PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kypärän valmistusvuosi vs. mallivuosi

migis
18.05.2020, 20.26
Tilasin ja sain kypärän. Olisiko ollut noin 20 % alessa. Sivustolla mainitaan mallivuodeksi (Model year) 2019. Kypärän tarra kuitenkin kertoo valmistusajankohdaksi Q4/2015.

Myyjäliikkeen mukaan kypäriä valmistetaan varastoon odottamaan ja ilmeisesti vaan sivustolla päivitetään mallivuotta aina uudemmaksi, jos myynti jatkuu edelleen (varastoa jäljellä). Kuulemma säilytetään kaikilta ympäristön vaikutuksilta suojassa ja vastaavat vasta valmistettua.

Aika paksulta tuntuu kuluttajan näkökulmasta moinen, ja aion palauttaa ostoksen.

Onko kuitenkin normaalia ja hyväksyisittekö itse moisen?

Entä onko mitään tutkimuksia vaikuttaako pelkkä kypärän ikä turvallisuuteen, jos kypärää muuten pidetty kuin kukkaa kämmenellä eikä ole lojunut auringossa tms.?

Pexxi
18.05.2020, 20.48
Ei kyllä ole omasta mielestä normaalia. Vanhaa tavaraa saa myydä mutta kannattaa olla rehellinen sen suhteen.

SvaR
19.05.2020, 08.28
Kuulostaa kylää semmoselle Donaldpaskapuheelle ettei mitään rajaa. Enkä itsekään hyväksyisi vaan palauttaisin palautteen kera.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/SAMANCTA/FI/Safety/HeadProtection_FI.htm

SvaR
19.05.2020, 08.37
Esim. nuissa työkypärissä kahden vuoden käyttöikä ja käytettävä viiden vuoden kuluessa valmistuksesta.
Laita vaan kauppa esille joka nuita myy.

ebike-harrastelija
19.05.2020, 09.22
"Kuulemma kypäriä säilytetään kaikilta ympäristön vaikutuksilta suojassa ja vastaavat vasta valmistettua."

Niin varmasti. :) Muovinkin ominaisuudet muuttuvat ajan kuluessa ympäristön ja kemiallisten tekijöiden ansiosta. En toki ole asiantuntija vaikka prosessitekniikkaa joskus tuli opiskeltua, mutta tuskinpa 2015 tehty vastaa enää vasta valmistettua.

Sitä en sitten tiedä, onko tuolla mitään käytännön merkitystä. Yritin nopsaan etsiä olisiko aiheesta tehty jotain tutkimuksia, aika vs. polkupyöräkypärän turvallisuus materiaalien osalta. Suoraan tästä aiheesta tehtyä en löytänyt.

Mutta hyvä muistutus, pitääkin alkaa katsoa uutta kypärää itsellekim kesäksi, MIPS-merkinnällä tottakai.

MRe
19.05.2020, 09.49
Onko moinen kuitenkin normaalia ja hyväksyisittekö itse moisen?
Normaalista en tiedä, mutta jos sama kypärä kuin MY2019, niin hyväksyisin kyllä. Kepillä voisin koittaa jäätä, josko saisi vielä lisäalen. Tosin 2015 on kyllä jo aika lailla ns. takarajalla.

Esim. nuissa työkypärissä kahden vuoden käyttöikä ja käytettävä viiden vuoden kuluessa valmistuksesta.
Laita vaan kauppa esille joka nuita myy.
En tiedä mihin työturvallisuuskypäriin tässä viitataan, mutta mitä itse olen käyttänyt ns. raksakypäriä, niin osa ainakin ulkonäön perusteella on peräisin buurisotia edeltävältä ajalta.

MIPSistä osaa sanoa muuta kuin että pakkohan se oli kypäränvalmistajien keksiä jotain, että saa porukat uusimaan muuten käyttökelpoiset kypäränsä. Ja ennen paskamyrskyä tähdennän, että mulla on tällä hetkellä viisi kypärää ja vanhin niistä ehkä 2015-mallinen, jota käytän talvisin. MIPSejä kaksi, mutta en ole kovin vakuuttunut sen hyödyistä.

ebike-harrastelija
19.05.2020, 09.55
Minut vakuutti alla oleva:
https://mipsprotection.com/

http://www.testfakta.com/fi/test/uusi-kypaeraetekniikka-on-tehokasta/

maalinni
19.05.2020, 10.03
Ei kai se mipsin hyöty realisoidukaan kuin vasta törmäyksessä. Itse en ole niin skeptinen uusia innovaatioita kohtaan, vaan parannan mielelläni omaa turvallisuutta.

Trekin wavecell kypärää olisi kiva päästä seuraavaksi kokeilemaan.

MRe
19.05.2020, 10.07
Olen kaatuillut MIPSeillä ja ei-MIPSeillä ja ainoa mistä on tullut aivotärähdys on kaatumisesta lätkäjäillä suorin vartaloin selälleen. En usko että siinä olisi MIPSit auttaneet.

Mutta jos MIPSiin uskoo, hankkii sellaisen kypärän. MIPSin hyöty tulee siinä tapauksessa, että kypärä pysähtyy ennen päätä ja pää ei pääse liikkumaan kypärän sisällä. Mun on vaikea kuvitella sellaista tilannetta labran ja testipenkin ulkopuolella.

ebike-harrastelija
19.05.2020, 13.21
Niin, sekin toki auttaa jos pitää kypäränsä hihnaa riittävän löysällä jolloin kypärä pääsee liikkumaan vapaasti kallon ympärillä - se on se edullisempi MIPSi ;)

MRe
19.05.2020, 13.46
^Kannattaa laittaa se kypärä normisti päähän ja kokeilla, että liikkuuko se suhteessa päähän. Kyllä mulla liikkuu, vaikka hihna on niin kireällä että se ei nouse päästä ylöspäin juuri yhtään. Lisäksi vielä näillä keleillä mulla on ollut alla Buff, joten sekin kyllä auttaa siinä, että pää kiertyy aika vapaasti ainakin sen MIPSin verran kypärän sisällä. Ei ne MIPSissäkään ne hihnat ole siinä MIPS-kehikossa kiinni, vaan itse kypärässä.

Mutta jos uskoo MIPSistä olevan apua, hankkii sellaiset. Jotkut ajavat metsässä ilman suojalaseja. Minä en lähtisi koskaan. Sen verran monta kertaa on oksa raapinut naamaan ja niihin laseihin, että mieluummin suojaan silmäni. Mutta kuitenkaan kaikki ei-laseja käyttävät eivät ole sokeita.

huotah
19.05.2020, 14.21
Test Lab proof that performance holds up

In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter (https://helmets.org/up1505a.htm).

https://helmets.org/replace.htm

ebike-harrastelija
19.05.2020, 14.31
@MRe... ja Hollannissahan ei käytä juuri kukaan minkäänlaista kypärää, eikä se ole katastrofiin maam polkupyöräilyä tai sairaanhoitoa vienyt. Toki Hollannissa muutenkin on kaikki suunniteltu ja toteutettu polkupyöräilyn näkökulmat edellä.

MRe
19.05.2020, 15.18
^Joo, no ei ollenkaan käytön ja upouuden MIPS-kypärän välillä on pakko olla vielä joku muukin käypä vaihtoehto.

Ensimmäinen kypärän valintakriteeri on se, että kypärä istuu päässä kunnolla ja on mukava pitää. Kaikki muu tulee sen jälkeen. MIPS on pääosin markkinointia ja vasta sen jälkeen turvallisuutta.

MIPS-kypärät ovat n. 30-50% kalliimpia kuin vastaava ilman MIPSiä. Itse laitan sen "ylimääräisen" rahan kypärän muotoiluun ja sopivuuteen. Eikä kaikkia kypäriä edes saa MIPSinä.

migis
22.05.2020, 19.02
Kiitos kommentoijille. Kypärä matkalla takaisin kauppaan.

Sambolo
23.05.2020, 23.36
Kukaan ei ilmeisesti noteerannu tota tutkimusta jonka mukaan kypärän iällä
ei ole väliä.

ebike-harrastelija
23.05.2020, 23.47
Tutkimuksiahan saadaan aikaiseksi juuri sellaisia, kuin tutkimuksen pyytäjä juuri sillä hetkellä haluaa. ;) Ja jos ja kun asiakkaalla on oikeus palauttaa tuote jollei ole siihen täysin tyytyväinen, niin mikäpä siinä.

Sambolo
24.05.2020, 03.04
Mikähän vois olla se motiivi minkä takia joku vartavasten haluis tuommosia tuloksia saada tutkimuksesta?
Vastakkaisiin tuloksiin hieman helpompi keksiä..

stenu
24.05.2020, 08.57
Jos pelkää kypärien muovien hapertuvan itsekseen viidessä vuodessa, niin ei varmaan kannata ainakaan hiilikuitu- eli muovikomposiittirunkoa hankkia pyöräänsä.. :D

Pekka L
24.05.2020, 09.25
Kai hiilikuitu materiaalina ihan ok on, kunhan sen pintaan ei tule pienintäkään naarmua, eikä käytä sitä kovalla pakkasella.

Sotanorsu666
24.05.2020, 10.09
Kai hiilikuitu materiaalina ihan ok on, kunhan sen pintaan ei tule pienintäkään naarmua, eikä käytä sitä kovalla pakkasella.

Mulla on BMC:n crossarissa naarmuja ja olen ajanut sillä yli 20 asteen pakkasessa. Silti se on vieläkin käytössä ja ok.

Divi
24.05.2020, 10.26
Oot jääny hiilikuidun kehityksestä 20 vuotta jälkeen.

Väittäisin että myös kypärien materiaalit on nykyään vähän kehittyneet, ei pelottaisi ajella 5 vuotiaalla kypärällä jos se tosiaan on säilytetty oikein mutta mistäs sitä tietää. Oisi tuosta kyllä kauppiaan syytä ilmoittaa eikä vaan vaihdella vuosilukuja tuoreempaan. Hyvä syy tukea paikallisia pyöräliikkeitä kypärän kanssa, tulee kerralla sopivakin.

MRe
24.05.2020, 10.34
Totta. Nämä nykyhiihtäjien hiilikuitusauvat on tehty vain vesihiihtoon.