PDA

Näytä tavallinen näkymä : Stemmi vaihtoon, asennon korjausta vai jotain muuta?

awgJ
27.05.2020, 16.08
Ostin ensimmäisenä "hyvänä" pyöränäni Kona Dew Plussan, koko XL. Olen itse 190 cm pitkä, ja taulukoiden mukaan tuon pitäisi olla minulle järkevä koko. Jalan sisämitta 89 cm.

Ongelmana on liian etäinen ohjaustanko, johon joudun kurottelemaan. Säädin satulan korkeuden ja pituussuuntaisen sijainnin ohjeiden mukaan, ja tanko näyttää olevan noin 3 cm kauempana kuin etupyörän etuakseli. Olen tottunut ajamaan melko pystyssä, ja nytkin pystyisin pakottamaan itseni "oikeaan" kulmaan nojaamalla enemmän eteenpäin, niin että akseli jäisi tangon taakse piiloon. Olenkin lukenut, että ajan myötä ajoasento muuttuu.

Olisiko mielestänne fiksumpaa odottaa ajoasennon muuttumista ennen kuin alan vaihtamaan stemmiä? Vai vaihtaisinko stemmin heti, 2-3 cm lyhyempään vaihtoehtoon? Pyörän stemmi on tällä hetkellä 90 mm.

Pexxi
27.05.2020, 16.38
Itse vaihtaisin ainakin lyhyempään ja jos sitten alkaisi tuntumaan lyhyeltä niin alkuperäinen takaisin. Stemmin saa parilla kympillä niin ei ole suuri kustannus.

awgJ
27.05.2020, 16.47
Kiitos kommentista! Vaihtaisitko suoraan 60-milliseen, joka näyttäisi olevan minulle sopiva? Vai muuttuuko ajettavuus liikaa noin lyhyellä?

Pexxi
27.05.2020, 16.51
Varmaan 70 näin asiaa sen enempää tuntematta, kolme senttiä on kuitenkin jo aika paljon. Ja ohjaustangon leveyskin sitten vaikuttaa...

TERU
27.05.2020, 17.15
Samaa ehdotan, kaksi senttiä on hyvin iso muutos, samoin tuo tangon leveys mietintään. Konan sivujen mukaan ei leveyttä mainittu ja kuvan perusteella vaikea arvioida. Kovin paljon yli 60 cm ei mielellän vaikka iso kuski kyseessä. Tanko lähemmäksi ja vähitellen alemmaksi kunnes sopiva korkeus löytyy, hyvä tasapainoinen rento kolmio yläkertaan tavoite, näin ylävartalo tulee mukaan ajoon, kuten tällaisella pyörällä pitäisikin tulla kun tehokkaammin liikutaan.
Mukavuus ajoon löytyy kun kilometrejä alkaa kertyä.

nure
27.05.2020, 18.33
Tulee ihan sekin mieleen että oikea koko olisi ollut L... Jos ei ole erityisen lyhyet kädet niin taas tuijotettu liikaa noihin suosituksiin ja satulaputken korkeuteen. Vanhan liiton miehenä ajattelen asian niin kun tuollaisen sloupatun rungon korkeus ilmoitetaan niin se pitäisi olla vaakasuora linja c-c jolloin L:n korkeus aivan muuta kuin tuo 520mm ja vaakaputki lyhenisi noin 50mm jolloin tuolla stemmillä oltaisiin linjassa ja hieman jopa marginaaliakin... IMO...

awgJ
27.05.2020, 20.45
Tulee ihan sekin mieleen että oikea koko olisi ollut L... Jos ei ole erityisen lyhyet kädet niin taas tuijotettu liikaa noihin suosituksiin ja satulaputken korkeuteen. Vanhan liiton miehenä ajattelen asian niin kun tuollaisen sloupatun rungon korkeus ilmoitetaan niin se pitäisi olla vaakasuora linja c-c jolloin L:n korkeus aivan muuta kuin tuo 520mm ja vaakaputki lyhenisi noin 50mm jolloin tuolla stemmillä oltaisiin linjassa ja hieman jopa marginaaliakin... IMO...

Tuota rungon kokoa mietin itsekin, mutta ei aloittelijana käy järkeen että runko voisi olla liian iso jos kerran Konan taulukon mukaan XL:ää suositellaan jo 180 cm:stä ylöspäin. Tarkoitus oli käydä testaamassa pyörää ennen ostopäätöstä, mutta liikkeessä oli niin kova menekki ettei kokeilukappaleita löytynyt.

nure
27.05.2020, 21.45
^Siis usein kannattaa unohtaa nuo suositukset varsinkin kun samaa kokoa suositellaan yli kymmenkin sentin toleranssilla... Tuo noin lyhyen stemmin tarve tuon tyyppisessä pyörässä vaan tuntuu oudolta... Tuo oli ainoastaan oma näkemykseni, itse viimeistä runkoa tein erillaisia "virtuaalisia" mittauksia ja hahmotelmia olemassa olevien runkojen perusteella. Se ei ole helppoa vaikka itsellä sentää kokemusta ja kymmeniä pyöriä omistanut.
Jos kuitenkin tuolla mennään niin jos satulatolppa on offsetillä niin suoralla saa satulaa hieman vietyä eteen ja tosiaan stemmin voi lyhentää vaikkakin ohjauksen ominaisuudet muuttuu hieman.

Pexxi
27.05.2020, 22.22
Satula on laitettu oikealle paikalle eli unohda nuren viimeisin neuvo. Tottumiskysymys voi hyvinkin olla eli kokeile sitä lyhyempää ohjainkannatinta. Aja sillä alkuun pari viikkoa ja jos tuntuu hyvältä niin annan mennä. Jos lyhyeltä niin tiedät kyllä.

nure
27.05.2020, 23.16
Pexxi, jos ollaan marginaalissa vääränkokoisen rungon kanssa niin pieni virhe ei haittaa, kyseleehän joku juuri eteenpäin taittuvaa satulatolppa joillakin perusteilla. Ei lyhyempi stemmi välttämättä runkoa pienennä...

El-Carpaso
28.05.2020, 16.09
Jos kyseessä on 650b rengaskoolla varustettu Kona Dew Plus, niin meikäläisellä on samalla rungolla toteutettu Dr. Dew koossa XL. Olen 195cm pitkä.

Vakio-osilla ko. pyörä on todella pitkä. Vaakaputki on poikkeuksellisen pitkä verrattuna muihin muuttujiin, mutta toisaalta pyörän kulmat ovat myös varsin löysiä, joten lyhkäisemmän stemmin laittaminen ei ole ongelma. Veikkaan, että pyörään on jostain kumman syystä speksattu liian pitkät stemmit, koska esim. vaimon Kona Coco pyörässä stemmi on vissiin vakiona 70mm.

Tehdäkseni pyörästä sopivan minulle, jouduin vaihtamaan siihen 70mm pitkän stemmin ja laitoin mukavamman tangon (FSA Metropolis viiksitanko). Noilla muokkauksilla pyörä on käytännössä täydellinen kaupunkipyörä ja ajoasennon sopivuuden perusteella aloin harkita tuollaista viiksitankoa myös retkipyörään. Mutta toisaalta viiksitanko ei oikein toimi vastatuulessa eli droppitangolla jatketaan. Ainoa lyhyen stemmin tuoma haitta on, ettei kesken nopean mutkan voi katsella maisemia, koska pyörä ohjaa sinne mihin katsoo. Kaupunkiajossa ja tavanomaisessa ympärilleen pälyilyssä en ole huomannut lyhkäisen stemmin aiheuttavan ongelmia.

Satulan asennon vaatimuksen riippuvat todennäköisesti aika paljon satulasta. Käytän kaikissa pyörissäni Selle SMP -satuloita, ja niiden kanssa liikkumavaraa on pituussuunnassa vähän enemmän kuin tavanomaisemmissa. Mutta koitan silti 72 asteen satulaputken kulmalla käyttämään 15mm setback tolppaa ja asennan satulan kiskojen keskelle. Maastopyörässä satulaputken kulma on 73 astetta, tolpassa setback on 15mm, satula keskellä kiskoja ja se on kyllä selkeästi liian edessä. Mutta lähtökohtaisesti en lähtisi siirtämään oikeaksi havaitusta kohdasta vain ajoasentoa lyhentääkseni. Joillain se toimii ja toisilla taas ei yhtään.

Qilty
01.06.2020, 10.07
Tän satulan "oikean" paikankin voit samalla unohtaa. Ja siirrät sitä vähän eteenpäin, se ei maksa mitään ja luultavasti helpottaa myös polkemista