PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyen kuskin RS Lyrik säädöt

Sanko
19.05.2020, 23.02
Onko täällä muita kevyitä kuskeja jotka ajaa RS Lyrikillä?

Itse painan 60kg ja minulla on aiemmin ollut RS Pike 140mm johon sain säädöt ihan hyvin kohdalleen - jousto oli tasainen ja smooth, mutta nyt uusi Lyrik rct 180mm tuntuu olevan tosi vaikea säädettävä. Joustomatkaa ei käytä oikeen millään ja on kovan tuntuinen vaikka sagia olisi 30%. Lsc olen kokeillut pääasiassa kokonaan auki tai muutamilla naksuilla. Ei ole tokeneita. Ja jos reboundia on paljon, takertuu juuriin ja töksähtelee (kovan tuntusiesti). Vähemmällä reboundilla pompottaa arvaamattomasti kivissä ja juurissa.
Jos sagia laittaa vielä lisää niin alkaa sukellella.

Millaisilla säädöillä te muut 55-65kg kuskit ajelette? Olisiko mitään ässiä hihassa joilla parantaa tuntumaa? Tai ylipäänsä mistä säädöistä lähtisi edes liikkeelle.

alteregoni
25.05.2020, 08.28
Hmmm. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuossa kun on 4cm eroa joustomatkassa vanhaan Pikeen. Mietin, että onko ajelu paikat sellaiset, että Lyric koko joustomatkaansa edes käyttäisi? Esimerkiksi voin heittää oman 170mm Yarin. En minä ainakaan saa perus polkukäytössä siitä saa hyvä jos vähä reilu puolet matkasta käytettyä. Alamäki touhoissa vasta siitä saa ulosmitattua kaiken käytössä olevan joustomatkan. Silloinkin saa pommittaa omien kykyjen rajoilla.
En tiedä olenko ihan metsässä tämän ajatuksen kanssa?

Sambolo
25.05.2020, 19.55
Mulla painvana kuskina lyrikissä sama juttu. Yarissa kyllä sain säädöt kohilleen, niin että 160mm keulalla käytti melkee koko matkan aina kun vähän rymisteli. Lyrikissä vaikka ois sägiä reilusti niin reilusti jää myös joustoa käyttämättä, tosin tää lyrikki on täysjoustossa ja yari oli jäykkäperässä. Yarissa mulla tais olla 2-4 tokenia, lyrikissä vaan yksi. Vois kokeilla saako lisätokenilla eroa. Vähän myös kovemmalta tuntuu käsille kun mitä yari tuntui.

PikkuPatleetti
25.05.2020, 22.51
Täällä! Mutta oma keula on uuden uutukainen ja ajot on tullut viime aikoina tehtyä toisella pyörällä, joten en millänsäkään ole jaksanut perehtyä säätöihin syvällisesti, ja jonossa olisi toinenkin keula odottamassa huoltoa.

Ulkomaan kielellä löytyy useita keskusteluja Lyrikin herkistelystä ja mitä kaikkea tuolle voisi tehdä, monet sanovat jo ensihuollon ja muutaman tosirysäytyksen herättävän keulan talviunestaan. Ja sitten on me, neuvolan ulko-ovelle jätettävät keijukaiset, joiden on kikkailtava muutama lisäliike sopuisan yhteiselon löytymiseksi. Oma paino on myös jossain 60 kilon kieppeillä, pienellä rytyytyksellä jää 170mm Lyrikistä käyttämättä rapiat viitisen senttiä. Sagi taitaa olla justiinsa 25% (~40psi) ja pienemmällä paineella alkaa keula painua kasaan ja soljua snadisti. Kaikki muut röörit on auki eikä tokeneita ole yhtään.

Tässä ok koonti mahd.toimenpiteistä (vaikka onkin Pikestä)
https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-pike-rc-light-tune-1049304.html

Lisäkilkkeistä debonairia on kovasti suositeltu sagin syömiseen ja olisi vissiin melkolailla kova juttu tällaselle, joka tarvii lähtökohtasesti pienet paineet.

Omat peliliikkeet taitaa kohdistua keulahuoltoja tekevään liikkeeseen, jos en jaksa paneutua tarkemmin tuon sielunelämään ja alkaa kikkailemaan shimstackkien kanssa.
Tai sitten vaan ajan. Hitaassa ajossahan tuo tuntuu hiukka kuolleelta, kun näin mini-ihmisenä juuri tuo alkuherkkyys on haasteena, mutta kuitenkin hyvässä vauhdissa ja kunnon ryteikössä tuo tuntuu oikeinkin hyvältä. Täytyy varmaan vaan opetella ajamaan aina kovaa.
Ja onhan noin iso joustomatka aika ultimaattinen paikallisiin metsiin, mutta kun halvalla sai [emoji16] Ja aiva sama, kuha ajaa.

Sanko
30.05.2020, 09.40
Hmmm. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuossa kun on 4cm eroa joustomatkassa vanhaan Pikeen. Mietin, että onko ajelu paikat sellaiset, että Lyric koko joustomatkaansa edes käyttäisi? Esimerkiksi voin heittää oman 170mm Yarin. En minä ainakaan saa perus polkukäytössä siitä saa hyvä jos vähä reilu puolet matkasta käytettyä. Alamäki touhoissa vasta siitä saa ulosmitattua kaiken käytössä olevan joustomatkan. Silloinkin saa pommittaa omien kykyjen rajoilla.
En tiedä olenko ihan metsässä tämän ajatuksen kanssa?

Joo oot oikeessa ja ei ookaan tavoitteena saada koko joustoa käyttöön vaan tuntuma paremmaksi. Tällä hetkellä perusrytyytyksessä (loivien mäkien kivikkoja ja jurakkoja ja pieniä droppeja) käyttää noin 50% joten varaa olis säädellä varmaan. Pikestäkin jäi pari senttiä yleensä käyttämättä.

Nyt mulla on painetta 48psi kun rockshoxin laskuri suosittelee 51psi. Ehkä tosta uskaltaa vielä laskea kun teilläkin on vähemmän. Pitäis löytää se tasapaino ettei ala sukeltaa.
Alajalkojen huolto laitetaan toimenpidelistalle kans jos se herättelisi tuota.

Parhaiten toimii tällä hetkellä kovassa vauhdissa jos vaan ranteet kestää. 😬

Ette oo mitään simmejä lähteneet säätelemään?

Wilho
13.09.2020, 22.22
Moikka,
suurinpiirtein saman painoinen kuin aloittaja, eli noin 67kg varusteiden kanssa. Minulla ongelmana 180 Lyrikin RCT3 kanssa on että en ole löytänyt sopivan herkkää asetusta keulalle kun ajan syheröistä Syötteen bike-parkkia vaan meinaa hakata ja ranteisiin käydä liikaa. Poluilla, hyppyihin löydän ihan hyvän asetuksen. Sag n 30% ja reboundia olen koittanut suosituksesta -10 clicks säätää reilusti nopeammalle. LSC:llä ei juuri vaikutusta tähän kovuuteen, olen pitänyt sen melkein auki.

Eli oletteko löytäneet mitään ratkaisua, mbtr/joku muu foorumi näytti kokemuksia että tälläiseen pitää tehdä alajalkojen öljyhuolto että saa herkemmäksi. Ajattelin itse koittaa näiden foorumilöydösten takia muutamaa ilmatilansäätöpalikkaa, jotta saisi painetta pienemmäksi ja herkkyyttä paremmaksi. Vai onko täällä kokeneilla säätäjillä ja kuskeilla parempia ideoita? Esim lisätä painetta ja sag n 20%?

Laars
13.09.2020, 23.44
Alajalkojen huolto lisää kyllä alkuherkkyyttä, mutta ei se poista läpihakkaamista. Kokeile ensiksi reboundia hitaammalle, se voi olla, että nopea rebound lyö käsille, eikä vaimennus.
Jos lisäät painetta ja pienennät sägiä, niin todennäköisesti vaan pahennat tilannetta.

Jos lisäät tokeneita, niin voit ajaa pienemmillä paineilla, mutta ilman pohjaamista. Jos siellä ei tällä hetkellä ole yhtään, niin kokeile lisätä esim. 1 ja lasket painetta jokusen verran.

Sambolo
14.09.2020, 01.13
Laske renkaiden paineita. Jos meinaat syheröillä pientä nypytystä nimismiehen kiharoista niin keulat ei semmoita nopeataajuista möykkyä suodata.

kauris
14.09.2020, 09.36
Kannattaa myös testata sitä hitaan vaimennuksen lsc säätöä laittaa reilusti. Rebound nopeaksi. Ja paineet sopivan pieneksi. Mulla 160 mm Pike ja painoa vähän enemmän (72) mutta kivikkoalamäessä olen todennut lsc:n lisäämisen auttavan. Estää keulaa sukeltamasta niin helposti kun nokka on alaspäin mutta ei huononna herkkyyttä, ehkä jopa parantaa. Joku täällä palstalla kertoi, että lsc:n lisääminen saa öljyn sen sijaan helpommin kulkemaan nopeassa iskussa tai jotain siihen suuntaan. Mulla jopa 8 kliksua lsc täysin auki asennosta kohti suljettua.

Wilho
14.09.2020, 14.26
Moi,

kyseessä tosiaan pieni syherö joka tulee käsille läpi, renkaiden sisällä on jotkut nuudelit jotka ei tietty pehmennä menoa

ok, testaanpa näitä:
- renkaisiin vähemmän painetta, helppo testata
- reboundia olen jo säätänyt huomattavasti nopeammaksi kuin polkuajossa ja iteroinut
- LSC on ollut melkein auki, käänsin varovasti kiinnipäin ehkä 5-6 naksua maksimissaan. En havainnut eroa, mutta silloin saattoi rebound olla liian hidas
- Pyörä-Suvalasta kysyin tokeneita tänään ja Aki neuvoi (iso kiitos ammattimaisesta palvelusta, Suvalasta saa aina) koittamaan matalampaa painetta iskarissa, ei ole minulla nöössillä hyppyjenkään jälkeen lähelläkään pohjaamista
- tokenin avulla voi painetta pienentää entisestään

Laitan raporttia kunhan löytyy sweet spot. Vaikka olenkin laiska kirjoittelemaan

Wilho
19.09.2020, 22.01
Tänään tuli testailtua seuraavilla asetuksilla ja oli huomattavan smooth, hakkaus ja pintakovuus oli lähes kokonaan poissa, Myös enduro-ammattilainen testasi vähän tasamaalla ja totesi saman mitä itse olin havainnut.

Esivalmisteluna keula hyvin putsattuna kotona, pari tippaa iskariöljyä stefoille, pumppailu ja puhdistus.

Yksi token
Sagia hiukan enemmän kuin suositus 30% paineella hiukan alle 40 psi. Huolimatta matalammasta paineesta ei keula pohjannut vaan jäi edelleen n 25mm varaa.
Rebound n -12 tai neljä napsua täysin nopealta kiinnipäin. Pelas alamäessä hyvin, polkuajoon saa laittaa reboundia hitaammalle.
LSC puoleenväliin, eli olisikohan ollut 7-8 naksua täysin auki asennosta.
Rengaspaineet n0.9 bar (2,5 ja 2,3 tuumaiset Maxxis DHF ja SS DD renkaat)

Kävin vertailukohdaksi ajamassa toisella Enduropyörällä jossa lähes vastaava Lyrik ja sehän hakkasi ranteille niin että pyörän muista ominaisuuksista ei paljon saanut selkoa. Mielestäni tämäkin osoitti että yhden tokenin avulla parani. Eli en saanut harmikseni vertailua aikaan.

Kiitos teille hyvistä vinkeistä. Koitan vielä alajalkojen huoltoa ja vaihdan uutta mallia olevat SKFn tekemät stefat jos alkuherkkyyttä saisi vieläkin paremmaksi.

kauris
19.09.2020, 23.15
Hienoa. Mukava että säädöillä sai merkittävää parannusta.

Laars
20.09.2020, 11.33
Hyvä, että toimii, mutta 0.9 bar 2.3 leveessä renkaassa, huh! Aika rankasti alkaa taipua alle.

Wilho
20.09.2020, 13.38
Moi,

takarengas on DD mallia ja lisäksi niiden sisällä on jotkin nuudelit joten en ole huomannut että minun painollani taittuisi alle. Ainakaan ajotuntuma ei muutu huonoksi tai muljuksi

Wilho
12.10.2020, 22.14
Moi,

Raporttia pukkaa, ajattelin että tämä voi auttaa muitakin kevyempiä kuskeja. Saa toki kysyä.

Nyt on tullut ajettua sekä poluilla, kunnon juurakoissa ja bikeparkissa kahdella tokenilla ja noin ~38 psi paineella. Tein myös alajalkojen huollon. Muuttui aika kivaksi, smooth ja pehmeä mutta ei niiaa liikaa polkiessa. Ei enää tule kädet kipeäksi. Nyt jäi bikepark rymistelyn jälkeen n 10 mm joustomatkaa jäljelle. Toimi myös hyvin kunnon juurakossa Syötteen Koiratuvan ja Ahmatuvan nousussa.

Eturenkaassa DHF 2.4 WT Exo noin 0,8-0,9 bar painetta, takana nyt DHR II 2,3 Exo ja 0,9 bar painetta. Renkaiden sisällä keltaiset vaahto-nuudelit

En nyt enää ajatellut koittaa kolmatta tokenia. Rebound nopea ja LSC about puolessa välissä säätöä, aikalailla samat kun yhdellä tokenilla.

Fillari on Polen Machine, alamäessä käytän Canecreek jousi-iskaria, poluilla ilmaiskaria. Nyt vois ostaa toiset vanteet ja hiukan kevyemmin pyörivät renkaat.

kauris
13.10.2020, 18.02
Hyvältä kuulostaa. Hienoa että sait toimimaan.