Näytä tavallinen näkymä : Hyviä vinkkejä U-lukon kuskaamiseksi pyörään kiinnitettynä
Olen yrittänyt selvitellä hyviä keinoja kuljettaa järeämpää U-lukkoa pyörään kiinnitettynä, mutta kuitenkin siten, että se olisi tarpeeksi näppärästi otettavissa käyttöön. Googlailun tuloksena vaikuttaa siltä, että kovin moni luovuttaa ja kuskaa lukkoa lähinnä repussa tai vastaavassa. Monien valmistajien omat pidikkeet ovat usein muovia ja omakohtaisellakin kokemuksella voin sanoa, että ei ole kovin mukavaa, kun kesken ajon sellaisella muovihärpäkkeellä tulee tunnit täyteen ja U-lukko onnistuu putoamaan tavalla, jolla vaurioittaa pyörää mennessään (esim. omalla kohdalla meni takavanteesta pinnoja poikki yms.). Tarkoitus olisi siis hommata Abuksen Granit X Plus 540 tai jopa Extreme 59 30cm mittaisena uuteen sähköpyörään, joka on Riese & Muller Multicharger. Kyseisessä pyörässä on vankka takatarakka ja myös etutarakka. Taakse tosin on tulossa lasten kuljetusteline, joten suoraan takatarakan päälle ei voi lukkoa laittaa. Extreme-lukkoon saa metallisen kiinnikkeen lisävarusteena, joka vaikuttaa kestävältä, mutta ainakin Amazonin arvostelujen mukaan se mm. vahingoittaa ajan kuluessa lukon kaaren kumisuojausta ja on ilmeisesti aika vaivalloinen käyttää. Tuossa 540-lukossa sen sijaan mallista riippuen tulee kannatin mukana, mutta ne ovat muovia ja näitäkin vaikuttaa arvostelujen mukaan hajonneen. Olen myös yrittänyt etsiä joitakin hyviä aftermarket-ratkaisuja, mutta huonolla menestyksellä. Onko joku onnistuneesti tai DIY-menetelmällä onnistunut näppärästi ja tukevasti kuskaamaan U-lukkoa pyörässään muuten kuin sujauttamalla lukkoa reppuun?
Ompelemalla? Googlen kuvahakuun "u-lock holster" ja sieltä ideoita. Tuossa pyörässä on varmaan mahdollisia kiinnityspaikkoja ainakin keskimääräistä enemmän.
Takatarakan alle?
En usko, että mahtuu, mutta olen kyllä pohtinut etutarakan alle kiinnittämistä. Tuo tosin vaatii jälleen kiinnikkeiden askartelua, eli varmaan mitään valmista ratkaisua ei taida olla? Mietin myös sellaista ratkaisua, jos jostain löytyisi esim. Thulen pyörätelineiden kaltaisia hammastettuja kumiremmejä, jotka voi kiristää suht näppärästi, mutta ne Thulen omat kiinnikkeet eivät mene ihan niin tiukalle lenkille, kuin mitä tuon lukon kiinnittäminen vaatisi. Abuksella on olemassa UHG 02 kiinnikesetti, mutta sen pidikkeet tuskin sopivat R&M:n tarakoihin, koska nuo on tosi paksua metallia. Pyörää en ole tosin vielä saanut, joten en ole voinut putkien halkaisijaa mitata ja noin spesifiä tietoa ei tahdo netistä löytyä. Nuo Abuksen kiinnikkeet eivät tosin mahdollista horisontaalista kiinnittämistä (esim. tarakan alle). Vanhassa pyörässä olen joskus kuskannut mustekalalla köytettynä takatarakalla U-lukkoa, mutta se vaatii loppupeleissä aika paljon vaivaa ja lukko tahtoi resonoida tarakkaa vasten.
Sivulaukku tai -laukut tarakalle ja lukko sinne?
Itselläni lukot ja vaijerit kulkevat hyvin mukana tällä tavalla.
Sivulaukku tai -laukut tarakalle ja lukko sinne?
Itselläni lukot ja vaijerit kulkevat hyvin mukana tällä tavalla.
Pyörän mukana on tilattu isot sivulaukut, mutta niitä ei välttämättä voi kovin hyvin käyttää samaan aikaan jos lapsia on istumassa tarakalla. Toisaalta ajattelin myös, ettei tarvitsisi kuskata lukkoa laukussa, koska sitä joutuu aina sieltä kaivelemaan esille, jos kuskaa muutakin tavaraa. Siksi mietin erillistä säilytyspaikkaa, jolloin lukko on aina nopeasti ja kätevästi käyttöönotettavissa. Puskiksen mainitsema vinkki ompelemisesta alkaa kuullostaa houkuttelevalta, lisäksi kun katsoin kuvahausta vinkkejä. Nahasta voisi askarrella sopivan "taskun", johon tuon lukon voisi sujauttaa ja silloin sen voisi askarrella myös etutarakan alle. Onneksi vaimoni osaa nuo ompeluhommat, niin tämä vaihtoehto voi olla toteutettavissa :D
brilleaux
23.05.2020, 13.12
Mulla on tämä, on toimiva ja olen tykännyt. Lukon saa lukemattomiin asentoihin. Pikkulukko menee itsellä noin, ei ota polkiessa jalkoihin kiinni.
Käy siis pyöreästä materiaaleista valmistettuihin lukkoihin jos halkaisija vaan täsmää. Abuksesta piti poistaa kumitus kiinnikkeen kohdalta.
https://www.kryptonitelock.com/en/products/product-information/current-key/000730.html
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200523/6c5d66e54832e6d628f22f616c861f11.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
perttime
23.05.2020, 13.23
Reppuun....
Itsellä on lukkoa tarvitessa yleensä myös pieni reppu mukana. Siellä pitkähkö kaarilukko, vaijeri jolla saa myös etukiekon sidottua pakettiin, sisäkengät ja eväät.
Itsellä juuri tuo ylempänä linkattu kryptoniten teline, asennettu satulaputkeen siten että lukko tulee seatstayn viereen vasemmalle. Ei haittaa ajoa mitenkään ja vaikea uskoa että se tuosta tippuisi, aika jämäkkä teline on.
Kuvia asennuksesta: https://imgur.com/a/wypjUoG
brilleaux
23.05.2020, 13.58
^Pitäis itsekin kokeilla tuota kiinnitystyyliä; oma kiinnitys syö nyt yhden pullotelineen/pumpun paikan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
hphuhtin
23.05.2020, 14.05
Itsellä juuri tuo ylempänä linkattu kryptoniten teline, asennettu satulaputkeen siten että lukko tulee seatstayn viereen vasemmalle. Ei haittaa ajoa mitenkään ja vaikea uskoa että se tuosta tippuisi, aika jämäkkä teline on.
Kuvia asennuksesta: https://imgur.com/a/wypjUoG
Sanoisin, että tämä on oikein hyvä paikka. Kolmessa pyörässä ihan samassa kohtaa. Vähän katselee kulmaa niin menee rungon myötäisesti. Helppo asennus, joskus pitää vähän kiristää.
Kiitoksia oikein hyvistä vinkeistä! Nuo harkitsemani lukot ovat sieltä järeimmästä päästä, joten tuo Kryptoniten malli ei välttämättä ainakaan Abuksen Extreme-versiolle sovi. Lisäksi kun tuo järeämpi malli painaa n. 3,1 kg, niin se vaatii kestävyyttä myös itse telineeltä. 540-malli taisi painaa 30cm pituisena 1,8 kg.
Parilla Voile-strapilla tai vastaavalla (esim. Black Diamond) suksiremmillä saisi varmaan jämäkästi etutarakkaan tietty.
Kyllä ainakin Kryptoniten New Yorkin teline toiminut, toisaaltaan en koskaan halunnut pyörään mitään ylimääräistä joten aina lukot repussa kulkeneet.
Toisaaltaan jos liikaa pelkää ja varjelee niin menee huvi ja hauskuus häviää hommasta...
ViiraKampi
23.05.2020, 21.18
Minulla on u-lukko, joka kiinnitetään telineeseensä vaakasuoraan. Teline on kiinni satulatolpassa ja lukko on takakiekon yllä. Telineessä on kuminauha ja koukku, jolloin lukosta tulee tarakka kevyelle tavaralle. Sopii hyvin vaikka vaihtovaatteiden kuljettamiseen.Ostin lukon yli kymmenen vuotta sitten, enkä vastaavia ole sen jälkeen nähnyt.
ebike-harrastelija
23.05.2020, 23.41
Tuon etutavaratelineen (oletan että tuollainen kenties OP:llakin on pyörässään, kun ei kuvia ollut) alle kiinnikkeet U-lukolle? Esim. tällainen jos mahdollista soveltaa? https://www.bike24.com/p2230061.html
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200523/2b210c27f4fc8c7b7958a54dde1f3bb2.jpg
Eks muuten pelkää että lukko varastetaan, siinä vasta olisikin ironiaa.
Itsellä juuri kyseinen Abus Granit X-Plus 540 / 300 + USH540 Holder -yhdistelmä sähköpyörässä (Specialized Vado). Lopullinen säilytyspaikka tuntuisi löytyneen muutaman kokeilun jälkeen takapyörän vasemmalta puolelta. Eli Abuksen pidike sivukiinnitysasennossa ylösalaisin satulaputkeen niin, että lukon kaari jää (jäykkäperäisen) takahaarukan ala- ja vinoputkien väliin. Lukko istuu siihen esteettisesti suht hyvin, ei ole tiellä polkiessa eikä kolise runkoon.
Jos lukkoa ei ole vielä hankittu, niin suosittelen harkitsemaan taittolukkoa. Ne mahtuu pienempään tilaan. Esim. Abuksen järein Bordo Granit xPlus 6500 on jo melko tukeva kapistus, vaikka menee pieneen tilaan. Toki sekin antautuu rälläkälle ja LockPickingLawyerin käsittelyssä myös tiirikoinille (https://m.youtube.com/watch?v=Zhz9g6A_fuI) ja pultin halkaisijalle (https://m.youtube.com/watch?v=Zs8uyPsDaw0).
^Eipä taida olla yhtään lukkoa joka ei antautuisi, nykyiset akkurälläkät kyllä kehittyneet...
Jos lukkoa ei ole vielä hankittu, niin suosittelen harkitsemaan taittolukkoa. Ne mahtuu pienempään tilaan. Esim. Abuksen järein Bordo Granit xPlus 6500 on jo melko tukeva kapistus, vaikka menee pieneen tilaan. Toki sekin antautuu rälläkälle ja LockPickingLawyerin käsittelyssä myös tiirikoinille (https://m.youtube.com/watch?v=Zhz9g6A_fuI) ja pultin halkaisijalle (https://m.youtube.com/watch?v=Zs8uyPsDaw0).
Juu, olen itse asiassa taittolukon jo tilannut, joka on mallia Abuksen Bordo hälyttimellä. Tuon lisäksi olen tilannut runkolukkoon tulevan ketjun (pyörässä on siis vakiona runkolukko, johon saa lisävarusteena asennettavan ketjun). U-lukko tulisi täydentämään tätä repertuaaria ja sen kuljetus tässä on aiheuttanut eniten päänvaivaa. Ketju ja taittolukko saadaan kyllä kulkemaan mukavasti.
Mikään lukko ei tietysti ole pomminvarma, mutta kun on tarpeeksi järeitä ja erityyppisiä lukkoja, niin vaatii varkaalta ainakin paljon vaivannäköä, jotta pyörä lähtee mukaan. Pimeille takakujille ei ollut tarkoitus pyörää pysäköidä. En tiedä sitten miten käytännössä, mutta rälläköinti esim. vilkkaalla kävelykadulla lienee aika epätodennäköinen skenaario, vaikka ilmeisesti näitä maailmalla jonkin verran tapahtuu.
ebike-harrastelija
25.05.2020, 12.35
+1 tuolle lukolle, pelottelee ilkivallan tekijöitäkin kivasti.
ebike-harrastelija
25.05.2020, 14.04
Ja juuri äsken toisessa ketjussa ilmoitus, että rälläköity U-lukko pyörästä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2984053
brilleaux
25.05.2020, 14.10
Panin tuon Abuksen Bordon (https://www.bike-components.de/en/ABUS/Bordo-Alarm-6000A-Folding-Lock-p59588/)hälyttimellä tilaukseen, vaikka melkoinen möhkäle onkin.
Abuksen vanha mini U-lukko on jo parhaat päivänsä nähnyt muutenkin.
Onneksi elämäntilanne sellainen ettei pyöriä tarvi seisottaa pahemmin varastettavana eikä menettää moisesta yöunia... Yksi Bordo aikoinaan ollut ja oli mukava ainakin kuljettaa. Noista hälyttimistä, kuinkas kauan ne soi ja kuka niihin reagoi jos pyörä on pakuun nostettu...?
brilleaux
25.05.2020, 15.05
Noista hälyttimistä, kuinkas kauan ne soi ja kuka niihin reagoi jos pyörä on pakuun nostettu...?
https://www.youtube.com/watch?v=xn4U6FIZdAw
Ja juuri äsken toisessa ketjussa ilmoitus, että rälläköity U-lukko pyörästä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2984053
Tunnen paikan ja jos ollut yhtään keskeisemmällä paikalla, niin täytyy kyllä ihmetellä, jos joku ei ole tuota tapahtumaa nähnyt.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kun on tarpeeksi järeitä lukkoja ja tarpeeksi monta erilaista, niin vaatii vähän enemmän työkaluja kuin pelkät voimapihdit tai rälläkän. Viimeksi mainitulla ainakin uskoisin olevan eniten haastetta ketjun kanssa, vaikka siihen taas voimapihdit tepsivät aika nopeasti. Tuohon kun yhdistää hälyttimen, niin aika röyhkeä varas saa olla, että pyörä lähtee.
Olennaisena asiana olen pitänyt myös sitä, että pyörä on noilla lukoilla kiinni jossakin, eikä siten, että osa lukoista olisi kiinni vain esim. pyörän komponenteissa. Kaikki lukot, jotka eivät lukitse pyörää ympäristöön, eivät paljon auta tilanteessa, jossa pyörä aiotaan nostaa pakettiautoon.
^Muutama vuosi sitten Turusta vietiin koko teline pyörineen, ei auta lukot eikä hälyttimet. Toisaaltaan ihmisistä tullut niin välinpitämättömiä ettei kukaan vaivaudu puuttumaan asiaan.
brilleaux
26.05.2020, 07.53
Toisaaltaan ihmisistä tullut niin välinpitämättömiä ettei kukaan vaivaudu puuttumaan asiaan.
Ja varovaisia. Itse en ehken menisi enää nykypäivänä keskeyttämään pyörävarkaan touhuja. Ei tee mieli tuijotella pyssyn piippuun tai köhiä puukko keuhkoissa...
ebike-harrastelija
26.05.2020, 10.03
^... ja jos tulee vääntöä ja hipaisetkaan varasta, niin käräjille mennään kuulemaan paljonko erilaisia korvauksia joudut maksamaan... vaikka olisit omalta kotitontiltasi nistiä häätämässä pois.
Onko nämä U-lukot paljon vahvempia O-lukkoja? Mulla on tuollainen Abusin O-flex lukko (Abus Phantom 8960) ja se mahtuu tarvittaessa vaikka takin selkätaskuun, en ole pyörään kiinnittänyt. Tosin ei minunkaan tarvitse pyörääni kovin usein julkiselle paikalle lukita.
https://www.bike-discount.de/en/buy/abus-phantom-8960-85-texkf-halter-960747?delivery_country=39&gclid=CjwKCAjw_LL2BRAkEiwAv2Y3SZsvqn15IQDiqilM7arm 5k7wfAirpZyPq6Iax9KEa-fRN9R-yFiHWBoCFGUQAvD_BwE
Onko nämä U-lukot paljon vahvempia O-lukkoja? Mulla on tuollainen Abusin O-flex lukko (Abus Phantom 8960) ja se mahtuu tarvittaessa vaikka takin selkätaskuun, en ole pyörään kiinnittänyt. Tosin ei minunkaan tarvitse pyörääni kovin usein julkiselle paikalle lukita.
https://www.bike-discount.de/en/buy/abus-phantom-8960-85-texkf-halter-960747?delivery_country=39&gclid=CjwKCAjw_LL2BRAkEiwAv2Y3SZsvqn15IQDiqilM7arm 5k7wfAirpZyPq6Iax9KEa-fRN9R-yFiHWBoCFGUQAvD_BwE
Viittaamasi Phantom vaikuttaisi olevan vaijerilukko ja sillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä U-lukon kanssa. U-lukot ovat luonteeltaan kiinteä rautaa (U-osa) ja ne eivät taivu. Vaijerilukko on nimensä mukaisesti pienistä metallisäikeistä koostuva vaijeri, joka on U-lukkoa yleensä ketterämpi ja kevyempi käyttää, mutta ei tarjoa vastaavaa varkaussuojaa. Useimmat vaijerilukot saa sekunneissa irti äänettömästi, joten mitään kovin merkittävää en niillä viitsisi lukita. Estää toki humalaisten aivoitukset ja pikkulasten kiusanteot, mutta taloudellista hyötyä hakevaa varasta ei vaijeri juuri hidasta.
Suht tuoreena käyttäjänä en ollutkaan tuota varkaus-topikkia seurannut ja sitä aikani selanneena tulin johtopäätökseen, että kyllä se on Abuksen Extreme oltava (siis U-lukko), joten sellainen meni nyt tilaukseen. On painava ja iso, mutta hidastaapa entisestään varkaita.
brilleaux
26.05.2020, 19.33
Tytön pyörästä hukkui avain. Noin 30cm pihdeillä kesti kai 30sekkaa vaikka pihdit ei edes auennu tarpeeksi, piti vähän nirhailla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200526/7557dd1e18d1c26dc8066c6e4c8c3067.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Viittaamasi Phantom vaikuttaisi olevan vaijerilukko ja sillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä U-lukon kanssa. U-lukot ovat luonteeltaan kiinteä rautaa (U-osa) ja ne eivät taivu. Vaijerilukko on nimensä mukaisesti pienistä metallisäikeistä koostuva vaijeri, joka on U-lukkoa yleensä ketterämpi ja kevyempi käyttää, mutta ei tarjoa vastaavaa varkaussuojaa. Useimmat vaijerilukot saa sekunneissa irti äänettömästi, joten mitään kovin merkittävää en niillä viitsisi lukita. Estää toki humalaisten aivoitukset ja pikkulasten kiusanteot, mutta taloudellista hyötyä hakevaa varasta ei vaijeri juuri hidasta.
Niin en tuossa sanonutkaan että se olisi U-lukko. Abusin käyttämä nimi on Steel-O-Flex lukko. Eli ei todellakaan ole mikään tavallinen vaijerilukko, 17mm paksua. security level 6 of 15.
https://mobil.abus.com/int/on-road/Locks/Steel-O-Flex/Steel-O-Flex-Bike/PHANTOM-8960-85-TexFL?type=pdp
Eihän tämä enää U-lukon kantamiseen juuri vaikuta, mutta paras pointti pyörää lukitessa on se paikka. Mahdollisimman näkyvälle paikalle heti oven viereen, järeällä normaalilla lukolla rungosta johonkin tolppaan tai telineeseen. Suurin virhe on viedä pyörä johonkin nurkan taakse "piiloon".
ebike-harrastelija
27.05.2020, 10.00
Eihän tämä enää U-lukon kantamiseen juuri vaikuta, mutta paras pointti pyörää lukitessa on se paikka. Mahdollisimman näkyvälle paikalle heti oven viereen, järeällä normaalilla lukolla rungosta johonkin tolppaan tai telineeseen. Suurin virhe on viedä pyörä johonkin nurkan taakse "piiloon".Ks. aiemmin sattunut tapaus https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2984053
Ks. aiemmin sattunut tapaus https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2984053
Nämä on niitä tapauksia mihin ei auta muu kuin hyvät vakuutukset tai halpa ruosteinen pyörä. Jos tuo ois ollu nurkan takana piilossa vaijereilla ja ketjuilla, niin todennäköisesti mukaan olisi lähtenyt silti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.