ATK
18.05.2020, 22.19
Huomasin maastopyörään lyhyempää stemmiä vaihtaessani, että kun käännän tankoa keskiasennosta lähes toiseen äärilaitaan, tuntuu jokin ohjauksessa ottavan hieman kiinni. Jos pyörän antaa kääntyä vapaasti rengas ilmassa, pysähtyy vapaaliike hieman ennen kuin rengas olisi kääntynyt vasemmalle noin 50 - 70° keskikohdasta. Kun tankoa kääntää yhä enemmän ääriasentoon, kuuluu jonkinlaista hankaavaa ääntä eikä tanko käänny yhtä herkästi kuin lähellä keskiasentoa. Toiseen suuntaan tanko kääntyy täysin sulavasti keskeltä ääriasentoon asti.
Arvelin aluksi ohjainlaakerin olevan liian kireällä, mutta vaikka löysäsin sitä huomattavasti, ei tuo jäykkyys juuri muuttunut. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että tuo jäykkyys ilmenee vasta stemmin kiinnitysruuvien kiristämisen jälkeen, sitä ennen tanko ja haarukka kääntyvät sulavasti laidasta laitaan riippumatta ohjainlaakerin kireydestä. Kun kiristin stemmin ruuvit ja sitten löysäsin toista, tanko kääntyi molempiin suuntiin yhtä sulavasti.
Mikä tässä voisi olla syynä? Voiko stemmin kiristys jotenkin painaa kaulaputkea, ohjainlaakeri olla kuitenkin epäkunnossa vai haarukan kaulaputki jollain lailla viallinen? Ajon aikana en ole havainnut mitään ongelmia, ohjaus ei pykällä tai haarukka lonksu. Stemmin mutterien väliin jäävä rako näyttää oikeaan momenttiin säädettynä varsin pieneltä verrattuna toiseen maastopyörääni, jossa kiristysmomentti on hiukan suurempi (9-10 Nm). Alkuperäisen stemmin kiristysmomentti oli myös hieman pienempi, n. 6 Nm.
Arvelin aluksi ohjainlaakerin olevan liian kireällä, mutta vaikka löysäsin sitä huomattavasti, ei tuo jäykkyys juuri muuttunut. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että tuo jäykkyys ilmenee vasta stemmin kiinnitysruuvien kiristämisen jälkeen, sitä ennen tanko ja haarukka kääntyvät sulavasti laidasta laitaan riippumatta ohjainlaakerin kireydestä. Kun kiristin stemmin ruuvit ja sitten löysäsin toista, tanko kääntyi molempiin suuntiin yhtä sulavasti.
Mikä tässä voisi olla syynä? Voiko stemmin kiristys jotenkin painaa kaulaputkea, ohjainlaakeri olla kuitenkin epäkunnossa vai haarukan kaulaputki jollain lailla viallinen? Ajon aikana en ole havainnut mitään ongelmia, ohjaus ei pykällä tai haarukka lonksu. Stemmin mutterien väliin jäävä rako näyttää oikeaan momenttiin säädettynä varsin pieneltä verrattuna toiseen maastopyörääni, jossa kiristysmomentti on hiukan suurempi (9-10 Nm). Alkuperäisen stemmin kiristysmomentti oli myös hieman pienempi, n. 6 Nm.