Näytä tavallinen näkymä : Polar Grit X
JanneKii
20.05.2020, 12.05
Uusi säie uudelle tuotteelle, pistäkääs tänne kokemukset Polar Grit X:stä. Itsellä ei ole vielä yhtään tuommoista rannekellotyyppistä laitetta aktiivikäytössä, tähän mennessä pärjännyt Wahoon Elemnt Boltilla. Mutta hieman tuommoista miettinyt ja ainakin tuossa Grit X:ssä oli nyt jotain ravinto-ohjeistusta myös, onko tästä kokemuksia nyt että miten se toimii? Kaikki Vantagen fiitserit siinä pitäisi olla myös (lepoajat/unen laatu jne.).
https://www.polar.com/fi/grit-x?gclid=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-xyYVr5FFqmAOOmhxhflg2c1cUvb0wR2SXCP_YhL0gooilhphSQ HvxoCrNQQAvD_BwE
Halpahan toi ei ole, mutta kohtaavatko hinta ja laatu?
Aikaisempaa keskustelua: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61508-Polar-Vantage-V-versus-Polar-Grit-X
Pari arviota luotettavista lähteistä:
https://www.dcrainmaker.com/2020/04/polar-grit-x-gps-watch-review.html
https://the5krunner.com/2020/04/22/polar-grit-x-review-specifications/
Eilen tuli Grit x. Yritän muistaa laittaa kokemuksia.
3v ranteessa oli Polar m430, joten siihen voi ainakin verrata.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Oikeastaan M430 ei voi enää verrata nykyisiin, itsellä M400 ja V800, siis aivan eri maailmasta... Itse avasin tuon ekan topicin koska mittareitahan täytyy olla useita ja tuo nyt kiinnostaa ominaisuuksien ja ennenkaikkea akunkeston vuoksi...
maalinni
20.05.2020, 14.51
Nää kannattaa ainakin lukassa
https://www.google.com/amp/s/www.dcrainmaker.com/2020/04/polar-grit-x-gps-watch-review.html/amp
https://youtu.be/503e0P47aVY
Joo kyllä tää vaikuttaa mun seuraavalta laitteelta. Perustin aikanaan tuon V800 ketjun kun hankin ko tuotteen silloin sen julkaisun aikaan. Käytin sitä ahkerasti useita vuosia kunnes akku vähän ja hyytyi ja rannemittaus alkoi kiinnostamaan. Ostin Suunnon trainer wrist hr sportin ja käytin sitä pari vuotta. En kuitenkaan hirveän tyytyväisenä, vaan haikailin takaisin Polarin pariin. En koskaan tykästynyt Suunnon appeihin vaan Polar Flow oli mielestäni parempi. Rannesykemittauskaan ei tunnu toimivan pyöräilyssä juuri koskaan varsinkaan minun kapeassa ja luisessa ranteessa. Polariin verrattuna lisänä oli myös värinäyttö mutta värit vähän haaleat ja ruudun kontrasti huonompi.
Nyt olen siinä vaiheessa, että annoin Suunnon tyttärelleni ja itse käytän päivisin ranteessa oikeita kelloja (mekaanisia rannekelloja) ja lenkille laitan taskuun vanhan veekasisatasen jossa on ranneke poikki (Kiinasta tulossa uusi jo kohta kolmatta kuukautta). Kyllä se edelleen näin kesäaikaan näkyy 3 h lenkin vielä sinnittelevän akkunsa kanssa. Mutta kesän jälkeen, ehkä joululahjaksi itselle (vaikka cyber monday tarjouksia katsellen) gritti on vahvoilla.
maalinni
21.05.2020, 09.46
Itse olen käyttänyt kaikkia kolmea vähintään muutaman vuoden ja jokaisessa on omat vahvuudet. Garminissa monipuolisuus, jopa ähkyyn saakka. Suunnossa en tykännyt softasta vaikka kuinka yritin rakastaa made in Finland rautaa. Polar rastittaa eniten ruutuja raudan ja etenkin softan osalta.
Mikään noista ei kuitenkaan ole sellainen mihin en voisi palata, paitsi ehkä Garmin nykyisellä hinnoittelullaan.
Itsellä tosiaan "arkikellona" vanha M400 jonka ei oikein enää riitä mittausta, V800 ja Suunto Ambit3 Vertical ajokäytössä ja tangossa Wahoo Element Bolt... Itsellä pointtina tuohon Gritiin on akunkesto ja Polarin softan helppous ja "tuttuus". Joka laitteesta aina sykevyö mennyt heti myyntiin mutta nyt alkanut tuo rannemittaus kiinnostamaan.
Eihän näissä hankintahommissa loppupeleissä ole järjenhäivää mutta täytyyhän sitä leluja olla kun ei muutakaan hankittavaa nyt keksi...
Kauris, aina nostan hattua ihmisille jotka käyttävät oikeita kelloja, Seiko ja Certina mittaavat aikaa eikä tarvi puhelimesta vilkuilla...
Joo kyllä tää vaikuttaa mun seuraavalta laitteelta. Perustin aikanaan tuon V800 ketjun kun hankin ko tuotteen silloin sen julkaisun aikaan. Käytin sitä ahkerasti useita vuosia kunnes akku vähän ja hyytyi ja rannemittaus alkoi kiinnostamaan. Ostin Suunnon trainer wrist hr sportin ja käytin sitä pari vuotta. En kuitenkaan hirveän tyytyväisenä, vaan haikailin takaisin Polarin pariin. En koskaan tykästynyt Suunnon appeihin vaan Polar Flow oli mielestäni parempi. Rannesykemittauskaan ei tunnu toimivan pyöräilyssä juuri koskaan varsinkaan minun kapeassa ja luisessa ranteessa. Polariin verrattuna lisänä oli myös värinäyttö mutta värit vähän haaleat ja ruudun kontrasti huonompi.
Nyt olen siinä vaiheessa, että annoin Suunnon tyttärelleni ja itse käytän päivisin ranteessa oikeita kelloja (mekaanisia rannekelloja) ja lenkille laitan taskuun vanhan veekasisatasen jossa on ranneke poikki (Kiinasta tulossa uusi jo kohta kolmatta kuukautta). Kyllä se edelleen näin kesäaikaan näkyy 3 h lenkin vielä sinnittelevän akkunsa kanssa. Mutta kesän jälkeen, ehkä joululahjaksi itselle (vaikka cyber monday tarjouksia katsellen) gritti on vahvoilla.
V800 tiiviste petti puolisen vuotta sitten. Äskettäin pesin hihnaa, niin vettä pääsi sisään ja laite pimeni täysin. Yritin useaan otteeseen latailla. Sinnikkyys palkittiin ja sain henkiin, mutta valo ei toimi ja pysäytysnappi toimii vain osittain. Välillä sitä vettä näkyy sisällä (sumuna).
Nyt pallottelen ajatusta Vantage V:n ja Grit X:n väliä.
Eilen tuli Grit x. Yritän muistaa laittaa kokemuksia.
3v ranteessa oli Polar m430, joten siihen voi ainakin verrata.
Joko on @Pete_K2 kertynyt kokemusta?
maalinni
23.06.2020, 14.25
Nyt pallottelen ajatusta Vantage V:n ja Grit X:n väliä.
Ehdottomasti ottaisin Gritin ellei välttämättä tarvitse V:n juoksuwattimittaria. Sitä ei vissiin gritissä ole?
Joko on @Pete_K2 kertynyt kokemusta?Juu. 16 treeniä, 46h.
On hyvä.
Ranneke pehmeä ja taipuisa, paljon parempi kuin m430:ssä.
Sykettä pääosin mitannut rintaremmillä ja kello tangossa. Toimii myös ranteesta mutta niin mulla toimi myös m430.
Napit on toimivat. Kosketusnäyttöä ei juuri tule käytettyä.
Akku piisaa niin että siitä ei tarvi huolehtia yhden päivän reissuilla ainakaan. Gps mittaus tarkimmalla koko ajan. Pisin treeni ollut 8h.
Unen seurantaa en ole oikein tarkkaillut kun Oura on käytössä sitä ja palautumista varten. Fiilis kuitenkin että se olis ihan ok.
Kardiokuormaraportti tuntuis aika monipuoliselta mutta siihen en valitettavasti ole vielä ehtinyt perehtyä.
Kokonaisuutena tyytyväinen kelloon. Ostaisin edelleen tämän.
Mitähän Polarilla julkistetaan 30.6.20? https://www.facebook.com/PolarGlobal/posts/10157856132834915
maalinni
28.06.2020, 18.48
Mitähän Polarilla julkistetaan 30.6.20? https://www.facebook.com/PolarGlobal/posts/10157856132834915
Fitness fämily, oiskohan joku grit x:n alapuolelle?
F. Kotlerburg
28.06.2020, 20.12
Veikkaisin jotain hintaluokkaan n. 100-150€. Igniten alapuolella on kovin tyhjää. A360 on jo jäänyt junasta ajat sitten.
Fitness fämily, oiskohan joku grit x:n alapuolelle?
Saattaisipa ollakin jotain edullisempaa.
Sain juuri V800:n lopettamaan viime torstain tennistreenin, kun meni alle 10% power ja sulki GPS:n. Nyt toimii ainakin kellona. Edelleen pari vasemmanpuoleista nappia toimimattomia (valo ja treenin lopetus). Kyselin jo Grit X:ään liittyen mm. H7-sykevyöstä Polarilta paheksuen samalla V800:n kestävyyttä. Olivat ohjaamassa huoltoon hinta-arviota varten, mutta en taida sitä tehdä.
Hämmästyksekseni H7-sykevyö kuulemma toimii Grit X:n kanssa.
EDIT: Tosiaan Polar Unite on 150 euron peruskello. https://mobiili.fi/2020/06/30/polar-julkisti-alle-150-euron-yksinkertaisen-fitness-kellon-polar-uniten/
Itsellä kyllä V800 toimii ja toimii mutta kiva hankkia jotain näpereltävää uutta joten Grit taitaa mennä hankintaan. Loppupeleissä tuollainen peruskello riittää usealle joten ihan ok siirto Polarilta tuo Unite.
maalinni
30.06.2020, 22.43
Aika nihkee ilman gps:ää
Aika nihkee ilman gps:ääNoh mulla on kyllä kännykkäki aina mukana. Sitähän se hyödyntää gps:ään. Tiä sit syökö kännyn akkua paljon
maalinni
01.07.2020, 09.51
Itellä ei ihan aina mukana ja varsinkaan juostessa en halua sitä taskuun heilumaan. No eipä tota kelloa ole minun onneksi pakko ostaa. Kaipa tuo on ryhmäliikuntaihmisille suunnattu.
F. Kotlerburg
01.07.2020, 09.54
Eiköhän tuo ole suunnattu ihan jollekin muulle kuin spandexhikisakille. Eipä tullut yllätyksenä taas, että täällä valitetaan, vaikka Polarin mallistossa on nyt kelloja luultavasti ihan tarpeeksi hikitreenaukseenkin, mutta itkettäähän se, että ei voi ostaa sitä viimeksi julkaistua.
maalinni
01.07.2020, 10.38
^ Onko pakko olla noin provosoiva kirjoitustyyli?
Torstaina tilaamani Grit X seikkailee nyt Leipzigissä. Eilen lähti Amsterdamista. Tiistaina pitäisi olla kädessä. Seuraavaksi varmaan Latviaan tai Liettuaan. :)
^Ole tytväinen ettei Royal Mail kuljeta, olisi voinut käydä jenkkilässä ja Jamaikallakin mutkan tekemässä...
maalinni
05.07.2020, 10.33
^^ Eikö se ollukin seikkailukello?
Torstaina tilaamani Grit X seikkailee nyt Leipzigissä. Eilen lähti Amsterdamista. Tiistaina pitäisi olla kädessä. Seuraavaksi varmaan Latviaan tai Liettuaan. :)
Eiköhän tuo DHL kuljeta kohtalaisen "siististi" Liettuan ja Latvian kautta Suomeen. Tiistaina pitäisi saapua. Eiköhän sieltä aja iso rekka pihaan ja pumppukärryllä kuljeteta loppumatka.
Seikkailukello seikkailijalle. Kunhan ei jää seikkailemaan. :rolleyes:
EDIT: Ei jäänyt seikkailemaan. Tänään tuli pakettiauto pihaan. Lataus ja synkronointi menossa. Leipzig - Helsinki - Turku - Salo oli reitti.
EDIT2: En saanut yhdistymään kännyn Polar Flow:hun ennen kuin poistin sovelluksen ja asensin uudelleen. Yritti sinnikkäästi yhdistää V800:een. Asetukset-kohtaa en meinannut löytää. On näköjään vasemmalla alempi nappi.
Eilen tuotiin Polar Grit X pihaan pakettiautolla. Pikkuisen on napit ja kosketusnäytön toiminta Grit X:ssä hakusessa vielä. On tekniikka (ja ohjelmisto) harpannut melkoiset askeleet vuodesta 2014, jolloin suomalaiset saivat olympialaisiin käyttöönsä V800 kellot.
H7 sykevyö asentui helposti. Polar Flow oli ensin poistettava kännykästä, muuten haki koko ajan pelkästään V800:a sieltä. Sitten lähti pelittämään.
Erilaiset kelloasetukset tulevat helposti näkyviin pyyhkäisemällä sivuille. Yhdessä on se säätila reunoilla tunneittain. Serene (hengitysharjoitus 6 krt/min) oli sen verran tehokas, että toisella kokeilukerralla nukahdin hetkeksi. :rolleyes: Mitään treeniä en ole vielä päässyt kokeilemaan. Jatkuva sykkeenseuranta päällä. Siitä huolimatta akku jossain 87% tienoilla vielä.
Yöllä ollut 49 alhaisin syke. En edes tiennyt, että menee niin alas. Unta analysoi ihan kiitettävästi, jos siitä nyt itse pystyy mitään päättelemään kellon hyvyydestä. Suurin ero V800:aan on ehkä siinä, ettei tarvitse odotella tietojen "analysointia" kuten V800:lla (enkä tarkoita mitään syvällistä juttua), kun piti ensin siirtää kännyyn (ei yleensä toiminut) tai PC:lle. Toki treenin päätteeksi näki V800:ssakin muutamia perustietoja.
JPK-works
12.07.2020, 19.59
mittari ollut vajaa kaksi kuukautta ja hyvälle laitteelle se vaikuttaa.
Näyttö on selkeä, ranneke miellyttävä ja yleistuntuma laadukas. Toki vertailukohtana on edellinen mittari (RC3 GPS), joka oli käytössä 6-7 vuotta eli tuli hypättyä nykyaikaan mittareissa.
Pari ongelmaa on tullut eteen;
- Eilisen harjoituksen jälkeen tallentui kelloon ja näin sen yhteenvetotiedot normaalisti. Mutta tänään ei näkynyt kellossa, eikä synkkaantunut flow:n kanssa. Käytän vain johto-läppäri yhteyttä. Tämä voi olla näppivirhekin, eli jos ole vahingossa painanut poista-nappia (tosin en tiedä, mikä se edes on).
- Kahdella edellisellä harjoituksella kadenssimittaus lakkasi toimimasta lähes alussa (tallentuneessa ajassa 2min 25sek), eilisessä kesti varmaan saman aikaa päällä. Flow:ssa kadenssi näyttää 2:25 -> nollaa. Ongelma ei liene anturin asennossa, koska uudella lenkilläkin se alkoi siis mitata.
Anturi on aivan uusi (alle 2 kk) eli ei pitäisi olla patteriongelmakaan. Laitoin äsken kyselyä Polarin tukeen, katsotaan, mitä vastaavat.
Saako Flow:ssa tai mittarissa asetettua kadenssimittaukseen 'poista nollat' eli nyt kadenssikeskiarvot ovat tosi matalia, vaikka polkiessa menee 90+ ja vanha Polar antoi sitä luokkaa olevia keskareita.
Grit X on ensimmäinen laite puhelimen lisäksi, jota olen käyttänyt reitin seuraamiseen. Latasin gpx tiedoston komootin kautta kelloon ja valitsin aloita "reitin varrelta". Hienostihan tuo opasti reitin varsinaiseen loppupisteeseen jossa onnitteli maaliin pääsystä. Siinä vaiheessa olin kuitenkin ajanut vasta kolmasosan reitistä enkä saanut jatkettua jälkeä ilman että lopetin harjoituksen ja aloitin uuden "aloituspisteestä". Onks tää ominaisuus jonka kanssa pitää yrittää elää vai löytyykö tähän jostain asetuksista ratkaisu? Ei ole googlesta ollut apua.. en varmaan ole osannut hakea oikeilla termeillä.
JPK-works
01.08.2020, 11.14
Vähän päivitystä kadenssiongelmaan;
Polarin tuki neuvoi poistamaan asennuksen PolarFlow:ssa. Tein tämän, synkkasin mittarin, paritin uudelleen - ongelma jatkui eli mittaus toimi 1-2 km.
Asensin tilalle toisen Polarin anturin (olin ostanut toista pyörää varten ja odotti asennusta), nyt on toiminut hienosti kahdella lenkillä.
Eli olikohan 1. anturi jotenkin viallinen? Varmennan tämän vielä eli asennan sen toiseen pyörään ja katson toimivuuden. Sitten tarvittaessa anturi postiin Polarille. Jatkan raportointia tänne.
Grit X on ensimmäinen laite puhelimen lisäksi, jota olen käyttänyt reitin seuraamiseen. Latasin gpx tiedoston komootin kautta kelloon ja valitsin aloita "reitin varrelta". Hienostihan tuo opasti reitin varsinaiseen loppupisteeseen jossa onnitteli maaliin pääsystä. Siinä vaiheessa olin kuitenkin ajanut vasta kolmasosan reitistä enkä saanut jatkettua jälkeä ilman että lopetin harjoituksen ja aloitin uuden "aloituspisteestä". Onks tää ominaisuus jonka kanssa pitää yrittää elää vai löytyykö tähän jostain asetuksista ratkaisu? Ei ole googlesta ollut apua.. en varmaan ole osannut hakea oikeilla termeillä.
Oisko gpx tiedostossa ollu joku väli merkintä siinä jonka se on tulkinnu päätepisteeksi
Miten on sujunu elämä Grit:n kanssa? Houkutteleva vaihtoehto kyllä ja mitä olen vertaillut Garminia vasten niin saisi edullisemmin hyvän kellon harrastuksiin.
Minulla hajosi vanha V800 lopullisesti toissapäivänä ja hain eilen Gritin. Melko korkea tämä on ranteessa mutta toisaalta tosi kevyt. Rannesyke vaikuttaa antavan paljon paremmin lukemia kuin Suunnon Spartan sport joka ei toiminut mulla käytännössä siinä suhteessa yhtään. Tänään menen ensimmäiselle pyörälenkille ja taidan tarkoituksella jättää sykevyön pois ja katsoa miten pelittää.
Tykkään tästä näyttötaulusta, jossa kiertää seuraavan 9 h sää ulkokehällä :)
Toi on myös kiva toiminto, että kun käden kääntää kelloa katsoakseen syttyy tauluun hento taustavalo. Yöllä kelloa katsoessa näkee ajan ilman, että täytyisi napista laittaa varsinainen valaistus päälle.
Mutta miten herätyskelloon pääsee herätystä laittamaan helpoimmin? Tuntuu monimutkaiselta mennä vasen alakulma, oikea yläkulma, keskinappi (asetuksiin), kaksi oikeaa alakulmaa (kello asetuksiin) ja tupla keskinapilla eteenpäin herätyksiin, siitä taas oikealla alakulmalla kertaherätykseen, valita se keskinapilla ja sitten vasta pääsee säätämään aikaa!!!
V800 laitteessa pysty oikaisemaan pitkällä vasemman yläkulman painamisella. Tämä laite vetää siitä näppäimet lukitukseen.
Teme X-2
11.08.2020, 15.34
Herätyskelloon pääsee vetämällä näytön yläreunasta alas.
maalinni
11.08.2020, 16.36
^ Itseä se automaattinen taustavalo häiritsi yöllä. Sen saa pois kun laittaa kellon älä häiritse tilaan, jonka voi myös ajastaa öiksi.
Herätyskelloon pääsee vetämällä näytön yläreunasta alas.
Kiitos. Ja nyt kun muistan, että myös kosketusnäyttöä voi käyttää.
Tänään tuli käytyä hakemassa Gritti. Seuraavaa treeniä odotellessa!
Ainakin näin muutaman päivän perusteella toimii kuin wanha junan vessa. Syncci livahtaa luurin kautta nettiin samoin tein. Vielä kun tuo lataus'alusta' toimii ongelmitta niin iso parannus v800:n. Plussana valtava kasa uusia käyttämättömiä ominaisuuksia.
Välillä tuo sykkeen mittaus on kyllä ihan mitä sattuu. Äskenkin näytti että sykkeet 126 vaikka ranteesta tunnusteltuna ei juuri mitään, sisällä töissä istuskellut ja korkeintaan kahvia hakenut. Lisäksi päivän korkeimpana ilmoitetaan 119 joten aivan kuin tuo näyttössä oleva sekoilisi ja jokin sisäinen laskuri pysyy lähempänä totuutta tai sitten tuo karsii jollain logiikalla huippuja ja mahdollisia mittavirheitä pois.
Se toimii ihan samoin kuin kaikki muutkin ranteesta mittaavat ja nuo luvut aiheutuu liikkeestä ja huonosta kontaktista. Ne suodatetaan sitten pois ja sen takia flow:ssa ne näkyvät oikein. Jostain syystä vaan Polar ei ole saanut/jaksanut korjata tuota näytöllä näkyvää lukemaa.
Grit X on päätynyt oman hankintalistani piikkipaikalle Ambit3:n seuraajaksi. Onkos tästä löytynyt mitään isompaa moitittavaa? Arvosteluissa tätä pidetään parhaimpana Polarina ever mutta ei kait se pelkkää aurinkoa ole?
Rannesykemittaus on henkilökohtaista ja navigointi Komootin kautta vähän niin ja näin. Onko vielä ehtinyt löytyä teknisiä ongelmia tai softabugeja?
Mulla on toiminut moitteetta. Ei ole bootannut kertaakaan ja muutoinkin olen ollut tyytyväinen. Synkronointi puhelimeen edellyttää vain jostain syystä välillä sitä, että käynnistä puhelimen uudelleen.
Hyvä kello se on ja toiminut moitteetta itselläkin. Vähän harmittaa Polarin nykyinen linja, että kellot saa sen yhden tai kaksi päivitystä ja sen jälkeen siirrytään seuraavaan malliin.
maalinni
12.09.2020, 16.47
Hyvä kello se on ja toiminut moitteetta itselläkin. Vähän harmittaa Polarin nykyinen linja, että kellot saa sen yhden tai kaksi päivitystä ja sen jälkeen siirrytään seuraavaan malliin.
Hä? Vantaget saaneet kuusi päivitystä: https://www.polar.com/en/vantage/updates
Hä? Vantaget saaneet kuusi päivitystä: https://www.polar.com/en/vantage/updates
Kyllä ja ne olivat ne jotka luvattiin jo kellon tullessa myyntiin ja niistä oli iso osa sellaisia jotka toivat ominaisuudet samalle tasolle mitä edeltäjässä olivat. Viimeisin päivitys taisi olla ainoastaan sellainen jota ei alkuperäisessä roadmapissa ollut. Polar itse sanoi, että ellei jotain isompaa bugia ilmene, ei mitään uutta ole tulossa päivitysten muodossa Vantageen ja Grit X:ään. Vantage V2 on tulossa tämän vuoden puolella näillä näkymin. Enkä siis nyt hauku firmaa sen kummemmin, Vantage V ja Grit X on itselläkin ja tykkään niistä kyllä, lähinnä Garminin tapa tuoda uusissa kelloissa julkaistuja ominaisuuksia päivitysten muodossa edeltäviin malleihin tavallaan pidentää kellon käyttöikää ja antaa tunteen, ettei vanhoja asiakkaita ole unohdettu. Nämä eivät kumminkaan ole mitään 100€ hinnat alkaen malleja.
maalinni
12.09.2020, 18.19
Ei minulle ainakaan fenix3:seen tullut mitään fenix5:sen ominaisuuksia tai sitten vaihdoin leiriä liian nopeasti paskan sykesensorin vuoksi. Itsekin olen todella tyytyväinen Vantage V käyttäjä.
Onko lisäinfoa tuosta V2:sta?
Mites muuten barometrinen korkeusmittaus on pelittänyt? Jollain foorumilla joku valitti, että vaikka lähtö ja paluu oli yks ja sama piste, niin Gritti näytti 20m eroa....
Ei minulle ainakaan fenix3:seen tullut mitään fenix5:sen ominaisuuksia tai sitten vaihdoin leiriä liian nopeasti paskan sykesensorin vuoksi. Itsekin olen todella tyytyväinen Vantage V käyttäjä.
Onko lisäinfoa tuosta V2:sta?
prisman kuvassa oli maininta sääpalvelusta ja musiikin ohjaamisesta. Eli tulisiko Grit X:n sää ja sitten musan ohjaus. Jos veikata pitäisi niin Grit X:n uudempi sykesensori tulee myös.
maalinni
12.09.2020, 19.19
Mites muuten barometrinen korkeusmittaus on pelittänyt? Jollain foorumilla joku valitti, että vaikka lähtö ja paluu oli yks ja sama piste, niin Gritti näytti 20m eroa....
Tottakai näyttää, jos ilmanpaine matkalla muuttuu. Kannattaa tutustua barometrin toimintaperiaatteeseen. Sen ilmoittama korkeus on aina lämpötilan ja ilmanpaineen funktio.
^Juu tiedän kyllä toimintaperiaatteen. Tässä tapauksessa ymmärsin, että kelissä ei ollut tapahtunut muutosta.
maalinni
12.09.2020, 19.50
Eipä sitä ilmanpaineen pientä muutosta itse huomaa tai lämpötilan parin asteen nousua.
Mitenköhän herkkä se barometri on jos/kun ranne lämmittää kelloa 🤔
Muuten, mikä funktio lämpötilalla on korkeuden mittaamisessa? Eikös se ole ilmanpaine, jonka avulla korkeus mitataan?
maalinni
12.09.2020, 22.11
Pv=nrt eli paine on suoraan verrannollinen lämpötilaan eli periaatteessa joo, toinen riittää.
Voi olla minun kommentti Juoksufoorumilta. Unohdin sinne päivittää mutta kyseessä oli viallinen painesensori. Maanantaina kello polarille ja saman viikon keskiviikkona oli kello huollosta takaisin. Sen jälkeen korkeuslukemat olleet loogisia.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
^Sepä se (negatiivinen) kommentti tosiaan olikin. Hyvä, että vika löytyi ja korjaantui. Aika vähän tuosta barometristä löytyi kommentteja. Uhrenundtouren.comin kaveri oli testaillut ja ihan toimivaksi todennut.
Kävin tänään paikallisessa urheilumyymiössä ja samalla vilkaisin ohimennen Gritin dummy-versiota. Ihan jees kaikin puolin.
Josko sitä sitten huomenna tilausnappulan kimppuun...
Ei oikeen polarin softa taivu pätkissä nukkumisen tunnistamiseen. jos yöllä herää ~4h unien jälkeen ja nukahtaa uudestaan vaikka reilun tunnin päästä ja taas nukkuu ~4h niin tuo ottaa jomman kumman pätkän yöuneksi ja toteaa että paskasti nukuttu. En onneksi ostanut tätä tuon takia mutta kunhan huomiona kun tuota joskus vilkaisee tai se ruudulla toteaa että kohta kuolema kuittaa univelat.
Todennäköisesti kello hanskaisi tuon paremmin, jos mittaukseen käytettäisiin 4 tunnin sijaan koko yötä.
Nyt on vajaa viikko käytetty Grittiä. Pari ihmetystä. Unimittaus on minusta hiukka liikaa positiiviseen päin kallellaan. Se ei tosiaan osaa erotella kunnolla valveillaoloa unesta. Tällöin katkoksia on toki enemmän, joka antaa viitettä valvomisesta mutta todellista valvomisen määrää se ei kerro. Muutama yö vasta takana niin ehkäpä tuo kehittyy ajan kanssa.
Toinen ihmetys on barometrinen korkeus. Rauhallisilla kävelylenkeillä lähikulmilla se on mennyt ihan yks yhteen Google earthin kanssa mutta tänään 3h fillarilenkillä se oli enempi kujalla kuin olin odottanut. Lähtiessä määritin lähtöpisteen korkeuden käsin (Google Earthin mukaan) ja lenkin jälkeen palatessa samaan pisteeseen eroa oli 11m. Ja muutenkin matkan varrella oli ihmeellisyyksiä ja erimielisyyksiä Google Earthin kanssa. En sitten tiedä voiko tuossa olla joku häikkä tai sitten vaan olen tottunyt liian hyvään Ambit3:n kanssa.
Mutta ei ihme jos Hill Splitter näyttää mitä näyttää.
Muutoin kello pelaa mallikkaasti ja Polarin toimintalogiikka on ollut helppo omaksua.
EDIT: Exporttasin Flow:sta eilisen reissun GPX ja TCX-filut. Siinä missä GPX-filen korkeustieto vastaa aika hyvin kartta-aineiston korkeustietoa, TCX:n filussa saman pisteen korkeustieto on välillä aivan kujalla. Onkohan nyt niin, että joko Flow p.skoo korkeustiedon tai sitten kellossa joku (paineanturi)? Kellossa ja Flow:ssa reissun korkein kohta ei ole sama, eroa pari metriä.
JPK-works
11.10.2020, 21.10
Laitetaan vähän päivitystä kadenssianturiongelmaan;
Ostoliike (Porin Intersport) hoiti Polarilta tilalle uuden kadenssianturin, joka toimii hyvin. Grit-X osaa myös ottaa anturit käyttöön fiksusti eli valitsee lajin (maantiepyöräily itsellä) ja mittari löytää toiminnassa olevat anturit. Eli vika näyttäisi olleen kadenssianturissa, eikä Grit-x tai Polar Flow.
(alkuperäisen viestin ongelma: Kahdella edellisellä harjoituksella kadenssimittaus lakkasi toimimasta lähes alussa (tallentuneessa ajassa 2min 25sek), eilisessä kesti varmaan saman aikaa päällä. Flow:ssa kadenssi näyttää 2:25 -> nollaa. Ongelma ei liene anturin asennossa, koska uudella lenkilläkin se alkoi siis mitata.Anturi on aivan uusi (alle 2 kk) eli ei pitäisi olla patteriongelmakaan.
Laitoin äsken kyselyä Polarin tukeen, katsotaan, mitä vastaavat.)
Mulla grit on toiminut muuten mutta uintimatkan mittaus ei toimi sitten yhtään. Jo polar v800 mittasi oikein ja luotettavasti. Osasi erottaa myös vapaan ja rintauinnin matkat toisistaan vaikka vaihtoi tyyliä kesken harjoituksen. Grit mittaa vapaata ihan päin seiniä. Viimeksi 50 m altaassa oli sadan metrin jälkeen uitu muka 450 m. Ja 17 minuutin uintini lopputulos oli 2200 metriä. Pitäis varmaan mennä kisoihin.
Tuohon pitäisi olla tulossa parannusta.
Nyt on kuukaisi takana Gritin kanssa. Muutoin oikein oiva peli mutta tuon korkeusmittauksen kanssa en ole sinut. Eilisellä fillarilenkillä korkeimman kohdan ero Google Earthiin oli 10m. Lähtökorkeus oli asetettu käsin. Minusta tuo on GPS-tarkkuutta, ei barometristä?
Kollinjoki
18.10.2020, 14.36
Nyt on kuukaisi takana Gritin kanssa. Muutoin oikein oiva peli mutta tuon korkeusmittauksen kanssa en ole sinut. Eilisellä fillarilenkillä korkeimman kohdan ero Google Earthiin oli 10m. Lähtökorkeus oli asetettu käsin. Minusta tuo on GPS-tarkkuutta, ei barometristä?
En tiedä mikä noiden tarkkuuden pitäisi olla, mutta tokihan se barometrinenkin voi kaikenlaisista ilmanpaineen vaihteluista hieman heittää. Kuinka korkea se korkein kohta oli? Jos esim. 200 m niin silloin heitto olisi ollut vain 5 %.
En ole koskaan tutkinut oman kelloni (Fenix 6-sarjalainen) antamia lukemia Google Earthin kanssa, mutta ikinä en ole kyllä monestikaan onnistunut minkäänlaista pitempää pyörälenkkiä tekemään niin että nousu- ja laskumetrien lukema reissun jälkeen olisi täsmälleen sama. Muutamasta metristä vajaaseen 10 metriin näyttää olevan poikkeama normaalisti, tosin on joskus mennyt ihan jämptisti tasankin.
Google Earth ei ole tarkka.
maalinni
18.10.2020, 15.51
^^ Juurikin noin.
Tämä viimeisin esimerkki oli kellon mukaan 49m, kun GE ja vaikka gpspekan laskuri sanoo ko. koordinaateille 39m. Ja kohta on Helsingin Myllypurossa Latokartanonkaaren kelvin korkein kohta Shelliltä länteen. Tulee vähän ennen Kivikon liittymää.
Yleensä suorituksen alkupää menee ihan hyvin mutta loppua kohden epätarkkuus kasvaa. Ja kello on koko ajan esillä hihan/vaatteiden päällä (kun sykkeet tulee vyöllä). Pitäis siirtää kello koitteeksi pyörään, ettei keho pääse lämmittämään.
Ambit3:n kanssa GE oli hyvinkin samaa mieltä useimmiten parin metrin tarkkuudella. Ehkäpä Suunnon FusedAlti-systeemi on vaan omaa luokkaansa ja tuli totuttua liian hyvään heti alkuun.
Nyassihan tämä on ja mun puuhastelussa korkeusdatalla ei ole merkitystä. Mutta kivahan se olisi, että nämä olisi oikein.
Update: Laittelin aspaan palautetta Flow:sta otetun kuvakaappauksen kanssa. Sieltä palattiin asiaan ja todettiin, että ei vaikuta normaalille toiminnalle, joten huoltokeikka avattu ja kello lähtee käymään pajalla.
Omaan silmään Grit x näytön värit on aika valjut. Kokeilin ottaa kuvan jossa näkee eron Igniteen. Onko muilla Grit X käyttäjillä näytön värit kohdallaan?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201023/6a55eb7199756d9958c25111034ba9e0.jpg
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
maalinni
23.10.2020, 15.47
Ihan eri tekniikkahan noissa on. Ainakin Vantage V:ssä on vastaavan "valjut" värit. Igniten näyttö ei olekaan koko aikaa päällä ja kuluttaa hitokseen virtaa.
Onkohan moinen valjuus haitta jos säästää virrankulutuksessa? Eikös tuo Ignite ole vähän tuollainen fittneskello missä näyttävyys tärkeä ominaisuus?
fättärix
30.10.2020, 08.50
Onko teillä kellossa käytössä jokin näytön suojalasi tai kalvo? Gritiin tarjolla oleva malli näyttää halkaisijaltaan reilusti pienemmältä kuin itse lasi, onko olemassa jokin sopivampi malli?
maalinni
30.10.2020, 14.47
Oli Vantagessa, mutta ei se pysynyt paikoillaan. Sen pitääkin olla pienempi.
Onkohan moinen valjuus haitta jos säästää virrankulutuksessa? Eikös tuo Ignite ole vähän tuollainen fittneskello missä näyttävyys tärkeä ominaisuus?Hyvin saa selvää, ihmettelin vain isoa eroa. Polarin asiakaspalvelu kertoi syyksi eron näyttö teknologian.
Olen kyllä ollut tyytyväinen tuotteeseen.
gritin myötä alkoi näkymään tuo cardio kuorma käppyrä. Elävät ilmeisesti eri universumeissa tai tarkoittavat täysin eri asioita kun tuo wanha recovery status tällä hetkellä balanced ja cardio kuorman mukaan kuolema odottaa seuraavan juoksuaskeleen päässä. Jos tätä peilaa taaksepäin aikaa ennen cardio raporttia niin olen vetänyt sen mukaan jatkuvasti toinen jalka haudassa kesäisin koska usein ei malta ehkä lepäille tarpeeksi kun maasto kutsuu niin tuo recovery status on ajoittain ollut pahasti "very strained tilassa". Jaksaisipa perehtyä näihin vähän paremmin.
edit: erityisen kummallisen cardio kuormasta tekee se että se nousi kahtena päivänä ylöspäin vaikka istuskelin sisällä pari päivää poislukien vajaan kilometrin matkaa kauppaan toisena päivänä, ilmeisesti liikaa ruokaa repussa kuormitti liikaa.
Kommenttina vikaan kappaleeseen. Se mittaa kuormituksen tietyltä pitkältä aikaväliltä. Kun vanhimmasta päästä tippuu joitan kuormituksia pois, tila muuttuu isostikin osi riippumatta siitä mitä just samana päivänä teit.
Laitoin kokeeksi Grittiin Stowa nahkarannekkeen. Ei tykkää vedestä eli ei tässä järkeä ole mutta kunhan testasin
Mulla olis samanlainen nahkainen lentäjäranneke myös mustana mikä vois sopia nätisti.
https://www.pinkbike.com/v/embed/526720/?colors=c80000&loop=1&showheadshot=0&showtitle=0&showbyline=0
Korkeustiedot alkoi näyttämään aivan omiaan, kun kello oli ollut kolme viikkoa käytössä. Välillä olen kymmeniä metrejä maanpinnan yläpuolella, välillä syvällä maan sisällä. Kello keksii mäkiä täysin tasaiselle eli järven jäälle ja vetää alamäkeä sinne, missä on reipasta nousua. Nyt oletuksena näyttää treenin alussa korkeudeksi merenpinnasta aina 0 metriä. Kerran kokeilin uudelleen käynnistystä, jonka jälkeen korkeudeksi kello näytti treenin alussa 180 m todellisen ollessa 155 m. Flow näyttää ko kohdalle näin jälkikäteen hieman alle 240 m ja samaan paikkaan palattuani kolmen tunnin hiihdon jälkeen noin 165 m.
Melkoinen arvontakone.
Annoin palautetta Polarille virheellisestä tuotteesta. Saas nähdä mitä vastaavat.
Paikannus ja syke ovat käyttööni riittävän tarkkoja.
Teme X-2
17.02.2021, 09.36
Minulla teki Grit X vähän samaa. Joka treenin alussa oli noin 100m alamäkeä, vaikka olisi jonnekkin vaaralle noussut ja pois tullessa saattai antaa negatiivista korkeutta. Laitoin palautetta, käskivät tehdä huolto pyynnön. Viikon verran meni, kun tuli takaisin ja vaikuttaa että korkeusmittaus pelaa paremmin kuin uutena.
Täällä sama vika, eli korkeus on alussa ihan pielessä. Täytyypä olla yhteydessä huoltoon.
^Perus-GritX-kuraa. Mun Gritti kävi kanssa huollossa syksyllä korkeusmittauksen epäjohdonmukaisuuden takia. Ei se nytkään ole kovin kummoinen. Välillä toimii kutakuinkin virheettömästi, varsinkin hidasliikkeisissä suoritteissa (esim. Kävely). Vähänkin vauhtia lisää ja epävarmuus lisääntyy. Korkeuden asettaminen käsin ei sekään pelasta tilannetta.
Onkohan vantage v2 yhtä huono?
Pari kuukautta Grittailua takana, minulla näyttää säännöllisesti n 5m eroa lähdössä ja paluussa (sama paikka).
Yleensä kello on takin alla joten tarkkuus on tyydyttävä.
Juuri äsken tehty 2h pyörälenkki lähti korkeudesta +4m (oikea 15m, en korjannut käsin lähtiessä) ja päättyi samaan pisteeseen korkeudella -8m. Kello vaatteiden päällä.
Minulla oli tänään tuollainen 10km hiihtolenkki. Lenkin alku- ja päätepisteet samat ja korkeus n. 15 m merenpinnan yläpuolella.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210221/bbaf0bb426f0252fcbd0f4fd64ed4aa2.jpg
Gritissä (onko muissakin Polareissa) on automaattinen korkeuskorjaus, joka toimii jonkun hetken päästä suorituksen aloittamisesta. Kello tekee tsekkauksen onko se nyt 2 kertaa.
Kokeilkaas asettaa korkeus suorituksen alussa käsin. Seuratkaa mitä tekee. Mulla korkeus vaeltaa tuossakin tilanteessa.
GritX-korkeusarpajaiset jatkuvat.
Pe 1h juoksulenkki. Lähtiessä korkeus asetettu käsin 16m. Palatessa samaan pisteeseen korkeus 5m.
Su 2h fillarilla. Lähtiessä korkeus asetettu käsin 16m. Palatessa samaan pisteeseen korkeus 2m.
Mutta pe 1h kauppa/kävelyreissu. Automaatti määritti korkeudeksi 6m ja palatessa samaan pisteeseen korkeus 5m. Kävelyreissut menee pääsäätöisesti hyvin. Vauhdikkaammassa menossa tuo ei pysy mukana.
maalinni
01.03.2021, 13.07
Onko se korkeus nyt niin oleellinen tieto? Tottakai siinä pientä heittoa on, kun olosuhteet muuttuu. Lähinnä se on kai suunniteltu havaitsemaan välittömät muutokset eikä absoluuttisia lukemia "pitkällä" aikavälillä.
^Just noin ellei sitten vuorille kiipeä... Suunnon korkeusmittarikin näyttää sitä sun tätä...
Onko se korkeus nyt niin oleellinen tieto? Tottakai siinä pientä heittoa on, kun olosuhteet muuttuu. Lähinnä se on kai suunniteltu havaitsemaan välittömät muutokset eikä absoluuttisia lukemia "pitkällä" aikavälillä.
Juu ei ole niin oleellista. Enempi kiinnostaa onko tämä taso se mihin Polar pystyy vai onko jotain vikaa tässä yksilössä. Ja että onko toiset mallit tai merkit tarkempia. Itselle jäi Suunnosta tarkempi kuva mutta voi olla, oma että otos jäi liian pieneksi...
Polar on hehkuttanut Hillsplitter-ominaisuuttaan mutta kuinhan se voi antaa mitään järkevää ulos jos järvenjäällekin vehkeet tekee mäkiä?
maalinni
01.03.2021, 17.21
Aina kun lämpötila muuttuu, niin muuttuu ilmanpaine ja sen myötä kellon ilmoittama korkeus. Siksi kello näyttää eri lukemaa A->A lenkeillä.
Järven jäälläkin saattaa tapahtua kaikenlaista kummaa jos kelloa pitää välillä hihan sisällä tai aurinko lämmittää sensoria.
Se mittari toimii ehkä parhaiten, kun olosuhteet on suht vakiot ja silloin se tunnistaa mäet ihan ok, ainakin oma vantage V. Joskus on kiva pyörälenkillä mitata mäkien korkeuksia ja jyrkkyysprosentteja.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210303/05a9b3c5f48e0bb2e41b5f457928de46.jpg
Tuohon 83 m kohtaan meni suurinpiirtein oikein. 190 metrissä on noin 10 metriä liioittelua. Sitten loppumatka lähtee pieleen. Pahimmillaan olen ajanut mielestäni järven jäällä, mutta Polarin mukaan noin 40 m pinnan alapuolella. Kotiin saavuin maanpinnan alapuolella.
Ilmankos alkoi hengitys ahdistamaan hapen vähyyden vuoksi. Voisivat polarilta tuoda softaan ominaisuuden, jossa käyttäjä saa valita korkeustiedoksi satelliittipaikannuksen perusteella lasketun arvon. Olisi todennäköisesti tarkempi.
Grit x lähtee huoltoon. Palautuskuponki on jo tulostettu. Saas nähdä montako kertaa saan kahdessa vuodessa käyttää takuupalvelua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210311/bced30557c8c68666c4e54c85591f6d7.jpg
Kello palasi ja vieläpä kotiovelle toimitettuna, josta pisteet Polarille.
Lähipäivinä ja -kuukausina sitten selviää toimivuus ja korjauksen kestävyys.
Aina kun lämpötila muuttuu, niin muuttuu ilmanpaine ja sen myötä kellon ilmoittama korkeus. Siksi kello näyttää eri lukemaa A->A lenkeillä.
Järven jäälläkin saattaa tapahtua kaikenlaista kummaa jos kelloa pitää välillä hihan sisällä tai aurinko lämmittää sensoria.
Se mittari toimii ehkä parhaiten, kun olosuhteet on suht vakiot ja silloin se tunnistaa mäet ihan ok, ainakin oma vantage V. Joskus on kiva pyörälenkillä mitata mäkien korkeuksia ja jyrkkyysprosentteja.
Polarin tuki on minulle kuitannut, että jos ilmanpaine pysyy vakiona suorituksen ajan, lämpötilan muutos ei vaikuta asiaan. Oma Grittini jatkaa korkeusarpajaisiaan huollosta huolimatta. Toisinaan se toimii täydellisesti, toisinaan ei. Eikä vaikuta onko korkeus asetettu käsin suorituksen alussa. Tänään tunnin juoksulenkin aikana kämppä oli vajonnut 10m...
Automaatin alussa tunnistama korkeus on sekin metkaa. Sama lähtöpiste (15m) saa arvoja -240m ja +60m välillä. Ja kaikkei metkointa on, kun ensin aloitat suorituksen, niin korkeus on vaikka ihan spot on. Sitten kun keskeytät sen ja aloitat samantien uudestaan (siis ihan sama piste ja muutama sekunti eroa), korkeusmittaus antaa jotain ihan muuta.
Nomutta, ihanhan tämä on marginaalinen asia. Mutta p.ska se on silti.
maalinni
13.03.2021, 12.48
No ei se Polarin tukikaan pysty fysiikan lakeja muuttamaan, pv=nrt ja niin edes päin...
jii.haanpaa
13.03.2021, 13.38
^Eiköhän Gritissäkin ole myös lämpötilasensori, jolla barometrin lukemaa korjataan. Itselläni on kaksi barometrillilsta värkkiä, Polarin vanha V650 ja Garminin yhtä vanha fenix. Molemmat toimivat aivan järkevästi ja lämpötila ei tosiaan vaikuta barometrin toimintaan. Vallitseva ilmanpaine toki vaikuttaa. V650 tekee lenkin alussa kerran gps-kalibraation, mutta tarkkuus ei jämpti, eli absoluuttinen korkeus saattaa vaihdella kymmeniäkin metrejä. Suhteellinen korkeuden mittaus, nousu- ja laskumetrit toimivat ja sehän on kaiketi tärkeintä.
Ensinnäkin se automaatin antama aloituslukema kannattaa unohtaa ja jättää omaan arvoonsa. Aloittaessa oikea lähtökorkeus käsin. Tämän jälkeen mittarin pitäisi näyttää järkeviä. Jos tunnin lenkin jälkeen lopputuloksessa on heittoa 10 metriä, en pitäisi ongelmana jos käyrä matkalta näyttää muutoin järkevältä. Ilmanpaine on voinut muuttua tunnin aikana 10 m edestä eikä ero muutoinkaan ole iso. Vain yhden hpa:n muutos ilmanpaineessa on jo 8 metriä. Jos käsin asetetulla lähtötilanteella ja tunnin lenkillä käyt hiihtämässä järvenjäätä ja sielläkin korkeus vaihtelee esim 20 m välillä ylempänä,.välillä alempana on laite toki rikki. Jos korkeutta ei ole asetettu käsin ja mittailee jostain satelliiteista niin hyvinkin voi lukemat olla mitä sattuu.
Edit. Katsoin huvikseen niin ilmatieteenlaitoksen mukaan tämänkin päivän aikana ilmanpaine on jo muuttunut 7 hPa:n verran korkeammaksi Espoossa vaikka säätila ei ole silminnähden suuresti vaihtunut. Eilen paine taas laski suunnilleen 1,2 hPa tunnissa. Eilen tunnin lenkillä kello olisi oikein mitatessaan siis näyttänyt juurikin tasan 10 metrin eroa lähtöhetken ja paluuhetken välillä samassa pisteessä.
Muistelen, että jonkin pyörämittarin korkeustiedot menivät tilttiin, kun ajoi sateessa. Laitteen muovikuoressa oli pieni reikä, johon luultavasti meni vettä ja ilmeisesti paineanturi ei tämän seurauksena enää saanut luettua ilmanpainetta oikein.
...Vain yhden hpa:n muutos ilmanpaineessa on jo 8 metriä. Jos käsin asetetulla lähtötilanteella ja tunnin lenkillä käyt hiihtämässä järvenjäätä ja sielläkin korkeus vaihtelee esim 20 m välillä ylempänä,.välillä alempana on laite toki rikki. Jos korkeutta ei ole asetettu käsin ja mittailee jostain satelliiteista niin hyvinkin voi lukemat olla mitä sattuu.
Edit. Katsoin huvikseen niin ilmatieteenlaitoksen mukaan tämänkin päivän aikana ilmanpaine on jo muuttunut 7 hPa:n verran korkeammaksi Espoossa vaikka säätila ei ole silminnähden suuresti vaihtunut. Eilen paine taas laski suunnilleen 1,2 hPa tunnissa. Eilen tunnin lenkillä kello olisi oikein mitatessaan siis näyttänyt juurikin tasan 10 metrin eroa lähtöhetken ja paluuhetken välillä samassa pisteessä.
Tämä on hyvä pointti. En ollut huomannutkaan, että Ilmatieteenlaitokselta saa 10min tarkkuudella mittausasemien ilmanpainehistorian. Omalla lenkilläni lähin Ilmatieteen laitoksen mittauspiste (Helsinki Malmin lentoasema, jonka vierestä itse asiassa juoksin) kertoo suorituksen aikaiseksi ilmanpaineen muutokseksi 0,6hPa. Eli puolet korkeuserosta selittyy tuolla ja homma alkaakin olla enemmän järkevä.
Harmi, ettei kellon/Flow:n statistiikka näytä ilmanpainelukemaa. Tästä laitoin jo syksyllä kehitysehdotuksen mutta en pidättelisi hengitystä, että sellainen koskaan tulisi...
Mulla oli aikanaan Suunto T6 ja siinä oli tosiaan kiva kun sai valita näkyykö paine vai korkeus. Lähtöhetken tilanteen saattoi asettaa laittamalla joko todellisen korkeuden jos tiedossa tai ilmanpaineen merenpinnantasolla jolloin kello tiesi kyseisen hetken korkeuden. Ilmanpaineen merenpinnantasolla pystyi tarkistamaan just netistä ja täten vieraallakin paikkakunnalla saattoi asettaa oikean lähtöarvon tietämättä lähtöpaikan korkeutta merenpinnasta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210313/5fb5a912d63e0a84d9ae0bfb4f0bceec.jpg
Ensimmäinen testilenkki huollon jälkeen ja näyttää hyvältä. Tämä tarkkuus jos pysyy, niin riittää minulle.
Oma Grit X lähti huoltoon barometrin epätarkkuuden takia. Huollosta lähettivät uuden kellon tilalle. Ongelmana oli korkeuden lasku. Lenkillä oli yleensä 5 - 40 metriä enemmän laskua kuin nousua vaikka lähtö- ja päätepiste olivat samoja.
Mitä tässä nyt on seurannut käyttäjien kokemuksia kellosta ja asiakaspalvelusta niin ilmeisesti kello on "herkkä" lialle. Kellon barometri on niiden kellon sivussa olevien reikien takana. Sinne päätyy hikeä ja mahdollisesti muuta likaa joka sitten aiheuttaa häiriöitä. Usein asiakaspalvelun ohje on pestä kello huolellisesti ja jos pesu ei auta niin kello huoltoon.
Vanha v800 oli ja on edelleen tarkempi kuin Grit X.
Onko tähän malliin tullut se virheistä kallein eli suunnitteluvirhe?
^^ Mitkä sivussa olevat reiät?
^Joo, näin se taitaa olla. Taikka sitten kiinanpoikien komponentit ovat mitä ovat. Suunnitteluvirhe tietysti sekin.
Oma päivän juoksulenkki päättyi 10 metriä alemmaksi vaikka samaan pisteesen palasin. Ilmanpaine muuttui tuona aikana 0,3hPa, eli 2-3m selitty tuolla. Kello jätti huomaamatta ekan 2km aikana tapahtuneen 5m nousun, siitä se sitten asettui väärälle uralle.
Kello on minulla hihan päällä. Toimiskohan se paremmin, jos se olisi irti kädestä? Mulla on fillariin Polarin oma teline. Voisin kokeilla sitä joskus.
Melkein yhtä surkea on tuo lataus/sync kaapeli kuin v800. Sen verran parempi kontaktoimaan että yleensä lataa mutta syncin aloitus menee ihan arvalla. Yleensä auttaa kun hinkkaaa ja hoonaa kontaktipintoja mutta ei nyt oikeen aina sitäkään jaksa tehdä kun pitäisi tuo nyt olla suunniteltu niin että ilman konepesua kontaktit toimii. Onneksi tuon sync toimii mobiilin kautta hetkessä vs v800:n kymmeniä minuutteja kestäneeseen arpapeliin.
Ei ole synccia kovin usein tullut käytettyä vaan lataan vain kännykän 2a laturimokkulassa. Synccaus kännykkään flowhun kun tosiaan toimii hyvin ja käyttöjärjestelmän päivityskin hoitu langattomasti. Mutta ne kerrat kun läppäriin olen kytkenyt on mulla kyllä toiminut moitteetta.
Teme X-2
22.03.2021, 09.37
Omaan kelloon barometri vika uusiutunut, jotain neljä viikkoa tuo toimi huollon jälkeen.
Taas harjoitukset loppuu 35m - 50m alemmas kuin lähtö, vaikka alku ja loppu samasssa pisteessä.
Omaan kelloon barometri vika uusiutunut, jotain neljä viikkoa tuo toimi huollon jälkeen.
Taas harjoitukset loppuu 35m - 50m alemmas kuin lähtö, vaikka alku ja loppu samasssa pisteessä.
Asetatko korkeuden käsin lähtiessä?
Grittiin (ja Vantage V2:seen) tulossa päivitys jossa mukana tänään julkaistun Vantage M2:sen uudet ominaisuudet: https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-vantage-v2-releases-2021
Pari ihan näppärää juttua tulossa , mm. viikon harjoituskuorma näkyisi kellosta paremmin.
Kokeilin Suunnon sykevyön kanssa. Toimi.
maalinni
24.03.2021, 18.03
Grittiin (ja Vantage V2:seen) tulossa päivitys jossa mukana tänään julkaistun Vantage M2:sen uudet ominaisuudet: https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-vantage-v2-releases-2021
Pari ihan näppärää juttua tulossa , mm. viikon harjoituskuorma näkyisi kellosta paremmin.
Oisko nyt ollu ihan mahdoton koodata ne samalla V:kin :#
Ja siis tuo on tulossa näköjään vasta loppuvuonna 2021. Ja mitä hittoa, pitää tilata uutiskirje sillä samalla sähköpostiosoitteella jolla rekisteröi polarin tuotteen jotta uudet päivitykset saa?!? Aika kummallinen edellytys.
Hah, en huomannut tuota aikataulua tai sitten se on päivittynyt juttuun myöhemmin. Hupaisaa että menee noin kauan.
Toisaalta Gritistä taidettiin jo aikaisemmin todeta ettei uusia ominaisuuksia enää tule niin tämäkin on iloinen yllätys.
Viimein sain aikaiseksi lähettää omaan Grit X mittarin huoltoon tuon korkeusongelman takia.
Hienosti toimii kyllä huoltoprosessi: maanantaina mittari postiin, tiistaina aamulla oli jo korjattu mittari matkalla takaisin ja tämän Posti toi paketin kotiin.
Korjaus näytti toimivan tämän päivän lenkillä.
Muuten, miten tuo korkeuden manuaalinen syöttäminen onnistuu?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210324/b7f4c898bbb567e190dcbfbfc527e626.jpg
Gary oin'
25.03.2021, 14.42
Muuten, miten tuo korkeuden manuaalinen syöttäminen onnistuu?
Suoritusta trackatessa selaa perusnäkymästä alas-painikkeilla näyttöön, joka näyttää korkeustiedot. Tästä punaista keskinappia, niin tulee Set current altitude -valinta näkyviin
Teme X-2
25.03.2021, 15.08
Asetatko korkeuden käsin lähtiessä?
En ole koskaan laittanut, kun en tiedä kuinka se onnistuu.
Suoritusta trackatessa selaa perusnäkymästä alas-painikkeilla näyttöön, joka näyttää korkeustiedot. Tästä punaista keskinappia, niin tulee Set current altitude -valinta näkyviin
On muuten harvinaisen epäonnistunut käyttäjäkokemus, kun säätää reilusti pielessä olevaa korkeutta metrin kerrallaan. Mitähän koodari on tuossa kohtaa ajatellut?
En ole koskaan laittanut, kun en tiedä kuinka se onnistuu.
Gary tuossa ohjeistikin jo, eli suorituksen aikana korkeusnäytöstä keskinappulalla avaa korkeusnäytön ja siitä sitten selaa halutun korkeuden.
Polarin tuen mukaan korkeuden manuaalisen asettamisen jälkeen laite ei tee automaattista korkeuden korjausta suorituksen alkuvaiheessa. Omalta osalta tämä ei paranna korkeuden tarkkuutta. Tai no sen verran, että lähtö on oikein. Tänään manuaalisen asettamisen jälkeen korkeutta katosi 6m, ei sen enempää tällä kertaa. Ilmanpaine pysyi samana suorituksen ajan.
Ja siis tuo on tulossa näköjään vasta loppuvuonna 2021. Ja mitä hittoa, pitää tilata uutiskirje sillä samalla sähköpostiosoitteella jolla rekisteröi polarin tuotteen jotta uudet päivitykset saa?!? Aika kummallinen edellytys.
Luulen, että tuossa pitäisi lukea "to get these new features update notifications". Luultavasti siis vain huonoa englantia tällä kertaa. Kyllähän päivitykset ajetaan massana liikkeelle ja seuraavan synkkauksen yhteydessä kello ehdottaa päivitystä, kuten tähänkin asti. Mitään uutiskirjettä tmv. ei pitäisi tarvita tilata.
Teme X-2
31.03.2021, 16.14
Gary tuossa ohjeistikin jo, eli suorituksen aikana korkeusnäytöstä keskinappulalla avaa korkeusnäytön ja siitä sitten selaa halutun korkeuden.
Polarin tuen mukaan korkeuden manuaalisen asettamisen jälkeen laite ei tee automaattista korkeuden korjausta suorituksen alkuvaiheessa. Omalta osalta tämä ei paranna korkeuden tarkkuutta. Tai no sen verran, että lähtö on oikein. Tänään manuaalisen asettamisen jälkeen korkeutta katosi 6m, ei sen enempää tällä kertaa. Ilmanpaine pysyi samana suorituksen ajan.
Kokeilin tuota. Laitoin korkeuden harjoituksen alussa itse. Laitoin alussa korkeudeksi 160m, 1,5h myöhemmin samassa pisteessä korkeus 115,5m.
^Ja onko 160m lähtöpisteen todellinen korkeus? Esim vaikka Google Earthin mukaan?
Teme X-2
31.03.2021, 20.56
^Ja onko 160m lähtöpisteen todellinen korkeus? Esim vaikka Google Earthin mukaan?
Katsoin Google Earth ja se antoi 152m tuon aloitus pisteen korkeudeksi. Melkeen sattui arvaamalla kohdalleen.
Mutta onhan tuo 115m aika kaukana. Pahimmillaan V800 antoi 15m (yleensä luokkaa 5m) heittoa lenkin aikana, eli on tuo Grit sitä huonompi.
^^ Mitkä sivussa olevat reiät?
^Joo, näin se taitaa olla. Taikka sitten kiinanpoikien komponentit ovat mitä ovat. Suunnitteluvirhe tietysti sekin.
Oma päivän juoksulenkki päättyi 10 metriä alemmaksi vaikka samaan pisteesen palasin. Ilmanpaine muuttui tuona aikana 0,3hPa, eli 2-3m selitty tuolla. Kello jätti huomaamatta ekan 2km aikana tapahtuneen 5m nousun, siitä se sitten asettui väärälle uralle.
Kello on minulla hihan päällä. Toimiskohan se paremmin, jos se olisi irti kädestä? Mulla on fillariin Polarin oma teline. Voisin kokeilla sitä joskus.
Siinä sivussa jossa on kaksi nappia on yksi ura jossa on reikä ja sen alapuolella on kaksi reikää. Korkeus barometri on näiden takana.
Hyvin näyttää virta riittävän. Täyteen ladattu kello ja sykkeen mittaus ja GPS päällä. 7 tunnin lenkin jälkeen 78% virtaa jäljellä.
Reitti piirtyi tarkasti ja sykemittaukset vastasivat omia tuntemuksia.
Korkeus oli suurinpiirtein oikein, muttei sillä tarkkuudella, jota odotan laitteen hinnan perusteella.
Hyvin näyttää virta riittävän. Täyteen ladattu kello ja sykkeen mittaus ja GPS päällä. 7 tunnin lenkin jälkeen 78% virtaa jäljellä.
Reitti piirtyi tarkasti ja sykemittaukset vastasivat omia tuntemuksia.
Korkeus oli suurinpiirtein oikein, muttei sillä tarkkuudella, jota odotan laitteen hinnan perusteella.
+1
Muutoin toimiva kampe mutta korkeuden mittaus ei minustakaan ole hintansa väärti.
ilkkaluukkonen
09.05.2021, 09.53
Onko muilla ollut viimeaikoina ongelmaa Komoot-integraation kanssa? Mulla ei enää reitit siirry Polarin appiin reaaliaikaisesti, vaan ainakin päivä on viivettä. Todella ärsyttävä ominaisuus, kun usein piirrän reitit vasta vähän ennen lähtöä. Pitää laittaa myös Polarille tiedustelua. Koitin linkittää Komootinkin jo uusiksi Polarin kanssa, muttei vain pelaa.
Nopeasti tuohon navigointiin tottuu ja kellon ajo-ohjeiden puute ärsyttää tuntemattomalla reitillä. Ajosta tulee töksähtelevämpää, kun kaivaa kännykkää epäselvissä paikoissa esille.
ilkkaluukkonen
20.05.2021, 21.40
Onko muilla ollut viimeaikoina ongelmaa Komoot-integraation kanssa? Mulla ei enää reitit siirry Polarin appiin reaaliaikaisesti, vaan ainakin päivä on viivettä. Todella ärsyttävä ominaisuus, kun usein piirrän reitit vasta vähän ennen lähtöä. Pitää laittaa myös Polarille tiedustelua. Koitin linkittää Komootinkin jo uusiksi Polarin kanssa, muttei vain pelaa.
Nopeasti tuohon navigointiin tottuu ja kellon ajo-ohjeiden puute ärsyttää tuntemattomalla reitillä. Ajosta tulee töksähtelevämpää, kun kaivaa kännykkää epäselvissä paikoissa esille.
Polarin kanssa keskusteltu aiheesta, ilmeisesti appissa on tällä hetkellä joku bugi. Sain vinkin, että nettisivuilla olevan Flow-palvelun kautta voi käydä painamassa päivitysnappia reiteille. Tuota kautta reitit tulee heti näkyviin myös kännykkäappiin.
Onko muilla ilmaantunut ongelmia tuon näytön kanssa, menee välillä ihan pikselimössöksi ? Pitänee laittaa takuuhuoltoon…
Viime aikoina korkeusmittaus on toiminut vaihteeksi luotettavasti. Lenkit olen ajanut lyhythihaisessa paidassa, joten taitaa olla hihaherkkä tämä mittauskomponentti.
Viime aikoina korkeusmittaus on toiminut vaihteeksi luotettavasti. Lenkit olen ajanut lyhythihaisessa paidassa, joten taitaa olla hihaherkkä tämä mittauskomponentti.
Mulla korkeusmittaus on yhtä epävarma kuin aikaisemminkin. Eilisestä juoksulenkistä lähti 8m vaikka lähtö oli käsin asetettu. llmanpaine pysyi vakiona. Pari päivää aikaisemmin sama reitti ja vakiona pysynyt ilmanpaine, niin korkeusmittaus metrin sisään. Kello on minulla aina hihanpäällä tai iholla.
Pitääkin tarkkailla onko iholla tai hihanpäällä eroa...
Onko muilla ilmaantunut ongelmia tuon näytön kanssa, menee välillä ihan pikselimössöksi ? Pitänee laittaa takuuhuoltoon…
Gritti kävi näytön vaihdossa takuuseen ja taas toimii. Hyvin toimi polarin takuuhuoltokin, viikko sitten laitoin postiin kellon menemään ja tänään jo korjattuna ranteessa. [emoji1303]
Niin, minäkin siirryin V800:sta Gritiin talvella kun henkilö myi f-torilla käyttämätöntä joululahjaansa edullisesti.
Aivan mainio vehje, mutta korkeusmittaus ei ole V800 veroinen. Kalibroiko tuo itseään GPS-signaalista, siltä vaikuttaisi?
Käyttiksessä muutama ihmeellisyys, kuten se ettei voi kalibroida korkeutta ellei harjoitus ole käynnissä ja pitää olla korkeustieto näkymässä. Ja pause-tilassa ei näe lenkin tietoja.
ilkkaluukkonen
04.06.2021, 22.05
Niin, minäkin siirryin V800:sta Gritiin talvella kun henkilö myi f-torilla käyttämätöntä joululahjaansa edullisesti.
Aivan mainio vehje, mutta korkeusmittaus ei ole V800 veroinen. Kalibroiko tuo itseään GPS-signaalista, siltä vaikuttaisi?
Käyttiksessä muutama ihmeellisyys, kuten se ettei voi kalibroida korkeutta ellei harjoitus ole käynnissä ja pitää olla korkeustieto näkymässä. Ja pause-tilassa ei näe lenkin tietoja.
Loppuvuodesta tilanne paranee. https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-vantage-v2-releases-2021
Pariin kertaan tavasin, mutta korkeusmittaukseen ei näyttäisi tulevan korjausta.
Muutoin hyvä laite ja pidän Polarin nettipalvelusta.
Kuinkas kauan porukalla on virtaa riittänyt tavallisessa kellotilassa?
Eilen lenkillä jossain kohtaa kalibroin korkeuden kun huomasin olevan pari metriä pielessä... mutta unohdin sittemmin seurata ja kalibroida. Kotiin tullessa korkeus oli 4 metriä merenpinnan alapuolella (oikeasti 10 metriä yläpuolella). Eilen lenkin aikana ilmanpaine kohosi selvästi ja funtsin olisiko tulos ollut parempi kuin olisi vehkeen antanut itse kalibroida itseään.
Välillä korkeusmittaus on ok tasoa ja välillä taas ei. Eikä ole sidoksissa siihen kalibroiko itse.
Itse olen korkeusfriikki, erilaisten luonnonasioiden korkeus tuolla luonnossa kiinnostaa ammatillisestikin. Nyt on kuitenkin pitänyt opetella olemaan suurpiirteisempi ja olla luottamatta korkeuslukemaan. V800 oli loistava tuossa (sivumennen sanoen toimiva joutilas V800 joutais jakoon jos jotakuta mahtaisi kiinnostaa, 0€ EDIT: meni jo).
Olen tykännyt myös tuosta reittiopastuksesta kun olen pikkusen kokeillut. Komootilla tehdyt on mainioita kun näyttää risteysopastuksenkin. Muilla tehdyt kun on "vaan viivaa", ei näe onko mutka vai risteys. Tosin Komoot-reititkin hälyttää "risteyksistä" välillä vaikka olisi vain loiva mutka edessä. Saisi olla tosin zoomattavissa tuo opastusnäyttö, aika myöhään tulee käännökset näkyviin. Harmi kun Komoot on muuten niin kökkö.
Välillä korkeusmittaus on ok tasoa ja välillä taas ei. Eikä ole sidoksissa siihen kalibroiko itse.
Tervetuloa kerhoon, täsmälleen samat havainnot. Vaikka Polarin tuki sanoo, että laite ei kalibroi itseään, jos korkeus on asetettu käsin, niin Flow:sta katsoen jossain vaiheessa korkeuskäyrässä tulee selittämätön pudotus. Ja virhesuunta on mulla aina alaspäin. Onko sitten huonoa koodia vaiko komponenttia, en tiedä.
Teme X-2
14.06.2021, 11.46
Minä käytin Grit:ä toisen kerran huollossa toissa viikolla. Olivat vaihtaneet kokonaan uuden rungon ja lasin(oli jo aikanaarmuilla), korkeussensorin ja oli lisäys jostain suojauksen lisäämisestä.
Saa nähdä kuinka kauan nyt korkeusmittaus toimii. Ennan huoltoa saattoi korkeus muuttua paikallaan ollessa 130m -> 60m. Nyt huollon jälkeen on pysynyt 2m sisällä korkeus,
kun puoli tuntia on paikallaan ollut.
FB:n Grit X -ryhmässä on paljon noita sensoreita vaihdeltu ja takuuhuoltokäynnin jälkeen on jonkin aikaa toiminut. Itse en ole varma jaksanko huollattaa kun mun mielestä vika vois olla softassakin... automaattikalibrointi GPS-signaalista tms.
Jos kyseessä olisi massiivinen ongelma vikapotentiaalissa komponentissa, niin tulisihan sieltä takaisinkutsu kaikille vaihtoon, tulisihan :rolleyes:
Kiva vehje, muttei tuollaisenaan ihan hintansa väärti.
2 vuoden takuu. Ajattelin käyttää huollossa 3-4 krt vuodessa[emoji1]
Gary oin'
15.06.2021, 17.33
Olen tykännyt myös tuosta reittiopastuksesta kun olen pikkusen kokeillut. Komootilla tehdyt on mainioita kun näyttää risteysopastuksenkin. Muilla tehdyt kun on "vaan viivaa", ei näe onko mutka vai risteys. Tosin Komoot-reititkin hälyttää "risteyksistä" välillä vaikka olisi vain loiva mutka edessä. Saisi olla tosin zoomattavissa tuo opastusnäyttö, aika myöhään tulee käännökset näkyviin. Harmi kun Komoot on muuten niin kökkö.
Miten hyvin tämä on muuten hoksannut poikkeamat reitillä? Tein tuossa eräänä viikonloppuna Komootilla suurpiirteisen 80km Jyväskylä-Petäjävesi -reitin ja kun ajoin heti alkuun keskustan läpi kellon reitistä välittämättä, tämä herjasi koko matkan Petäjävedelle nuolella taaksepäin ja kasvavalla kilometrimäärällä. Ohjauksesta olisi ollut noilla pienillä hiekkateillä apua. Petäjävedeltä kotiinpäin suoraa maantietä pitkin ohjasi sitten taas nohevasti.
Oisko tarkoitus palautua pienen harhareitin jälkeen, vai onko reittiä seurattava orjallisesti?
^tota noin, ei se livenä reititä mitään uudestaan vaan näyttää etäisyyden ja suunnan reitille linnuntietä.
Se reitti Gritissä on vain viiva siellä muistissa.
Gary oin'
15.06.2021, 22.03
Sitten taisi olla aivan väärä käsitys seurantatavasta. Varsinaista navigaattorin uudelleenreititystä en toki uskonut, mutta oletin reitin rakentuvan koordinaattipisteistä niin että kiertotien jälkeen huomaisi että reitillä ollaan vaikka joku piste jäi väliin. Tämä oli vasta toinen kokeilu tälle toiminnolle, pitänee testata hieman lisää. Harmi jos kiertotiet työmaiden kohdalla - omista seikkailuista puhumattakaan - sotkee reitin seurannan.
Ensimmäisellä kerralla piippaili wrong directionia moneen kertaan risteyksien kohdalla, mutta onnistuneesti muuten ohjasi
Ahaa, nyt käsitän. Kun starttasit niin laitoitko opastuksen lähtöpisteestä vai reitin varrelta? Jos laittaa lähtöpisteestä niin siellä pitää tosiaan käydä. Muuten Grit haluaa sinne koko ajan. Siltä tuo nyt kuullostaisi kun tarkemmin luen.
...niin ja kyllä huomaa jatkaa reittiä kun palaa sille jonkin kiemurtelun jälkeen.
Gary oin'
15.06.2021, 22.55
Aa, lähtöpisteen laitoin kotiosoitteen perusteella mutta nyt Komootissa zoomatessa ei kyllä ole osunut ollenkaan talon kohdalle. Hyvinkin mahdollista että olen pyyhkäissyt siitä ohi ja nimenomaan tuosta on ollut kyse. Kiitos tästä, kokeillaas seuraavan kerran toista vaihtoehtoa. Aiheutti kovasti kummastelua tuo koko lenkin "palaa lähtöruutuun", kun vilkaisin reittinäkymää ensimmäisen kerran vasta keskustan jälkeen
Pari juttua olisi toivomuslistalla (luette tätä Polarilla kuitenkin) kun tätä outdoor-kellonakin mainostetaan
- paikan tallennus harjoituksen aikana (tai muutenkin) (tai vähintään koordinaattien näyttö) (V800:ssa tais olla)
- paikan (piste) tallennus ennalta kelloon sekä suunnan ja etäisyyden näyttäminen listalta valittuun pisteeseen oli harjoitus meneillään tai ei
- korkeuden kalibrointi millä tahansa näytöllä ja varsinkin ENNEN harjoituksen aloittamista ja pause-tilassakin (niinku V800:ssa)
- lämpötilan näyttö saataville kelloonkin kun se kuitenkin mitataan (niinku V800)
- Flowssa oletusastus "Split into laps" -> OFF tai vähintäänkin itse valittavaksi ("mäkikierrokset" sotkee vaan asiaa)
- mahdollisuus keskeyttää reitin seuraaminen ilman että katkaisee harjoituksen ja mahdollisuus vaihtaa lennossa toiselle reitille
Ellette nyt enää tähän viitsi uusia softaa, niin Grit X2:een viimeistään, jookosta?
Pari juttua olisi toivomuslistalla (luette tätä Polarilla kuitenkin) kun tätä outdoor-kellonakin mainostetaan
- paikan tallennus harjoituksen aikana (tai muutenkin) (tai vähintään koordinaattien näyttö) (V800:ssa tais olla)
- paikan (piste) tallennus ennalta kelloon sekä suunnan ja etäisyyden näyttäminen listalta valittuun pisteeseen oli harjoitus meneillään tai ei
- korkeuden kalibrointi millä tahansa näytöllä ja varsinkin ENNEN harjoituksen aloittamista ja pause-tilassakin (niinku V800:ssa)
- lämpötilan näyttö saataville kelloonkin kun se kuitenkin mitataan (niinku V800)
- Flowssa oletusastus "Split into laps" -> OFF tai vähintäänkin itse valittavaksi ("mäkikierrokset" sotkee vaan asiaa)
- mahdollisuus keskeyttää reitin seuraaminen ilman että katkaisee harjoituksen ja mahdollisuus vaihtaa lennossa toiselle reitille
Ellette nyt enää tähän viitsi uusia softaa, niin Grit X2:een viimeistään, jookosta?
Suunnolla nämä taitaa olla kahta viimeistä lukuunottamatta (tai en ole testannut) mutta kun päivitystarjouksen saaminen ehtojen täyttymisestä huolimatta ei onnistunut niin ei sitten jatkettu sillä merkillä.
Gritin ominaisuuksia täytyy minunkin vähän enemmän tutkia ja hyödyntää, muuten ei saa koko ostohinnalle vastinetta. Esim tuo Komoot ei oikein ole tuntunut hyödylliseltä maastoreittien suunnitteluun mutta ehkä tiellä toimii paremmin.
^En nyt viitsi laittaa Vantagen ketjuun, mutta jatketaan tässä Polarin pyyntöjä.
Ei olisi myöskään pahitteeksi, jos vaikka reitinkin saisi aloitettua tai vaihdettua toiseen kesken harjoituksen tai jatkettua reittiä, vaikka maalipisteen onkin löytänyt. En tiedä, miten nämä toimii Gritissä, mutta VV1 häirittee. Ja ymmärrän, ettei VV1 enää saa päivityksiä, mutta ei taida VV2:kaan antaa jatkaa reittiä maaliintulon jälkeen.
Ja sitten vielä sellainen, että saakohan VV:ssä tai kakkosessa Stravan Live segmenteissä vaihdettua personal recordin näyttämän ajan KOMiksi(?).
Lisätään boldattuun liittyen ilmanpaineen näyttö. Onhan tämä Outdoor/seikkailijan kello.
Ja toivoisin myös kiertyvää näyttöä, jotta kellon voisi laittaa vaikka stemmiin kiinni (telineellään) poikittain ja silti näyttö näyttäisi "eteenpäin".
Näitä toivoin Polarilta jo viime syksynä, kun kellon hankin.
Gary oin'
27.06.2021, 23.40
Sainkin toistettua aiemman reitinseurantaongelman ja löysin toisen mahdollisuuden mennä pieleen.
Tein ympyräreitin Komootilla, ennen tallennusta päätin että näyttää paremmalta toiseen suuntaan ajettuna ja klikkasin Komootissa Reverse Waypoint Order. Lähtöpisteen jälkeen Grit alkoi jatkuvasti herjata väärää suuntaa, eli tuo suunnanvaihto ei sitten mennyt perille. Tien päällä tarkistin Komootista että reitti on tallentunut kuten oli tarkoitus, keskeytin harjoituksen, päivitin reitin ja koitin aloittaa uusiksi (Mid-route), mutta väärään suuntaan halusi vieläkin. Polar Flown näkymästä puuttuu kokonaan tieto kiertosuunnasta, enkä löytänyt käyttöliittymästä mahdollisuutta kääntää suuntaa jälkeenpäin.
Tajusin saman tien, että tein myös tuon aiemman feilanneen reitin samalla tavalla. Nyt jälkeenpäin GPX-filuja tutkiessa koordinaatit kyllä kääntyy oikein tuolla Komootin nappulalla päinvastaiseen järjestykseen, eli mitähän tässä siirrossa tapahtuu? Seurannan onnistumisprosentti kasvaisi varmaan 50-50:stä jos käyttäisi vain A-B -reittejä aloittaen Mid-route -vaihtoehdolla
Jos nyt alkajaisiksi saisi toimivan korkeuden mittauksen. Ihan vaan siksi, kun se tuote-esittelyssä luvataan. Taas viime aikoina olen ajellut 50 m maanpinnan alapuolella.
osaisivatpa joskus rakentaa toimivan laturi+sync systeemin, nyt on ollut jostain keväästä kuolleen flowsync pc:llä. Lataa kyllä hienosti kun tuo 'kuppi' napsahtaa paikalleen mutta flow ei ikinä löydä mitään. Onneksi nyt luurilla menee sentäs harjoitukset perille mutta aivan yhtä surkea kötöstys. Vähän kun eräs kotimainen matkapuhelinvalmistaja (tai itseasiassa molemmat), insinöörit osasi rakentaa hienoa rautaa mutta softat/käytettävyys unohtui sitten matkalla.
V800 oli vielä surkeampi, se ei yleensä edes alkanut lataamaan.
^ Miten toimit? Siis teetkö muuta kuin lyöt kaapelin kiinni ja jäät odottamaan?
Mulla Win10 koneessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia FlowSyncin kanssa. Toki itse teen siten, että kun lyön kaapelin kiinni, avaan FlowSyncin itse. Sen jälkeen se alkaa automaattisesti synkkaamaan.
Mutta nim. fobia voi kompata. Edelleen. Korkeusmittaus on surkea. Ei auta vaikka vaikka miten asettaa korkeuden käsin. Mun tunnin juoksulenkillä siitä katoo aina 10m vaikka lähtö- ja paluupiste on sama. Ja ei, ilmanpaineen muutos ei selitä asiaa. Just äsken kävin juoksemassa tunnin lenkin. Ilmanpaine pysyi vakiona mutta korkeudessa eroa taas 10m.
Onko kukaan korkeutta enempi aktiivisesti seuraava tyytyväinen tarkkuuteen?
Huoltoreissun jälkeen omassa Gritissä korkeus on ollut melko lailla kohdillaan. Sitä ennen kiivettiin ylös joka treenin aluksi ja tultiin maan alle. Samanlaista ongelmaa oli loppupuolella V800 kanssa, mutta sen ilmenemiseen meni sentään useampi vuosi. Ilmeisesti anturille menee likaa, huollossa oli kait lisätty ilmeisesti joku anturia suojaava osa, jonka pitäisi vähän auttaa.
Edit... No ehkä 10m tarkkuudella en kyllä ole seurannut. Tuo 10m vaihtelu voi olla todellisuutta minunkin laitteessa.
Vanhassa m430 joutui pitämään näyttöä puhelimessa hereilllä kun treenejä ajoi bluetoohilla puhelimeen.. pääosin pidempiäkin aikoja (n10min).. miten mahtaa olla tässä gritissä? Sit toinen kysymys: katkeeko unensuranta jotenkin jos käy esim kusella kesken yön?
^ Minä ei ainakaan ole tarvinnut mitään vippaskonsteja synkkauksen aikana. Mulla näyttö pysyy päällä niin kauan kun synkkaus kestää. Ja olen käynyt kusella yöllä enkä ole havainnut sen vaikuttavan seurantaan. Sykepiikki tietysti voi tulla. Tietysti jos jäät kukkumaan sen jälkeen niin se on sitten toinen asia.
Mun Gritti lähtee maanantaina huoltoon. Napit toimivat huonosti ja korkeudenmittaus on mitä on. Katotaan paraneeko korjaamalla...
Patrik28
19.09.2021, 12.41
Käyttääkö joku muu Grit X kelloa ainoastaan liikuntasuoritusten kirjaamiseen? Muina aikoina säilytän pöydällä ja ihmettelen kun kello kysyy "Oletko jo hereillä" vähän väliä. Kysymykseen voi vastata ruksin, jolloin kysymys tulee uudelleen tai ok, jolloin kello tallentaa jotain.
Jatkuva sykeseuranta on pois päältä ja kello ilmoittaa, että Nightly recharge ja Sleep Plus Stages ovat pois päältä. Yritin kysellä Polarilta mutta selvää vastausta ei tullut: Unenseurantaa ei voi kytkeä pois päältä mutta kellon ei pitäisi kysyä unesta kun sykeseuranta on pois päältä. Saattaa olla, että kysyy tai sitten ei...
Muokkaus. En ymmärrä, miksi joku haluaa kellon mittaavan (ulko?)lämpötilaa. Minulla on mm. Casion vaelluskelloja, joissa on lämpötilan näyttö ja ne näyttävät kaikki noin ranteen lämpötilaa. Eikä Polarilla ole tarjota erillistä lämpötila-anturia, kuten Garminilla: https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/107335
Myös pelkästään ilmanpaineella toteutettu korkeuden laskenta on hyvinkin epätarkka (se pitää kalibroida vähän väliä). Lyhyen aikaa se toimii mutta useamman tunnin suorituksessa virheen määrä kertaantuu.
Muokkaus. En ymmärrä, miksi joku haluaa kellon mittaavan (ulko?)lämpötilaa.....
Minusta se on kiinnostava tieto. Toki jos haluan ulkolämpötilan ilman ranteen lisälämpöä laitan kellon stongaan.
Jokohan tämä päivitys tulisi pikkuhiljaa, ”vuoden loppuun mennessä” tms.
https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-vantage-v2-releases-2021
Uusista ominaisuuksista viikkonäkymä on minulle kiinnostavin.
Minusta se on kiinnostava tieto. Toki jos haluan ulkolämpötilan ilman ranteen lisälämpöä laitan kellon stongaan.
Kuin myös. Tai melontahommissa veden lämmön mittaus jne.
Tieto olisi toki nasta saada paikan päällä eikä vasta jälkikäteen.
Tieto olisi toki nasta saada paikan päällä eikä vasta jälkikäteen.
Saaneeko näyttöä muokattua, kuten esim. VantageV:ssä.
Että saisi tiedon näytölle
Saa toki, mutta lämpötila ei ole siinä joukossa tietoja, joita näytölle on saatavissa.
Patrik28
19.09.2021, 15.48
Kun lämpötilan mittaus on tärkeä, silloin ottaisin Garmin kellon ja Tempe lämpötila-anturin. Oli mukava käyttää, kun erillisen CR2032 pariston kokoisen anturin sai sijoitettua rajattomasti muutaman metrin päähän (myös veden alle). Harmi, ettei Polar ole nähnyt erillisanturissa markkinasaumaa.
Korjaus, anturi kestää vettä mutta Ant yhteys ei toimi veden alla. Ant kaiketi toimii myös Suunnon kelloilla mutta omaa kokemusta ei ole.
Kun lämpötilan mittaus on tärkeä, silloin ottaisin Garmin kellon ja Tempe lämpötila-anturin. ...
Ei se niiiiin tärkeää ole, että Garminin ottaisi :) Eikä juuri koskaan tule edes tarkasteltua miten lämpötila on vaihdellut.
Itsellä reissuissa mukana Ruuvi-täg, jonka tiedot tsekkaa puhelimesta silloin kun kiinnostaa.
https://ruuvi.com/fi/ruuvitag/
Oiskohan tuo
^juuri tuo. Omani (7 kpl :p) olen ostanut silloin kun sai vielä ilmanpaineanturilla.
EDIT: kappas, nyt tuo reititin olisi saatavilla.
Ahaa, aina oppii uutta. Mielenkiintoinen tuote.
Vanhassa m430 joutui pitämään näyttöä puhelimessa hereilllä kun treenejä ajoi bluetoohilla puhelimeen.. pääosin pidempiäkin aikoja (n10min).. miten mahtaa olla tässä gritissä? Sit toinen kysymys: katkeeko unensuranta jotenkin jos käy esim kusella kesken yön?
Oisko puhelimesta kiinni tuo synkkaus miten toimii? Itsellä qinakin Sonyt toiminu Polarin kanssa loistavasti...synkkauksen jos laittaa menemään niin puhelimen saa nappasta huoletta lukkoon ja synkkaus menee loppuun ongelmitta. Tutulla Huawei ua ei toimi sit yhtään.
Kun yöllä käy kusella niin tottakai se näkyy piikkinä ja keskeytyksenä unessa...jos et aamulla itse kerro kellolle että olet noussut niin aika pitkään saa askarrella, että kello uskoo että et ole enää menossa takaisin nukkumaan.
Kylse vaan on niin, että Gritin "barometrinen" korkeusmittaus on enempi vitsi esim. Suuntoon verrattuna. Oma Gritti on nyt pajalla ja sen aikaa menen Ambit3 Peakilla. Pari juoksulenkkiä takana vakioreittiä ja Suunto vetää aika lailla spot on. No, lähtökorkeus on 3-4m todellista korkeampi mutta paluu on parin metrin tarkkuudella sama kuin lähtö. Korkeuskäppyrää kun katsoo, niin se käyttäytyy loogisesti. Näin sen pitää mennä. Mutta josko huollossa keksittäisiin jotain Gritille.
Mutta jotain positiivistakin. Polarin huolto on nopea. Maanantaina laitoin menemäään huoltoon postilla ja tänään ip tuli JJFI-koodi, että pakettia olisi tulossa.
Mistähän johtuu että kun yritän muutta virransäästö asetuksista GPS:n tallennusväliä "pois päältä" tilaan niin aina poistuessa valikosta palaa "1sekunnin" tilaan? Kotikäytössä tarpeeton ja syö akkua huomattavasti...
Lajikohtaisessa säädössä sovelluksessa tosiaan käy niin että kun valitsee että GPS on pois päältä niin se tallennusväli menee sovelluksessa takaisin 1sek kohtaan. Tuollahan ei ole mitään väliä kun se GPS ei ole päällä ja muutenkaan GPS ei tallenna urheilutilojen ulkopuolella tuon asetuksen mukaisesti.
JohnnyBuzz
23.09.2021, 14.51
Saa toki, mutta lämpötila ei ole siinä joukossa tietoja, joita näytölle on saatavissa.
Eikös sen lämpötilan saa riittävällä tarkkuudella kodin tai auton lämpömittarista tai sitten ihan vaan Forecasta? Muutaman asteen heitolla ei liene isoa merkitystä vai enkö vaan hiffaa, mihin tuota tietoa erityisesti tarvitsisi?
Kyllähän se lämpötilatieto olisi hyvä nähdä kun se kuitenkin on ilmanpainemittarin mukana. Esimerkkeinä vaikka pidemmät päiväreissut tunturissa niin voi arvioida kelin kehittymistä, kello olisi silloin pyöräillessä tangossa tai takin hihan päällä jotta lukema on järjellinen.
Jos mä olen lenkillä en voi katsoa lämpötilaa auton tai kodin lämpömittarista eikä nettitiedot kerro juuri sitä lämpötilaa juuri siinä. Ja juurikin niinkuin m1 tuossa mainitsi niin etenkin viime viikon vaelluksella olisi ollut nasta tieto. Se tieto kuitenkin kerätään ja sen jo muinaisessa V800:ssa sai näytölle.
Ei sitä tietoa tarvitse mihinkään ja ymmärrän, että joillekin se yks paskanhailee tieto. Minua vain (joskus) sattuu kiinnostamaan lämpötila ja sen (mikro)vaihtelu niinkuin sää ylipäätäänkin.
Antakaa mun elää mun elämää rauhassa ja eläkää te muut niillä tiedoilla kuin itse koette tarvitsevanne. Miks mun pitää kellekään tätäkin perustella :)
^+1
Jotain positiivista välillä. Pääsin vertailemaan Grit X:n sykemittausta sairaalatason laitteeseen eikä juuri eroja ollut. Tosin kaikki ne piuhat estivät nopeiden kuormitusmuutosten vertailun, mutta pienen liikehdinnän muutokset olivat mittaustuloksissa tarpeeksi identtisiä.
Rajallisen ajan vuoksi tämä vertailu oli täysin epätieteellinen.
JohnnyBuzz
23.09.2021, 15.40
Jos mä olen lenkillä en voi katsoa lämpötilaa auton tai kodin lämpömittarista eikä nettitiedot kerro juuri sitä lämpötilaa juuri siinä. Ja juurikin niinkuin m1 tuossa mainitsi niin etenkin viime viikon vaelluksella olisi ollut nasta tieto. Se tieto kuitenkin kerätään ja sen jo muinaisessa V800:ssa sai näytölle.
Ei sitä tietoa tarvitse mihinkään ja ymmärrän, että joillekin se yks paskanhailee tieto. Minua vain (joskus) sattuu kiinnostamaan lämpötila ja sen (mikro)vaihtelu niinkuin sää ylipäätäänkin.
Antakaa mun elää mun elämää rauhassa ja eläkää te muut niillä tiedoilla kuin itse koette tarvitsevanne. Miks mun pitää kellekään tätäkin perustella :)
Eiku ihan aidon epätietoisena kyselin. :) Tossahan on ihan selkeä use case, joten all good.
Patrik28
26.09.2021, 11.16
^+1
Jotain positiivista välillä. Pääsin vertailemaan Grit X:n sykemittausta sairaalatason laitteeseen eikä juuri eroja ollut.
Kyllä Grit X:n optinen mittaus on vertailukelpoinen, kun pysytään paikoillaan vakio-olosuhteissa. Liikkeessä ne virheet tulee, siksi sykevyö on pakollinen omalla kohdalla. Ja paikallaan ollessa rannekkeen pitää olla kireällä, että se tekee jo punaisen jäljen ihoon.
Polarin asiakastuki on kyllä positiivinen siinä mielessä, että sieltä saa vastauksen melko nopeasti. Mutta vastaukset ovat aina ympäripyöreitä, kuin kesäharjoittelijan kynästä tai sitten heillä on muutama vakio vastauspohja. Selvää on, että tuotekehityksen jälki ei vastauksissa näy.
Selvittelin asiakastuessa unenseurantaa ja "Oletko jo hereillä" jatkuvaa kysymystä. Lopputulemana myönsivät, että kysymystä ei saa pois. Polarilta tulee loppuvuonna uusi ohjelmisto kelloon mutta yritäpä kysyä poistavatko kysymyksen siinä, on loputon suo. Pakollinen "Oletko jo hereillä" kysymys on kyllä niin rasittava, että se saa vaihtamaan Garminiin, kun kelloa ei käytä 24/7.
maalinni
26.09.2021, 12.42
^ kysyykö jos vaihdat palautumisen seurannan recovery pro:hon?
Pakollinen ”oletko hereillä” ? Ei mulla vaan kysele.
Patrik28
26.09.2021, 16.10
^ kysyykö jos vaihdat palautumisen seurannan recovery pro:hon?
Grit X mallissa ei taida olla "Recovery Pro" tilaa, se on vain Vantagessa...
Minulla oli käytössä muutaman viikon Polarin unenseuranta ja pidin kelloa kädessä jatkuvasti. Käsi puutui ja särki jatkuvasti, kun ranneke puristi ja sen jälkeen poistin jatkuvan sykemittauksen (Nightly recharge ja Sleep Plus Stages pois päältä), palautin kellon tehdasasetuksiin jne. Mutta kysymys tulee joka 4 tunnin välein, kun kello on paikallaan (jos kello liikkuu vähänkin, niin silloin kysymystä ei tule).
Joku bugi kelloon jäi, en tiedä synkronoiko kello Polar Flow profiilista vanhat unitiedot ja luulee että unenseuranta on päällä. Polarin asiakaspalvelusta apua ei saa, joko ovat asiasta pihalla kuin lumiukko, tai aspaa on kielletty kertomasta kaikki syvällisempi tekninen apu kelloon.
^Mutta mitäs väliä sillä on kysyykö oletko jo hereillä, kun kerta kello napottaa piirongin päällä?
Tuo kello vaan on tarkoitettu käytettäväksi 24/7, jos ei tarvitse kaikkia ominaisuuksia niin parempi kun ostaa hinnat alkaen kapistuksen.
Minulla kysyy heräilystä jos on kellosta asetuksista valittu ”jatkuva sykeseuranta - öisin”.
Kylse vaan on niin, että Gritin "barometrinen" korkeusmittaus on enempi vitsi esim. Suuntoon verrattuna. Oma Gritti on nyt pajalla ja sen aikaa menen Ambit3 Peakilla. Pari juoksulenkkiä takana vakioreittiä ja Suunto vetää aika lailla spot on. No, lähtökorkeus on 3-4m todellista korkeampi mutta paluu on parin metrin tarkkuudella sama kuin lähtö. Korkeuskäppyrää kun katsoo, niin se käyttäytyy loogisesti. Näin sen pitää mennä. Mutta josko huollossa keksittäisiin jotain Gritille.
Mutta jotain positiivistakin. Polarin huolto on nopea. Maanantaina laitoin menemäään huoltoon postilla ja tänään ip tuli JJFI-koodi, että pakettia olisi tulossa.
Polarin huolto oli tosiaan nopea mutta kyllä se Posti osaa tasata muiden onnistumista. No nyt kuitenkin eka juoksu on tehty ja onhan se nyt selkeesti parempi. Parempi varmaan kuin koskaan ennen. Nyt pienetkin korkeusvaihtelut rekisteröityvät loogisesti ja tutulla reitillä pelkästä käppyrästä pystyy tunnistamaan kohdan. Vähän jäi korkeuseroa alku- ja loppupisteeseen mutta ei mitään mahdottomia. Tarkkaillaan pysyykö tarkkuus samanlaisena jatkossakin.
Ja mitä huollossa tehtiin? Kuoret on vaihdettu. Ilmeisesti takakuori barometrin ympärillä on alunperin huonosti suunniteltu ja ajan kanssa alue likaantuu, minkä takia anturi ei toimi suunnitellulla tavalla. Uudessa takakannessa asian pitäisi olla ratkaisu.
Eli jos korkeusmittaus toimii miten toimii ja Gritti on sieltä alkupäästä (mun on ostettu 09/2020) niin pajalle vaan ja kuoret vaihtaen.
Patrik28
26.09.2021, 22.05
^Mutta mitäs väliä sillä on kysyykö oletko jo hereillä, kun kerta kello napottaa piirongin päällä?
Tuo kello vaan on tarkoitettu käytettäväksi 24/7, jos ei tarvitse kaikkia ominaisuuksia niin parempi kun ostaa hinnat alkaen kapistuksen.
Se, että kello pitää "herättää" ja siihen menee minuutti-kaksi, ennen kuin kellolla voi tehdä mitään. Voi kuulostaa nipottamiselta mutta jos useamman kerran päivässä kyselee, niin alkaa ärsyttämään.
Nykyään kaikki kellot ovat 24/7 hyvinvointikelloja, ei ole enää puhtaasti suoritusten mittaamiseen ja kirjaamiseen tehtyjä kelloja. Hinnalla ei sinällään ole minulle väliä, maksaako kello 50 vai 500, jos se täyttää tehtävänsä.
Ja jatkuva sykeseuranta on kokonaan pois, silti kysyy.
Mihinkä silloin tarvitset kelloa, eikö esim. H10 tai Verity Sense ajaisi saman asian, varsinkin kun flow sovellukseen on tullut myös harjoituksen käynnistys jolloin beat sovellusta ei tarvitse enää ?
Grit X mallissa ei taida olla "Recovery Pro" tilaa, se on vain Vantagessa...
Minulla oli käytössä muutaman viikon Polarin unenseuranta ja pidin kelloa kädessä jatkuvasti. Käsi puutui ja särki jatkuvasti, kun ranneke puristi ja sen jälkeen poistin jatkuvan sykemittauksen (Nightly recharge ja Sleep Plus Stages pois päältä), palautin kellon tehdasasetuksiin jne. Mutta kysymys tulee joka 4 tunnin välein, kun kello on paikallaan (jos kello liikkuu vähänkin, niin silloin kysymystä ei tule).
Joku bugi kelloon jäi, en tiedä synkronoiko kello Polar Flow profiilista vanhat unitiedot ja luulee että unenseuranta on päällä. Polarin asiakaspalvelusta apua ei saa, joko ovat asiasta pihalla kuin lumiukko, tai aspaa on kielletty kertomasta kaikki syvällisempi tekninen apu kelloon.
Pitää kysyä tuosta käden puutumisesta. Kuinka kireällä pidit ranneketta? Tai pidätkö kelloja ranteessa ylipäätään?
Mulla kello on "ihan rennosti" ranteessa päivät ja yöt. Tarkoittaa, että rannekkeen alle mahtuu 2-3 sormea. Joskus illalla nukkumaan mennessä vedän kellon ylemmäksi käsivarteen. Ihan järkeviä lukemia mittaa.
Ja ennen grittiä en käyttänyt rannekelloa moneen kymmeneen vuoteen.
Patrik28
29.09.2021, 11.27
Mihinkä silloin tarvitset kelloa, eikö esim. H10 tai Verity Sense ajaisi saman asian, varsinkin kun flow sovellukseen on tullut myös harjoituksen käynnistys jolloin beat sovellusta ei tarvitse enää ?
Lähinnä sykkeen, ajan ja vauhdin/matkan live-seurantaan treenin aikana. Siinä kello on kätevämpi, kuin kuljettaa isoa älypuhelinta mukana taskussa tai kännykkätelineessä jalan liikkuessa. Pyöräilyssä onnistuu paremmin mutta harrastan lajia ihan marginaalisesti. Myönnän, että olen vanhan liiton miehiä siinä, etten tarvitse kellolta hienouksia. Sen sijaan kirjanpito pilvessä tai sovelluksessa pitää olla toimiva ja riittävän helppokäyttöinen, tähän kaatuu monet halpamerkit.
Itse asiassa kirjanpito pilvessäkin arveluttaa, ei siitä ole kauaa kun Garmin Connect hakkeroitiin tai jos valmistaja lopettaa pilven, kuten Polar polarpersonaltrainer.com:in. Polar RS800 jäi firman viimeiseksi kelloksi, joka mahdollisti kiintolevylle tallennuksen. Mutta nyt ampuu jo ohi aiheen.
Jouduin pitämään kelloa niin kireällä, ettei sormea mahtunut silikonirannekkeen väliin. Tai ehkä pikkusormi, sopivasta kohdasta. Muuten ei saanut syketietoa. Normaalikellossa 3 sormea on aika sopiva.
No joo tuo live seuranta ilman puhelinta vaatii sen kellon. Muuhun nuo pelkät anturit ja puhelin jo sitten riittävätkin.
^^ Hanki jostain vaikkapa Suunnon Ambit 3 Peak. Saa uutenakin edelleen mutta käytettyjä löytyy muutamalla kympillä. Ei turhia ominaisuuksia mutta hyvä GPS ja korkeusmittaus. Nykyään Suunto App on jo aika kehittynyt. Tarttet toki sykevyön kaveriksi, jos sykettä haluat mitata.
Kopioin nämä Grit-asiat Vantage-topicista tänne koska mitä ne siellä tekee.
Tänään sitten tulikin Polarilta vihjettä uudesta tuotteesta: https://www.polar.com/fi/x?utm_campaign=fi_polar_grit_x_pro_teaser&utm_medium=email&_hsmi=164510295&_hsenc=p2ANqtz-_suQmpbhAl6hMYWqrgpqWhgms31gmgz-8NdUkLeVNm811hWQL-fJ6-oVEvtnd8XADpKBbTmNFuIm5_aFMvFQMRDfjv5g&utm_source=newsletter
V3? Vai muuta?
Grit X Pro -mallista on löytynyt viitteitä netissä, vaihtelevia tietoja sisällöstä.
Polar Grit X Pro lukee selaimen osoiterivillä
Perskules!
Olikos tuosta Grit X Prosta saatavilla ominaisuushuhuja? Löytyykö vielä(kään) karttaa?
En kyllä tiedä mitä ominaisuutta osaisi edes kaivata. Isompi ja kirkkaampi näyttö olisi kiva.
Monta ominaisuutta, joita Grit X -topicissa on kaivattu, olis kivat. Kartalle ei ole tarvetta.
Jaahas. Pitänee vielä lykätä Suunnon ostamista. Grit X:ssä on paljon puutteita. Jospa tämä pro olisi täydellisempi.
Monta asiaa saisi korjattua softapäivityksellä, mutta kivempihan heille on myydä meille uusi laite. Kiinnostelee mitä on tulossa.
HUOMENNA selviää!
HUOMENNA selviää!
Voi että, saakohan sitä edes nukuttua julkaisua odotellessa... onkohan se päivitys vanhoihin Gritteihin odotellut tätä julkaisua, ehkäpä?
Voi että, saakohan sitä edes nukuttua julkaisua odotellessa...
Mä nukuin erittäin hyvin. Gritinkin mielestä.
Mut enää vartti! Tarviikohan kiskoa ostohousut kohta jalkaan?
Tjahas, pikaisesti vilkaistuna koordinaattien ja korkeusprofiilin näyttö uutena ominaisuutena. Korkeusprofiilikin voidaan toki näyttää vain jos reitti on ladattu etukäteen.
Ja korkeusnäytön, koordinaatit sekä kompassin saa näkyviin ilmeisesti myös kellonäkymässä, ei tarvitse olla harjoitus käynnissä. Olispa nyt samalla laitettu mahdollisuus ladata pisteitä etukäteen muistiin ja suunnistaa niille. Ja koordinaattien tallennus (ehkä onkin, ei selviä tuosta).
Mutta 499 € (ennen alennusmyyntejä) tuosta ja mitähän Grit X:stä sais... 150-200 €? Pikkusen enempi saisi olla uusia ominaisuuksia jotta vaihtais.
Uusi softa ja safiirilasi noin niinkuin tiivistäen erona vanhaan, Reiska varmaan kertoo sitten tarkemmin erot kun ehtii painaa Julkaise-nappia.
...Reiska varmaan kertoo sitten tarkemmin erot kun ehtii painaa Julkaise-nappia.
Joo, päivätty eilen: https://www.dcrainmaker.com/2021/10/polar-grit-x-pro-watch-review.html
...
Toi on tullut, kiitos!
Wanhan Gritin tulevan päivityksen päivitetty aikataulu (tadaa!): The 2.0 update will be available for download via FlowSync and the Flow app by the end of the year.
Ok, ihan kiva että tuotteita päivitellään mutta ekan kerran tästä oli maininta maaliskuussa 2021 ja edelleenkään ei ole oikeaa aikataulua tiedossa (Vantage V2:sen päivitys tulee 20.10.).
Grit x pro. Ei vielä houkuttele ostamaan. Pitää ensin lukea käyttöohjeet, jotta todelliset ominaisuudet selviää.
maalinni
07.10.2021, 10.24
On se nätti, mutta joo en ihan maksaisi tuota summaa pienestä faceliftistä.
K.Kuronen
07.10.2021, 11.22
Tuliko tähän nyt taustakartta, vai onko navigointi narun kerimistä takaisin rullalle?
Tuliko tähän nyt taustakartta, vai onko navigointi narun kerimistä takaisin rullalle?
Ei ole karttaa, mihin sellaista postimerkin kokoista tarvitseekaan? Navigointi ennalta suunniteltua reittiä tai takaisin joko samaa/ajettua reittiä tai mehiläisreittiä.
EDIT: karttojahan on jokatapauksessa kasa mukana puhelimessa jos aivan eksyksiin onnistuu itsensä hankkimaan.
K.Kuronen
07.10.2021, 11.53
^Miten mahdollinen poikkeaminen reitiltä hoituu, entä takaisin palaaminen?
(Polarin vanha V650 taisi tykätä kyttyrää, jos poikkesi reitiltä navigointi päällä)
^Miten mahdollinen poikkeaminen reitiltä on hoituu, entä takaisin palaaminen?
Grit herjaa, ettet ole reitillä ja näyttää suuntaa sekä etäisyyttä reitille lähimpään pisteeseen. Mehiläisenreittiä toki. Ihan kätevää.
K.Kuronen
07.10.2021, 12.03
^Lähimpään pisteeseen, vai sille, josta poikkeaminen tapahtui?
^Lähimpään pisteeseen, vai sille, josta poikkeaminen tapahtui?
Lähimpään pisteeseen. Voi hyvin ajella jonkun sivupoikkeaman (teen näin usein) ja jos/kun haluaa reitille niin ajelee nuolen suuntaan. Ja nyt on mainio tuo uusi ominaisuus, että voikin lopettaa reitin seuraamisen kesken harjoituksen tai ottaa eri reitin käyttöön.
K.Kuronen
08.10.2021, 20.55
Entä osaako laite tallentaa jäljen, ilman navigointia ja valmista reittiä, ja näyttää sen?
Joss lähtisi metsään tieltä ja aikansa kuljettuaan ja palattuaan tielle takaisin näkisi näytöltä, onko lähtöpaikka vasemmalla, vai oikealla? Maastossa voisi myös välillä vilkaista, että kiertääkö ympyrää, vai eteneekö johonkin suuntaan.
Ainakin takaisin alkuun toiminnon avulla kello osoittaa sinut lähtöpisteeseen.
Mutta kysyn nyt itsekin. Miten flow-sovelluksesta näkee tänä vuonna pyörällä ajetut kilsat? En onnistu löytämään sellaista kalenteri tms näkymää.
Mutta kysyn nyt itsekin. Miten flow-sovelluksesta näkee tänä vuonna pyörällä ajetut kilsat? En onnistu löytämään sellaista kalenteri tms näkymää.Ei ainakaan Android flow sovelluksesta löydy tuollaista. Kalenterista voi hakea kaikki pyöräilyt, mutta ohjelma ei laske kilometrejä.
Puhelimen selaimella voi avata flow sivun, josta tiedon saa näkyviin.
K.Kuronen
08.10.2021, 22.11
Ainakin takaisin alkuun toiminnon avulla kello osoittaa sinut lähtöpisteeseen.
Uudessa Prossa näyttäisi olevan Track back-toiminto, joka opastaa takaisin lähtöpisteeseen seuraten kuljettua jälkeä.
Tätä en kuitenkaan tarkoita, vaan toimintoa, jossa näkee jälkensä ja oman sijaintinsa suhteessa siihen.
Uudessa Prossa näyttäisi olevan Track Back-toiminto, joka opastaa takaisin lähtöpisteeseen seuraten kuljettua jälkeä.
Tätä en kuitenkaan tarkoita, vaan toimintoa, jossa näkee jälkensä ja oman sijaintinsa suhteessa siihen.
Jos tuo vähänkin kiinnostaa niin valinta on silloin joku muu laitekategoria tai Garmiinin kartallinen kello.
Vaikka Garminin 530 laitteesta näkee paljon paremmin ajetun jäljen kartalla ja oman sijainnin siihen nähden.
K.Kuronen
08.10.2021, 22.32
^Kelloa just. Näistä ei vain oikein ota selvää, mihin mikin laite pystyy. Toisaalta Polarin laitetta mainostetaan juuri outdoor-kellona, että mene minne nokka näyttää etc.
(mulla on nyt 4k ajettua/käveltyä kilometriä ranteessa ollut edullisempi kello, jonka käyttö on auttanut haarukoimaan tarpeita)
Pulimonni
08.10.2021, 23.04
Mutta kysyn nyt itsekin. Miten flow-sovelluksesta näkee tänä vuonna pyörällä ajetut kilsat? En onnistu löytämään sellaista kalenteri tms näkymää.Läppärillä katson itse. Tai sitten kännykällä, mutta selaimen kautta. Menet Polar Flown sivuilla
kohtaan raportit ja sieltä pvm ja laji, niin saat tiedon ruudulle.
Toi on tullut, kiitos!
Päivittyyköhän sama koodinpätkä jossain kohtaa VV2?
Tuosta kartasta pikkunäytöllä sen verran, että yllättävän hyvin pikkunäyttö ja kartta toimi ja avusti kaverin Fenix 5 Plussassa. Näyttö toki napsun isompi.
Näissä Polareissa näyttö, johon pikselit muuttuu, loppuu ennen reunaa ja musta rengas reunustaa. Eikö näyttö voisi olla koko kellon pinnan kokoinen? Eli joko fyysistä runkoa pienentää vastaamaan lednäytön kokoa tai kasvattaa lednäytön kokoa reunoille asti. Pieniä disainijuttuja.
Päivittyyköhän sama koodinpätkä jossain kohtaa VV2?
20.10. päivittyy: https://support.polar.com/en/updates/polar-vantage-v2-30-firmware-update?product=Vantage+V2
Joo-o ei kyllä mitään erikoista tuossa grit pro:ssa.
Muutako iso hintalappu. Kovasti rahastavat samalla tuotteella joka vaan koristellaan toiseksi.
Eikait tuossa ole mitään uutta ominaisuuttakaan
Joo-o ei kyllä mitään erikoista tuossa grit pro:ssa.
Muutako iso hintalappu. Kovasti rahastavat samalla tuotteella joka vaan koristellaan toiseksi.
Eikait tuossa ole mitään uutta ominaisuuttakaan
On siinä pari ominaisuutta jotka ei tuu perus-Grittiin. Ideana tarjota kaikki mitä Polarilta löytyy yhdessä kellossa, mm. myös Vantage-sarjassa olevat testit. Plus safiirilasi ja lisäoptiona titaanirinkula näytön ympärille.
Onko siinä järkeä ja mihin hintaan on sitten ostajien päätettävissä.
Plus korjattu aika hyvin niitä asioita mitä alkuperäisessä moitittiin, esim se lapsus ettei reititystä pystynyt lopettamaan ilman että lopetti harjoituksen. Mielestäni hyvä päivitys kyllä. Se olisiko alkuperäinen Grit X jo pitänyt olla tällä tasolla alunperinkin on sitten toinen asia.
^ Jo VV1:ssä olisi pitänyt mielestäni olla tuo ominaisuus.
maalinni
10.10.2021, 10.27
Näissä Polareissa näyttö, johon pikselit muuttuu, loppuu ennen reunaa ja musta rengas reunustaa. Eikö näyttö voisi olla koko kellon pinnan kokoinen? Eli joko fyysistä runkoa pienentää vastaamaan lednäytön kokoa tai kasvattaa lednäytön kokoa reunoille asti. Pieniä disainijuttuja.
Ihan kuin olisin jostain lukenut, että gps antenni on siinä reunalla ja sitä ei saa näytön alle(?)
Polarin huolto oli tosiaan nopea mutta kyllä se Posti osaa tasata muiden onnistumista. No nyt kuitenkin eka juoksu on tehty ja onhan se nyt selkeesti parempi. Parempi varmaan kuin koskaan ennen. Nyt pienetkin korkeusvaihtelut rekisteröityvät loogisesti ja tutulla reitillä pelkästä käppyrästä pystyy tunnistamaan kohdan. Vähän jäi korkeuseroa alku- ja loppupisteeseen mutta ei mitään mahdottomia. Tarkkaillaan pysyykö tarkkuus samanlaisena jatkossakin.
Ja mitä huollossa tehtiin? Kuoret on vaihdettu. Ilmeisesti takakuori barometrin ympärillä on alunperin huonosti suunniteltu ja ajan kanssa alue likaantuu, minkä takia anturi ei toimi suunnitellulla tavalla. Uudessa takakannessa asian pitäisi olla ratkaisu.
Eli jos korkeusmittaus toimii miten toimii ja Gritti on sieltä alkupäästä (mun on ostettu 09/2020) niin pajalle vaan ja kuoret vaihtaen.
Miten uusi kuori eroaa vanhasta? Oma Grit X on alkanut taas temppuilemaan barometrin osalta ja pitää lähettää se taas kerran Polarille. Tuossa uudessa mallissa takakantta on uudistettu ja barometri on paremmin suojassa.
Emmätiiä... kyllä mua tuo Pro nyt jotenkin houkuttaa.
Jos tietäisi pääsevänsä alle vuoden käytetystä perus-Gritistä jokseenkin helposti kohtuuhinnalla eroon, niin ryhtyisin toimeen.
maalinni
10.10.2021, 18.12
Emmätiiä... kyllä mua tuo Pro nyt jotenkin houkuttaa.
Jos tietäisi pääsevänsä alle vuoden käytetystä perus-Gritistä jokseenkin helposti kohtuuhinnalla eroon, niin ryhtyisin toimeen.
No joo, jos joku ostaisi tän V:n 200e, niin voisin vaihtaa kupariseen gritti pro:hon. No tuskin on kukaan ostamassa.
Miten uusi kuori eroaa vanhasta? Oma Grit X on alkanut taas temppuilemaan barometrin osalta ja pitää lähettää se taas kerran Polarille. Tuossa uudessa mallissa takakantta on uudistettu ja barometri on paremmin suojassa.
Ymmärsin, että vanhassa mallissa barometrin "kolo" likaantuu, joka sotkee barometrin toiminnan. Tässä uudessa versiossa tuo kohta on uudelleen suunniteltu. Liekö nyt samanlainen kuin Prossa.
Mutta kysyn nyt itsekin. Miten flow-sovelluksesta näkee tänä vuonna pyörällä ajetut kilsat? En onnistu löytämään sellaista kalenteri tms näkymää.
Sovelluksesta en ole löytänyt mutta selaimen kautta kirjautumalla Flow-palveluun onnistuu.
Päiväkirja -> treenihistoria, saa rajattua aikavälin, harjoitukset yms.
Patrik28
01.11.2021, 20.20
Onko joku kokeillut vaihtaa Grit X:ään Polarin tekstiiliranneketta? Onko merkittäviä eroja silikoniseen, muuta kuin 50€ keveämpi kukkaro?
Periaatteessa kelloon sopii mikä tahansa 22 mm leveä ranneke (paitsi Nato-rannekkeet), mutta Polarin orginaaleissa on lyhyt joustava osuus. Luultavasti edesauttaa sykemittausta mutta jos pärjää ilman, niin valikoima laajenee ja hinta alenee. Esim. Garminilla ei näytä olevan jousto-osuutta rannekkeissaan.
ReissuReino
01.11.2021, 20.36
Silikoninen ranneke on tuntunut aina hiostavalta enkä oikein tullut toimeen niitten kanssa joten olen käyttänyt tekstiilirannekkeita ja tykästynyt. Jotenkin sopii vielä kellon kanssa tuollainen camo ranneke. Kastuessaan tekstiiliranneke kyllä sitoo vettä ja tuntuu pitkään kostealta, ainoa miinus minkä keksin tekstiilirannekkeesta.
maalinni
01.11.2021, 20.44
Sovelluksesta en ole löytänyt mutta selaimen kautta kirjautumalla Flow-palveluun onnistuu.
Päiväkirja -> treenihistoria, saa rajattua aikavälin, harjoitukset yms.
Pitikin mennä katsomaan omat säälittävät kilometrit :'(
Patrik28
02.11.2021, 11.26
Silikoninen ranneke on tuntunut aina hiostavalta enkä oikein tullut toimeen niitten kanssa joten olen käyttänyt tekstiilirannekkeita ja tykästynyt. Jotenkin sopii vielä kellon kanssa tuollainen camo ranneke. Kastuessaan tekstiiliranneke kyllä sitoo vettä ja tuntuu pitkään kostealta, ainoa miinus minkä keksin tekstiilirannekkeesta.
Oliko kyseessä Polarin ranneke? Lähinnä kiinnostaa, onko Polarin joustava ranneke toimivampi. Tarjonta ja hinnat laajenevat, jos katselee perusrannekkeita. Polarin ranneketarjonta on aika suppea S/M-koossa (vain puna-vaalea väri), ja todennäköisesti pidempiä ei onnistu lyhentämään ainakaan hienosti.
Periaatteessa kelloon sopii mikä tahansa 22 mm leveä ranneke (paitsi Nato-rannekkeet)....
Voihan nato-rannekkeenkin laittaa jos kieputtelee sen siten, ettei hihna kulje kellon pohjan alta. Tai muutenkin, ellei käytä rannemittausta koskaan.
Vois kyllä perus Grit tuohon titaaniin vaihtua kunhan hinta hieman tipahtaa, ihan vaan vaihtelun vuoksi...
ReissuReino
03.11.2021, 11.15
^^^ Kyllä, Polarin oma ranneke. Tuon jousto-osan toimivuuteen en voi ottaa kantaa parantaako se tarkkuutta, minulla on aina toiminut rannemittaus hyvin rannekkeesta riippumatta.
Itse olen myös tykännyt tuosta tekstiili rannekkeesta. Polarin tarrakiinnikkeinen on vielä testaamatta, kun nyt vihdoin saivat sen myös näihin parempiin kelloihin. Muilla merkeillä suosinut nuita, kun istuvuus on taattu portaattoman säädettävyyden ansiosta.
Patrik28
23.11.2021, 10.08
Pieni varoituksen sana tarvikerannekkeista. Menin hankkimaan kiinasta tekstiilirannekkeen ja se olikin ihan siistin näköinen. Ongelma tulee sitten säätövarassa, joka on karkea ja nylon ei jousta yhtään. Tavallisessa kellossa rannekkeen säätö ei ole niin justiinsa mutta sykemittauksessa tulee ongelmia.
Paksuun tekstiilirannekkeeseen ei oikein saa lisäreikiäkään alkuperäisten väliin, koska ne on sulatettu läpi ja välissä on niukasti tilaa. Ohuemmalla materiaalilla voisi onnistua.
maalinni
23.11.2021, 13.17
Kuumalla naulalla tökkäät reiän.
"By-the-end-of-the-year" alkaa tehdä kohta tiukkaa, tuleekohan?
https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-20-firmware-update?product=Grit+X
Luulisin tulevan. Aika hyvin nuo on Polarilla pitäneet kutinsa ja ei tuossa firmiksessä ole ollut käsittääkseni ongelmia jotka viivyttäisi jakelua.
Mitä sitä nyt enää antiikkisia laitteita päivittelemään.
maalinni
07.12.2021, 19.48
Mitä sitä nyt enää antiikkisia laitteita päivittelemään.
Eilen tuli vielä Vantage V:n uusi firmis
Eilen tuli vielä Vantage V:n uusi firmis
Niin tuli. Mitähän siinä päivittyi? Minor bug fixes.
Tänään lähti Grit huoltoon toiseen kertaan. Armeijatason kestävyyttä :) Barometri alkoi taas näyttämään mitä sattuu. Meren pinnan alapuolellakin käytiin pariin otteeseen.
Suunnittelu virhe takakannessa. Pitäisi tulla kuntoon, kun vaihtavat kannen ja jotain suojaa parantavat niiden barometrin reikien takana.
"By-the-end-of-the-year" alkaa tehdä kohta tiukkaa, tuleekohan?
https://support.polar.com/en/updates/polar-grit-x-20-firmware-update?product=Grit+X
Tiukkaa tekee tosiaan.
Kello tuli takaisin huollosta. Olivat vaihtaneet kellon uuteen. Nyt on siis kolmas kello käytössä. Ainakaan ulkoisesti takakannessa ei ole mitään muutosta verratuna kahteen aikaisempaan kelloon. Kauhean kova luottamus ei ole. Harmi sinänsä koska muuten olen kyllä kellosta tykännyt vaikka muutamaa lisä ominaisuutta outdoorkelloon kaipailisinkin.
Tiukkaa tekee tosiaan.
Eikä tuukkaan vielä...
In our most recent tests we’ve found something we still need to work on. This, unfortunately, means the Grit X firmware 2.0 is postponed. We deeply apologize for the delay! Rest assured, we’ll do our best to deliver this to you the soonest and with high quality.
Suunnittelu virhe takakannessa. Pitäisi tulla kuntoon, kun vaihtavat kannen ja jotain suojaa parantavat niiden barometrin reikien takana.
Ei tule. Mulla on vaihdettu takakansi. Alkuun meni ihan hyvin mutta sitten alkoi tarkkuus heikentyä. Olisko joku likaantumisjuttu...
Ei tule. Mulla on vaihdettu takakansi. Alkuun meni ihan hyvin mutta sitten alkoi tarkkuus heikentyä. Olisko joku likaantumisjuttu...
Okei, muut joilla tiedän tuon vaihdon tapahtuneen on korjaantunut sillä. Joo kyllähän sitä kuuluu pestä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.