Näytä tavallinen näkymä : Canyon AL mutta mikä?
jasurakk
25.05.2020, 16.24
Tarttis saada uutta mutta järkevän hintaista maastofillaria alle, ja Canyonin AL kiinnostaisi kovasti. On vissiin ihan soiva peli hintaluokassaan, ja yhden kaverin 6.0:aa pääsin testaamaankin ja tuntui ihan vallan mainiolta :=)
Mutta, noitakinhan on varsin montaa eri hintaista mallia, ja mietin vaan että mikähän tässä mahtaisi olla ns. sweet spot hinnan ja laadun suhteen, eli mitä tuolla parin sadan euron lisäsijoituksella per mallin nousu oikeasti saa? Minä kun en näistä vehkeistä juuri mitään ymmärrä.
Omat ajeluni ovat suht kevyttä fiilistelyä metsäteillä ja poluilla eikä mitään hardcore menoa kivikkoisessa alamäessä lentäen, eli periaatteessa luulen että tuo halvinkin 4.0 malli kestäisi mun ajelut ihan mainiosti. Tuossa 6.0:ssa tosin saisi sitten 10v Deoren sijaan 12v XT:n, mikä olisi varmasti ihan hyvä juttu kaikessa käytössä. 7.0:ssa taasen kamat vaihtuu Shimanosta SRAMiin ja keula Suntourista RockShoxiin, en tiedä kannattaako tuosta paria satasta maksaa?? Ja 8.0:ssa taas hypätään Shimano XT:hen ja keula päivittyy FOXiin. Tässä vielä tiivistelmä olellisimmista eroista:
AL 4.0
AL 6.0
AL SL 7.0
AL SL 8.0
Hinta
799 €
999 €
1 199 €
1 399 €
Paino
14,0
13,4
13,5
13,0
Vaihtaja
Deore M6000
Deore XT M8100
SRAM GX Eagle
Deore XT M8100
Vaihdevipu
Shimano Deore M6000 10s
Shimano SLX M7100 12s
SRAM NX Eagle Trigger 12s
Shimano SLX M7100 12s
Jarrut
Shimano MT200
Shimano MT400
Shimano MT400
Shimano MT400
Keula
SR Suntour XCR
SR Suntour XCR
RockShox Judy Silver
FOX 34 Rhythm
Kiekot
Iridium / Shimano TX505
WH PC IRIDIUM/MT400
Alexrims MD25
Alexrims MD25
Jos nyt oletetaan että käyttö- & ajo-ominaisuuksiensa osalta tuo halvinkin mulle piisaisi ihan varmasti, niin onko tuossa jotain muita hyviä syitä panostaa noihin parempiin malleihin, esim. kestävyyden, huollettavuuden tms. osalta? Myönnän suoraan että olen suht laiska pyöriä(kään) hinkkaamaan, eli vähän ekstraa olen kyllä valmis maksamaan siitä että pyörä on kestävä ja helppohuoltoinen myös pidemmän päälle.
Ajatuksia?
F. Kotlerburg
25.05.2020, 16.26
En tiedä mutta nure tulee kohta haukkumaan nuo Suntourit paskaksi.
jasurakk
25.05.2020, 16.34
Ei sekään haittaa, kunhan vaan samalla perustelee haukkunsa :)
Onko kyse Canyon Grand Canyonista vai mistä, AL meinaa alumiinista canyonia...
Kotler, täältä tullaan! Tietenkin jos ei pyöristä mitään tiedä niin siitä vaan pomppukeppiä keulalle... Helppohan se on oikeaan keulaan vaihtaa sitten ensi vuonna.
Viime kuussa juuri tuollainen reilu vuoden ajettu ensiasennus XCR meni metallinkeräykseen, oli melko kolinaa talven jälkeen Joten siitä vaan kestävän kehityksen puolesta...
Yksikään noista ei ole sen helppohoitoisempi kuin toinenkaan joten ehdottomasti tuo 4.0 riittää aivan hyvin kysyjälle, ei tule sitten turhan kalliiksi...
jasurakk
25.05.2020, 21.19
Onko kyse Canyon Grand Canyonista vai mistä, AL meinaa alumiinista canyonia...
Aaaa juu on, hyvä tarkennus! Eli tästä ylöspäin: https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html
jasurakk
25.05.2020, 21.22
Kotler, täältä tullaan! Tietenkin jos ei pyöristä mitään tiedä niin siitä vaan pomppukeppiä keulalle... Helppohan se on oikeaan keulaan vaihtaa sitten ensi vuonna.
Viime kuussa juuri tuollainen reilu vuoden ajettu ensiasennus XCR meni metallinkeräykseen, oli melko kolinaa talven jälkeen Joten siitä vaan kestävän kehityksen puolesta...
Yksikään noista ei ole sen helppohoitoisempi kuin toinenkaan joten ehdottomasti tuo 4.0 riittää aivan hyvin kysyjälle, ei tule sitten turhan kalliiksi...
Ok, jos siis tuo XCR ei meinaa kestää vuotta pidempään, niin onkos sitten esim. tommonen RockShox sen kestävämpi pidemmän päälle ihan peruskäytössä?
jasurakk
25.05.2020, 21.33
Ai niin ja noista SRAMin vaihteista en ole koskaan kuullutkaan; onkos ne nyt sen kummemmat kuin nuo ainaiset Shimanot? Parempi/huonompi/ihansama?
Itse olen kanssa pohtinut 7.0 SL hankkimista mutta toimitusarvio liukuu ikävästi heinäkuun puolelle. :D Tämä kaivelee tällä hetkellä...Menee koko kesäkuu ilman pyöräilyä jos tähän päädyn enkä osta kivijalkakaupasta.
jasurakk
25.05.2020, 21.54
Itse olen kanssa pohtinut 7.0 SL hankkimista mutta toimitusarvio liukuu ikävästi heinäkuun puolelle. :D Tämä kaivelee tällä hetkellä...Menee koko kesäkuu ilman pyöräilyä jos tähän päädyn enkä osta kivijalkakaupasta.
Miksipäs sinä päädyit juuri tuohon 7.0:aan? Mikä vika halvemmissa? ;=)
8.0:ssa on jo hyvä keula! Miksi ostaa huonomman jos rahat riittää parempaankin? SRAM:n ja Shimanon todellinen ero vain käyttäjien mieltymys, ei sen kummempaa.
Ei noihin Canyoneihin kannata enää lukittautua kun hinnat nousseet ja taso laskenut noin karkeasti sanottuna.
Vaikka Rosen pyöriä ennemmin:
https://www.rosebikes.fi/rose-count-solo-1-bike-now-2685012?product_shape=Matt+Petrol%2FNeon+Orange&article_size=M-29
F. Kotlerburg
25.05.2020, 23.46
Rosen sivut on kyllä kamalaa shaipaa. Valitse koko nähdäksesi geon, mutta koon valinta ei toimi.
Rosen sivut on kyllä kamalaa shaipaa. Valitse koko nähdäksesi geon, mutta koon valinta ei toimi.
Ihan hyvin tuntuu toimivan. Sulla selaimessa ongelmia?
Jos ei ole kokoa niin ei kai toimi. Kotleri nyt on aina niin positiivinen, kaikki on p...aa.
F. Kotlerburg
26.05.2020, 00.02
Kyllä tuosta Count Solosta pitäisi kokoja olla. Sen kohdalla ei toiminut. Psycho Pathin kohdalla taas toimii, mutta siitä ei taas ole kuin yksi koko.
ei tosiaan kaannata canyoniin syytää rahoja jos tarjonta on tuo. hyvä minimivaatimus maastopyörälle on ilmakeula jonka pystyy säätämään kuskin mukaan. tuo rose näyttää hyvälle ja tässä pari lisää
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-7/p/28062/?colorCode=grey
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/roscoe/roscoe-7/p/28499/
https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-whistler-3-8-29-red/
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-786917
https://www.startfitness.co.uk/cycle/bikes/hardtail-mtb/cube-attention-sl-mens-hardtail-mountain-bike-2020-black-303150.html
e: roscoen hinta kannattaa maksaa jos arvostaa hissitolppaa joka on maastossa aika kova sana ja pikkusen rennompi geometria kuin perus xc pyörissä.
^Roscoe on muista poiketen plussa pyörä ja tuskin kysyjä muutenkaan hintaan taipuu. Tosiaaltaan hyvä puoli siinä on että jos ei ole kiinnostunut pyörän huoltamisesta niin siitä puuttuu etuvaihtaja ja voimansiirto halpaa ja simppeliä...
jasurakk
26.05.2020, 10.51
^Roscoe on muista poiketen plussa pyörä ja tuskin kysyjä muutenkaan hintaan taipuu. Tosiaaltaan hyvä puoli siinä on että jos ei ole kiinnostunut pyörän huoltamisesta niin siitä puuttuu etuvaihtaja ja voimansiirto halpaa ja simppeliä...
Itse asiassa, nyt kun aiheesta lueskelin, tuollainen plussa voisikin olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Mulla kun ei yleensä ole kiire minnekään, joten tuollainen hyvin kantava ja vähän pehmeämpi & mukavampi rengas voisikin olla ihan hyvä juttu metsässä möyrimiseen. Ja tuohan taitaisi jopa olla pari sataa edullisempi kuin vastaavantasoisella tekniikalla varustettu Canyon...
Tuossakin on tuo SRAMin vaihteisto ja yllä sanottiin että "SRAM:n ja Shimanon todellinen ero vain käyttäjien mieltymys", niin onkos noissa siis käytön kannalta jotain eroa johon "mieltyä", vai eikö noiden kahden eroa ihan käytännön ajossa huomaa mistään?
Kollinjoki
26.05.2020, 11.35
Tuossakin on tuo SRAMin vaihteisto ja yllä sanottiin että "SRAM:n ja Shimanon todellinen ero vain käyttäjien mieltymys", niin onkos noissa siis käytön kannalta jotain eroa johon "mieltyä", vai eikö noiden kahden eroa ihan käytännön ajossa huomaa mistään?
Olipa kumpi tahansa niin kyllä se toimii. Tuolla perusteella ei kannata tehdä valintaa kumpaankaan suuntaan, vaan ota sellainen fillari joka muuten on sopiva ja mieleinen. Vaihtajan toimintaan et pety.
No mulla on ollut sellainen etuoikeus, että on ollut samanlainen pyörä sekä SRAM:illa että Shimanolla. Ensin SRAM-osilla (Rival/etuvaihtaja Apex) ja sen varastamisen jälkeen käytännössä sama pyörä vakuutusyhtiön suurimmilta osin kustantamana pari vuotta uudempana mallina, jossa Shimano (105). Tykkäsin Shimanosta hieman enemmän, mutta se oli enimmäkseen se fiilisjuttu, Shimano vaihtoi vähän pehmeämmän tuntuisesti. Toki Shimanon etuvaihtaja toimi mielestäni paremmin kuin silloinen SRAM:in vastaava, ja lisäksi SRAM:in Double Tap -vipu aiheutti satunnaisia joskin harvoja huteja vielä pitemmänkin ajan jälkeen. Näistä kummastakaan ei ole luvassa riesaa maastopyörässä ja nämä kokemukset lisäksi siis vuosien takaisista maantieosista. Ja silti SRAM oli mieleinen ja voi olla, että jos olisi pitänyt vaihtaa taas sama pyörä SRAM-versioon niin se olisi saattanut taas eri luonteisena tuntua mukavammalta vaihtelun vuoksi.
Mä hieman jäävi siinä mielessä että kymmenen viimeistä (-yksi) olleet SRAM:n voimansiirrolla pääosin, sekä maasto- että maantiepyöriä. Ei ole ollut pahaa sanottavaa vaikkakaan ajamillani Shimanovetoisistakaan ei sen kummempia...
Noista taulukon pyöristä ostaisin empimättä 8.0:n. Se on noista paras. Kyseessä on pitkäkestoinen investointi koukuttavan lajiin ja myös oman itsensä hyvinvointiin, joten ei tuota valintaa parhaimmasta ole syytä liikaa arpoa. Hinnaneroa on, mutta sen merkitys häviää, kun olet pyörällä pari vuotta ajanut.
Itselläni on samanlaiseen ajoon suunnilleen 8.0 vastaava Grand Canyon, eikä pyörästä ole mitään pahaa sanottavaa - alkuasennusrenkaat ( Mountain King / Continental ) kyllä vaihtuvat rullaavimpiin, kun renkaan vaihto tulee vastaan. En ole mikään vahvajalkainen, joten 30 piikkinen eturatas on itselleni mainio. Hiekkateillä ja asfaltilla yleisimmät vaihteet ovat kaksi pisintä - 32 piikkisellä eturattaalla välitykset muuttuisivat loistavista liian raskaiksi. Vanhoilla metsäautoteillä hitaita vaihteita on riittävästi. Keula ( Fox 34 ) toimii kuten kuuluukin. Geometriasta pystyn tekemään kaikki omat ajeluni ilman pulmia. Kaiken kaikkiaan toimiva pyörä.
Täällä esitellyt muut vaihtoehdot ovat varmasti myös hyviä kuten on myös Canyonkin. Olipa valintasi mikä tahansa, olet investoimassa itseesi ja tulet investoinnin kautta saamaan paljon kivoja kokemuksia - onnittelut hyvästä päätöksestä.
AL 7.0 SL -mallista lähtien näyttäisi rungossa olevan 148mm (boost) läpiakseli 135mm pikalinkkujen sijaan. Jo sillä perusteella 7.0 SL tai parempi. Jäykkyyseron voi olla jäykkäperässä pieni, keulassa suurempi, mutta käytön helppous miellyttää. Ei tarvitse levyjarrujen kanss pelata tarkan asemoinnin kanssa mitä pikalinkuilla joutuu tekemään rengasta kiinnittäessä. Mahdolliset vanhat pikalinkkukiekot eivät tietenkään käy, mutta 110/148 boost kiekot on käytössä nykyään lähes kaikissa 1000e+ pyörissä.
JaskaJopo
27.05.2020, 11.08
Itsekin olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt Grand Canyonia. Se mikä tuossa mietityttää on pyörän oikea koko. Canyonin sivut ehdottavat kokoa M mitoilla 181/85,5 cm. Asiakaspalveluun olin myös yhteydessä ja siellä suosittelivat ehdottomasti kokoa L. Ainakin reachin puolesta koko L varmaan olisi parempi, mutta itseäni tuossa arveluttaa korkea stand-over height (841 mm), joka kylläkin asiakaspalvelun mukaan on mitattu keskeltä putkea. Navan etupuolella se varmaan on muutaman sentin matalampi, mutta onko se silti liian korkea maastoajoa ajatellen?
Itsekin olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt Grand Canyonia. Se mikä tuossa mietityttää on pyörän oikea koko. Canyonin sivut ehdottavat kokoa M mitoilla 181/85,5 cm. Asiakaspalveluun olin myös yhteydessä ja siellä suosittelivat ehdottomasti kokoa L. Ainakin reachin puolesta koko L varmaan olisi parempi, mutta itseäni tuossa arveluttaa korkea stand-over height (841 mm), joka kylläkin asiakaspalvelun mukaan on mitattu keskeltä putkea. Navan etupuolella se varmaan on muutaman sentin matalampi, mutta onko se silti liian korkea maastoajoa ajatellen?
Kyllä yli 180 cm kaverille ehdottomasti L.
Hece, ei ole tuo boost välttämätön, 100/142 läpiakselit toimii aivan yhtä hyvin... Itsellä kylläkin maastopyörässä perinteiset enkä tosiaan ole ongelmana kokenut tuota keskittämistä, kun kiekon laittaa paikalleen ja kiertää akselin kiinni niin siinä se on... Tietenkin läpiakselit tätä päivää mutta brittirunko niin eihän ne vielä moiseen taivu...
Hece, ei ole tuo boost välttämätön, 100/142 läpiakselit toimii aivan yhtä hyvin...
Ei ole boost missään nimessä välttämätön, mutta nyt myynnissä olevia Grand Canyoneita (eikä varmaan muitakaan) ei saa 100/142 läpiakseleilla.
jasurakk
29.05.2020, 15.49
Hitto, nythän tää lisätiedon myötä menikin hankalaksi! Olin siis aiemmin tosiaan jo henkisesti valmistautunut tuon 29" Grand Canyonin oston, mutta nyt tämä 27.5"+ ehdotus pisti pakan ihan uusiksi eikä mulla ole enää mitään käryä mitä kannattaisi ostaa! :seko:
29" tosiaan kiinnosti kovasti sen paljon kehutun hyvän rullaavuuden ja ylityskyvyn takia, ja pituuttakin mulla on se 183cm. Mutta toisaalta, arvostan myös mukavuutta ja ajamisen pehmeyttä & helppoutta huomattavasti enemmän kuin esim. nopeutta, kun kisoihin en tällä vatsalla ole lähdössä ;=) Ja hyvä pito & kantavuus pehmeässä olisi myös iso plussa plussalle.
Ja nyt hokasin että myös 29" koossa on saatavana jonkin sortin plussa (2.6" - 3.0"), niin voisiko tuo olla hyvä ja toimiva kompromissi? Vai tekeekö esim. tuollainen 2.25" -> 2.6" itse asiassa niin isoa merkitystä? Ja sopiiko esim. 2.6" - 3.0" miten usein noihin "perus" 29" fillareihin, vai onko tarpeen etsiä ihan valmista 29+ fillaria?
jannylund
29.05.2020, 15.59
Mä tilasin itse toukokuun alussa AL 7.0 ja ei ole vielä saapunut. Silloin hinta oli vielä 1099, eli 100e halvempi kuin nyt. Tällä hetkellä kuin hintaero on vaan 200e, niin ostakaa se 8.0 malli. Siinä on myös paremmat renkaat sekä dropperi mikä puuttuu 7.0:sta.
SamiMerilohi
30.05.2020, 13.43
Hitto, nythän tää lisätiedon myötä menikin hankalaksi! Olin siis aiemmin tosiaan jo henkisesti valmistautunut tuon 29" Grand Canyonin oston, mutta nyt tämä 27.5"+ ehdotus pisti pakan ihan uusiksi eikä mulla ole enää mitään käryä mitä kannattaisi ostaa! :seko:
29" tosiaan kiinnosti kovasti sen paljon kehutun hyvän rullaavuuden ja ylityskyvyn takia, ja pituuttakin mulla on se 183cm. Mutta toisaalta, arvostan myös mukavuutta ja ajamisen pehmeyttä & helppoutta huomattavasti enemmän kuin esim. nopeutta, kun kisoihin en tällä vatsalla ole lähdössä ;=) Ja hyvä pito & kantavuus pehmeässä olisi myös iso plussa plussalle.
Ja nyt hokasin että myös 29" koossa on saatavana jonkin sortin plussa (2.6" - 3.0"), niin voisiko tuo olla hyvä ja toimiva kompromissi? Vai tekeekö esim. tuollainen 2.25" -> 2.6" itse asiassa niin isoa merkitystä? Ja sopiiko esim. 2.6" - 3.0" miten usein noihin "perus" 29" fillareihin, vai onko tarpeen etsiä ihan valmista 29+ fillaria?
Itse menisin tuolla Roscoe seiskalla jos vaan sellainen löytyy (on todella suosittu pyörä). Plussarenkaat ovat mun kokemuksen mukaan asfaltilla aika hitaat, mutta jos pyörä on tulossa nimenomaan maastoajoon niin hyvä valinta. Jos taas tarkoitus on ajaa myös esim. työmatkaa, niin ennemmin 29. L-kokoinen varmaan sinun mittaiselle sopiva.
Roscoeen pyydät vielä myyjäliikkeestä tubeless-asennuksen niin pyörä kevenee ja rullaa paremmin, ja maastossa voi ajaa pienillä rengaspaineilla. Aivan ehdoton juttu plussapyörään. Tuossa on tubeless-yhteensopivat kiekot ja renkaat eli ei kannata jättää hyödyntämättä.
jasurakk
30.05.2020, 16.00
Juu ei tule työajoa, asfalttiakin näin maalla hiekkatien varressa asuvaan suht vähän. Olennainen käyttö olisi metsäpolkujen ja -teiden rymyäminen silloin kun sattuu huvittavaamaan ja keli on kohdillaan ;=) Eli kyl se ehkä tuo plussa voisi olla mulle mukavampi.
Hyvä pointti muuten tuo tubelessin pyytäminen, kiitti vinkistä! Onkos sen pointti siis se että ei tule rengasrikkoja niin helposti vai..?
SamiMerilohi
31.05.2020, 10.56
Juu ei tule työajoa, asfalttiakin näin maalla hiekkatien varressa asuvaan suht vähän. Olennainen käyttö olisi metsäpolkujen ja -teiden rymyäminen silloin kun sattuu huvittavaamaan ja keli on kohdillaan ;=) Eli kyl se ehkä tuo plussa voisi olla mulle mukavampi.
Hyvä pointti muuten tuo tubelessin pyytäminen, kiitti vinkistä! Onkos sen pointti siis se että ei tule rengasrikkoja niin helposti vai..?
Joo, voi ajaa pienemmillä paineilla ilman että renkaat puhkeaa. Lisäksi renkaan rullaavuus paranee, ja plussapyörän tapauksessa pyörä kevenee ihan selkeästi. Plussakoon sisäkumit on melko painavat. Kun mulla oli jäykkäperä plussarenkailla, niin tuntui että se "heräsi eloon" kun teki tubeless-asennuksen.
Varmasti sekä plussa, että normaali ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja. Valinta riippuu ratkaisevasti ajoista, joita kuvailitkin viestissäsi. Noista ajoista ratkaisevin on metsäpolut. Jos niitä on, niin plussa on hyvä.
Kun hommasin maalle maastopyörän, ajattelin tulevista ajoista täysin samoin. Suurempi yllätys oli se, ettei nykymetsissä yksinkertaisesti enää ole polkuverkostoa ajettavaksi - polkuja ei vaan ole tai sitten ne ovat onnettoman lyhyitä. Metsäautoteitä, sekä uusia että vanhoja löytyy. Etenkin vanhat ovat kivoja. Hiekkateitäkin luonnollisesti löytyy ja mukavia reittejä on helppo keksiä. Kannattaa tutustua retkikartta.fi kautta asuinpaikkansa ajomahdollisuuksiin - voihan olla, että asut tehtyjen polkuverkostojen ja ajoreittien ulottuvilla. Plussan houkuttelevuutta kasvattaa myös se, jos kuljetat pyörän autolla jonnekin valmiiden reittien varrelle ja teet tätä usein.
itse en ole plussaa kaivannut paria poikkeusta lukuunottamatta. Enemmän olen tykännyt rullaavuudesta ja ajon keveydestä, joita uskon Sinunkin arvostavan. Yleensä lenkillä tulee pyrittyä oman tilanteensa mukaiseen kohtuulliseen rivakkuuteen, harvemmin hengailuun ja tosi kevyeen kuormittavuuteen. Mainitsemani pari poikkeusta ovat: metsäautotie, jolle on ajettu mursketta ( murskekoko 3 cm eli iso ) ja lanattu sekä sorastettu hiekkatie, jolloin isompi kuulalaakerisora nousee hiekkatien pintaan. Näissä tapauksissa plussakoko on parempi tai 2,25 tuumaa leveämpi rengastus esim 2,6.
Mikäli olet nykyisessä elämänvaiheessasi jo irtautunut sekundaattorista ja tunnin lenkki on Sinulle tunnin lenkki riippumatta taitetuista kilometreistä ja ulkoilusta nauttiminen on tullut suorittamisen painopisteen tilalle, pehmeämmän plussan valinnan perustelut lisääntyvät.
Tärkeintä Sinulle on se, että hankit sen fillarin, jolla pääset ajojasi toteuttamaan. Rahaa ei kannata miettiä likaa, paljon paskempaankin sitä kuluu ja vieläpä paljon suurempia summia. Normaali ja plussa ovat molemmat Sinulle hyviä. Jos valinta on vaikea, heitä kolikolla - ja sitten vain nautinnollisia ajoja.
pyöräsimo
31.05.2020, 14.33
Ei ole Orbea Laufeyn halvin versio huono tähänkään tarkoitukseen. Keula lukkoon sorateillä, ilmaa vähän enemmän renkaisiin ja kulkee hyvässä ajoasennossa sorstielläkin. Tubelessit ehdottomasti myös!
29x2,6 rengas on ollut itselleni positiivinen kokemus. Rullaa mainiosti maastossa ja tielläkin aika kivasti.
jasurakk
31.05.2020, 14.45
Kiitos JouniK, tosi hyvää stooria! Sekundaattori ei ole ikinä ollut mulla mukana missään lajissa eikä kilometrimäärillä ole mitään väliä, tärkeintä on että viihtyy sen minkä nyt sattuu huvittamaan ajella. Ja juurikin tuo kuvaamasi "tunnin lenkki" metsäteillä & poluilla ulkoilusta nautiskellen on tyypillisin käyttökohde, niitä kun täällä Muuramessa riittää :=)
Ja olen kyllä jo taittunut siihen mitä sinä ja muutama muukin olette sanoneet; ei kannata osaa liian halpaa vaan "riittävän" hyvä myös tuleville vuosille, rahoille on varmasti huonompiakin käyttökohteita.
Nyt muuten hokasin että halvimpia täpäreitä saa jopa alta kahden tonnin: https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-6.0/2467.html. Eli käytännössä sen Trekin ja tuon hintaero on enää "vain" 550€. Shit. Mutta ehkäpä sittenkin vielä pysyn järjissäni ja jäykkäperässä, niin voihan sitä sitten myöhemmin äivittää jos siltä tuntuu... ;=)
jasurakk
01.06.2020, 13.55
Nonni, nythän tässä kävikin niin mukavasti että tommonen Teal värinen Roscoe 7 on nyt varattu paikallisesta liikkeestä ja saapuu ennen juhannusta: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/roscoe/roscoe-7/p/28499/
Ja litkut tulee mukana hintaan, piru että on pitkät pari viikkoa tiedossa :-)
Aivan loistava juttu. Tuo investointi tuottaa vuosiksi iloa.
Nyt sitten suunnittelemaan reittejä retkikartta.fi avulla. Tuossa on muuten tarkimmat kartat, mitä on eli varsin käyttökelpoinen apuväline. Kun reittisi kuitenkin jossain vaiheessa suuntautuu ennestään tuntemattomaan metsäautoteiden verkkoon, tuo m.retkikartta.fi kannattaa ladata puhelimen selaimeen ja antaa lupa sijainnin käyttöön - se violetti pallukka ilmaisee sijaintisi. Yleensä on kiva kun tietää missä on ja mistä pitää kääntyä ja mihin suuntaan. Varmaan noita karttaohjemia on muitakin, hyviäkin, mutta tuota parempaa en tiedä.
Jossain kohdin, kun olet reittejään jo ajellut, tulee Sinulle mieleen hankkia jokin kiinnike puhelimen kiinnittämiseksi pyörään. Kiinnikkeitä on monia, yksi kallis ja toimiva on Quod lock, sitten on paljon muitakin. Tältä foorumilta löytyy omia ketjuja kiinnitysongelman ratkaisemiseksi.
Turvallisia ja mukavia kilometrejä.
jasurakk
03.06.2020, 21.47
Noh jopas nämä tilanteet nyt muuttuu nopsaan; kävin näet tänään toisessa paikallisessa fillariliikkessä ihan muissa asioissa eli katselemassa tyttärelleni pyörää. Ja yllätyksekseni (en edes tiennyt että nekin myy Trekiä!) siellähän olikin vielä tasan yksi eli viimeinen L- kokoinen Roscoe 7 myytävänä! Ja koska hintaakin oli vähemmän kuin aiemmassa varauksessa, päädyin tarttumaan tähän eli saan pyörän nyt heti ja halvemmalla. Vähän tietysti ikävää peruuttaa se aiempi varaus, mutta eipähän tuossa heillekään tappiota tulle eli eiköhän se kaupaksi mene...
Pääsin siis nyt ekan kerran koeajamaan tuota Roscoeta, ja jäi kyllä todella hyvä fiilikset :-) Se mitä hieman pelkäsin oli että tuntuuko tuo huomattavasti raskaammalta ja kankeammalta kuin nykyinen n. 15v wanha ja hieman kevyempi & kapeampirenkainen Kona (tai se aiemmin testaamani Canyon), mutta ei todellakaan! Tuohan oli yllättävän ketterä ja sellainen hauskan oloinen ajettava, ei ollenkaan raskas tai kankea. Tai no, kyllähän sen nyt huomaa että alla on plussat, mut mielestäni ei mitenkään huonossa mielessä.
Ainoa mikä siinä vähän mietitytti oli nuo aiemminkin puhutut SRAMin SX:t. Nehän on ihan halvimmat 12v:t mitä heiltä löytyy, ja nettiselailujen perusteella noissa on vissiin ollut hyvinkin paljon ongelmia säätöjen pysymisen ja kestävyyden kanssa, johtuen mm. paljosta muoviosien käyttämisestä. Ja jos minä jotain inhoan, niin se on säätäminen. Kaiken pitää vaan pelata, varsinkin vaihtajan. Koeajolla totesin että tasaisella ajellessa ja ilman kuormaa nuo SX:t vaihtoivat oikeinkin nätisti, mutta jos yhtään pisti jarruilla vastetta (vrt. ylämäkeen runttaus) piti nuo aika hiton moista rutinaa jo uutena... Sanoisin että Konassa olleet vuosikausia vanhat Shimanon SLX:t vaihtoivat toooodella paljon nätimmin kuormituksessa. Kun lisäksi se SRAMin "yksipuolinen" vaihtaja tuntui Shimanoon tottuneelle vähän oudolle, ja ko. kaupan hyllystä sattui löytymään SLX:n vaihtaja & vipu, maksoin n. satasen ekstraa siitä että heittävät vielä nuo SLX:t tilalle ennenkuin perjantaina haen fillarin kotiin! Myönnän, voi olla tuo oli ihan turha vaihto ja voi olla että SRAMit olisi toimineet hyvinkin, mutta mulla on sen verran hyviä kokemuksia noista Shimanoista että maksan mielelläni yhden satasen ihan vaan mielenrauhasta ja vähäisestä säätötarpeesta.
Ainoa mikä tuossa vähän mietitytti oli se että ainoa 7 oli väriltään musta, kun mieluummin olisi ottanut sen sinisen tai itse asiassa ihan minkä tahansa räväkämmän värin. Musta on niin pirun tylsä. Mutta, otin siihen sentään ekstrana paremmat pinkit polkimet & tupit että saa vähän väriäkin elämään :=)
Eli, kiitos vielä kerran kaikille hyvistä kommenteista, perjantaina alkaa puska raikaa!
jasurakk
05.06.2020, 22.44
No niin, fillari himassa ja eka kevyt metsälenkki takana, ja ai että oli mukavaa! :=) Todella hauskan oloinen ajettava tuo Roscoe, ja vaikka renkaissa oli liikkeen jäljiltä ja testin vuoksi paineitakin vielä ihan liikaa (lähes 2bar), pitoa tuntui jyrkemmissäkin ylämäissä riittävän todella mainiosti. Pitää lähteä tuosta tiputtamaan paineita vähän kerrallaan ja katsoa missä vaiheessa tulee raja/vanne vastaan tällä massalla...
Se täytyy sanoa että että vaihto SRAM SX -> Shimano SLX oli mielestäni ehdottomasti hintansa arvoinen, niin paljon paremmin, miellyttävämmin ja äänettömämmin tuo SLX vaihtoi jyrkässäkin ylämäessä, vs. SX ihan pienellä jarrun vastutuksella. Eri tason sarjat siis vissiin.
Ja droppitolppaa en ole eläissäni ennen päässyt koettamaan, aivan mahtava varuste jyrkemmissä alamäissä, todella toimiva!
Ehkä ainoa asia mitä jäin miettimään oli se että onko tuon tanko liian suora minun makuuni/käsilleni? Jotenkin tuntui siltä ranteet joutuvat hieman kummalliseen asentoon, ikään kuin että niissä olisi koko ajan pienoinen vääntö päällä. Liekö sitten kyseessä tottumiskysymys vaiko minun kummallinen luusto, tuo selvinnee parissa viikossa.
Samalla reissulla tuli myös haettua XXL:stä pikkulikalle tuo White XC 240 Lite, että päästään kimpassa rymyämään metsäpolkuja. Asialliselta fillarilta vaikutti tuokin hintaisekseen, varsinkin kun hieman sai tingittyä listahinnasta.
Vielä kerran iso kiitos kaikille kommentoineille avusta, tällä hankinnalla tosiaan riittää hupia useaksi vuodeksi! :=)
https://am3pap007files.storage.live.com/y4miyUSPS1guCnMB6HhpHV12UL526anj7IoS1-jKxkbNDU2oCb3m5424w2xsLuISDwALrt0pDC-IvTOMYnoPzpv2h48dV74Uht_XzltGBf4runRv6BLWohQIs1BIv KErU9ric1TwROYubjNKcpn2f2D3IhputuxeJ5HCH_dkUzgPs8n nKPZVty3HHm0bGeqdwX-2gm-VY0UcR3A51lWyvyh4Q/20200605_170358630_iOS.jpg?psid=1&width=1196&height=897
Hienot pyörät molemmilla! Pinkit tupit ja polkimet on aika hauskat tuossa mustassa pyörässä. Ja yhdistettynä tyttären pinkkiin fillariin :)
Mukavia lenkkejä!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.