Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaus jähmeä lähellä toisen puolen ääriasentoa



ATK
18.05.2020, 22.19
Huomasin maastopyörään lyhyempää stemmiä vaihtaessani, että kun käännän tankoa keskiasennosta lähes toiseen äärilaitaan, tuntuu jokin ohjauksessa ottavan hieman kiinni. Jos pyörän antaa kääntyä vapaasti rengas ilmassa, pysähtyy vapaaliike hieman ennen kuin rengas olisi kääntynyt vasemmalle noin 50 - 70° keskikohdasta. Kun tankoa kääntää yhä enemmän ääriasentoon, kuuluu jonkinlaista hankaavaa ääntä eikä tanko käänny yhtä herkästi kuin lähellä keskiasentoa. Toiseen suuntaan tanko kääntyy täysin sulavasti keskeltä ääriasentoon asti.

Arvelin aluksi ohjainlaakerin olevan liian kireällä, mutta vaikka löysäsin sitä huomattavasti, ei tuo jäykkyys juuri muuttunut. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että tuo jäykkyys ilmenee vasta stemmin kiinnitysruuvien kiristämisen jälkeen, sitä ennen tanko ja haarukka kääntyvät sulavasti laidasta laitaan riippumatta ohjainlaakerin kireydestä. Kun kiristin stemmin ruuvit ja sitten löysäsin toista, tanko kääntyi molempiin suuntiin yhtä sulavasti.

Mikä tässä voisi olla syynä? Voiko stemmin kiristys jotenkin painaa kaulaputkea, ohjainlaakeri olla kuitenkin epäkunnossa vai haarukan kaulaputki jollain lailla viallinen? Ajon aikana en ole havainnut mitään ongelmia, ohjaus ei pykällä tai haarukka lonksu. Stemmin mutterien väliin jäävä rako näyttää oikeaan momenttiin säädettynä varsin pieneltä verrattuna toiseen maastopyörääni, jossa kiristysmomentti on hiukan suurempi (9-10 Nm). Alkuperäisen stemmin kiristysmomentti oli myös hieman pienempi, n. 6 Nm.

A.M.®
18.05.2020, 23.17
Yks syy vois olla vinoon paikalleen lyöty kaulaputken laakerikooli

nure
19.05.2020, 10.33
^Komps, tai sitten ihan kuppikin voi olla sen verran vinossa... Jos ei ole työkaluja niin käytä jossain asiantuntevassa pyöräliikkeessä tarkastuttamassa laakerin asennus.

ATK
19.05.2020, 19.57
Kiitos vastauksista. Sopivia työkaluja ei tähän hommaan vielä ole, joten käytin tarkistuttamassa pyörää oletettavasti paremmassa huoltoliikkeessä kuin missä on aiemmin tullut asioitua. Vaikutti huoltajan mukaan siltä, että alhaalla rungon ja haarukan välisessä kohdassa on toisella puolella aavistuksen väljää (toiselle puolelle mahtuu esim. kynsi justiinsa väliin kun taas toiselle puolelle ei). Luultavasti siis laakerin kuppi on jo tehtaan jäljiltä ollut hitusen huonosti paikallaan ja pitäisi prässätä paremmin paikalleen.

Ei vain ole tullut aiemmin huomattua, kun ajon tai huollon aikana tankoa tulee harvoin käänneltyä niin reilusti. Eikä tuota tosin huomannut kukaan alle vuosi sitten pyörän ensihuollossakaan siinä liikkeessä, mistä pyörän alun perin ostin...

ATK
05.06.2020, 15.22
Laakeri käyty viimein huoltamassa. Kupit tai kartio eivät tosiaan olleet asettuneet uututtaan aivan kohdalleen, mikä oli lopulta päässyt vääntämään laakerien kuulakehät hieman kieroiksi ja ottamaan sitten kiinni toisessa ääriasennossa. Kuulakehät ja kartio vaihdettu uusiin ja homma sitä myöten kunnossa. Kaiken kaikkiaan tyytyväinen palvelun laatuun, tietää missä asioida jatkossa itselle hankalampien huoltojen osalta.