PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijän paino



Hutta
24.05.2020, 14.06
Semmonen homma tuli eteen, että minkähän painoiset polkijat ovat pyörän kestävyydelle riski?

Tuttava kyseli pyöräsuosituksia. Orbean Laufey h30 tarjoilin. Jatkokysymyksiä tuli sitten että miten 130kg melkein 2m ukko toimii suhteessa nykyaikaiseen maastopyörän?

Tuossa orbeassa on mm dropper post. Niissäkin vissiin painoraja?

Orbea lupaa kuskin max painoksi 115kg. Ite en tämmöisenä mini ihmisenä ole koskaan miettinyt asiaa.

MRe
24.05.2020, 15.03
Vaikea mennä varmasti sanomaan, mutta tuolla painolla ja painorajoituksella ei varmaan bike parkiin kannata mennä kolmen metrin droppeja tekemään. Mutta trailirymistelyä kestänee kyllä. Kiekothan on myös luokitettu yleensä sinne 115 kilon huitteille.

Mutta kannattaa varautua siihen, että kiekkoja saa olla oikomassa ja hissitolppakin voi antautua.

Macce83
24.05.2020, 15.13
Kona antaa ainakin Mahunalle kuskin max painoksi 135kg.

Koskipuomi
24.05.2020, 15.31
Osaatteko sanoa, kestääkö hiilikuiturunko maantiekäytössä 115kg painoa, vai pitäisikö suosiolla pitäytyä alumiinissa?

maalinni
24.05.2020, 16.59
Paremmin kai se hiilari kestää, tosin kannattaa varmistaa kaupasta että ei ole mikään superkevyt. Teräs kestäisi parhaiten ja on myös paras ajaa :)

maalinni
24.05.2020, 17.04
Osaatteko sanoa, kestääkö hiilikuiturunko maantiekäytössä 115kg painoa, vai pitäisikö suosiolla pitäytyä alumiinissa?

Hommaisin ainakin läpiakselillisen rungon, niin ei pikalinkut napsu poikki.

nure
24.05.2020, 17.30
Usein komponenteilla painorajat tulee vastaan ennen kuin rungolla. Heti kun mennään laadukkaampiin osiin niin rajoja tulee, itsellä kiekoissa 95-110kg ja satuloissakin siellä satasen nurkilla rajat...
En usko että alumiini lainkaan sen kestävämpää kuin hiilari, voi olla että jäykempi rakenne saattaa helpomminkin murtua. Itse tälläisellä +/-satasen massalla pysynyt teräksessä.

Sambolo
24.05.2020, 17.48
Jos haluaa isomman painorajan osia niin esim
e-pyöriin tarkoitetut kiekot usein 150kg speksattu. Semmoset voi olla ihan fiksu päivitys jos alkuperäiset antautuu. Myös ensihuolto tärkeä missä kiekot rihdataan. Renkaissa kannattaa suosia myös vahvempikylkisiä renkaita niin helpottaa kiekkoja entisestään ja renkaatkin kestää paremmin. Dropperien kanssa itellä ei ole ollut ongelmia, painoa kamoineen reilusti yli 100kg. Jousituksessa voi joutua kikkailemaan volumespacereilla tai ihan shimmityksillä. Jarrut kannattaa myös olla hyvät jos vauhtia ajossa :)

MRe
24.05.2020, 18.56
Kiekkojen painoraja on / kiekko, ei pari. Eli kyllä sen 100 kg kiekon pitäisi kestää, jollei hypi tai vedä lenkkiä manuaalilla.

nure
24.05.2020, 19.10
^Oletkos varma, siis HiTech kuitukiekkojen pitäisi kestää 160kilon paino... Epäilen kyllä hieman...

MRe
24.05.2020, 19.32
^Voi olla eri asia, jos kiekot myydään vain pareittain. Mutta jos yksittäiselle kiekolle on annettu painoraja vaikka 115 kg, niin en minä sitä osaa tulkita niin, että puhutaan kiekkoparista.

Divi
24.05.2020, 20.54
Itse 120kg, pyörien runkoina ollut kuitua alumiiniä terästä, gravel-xc-trail-enduro-dirt jne. Yhteen kuiturunkoon (farley 9.6) ilmestyi maalipintaan halkeama ja runko vaihdettiin takuuseen mukisematta. Uuden rungon kanssa ei ongelmia, eikä myöskään noiden muiden pyörien. Droppereita on ollut KS, Brand-X, Tranz-X, Reverb, Spessu jne eikä mitään ongelmia. Kaikissa myös orkkiskiekot eikä ongelmia. Vaparitkaan ei ole paukkunut.

Sanoisin että kunhan kiekoille teettää säännöllisesti tarkistuksen/huollon niin ongelmia ei tule. Tietysti jos haluaa varmistella niin enduro pyörät on tehty kovemmalle käytölle, ja laatumerkeillä takuu toimii hyvin.

nure
24.05.2020, 21.04
^Kerrankin toivoisin että olisin väärässä mutta en valitettavasti usko tuohon, en kyllä milloinkaan ole nähnyt että jos valmistaja ilmoittaa että parin max. kuorma on 100kg niin yksittäisen painoraja 50kg... Siis ajatusmaailmallasi kuka tahansa 150kg:n läski voi hankkia huippukiekot joiden painoraja 80kg...?
Tuossa esimerkkinä Lightweightin tiedoista "maximum system weight: 90 kg (driver incl. bike, clothing and luggage)("... Mites tuo pyörän paino jaettaisiin yhdelle kiekolle��

Divi
24.05.2020, 21.40
Oon kyllä kans olettanut että kiekkojen, niinkun muidenkin komponenttien painoraja ilmotetaan sisältäen pyörän, kuskin, ajokamat, juomareput juomineen yms. Oli se myyntierä minkä kokoinen tahansa.

Visqu
24.05.2020, 22.07
Renkaissa esim Schwalbella ilmoitettu painoraja on per rengas, liekkö siitä tullut sekaannus?

Mr_W
24.05.2020, 22.08
Kaipa painorajan ilmoittamisen voi tehdä eri tavalla. Esim. erään kaupan pareittain myydyissä wheelset-tuotteissa (linkki (https://www.bike-discount.de/en/shop/wheel-29-sets-8821?l=24&o=ranking)) ilmoitetaan tyyliin "Max. System weight: 120kg (body weight + bike + equipment)".

Ja näköjään samaan tapaan kokonaissysteemipainona ilmoitetaan tuolla yksittäisten kiekkojenkin kohdalla.

Koskipuomi
24.05.2020, 22.42
Nykyisessä pyörässä renkaat ja kiekot (yhtä kolaroimalla rikkomaani lukuunottamatta) kestäneet, samoin pikalinkut, eli uskallan ostaa hiilikuitua alle, jos budjetti sallii. Sen verran on itsesensuuria, etten lähde millään 23mm renkailla liikkeelle. Kiitos!

nure
25.05.2020, 08.47
Renkaissahan on aina yhden kantavuus mutta kyllä kiekoissa koko setin, jotkut tosiaan ilmoittaa nuo pyörän ja varusteet mukaan. Itsellä Tunen kiekot alla jotka sallii 110kg ja Acrosit odottaa kuskin hoikentumista alle 95kg... Joskus kylläkin miettinyt että millainen marginaali noissa painoissa yleensä on, tuskin kukaan punnitsee settiä ennen lenkille lähtöä...

oppes
25.05.2020, 19.01
Disclaimer: Oma mielipiteeni. Jokainen noudattaa tai on noudattamatta Valmistajan suosituksia, joita parempaa tietoahan minulla ei voi tietenkään olla.

Tuon sanottuani: Omalla kokemuksella: Aloitin pyöräilyn (uudelleen) +135kg painoisena fillarilla, jonka raja oli 100kg. Nyt paino muuta, mutta tuhansia noilla "ylipainoilla" mentiin. Kiekot kävi toki osaava maakari läpi. Noilla sitten onkin rullattu +15tkm tuolla jalgarattaalla.

nure
25.05.2020, 21.02
^Niinpä, kyllä jokin marginaali on. Itsekin ajoin pitkään satulalla, myöhemmin kuulin vasta painorajan olleen 85kg...

Divi
25.05.2020, 21.29
Marginaali on myös pyörämallista riippuvainen. Retkipyörässä varmasti vähän pienempi kun ajo on rauhallista, sprinttipyörässä tulee aikamoiset voimat kun runtataan putkelta ja tietysti kaikki gravity hommat taas ihan erikseen. Maastopyörät trail kategoriasta ylöspäin on pakko mitoittaa kestämään myös hyppyjä sen painorajan puitteissa, joten rauhallisemmassa ajossa kestää aivan varmasti painavampaakin kaveria.

Esuli
25.05.2020, 23.21
Kun pyöräilijä painaa yli normaalin niin pyörä on kovilla. Se voi hajota mistä vain, myö hyttyset ei sitä ymmärretä.
Tärkeintä on hyvät kiekot ja niiden rihtaaminen. Jarrupaloja kuluu, levyt voi palaa siniseksi.
Ketjut, rattaat, saattaa myös levitä.
Painavan kuskin pyörä on hyvä tarkastaa vähän useimmin, murtumat, kiekot, jarrut.
Sitten voi miettiä kannattaako näitä kevyen kuskien kiekkoja käyttää.
130kg massan liike energia voi yllättää.

oppes
26.05.2020, 19.20
Kulunut aihe. Kukaan ei taatusti halua tai voi suositella valmistajien virallisten rajojen ylittämistä. Oma kokemus kuitenkin on, että nuo ovat "niin varman päälle", että NO PROBLEM. Kunhan kiekot on hyvin kasatut / osaavan maakarin kiristämät/säätämät. Itse aloitin +130kg painoilla fillarilla, jonka "virallinen" raja oli 100kg. Semi-radiaalipinnoitetut vanteetkin. Ei niin mitään ongelmaa. Tuolla on nyt vedelty +15tkm. Painokin opn pudonnut, mutta yli 100kg rajan vedeltiin varmaan lähes 8tkm.

MRe
26.05.2020, 19.52
^En tiedä mikä on mun 20+ vuotta vanhan Konan luokitus, mutta siinä on edessä radiaalisesti ja takana puoli-radiaalisesti pinnatut vanteet. Kertaakaan ei ole oikaistu tai tehty mitään muutakaan. Kehät on jotkut Mavicit. Parhaimmillaan olen painanut kalsarit jalassa 105 kg