PDA

Näytä tavallinen näkymä : N+1

Pipo
26.05.2020, 11.44
Päteekö N+1 kaava myös sähköfillareissa vai onko niin että esim. sähkötäpäri on viimeinkin se kauan etsitty "one bike solution"..?

Oma vastaus on että pätee ja ei päde. Varalla tulisi kuitenkin olla vähintään yksi vastaava fillari sähköillä ettei ajot lopu remontin ajaksi.

MRe
26.05.2020, 11.56
Jaa, no ennen sähkistä mun N oli 2, nyt 7. Mukaanlukien se sähkis. Siinä mielessä se n=1 sähkiksen osalta toimii, että on vain yksi sähkis. Esimerkiksi jotain maantielenkkiä ei ole mitään järkeä (IMHO) ajaa sähkötäpärillä. Ja mieluusti välillä menee metsäänkin ihan luomulla. Se on niin erilaista se ajaminen.

eakin
26.05.2020, 14.30
Itsestä alkaa tuntua että yksi sähköpyörä + yksi gravel/cyclo vois riittää. Ei ole tuon sähkön jälkeen metsään ollut kovaa hinkua luomulla päästä, mutta lenkkipolkuja/soraa/asfalttia ajelee kyllä mielummin cyclolla ja sillä hoituu myös työmatkat. Pitää katsoa päätyykö luomuläski vielä myyntiin, pitänee talveen ainakin odotella. Talvella läski myös mukava työmatkapyörä.

simtee
26.05.2020, 15.42
Sähkötäpäri on mullakin yksi pyörä muiden joukossa. Se oli hyvä tuossa kurakaudella (eli talvella), kun maantiepyörällä ei voinut ajaa ja luomutäpäri kulki nahkeasti savessa/lumessa. Nyt se on aika lailla seissyt tallissa, kaikki ajot on tullut ajettua maantiepyörällä ja luomutäpärillä. Yllättävää oli myös se, että reisistä olivat tehot talven jäljiltä aika lailla hukassa, vaikka sähköllä pientä avustusta käyttäen oli ajettu paljon. Ilmeisesti ne tehotreenit sähköllä jäävät väliin, vaikka syke on ollutkin koholla. Mielessä on käynyt jopa sähkärin myynti tarpeettomana, mutta eiköhän mieli muutu taas syksyn tullessa.

nure
26.05.2020, 17.08
^Siinä puhutaan asiaa. Kun katsellut pari vuotta varsinkin noita sähköisiä työmatkapyöräilijöitä niin ei siinä kummemmin kampi heilu. Kyllä ihminen luonteeltaan aina yrittää päästä helpolla ja siihen sitten vaan tottuu ja rapistuu... IMO...
Jäykkäperä ja maantie luomuna, terästä kumpainenkin, niillä seuraavaan tasakymmeneen pyritään ja pysytään kunnossa...

Kollinjoki
26.05.2020, 17.33
Sähköpyörä on oma juttunsa omine vahvuuksineen ja omine heikkouksineen, mutta ei se minullakaan ainoksi pyöräksi riittäisi. Minulle sähköavusteinen maastopyörä on ollut syy siihen, että olen viitsinyt ajella talvisin suurimman osan työmatkoista pyörällä. Se on poistanut kaikki kynnykset, joita työmatkapyöräilyssä itselläni on aiemmin ollut talviaikana. Lisäksi se on ollut syy siihen, että on kiinnostanut myös alkaa ajella maastossa. Mutta enemmän sähköisesti maastossa ajaminen on minulle luonnossa liikkumista ja luonnosta nauttimista kuin kuntoliikuntaa. Se näkyy kalorinkulutuksessakin: tasaista maantietäkin tavallisella kevyellä maantiepyörällä ajellessa palaa kaloreita tuntia ja myös kilometriä kohden ihan eri tavalla. Ja tosiaan en itsekään maantielenkkejä ja sorateitä ym. välittäisi ajella sähköavusteisesti, mutta enpä usko että maastopyöräilykään olisi kovin paljoa kiinnostanut jos ei olisi tullut innostuttua kokeilemaan sähköpyörää. Tietysti itse kullakin on omat tavoitteensa, tarpeensa ja toiveensa pyöräilyssä ja pyörät sen mukaan. Talvikaudet olen pysynyt kunnossa aktiivisilla spinning-treeneillä. Se on kivaa ja hikistä puuhaa.

marmar
26.05.2020, 18.23
Päteekö N+1 kaava myös sähköfillareissa vai onko niin että esim. sähkötäpäri on viimeinkin se kauan etsitty "one bike solution"..?

Oma vastaus on että pätee ja ei päde. Varalla tulisi kuitenkin olla vähintään yksi vastaava fillari sähköillä ettei ajot lopu remontin ajaksi.

Omalla kohdalla vastaus on selvä ei. Maastoajoon kaipaan minimissään kahta pyörää. Täysjäykkä läski ja sähkötäpäri.

Nuo on joka suhteessa niin erilaisia, että ei mitenkään korvaa toisiaan. Vaihtelu virkistää ja luonteen puolesta sopii juuri noinpäin, eli täysjäykkä pienemmille nopeuksille ja täysjoustoa ja kapeampaa kumia (29+) suuremmille nopeuksille (maastoon).

Sähkötäpärillä voisi kyllä ajella kaikki ajot, siinä missä monella muullakin pyörällä, mutta aika tylsäksihän sitä elämä menisi.

Brocol
26.05.2020, 18.32
Sähkötäpärin lisäksi löytyy vanha luomuhybridi, jolle on toisinaan käyttöä kaupunkipyöränä. Ja työmatkoilla, jos haluaa polkea lujempaa. Gravelia ja luomumaasturia tekisi mieli kokeilla, mutta säilytystilojen rajallisuus hankinnan esteenä. Saa nähdä jos avokki innostuu hankkimaan fatbiken luomuna tai sähkönä, niin sitä lainaamalla tulisi vähän vaihtelua.

oppes
26.05.2020, 19.22
N+1 pätee käytännössä kaikkiin harrastevälineisiin. Niin sähköfillariin kuin kaikkiin muihinkin... :D

eakin
27.05.2020, 00.27
Vaihteeksi nure yrittää yhden ketjun kääntää väännöksi sähköpyörät vs. luomut...

nure
27.05.2020, 07.39
^Itseasiassa jos luet joskus jotain niin itseä edeltänyt kommentoija sen alkoi... Totesin vain mitä nähnyt... Ihan turhaa mä sitä käännän, ei kaikkea vain voi arvostaa, jokaisen oma asia ja olenhan todennut että kun tarpeeksi vanhaksi elän niin itsekin jossain vaiheessa siirryn sähköpyöräsukupolveen...

MRe
27.05.2020, 10.35
^Siinä puhutaan asiaa. Kun katsellut pari vuotta varsinkin noita sähköisiä työmatkapyöräilijöitä niin ei siinä kummemmin kampi heilu. Kyllä ihminen luonteeltaan aina yrittää päästä helpolla ja siihen sitten vaan tottuu ja rapistuu... IMO...
Toisaalta jos aina yrittää päästä helpolla, niin tuskin edes tällä foorumilla roikkuu.

Simtee:n osalta jos vaihtoehto sähkikselle talvella olisi ollut oma auto tai julkinen liikenne, niin tuskin sekään olisi kuntoa nostanut. Voisi kuvitella, että työmatkapyöräily menee minimissään PK-alueella, jos ei ole peukkukaasullista laitetta.

Itse olen sähkärillä vetänyt kovempia lenkkejä kuin luomulla. Mulla ei se pyörä niinkään määritä lenkin kovuutta, vaan enemmän se mitä ja missä ollaan ajamassa. Esimerkiksi viikko sitten Poronpolku sähkiksellä. Jos olisin ajanut sen luomulla, niin kokonaisrasitus olisi ollut ehkä jopa pienempi, koska ne alkupään nousut olisi joutunut tunkkaamaan.

Eli tämmöistä jälkeä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200527/e9cef8eb95e10b021eab0b27cc40e211.jpg

eakin
27.05.2020, 12.02
^Itseasiassa jos luet joskus jotain niin itseä edeltänyt kommentoija sen alkoi... Totesin vain mitä nähnyt... Ihan turhaa mä sitä käännän, ei kaikkea vain voi arvostaa, jokaisen oma asia ja olenhan todennut että kun tarpeeksi vanhaksi elän niin itsekin jossain vaiheessa siirryn sähköpyöräsukupolveen...
Edellinen viesti oli ihan asiallinen ja kommenttoijan oma kokemus sähköpyörästä. Sinä et ole sähkäriä varmaan edes kokeillut, mutta sinä tulet joka ketjun paskomaan ja haukkumaan sähköpyöräilijät rapakuntoisiksi ja laiskoiksi. Itse juoksen cooperissa yli 3000m, enkä kyllä näe että luomulla pitäisi ajaa vain sen takia että kunto siihen riittäisi. Sinun kannattaa unohtaa sähköpyörät, siirryt sitten suoraan teräsrunkoinen luomurollaattoriin kun aika on.

simtee
27.05.2020, 12.05
Kyllä sähköpyöräily itselläkin sykettä nostaa reilustikin, mutta ainakin itselläni rasitus on enemmän kokonaisvaltaista ja käy vähemmän reisille. Avustusnappi tahtoo löytyä siinä vaiheessa kun reisissä alkaa polttaa, siksi varsinainen pyöräilyn tehotreeni jää itselläni luomua heikommaksi, vaikka syke onkin koholla. Tuon huomaa sitten keväällä luomupyörän ja tehomittarin kanssa. Matalalla avustuksella sähköpyörä taas on mielestäni ikävämpi ajettava vs. luomu. Rasitustaso on ehkä sama kuin luomulla, mutta ainakin Shimano E8000 ääntää ja vaikuttaa ajotuntumaan sen verran, että ajokokemus on luomulla mukavampi. Pyöräilyn PK-treenaamiseen sähkäri on hyvä peli, samoin ajotekniikka kehittyy mukavasti kun kovia vauhteja tulee enemmän.

Poronpolku on sähköllä mahtava paikka, mäet ovat tosiaan välillä luomulla turhan hapottavia :)

MRe
27.05.2020, 14.26
^Joo, onhan tuossa perää että se viimeinen puristus otetaan sieltä pyörän akusta. Toisaalta viime kerralla kun olin Sipoonkorvessa, niin sillä Knutersintien Kuusijärven välisellä Via Dolorosalla mulla kramppasi reisi ekaa kertaa ikinä vaikka olin sähkärillä liikkeellä.

Mut joo, alkuperäiseen aiheeseen vielä, niin kyllä mulla sähkäristä huolimatta n+1 on kasvanut lähinnä luomupuolella, vaikka on aika lähellä toisiaan olevia fillareita, kuten sähkö- ja luomutäpäri. Ja sitten vielä luomuläskitäpäri. Periaatteessa kai nuo kolme voisi korvata jollain Maxx Huradaxx:illa, eikä rahaakaan varmasti olisi kulunut sen enempää. Mutta kyllä mulla tulee joka fillariin kilometrejä.

Metsämuija
27.05.2020, 15.23
Mä päädyin tilaamaan luomuläskin tässä, kun sähköllä on kuitenkin haaste mennä pitkälle reissulle urbaanin maailman toiselle puolelle. Vaikka se sähköpullero on parasta tässä maailmassa.

Kyllä se on N+1, koska tämä ei vielä ratkaise sitä, että kivikkojuurakossa ehkä kuitenkin täpäri olisi se juttu. Ja tarvitaanhan vielä kauppakonkeli (en tiedä vielä pääseekö luomuläski tähän rooliin)

nure
27.05.2020, 15.53
Voi Eakin, oletpas herkkä... Kyllä olen useita sähköisiä testannut/ajanut ja oikeastaan tuollaisella cooperilla leuhkiminen ei kerro hevonpaskaakaan pyöräilylahjoistasi, päinvastoin hieman lapsellisesta pätemisestä. Olen ollut tuollaisen SM-tasoisen jouksijan kanssa joskus lenkillä ja ei siitä oikein pyöräilijää tullut. Itse tainnut viimeksi juosta 90-luvulla ja ei siinä tosiaan leuhkimista mutta pyörällä pärjännyt ihan hyvin...
Lisäksi "alan" ihmisenä rollaattori valmistuu hiilikuidusta ja kiekoiksi tunnetun Italialaisen merkin kuitukiekot ettei setä vaan rasitu... Mutta se tullee vasta sitten seuraavalla vuosikymmenellä, toivottavasti...

eakin
27.05.2020, 18.38
Joo kyllä nure on päässyt provoillaan pahasti ihon alle. Eikö joka topicissa sähköpyöräilijöiden haukkuminen laiskoiksi läskeiksi ole lapsellista? Sähköpyörillä kuitenkin vapaa-aikana ajelee ihan SM-tason pyöräilijöitäkin, mutta ei työmatkasähköpyöräilyssäkään mitään väärää ole. Mutta selvästi saat jonkin sortin tyydytystä tuosta sähköpyöräkeskustelujen pilaamisesta, joten ei se varmaan tule loppumaan ellei täällä joku moderaattori herää haudastaan...

Jami2003
27.05.2020, 18.42
Ajan palauttavia + työmatkaa sähköllä kesällä ja talvella maastoa + pk:tta. Tässä kuussa tullut tonni maantietä maantiepyörällä. Voin lähteä kokeilemaan nuren kanssa milloin tahansa kymppitempon tai vaihtoehtoisesti 400 km vuorokausiajon. Nure saa valita [emoji12] (en sano että voitan mutta hyvän vastuksen lupaan antaa)

Ei se millä ajaa vaan miten ajaa. Sähkö erittäin hyvä treeniapuväline. Kuten talvella myös traineri.

nure
27.05.2020, 20.35
Jami, en välttämättä pitkälle mutta esim. 200km lenkki jos ajat tuollaisella perussähkiksellä 25km rajoituksella voisi olla mielenkiintoinen�� mutta passaan sovinnolla tuon urheilutaustan puutteen ja surkean cooperin testin tuloksen vuoksi... Toisaaltaan tuo on hieman tuollaista perussuomalaista, aivan kuin kädenvääntökin joten ei vanha jaksa...

Ja yhä korostan että ehkä aikanaan siirryn itsekin sähköön mutta se saa vielä (onneksi/toivottavasti) odottaa...

Eakin, jos tälläissä keskustelupalstoilla saa traumoja niin kannattaa pysyä poissa. Kaiketi Suomessa sentään vielä sananvapaus ja tuskin olet mikään määrittämään kuka mistäkin mielipiteitään lausuu. Laiskoiksi olen saattanut haukkua mutten kaiketi läskeiksi joten rauhoitu, voin tuoda nenäliinoja...

Ps. SM tason urheilijoita ajaa harrikoilla ja öky citymaastureillakin��

Jami2003
27.05.2020, 22.16
Ei saakeli, sähkiksellä en lupaa ajaa edes 100 km maantiellä. On se liian raskasta. Maantiepyörä alla pitää olla.

harald
27.05.2020, 22.27
Joo ei, sitten kun minusta tulee vanha ja en jaksa enää pyöräillä sähkömaasturilla metsässä niin hankin akustisen maantiepyörän ja alan pyöräilemaan maantieajoa. On se niin helppoa, vähän vatkaa jalkoja eikä vaadi edes kummosta voimaa tai kuntoa.

eakin
27.05.2020, 23.02
Ketjun otsikko on varmaan sopiva, sillä tämähän on nyt N+1 ketju jossa vängätään nuren kanssa.

Varmaan tämä jatkuva ketjujen pilaus on sallittua kun kyseessä Fillarifoorumi ja Sähköavusteiset pyörät on vain alaotsikkona? Joo onhan Suomessa sananvapaus, mutta vaikea kuvitella että esim. BMW:n foorumilla saisi joka ketjussa avautua miten paljon taloudellisempaa ja paremman vastineen rahoille saisi ostamalla Toyotan. Varsinkin jos samalla haukkuisi vielä bemarikuskit.

nure
27.05.2020, 23.24
Jami, siis samoilla linjoilla...

Harald, kannattaa kokeilla nuorempanakin niin pääsee helpolla kuntoon�� tänään just ajoin sekä maasto- että maantiepyörällä ja oikeassa olet, maastopyörällä joutui oikein polkemaan!

Eakin, eipä kiinnosta bemari taI riisikuppi muuta vänkäämiseen tarvitaan yleensä vähintään kaksi ja sä hoidat sen typerineen vertauksineen, ihme kun et tähänkin jonkun SM tason urheilijan sotkenut.

MRe
28.05.2020, 09.47
Joo ei, sitten kun minusta tulee vanha ja en jaksa enää pyöräillä sähkömaasturilla metsässä niin hankin akustisen maantiepyörän ja alan pyöräilemaan maantieajoa. On se niin helppoa, vähän vatkaa jalkoja eikä vaadi edes kummosta voimaa tai kuntoa.
Mulla on sama juttu. Sitten kun ei enää tasapaino toimi metsässä, on aika siirtyä ajamaan suoria kestopäällysteteitä. Siihen asti vedetään täysillä ja nautitaan.

MRe
28.05.2020, 09.49
. BMW:n foorumilla saisi joka ketjussa avautua miten paljon taloudellisempaa ja paremman vastineen rahoille saisi ostamalla Toyotan. Varsinkin jos samalla haukkuisi vielä bemarikuskit.
Bemmifoorumilla kyllä haukutaan BMW-kuskit ihan omasta takaa. Mutta tosiaan ei siellä (silloin kun siellä roikuin) kukaan jokaista ketjua pommita toijotan korkeilla asiakastyytyväisyysluvuilla ja kehu kuinka toijotalla sitä kokee olevansa ajamisen kärjessä. Ja kyllä minäkin sitten bemmin, kun ei enää kulje tai seiso.

MRe
28.05.2020, 09.54
Ja yhä korostan että ehkä aikanaan siirryn itsekin sähköön mutta se saa vielä (onneksi/toivottavasti) odottaa...

Jos (ja kun) sun ainoa viesti joka ikisessä sähkisketjussa on tämä, niin miksi ihmeessä kuvittelet että meitä ketään kiinnostaa se, milloin aiot minkäkinlaisen pyörän hankkia? Varsinaisesti et kai ole mikään aihealueen auktoriteetti, jonka valinnat kiinnostaisivat yhtään ketään. Voit perustaa tänne ihan vaikka oman ketjun, jossa kerrot once and for all että nure ei nyt hanki sähköpyörää. Vielä. Porukalla sitten pyydetään yp:ltä, että kiinnittävät sen tämän osion alkuun. Niin ei tarvitse sitten joka ketjuun tunkea tätä rikkinäistä gramofonia.

nure
28.05.2020, 10.44
MRe, lähinnä tarkoitan että en sulje moista vaihoehtoa pois olosuhteiden pakosta. Auttoriteettius ei tosiaan kiinnosta, ennemmin pidän itseäni omien teiden kulkijana jolla ei sen kummemmin missiota...

lego
28.05.2020, 11.19
Jos (ja kun) sun ainoa viesti joka ikisessä sähkisketjussa on tämä, niin miksi ihmeessä kuvittelet että meitä ketään kiinnostaa se, milloin aiot minkäkinlaisen pyörän hankkia? Varsinaisesti et kai ole mikään aihealueen auktoriteetti, jonka valinnat kiinnostaisivat yhtään ketään. Voit perustaa tänne ihan vaikka oman ketjun, jossa kerrot once and for all että nure ei nyt hanki sähköpyörää. Vielä. Porukalla sitten pyydetään yp:ltä, että kiinnittävät sen tämän osion alkuun. Niin ei tarvitse sitten joka ketjuun tunkea tätä rikkinäistä gramofonia.

Modet hei, Nure banniin sähköpuolelta, ei ole tuonut mitään lisäarvoa/tietoa yhteenkään säkeeseen, samat jorinat koka säkeessä

Kollinjoki
28.05.2020, 12.20
Ei saakeli, sähkiksellä en lupaa ajaa edes 100 km maantiellä. On se liian raskasta. Maantiepyörä alla pitää olla.

Kyllä 14 - 15 kg sähkiksellä ajaisi pitkänkin lenkin jos vaan kunto muuten riittää, esim. Endurace:on.
edit. Saattaa joku tuotakin kevyempi vaihtoehto olla.

24 kg sähkömaastopyörällä tai citypyörällä ei kyllä mielellään noin pitkiä matkoja ajaisi, mutta harva varmaan tuon tyylin pyörillä lähtee pitkälle ressulle ilman sähköavustustakaan.

nure
28.05.2020, 14.18
Lego, perussuomalaista politiikkaa, jos olet eri mieltä niin banniin vaan ja rajat kiinni!

Kolli, kyllähän nuo keveimmät "maantiesähköt" pyörii likellä jo kymmentä kiloa niin sellaisella ajaa vaikka virta loppusikin puolessa välissä...

MRe
28.05.2020, 14.37
Lego, perussuomalaista politiikkaa, jos olet eri mieltä niin banniin vaan ja rajat kiinni!
Ei kysymys ole siitä että oltaisiin eri mieltä. Kysymys on siitä, että käytännössä jokaiseen sähkisketjuun sinä pistäydyt kertomassa, että kyllä sinäkin sähköpyörällä sitten kun ikää karttuu. Miten ihmeessä tällainen toistuva spämmäys tuo yhtään mitään lisäarvoa meneillään olevaan keskusteluun?

Kukaan muu ei (enää) jaksa täällä spämmäillä. Eikä kukaan käy missään muussa ketjussa (gravel, maantie, maasto, ym) ketjussa kertoilemassa, että kyllä minäkin sitä ja tätä sitten kun ei jalka nouse eikä pää toimi. Jostain syystä kuitenkin nämä sähkisketjut vetää nollakommenttia kuin paska kärpäsiä.