karjala67
28.05.2020, 11.13
No onhan tuo melkonen tankki :-)
Miten paljon tuollainen napadynamo raskauttaa, ei ole kokemusta.?
Renkaathan ei ole kuvioltaan raskaat, mutta jos ne on paksua umpikumia eikä jousta yhtään niin ei se hyvä ole.

hcf
28.05.2020, 11.22
Mulla on kyl samanpainonen tankki ja smart sam renkailla. Eli cube AIM allroad.
Se on kyl jännä että se ei raskaalta tunnu muutako nostaessa. Maastossa en tosin ole kokeillu

Corsten
28.05.2020, 11.31
Ton voisi myydä vuoden päästä (tämä kesä pitää vielä kuskata junioria takana) valmiina pakettina turvaistuimineen jollekin tuoreelle isälle, vaihdan renkaat vaan siihen. Ja valot tosiaan toimii dynamolla, eli helppoa. Joku voisi tuosta sen 150e-200e pakettina maksaakin. No, se on nyt päätetty että uuden pyörän hankintaan.

Kaveri harrastaa pyöriä, sanoi että kannattaa hankkia eturattaaton pyörä: vähemmän ongelmia jatkossa. Se käy oikein hyvin, en käytäkään mun tankissa muita kuin pienintä ratasta, kertoo paljon minkälaista se arkiajo on tällä hetkellä.

karjala67
28.05.2020, 11.40
Ton voisi myydä vuoden päästä (tämä kesä pitää vielä kuskata junioria takana) valmiina pakettina turvaistuimineen jollekin tuoreelle isälle, vaihdan renkaat vaan siihen. Ja valot tosiaan toimii dynamolla, eli helppoa. Joku voisi tuosta sen 150e-200e pakettina maksaakin. No, se on nyt päätetty että uuden pyörän hankintaan.

Kaveri harrastaa pyöriä, sanoi että kannattaa hankkia eturattaaton pyörä: vähemmän ongelmia jatkossa. Se käy oikein hyvin, en käytäkään mun tankissa muita kuin pienintä ratasta, kertoo paljon minkälaista se arkiajo on tällä hetkellä.

Kannattaa siinä ainakin yksi eturatas olla..;-)

nure
28.05.2020, 14.23
^Juu, ilman tulee ongelmia... Tuosta lähtee pelkästään satulan painosta puoli kiloa... Spessuissa on sentään se hyvä puoli että usea luottaa siihen laatumerkkinä joten onnea vaan kaupoille!

hiilikuitumies
28.05.2020, 16.48
Ja niissä vauhdeissa missä ajellaan 7vuotioiden kanssa ei myöskään ilmanvastus ole suuressakaan roolissa, tuskin tuulitunnelissa edes lahje vipata.

Ole ystävällinen ja lopeta tuon disinformaation levitys, kun sinua on näistä niin monesti jo vuosien varrella oikaistu. Kuva on Schwalben sivuilta. Ilmanvastus lapsen kanssa ajellessa on yleensä verrattain nopeuteen isompi, koska pinta-alaa tulee väkisinkin paljon.

https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/FAQ/FAQ%20Detailseite/Rollwiderstand/rollwiderstand_diagramm_1_en.jpg

hiilikuitumies
28.05.2020, 16.54
Voiskohan tuossa pyörässä olla jokin vialla kun on tosiaan niin pirun raskas.
On mahdollista, että navat tai keskiö jökittävät. Onhan tuo pyörä painavakin, mutta sitä voi kutsua vain noin 3-5 kiloa "turhan" painavaksi. Jos olet lihonut 3 kg, muuttuuko pyöräily todella raskaaksi? Tai jos otat reppuun termarin ja juomapullon? Kun ei se paino pyörän rungossa vaikuta sen ihmeellisemmin.

Nurella on lukemisen ongelmia, mutta muut varmaan ymmärtävät, että en sano, että pyörän suuri paino on hyvä asia, mutta sanon, että se ei ole ollenkaan niin merkittävä asia kuin sinä ja nure kuvittelevat. Kahdesta samanlaisesta pyörästä kevyempi on parempi, mutta ei kannata katsoa sitä painoa muun kustannuksella eikä odottaa sen ihmeentekevää vaikutusta, koska sitä ei ole.

Kollinjoki
28.05.2020, 17.06
Niin pyöriikö etu- ja takapyörä ihan hyvin jos nostaa ilmaan ja laittaa kädellä pyörimään? Ja kammen pitäisi varsinkin kepoisilla vaihteilla pyöriä ihan nätisti käsivoiminkin, kun takapyörä on ilmassa.

nure
28.05.2020, 17.32
Hiilarilla ja itsellä kummallakin ongelma mutten ainakaan ole mikään tuollaisten ankkurien puolesta puhuja jonkun kaupallisen firman grafiikoiden kanssa.
Toisaaltaan huomaa kyllä tuosta käyrästä että ilmanvastus ja vierintävastus alkaa vaikuttamaan tuossa kahdenkympin nurkilla ja onkohan noiden kaksosten vauhti vielä sitä luokkaa?

Kollinjoki
28.05.2020, 17.40
Kunhan Corsten on saanut aikanaan uuden fillarin niin hänen on PAKKO tulla kertomaan, miltä sillä ajaminen tuntuu nyt kun on tuolla maantiejyrällä päivittäin ajamalla reidet varmasti treenattu kuntoon ja pitäisi hyvin rullaavan fillarin liikahtaa aika mukavasti. :D

Corsten
28.05.2020, 17.49
Joo huomenna varmaan jo rapoa, tänään pari koeajoa: Spessusta ja Meridasta.

nure
29.05.2020, 10.39
Onnea kaupoille ja toivottavasti löydät mieleisen!

Vinttaaja
29.05.2020, 11.25
Taitaa olla nyt kolmas vuosi menossa Feltin QX75:lla ja kilometrejä siihen tullut 2000-3000 km. Moneen muuhun hybridiin verrattuna tuohon saa säädettyä kohtuullisen virtaviivaisen ajo-asennon, jos sitä haluaa.... Omassani nykyisellään tanko noin 5 cm penkkiä alempana ja vielä voisi tarvittaessa kääntää stemmin toisinpäin. (Seuraavaksi ihan oikeaa maantiepyörää alle...)

Corsten
29.05.2020, 11.31
Joo kyllä löytyi: Specialized Cirrus Elite Disc (2015). 1000km ajettu, viimeisin vuosi varastossa. Pikkasen päällä 500e saatiin sorvattua hinnaksi, koska renkaat niin slicksit (32-622).

Pyörä: https://serving.photos.photobox.com/8451569944ebbc044a99b0c2c1dc2e9c6dfe57901f864f7e67 8c288e67b55be308f58fdc.jpg

Slicksit: https://serving.photos.photobox.com/470502565a19214cf36e06b28b537a0aa8fedef84c8ee34cff 231c3c9163c6f4e0516c09.jpg

Meniskö tohon 37-622, esim Schwalbe road cruiser? Vai suosiolla Marathon Plus malli?

Bomb
29.05.2020, 11.50
Marathon Plussissa on aika paljon painoa (just väärimmässä paikassa) ja vierintävastusta. Henkilööohtaisesti ottaisin vähemmän pistosuojatut ja jonkin verran vähemmän kilometrejä kestävät kevyemmät ja paremmin rullaavat. Nyt ei ole vuosiin tullut malleihin perehdyttyä eikä noita mulla nyt käytössä olevia renkaita (Continental GP 4 season tjsp) taida saada noin leveänä, mutta itse olen ollut tyytyväinen rullaavuuden, suojaavuuden ja kestävyyden suhteeseen noissa.

Road cruiserista ei Schwalben sivulla ollut rullaavuus/kestävyys/suojaus taulukkoa, mutta ainakin plussan rullaavuus oli tosi heikko heidän mukaansa.

Edit: Esim Marathon Racer näytti omaan silmään paljon houkuttelevammalta kuin Marathon Plus Schwalben mallistosta.

Leewi
29.05.2020, 11.50
Haluat rullaavamman pyörän ja suunnittelet marathon plussia? Eivät valmistajankaan mukaan juuri rullaa, ja sekin näkemys on vahvan puolueellinen.

Corsten
29.05.2020, 11.56
Itsehän en näistä mitään siis tiedä, täytyy siis paneutua enemmän. Eli löysin tällaisen testin: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-racer-2015#rr Joten oisko tuo perus Marathon sit paras valinta? Löytyisi 50e posteineen pari Saksasta: https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-28-37-622-reflex-green-guard-43567 Toisaalta olisi kiva saada vaihtoon nämä heti ja paikallisessa Prismassa on tuota Scwalben Road Cruiseria ainakin tarjolla ja Motonetissä Continental Contact II rengasta 30e/kpl. Toki tuo Contact 2 jää tuon saman ylläolevan testin perusteella perus Marathonin taakse.

Sitten on tietenkin kehuttu https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11561/hkrhb/Schwalbe-Marathon-Supreme-rengas-37-622-28x1-40 jonka testitulokset ovat hyvät: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-supreme-2016. Tuohan olisi aika no-brainer varmaankin?

edit. Schwalbe Marathon Supreme EVO HD renkaat saisi bikesterista 65e posteineen. Ei paha kyllä. https://www.bikester.fi/schwalbe-marathon-supreme-evo-hd-speedguard-renkaat-28-taitettava-heijastin-musta-479157.html

Bomb
29.05.2020, 12.02
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Tuolta näkee, että ainakin muutaman vuoden takainen Marathon Plus 37 leveänä vaati noin 50% enemmän tehoa pyöriäkseen samaa vauhtia kuin 40 leveä Marathon Allmotion.

Tuolta taas näkee, että kevyestikin poljettava touring rengas on aika raskas polkea verrattuna maantie-pyöriin tarkoitettuihin renkaisiin https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Ei ole todellakaan merkityksetöntä, että minkä renkaan valitsee.

hcf
29.05.2020, 12.10
Meniskö tohon 37-622, esim Schwalbe road cruiser? Vai suosiolla Marathon Plus malli?

Road cruiser on budjetti rengas jonka voi hakea vaikka prismasta. tais olla 15€:n paikkeilla koosta riippuen. Ei varmasti parhaiten rullaava mutta hinnat pomppaa heti korkeaksi jos oikeesti ruvetaan hifistelemään. En kuitenkaan täysveristä maantiepyörän rengasta laittas hybridiin ku ajomukavuus kärsii kovista paineista

TERU
29.05.2020, 12.16
Luultavasti tuossa on Spessun omat renkaat, mitä ne nyt nimeltään olivatkaan, hurjan kestävät ovat ja hyvä pistosuojakin, ei noiden renkaiden vaihtamiseen ole kiirettä. Noilla ajaa asfaltit ja sorat.

Vanteille sopisi 37 hyvin ja etuhaarukan puolestakin siltä näyttää, takahaarukan kapeat kohdat kriittisemmät.

nure
29.05.2020, 12.58
Taas kysymys minkä joku tyrmää: Miksi kasvatat painoa renkailla jos kevyttä olet hakemassa? Aikoinaan noilla Marathon sarjan renkailla ajellut ja ainoa pointti silloin oli kestävyys työmatka-ajossa mutta aika äkkiä ne vaihtui Kojakkeihin... Ei jatkoon ainakaan itsellä.

Corsten
29.05.2020, 13.40
Luultavasti tuossa on Spessun omat renkaat, mitä ne nyt nimeltään olivatkaan, hurjan kestävät ovat ja hyvä pistosuojakin, ei noiden renkaiden vaihtamiseen ole kiirettä. Noilla ajaa asfaltit ja sorat.

Vanteille sopisi 37 hyvin ja etuhaarukan puolestakin siltä näyttää, takahaarukan kapeat kohdat kriittisemmät.
Joo spessun omat ovat, kyllä niillä varmaan ajelee nyt hetken, niin voi tilailla netistä vähän halvempaa laaturengasta.

Corsten
29.05.2020, 13.42
Taas kysymys minkä joku tyrmää: Miksi kasvatat painoa renkailla jos kevyttä olet hakemassa? Aikoinaan noilla Marathon sarjan renkailla ajellut ja ainoa pointti silloin oli kestävyys työmatka-ajossa mutta aika äkkiä ne vaihtui Kojakkeihin... Ei jatkoon ainakaan itsellä.
Renkaissa taitaa olla vain 100-150g erot renkaiden painossa. Olen luvannut itselleni pudottaa kesän aikana omasta elopainosta saman verran, mitä nyt tulee voittoa uuden pyörän kanssa. noin 7kg tuli nyt voittoa. Kesän jälkeen toivottavasti sitten pyöräily on 14kg kevyempää, kuin mitä se oli vielä eilen.

Malamuutti
29.05.2020, 14.12
Itsehän en näistä mitään siis tiedä, täytyy siis paneutua enemmän. Eli löysin tällaisen testin: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-racer-2015#rr Joten oisko tuo perus Marathon sit paras valinta? Löytyisi 50e posteineen pari Saksasta: https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-28-37-622-reflex-green-guard-43567 Toisaalta olisi kiva saada vaihtoon nämä heti ja paikallisessa Prismassa on tuota Scwalben Road Cruiseria ainakin tarjolla ja Motonetissä Continental Contact II rengasta 30e/kpl. Toki tuo Contact 2 jää tuon saman ylläolevan testin perusteella perus Marathonin taakse.

Älä nyt tuohon Road Cruiseriin ainakaan sekoa. Painava mutta rullaa huonosti.

Ennevvanhaan rullaava suositus 37-millisille olisi ollut Vittorian Voyager Hyper, mutta niitä ei enää taida oikein saada.

Corsten
29.05.2020, 15.00
Älä nyt tuohon Road Cruiseriin ainakaan sekoa. Painava mutta rullaa huonosti.

Ennevvanhaan rullaava suositus 37-millisille olisi ollut Vittorian Voyager Hyper, mutta niitä ei enää taida oikein saada.
Ostin nyt bikesterista Schwalbe Marathon Supreme EVO HD renkaat, matkaan lähti myös pehmustetut pyöräilyshortsit sekä uusi lukko. https://www.bikester.fi/schwalbe-marathon-supreme-evo-hd-speedguard-renkaat-28-taitettava-heijastin-musta-479157.html?itemAddedToCart=true

Bomb
29.05.2020, 15.31
Aja sillä ennen renkaanvaihtoa kuitenkin niin, että jää perstuntuma tuosta ajamisen keveyden tasosta ennen renkaiden vaihtoa, niin ainakin huomaat, jos muuttuu oleellisesti huonompaan suuntaan, niin ei tarvitse parin viikon päästä ihmetellä, että mistä johtuu :) Ja tietty kiva, jos noilla renkailla vähän jopa kevenee. En tiedä yhtään noiden spessun omien rullaavuudesta, mutta kai toi supreme evo on noista Marathoneista rullaavimpia.

nure
29.05.2020, 16.29
Corsten, paljonkos nuo Marathonit keskimäärin painaa? Contin RaceKing gravel kokoisena aivan loistava rengas, rullaa ja kestää...

Bomb
29.05.2020, 16.34
37 leveys painaa varmaan 440g, kun Bikesterin sivulla on "Weight: 380 g / 440 g / 490 g / 640 g" ja 37-622 on toiseksi pienin koko.

Corsten
29.05.2020, 21.53
Kunhan Corsten on saanut aikanaan uuden fillarin niin hänen on PAKKO tulla kertomaan, miltä sillä ajaminen tuntuu nyt kun on tuolla maantiejyrällä päivittäin ajamalla reidet varmasti treenattu kuntoon ja pitäisi hyvin rullaavan fillarin liikahtaa aika mukavasti. :D
Noniin, ensimmäinen retki tehty pojan kanssa. Kyllä jäi poika kun tikku paskaan kun lähdin painamaan ekalla tasaisella suoralla. Ero on kuin yöllä ja päivällä vs 17,7kg dynamollinen tankki. Siinä retken jälkeen käsittelin vielä molempia pyöriä kun nostelin niitä ulkovaraston koukkuihin, hyvä etten heittänyt sitä tankkia seinään. Kiitos kaikille kommentoijille ja antoisia pyöräilyhetkiä kaikille. Tästä se lähtee... toivottavasti.

nure
29.05.2020, 23.18
Hieno homma ja seuraavaksi pojille sitten parempaa, siitä se loputon kilpavarustelu sitten alkaa ja jatkuu hyvällä/huonolla tuurilla loppu iän.

hiilikuitumies
30.05.2020, 12.47
Tuolta taas näkee, että kevyestikin poljettava touring rengas on aika raskas polkea verrattuna maantie-pyöriin tarkoitettuihin renkaisiin https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Jonkin verran, mutta...

Järkevä käytännön kulutus- ja muu kestävyys tarkoittaa, että nopeimmat noista maantierenkaista yleensä suljetaan pois. Ne ovat kisakumeja. Jos katsoo noita enemmän keskikastin renkaita, niin kovat luvut ovat kovilla paineilla, eli ne ovat hyvin inhottavia ja myös väsyttäviä ajaa, koska tärinä väsyttää. Tuon testin maantierengas käytännössä voisi olla esim. 14-15 W. Nopein tuolla oleva touring-rengas, Almotion, on 16 W hieman tuollaista hypoteettista maantierengasta vähäisemmillä paineilla (aavistuksen parempi mukavuus ja selvästi nopeampi soralla, joskaan ei pienen paine-eron vuoksi, vaan leveyden tuoman ajettavuuden edun). Tai käytännössä, kun Almotionia voi ajatella ajattavan n. 4 barin paineella maksimissaan, niin se olisi 17 W. Tämä ero kahdella kerrottuna olisi vain 4-6 W.

Onko se erityisen raskasta? Jos ajaa jonkin verran asvaltin ulkopuolella, se taas kutistaa kokonaisuuden eroa. Samoin tubeless-asennus hyödyttää enemmän alhaisemmalla paineella ajettavia renkaita, mikä tasoittaa eroja. Kaiken huipuksi Almotion kestää kulutustakin todella hyvin, eikä ole erityisen puhkeamisherkkä.

Aika yllättävää lopulta, ainakin omasta mielestäni. Aina ennen näitä mittauksia olin kuvitellut eron suuremmaksi.

palikka
30.05.2020, 13.26
Tuttu pyörä. Noi originaalit Spessun Espoir Sportit tms ovat ~450g. Hyvin ovat pistosuojatut eikä itselle ikinä tullut rengasvaurioita ja hyvin rullasikin. Ei kannata vaihtaa mikäli tuo ajettu 1000km pitää paikkaansa. En omassa käytössä saanut noita edes loppuun kulutettua. Takarengas oli vähän heikommassa hapessa mutta vaihdoin ihan kokeilumielessä sitten toisiin. 21mm vanteen sisäleveys tuppaa tuomaan sen pari milliä lisää noihin. Muistaakseni 30-622 mutta mittasin itsekin jonkun 33mm noille. Kiinteillä lokasuojilla varustettuna tuohon ei kannata muistaakseni 35mm isompaa laittaa edes mutta todellinen rengastila mulla jäi vähän auki. Jos jotain premiumia haluaa alle laittaa joskus niin Contin 5000 32-millisenä.

Pakko nyt mainita, että maksamasi hinta kuulostaa lievästi ylihintaiselta 5 vuotta vanhasta pyörästä. Noihin kilometreihin vaikea uskoa mutta tuossa tapauksessa pitäisi originaalit ketjut ja rataspakka olla, joten ketjun venyminen voisi olla 0.5% luokkaa. Ostin tuon pyörän kiinteine alumiinilokareineen ~870€ uutena ja myin sen viime vuoden alkusyksystä samana keväänä ostetuilla Panaracerin 28c Race Evo renkailla (tarkkaa mallia en muista). Fillaritorissa noi oli reilu 400€ niin myin tutulle 380€ sisältäen uudet ketjut ja rataspakan, jotka olin varastoon ostanut ja muutenkin säännöllisesti huollettuna, ketjutkin jo kerran vaihdettuna. Talvella en edes pyörällä ajanut mutta jossain >3500km luokassa arvatenkin ajokilometrit. Toki tämä oli helpotus mulle, että pääsi yhdestä pyörästä eroon enkä sinänsä viitsinyt kovia pyydellä tutulta.