Näytä tavallinen näkymä : Terästä ympärivuotiseen käyttöön
Tervehdys. Kohtuullisen tuoreena harrastuksena itselle tullut tama pyoraily. Viime vuonna ostin ensimmaisen cyclocrossin kaytettyna ja hieman myohemmin huomasin pitavani maantieajosta siina maarin, etta omistukseen kulkeutui hiilikuituinen maantiepyora Trek Emonda 56 koossa. Pyora tuntuu muutaman tonnin jalkeen itselleni mainiolta - hyvalla kelilla ja maantiella.
Sitten itse aiheeseen. Olen alkanut himoita tuon cyclocrossin paivitysta hieman tuoreempaan malliin. Kayttotarkoituksena olisi toimia ensisijaisesti tyomatkapyorana ja lenkkikaverina kehnoilla keleilla. Ajattelin etta ehkä olisi mukava valilla koluta vaikka hiekkateita, latupohjia ja polkujakin. Toisaalta tuohon olisi mukava saada kiinni vaikka retkitarpeet parin paivan reissuun. Eli pahkinankuoressa: nopea lenkkipyora, joka taipuisi renkaiden vaihdolla myos lumeen, hiekkaan ja hyville poluille.
Omia mieltymyksia:
-Runko terasta, tai laadukas alumiini, mieluummin kestava kuin huippukevyt
-Shimanon maantievoimansiirto 105+
-Ajoasento voi olla lahella tuota Trekkiä mieluummin kuin ihan pysty
-Vannejarrut
-Kiinnityspaikkoja
-Rengastilaa niin, etta saisi talvella nastaa alle. Viime talvi oli mita oli, mutta parjasin 35:lla, joskin leveammasta tuskin on ainakaan haittaa.
Minkalaista pyoraa raati lahtisi suosittelemaan noilla spekseilla, jos budjetti on luokkaa 2k ja tarve ei ole ihan akuutti.
Edit, jotain haikkaa aakkosten kanssa, otin pois. Pahoittelut, jos meni sekavaksi.
Mikä on cyclosi ja mitkä vaatimukset ei siinä täyty?
Ekana tulee mieleen nykyisen pyörän päivitys sopivilla osilla. Kiekot, renkaat jne.
Entä miksi talvipyörään vannejarrut?
Kinesis crosslightin runkoon rakennettu. Hieman iso tuo ehkä on, kun kokoa 60 (itse siis 187cm). Tai jotenkin ajoasennosta en ole saanut ’täydellistä’, vaikka olen sitä säädellyt. Nopeasti tuollakin kyllä matka taittuu, ei vain niin mukavasti kuin tuolla maantiepyörällä. Kiinnikkeitähän tuosta rungosta ei löydy, vaikka juomat toki saa kulkemaan muutenkin. Harkinnassa kyllä on vielä tuonkin päivitys ja vielä lyhyemmän stemmin kokeilu.
Vannejarruihin olen tykästynyt, kun niin yksinkertainen tekniikka, enkä ole keksinyt valittamista tehossakaan. En sitten tiedä onko tuo tykästyminen vain siitä kiinni, että en ole levyjarrullisella ajanut kunnolla, vaan kokeillut silloin tällöin. Ja jättäisihän tuo mahdollisuuden heittää sadekelillä maantiepyörästä renkaat alle ja näin olisi pyörä saatu kivuttomasti lenkkikuntoon.
karjala67
27.05.2020, 00.14
Eikö tuossa rajaudu turhan paljon vaihtoehtoja pois jos pitää olla vannejarrut.
Gravel-pyörästä kuitenkin puhutaan jos pitää saada leveämpää rengasta ja kiinnikkeitä retkikamoille.
Jos luovutaan ajatuksesta pitäytyä vannejarruissa, graveleissa löytyy nykyään tarjontaa valtavasti. Niistä ei pitäisi olla vaikeaa löytää sopivaa mallia. Vannejarrullisia en nyt muista yhtään, vaikka varmasti sellaisiakin löytyy. Osuuko sitten muut speksit kohdilleen juuri niissä muutamissa rungoissa, se on eri asia.
Vannejarrujen teho on ihan riittävä normaaliin ajeluun, mutta nimenomaan talvikelien takia hyväksyisin myös levyt. En pidä niitä yhtään monimutkaisempana kuin vannejarruja. Hydraulisten järjestelmien ilmaus yms. nesteiden kanssa pelaaminen on itselleni vierasta, mutta eipä sellaista ole tarvinnut tehdä. Mutta jos omavaraisuuden pitää olla korjauksissa 100%, tuon opettelu ei liene rakettitiedettä ja vaihtoehtona on käyttää mekaanisia levyjä. Esim. Avid BB7 on saatavilla saksalaisista verkkokaupoista, jos runkoon alkaa pyörää kasata.
Onhan tuo runko tosiaan liian suuri ja tuskin koskaan hyvää saa palikoita vaihtamalla... Tosiaan, harva gravel vannejarruilla joten siirry vaan sovinnolla hakemaan levyversiota. Jos hydrauliset ei iske niin hyvän mekaaniset ovat täysin toimiva paketti ja ehkä yksinkertaisemmat kuin maantiejarrut eikä tehossa häviä sen vertaa että olisi este valinnalle.
Hyvä vaihtoehto on että kun ei kiirettä niin osta hyvä, mieleinen ja sopiva runko ja rakenna mieleisesi, myy Kinesis ja sijoita tuo 2K niin kyllä sillä pyörän saa aikaiseksi...
Surlyn ja Salsan malleista ehkä todennäköisimin löytyy, esimerkiksi jotain täämän tyyppistä:
https://foxcomp.fi/surly-pack-rat-frameset-650b-green
Joskus noissa on lähtökohtana arkipyöräilyn kannalta turhankin paljon järeyttä, joten se puoli asiasta kannattaa erikseen varmistaa.
Vanhoissa vuosimalleissa luultavasti vielä enemmän tarjontaa, googlettelemalla saattaa sellaisen jonkun kaupan nurkasta löytää.
Kyröläinen
27.05.2020, 08.39
Surlyn Cross Check tai jos levyt kelpaa niin Straggler.
Täällähän on hyviä vastauksia, kiitos teille. Tuota Surlyn Cross Checkiä katselin itsekin ja vaikutti oikein hyvältä peliltä alustavasti, hienokin on kuin mikä. Joku tuossa teräksisen pyörän ulkonäössä iskee. Pack ratia en ollut huomannut, hyvältä näyttää sekin. Noille ei taida Tampereelta löytyä myyjää, täytynee käydä Turussa katselemassa ja myyjää haastattelemassa.
Noissa ongelmana toki on, että ilmeisesti myydään vain runkosettinä. Mielenkiintoiselta tuo rakennusprojekti vaikuttaa, mutta pieni epäilys on että kuinkahan mahdan saada speksailtua osia kohdilleen. Ja kuinkahan mahtaa budjetti kestää kun innostuu, vaikka onhan tässä aikaa katsella rauhassa tarjouksia ja vaikka käytettyjä osiakin.
Löytyykö muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Kiinnikkeistä riittää kyllä juomapullot ja paikka tarakalle.
^Laadi budjetti huolellisesti ja jos se ei ylity 50% niin ole tyytyväinen. Joka tapauksessa saat juuri sellaisen pyörän kuin haluat ja iloa riittää vuosiksi.
Tämä asia on hautunut pikkuhiljaa kesän aikana ja alan kääntyä pikkuhiljaa levyjarrujen puoleen vaihtoehtojen lisääntyessä huomattavasti.
Tällä hetkellä eniten kutkuttaa Fairlight Secan, vaikka näkemään ei pääsekään. Sattuisikohan tuosta jollain olemaan jopa kokemuksia? Budjetti hieman ylittyy, mutta josko sitä kun kerran käyttöön tulee... Entä mitenhän tuosta kokoa arvioisi, noiden oma laskuri kun näyttää 58:a ja nykyinen 56 niin sopiva (jossain kohtaa tosin kokeilen hieman pidempää stemmiä).
Eikös tuon vielä saa ilman ylimääräisiä maksuja vuoden loppuun? Toki vaihtoehtoja saa esittää edelleen...
Minulla on tuollainen Secan ollut nyt vajaa kaksi vuotta, enkä ole vielä huonoa tuosta löytänyt. Kilometrejä tuolle kertynyt vajaa 7500 ja jokaisesta olen nauttinut. Tuolla on ajettu työmatkaa, lyhyttä ja pitkää lenkkiä sekä soralla, että asfaltilla, pientä retkeä ja myös HEL CX:n kisoja viime syksynä. Kannattaa verrata mitoitusta nykyiseen pyörään ja valita samankokoinen, jos nykyisen geo on sopiva sinulle.
Kiitos Jukalle kommentista ja samoin muille. Tänään pitkällisen mietinnän jälkeen maksoin pantin ja laitoin tilauksen sisään. Nyt sitten piinaava odotus.
Kollinjoki
03.08.2020, 23.41
Onpas Secan kyllä hieno pyörä ja ilmeisesti melko erinomainenkin jos ja kun road.cc:n parin vuoden takaiseen koeajoon on uskominen. Gravelit ei ole mua oikein puhutelleet tähän mennessä, mutta Secan herätti ajatuksen että tuommoinenkin pyöräily saattaisi kovastikin kiinnostaa.
Joo, hieno on kuvissa ja hyvää palautetta tullut luettua. Josko kohta olisi maantiepyörä, jolla voi rullailla ympäri vuoden ja poiketa toisinaan asfaltiltakin. Jahka itse pääsen testailemaan, niin täytynee kirjoitella omaakin mielipidettä. Ostokokemuksesta pidin, asiakaspalvelusta vastailtiin mukavasti.
Onnea, ihan mielenkiintoinen ja edullinenkin... Toimitusajat kyllä melkoiset...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.