PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona Sutra LTD vai Rove ST



TyömatkailijaPohjoisessa
18.05.2020, 16.21
En löytänyt ihan suoraa vertailua näille haulla. Mikä noiden olennaisin eron on? Kummalla työmatkoja ajaisit asfaltilla 2 * 15 km pätkää ja miksi? Onko Sutra LTD kevyempi? Hintaa Sutralla 400-500 € enemmän.

Puskis
18.05.2020, 16.37
Sutra LTD on painavampi, siinä on isompi rengastila, jonka vuoksi runkoon ei mene maantiekammet. Rovessa on mekaaniset levyjarrut, Sutra LTD:ssä hydrauliset.

Kollinjoki
18.05.2020, 16.50
Joku osaa varmaan tarkemmin määritellä, mutta itse olen ymmärtänyt näiden filosofisen eron niin, että Sutra on vähän järeämpi retkipyörä ja Rove pikkuisen ketterämpi ja kevyempi gravel-tyyppinen pyörä. Sutrassa lisäksi nyt pienenä erona SRAM:in hydrauliset levyjarrut, muuten aika samat osat. Et ehkä tuolle työmatkalle tarvitse 500 e kalliimpaa Sutra LTD:tä ja painoakin sillä lienee enemmän.

Kollinjoki
18.05.2020, 16.51
^^ joo, Sutran on mainittu olevan kuin droppitangolla varustettu maastopyörä, vaikka se ehkä on hieman yksioikoinen määritelmä

velib
18.05.2020, 17.27
Jos talvella matkalla on reilummin lunta tai todella liukasta, saisi Sutraan kunnon 29" (maastopyörän) nastarenkaat alle. Mutta kyseiseen käyttötarkoitukseen tuo olisi mielestäni ainoa syy hankkia Sutra, muussa tapauksessa ostaisin itse Roven. Tällä hetkellä tosin ei ole oikein järkeviä vaihtoehtoja nastarenkaiksi tuossa Roven 650b -kiekkokoossa, mutta ehkä ensi talveksi jo tulee. Toki Roveenkin voi tarvittaessa hommata 700c-kiekot ja niille nastarenkaat.

Mainittakoon vielä, että nastoja ei pelkän lumen takia tarvitse, mutta leveämmästä renkaasta voi olla hyötyä lumessa.

nure
18.05.2020, 18.10
^^En kyllä sanoisi Sutraa maastopyöräksi, on mielestäni suht perinteinen retkipyörä jos sellainen kategoria vielä löytyy. Tuollaiselle matkalle nyt riittää melkein mikä vaan mutta jos unohdetaan talvi niin ilman muuta Rove ST...

Plus
18.05.2020, 18.26
Sutra LTD on tehty paksuseinämäisemmästä putkesta kuin Rove, ja on todella jäykkä. Jäykempi ja painavampi kuin jotkut teräksiset maastorungot. Keula tärskäytti ikävästi käsille, ihan eri tavalla kuin kun joku retkipyörän taivutettu keula, tai Ninerin teräs- tai kuitukeula. Varmaan ihan hyvä pyörä painavaksi lastattuna, mutta lenkkiajoon valitsisin jotain muuta. Talvella oli kyllä ihan kiva ISPien kanssa ajella.

Mohkku
18.05.2020, 19.27
Kun itselleni runkomateriaali ei ole itsestäänselvyys, ottaisin tarkasteluun myös Kona Libe AL:n. Jos runkomateriaalina teräs on kriteeri ja Sutra retkipyörän kantavuusvaatimuksen takia kova, kannattaa kysyä uudestaan, miksi teräs. Todennäköisesti Libre AL hiilikuitukeulalla ei ole ainakaan huonompi mukavuudeltaan.

hämeenhitain
18.05.2020, 19.48
Täältä löytyisi molemmat mainitut pyörät. Talvella tulee eniten kilometrejä Sutralla tai välillä jopa kaikki ajo, koska siihen mahtuu alle ISP:t ja niillä on ollut etelän talvi- tai ”talvi”oloissa mukavampi ajaa kuin Rovella esim. halvemman mallin Gravdaleilla.

Sulan maan aikaan tulee ajoa selvästi eniten Rovella, koska se on kevyempi ja näppärämpi ja muutenkin sopii mulle kuin hanska käteen. Sutran otan kesällä alle pitkään jatkuneilla sadesäillä, kun soratiet on vettyneet aivan velliksi. Se leveämpi rengas ottaa mutalävissä rypiessä päähän vähän vähemmän kuin Roven kapeampi.

Siinäpä omassa käytössä ratkaisevat erot, mitkä on noiden vahvuudet enimmäkseen soratieajossa. Perverssiä tahi ei, pidän Roven mekaanisista levareista enemmän kuin Sutran hydraulisista. Jälkimmäiset muuten syö jarrupaloja mutakeleillä ihan kiitettävästi.

TyömatkailijaPohjoisessa
19.05.2020, 00.51
Kiitos hyvästä keskustelusta. Rovea kohden ajatukseni kulkevat entistäkin voimallisemmin. Ja seuraavaksi koko-suo ylitettävänä :seko: 179cm, sisämitta 83 - 84. (Niinno, 85 ja ylemmäs uponnee tuo tietokirja mikäli ottaa laulun mukaan, hoosianna)

Ylva Hubatsa
19.05.2020, 06.40
Minä ostin työmatka-ajoon sutran. Tyytyväinen olen ollu.

https://youtu.be/Sbr1uxcenjc

brilleaux
19.05.2020, 08.20
Täältä löytyisi molemmat mainitut pyörät. Talvella tulee eniten kilometrejä Sutralla tai välillä jopa kaikki ajo, koska siihen mahtuu alle ISP:t ja niillä on ollut etelän talvi- tai ”talvi”oloissa mukavampi ajaa kuin Rovella esim. halvemman mallin Gravdaleilla.



Roveen mahtuu kyllä eteen ISP:n 2.25:n helposti? Nastaahan ei taakse tartte. Imo.
Itsellä tarkoitus ajaa Rove ST:llä ympäri vuoden, takarengas talveksi on vielä hakusessa.
Ehkä WTB Sendero (https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/wtb-sendero-road-tcs/137394677/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=9891648&country=fi&gclid=CjwKCAjw5Ij2BRBdEiwA0Frc9fxc7DOrCHf8wT2HMRXs M_odJJhx2LD5ayqR0fE6RBNe55Cg6ZvDxBoCqMsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)... tai joku muu karkeamman kuvion omaava. Vaihtoehdot on tällä hetkellä kyllä vähissä; 47mm taitaa olla lähellä maksimia mitä taakse mahtuu?

nure
19.05.2020, 13.08
Nastojen tarve riippuu paljolti talvesta ja missä päin maata ajelee. Itse en ainakaan omilla nurkilla viitsisi ilman varsinkin jos joutuu lähtemään joka aamu liikkeelle. Huviajeluhan on aivan eri luku kun saa valita ajot ilmojen mukaan.

Puskis
19.05.2020, 16.12
Kiitos hyvästä keskustelusta. Rovea kohden ajatukseni kulkevat entistäkin voimallisemmin. Ja seuraavaksi koko-suo ylitettävänä :seko: 179cm, sisämitta 83 - 84. (Niinno, 85 ja ylemmäs uponnee tuo tietokirja mikäli ottaa laulun mukaan, hoosianna)

54

brilleaux
19.05.2020, 16.22
............

Oses
21.05.2020, 21.45
Täällä ilmoittautuu sutturan omistaja. Kyllä Sutra LTD:stä maastopyörä kuoriutuu kun laittaa paksummat kumit alle. Eli kumit luokkaa 2.2" tai 2.3". Varpaille se välillä lyö, mutta kunhan tottuu ajelemaan täysjäykällä poluilla niin ongelma ei enää ole niin iso. Fillari tuntuu jotenkin mukavan muhkulta isommila kumeilla. Perus 45mm Riddlereillä tuo menettää jotenkin sitä fiilistä.

Jos haluaa taklata yhdellä pyörällä mahdollisimman paljon erilaisia tarpeita, niin se on hyvä kandidaatti. Itselleni Rove tuntui pieneltä, varmaan sen takia kun kammet ja ohjaintanko ovat kapeammat kuin sutrassa.

hämeenhitain
22.05.2020, 10.36
Itselleni Rove tuntui pieneltä, varmaan sen takia kun kammet ja ohjaintanko ovat kapeammat kuin sutrassa.

Vastaavasti eniten Rovella ajaneena Sutran maastokampiin kesti itselläni jonkun aikaa tottua. Nyt eroa ei niin selvästi enää huomaa, mutta mukavimmalta tuntuu edelleen Roven vähän kapeampi "ote" jaloilla.

50 mm renkailla Sutra on kyllä kunnon traktori sanan hyvässä merkityksessä, eikä sen ajettavuus ainakaan heikkene kuormattuna, joskus tuntuu että melkein päinvastoin.

Oses
22.05.2020, 12.50
Vastaavasti eniten Rovella ajaneena Sutran maastokampiin kesti itselläni jonkun aikaa tottua. Nyt eroa ei niin selvästi enää huomaa, mutta mukavimmalta tuntuu edelleen Roven vähän kapeampi "ote" jaloilla.

50 mm renkailla Sutra on kyllä kunnon traktori sanan hyvässä merkityksessä, eikä sen ajettavuus ainakaan heikkene kuormattuna, joskus tuntuu että melkein päinvastoin.

Meikällä on aika leveät istuinluut, niin ehkä siitä johtuu se, että mitä leveämpi kampiakseli, niin sitä paremmassa asennossa jalat ovat polkimilla. Joku raja tässäkin varmaan on, muttei ole vielä tullut mtb-maailmassakaan vastaan. Varmaan sitten fättipuolella saattaa alkaa jalat olla liian harallaan.

Itseäni nimenomaan kiehtoo tuossa pyörässä se, että se runko on äärimmäisen jäykkä ja anteeksiantamaton. Kuten sanoit, kuormattuna pyörä toimii todella hyvin, melkeinpä vaatii sitä. Teräksen pehmeydestä ei nyt ole tietoakaan, mutta eipä sitä tällä pyörällä oikein haetakaan.

Ketjun aloittaja taisi jo kallistua Roven puolelle valinnassaan, mutta voisin tähän kirjoitella vähän havaintoja Sutra LTD:n rungon mitoituksesta, jos joku miettii pyörän valintaa. Eli itse olen 183cm / 81-84cm inseam. Eli mallia persjalkainen. Sutran 54 koko on ihan ok, mutta ajoasento on itselle vähän turhan pitkä ehkäpä. Satulatolppaa ei paljon tarvitse nostaa kiitos lyhyiden jalkojeni. Koko 52 saattaisi olla parempi gravelointiin ja työmatkaan, mutta sitten akseliväli lyhenee, ja otaksuisin että eturengas löisi jaloille vähän helpommin mtb-hommissa. Ehkä tuli siis hommattua klassisesti yksi koko liian iso pyörä, kun en tuota 52-kokoa koeajanut. Pidemmän päälle tuo ajoasennon pituus on vähän alkanut haittaamaan, koeajaessa sitä ei huomannut.

Plus
22.05.2020, 13.06
^ Erilaiset on mieltymykset, itse 184 cm pituisena ajelin tyytyväisenä 56:lla Sutra LTD:llä ja vaihdoin stemmin vielä vakiosta 2cm pidempään.