Näytä tavallinen näkymä : Elämyksellinen/aggressiivinen maantiepyörä?
Sävynsäätäjä
20.05.2020, 22.28
Taustaksi kysymykselle sen verran, että viitisen vuotta sitten "hurahdin" ostamaan cyclocrossarin paremmaksi työmatka fillariksi. No hurahdushan siitä mahtavasta vauhdintunteesta tuli, cycloon vaihtui nopeasti maantiekumit, ajoasento niin matalaksi kuon mahdollista ja kilometrejä alkoi kertymään Giro d' Espoota myöten. Nyt on kahdet kiekot, maantielle omat ja cyclokumeilla toiset, joilla käydään esim. Nuuksiossa päästelemässä pahimmat turhaumat. Fättis kävi puoli vuotta, oli hauska, mutta siihen se jäi.
Itse asiaan. Nyt ajattelin palkita itseni oikealla maantiepyörällä, jollaisia tässä nyt olen tutkinut. Siitä haluaisin irti mahdollisimman matalan ajoasennon, ettei tarvitse miettiä että pystypyörällä sotkee turhaan ilmanvastusta vastaan. :) Kaikki mukavuus mallit suljinbsiisbhetinpois. Löysin käytettynä sopivan oloisen käytetyn kandidaatin, Trek Emonda LS6:n ja kävin tänään koeajolla. Olihan se todella kevyt, rullasi kuin unelma ja matka oli tasaista kuin mikä. Mutta se oli ihan helkkarin tylsää!
Cycloni Ridleyn X-bow, jossa tykästyin vauhdin ja vaaran tunteeseen, adrenaliinin ryöppyyn ja tekemisen makuun. Suositelkaapa tietäjät mikä olisi maantiepyörä/malli, jolla voisi tavoittaa nämä tuntemukset? Tuo Trek oli tosiaan kuin nojatuolissa olisi mennyt, jota varmasti alkaisi 100km kohdalla arvostamaan. Omat lenkit nyt ovat pääasiassa 30-60km. Eikä tietenkään haeta mitään paikat hajottavaa rytkytintä haeta, vaan persoonallista ajokokemusta. Ja en ole ostamassa mitään huippukallista, kai sellaista löytyy edullisesti alle parin tonnin maantielle, jos tonnin cyclollakin nuo onnistuvat?
Minkäkokoisella pyörällä ajat ja minkä mittainen stemmi, entäs Emonda?
Vertailua on vaikea tehdä ilman tietoa nykyisestä referenssitasosta.
Suurin osa maantiepyöristä on ajokäytökseltään varsin erilaisia koosta riippuen.
Runko- ja ohjausgeometriat valitettavasti harvoin skaalatuvat lineaarisesti toisiinsa nähden koon muuttuessa.
Mutta jos nyt joku pitää hihasta ravistaa niin Specialized Allez Sprint,
suosittu peli lyhyissä crit-tyyppisissä kisoissa eikä kuulemma turhaa anteeksi pyydä mukavuuden puutteellaan :)
Ei mitään tuollaisia välimalleja, vaan kunkin valmistajan huippumalli, sieltä kannattaa lähteä metsästämään. Jollei budjetti kestä uutta, niin käytettyä sitten.
sähköö myös kannattaa kokeilla niin voi tulla vauhdin hurmaa
Kommuutteri
21.05.2020, 01.12
Ajelin vuosia X-Bowilla ja sille hyvä, edelleen elämyksiä antava kaveri oli saman merkin Helium SL. Täyttää myös Esan pointin huippumallista.
sähköö myös kannattaa kokeilla niin voi tulla vauhdin hurmaa
Maastossa hyökkää ylämäkeen ja range vain kasvaa
Maastossa hyökkää ylämäkeen ja range vain kasvaa
Maantiellä pätee samat säännöt... :eek:
JohannesP
21.05.2020, 02.28
Eli pyörä pitäisi olla painava, kulkea tahmeasti, vaarallinen ja kova ajettava? Täyttäisi ainakin persoonallisen ja elämyksellisen kriteerit halvalla. Helppo suositella pyörää, kun kysyjä itsekkään ei tiedä mitä haluaa. :seko:
Suoraan syvään päähän ja se kärkipään aeropyörä syvillä kuitukiekoilla? Olisi ainakin agressiivinen.
Moottoripyörä voisi myös sopia kriteereihin ja saisi helposti vaarallisen.
"Aggressiivinen" fiilis tulee pitkälti ajoasennosta. Pitkä ja matala ajoasento tuottaa kuskin painopisteen alemmas ja edemmäs, jolloin fiilis on erilainen kuin lyhyemmässä ja pystymmässä ajoasennossa.
Suosittelen etsimään jotain perinteisellä geometrialla olevaa kisapyörää (SuperSix tms.) tai aeropyörää (SystemSix, Aeroad tms.).
Visqulla on hyvä pointti tuossa yllä, rungon koolla on merkitystä. Pääsääntöisesti pienemmät koot ovat pidempiä ja matalampia kuin saman pyörän suurempi koko. Jotkut valmistajat pyrkivät pitämään stack/reach -suhteen lineaarisen eri kokojen välillä, toiset taas ei.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 09.51
Minkäkokoisella pyörällä ajat ja minkä mittainen stemmi, entäs Emonda?
Vertailua on vaikea tehdä ilman tietoa nykyisestä referenssitasosta.
Suurin osa maantiepyöristä on ajokäytökseltään varsin erilaisia koosta riippuen.
Runko- ja ohjausgeometriat valitettavasti harvoin skaalatuvat lineaarisesti toisiinsa nähden koon muuttuessa.
Mutta jos nyt joku pitää hihasta ravistaa niin Specialized Allez Sprint,
suosittu peli lyhyissä crit-tyyppisissä kisoissa eikä kuulemma turhaa anteeksi pyydä mukavuuden puutteellaan :)
Nykyinen on kokoa S, Ridleyn koot (https://www.ridley-bikes.com/product/x-bow-disc/#/customise/70406396?basketIndex=0) ovat aika reiluja, vaakaputki tuossa on 535. Stemmi on aika pitkä, 11cm. Trek (https://www.trekbikes.com/gb/en_GB/bikes/road-bikes/performance-road-bikes/émonda/émonda-sl/émonda-sl-6/p/24012/) oli kokoa 52, vaakaputki 534, stemmi jonkun verran lyhyempi, joka olisi kylä pitänyt vaihtaa pidempään. Tuo Trek on nyt siis ainoa maantiepyörä jota olen ikinä kokeillut, niin referenssi tasoa ei juuri ole sen enempää. :) Sillä juuri kartoittelen teiltä kokeneemmilta minkä tyyppisestä pyörästä noita ominaisuuksia voisi löytyä.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 09.58
"Aggressiivinen" fiilis tulee pitkälti ajoasennosta. Pitkä ja matala ajoasento tuottaa kuskin painopisteen alemmas ja edemmäs, jolloin fiilis on erilainen kuin lyhyemmässä ja pystymmässä ajoasennossa.
Suosittelen etsimään jotain perinteisellä geometrialla olevaa kisapyörää (SuperSix tms.) tai aeropyörää (SystemSix, Aeroad tms.).
Visqulla on hyvä pointti tuossa yllä, rungon koolla on merkitystä. Pääsääntöisesti pienemmät koot ovat pidempiä ja matalampia kuin saman pyörän suurempi koko. Jotkut valmistajat pyrkivät pitämään stack/reach -suhteen lineaarisen eri kokojen välillä, toiset taas ei.
Kiitos, sinä ja visqu olette tässä parhaiten jäljillä, hyviä ajatuksia. Noita Aeropyöriä en olekaan vakavasti harkinnut, vaikka sellaista käytettynä tarjottiinkin. Noista ja tuollaista perinteisempää kisageometriaa voisi lähteä etsimään eteenpäin.
Yksi osa ongelmaa on, että tällä hetkellä kaikki pyöräkaupat ovat tyhjillään sopivan kokoisista/hintaisista täällä PK-seudulla. Kun ei pääse kokeilemaan, niin on hankala saada lisää tuntumaa mistä voisi pitää. Enkä kehtaa fillaritorilla myynnissä olevia lähteä koeajokiertämään, jos en oikeasti ole ostoaikeissa. Tuon Emondan olin varautunut kotiin tuomaan, mutta kun se ei herättänytkään mitään intohimoja, niin sinne jäi.
Malamuutti
21.05.2020, 10.05
Nykyinen on kokoa S, Ridleyn koot (https://www.ridley-bikes.com/product/x-bow-disc/#/customise/70406396?basketIndex=0) ovat aika reiluja, vaakaputki tuossa on 535. Stemmi on aika pitkä, 11cm. Trek (https://www.trekbikes.com/gb/en_GB/bikes/road-bikes/performance-road-bikes/émonda/émonda-sl/émonda-sl-6/p/24012/) oli kokoa 52, vaakaputki 534, stemmi jonkun verran lyhyempi, joka olisi kylä pitänyt vaihtaa pidempään. Tuo Trek on nyt siis ainoa maantiepyörä jota olen ikinä kokeillut, niin referenssi tasoa ei juuri ole sen enempää. :) Sillä juuri kartoittelen teiltä kokeneemmilta minkä tyyppisestä pyörästä noita ominaisuuksia voisi löytyä.
Yritä löytää jostain käytetty Feltin F-sarjan kuiturunkoinen fillari, noin mallia 2013 - 2017. Matala, jäykkä, kevyt ja nopea. Geometriaa: https://geometrygeeks.bike/bike/felt-f4-2016-1/
Siihen vielä sitten alle jotkin kevyemmät kiekot, joissa on äänekkäästi rällättävä vapari niin tunnelmaa löytyy.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 10.06
Ei mitään tuollaisia välimalleja, vaan kunkin valmistajan huippumalli, sieltä kannattaa lähteä metsästämään. Jollei budjetti kestä uutta, niin käytettyä sitten.
En ole ihan suoraan vakuuttunut, että tässkään asiassa se kallein olisi automaagisesti minulle sopivin tai paras. Esimerkiksi äänentoistossa kymmenien tuhansien kaiuttimet ovat minusta jo liian aineettomia ja persoonattomia ääneltään, kun parin tonnin purkit tuottavat paljon puhuttelevampaa ääntä, vaikkeivat hifimielessä niin hyviä olisikaan. Ja käytettyjen markkinoita katselen.
sähköö myös kannattaa kokeilla niin voi tulla vauhdin hurmaa
Ajatus hyvä, mutta olen asennevammainen tässä. Ostan sitten sen harrikan (vaimo sitä jo vähän ehdottelikin kyllä), kun avustusta kaipaan, muutoin pitää omilla kintuilla mennä pyörällä. Ja tiedän, jos kokeilisin tuollaista, niin varmasti innostuisin, mutta en ole maastoon cycloreittejä enempää enää menossa.
Eli pyörä pitäisi olla painava, kulkea tahmeasti, vaarallinen ja kova ajettava? Täyttäisi ainakin persoonallisen ja elämyksellisen kriteerit halvalla. Helppo suositella pyörää, kun kysyjä itsekkään ei tiedä mitä haluaa. :seko:
Suoraan syvään päähän ja se kärkipään aeropyörä syvillä kuitukiekoilla? Olisi ainakin agressiivinen.
Moottoripyörä voisi myös sopia kriteereihin ja saisi helposti vaarallisen.
Muutoin avaukseni meni sinulta ohi, paitsi tuo moottoripyörä kohta. :) En ole kysymässä tiettyä pyörä mallia tai merkkiä, vaan minkä tyyppisestä pyörästä noita ominaisuuksia löytyisi. Tuo Trek oli elämyksenä nojatuolina löhöily, niin sellainen ei minua ulkoilmaan jaksa vetää, vaan siitä pitää saada elämyksiä. Tuo Ridley voi olla sinulle noita kuvailemiasi asioita, mutta minut se vetää hauskuudellaan ja menollaan tien päälle kerta toisensa jälkeen. Ja kun tuo tuplasti kalliimpi Trek ei siihen pystyisi, niin en näe että budjetin viiisinkertaistaminenkaan sitä välttämättä tekee...
Jeppekoira
21.05.2020, 10.51
Kyllä Trek emonda alkaa jo olemaan suht "agressiivisen" pyörä. Ainakin siinä mielessä että siinäkin on mahdollista saada aikaiseksi riittävän matala asento stemmin säädöillä (pituus, kulma, spacereiden määrä), kunhan vain pyörä on oikean kokoinen (=ei liian iso). Ilman että tietää miten stemmi oli kokeilemassasi pyörässä, ihan turha yrittää arvailla kovin tarkasti mitä tässä nyt haetaan.
Jotain tätä kategoriaa vaihtoehdot ovat:
Trek emonda tai madone, specialized tarmac tai venge, giant tcr tai propel, Cannondale supersix tai systemsix...
Jos nuo tuntuvat järkevästi säädettynäkin nojatuoleilta niin ehkä ihan kunnon tt pyöräkin voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Paras tapa on rakentaa itse juuri sellainen kuin haluaa, silloin pyörällä on "sielu" eikä tarvi taipua valmistajien kompromisseihin.
Makuasia kaiuttimista mutta kyllä tuollaiset kymppitonnin pari tuottaa aivan täydellisen neutraalia ääntä, ääni on teennäistä jos värittyy...
Juu, harrikka on ehdoton hankinta kun keski-iän kriisi painaa päälle, toiset ostaa avoauton ja jotkut vaihtaa vaimoa...
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 10.52
Ajelin vuosia X-Bowilla ja sille hyvä, edelleen elämyksiä antava kaveri oli saman merkin Helium SL. Täyttää myös Esan pointin huippumallista.Kiitos, tuo voisi olla kova. Nopealla googlauksella löytyi testi, joss kehut osuvat haettuihin ominaisuuksiin:
"Pros:*Impressively low weight; engaging, exciting ride"
Pitääpä tuollaisia katsoa, jos tulisi käytettynä vastaan.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 10.57
Kyllä Trek emonda alkaa jo olemaan suht "agressiivisen" pyörä. Ainakin siinä mielessä että siinäkin on mahdollista saada aikaiseksi riittävän matala asento stemmin säädöillä (pituus, kulma, spacereiden määrä), kunhan vain pyörä on oikean kokoinen (=ei liian iso). Ilman että tietää miten stemmi oli kokeilemassasi pyörässä, ihan turha yrittää arvailla kovin tarkasti mitä tässä nyt haetaan.
Jotain tätä kategoriaa vaihtoehdot ovat:
Trek emonda tai madone, specialized tarmac tai venge, giant tcr tai propel, Cannondale supersix tai systemsix...
Jos nuo tuntuvat järkevästi säädettynäkin nojatuoleilta niin ehkä ihan kunnon tt pyöräkin voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.Tuo Trekin oli myyjä säätänyt ajoasennoltaan niin matalaksi kuin sen sai, stemmi oli pohjassa, niin siitä ei pitänyt jäädä kiinni.
Noita cannondale olen pitkään katsellut, Caad12 mallin olisin ollut valmis ollut nyt koeajamaan, mutta eihän sitä missään enää ole nähtävästi. Yksi Supersix ehti mennä käytettynä ohi, kuten myös Felt F4...
Käytettynä varmasti löytyy tässä aero/levyjarruhuumassa todella loistavia pyöriä markkinoilta, kun jaksaa vähän katsella. Itse hakisin mahdollisimman kevyttä (aeropyörät jättäisin kokonaan pois) 2010-luvun alun vannejarrullista valmistajan huippumallia. Mieleen tulee heti, ei missään tietyssä järjestyksessä: Cannondale supersix EVO, Cervelo R5Ca/VWD, Trek Madone H1, Pinarello Dogma F8 jne jne. Tähän maltillinen rengastus 25 tai jos oikein painava kaveri niin voi harkita 28 millistä kumia, mieluiten tuubina tai sit avot lateksisisureilla. Paino alle 7 kiloon polkimilla ja kevyet hyvin rullaavat lateksikumit hiilarikiekoilla, kunnon kisageometria niin uskon että ollaan asian ytimessä.
Jos geo-taulukkoa katsoo, ei X-Bow ole mitenkään erityisen agressiivinen geoltaan.
Sen sijaan, keskiö on hyvinkin korkealla, eli BB drop on pieni. Näin ollen ajajan ja pyörän yhdistelmässä on painopiste melko korkea.
Nykyään maantiepyörien BB dropit tuppaavat olemaan noin 1cm enemmän kuin tuossa Ridleyssä.
Lisäksi, mikäli X-Bow:n trail-arvo on jokseenkin järkevällä hehtaarilla käytettäessä alkuperäisrengastusta, eli korkeita crossikumeja, pienenee se huomattavasti kun alle vaihdetaan korkeudeltaan pienemmät maantierenkaat.
Trail-arvo on lähestulkoon tärkein parametri kun arvioidaan pyörän ohjaustuntumaa ja -nopeutta, suurempi trail -> hitaampi ohjaus.
Kilpapyörille yleisesti hyväksi katsottu trail on luokkaa 58mm.
Eli yhteenvetona, yhdistettynä korkea painopiste ja mahdollisesti paljonkin pienentynyt trail, on Ridley varsin hätäinen ja responsiivinen ajettava.
Toisaalta Ridleyssä on maantiepyörää pidemmät chainstayt joka mielestäni vaikuttaa negatiivisesti power deliveryyn ja pyörä tuntuu kuolleelta putkelta runtatessa.
Lähtisin korvaajaksi etsimään sopivan kokoista maantiepyörää jossa on lyhyet chainstayt, nykyään levyjarrullisessa 410mm on suht lyhyt, bb drop ~70mm ja hyvä trail arvo, 56-58mm.
Valitettavasti melko harva valmistaja julkaisee trailia tai edes fork rakea josta voisi trailia arvioida.
Onneksi internets monesti auttaa ja puuttuvat tiedot saattavat löytyä enemmän tai vähemmän luotettavista lähteistä.
Antamiesi tietojen perusteella, kaupasta haettavista pyöristä suosittelisin edelleen spessun Allez Sprint ja lisäksi Cannondale CAAD13, kummatkin koossa 54.
Alumiinirunkoisia jäykkiä menijöitä jotka enimmäkseen osuvat budjettiin. Ja lisäksi Allez Sprint on todella kuuma polkupyöräksi!
Kumpaakin saa vanne- tai levyjarruilla mieltymyksien mukaan.
Jos taasen budjetissa on varaa, voisi vastaavasti suunnata katseen jo aiemmin ehdotettuun SuperSixiin ja Spessun Tarmaciin.
Jos en olisi kalustohifistelijä ja kaikki disposable income ei menisi pyöriin, ajaisin varmaankin Allez Sprintillä jo pelkästään sen ulkonäön ja paint schemejen takia :D
Kannattaa muistaa pyörää ostaessa, että fillarin ulkonäkö on jo 75% koko pyöräilyharrastuksesta. Tylsän näkösellä fillarilla ei vaan huvita ajaa.
Kyllä Trek emonda alkaa jo olemaan suht "agressiivisen" pyörä. Ainakin siinä mielessä että siinäkin on mahdollista saada aikaiseksi riittävän matala asento stemmin säädöillä (pituus, kulma, spacereiden määrä), kunhan vain pyörä on oikean kokoinen (=ei liian iso). Ilman että tietää miten stemmi oli kokeilemassasi pyörässä, ihan turha yrittää arvailla kovin tarkasti mitä tässä nyt haetaan.
Vaikuttaisi siltä, että Emonda oli H2 geolla, eli lyhyt ja korkea, tipahtanee endurance-kategoriaan noilla eväillä.
H1 onkin sitten eri tarina mutta sitä ei välttämättä ole edullisemman pään malleissa saatavilla.
Jeppekoira
21.05.2020, 11.26
Vaikuttaisi siltä, että Emonda oli H2 geolla, eli lyhyt ja korkea, tipahtanee endurance-kategoriaan noilla eväillä.
H1 onkin sitten eri tarina mutta sitä ei välttämättä ole edullisemman pään malleissa saatavilla.
Tsekkasin että 52 koossa reach/stack on 379/547, eli sanoisin että ei endurance eikä mikään kisakireä vaan jotain siltä väliltä. Mutta yhtä kaikki, jos vaikka jollain 13 cm riittävästi alaspäin sojottavalla stemmillä tuntuu edelleen nojatuolilta niin noinkohan mikään muutaman millin/asteen agressiivisempikaan geo mitään kvanttiloikka fiilistä tuo. On se x bowkin nyt kuitenkin suht maantiepyörämäinen asennoltaan eikä mikään Jopo.
Tsekkasin että 52 koossa reach/stack on 379/547, eli sanoisin että ei endurance eikä mikään kisakireä vaan jotain siltä väliltä. Mutta yhtä kaikki, jos vaikka jollain 13 cm riittävästi alaspäin sojottavalla stemmillä tuntuu edelleen nojatuolilta niin noinkohan mikään muutaman millin/asteen agressiivisempikaan geo mitään kvanttiloikka fiilistä tuo. On se x bowkin nyt kuitenkin suht maantiepyörämäinen asennoltaan eikä mikään Jopo.
Joo, ei kummatkaan mitään suoranaisia sohvia ole. Sanoisin, että Trek on ollut liian lyhyt kun jo Ridleyssäkin 110mm stemmi.
Trekissä muuten myös täyttyvät kaikki luettelemani kriteerit :)
Tässä on kuitenkin vielä tuntemattomia tekijöitä. Aloittajan mittasuhteet eivät ole selvillä, pituus ja jalan sisämitta auttaisivat arvaamaan runkokoa paremmin.
Toisaalta, hyviä vaihtoehtoja eri malleista on heitetty niin kysyjä voi myös itse arvioida näiden sopivuutta vertaamalla nykyisen pyörän ulottuvuuksiin ja säätöihin. Mikäli siis ovat hänelle itselleen sopivat.
Maastossa hyökkää ylämäkeen ja range vain kasvaa
"Elämys" kun akku loppuu korvessa
^Niinpä, vajaa kolmenkymmenen kilon ankkuri ei paljoa hyökkää...
^Niinpä, vajaa kolmenkymmenen kilon ankkuri ei paljoa hyökkää...
Oon ajanut Izmon sähköpyörää Nokian metsässä. Se hyökkäsi ylämäkeen ja range oli lenkin lopussa enemmän kuin lähdössä
Mä kattelisin noilla kriteereillä Giantin tcr:ää, Spessun Tarmacia tai vaikka BMC:n Teammachinea. Cannondalen uusi Supersix Evo on upea fillari myös ja miksei Canyonin ultimate. 2k eurolla saa kaikista noista hinnat alkaen mallin. No jaa, Teammachinea ei ehkä.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 20.05
Hienoa, nyt on tullut todella hyviä ajatuksia ja ehdotuksia. Näistä on nyt huomattavasti helpompi alkaa seulomaan läpi vaihtoehtoja. Sen verran vielä tasosta, että 11v. Shimano 105:t on minulle juuri sopivan hyvä osasarja, eiliseen uudempaan Trekin Ultegraan en toiminnassa juuri huomannut eroa. Pituuteni on 170cm, sisäsauma n. 79cm ja paino 72kg. Noilla mitoilla esim. Canyonin verkkosivut ehdottavat kokoa XS, vaikka kaiken järjen mukaan sopiva olisi S. Jos uuteen päätyisin, niin tuo Canyonin Ultimate CF SL 7.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-7.0/2510.html?dwvar_2510_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY) näyttäisi speksien perusteella oikein hyvältä.
Ehdotettu Spessuja pitää katsella käytettynä, niissä vain on nähtävästi sitten melkoinen viidakko taas erilaisten Comp, Sport, elite, yms. mallien välillä. Samaten muita merkkejä, kiitokset kaikille tähän asti.
Sävynsäätäjä
21.05.2020, 20.09
Paras tapa on rakentaa itse juuri sellainen kuin haluaa, silloin pyörällä on "sielu" eikä tarvi taipua valmistajien kompromisseihin.
Makuasia kaiuttimista mutta kyllä tuollaiset kymppitonnin pari tuottaa aivan täydellisen neutraalia ääntä, ääni on teennäistä jos värittyy...
Tuossa kaiuttimien osalta olet aivan hakoteillä. Hinta ei millään kaiuttimille takaa äänen neutraaliutta, kun se huone ympärillä voi sössiä kaiken. Ja jopa Geneleceistä saa hyvää ääntä, kun ei anna niiden ohjelman lanata vastetta suoraksi, vaan säätää sen omaan makuun sopivaksi. Monta huippu gene settiäkin kuultu ja niidenkään väliltä ei sitä neutraalia löydy, vaan nautittavaa ääntä eri makuihin. Ja jos itse pyörän rakentaisin, niin en sillä kyllä itse uskaltaisi ajaa. :D
Jeppekoira
21.05.2020, 20.51
Hienoa, nyt on tullut todella hyviä ajatuksia ja ehdotuksia. Näistä on nyt huomattavasti helpompi alkaa seulomaan läpi vaihtoehtoja. Sen verran vielä tasosta, että 11v. Shimano 105:t on minulle juuri sopivan hyvä osasarja, eiliseen uudempaan Trekin Ultegraan en toiminnassa juuri huomannut eroa. Pituuteni on 170cm, sisäsauma n. 79cm ja paino 72kg. Noilla mitoilla esim. Canyonin verkkosivut ehdottavat kokoa XS, vaikka kaiken järjen mukaan sopiva olisi S. Jos uuteen päätyisin, niin tuo Canyonin Ultimate CF SL 7.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-7.0/2510.html?dwvar_2510_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY) näyttäisi speksien perusteella oikein hyvältä.
Ehdotettu Spessuja pitää katsella käytettynä, niissä vain on nähtävästi sitten melkoinen viidakko taas erilaisten Comp, Sport, elite, yms. mallien välillä. Samaten muita merkkejä, kiitokset kaikille tähän asti.
Vielä nopea kommentti että 170 senttiselle veikkaisin että trek emondakin tuntuisi paremmalta 50 kokoisena. Ylipäätään sellainen nyrkkisääntö on, että jos on kahden koon välimaastossa niin pienemmässä ajoasento on aggressiivisempi.
Genelec on studiomonitori, puhuin kaiuttimista... Pelkkää itseluottamuksen puutetta ettei omalla uskalla ajaa, viimeiset kymmenkunta itse rakentanut ja saanut joka kerta mieleisemmän... Toisaaltaan ei tuolla Canyonin budjetilla parempaa rakenna, aivan hyvä keskitason pyörä, hieman hajuton ja mauton kuin nuo saksanmaan nettipyörät muutenkin.
Mä kattelisin noilla kriteereillä Giantin tcr:ää, Spessun Tarmacia tai vaikka BMC:n Teammachinea. Cannondalen uusi Supersix Evo on upea fillari myös ja miksei Canyonin ultimate. 2k eurolla saa kaikista noista hinnat alkaen mallin. No jaa, Teammachinea ei ehkä.
Hinnat alkaen malleilla ei saa elämyksiä:) Hinnan pitää olla sen verran kova että sattuu. Jos uutta katsellaan, niin runkosettiin pari-kolme tonnia minimissään ja sit kunnon palikkaa kiinni.
https://edelrad.de/en/sale/framesets/2853/cervelo-r5-frameset-2017?number=745224&c=212
https://edelrad.de/en/sale/framesets/4204/pinarello-dogma-f8-frameset-farbe-bob-885
Tuolla on mm. hyviä runkoja prosenteilla..
edit: aah, sori hintaraja oli pari tonnia, joten unohda nää mun jorinat - ehdin jo innostua.
^Olet ihan oikeassa, ei elämyksiä saa halvalla... Tuohon Pinarelloon voisi kyllä alkaa värkkäämään jotain...
Hienoa, nyt on tullut todella hyviä ajatuksia ja ehdotuksia. Näistä on nyt huomattavasti helpompi alkaa seulomaan läpi vaihtoehtoja. Sen verran vielä tasosta, että 11v. Shimano 105:t on minulle juuri sopivan hyvä osasarja, eiliseen uudempaan Trekin Ultegraan en toiminnassa juuri huomannut eroa. Pituuteni on 170cm, sisäsauma n. 79cm ja paino 72kg. Noilla mitoilla esim. Canyonin verkkosivut ehdottavat kokoa XS, vaikka kaiken järjen mukaan sopiva olisi S. Jos uuteen päätyisin, niin tuo Canyonin Ultimate CF SL 7.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-7.0/2510.html?dwvar_2510_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY) näyttäisi speksien perusteella oikein hyvältä.
Ehdotettu Spessuja pitää katsella käytettynä, niissä vain on nähtävästi sitten melkoinen viidakko taas erilaisten Comp, Sport, elite, yms. mallien välillä. Samaten muita merkkejä, kiitokset kaikille tähän asti.
Ei kannata takertua kokomerkintöihin, ne vaihtelee ihan miten sattuu. Geo-taulukko kertoo totuuden.
Mä oon 180cm ja inseam ~87cm.
Ajoin pari vuotta M-kokoisella Canyon Ultimatella, vastaa kokoa 56, rinnalle ostin S-kokoisen Inflite CF:n.Nyt kummatkin ovat vaihtuneet ja molemmat uudet pyörät ovat kokoa 54, Cervelo ja Spessu, mutta vakiota pidemmillä stemmeillä.
Oikea runkokoko Canjonin valikoimasta sulle on XS. Lisäisin vielä, että mimmi ajaa naisten Ultimatella, koko XS ja mitat 172/82, naisten ultimate on hieman lyhyempi ja korkeampi myös.
^Totta, esim. M koko heittelee 52-54 välillä valmistajasta riippuen ja tuo satulaputken pituus on aika epäolennainen mitta kunhan standover ei kasva liian suureksi. Loppupeleissä tärkein mitta on (mielestäni) vaakaputken pituus jos unohdetaan nuo stack/reach jotka tulleet kuvioihin vasta kun pyöriä valmistettu 100 vuotta...
Onko kenelläkään 3T:n Stradaa? Se voisi olla aika elämyksellinen pyörä.
JohannesP
22.05.2020, 13.19
Stradaa ovat mainostaneet useaan kertaa rcz:lla runkosettinä 800-900€ luokkaan niin olisi vain hinnan puolesta hauska kokeilla 1x aeromaantiepyörää. Erilaisen elämyksen saattaa saada tilauksestakin.
Harmi vaan, että ne valmiit pyörät Force1x osilla on poistunu myynnistä. Siin oli reippaasti pyörää 1700-1800 € hintaan.
^^ Ei ole 3T, mutta kiinnostuneille vinkiksi Merlin Cycles runkotarjous, ~2400e:
https://www.merlincycles.com/3t-strada-team-road-frameset-106333.html
Edelradin lisäksi Merlinillä säännöllisesti runkoja tarjouksessa. Nyt löytyy mm. Pinarelloa, 3T, Eddy Mercxiä, DeRosaa ja Ridleytä.
PS. Jos RCZ on saanut 3T Stradan Team version alle tonnilla, on kyllä todella hyvä tarjous.
JohannesP
22.05.2020, 13.31
^ Ja samaa punaista Strada runkoa mainostavat RCZ:lla 799 € 8 viikon toimitusajalla... (varauksella peruvatko kauppaa ja siitä voi lukea lisää kauppaosiosta)
Edelrad.de tosiaan kannattaa käydä läpi. Usein 30-40 % tarjouksella ovh:sta paremman pään pyöriä, runkoja ja kiekkoja.
...tärkein mitta on (mielestäni) vaakaputken pituus jos unohdetaan nuo stack/reach jotka tulleet kuvioihin vasta kun pyöriä valmistettu 100 vuotta...
Nuo stack/reach -mitat ovat kyllä hyvä keksintö. Niitä vertailemalla on kohtuullisen helppo valita oikean kokoinen ja mallinen runko, jos esim.käyttää vertailukohtana olemassa olevaa, mitoiltaan sopivaa runkoa.
^Totta tuokin, nykyinen runko hankittiin tehden taulukko kahdesta jo olemassa olevasta ottaen huomioon myös stack/reach... Pitäis vain päästä liikkeelle niin selviäisi miten kävi...
Johannes, laitaks linkin, on niin halpa että voisi ostaa seinälle koristeeksi...
Edelrad.de tosiaan kannattaa käydä läpi. Usein 30-40 % tarjouksella ovh:sta paremman pään pyöriä, runkoja ja kiekkoja.
Olen ostanut sieltä vuoden sisään kaksi runkosettiä (3T Exploro Ltd ja BMC Fourstroke 01) hyvällä alella ja en voi varauksettomasti suositella. Kauppias on maailman pahin ämpyilijä joka ei ota mitään vastuuta mistään, esim. puutteellisesta toimituksesta tai tuotekuvauksesta. Sitten itkee ja uhriutuu kun laittaa vähän viittauksia EU-kuluttajansuojalainsäädäntöön, että josko nyt toimittaisi ne osat mitä lupasi, kuulemma ihan ystävällinen viesti olisi riittänyt. Mutta kun viisi ystävällistä viestiä on jo lähettänyt, eikä mitään tapahdu, niin tottahan se sävy muuttuu. Viimeksi lähetin 3T Stradan satulatolpan omaan piikkiin (20€) Saksaan, kun ei tullutkaan Exploron tolppa, ja myyjä ei suostunut maksamaan posteja vaikka itse lähetti väärän. Siinä ei oikein ollut muutakaan ulospääsyä, toinen vaihtoehto olisi ollut pistää yhteydet poikki ja pitää väärä tolppa. Olen huonossa tapauksessa naimisissa tuon putiikin kanssa vielä vuosia. Mutta halpa hinta ei todellakaan tule ilmaiseksi. Katson olevani silti plussalla.
JohannesP
22.05.2020, 14.55
Onneksi ei ole ikinä tullut sit tilattua tuolta jos kerran tuota tasoa asiakaspalvelu. Tottunut muiden saksalaisten kauppojen kanssa liian hyvään niin alkanut jo pitämään kaikkia saksalaisia kauppoja asiakaspalvelun perikuvana. Ei taida paljoa auttaa ottamalla yhteyttä 3T? Omakohtasen kokemuksen mukaan italialaistenkin kanssa huono alkaa hoitamaan palautus ja takuuasioita.
Johannes, laitaks linkin, on niin halpa että voisi ostaa seinälle koristeeksi...
Luultavasti tiedät kuinka homma toimii eli vaatii mainospostia ja sieltä koodin joka voimassa pari päivää. Viimeksi 11.5. pommittivat tuota koodia, sitä kestikin varmaan 1,5 kk. Varmaan tulevat vieläkin mainostamaan, kun ei näy out of stock.
https://www.rczbikeshop.com/default/road1/frames/frames.html
Ei taida paljoa auttaa ottamalla yhteyttä 3T?
Ei, vaikka kokeilin kyllä. Pyytävät kääntymään myyjäliikkeen puoleen.
Johannes, tiedän kyllä mutta jotenkin epäilyttää jos neljän tonnin runkoa myydään kahdeksalla sadalla eikä ole edes mitään poistokamaa käsittääkseni...
Johannes, tiedän kyllä mutta jotenkin epäilyttää jos neljän tonnin runkoa myydään kahdeksalla sadalla eikä ole edes mitään poistokamaa käsittääkseni...
Noi italialaiset rungot on kyllä semmoisia että ostan seuraavan pyörän suosiolla Asetoni & Asetonista :)
JohannesP
22.05.2020, 15.47
Vissiin aika monessa paikassa nuo ovat nyt hyvässä tarjouksessa, kun weightweenies foorumillekki alkanu noita tulemaan esille "halvalla kun sain" -periaatteella, myös jenkeistä.
Made in China + Designed in Italy on se syy miksi näitä voidaan myydä halvalla. Itseäni ei epäilyttäisi laisinkaan itse osto, mutta LJL:lla on pointti 3T rungon omistajana.
Onko kenelläkään 3T:n Stradaa? Se voisi olla aika elämyksellinen pyörä.
Hjuva. Alkaa sullakin kallistumaan ajo maantien suuntaan. Strada on loistava laite.
Hjuva. Alkaa sullakin kallistumaan ajo maantien suuntaan. Strada on loistava laite.
Kyllähän se olisi mukavaa joskus maantiepyöräkin olla. Mieluiten aggressiivinen ja elämyksellinen :)
tempokisu
22.05.2020, 18.33
Kyllähän se olisi mukavaa joskus maantiepyöräkin olla. Mieluiten aggressiivinen ja elämyksellinen :)
Autoista puhuttaessa se on Ferrari, ja fillareista puhuttaessa sama juttu:
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/py%C3%B6r%C3%A4ily2008%20ferrari4.jpg?img=smaller
....mä jo pumppasin renkaisiin ilmaa, tarvisi varmaan ulkoiluttaa tätäkin....
^Hyvä esimerkki kysyjälle elämyksellisestä pyörästä, tuollaista ei löydy reilun puolentoista tonnin saksan postitilaustuotteista...
Oatmeal Stout
22.05.2020, 20.55
Kannattaisi harkita kortteliajoihin suunniteltua geometriaa ja omilla mitoilla tehtyä, niin olisi kaikki mitä toivelistallakin.
GrafZeppelin
22.05.2020, 21.41
Laitoin itselle ihan piruuttaan tollaisen 3T:n Stradan rungon tilaukseen kun Rcz niin halvalla myi.
Siinä on sit projekti ensi talveksi tai sitten myyn eteenpäin jos runko ei herätä rakennusinnostusta.
Saa vaan nähdä tuleeko se sieltä koskaan.
Olen ostanut sieltä vuoden sisään kaksi runkosettiä (3T Exploro Ltd ja BMC Fourstroke 01) hyvällä alella ja en voi varauksettomasti suositella. Kauppias on maailman pahin ämpyilijä joka ei ota mitään vastuuta mistään, esim. puutteellisesta toimituksesta tai tuotekuvauksesta. Sitten itkee ja uhriutuu kun laittaa vähän viittauksia EU-kuluttajansuojalainsäädäntöön, että josko nyt toimittaisi ne osat mitä lupasi, kuulemma ihan ystävällinen viesti olisi riittänyt. Mutta kun viisi ystävällistä viestiä on jo lähettänyt, eikä mitään tapahdu, niin tottahan se sävy muuttuu. Viimeksi lähetin 3T Stradan satulatolpan omaan piikkiin (20€) Saksaan, kun ei tullutkaan Exploron tolppa, ja myyjä ei suostunut maksamaan posteja vaikka itse lähetti väärän. Siinä ei oikein ollut muutakaan ulospääsyä, toinen vaihtoehto olisi ollut pistää yhteydet poikki ja pitää väärä tolppa. Olen huonossa tapauksessa naimisissa tuon putiikin kanssa vielä vuosia. Mutta halpa hinta ei todellakaan tule ilmaiseksi. Katson olevani silti plussalla.
Mie olen ostanut Edelradista yhden pyörän eBayn kautta. Kaikki sujui hyvin ei ongelmia. Yritin kerran käydä liikkeessä ihan huvikseni kun pyörin työasioissa noilla kulmilla. Omakotitalo pienessä kylässä, vanhempi isäntä oli paikalla ja muuttui varautuneeksi kun halusin jutella pyöräasioista. Ehkä luuli että tulin varta vasten reklamoimaan. Soitti kuitenkin pojalleen jonka kanssa sitten juttelin niitä näitä ja kiittelin myös hyvästä palvelusta. Mulle jäi tuosta käynnistä käsitys että kyseessä perheyritys ja poika vastaa nyt toiminnasta.
Off-topic: Ikävä kuulla että on ollut ongelmia Edelradin kanssa. Itsellä on ollut saksalaisen Hibiken kanssa ollut yhdessä takuujutussa ongelmia. Paloi vähän käämit ja täytin jo lomakkeen Euroopan kuluttajakeskukseen tuomioistuinkäsittelyä varten. Lopulta asia lähti selviämään todella liukkaasti kun laitoin kitkerää palautetta Hibike johtoportaaseen, uhkasin tuomioistuimella ja kerroin että jos takuuna luvattu osa ei tule muutaman päivän aikana perille niin ostan muualta uuden ja laskutan Hibikeä. Takuuna luvattu uusi osa tuli sitten pikalähetyksenä kuriirin välityksellä Suomeen 3-4 päivässä kun koko revohka kesti toista kuukautta. Jälkeenpäin sitten selvisi että Hibike ei varsinaisesti ollut ongelman aiheuttaja vaan osan valmistaja jolle takuukorjaukset ja palautukset menee. Siellä asian hoitaminen viivästyi kohtuuttomasti. Hibike ei vaan prosessin aikana tuota mulle kertonut ja muutenkin nihkeästi tuli informaatiota.
eBayn kautta jos tilaa, niin silloin pitäisi palautukset hoitua ilman kustannuksia. Yhden kerran olen joutunut palautuksen tekemään kun tilattu osa osoittautui epäsopivaksi.
Kollinjoki
22.05.2020, 23.46
^Hyvä esimerkki kysyjälle elämyksellisestä pyörästä, tuollaista ei löydy reilun puolentoista tonnin saksan postitilaustuotteista...
Pitää vaatimattomalla hintaerolla kyllä jo jotain saadakin, vaikka fiiliksiä.
Autoista puhuttaessa se on Ferrari, ja fillareista puhuttaessa sama juttu:
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/py%C3%B6r%C3%A4ily2008%20ferrari4.jpg?img=smaller
....mä jo pumppasin renkaisiin ilmaa, tarvisi varmaan ulkoiluttaa tätäkin....
juu mun-6 tuli vaan aamulla vastaan----
Mulle jäi tuosta käynnistä käsitys että kyseessä perheyritys ja poika vastaa nyt toiminnasta.
Ok, kiitti tiedosta, se selittää jonkin verran vaan ei kaikkea mitä omalle kohdalle on sattunut. Stefan S. on tämä nykyinen yrittäjä. Ihan ok välit olen pyrkinyt ja pystynyt säilyttämään, vaikka edelleen yhtä BMC:n ohjainlaakerin compression ringiä odotellaan... :)
tempokisu
23.05.2020, 01.36
juu mun-6 tuli vaan aamulla vastaan----
Olikin kiire aamu kun ensin alkulenkkiä fillarilla ja sitten kahdessa paikkaa kuvaamassa autolla ja sitten työmatkaa taas fillarilla, mutta kun varaa esimerkiksi rengasrikkoon ei ollut niin kesäkurapyörällä fillaroin...
Vanha kyynikko epäilee aina liian halpaa. Niin monta esim. Pinarello piraattirunkoa nähnyt niin miettii että tekeekö pikku kiinalaiset firabelina noita...
Sävynsäätäjä
24.05.2020, 15.48
Nyt oli tullut paikalliseen liikkeeseen Cannondale caad13:a taas, niin koeajo on bookattu, kun saavat niitä koottua. Katselin vain arvosteluita, että uutta mallia on hiottu juuri mukavuussuuntaan vs. caad12 ja painoakin alkaa olla levyjarru versiolla yhdeksisen kiloa, niin saa nähdä.
Hinnat alkaen malleilla ei saa elämyksiä:) Hinnan pitää olla sen verran kova että sattuu. Jos uutta katsellaan, niin runkosettiin pari-kolme tonnia minimissään ja sit kunnon palikkaa kiinni.
https://edelrad.de/en/sale/framesets/2853/cervelo-r5-frameset-2017?number=745224&c=212
https://edelrad.de/en/sale/framesets/4204/pinarello-dogma-f8-frameset-farbe-bob-885
Tuolla on mm. hyviä runkoja prosenteilla..
edit: aah, sori hintaraja oli pari tonnia, joten unohda nää mun jorinat - ehdin jo innostua.
^Olet ihan oikeassa, ei elämyksiä saa halvalla... Tuohon Pinarelloon voisi kyllä alkaa värkkäämään jotain...
Vaikka tuossa ensimmäisessä onkin hymiö, niin mielestäni noita ei kannattaisi viljellä tällaisella foorumilla, joku vähemmän kokenyt voi vielä uskoa tuollaista. Ei tullut Teneriffalla ylä/alamaissa itkettyä, että olisipa alla joku kalliimpi kuin n.1,5K€ Radon tai KTM, että voisi ajamisesta nauttia. ;)
Mietin tässä, että olenko ollut liian jyrkkä tuolle Trekin Emondalle ja lueskelin siitä lisää, niin täällä on joku muukin kokenut sen kanssa samanlaisia tunteita:
"...A “refined kind of ride” is not necessarily a compliment though. For those riders that like the bike to disappear beneath them so that they remain unaffected by road feedback, the Émonda should have plenty of appeal, regardless of whether it is the SL or SLR. However, I found myself wanting more from the bike, and while I could criticise the Émonda as being “dead” or “unlively”, that wouldn’t be fair. Instead, I’ll say this: riding an Émonda is like visiting a library to enjoy the quiet."
"It’s not that the bike was too compliant, but rather, I wasn’t getting any feedback from the bike in order to judge its performance. Thus it seems the Émonda is defined more by the absence of any sensation rather than what can be felt by the rider." https://cyclingtips.com/2015/08/trek-emonda-comparison-review-sl6-versus-slr6/
Eli aika lailla tuota tarkotin omalla kokemuksellani, varmasti siis löytyy enemmän elämyksellisiä malleja alle. Ja kuten sanoin, nuo ovat varmasti hyveitä pitkille matkoille. Olen kyllä itsekin kirjaston suurkäyttäjä, mutta sielläkin kirjoista haen suuria tarinoita ja elämyksiä, en tylsiä ja latteita paperin hukkaamis niteitä. Eli jätetään sinällään nuo hinnat pois puheista, täällä on kirjoittajia jotka ovat tosi hyvin kärryillä siitä mitä haetaan, kiitokset heille jo tässä vaiheessa.
tempokisu
24.05.2020, 19.04
^Hyvä esimerkki kysyjälle elämyksellisestä pyörästä, tuollaista ei löydy reilun puolentoista tonnin saksan postitilaustuotteista...
...:D meitsis kuolee nauruun, puolentoista tonnin tai reilun...siis kyse oli aggressiivisesta elämyksellisestä fillarista? Mä omistan maailman kauneimman fillarin mitä olemassa on. Hävettänyt oma huono kuntoni niin paljo etten ole kehdannu ....pitäisikö tänä kesänä vaan reippaasti ottaa Ferrari käyttöön. Mitä sitä turhaan säästelee jotan "parempia aikoja" ( joita ei koskaan tule) varten...
Suosittelen ehdottomasti 3T:n hankintaa, jos pyörä ei saa olla tylsä. Siinä merkissä ei ole mitään tylsää. Kaikenlaisia ihmeellisiä juttuja riittää.
3T Stradasta löytyy hyviä kommentteja Aqua Blue -ammattilaistiimin liittyen, kannattaa goolettaa, ja tietenkin Explorosta tällä foorumilla. Silti ostaisin itse Exploron uudelleenkin, 3T ei todellakaan ole pyörien Genelec (on minulla niitäkin setti).
Lisäksi pyörä kannattaa kasata itse, jos tylsyys vaivaa. Kovassa laskussa voi miettiä, kiristinköhän ne kaikki stemmin ruuvit ja laitoinko jarrut oikein, hmm...
Jos pyörä tuntuu sohvalta, kokeile ajaa Trekillä kovempaa! :D
Lisäksi pyörä kannattaa kasata itse, jos tylsyys vaivaa.
3T + asenna-se-itse = "kaksi iltaa värkätty eikä tästä tule lasta eikä paskaa, mikäs se Asetoni & Asetonin numero olikaan"
Di2-asennuksen jälkeen huoltoukon kommentit "jännä toi vanhanmallin runko, siinä sai tosiaan värkätä" :D :rolleyes:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.