Näytä tavallinen näkymä : Kamelinpaskan jättäminen sijoilleen

Paikkasin viime lauantain lenkillä ensi kertaa Stanin kamelinpaskalla puhjenneen renkaankyljen. Paikkaus onnistui niinkin hyvin, että ilmat ovat pysyneet sen jälkeen aivan identtisesti aiempaan verrattuna. Siistin ulospäin sojottavat "palmunlehvät" mattopuukolla ja nyt sitä ei edes huomaa. 
Kysymys: olisiko silti syytä paikata reikä pyöränpaikalla sisäpuolelta vai antaa vaan olla? Onko kokemuksia voiko tuossa tulla jotakin ongelmia?
olen moottoripyörän renkaan ruuvin reikiä myös paikannu kamellinpaskalla ja ajannut matkakuormalla 240 km. Rengasliikkeet ei suostu  paikkaamaan kamellin p lä
Moottoripyörän rengas on vähän eri juttu, koska kumia on huomattavasti paksummin.
Normaalin kamelinpaskan korvaisin alapuolelta tip-top paikalla, mutta stanille en tekisi mitään. Sen ideahan on siinä, että paikka vulkanisoituu litkun avulla.
Eli jos käytössä on stanin litkua, niin ajoa vaan. 
Mitä renkaat paikkasit stanin dartilla? Minä olen tuota kokeillut pariinkin kertaan, enkä ole onnistunut saamaan kangasta renkaan läpi.
Sen ideahan on siinä, että paikka vulkanisoituu litkun avulla.
Eli jos käytössä on stanin litkua, niin ajoa vaan.
Niin on, se istuu siinä kuin tatti ja yhtään ei pihise tai itke litkua.
Mitä renkaat paikkasit stanin dartilla? Minä olen tuota kokeillut pariinkin kertaan, enkä ole onnistunut saamaan kangasta renkaan läpi.
Ne ihan uudet 38mm Gravelking EXT:it. Huotah katseli aitiopaikalta peesistä kun heitin OTB:t :D Helkkarin kiilaava bemarikuski. Mulla oli aluksi vaikeuksia kun yritin painamalla/hiertämällä upottaa reiästä läpi. Sitten muistin Stanin "opetusvideon" eli löin iskemällä ja meni heti sisään. Se pitää siis lyödä ja renkaassa on parasta olla vähintään 1 bar sisällä ettei kylki niiaa liikaa lyödessä.
Tämä pätkä on kyllä silkkaa komediaa mutta näin se onnistui :D
https://youtu.be/1pKDnMhqHEA
Sitten muistin Stanin "opetusvideon" eli löin iskemällä ja meni heti sisään. Se pitää siis lyödä ja renkaassa on parasta olla vähintään 1 bar sisällä ettei kylki niiaa liikaa lyödessä.
No pentele! Taas oli vika käyttäjässä, eikä sarjassa. Hieromallahan minäkin tuota yritin sisään.
 Eli käytännössä painat kärjen oikeaan kohtaan ja napsautat kämmnellä työkalun päähän?
Eli käytännössä painat kärjen oikeaan kohtaan ja napsautat kämmnellä työkalun päähän?
Just, joko niin, tai sitten ottaa koko tikan kouraan tähtää 10cm päästä heijarilla *häpp* ja se kyllä solahtaa sisään jos osuu reikään.
Ei sitä darttia tarvi posliiniksi sheivaa, ellei koe pakkomiellettä sille. Asennus ja ajoahan se Stanin ohje videokin kertoo. Ihan hyvinhän se dartti uppos 3" maastokumin ajopintaan, kun sellasen taannoin painoin siihen. Painaa vaan kunnolla, ni kyllä se napsahtaen menee perille.
Tuli joskus vuosi sitten reikä Nobby Nicin kylkeen jostain dropista. Paikkasin sen tunkemalla multitoolin pienimmällä kuuskololla kuminauhan pätkän reikään. Pariin kertaan sitä joutui säätämään, mutta sitten kun litkut oli kunnolla kuivuneet siihen niin hyvin se kesti.
Useamman lenkin jälkeen sitten yksi reunanappula irtosi ja pistin renkaan telakalle. Myöhemmin vielä hätävarana asensin kertaalleen vanteelle sen ja hyvin se piti ilmoja.
Jos tollanen jekkuvirityskin kestää, niin kai siihen tarkotukseen tehty tuotekin sitten.
Muistaakseni Mcarbon Ahola on puhkonut renkaita puolihuvikseenkin ja ajanut kamelinpaskat roikkuen. Ainakin yhden sileäksi ajetun JJ:n olen hänellä nähnyt, missä kaksi tai kolme kamelinpaskaa, joista osa kulunut renkaan tasolle ja osa roikkuu iloisesti ulkona. Onhan siinä sellaisen hapsu-mokkatakin nostalgiatuulahdus...
Eli eipä sitä liene tarvetta sheivailla. Itse olisin voinut kertoa omista kokemuksista, mutta päädyin sitten lopulta vaihtamaan koko renkaan.
Odotin jotain tällaista iskua LJL:ltä:
https://youtu.be/vfeIuFgZyD0?t=327
Ei sitä darttia tarvi posliiniksi sheivaa, ellei koe pakkomiellettä sille. Asennus ja ajoahan se Stanin ohje videokin kertoo. Ihan hyvinhän se dartti uppos 3" maastokumin ajopintaan, kun sellasen taannoin painoin siihen. Painaa vaan kunnolla, ni kyllä se napsahtaen menee perille.
Kahteen gravell renkaaseen olen koettanut painamalla ja ei mene. Mtb renkaissa on aika monasti kevyempi pistosuojaus.
Mä olen, ennen kuin tajusin että Stanilta löytyy samaa, käyttänyt autonrenkaan paikkaukseen tarkoitettua pötkylää. Siinä mielessä vaikeaa, että se tahtoo tulla paineiden takia ulos, joten on ollut pakko taiteilla siitä solmu kumin sisäpuolelle. Muutenkin oli sen verran paksua jöötiä, että piti vähän suurentaa reikää ja käyttää paria muutakin kikkaa, jossa sai sen kulkeutumaan läpi. Pätkäisin ulkopuolelta kyllä sen verran, ettei kolahtele koko ajan lokariin. Sinäs tuolla on jo ajettu >1 Kkm, joten hyvin se pitää kyllä.
uusitunnus
15.05.2020, 13.54
Ekaa kertaa kun paikkasin tubeless-reiän paikkamössöllä, jätin paikan paikoilleen. Piti ilmat hyvin, mutta parin kuukauden aktiivisen ajon jälkeen reikä pääsi repeämään hieman lisää ja silloin rengas tyhjeni peruuttamattomasti. Tuonkin tilanteen sai jälkikäteen pelastettua liimaamalla sisuripaikan renkaan sisäpuolelle.
Tapahtuman jälkeen olen aina paikannut paikkamössöä vaativat tubeless-reiät tien päällä ja sitten myöhemmin kotona ottanut renkaan irti ja laittanut sisäpuolelle sisärenkaan paikan. Niin on moni rengas kestänyt ajoa kulutuspintansa loppuun asti, vaikka reikiä olisikin päässyt tulemaan. Tietty mulla on vain tuo yksi kokemus reiän repeämisestä isommaksi, voi olla että jos olisinkin ajanut 20 cm enemmän oikealta, niin koko tilannetta ei olisi sattunutkaan. Mutta jäi sitten tavaksi aina varmuuden vuoksi liimata renkaan sisälle sisuripaikka mahdollisimman pian. Ei sitten ainakaan repeä lisää, kun on liima ja paikka pitämässä reikää paremmin ummessa.
Yleensä maastopyöräkisoissa ja bike parkeissa näkee roskisten viereen hylättyjä renkaita, joista pienen tutkimisen jälkeen löytyy reikä. Sen verran saita olen, että nappaan nuo renkaat aina mukaan (jos kulutuspintaa vielä on) ja korjaan kotona käyttökuntoon. Nytkin on maasturissa alla pakasta vedetty maxxixen rengas, jonka joku oli viime kesänä jättänyt endurokisojen jälkeen parkkialueelle. Bongasin renkaan mukaan, kun itse lähdin kisapäivän jälkeisenä päivänä kotimatkalle. Kaupassa olisi ollut 60 € rengas, nyt se maksoi minulle sisuripaikan verran, eli alle euron.
Odotin jotain tällaista iskua LJL:ltä:
https://youtu.be/vfeIuFgZyD0?t=327
:D Henkisesti se tuntui juuri tuolta. Helpotus oli yhtä suuri, kun alkoi taas pitää ilmaa.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.