Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäinen sähköpyörä kaupunkiin
Tarkoituksena aloittaa pyöräily sähköllä.
Käyttö:
kaupungissa liikkuminen vaivattomasti
työmatka (10-30 km)
kesällä matkailu (max 100 km päiväsiirtymillä)
metsäreitit ja maasto
Kuljettaja:
190 cm
85 kg
ei aiempaa merkittävää polkupyöräilytaustaa
Budjetti 2500 €.
Miten tällaiseen käyttöön sopisi esim. Ghostin Hybride Teru PT?
https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/hybride-teru-pt-b39-al-u
Vai kannattako tällaisella budjetilla etsiä käytettyä?
Miten gravel sopisi yllämainittuun käyttöön?
https://biketoday.news/article/new-eadventure-electric-gravel-bike-from-wilier-triestina
Kollinjoki
17.05.2020, 20.48
Miten gravel sopisi yllämainittuun käyttöön?
https://biketoday.news/article/new-eadventure-electric-gravel-bike-from-wilier-triestina
Sopii muuhun aikomaasi, mutta polut ja varsinkin maaston suosittelen siinä tapauksessa unohtamaan. Muuhun aikomaasi käyttöön gravel menee kyllä ja olisi hyväkin vaihtoehto, kunhan valitset sellaisen jossa akussa riittää kapasiteettia mahdollisimman paljon, ja silloinkin olet valmis säästelemään akkua ajelemalla ainakin tasaisempia osuuksia ilman sähköavustusta mahdollisimman paljon pisimpien siirtymien päivinä. Nuo sähköiset gravelit ovat kuitenkin ihan järkevän painoisia ilman virtaa poljettaviksi. Tuo linkittämäsi Willierin toimintasäde olisi kiva tietää, kuitenkin 500Wh akku siinä on Shimanon E8000 kaverina. Canyonin kevyelle sähköiselle maantiepyörälle luvataan n. 90 km range kevyellä avustuksella Fazua-moottorilla ja 250 Wh akulla, joten periaatteessa tuo Willier saattaisi olla toimiva vähän pitemmällekin reissulle. Tosin Shimano E8000 ei ehkä taas moottorina ole optimoitu olemaan maksimaalisen taloudellinen pitkillä matkoilla. Lisäksi Shimano E8000 syö hieman tehoja ilman avustusta polkiessa.
Cairn olisi mielenkiintoinen sähkögraveli yhdeksi vaihtoehdoksi Fazia-koneella:
https://www.cairncycles.com/products/cairn-e-adventure-1-0-gravel-bike
Aika kevyt fillari näkyy olevan, ja siitä voi irrottaa moottoriyksikön pois, jos haluaa ajella ilman, jolloin jäljelle jää painoltaan hyvinkin kohtuullinen lihasvoimin liikkuva gravel-pyörä. Pitkiä reissuja varten jos hankkii toisen akun, se painaa vain 1,4 kg ja sitä pystyy Cairnin myymän suojapussukan kanssa ilmeisesti kuskaamaan jopa jonkin tyyppisessä juomapullotelineessä. Tai miksi ei vaikka tankolaukussa tms.
Jäykkäperäinen maastopyörä taas sopisi kaikkeen muuhun, mutta akun varauksen riittävyydessä tulee rajat vastaan pitkillä lenkeillä. Vaikka 20+ kg fillaria ajaa tarvittaessa ilman sähköä, ei se kumminkaan niin kivaa ole että esim. 20 km ajelisi pelkästään omilla voimilla.
Näistä kannattaisi kysellä lisää vinkkejä tämän palstan sähköpyöräosiosta, jossa on enemmän näihin vihkiytyneitä foorumilaisia ja myös näitä fillarisuosituskyselyjä. Jos tällä palstalla olisi jonkinlainen ylläpito, voisin jopa kehottaa sitä siirtämään tämän keskustelun sille puolelle, mutta kun ei ole niin tyydyn suosittelemaan että avaat vaikka sinnekin keskustelun asiasta.
Kollinjoki
17.05.2020, 22.53
Vau, tätä siis ylläpidetään aktiivisesti kuitenkin. Peukkua siitä!
Tuo Cairns jopa edullinen eikä osatkaan ole mitään kiinanpaskaa, täytyy odotella viitisen vuotta niin katsellaan mihin kehittyvät...
Kiitokset kommenteista. Eli oikeilla jäljillä ollaan.
Nyt vaan pitää löytää/valita budjettiin sopiva vaihtoehto.
Jos toi työmatka on jopa 30 km/siivu, niin tollastakin vois harkita https://mailchi.mp/1aa83fd5f95e/haussa-uusi-pyr-kesksi?e=ba692fa831
runttaa-ja
14.06.2020, 12.22
Itsellänikin kiihotuksen kohteena on myydä pois jäykkäperämaasturini sekä cykloni ja ostaa jäykkäperä emtb.
Käyttö ympärivuotinen lyhyehkö työmatkapyöräily sekä muut pienimuotoiset hupiajelut. Osaatteko heittää parhaat vaihtoehdot spekseillä:
- 29 tuumainen jäykkäperä
- bosch 4gen
- irroitettava akku, kapasiteetti ei tarvitse olla valtava koska ajo melko lyhyttä
- "siisti" ulkonäkö eli suht kliinin näköinen jos ymmärrätte
- laatupalikat ettei tarvitse niiden kanssa kiroilla
- hinta alta 4 tonnia
Vuosien saatossa olen todennut että 29 tuumainen maasturi on paras kampe jos ympäri vuoden pitää ajaa kelistä riippumatta ja vain yhdellä pyörällä. Vanhemmiten laiskistuu ja jossain vaiheessa sähkö tulee kuvioon mukaan.
Kysymys: miksi emtb lyhyehköön oletettavasti kaupungissa tapahtuvaan työmatka-ajoon?
Olen pohtinut tätä kun katson työpaikkani pyörätelinettä (toimistotalo jossa useita eri toimijoita, joten kyse ei ole kollegoiden pyöristä) ja siinä on usein parkkeerattu useampia sähköisiä maastopyöriä. Mietin vain kun ajoittain näen porukkaa tulossa töihin ja jos esim. keli sattuu olemaan huonompi, niin sitä ollaan sitten kunnolla ravassa, jos lokarit ovat sellaiset pätkämallit tai niitä ei ole ollenkaan. Vastaavasti tuleeko maastopyörän ominaisuuksia ulosmitattua siistissä kaupunkiajossa?
Uteliaisuuttani pohdiskelen, koska itse kuljen paljon pyörällä töihin ja toistaiseksi olen käyttänyt hybridipyörää (kevyt ja pääsee vauhdikkaasti, eikä ole vaatteet sotkussa pidemmänkään ajon jäljiltä), mutta jos vaihtaisin sähköpyörään, niin varmaan silloinkin kallistuisin esim. Riese & Mullerin Supercharger 2:een. Nykyisellä pyörällä kuljen siis vuoden ympäri ja talvea varten on nastat.
Noilla spekseillä joudut ostamaan kaksi eri pyörää jos ei halua kompromisseja tehdä. Itse olen nyt 4 vuotta pyöräillyt erillaisilla sähköpyörillä ja tässä muutamia havaintoja. Itse siis olen perinteinen suomalainen mies joka ihan pelkkää sunnuntaipyöräilyä harrastaa farkut jalassa :)
Ensimmäiseksi valmistajan lupaamat ranget on täyttä roskaa. Sohvaperunakunnolla voi heti suosiolla pudottaa ne puoleen. Eli jos luvataan ecolla 180km niin todellisuudessa akku on tyhjä 90km kohdalla. Olen saanut 500Wh akun tyhjäksi power buustilla reilun 30km lenkillä.
Retkipyörä ei sovi maastoon ja toisaalta täysmaasturi ei ole niin kiva asfaltilla pitkille matkoille.
Eli itsellä on retkipyörä missä on kapeat renkaat, kunnolliset peltiset lokasuojat, kiinteä tarakka, kunnon seisontatuki, valot edessä ja takana. Tähän saa hyvin sivulaukut kiinni ja vara-akun tarakalle. Parhaimmillaan olen retkeillyt 150km päivässä ja käytän myös työmatkoihin mikä on 16km suuntaansa.
Sitten mulla on maastopyörä millä ajetaan sorateitä ja metsäpolkuja. Näitä lenkkejä ei juurikaan mitata matkassa vaan aika ratkaisee. 2-3h kun rymyää niin kyllä siinä hien pintaan saa. Tällä pyörällä akku kuluu vauhdilla kun tehoa pyydetään kokoajan ja paljon.
Kumpikin pyörä käyttää samaa akkua joten voin vaihdella noita ristiin ja olen myös ostanut yhden ylimääräisen akun eli pyörittelen kolmen akun kanssa settiä. Käytännössä aina on yksi täyteen ladattu akku ettei tartte odotella jos on unohtanut ladata ja sit pidemmille reissuille yleensä riittää yksi vara-akku mukaan.
runttaa-ja
14.06.2020, 19.38
Emtb koska se on omasta mielestäni se monikäyttöisin fillari, jos haluaa yhdellä pyörällä pärjätä. Sen ajoasento on useimmiten mukavan rento kasuaaliin ajeluun, mutta asfalttiajeluunkin se on aivan riittävän vauhdikas ja samalla hauska, jos kumeiksi laittaa jotkut schwalben big applet tai vastaavat. Lisäksi sillä voi poiketa polullakin silloin kuin siltä sattuu tuntumaan. Tokihan esim nykyinen cycloni kiihtyy rivakammin ja sillä pääsee tarvittaessa kovempaa tai ajaa pitkää lenkkiäkin, mutta silti valitsisin ainoaksi pyöräkseni maasturin. Olen ajanut parikymmentä vuotta ympärivuotista työmatkaa ynnä muita ajoja ja alla on ollut maasturia, cycloa ja triathlonpyörää. Edelleen vähän harmittaa että tuli aikanaan myytyä itse rakentamani alfine-navallinen teräsmaasturi missä oli semi-slicksit renkaat. Oli ihan ylivoimainen työmatkakampe.
Miksi sitten sähkömaasturi? Miksipä ei. Vaikka aika kultaa yleensä muistot, muistan kyllä vallan hyvin ne aamut kun vastatuuleen räntäsateessa runtatessa on tehnyt mieli vetää raivarit, heittää koko metalliromu ojan penkalle ja soittaa saikku. Jos siihen hommaan on tarjolla kapine millä homma helpottuu, miksi en siihen tarttuisi. Jossain vaiheessa näin tulee tapahtumaan, en aio eläkkeelle asti itseäni väkisin kiduttaa.
Lokareita ym kurasuojia en ole ikinä oppinut käyttämään. Korkeintaan käytän takana satulaputkeen kiinnitettävää läppää todella huonossa kelissä. Välillä paska lentää ja joskus jopa eturenkaasta suuhun saakka, mutta siitä en ole stressannut. Työpaikalla on työvaatteet ja kuivauskaappi. Pyrin olemaan ripustamatta fillariin mitään ylimääräistä, pääasiassa esteettisistä syistä. Jos jotain pitää kuljettaa, kuljetan sitä selkärepussa. Fillaria tosin joutuu pesemään mikä on se lokarien puuttumisen suurin ongelma.
Trek powerfly näyttäisi paperilla menevän suht hyvin spekseihini, jos tuolla 500Wh:n akulla nyt pärjäisi. Geometriaan en kyllä perehtynyt. Testiajonhan se vaatii aina:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/powerfly/j%C3%A4ykk%C3%A4per%C3%A4inen-powerfly/powerfly-5/p/23179/
Tarkoituksena aloittaa pyöräily sähköllä.
Käyttö:
kaupungissa liikkuminen vaivattomasti
työmatka (10-30 km)
kesällä matkailu (max 100 km päiväsiirtymillä)
metsäreitit ja maasto
Kuljettaja:
190 cm
85 kg
ei aiempaa merkittävää polkupyöräilytaustaa
Budjetti 2500 €.
Miten tällaiseen käyttöön sopisi esim. Ghostin Hybride Teru PT?
https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/hybride-teru-pt-b39-al-u
Vai kannattako tällaisella budjetilla etsiä käytettyä?
Specialized Turbo Vado 4.0, On hieman budjetin ulkopuolella, mutta suosittelen koeajamaan. on hieno pyörä! Itselläni raamit lähes samat, massaa enemmän. Akku 504 Wh, säädöistä ja ajotavasta riippuen kesto luokkaa 80...110 km.
https://rtech.fi/cube_cross_hybrid_pro_625_allroad_2020_sahkopyora. html mites tämä?
Vitus tryhi
19.06.2020, 20.50
Toi commencal maxmax on hyvä vuokrasin rukalta tänään demmosen päiväks hyvin akku riitti ja laadukas hintaansa nähden hintaa sillä 2850€
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.