PDA

Näytä tavallinen näkymä : White XC 240 lapselle?

jasurakk
16.05.2020, 23.05
Moikka!

Piti ihan varta vasten liittyä foorumille että pääsen kyselemään tyhmiä kysymyksiä liittyen kohta ostettavaan lapsen pyörään. Olkaa siis helliä äkkinäiselle :=)

Eli meidän 132cm tokaluokkalainen tarttee uutta koulumatkafillaria, ja koska asumme hiekkatien varressa, maastofillari voisi olla sopiva ratkaisu ympärivuotiseen ajeluun. Toki pikku metsäpolkujakin on välillä mukava ajella. Ja mikäli oikein olen käsittänyt, tämä White XC 240 pitäisi olla hintaisekseen ihan soiva peli: https://www.xxl.fi/white-xc-240-lite-ane-20-nuorten-maastopyora-oranssi/p/1169330_1_style. Hintakin tippui ihan kysymällä 360 euroon, joten tuskinpa tuolla rahalla paljon parempaakan saa? Mutta paria juttua haluaisin vielä selvittää:

- Tuon ajoasento vaikutti melkoisen etukenolta eli tanko on suht matalalla, verraten moneen muuhun fillariin mitä olen katsellut. Ei se kait sinällään kesäkeleillä mitään haittaa, voi olla jopa hyväkin, mutta mietin vaan että onko se huonompi juttu talviliukkailla jos paino on kovinkin paljon eturenkaalla jos/kun se kuitenkin jossain vaiheessa lipeää alta? Voiko/kannattaako tuollaiseen vaihtaa esim. hieman lyhempää/korkeampaa stemmiä, että saisi ajoasennon hieman rennommaksi?

- Minusta nuo 1.95" leveät renkaat vaikuttivat suht kapeilta tuollaiseen maastopyörään, ja kuviokin oli enemmänkin semmoinen semi-hybridimäinen kuin varsinainen maastorengas. Silloin kun on kuivaa meidän tie on täynnä monttuja, ja silloin kun sataa se menee liejuksi, niin mietin vaan että olisiko mitään järkeä sijoittaa esim. tällaisiin 2.35" leveisiin renkaisiin: https://www.bikester.fi/schwalbe-hans-dampf-performance-polkupyoranrenkaat-tlr-e-25-addix-24x235-musta-891704.html#rating? Periaatteessa leveys antaa enemmän pitoa, mukavuutta ja kantavuutta, mutta onko tuollaisesta 0.4" erosta oikeasti hyötyä vai olisiko tuo ihan rahan hukkaa? Tai toisin päin; voisiko tuo jopa huonontaa esim. rullaavuutta?

Muutenkin kaikki kommentit ja kokemukset ko. fillarista ovat erittäin tervetulleita! :=)

raiveli
16.05.2020, 23.33
Ostin - 19 mallin ekaluokkalaiselle 2kk sitten. Tyttö tykännyt todella paljon. Ajoasento vissiin uudessa pystympi, mutta yli 20km:n siivuja ajettu tälläkin mukinoimatta. Laadukas ja kevyt pyörä. Renkaat hyvät ja pääkäyttö hiekalla.

jasurakk
17.05.2020, 14.24
Juu en sinällään epäillytkään etteikö tuo melko etukeno ajoasento toimisi näin kesäkelillä, sitä jäin vaan miettimään että onko tuo sitten talviliukkailla hankalampi jos on paljon painoa eturenkaalla ja se lipeää alta, ja voisiko sitä auttaa hieman korkeammalla ja lyhyemmällä stemmillä? Toisaalta, voihan se olla että talveksi kannattaa tuollaiselle pienelle polkijalle tiputtaa satulaakin vähän alemmas, että varmasti yltää jalat kunnolla maahan kun esim. alamäissä jarrutellaan.

Noista renkaista vielä mietin että onkos nuo 1.9:t nyt sittenkään itse asiassa mitenkään kapeat, kun otetaan huomioon että kuskin massa on kuitenkin luokkaa alle 30kg? Eli onko ihan turhaa maksaa leveämmistä?

raiveli
17.05.2020, 14.29
Luulisin, että sitä paremmin etulimppu pitää mitä enemmän painoa, mutta luulen, että nyt puhutaan merkityksettömistä eroista. Luulen että renkaat vakiona hyvät👍

TERU
17.05.2020, 15.21
Tangon vaihtaminen nosevammaksi ei pilaisi pyörää eikä ajettavuutta, jo 25 mm nousua vaikuttaisi paljon, myös tangon kaventaminen sopivan levyiseksi, jos ovat tuohon panneet kovin leveän, sillä alkuperäistankokin voi sopia kuskille.
Myyjälläkin saattaa olla hyllyssä tarviketankoja, ainakin pyöräliikkeissä nykyisi hyvin tankoja, jos ajokia tarvitsee pienelle kuskille mieleiseksi sovittaa.

Padex
17.05.2020, 15.21
Renkaat on hyvät yleisajoon. Houkuttelisi kyllä hans dampfit laittaa ja joku ilmakeula meidän Liteen ja viedä lapsi juurakkopoluille..Tai sitten hankkia ihan maasturi. Vaihdoin itse lyhimmän mahdollisen stemmin, 3,5 cm. Parempi on ajajan mielestä. Tanko on tässä vanhemmassa mallissa kapea.

jasurakk
17.05.2020, 16.32
Iso kiitos kaikille kommenteista tähän saakka!

Nuo vakiorenkaat on tosiaan varmasti "ihan hyvät" yleisajoon, mutta mietin vaan että olisiko tuollaiset 2.35":t vielä paremmat monttuisilla ja mutaisilla teillä tai metsäpoluilla, ilman että tekisi ajamisesta liian raskasta (jos noille vanteille sellaisia edes voi laittaa)? Vai eikö noin pieni leveysero maksa vaivaa, suhteessa saavutettavaan hyötyyn?

Tuo tangon vaihtaminen oli kans hyvä idea, vaikuttaisiko jopa enemmän kuin pelkkä stemmi? Tuo vakiotanko oli ainakin ihan suora ja 580mm leveä, onkos se nyt sitten vähän vaiko paljon tuollaiselle 8v kuskille?

TERU
17.05.2020, 17.21
Mielestäni 580 on leveä, mutta ei nyt älyttömän leveä, kun maastoajon tyyppistäkin ajattelee, sentti päistä pois on helppo ottaa tarvittaessa ja sen merkitys on iso.

Ajan muuten juuri tuon levyisellä tangolla omat ajoni, kun kapeahko olen ja ajokin ihan tieajoa. Noihin pikkukuskien ajokkeihin on fiksua paneutua, ei heiltä itseltään vielä voi löytyä osaamista. Lastenlasten ajokkeja jo mä säätelen.🤗

hitlike
17.05.2020, 18.11
Iso kiitos kaikille kommenteista tähän saakka!

Nuo vakiorenkaat on tosiaan varmasti "ihan hyvät" yleisajoon, mutta mietin vaan että olisiko tuollaiset 2.35":t vielä paremmat monttuisilla ja mutaisilla teillä tai metsäpoluilla, ilman että tekisi ajamisesta liian raskasta (jos noille vanteille sellaisia edes voi laittaa)? Vai eikö noin pieni leveysero maksa vaivaa, suhteessa saavutettavaan hyötyyn?

Tuo tangon vaihtaminen oli kans hyvä idea, vaikuttaisiko jopa enemmän kuin pelkkä stemmi? Tuo vakiotanko oli ainakin ihan suora ja 580mm leveä, onkos se nyt sitten vähän vaiko paljon tuollaiselle 8v kuskille?

Small blockki on hyvä dirtti rengas, oikeastaan hyvä idea laittaa tuollaiaeen lasten pyörään. En lähtisi vaihtamaan, olen itse asiassa ihmetellytkin joskus kun monista lasten "maastopyöristä" löytyy joskus jopa älyttömiä nappularenkaita jotka ei varmasti rullaa mihinkään.

jasurakk
17.05.2020, 19.53
Ok, eli renkaita ei kannattane lähteä vaihtelemaan suotta.

Ja voisihan tuota ajoasentoakin vähän aikaa katsella, ja sitten jos vielä tuntuu liian matalalta, hommaisi vaikka tällaisen joko 570 tai 550 pitkänä: https://www.bikester.fi/humpert-ergo-ohjaustanko-o254-mm-alu-musta-477629.html

Eiköhän näillä päästä eteenpäin, kiitokset vielä kaikille jelpistä! :)

raiveli
17.05.2020, 22.43
Juuri näin, muuttaa sitten, jos tarvetta. #polkimet huonot

TERU
18.05.2020, 05.55
Kuvassa ei näy polkimia ollenkaan eikä tiedoissakaan mainita mimmoset tuohon tulee mukaan. Jos ovat huonot ja jos ovat puolen tuuman akselilla, voi suositella tällaisia, yhdelle pikkukuskille laitoin ja ihan tyydytti.
https://bas-shop.fi/en/Spectra+Childrens+pedals+1-2%E2%80%9D+VP-209B?_tu=37765

Padex
18.05.2020, 08.56
Alkuperäiset polkimet on huonot, nyt on tällaiset tilalla. Saa myös pinkkinä, mustana ja keltaisena.

https://www.bike24.com/p2197756.html

jasurakk
18.05.2020, 10.34
Ööö tuota, miten polkimet voi olla huonot? :-o

Padex
18.05.2020, 10.49
No toinen poljin hajosi, murtui parin vuoden käytöllä. Uudet on lisäksi pitävämmät ja stylemmät.

TERU
18.05.2020, 11.56
Polkimet voivat olla myös liukkaat kaikilla kengillä, tuo oli syynä vaihtoon, muovit voivat olla hyvin erilaisia.

maapaa
18.05.2020, 14.42
VP-227:t jos tennarit ei pysy alkuperäisillä polkimilla.
https://www.bike-discount.de/en/buy/vp-components-children-pedals-vp-227-626085

TERU
18.05.2020, 15.38
Nyt tarkkana, mistään tiedoista ei näy millaisella akselilla polkimet pitää olla, jos 9/16" niin nuo minun ehdottamani ei käy.
Akselit ovat joko tuo 9/16 tai 1/2", siinäpä se kysymys onkin!