Näytä tavallinen näkymä : Pitkien matkojen nopea pyörä?

Puddinki
12.05.2020, 20.39
Heippa!
Viime vuonna myin autoni kun alotin opinnot ja nyt kesän tullessa tekisi taas mieli liikkua opiskelupaikkakunnalta. Julkisia en viitsisi koronan takia käyttää ns. huvimatkailuun ja autoa en haluaisi ostaa turhaan seisomaan tarpeettomana kesän jälkee. Niinpä päädyinkin ajatukseen, jos kesän omistaisi pyöräilylle! 
Pohdin onko foorumilaisilla suositella pyörää? Käyttö olisi pääasiassa pitkähköt siirtymät Suomessa, esim Lpr-Tku jne. toki useamman päivän voi matkoihin käyttää. Itse olen suht kovakuntoinen nuori mies ja pituutta 175 cm, kun tämä ilmeisesti pyörän ostossa merkkaa. En tosiaan kovin pyöräskenessä ole ja nykyinen "käyttöpyörä" on maastopyörä teiniajoilta, joka on parhaat päivänsä nähnyt.
Koeaja käytettyjä maantiepyöriä ja osta käytetyistä mieluisin. En suosittele heti ostaan uutta pyörää vaan käytetty ja pian huomaat mikä se ehkä ois minulle sopiva pyörämalli. Hyvällä tuurilla voi se ensimmäinen pyöräkin olla mieluinen.
Ja käy paikallisissa pyöräliikkeissä katselemassa, kyselemässä ja koeajamassa. Siitä se näkemys alkaa muotoutumaan.
Itse valkkaisin maantiepyörän sijaan gravelin > vähän leveämmät kestävämmät kumit joilla on mukava poiketa hiekkateille, ja yleensä enemmän kiinnikkeitä laukuille ja telineille jotka tulee kyllä reissussa tarpeelliseksi. Maantiepyörä on toki nopeampi, mutta ajamisen mielekkyys ja mukavuus on se mihin kannattaa ensin pyrkiä.
Mikäli youtubesta tykkäät selvitellä aihetta niin selaile Velogi ja Kampiapina kanavilta esimerkiksi reissuaiheista sisältöä. Kampiapinan Nordkapp-Espoo reissu esimerkkinä.
Ainakin yksi pitkien matkojen pyöräilijä, Fiona Golbinger ajaa nyt Canyon Endurancella. Mutta siis malliltaan pyörän kannattaa olla leppoisampi kuin ihan kisageometrialla oleva.
Monella merkillä on eritelty Endurance geometrialla olevat kilpapyörät. Itse ottaisin Endurance kilpapyörän, enkä gravelpyörää jos matkat on pitkiä. Mutta toisaalta kilpapyörällä ajetaan päällystetyillä teillä, hiekkateillä ajelu on epämukavaa. 
Oma kilpapyörä on Bianchi intrepida ja sillä taittaa mukavasti pidemmätkin matkat.
Jos ajaisin tuollaista noin 400 km:n pätkää, niin maantiepyörä (ehkä aerotangoilla) olisi oma valintani. Tuo vielä menee kovakuntoiselta päivässä, jos asfaltilla pysytään. Kun aamulla lähtee, niin illalla on perillä.
Puddinki
12.05.2020, 23.24
Kiitokset vinkeistä kaikille! Onko tori.fi paras paikka käytettyjen fillareiden vilkuiluun? Onko näissä käytetyissä tarkkaa katsoa, että löytyy kuitit yms. ettei ole varastettu? :O
Voisin tästä loppuviikosta mennä paikallisiin pyöräkauppoihin potkimaan renkaita ja vähän ottamaan tuntumaa. Olen nyt tyttöystävän maantiepyörää kokeillut ja on se kyllä niin hurja ero maastopyörään, että jotenkin koin valaistumisen. Pääasiassa ajattelin asfaltilla pysytellä, eikä kantamuksiaan ihan mahdottomasti ole. Mikä on hyvä hintahaitari näin ensimmäisen "kunnon" pyörän ostoon?
Kollinjoki
12.05.2020, 23.59
No periaatteessa on ihan fiksua vaatia jokin kuitti tai muu selvyys, että pyörän myyjä on oikealla asialla. Ihan jo siksikin, ettei vahingossa tule tukeneeksi pyörävarasta. Ja on siinä sekin käytännössä varmaan enemmänkin teoreettinen juttu, että jos vahingossakin ostaa varastetun pyörän ja sellainen jonkinlainen ihme tapahtuu, että myöhemmin asia jollain tavalla paljastuu poliisille, niin sitten pyörä lähtee alkuperäiselle omistajalle (tai todennäköisesti omistajan vakuutusyhtiölle) ja mitään korvausta siitä ei saa.
Ei tori.fi mutta fillaritori.com ja fillaritori.fi käytettyjen fillareiden etsimiseen.
Joissakin pyöräliikkeissä on käytettyjä pyöriä hyvin, miten lie Puddinki alueella? Jos löydät liikkeen missä on käytettyjä pyöriä hyvin niin käytetyn pyörän koeajo onnistuu huomattavasti paremmin kuin uuden. Minulla kävi niin kun pyöräilyni aloitin ostin "luotettavalta" pyöräkauppialta pari numeroa liika ison käytetyn pyörän jolla pari kuukautta ajoin ja samasta liikkeestä ostin aivan erityylisen uuden ja oikean kokoisen pyörän ja  liike hyvitti vanhasta pyörästä sen mitä pyörästä maksoin. Ensimmäisellä uudella pyörälläni ajoinkin jo koko seuraavan kesän.
The flying Chocobo
13.05.2020, 08.42
Sen verran kannattaa pysähtyä pohtimaan, että miettii käyttötarkoituksen; onko tarkoitus vain päästä mahdollisimman nopsaan paikasta A paikkaan B vai pitääkö roudata tavaraa mukana. Jos nopeus ilman tavaraa on tärkeintä niin ehdotettu aerompi maantiepyörä lienee paras vaihtoehto, mutta jos tavaraa pitää kulkea niin tutkailisin enempi Endurance geometrian maantiepyöriä tai jopa graveleita. Ehkäpä runkomateriaalina vielä jokin metalli, minun mielikuva on että hiilikuitu on herkempi sen suhteen mitä siihen kiinnittelee (mutta kyllä hiilikuituvehkeisiinkin menestyksellisesti tavaraa taitaa mukaan saada). Muista hankkia oikean kokoinen fillari.
Kollinjoki
13.05.2020, 09.36
Edellä mainitun teräsnaisen Fiona Kolbingerin ratkaisu oli oikein tarkalleen ottaen endurance-fillari höystettynä aerobarilla. Pyörä varmaankin oli tarkalta malliltaan Endurace CF SL Disc 8.0 Aero Di2*
Ei muuten paljon tavaraa välttämättä tarvitse mukaan edes 10 päivän reissulle. Fionan kisakitti on tietysti pakostakin ollut miettiä aika pitkälle sekä tarpeiden että keveyden näkökulmasta: 
https://www.apidura.com/journal/fiona-kolbingers-transcontinental-race-winning-kit/
* oli eka Fionan fillari, jossa sähkövaihteet ja levyjarrut. Pakko mainita, että levyjarruista totesi "It was the first bike I’ve ever had with disc brakes, which was a huge game changer for me. It made me feel much safer on descents."
Sopivan satulan ja toppahousujen vaikutusta ei kannata aliarvioida. Muttei kannata ostaa pyörää satulan takia.
^Ei tosiaan, kun on hankkinut pyörän niin sitten se ongelma vasta alkaakin tuon satulan hankkimisen kanssa. Jos päällystettyjä teitä pitkin tarkoitus mennä niin Endurance tyyppinen mielestäni paras vaihtoehto varsinkaan jos ei kummemmin tarkoitus taakkaa kuljettaa...
Puddinki
13.05.2020, 10.52
Asustan Turussa ja lähin pyöräliikkeeni on Nummen pyörä, jonne ajattelinkin mennä huomenna kurkkimaan. https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maantiepyorat/trek-domane-al-2-2019/ Onko esim. tässä järkevä näin alottelijan persepektiivistä? Minullahan on se etu, että kaikki tuntuu varmaa huippu nopealta ja hyvältä maastopyörän jälkeen. :)
Ja siis käyttötarkoituksesta vielä: Olen miettinyt jo pidempään, että ihan kuntoilua varten fillari olisi kiva, mutta nytkun on kesällä liikaakin aikaa niin voisi käyttää pyörää myös kaupunkien väliseen liikkumiseen. Mitään mahdottomia tavaralasteja ei ole tarkoitus siirtää paikasta A paikkaan B, vaan lähinnä että läppäri ja parit vaihtovaatteet kulkisi itseni lisäksi. Pääasiassa siis tarkoitus olisi pysyä asfaltilla aina. 
Satuloista olen ymmärtänyt, että kokeilemalla erilaisia löytyy lopulta se oma?
Domane AL 2:ssa on Claris-vaihteisto, joka kyllä vaihtaa sujuvasti, mutta 11-32 takapakka 50-34 -kampisetillä on harvahampainen ja voi tuntua ajossa siltä ettei sopivaa vaihdetta löydy. 
8-vaihteistonkin saa mukavaksi maantielle kun vähän sorvaa välityksiä. Itse hommaisin tuohon Domaneen 13-26 -hampaisen takapakan. Jos tuo 26-hampainen tuntuu liian pieneltä mäkiin, niin sitten otat vaan 14-hampaan pois ja laitat vanhasta alkuperäisestä pakasta 32-hampaisen taakse, tulee 13-32 custompakka. 
Toisaalta voit ajella tyytyväisenä myös tuolla 11-32 -pakalla..
Itse sijoittaisin hieman enemmän rahaa ja unohtaisin nuo Clarikset, kyllä tulee toimeen muttei mielestäni enää tätä päivää. Jos kunnollista etsii niin valitettavasti kannattaa kasvattaa budjettia tuonne puolentoista tonnin nurkille...
Kollinjoki
13.05.2020, 13.21
Minä pitäisin tätä ehkä halvimpana hyvänä endurance-pyöränä 999 e hinnallaan. Ja silloinkin parempi hinta-laatusuhde kuin tuossa Domane AL 2:ssa.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-6.0/2391.html?dwvar_2391_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK&quantity=1
Sama levyjarrulla
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-disc-6.0/2393.html?dwvar_2393_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK
Nykyinen Tiagra on jo hyvä ja 2x10 välitykset todennäköisesti sattuvat aika hyvin oikeisiin paikkoihin. Saatavuus taas kerran menee keskikesään, mutta pitkä toimitusaika alkaa tässä vaiheessa vuotta alkaa olla ongelmana, ostipa minkä tahansa. Jos ylipäänsä haluamansa pyörän edes saa.
Pitkien matkojen nopea pyörä on aero maantiepyörä. Esimerkiksi canyon aeroroad tai vastaava. Tri-pyörä olisi vieläkin nopeampi, mutta se menee ehkä vähän turhan hankalaksi ajaa liikenteen seassa ja monttuisilla teillä.
Endurance pyörät saa kuitenkin unohtaa, jos haluaa nopean pyörän pidemmille matkoille.
Riippuen tietenkin budjetista, mutta voisin nostaa esille myös nojapyörän, joka on leppoisa tapa matkustaa pitempiä matkoja pienemmällä ilmanvastuksella, etenkin Suomessa missä ei ole liian suuria ylämäkivuoria matkalla. Itse tätä nykyä ennemmin valitsen tallista nojapyörän kuin maantiepyörän pitkille lenkeille ja pitkille siirtymille. Esimerkkinä https://www.nazca-ligfietsen.nl/en/fuego . Huonoina puolina nojapyörässä on jokseenkin kömpelö käytettävyys kaupunkiliikkumisessa ja hinta. Jos ihan keskinopeutta miettii, niin suurta eroa ei minulla ole nojapyörän ja maantiepyörän välillä pk-lenkeillä (reitistä ja tuulesta riippuen ehkä jotain 1 - 4 km/h). Ajoasennon mukavuus on minulle se yksi tärkein syy nojapyörän suosimiseen.
Näillä C2C luokan pyörillä ameriikkalaiset ajaa halki ja läpi maanosansa, voi kait näillä Suomeakin halkoa, tässä pari miesten kokoa jäljellä.
https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-105-11sp-compact-
Kollinjoki
13.05.2020, 13.48
Pitkien matkojen nopea pyörä on aero maantiepyörä. Esimerkiksi canyon aeroroad tai vastaava. Tri-pyörä olisi vieläkin nopeampi, mutta se menee ehkä vähän turhan hankalaksi ajaa liikenteen seassa ja monttuisilla teillä.
Endurance pyörät saa kuitenkin unohtaa, jos haluaa nopean pyörän pidemmille matkoille.
Nyt pitää kumminkin muistaa myös se, että kysyjä on ostamassa ilmeisesti elämänsä ensimmäistä maantiepyörää, ja hänen käsityksensä nopeasta pyörästä vanhan maastopyörän jäljiltä voi olla eri kuin tähän lajiin enemmän vihkiytyneiden, samoin kuin pitkän matkan keskinopeustavoitteet, mielekäs / käytettävissä oleva budjetti sekä odotukset siitä miltä pyörä ja pyöräily tuntuvat kuskin kropassa. Semmoinen kuva tuli myös, että kysyjän tarkoitus on ajella vähän muutenkin kuin vain monen sadan kilsan reissuja kisanopeudella, ehkä vähän lyhkäisempiä pätkiä lähiympäristössä, ym.
Tottakai esim. hinnat alkaen -perusmalli Canyon Aeroad 2700 e + toimituskulut + polkimet + muut varusteet XXX e voi olla juuri sitä mitä kysyjä tarvitsee ja kaipaa maksimoidakseen mahdollisimman halvalla pitkän matkan keskinopeuden, mutta itse lähtisin näin alkuun vähän rennommalla, halvemmalla ja kevyemmällä kokoonpanolla ajelemaan ja varautuisin suosiolla väliyöpymiseen lappeen Rannan ja Turun välillä. Sitten jos kesän jälkeen tuntuu, että vauhti ei riittänyt, niin seuraavaksi pyöräksi joku vauhdikas aero-ohjus ja entisen voi jättää vaikka kauppakassiksi ja koulumatkojen ajamiseen.
yksinteoin
13.05.2020, 14.15
Rengastilalle pistäisin kyllä jonkinlaista prioriteettia tuollaisessa hankinnassa. Vaikka ei gräveliä olisi hankkimassakaan, niin leveämmillä (sileillä) renkailla ajelu on suomen vaihtelevantasoisten teiden kanssa vaan usein todella paljon kivempaa kuin kisakireillä maantiekumeilla. Plussana sit mahdollisuus ajaa samoilla renkailla myös grävel-siirtymiä jne, monipuolistaa huomattavasti reittivalintoja.
Itsellä vaihtui tälle kaudelle 25mm -> 35mm enkä ole kyllä jäänyt kapeampia kaipaamaan kertaakaan.
Useimpiin varteenotettaviin endurance-tyylisiin fillareihin taitaa nykyään mennä jo hyvin joku 32-35mm kumi, eli tuo ei välttämättä edes kauheasti rajaa vaihtoehtoja.
Mihinkä endurance-pyörää sitten on tarkoitus käyttää, ei kelpaa mihinkään? Eikö semmoista ole juurikin tehty pikkasen mukavammaksi pitkän matkan ajoa varten? Olen itse helkkarin tyytyväinen omaani: hiilikuituinen Focus Paralane di2. Selitä nyt miksi tällä ei voi ajaa pitkää matkaa nopeasti(?), mikä siinä on vikana?  aerodynamiikka vai ortodoksinen näkökulma siihen minkälainen maantiepyörän Pitää olla?
The flying Chocobo
13.05.2020, 14.22
https://www.youtube.com/watch?v=3HmVQCAjBE0
Toivottavasti linkki toimii.
Mietinnän pohjaksi vielä Midrange vs Superbike -video.
Oleellista minusta tuossa epätieteellisessä testissä oli se, että ero oli jo loppujen lopuksi pieni (mitattava kuitenkin)
Kollinjoki
13.05.2020, 14.43
Mihinkä endurance-pyörää sitten on tarkoitus käyttää, ei kelpaa mihinkään? Eikö semmoista ole juurikin tehty pikkasen mukavammaksi pitkän matkan ajoa varten? Olen itse helkkarin tyytyväinen omaani: hiilikuituinen Focus Paralane di2. Selitä nyt miksi tällä ei voi ajaa pitkää matkaa nopeasti(?), mikä siinä on vikana?  aerodynamiikka vai ortodoksinen näkökulma siihen minkälainen maantiepyörän Pitää olla?
No hei, saattaisithan sinä yltää esim. 0,5 - 1,0 km/h parempiin keskinopeuksiin jos olisi vähän aerompi fillari, olettaen että kaikki muut asiaan vaikuttavat seikat olisivat ennallaan. 1 km/h tarkoittaisi 400 km matkalla kuitenkin esim. lähes puolen tunnin ajansäästöä jos ajaisit 30 km/h nopeudella vs. 29 km/h. Vartin ero tulisi jos ero olisi 40 km/h vs 39 km/h.
Pitkille matkoille. Jos haluaa mahdollisimman nopean pyörän, niin parlane ei sitä ole.
Spämmään tähän väliin: SÄHKÖPYÖRÄ=)
Kollinjoki
13.05.2020, 15.53
Pitkille matkoille. Jos haluaa mahdollisimman nopean pyörän, niin parlane ei sitä ole.
Ei kai tässä kukaan ole missään vaiheessa puhunut, että pitäisi olla nimenomaan mahdollisimman nopea pyörä vaan ihan vaan nopea pyörä on ollut haussa. Mikä tahansa endurance-maantiepyörä lienee luokiteltavissa vähintäänkin monien mielestä nopeaksi pyöräksi vaikka nopeampiakin on olemassa.
Sanoisin jopa että aika monen harrastajankin näkökulmasta tällainen kommentti on aika kaukana irti realismista: "Endurance pyörät saa kuitenkin unohtaa, jos haluaa nopean pyörän pidemmille matkoille." Eikä välttämättä motivoi ensimmäistä maantiepyöräänsä ostavaa alkua pidemmälle uudessa harrastuksessaan.
No ehkä tuossa pientä trollia oli mukana, mutta en siltikään ymmärrä endurance pyörien ideaa, jos on tarkoituksena hommata nopeaa maantiepyörää. 
Miksi ostaa välimalli, jos sen säätää normaaliin asentoon? Nopeassa maantieajossa asento on matala. Piste. 
Joissakin endurance pyörissä matalaa asentoa ei saa edes säätämällä, jos ja kun kroppa tuohon ajamisen jälkeen tottuu. Esim parlane taitaa muistaakseni olla juurikin näitä 30cm emäputkella varustettuja pyöriä.
yksinteoin
13.05.2020, 16.03
No kun on mainittu, että tarkoituksena (ainakin välillä) roudata mukana läppäriä ja vaihtovaatteita, niin ne aeropyörän aero-ominaisuudet ovat suht merkityksettömät.
Kysyjä ei ollut hankkimassa kisapyörää ymmärtääkseni.
Edellä mainitun teräsnaisen Fiona Kolbingerin ratkaisu oli oikein tarkalleen ottaen endurance-fillari höystettynä aerobarilla. Pyörä varmaankin oli tarkalta malliltaan Endurace CF SL Disc 8.0 Aero Di2*
Ei muuten paljon tavaraa välttämättä tarvitse mukaan edes 10 päivän reissulle. Fionan kisakitti on tietysti pakostakin ollut miettiä aika pitkälle sekä tarpeiden että keveyden näkökulmasta: 
https://www.apidura.com/journal/fiona-kolbingers-transcontinental-race-winning-kit/
* oli eka Fionan fillari, jossa sähkövaihteet ja levyjarrut. Pakko mainita, että levyjarruista totesi "It was the first bike I’ve ever had with disc brakes, which was a huge game changer for me. It made me feel much safer on descents." 
Suomen päästä-päähän ennätysmiehen, Samuli Mäkisen, pyörä on Pelago Stavanger höystettynä aerobareilla. Yleensä pitkillä matkoilla on nopea sellainen pyörä, jonka kuski on nopea pitkillä matkoilla ;)
Jarruilla on merkitystä nopeuteen siellä, missä on jarruteltavia alamäkiä eli vuorilla. Suomessa sellasia ei juurikaan ole.
Läppärin kuskaamisstrategiaa kannattanee vähän pohtia. Reppu selässä pitkien matkojen polkeminen ei ole kivaa ja runkolaukkuihin läppäri ei välttämättä mahdu.
Puddinki
13.05.2020, 16.14
Kiitokset kaikille yllättävän hyvin virinneestä keskustelusta! :D Täsmennyksenä siis etsin pyörää, jolla 1) Voi tehdä kuntoilumielessä pyörälenkkejä 2) Tarvittaessa välillä tehdä pidempiä siirtymiä paikasta a paikkaan b kevyiden matkatavaroiden kanssa. Maastopyörä on jo, jolla ajelen kaupungissa. 
Ja siis, vaikka otsikoin, että haussa on nopea pyörä, niin lähinnä tarkoitin ehkä, että nopea verrattuna maastopyörääni tai joihinkin mökin vajassa lojuviin 70-luvun maantiepyöriin. :D Ei tässä nyt kuitenkaan mitään nopeusennätyksiä tarvitse rikkoa.
Tuntuu, että lienee paras mennä vaan pyöräliikkeeseen pörräämään ja katsomaan, mikä tuntuu hyvältä. Ihan mitään maltaita en viitsisi ekaan tämän tyyppiseen fillariin sijoittaa, koska oletan, että kokemuksen myötä muotoutuu myöhemmin visio siitä mitä pyörältä haluaa ja tällöin tulee tehtyä parempi hankinta.
Tollanen endurance tyyppinen maantiepyörähän kuullostaa varsin toimivalta tähän, eikös?
Jeppekoira
13.05.2020, 16.20
Just näin, eli meet kauppaan testailemaan ja ostat jos joku iskee. Endurance tyyppinen maantiepyörä on varmasti hyvä kategoria mutta ei ne ns. kisapyörätkään välttämättä tartte olla epämukavia pitkälläkään matkalla.
yksinteoin
13.05.2020, 16.23
Kyllä. Endurance-tyylinen maantiepyörä vastannee hyvin spekseihin. Läppäri ei ole muodoltaan se helpoin roudattava, mutta onnistuu esim jollain tän tapaisella satulalaukulla eikä tarvitse hankkia mitään varsinaisia kuormaustelineitä:
https://www.velobia.fi/carradice-barley-satulalaukku-
Sit jotain tanko- ja runkolaukkua viel niin mahtuu eväät ja vaihtovaatteetkin.
Juu ei. Jos haluaa Mahdollisimman nopean pyörän. Siitähän alotusviestissä oli kyse.
Ja lisää kauhisteltavaa; mulla siinä jopa LOKASUOJAT. Yhä hitaampaa, mutta lisää mukavuutta sekä pitkillä, että lyhyillä matkoilla.
N. 3 vuotta sitten arvoin, että ostaisinko canyonin ultimaten, vai enduracen. Kyseessä oli ensimmäinen vaihteellinen maantiepyörä. Sokaistuneena tarjouksesta ja komponenttien blingistä valitsin enduracen.  
Viikon jälkeen stemmi oli alimmassa asennossa ja mukavuus-satulatolppa vaihdettu jäykkään. Omassa tapauksessa olisi ollut parempi ostaa  kisaisempi pyörä. Ultimatesta olisi saannut helpommin endurance pyörän kuin enduracesta kilpapyörän. 
Elikkäs: en sulkisi aero/kilpapyörää pois listalta.
Kollinjoki
13.05.2020, 17.17
Itelläni on cyclo, joka on tällä hetkellä riisuttuna maantiepyörämäiseksi kulkupeliksi, enkä tykkää kun on niin pitkä runko ja matala ajoasento. Kun lähdin maantiepyöräostoksille halusin endurancepyörän ja sellaiseksi valikoitui Endurace. Keskinopeuskin lenkeilläni nousi heti 5 - 10 % reitistä ja omasta hikoilukiinnostuksestani riippuen. Voi johtua kyllä fillarin ja itseni kevenemisestä. Kyllä sillä cyclollakin ajelee ja se pääsee kohta pysyvästi kesämökkipyöräksi soratielenkkeihin saaden nappularenkaat alleen.
Elikkäs: kukin kuski on vähän omanlaisensa ja kokemus opettaa, millainen pyörä on kullekin mieleinen. Minulla meni 6 vuotta päättää, että tuommoinen vähän pystympi on enemmän oma juttuni. Eipä niitä enduranceja ennen niin ollutkaan.
Ja lisää kauhisteltavaa; mulla siinä jopa LOKASUOJAT. Yhä hitaampaa, mutta lisää mukavuutta sekä pitkillä, että lyhyillä matkoilla.
😱
tempokisu
13.05.2020, 17.34
Elikkäs: kukin kuski on vähän omanlaisensa ja kokemus opettaa, millainen pyörä on kullekin mieleinen. Minulla meni 6 vuotta päättää, että tuommoinen vähän pystympi on enemmän oma juttuni. Eipä niitä enduranceja ennen niin ollutkaan.
Ihastuin ensin pyörään, sillä oli niin ketterä ja kiva ajella että aloitin pitkien lenkkien ajelun ja huomasin kyllä heti että nyt se vasta onkin kiva ajella. Colnago Ferrari :cool:
No kyllä.... hävettää :( . Ei todellakaan ole etiketin mukaista.  Mutta suht kivaa siksikin kun rattaisiin ja ketjuihin ei kerry hiekkaa/kuraa.
Suomen päästä-päähän ennätysmiehen, Samuli Mäkisen, pyörä on Pelago Sibbo höystettynä aerobareilla.
pieni korjaus
Loppupeleissähän suurinosa nopeudesta on kuskista kiinni...
Voihan viineri tätä foorumia. Äijä kysyy ekaa reissupyörää pidemmille matkoille ja onko claris trekki ok, ni täälä suositellaan tt-pyörää, 3 tunnin aeroadia ja colnagoa. Hyvin menee.
Voihan viineri tätä foorumia. Äijä kysyy ekaa reissupyörää pidemmille matkoille ja onko claris trekki ok, ni täälä suositellaan tt-pyörää, 3 tunnin aeroadia ja colnagoa. Hyvin menee.
Ei kumminkaan ole vielä annettu ohjetta ostaa lisukkeeksi pisaranmuotoista aerokypärää. :) Että olisi nopea.
Jeppekoira
13.05.2020, 19.46
Jep. Varmaan selkeesti paras vaihtoehto tähän astisista ehdotuksista on se trekki. 
(Eikä trek domane varmasti oikeastikaan ole mihinkään vaihtoehtoon verrattuna huono valinta tähän tarpeeseen)
Nuori kaveri etsii pitkälle matkalle nopeaa pyörää. Toi luki ekassa postauksessa. Aeroroad tai vastaava on nopea. Totta hitossa saa ostaa vaikka minkälaisia touring fillareita ja vaihtaa sitten vuoden päästä maantiepyörään. Kauppiaat tykkää.
99% tämänkin foorumin kirjoittajista on eläkelläisiä. Se vähän vääristää maantiepyörän käyttötarkoitusta. Nenä stemmiin ja ajoa.
tempokisu
13.05.2020, 20.06
Nuori kaveri etsii pitkälle matkalle nopeaa pyörää. Toi luki ekassa postauksessa. Aeroroad tai vastaava on nopea. Totta hitossa saa ostaa vaikka minkälaisia touring fillareita ja vaihtaa sitten vuoden päästä maantiepyörään. Kauppiaat tykkää.
99% tämänkin foorumin kirjoittajista on eläkelläisiä. Se vähän vääristää maantiepyörän käyttötarkoitusta. Nenä stemmiin ja ajoa.
Niin, pitkälle matkalle nopee pyörä = Colnago. Ja minulla on kyllä siis kokemusta. 
Ja höpöhöpo ole noin paljoo eläkeläisiä...tai siis tietysti jos lasketaan työkyvyttömyyseläkeläiset ja joskus työkyvyttyömyyseläkkeellä olleet. 
Harrastuksissa se vaan menee niin että ensin ostetaan hieman edullisempi ja katsellaan nyt ....siitä se sitten lähtee lapasesta :D
K.Kuronen
13.05.2020, 20.19
"toki useamman päivän voi matkoihin käyttää"
"toki useamman päivän voi matkoihin käyttää"
Mutta ajansäästö ja lisänopeus olisi mahtava viimesen päälle kireällä aeropyörällä, hyvinkin 0,5 - 1,0 km/h kovempia keskinopeuksia kuin jollakin eläkeläisten endurancella. Ei tarvis sitten useampaa päivää ajaa... kerralla se 400km.
Jeppekoira
13.05.2020, 20.37
Eihän erot nopeudessa tosiaan oikeasti kovin merkittäviä tällaiseen käyttöön ole. Toisaalta kisa tai aeromallitkin voi olla vaikka kuinka mukavia. Vähän ehkä turhan paljon siis korostuu erot näissä keskusteluissa. 
Yksi mitä ehkä miettisin että voisi olla hyvä jos runkoon mahtuisi esim 28mm renkaat. Ei niin haittaisi ajella hiekka- tai muita huonokuntoisia teitä ajoittain.
Kollinjoki
13.05.2020, 21.11
Siinä n. 7000 e alkaa saada jo sellaisen, josta ylimääräiset grammat ja hidasteet viilattu pois ja pelkät kiekot tonniluokkaa hinnaltaan. Mikä tahansa aero ei todellakaan käy, vaan pitää olla nopein sellainen mitä rahalla saa. Sillä tässä ketjussa nopea on synonyymi nopeimmalle mahdolliselle.
No ehkä tuossa pientä trollia oli mukana, mutta en siltikään ymmärrä endurance pyörien ideaa, jos on tarkoituksena hommata nopeaa maantiepyörää. 
Miksi ostaa välimalli, jos sen säätää normaaliin asentoon? Nopeassa maantieajossa asento on matala. Piste. 
Joissakin endurance pyörissä matalaa asentoa ei saa edes säätämällä, jos ja kun kroppa tuohon ajamisen jälkeen tottuu. Esim parlane taitaa muistaakseni olla juurikin näitä 30cm emäputkella varustettuja pyöriä.
"Esim parlane taitaa muistaakseni olla juurikin näitä 30cm emäputkella varustettuja pyöriä."
- Olen varmaan sekaisin ja amatööri/eläkeläinen enkä edes tiedä mikä on "emäputki", mutta jos se on englanniksi steeringtube tms. niin putken pituus Focuksessani on 15cm. Kuinka helkkarissa se voisi olla kertomasi 30cm? Ihan perseestähän pyörä todellakin silloin olisi ja ymmärrän nyt toki paremmin kommenttejasi.
KotooTöihin
13.05.2020, 21.54
Eikö se nopeus ole kuitenkin jaloista kiinni. Ex vaimoke pääsi parhaimmillaan 11 keskituntinopeuteen. Mulle jäi vielä huonommaks, ku käännyin aina takas tuuppaamaan lisää vauhtia  :D
Froome ajaa lujempaa ku te 6,8kg pyörällä. Lisäpainoja kannattaa siis laittaa koska 6,8kg tuntuu olevan selvästi nopein setuppi pitkille matkoille.
tempokisu
14.05.2020, 09.37
^ ei liian kevytkään ole kiva. Yksi nyttemmin arkipyörä on kaikkein kevein pyöräni ( mulla se satula painaa yli 500g...), mutta ei ole mukavin ajaa. Tuntuu liian heppoiselta. Talvi-cyclo on 13kg ja tykkään ajella sillä, onhan se hieman raskaampi ajaa mutta ei mitenkään erityisesti. Toki siinä on ne keliolosuhteet usein sellaiset että cyclo tuntuu mukavammalta.
karjala67
14.05.2020, 16.38
Eikö se nopeus ole kuitenkin jaloista kiinni. Ex vaimoke pääsi parhaimmillaan 11 keskituntinopeuteen. Mulle jäi vielä huonommaks, ku käännyin aina takas tuuppaamaan lisää vauhtia  :D
Mutta samoilla jaloilla nopea pyörä on nopeempi kuin hidas..;-)
Nopeus tosiaan pitkälti kuskista kiinni mutta kevyellä mukavampi ajella, ehkä kaikkein keveimmät poislukien.
mehukatti
15.05.2020, 10.39
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-vado-sl
Itse ostin käytetyn triathlon pyörän 500€:lla, on kuitua ja aerorunko, aerokiekot jne. Jostain syystä käytettyjä tri ja tt pyöriä saa halvemmalla kuin käytettyjä vastaavan tasoisia maantiepyöriä.
Sanoisin, että aika-ajopyöräni on  noin 10% nopeampi kuin cx pyöräni mahhdollisimman nopealla maantie setupilla.
Mukavuus ei tosin ole maantie/cx pyörän veroinen, mutta esimerkiksi 45km yhdensuuntaiselle (yhteensä 90) työmatkalle kerran viikkoon kesällä valitsen poikkeuksetta nopeimman vaihtoehdon.
Paino ei vaikuta keskinopeuksiin juuri lainkaan, jos puhutaan kilon erosta.
^Tuo pitää varmasti paikkansa mutta Tri tyyppinen pyörä vaatii totuttelua enemmän kuin normi maantiepyörä, joskun puhtaalla triathlonpyörällä ajanut satasen lenkin ja olo oli kuin selkäänsä saanneella. 
Mutta jos/kun tottuu niin kyllähän kisoissakin se 180km ajetaan ja paljon suomessakin ko. touhua harrastetaan. Heikko puoli ko. pyörässä on myös se että on hyvin yksipuolinen käyttötarkoituksessaan.
Pidemmillä matkoilla, siis muutaman satasen pätkillä, ei juuri ajonopeuden muutos muutaman km/h:n verran suuntaan tai toiseen vaikuta siihen loppuaikaan. Valinnaksi siis itsellesi mukavin pyörä, jolla jaksat painaa satasen toisen perään pysähtelemättä. Jollain h-tin aeropyörällä sitä et tee, vaikka palstan trollit muuta väittävätkin.
hiilikuitumies
15.05.2020, 14.02
Kiitokset kaikille yllättävän hyvin virinneestä keskustelusta! :D Täsmennyksenä siis etsin pyörää, jolla 1) Voi tehdä kuntoilumielessä pyörälenkkejä 2) Tarvittaessa välillä tehdä pidempiä siirtymiä paikasta a paikkaan b kevyiden matkatavaroiden kanssa. Maastopyörä on jo, jolla ajelen kaupungissa. 
Sinä haluat ns. bikepacking-pyörän. Siis sellaisen pyörän, jossa on riittävät isot renkaat ja mukavasti kiinnitysmahdollisuuksia juomapulloille ja tavaroille. Se voi olla kippurasarvinen tai myös suoratanko + aerotanko riippuen siitä, mitä haluaa painottaa. Eli 29er rullaavilla renkailla on myös yhtä lailla mahdollinen, jos suosii pieniä (hiekkateitä) valtateiden sijaan.
Esim. Kona Rove on budjettitietoiselle yksi vaihtoehto. Salsa tekee tuollaisia pyöriä. Kuten tuossa yllä yksi fiksusti sanoi, niin tärkeintä on pystyä ajamaan mukavasti, koska se lopulta ratkaisee enemmän kuin pari kilometriä tunnissa suurempi keskinopeus. Jo tavan maantiepyörän tärinä väsyttää, kun asvaltit ovat epätasaisia ja se energia niistä siirtyy kehoon. Isommat renkaat eivät ole yhtään hitaammat tuollaisessa ajossa, mutta säästävät voimia.
hiilikuitumies
15.05.2020, 14.11
Ei varmasti ole hitaampaa. Ensinnäkin niiden vaikutus ilmanvastukseen on yllättävän pieni. Toisekseen, kun ei aja naama ja selkä kurassa ja märkänä ja kylmettyneenä, jaksaa pidemmälle ja vähemmillä tauoilla.
LintuPete
15.05.2020, 14.11
^samaa mieltä. Kun päivä alkaa kääntyä iltaan ja takana on jo mahdollisesti useita satoja kilometrejä, se että ranteet ja niska toimii on aika kivoja asioita. Myös sitä tavaraa on usein jonkunverran mukana kuitenkin.
Aiemmin mainitussa Pelago Stavangerissa on ns. retkikeula? Siis semmoinen taivutettu teräsjaloilla. Mulla on toisessa maantiepyörässä vastaava (joku Tangen komposiitti) ja tuntuu että se imee tien karheuden ihan erilailla kuin suorat jalat tai sitten on vaan laatuasia (tai sen puute). Mutta onhan se myös notkeampi jos lähtee runttaamaan.
^Tuo pitää varmasti paikkansa mutta Tri tyyppinen pyörä vaatii totuttelua enemmän kuin normi maantiepyörä, joskun puhtaalla triathlonpyörällä ajanut satasen lenkin ja olo oli kuin selkäänsä saanneella. 
Mutta jos/kun tottuu niin kyllähän kisoissakin se 180km ajetaan ja paljon suomessakin ko. touhua harrastetaan. Heikko puoli ko. pyörässä on myös se että on hyvin yksipuolinen käyttötarkoituksessaan.
Ajoin 2018 Ruskan tri pyörällä, eli n. 2000 km vähän alle 5 vuorokauteen. Aika-ajostahan siinä on kyse :) No täytyy myöntää, että loppua kohden aeroasennossa tuli ajettua vähemmän, kun ei jaksanut pitää päätä riittävän ylhäällä eteenpäin näkemiseen. 180 km on tullut sillä ajettua useita kertoja, ja muutaman kerran pidempiäkin 300-400 km. Noilla matkoilla ei vielä niskalihaksien väsyminen tule esiin.
180 km on tullut sillä ajettua useita kertoja, ja muutaman kerran pidempiäkin 300-400 km. Noilla matkoilla ei vielä niskalihaksien väsyminen tule esiin.
Tämä varmasti pätee myös aloittelijaan jonka "nykyinen "käyttöpyörä" on maastopyörä teiniajoilta, joka on parhaat päivänsä nähnyt.". TT-pyörän päälle vaan ja kohti turkua.
^ Minun ensimmäinen maantiepyörä oli triathlon pyörä, vähän tietämättömyyttäni sellaisin hommasin. No ei isoa vahinkoa siitä, loppukesästä löysinkin itseni yllättäen täyden matkan tri kisasta. Vähän myöhemmin hommasin myös "oikean" maantiepyörän, ja sen jälkeen sellaisella on tullut huomattavasti enemmän ajettua kuin tri pyörällä. Porukkalenkeillä yhteislähtökisoissa ja tapahtumissa kun normi maantiepyörä on ainoa oikea.
Tämä varmasti pätee myös aloittelijaan jonka "nykyinen "käyttöpyörä" on maastopyörä teiniajoilta, joka on parhaat päivänsä nähnyt.". TT-pyörän päälle vaan ja kohti turkua.
Joo! Tässä esim. olis hyvä TT-laite kysyjälle: https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/triathlon-bikes/speedmax/speedmax-cf-slx-9.0-tt/2146.html
Nojoo. Tää foorumi lienee viimenen paikka, mistä kannattaa kysyä neuvoa fillarin hankintaan...
No jos kysytään nopeaa pyörää, niin tuollainen on käytännössä nopein. Toki vaatii vähän totuttelua, jos kuvan mukaista matalaa ajoasentoa tavoittelee, mutta vähän vähemmän matalakin riittää,  ja on realistisempi pidemmillä matkoilla, ultrapitkillä erityisesti niskalihasten kestävyyden vuoksi. Sinänsä tuollainen makaava asento vähentää painetta satulassa, ja toisaalta aerotangot vähentää/poistaa painetta ranteilta ja käsiltä. Ilmanvastus on kuitenkin maantieajossa suurin vastustava voima, joten pystyssä ajaminen ei ole kovin kannattavaa.
Joku varmaan tarjoaa seuraavaksi täyskatettua sukkula-nojapyörää. Ehkä ultra tasaisella reitillä, mutta esim. Paris-Brest-Paris (1200 km)  ajossa ne eivät ole ihan pärjänneet normi maantiepyörille, triathlon pyörät ei ole siellä sallittuja.
Tapiol65
15.05.2020, 21.43
Jos tarkoitus ajella tuollaisia matkoja putkeen vähällä kuormalla, niin kunnon maantiepyörä ”bike fittingin” kera, niin vedät vaikka 500km kerrallaan ilman selkävaivoja tms.
Jos tarkoitus ajella tuollaisia matkoja putkeen vähällä kuormalla, niin kunnon maantiepyörä ”bike fittingin” kera, niin vedät vaikka 500km kerrallaan ilman selkävaivoja tms.
Esahan sanoi, että ajoi 2tkm tt-pyörällä. 
Minä en ole tt-pyörällä ajanut, mutta melkein uskaltaisin kokeilematta väittää, että asento on pitkillä matkoilla todella mukava.
Tuo niskan väsyminen on takuulla todellinen ongelma.
Minusta maantiepyörän rennoin asento on maata kyynärvarsien varassa leveän aerotangon päällä. Mikään paikka ei väsy ja tosiaan paino jakaantuu tasaisesti.
Bike-fittingistä en ihan kamalasti perusta. Pitää olla jokin vaiva tahi syy tuolle. Tai sitten nopeutta tavoitelessa oma tuulitunneli ja mahdollisuus käydä tehomittarilla varustetussa fittingissä aina, kun on totutellut lihakset uuteen asentoon.
Kollinjoki
15.05.2020, 22.30
Aerobar olisi kyllä varmasti hyvä lisävaruste pitkälle reissulle. 
Transcontinental racen kalustotyylinäytteen antaa pitkien matkojen fillaroinnissa menestynyt nimekäs kaveri James Hayden tässä : https://www.youtube.com/watch?v=ZIsuG8agZDI Fairlight Strael. Aika kuivan näköinen kaveri muuten. 
Ja meidän kaikkien idoli Fiona Kolbinger, johon tämän keskustelun ansiosta sain ilokseni "tutustua" tässä: https://www.welovecycling.com/wide/2019/08/07/cancer-researcher-becomes-the-first-woman-to-win-4000km-transcontinental-race/ se hidas ja pystyasentoinen Canyon Endurace
Tällaisessa kisassa pyörältä vaaditaan tietysti soveltuvuutta monenlaiselle tielle ja päällysteelle, riippuen minkä reitin kilpailija itselleen suunnittelee, sekä pienelle tavaramäärälle. Ei tietysti huonoja lähtökohtia kotimaiseenkin pyöräretkeilyyn.
Esahan sanoi, että ajoi 2tkm tt-pyörällä. 
Minä en ole tt-pyörällä ajanut, mutta melkein uskaltaisin kokeilematta väittää, että asento on pitkillä matkoilla todella mukava.
Tuo niskan väsyminen on takuulla todellinen ongelma.
Minusta maantiepyörän rennoin asento on maata kyynärvarsien varassa leveän aerotangon päällä. Mikään paikka ei väsy ja tosiaan paino jakaantuu tasaisesti.
Bike-fittingistä en ihan kamalasti perusta. Pitää olla jokin vaiva tahi syy tuolle. Tai sitten nopeutta tavoitelessa oma tuulitunneli ja mahdollisuus käydä tehomittarilla varustetussa fittingissä aina, kun on totutellut lihakset uuteen asentoon.
Esa S sanoi ajaneensa Tri-pyörällä sen 2000km. TT-pyörässä on todella epämukava asento ja itse en ainakaan kuin max 40min pysty siinä asennossa olemaan.
Transkontinenttaali eli n. 4000 km matkoilla pitääkin nostaa ajoasentoa vähän pystymmäksi, kun kenenkään niskat ei kestä muuten. Ajoasento on aina vähän kompromissi aerodynaamisuuden ja niskan kestävyyden suhteen. Pidemmissä aika-ajokisoissa kuskit ajaa välillä pitkät pätkät katsomatta eteensä pää alhaalla. Onnistuu suljetulla reitillä, joka on opiskeltu etukäteen. Kokeilin vähän samaa tyyliä Lapin hiljaisella tiellä pitkällä suoralla, kunnes löysin itseni ajamassa melko tiukassa peesissä porotokan perässä.
Esa S sanoi ajaneensa Tri-pyörällä sen 2000km. TT-pyörässä on todella epämukava asento ja itse en ainakaan kuin max 40min pysty siinä asennossa olemaan.
Kuva ajo-asennosta, tosin ei aerobaareilta, kun olin jarruttelemassa ensimmäiselle kontrollipisteelle Kuoleman kylälle pohjanmaalla, kovassa vesisateessa.
https://pbs.twimg.com/media/DnUImPlX4AAceyP.jpg
Kuva ajo-asennosta, tosin ei aerobaareilta, kun olin jarruttelemassa ensimmäiselle kontrollipisteelle Kuoleman kylälle pohjanmaalla, kovassa vesisateessa.
https://pbs.twimg.com/media/DnUImPlX4AAceyP.jpg
Kova suoritus ajaa 2000km Tri-pyörällä vaikka aerobaareilla ei olisikaan.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/
Sähköpyörään kun sais rangee enenmän niin itte valitsen tämmösen
https://electrek.co/2020/05/12/specialized-turbo-vado-sl-electric-bicycle-launch/
Tässä myös vaihtoehto... itte katsosin tämmösen pitkälle matkalle ja nämä yleistyvät kohta aika lailla ja maantielle tulee  sähkö lenkkiporokoita kun pikkasen matkaa mennään ajassa eteenpäin
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/
Sähköpyörään kun sais rangee enenmän niin itte valitsen tämmösen
Spessulla on hyvin samankaltainen malli, Turbo Creo ja siihen saa lisä akun jolla toimintasäde nousee 130km > 200km. Toki sekään ei vielä mahdottomasti ole. S-Works malli painaa vain 12kg ja eikös Brosen moottori vastusta todella vähän luomuna ajettaessa. Eli kai tuolla pystyisi luomunakin ajelee sähköä säästäen.
No jos kysytään nopeaa pyörää, niin tuollainen on käytännössä nopein. Toki vaatii vähän totuttelua, jos kuvan mukaista matalaa ajoasentoa tavoittelee, mutta vähän vähemmän matalakin riittää,  ja on realistisempi pidemmillä matkoilla, ultrapitkillä erityisesti niskalihasten kestävyyden vuoksi. Sinänsä tuollainen makaava asento vähentää painetta satulassa, ja toisaalta aerotangot vähentää/poistaa painetta ranteilta ja käsiltä. Ilmanvastus on kuitenkin maantieajossa suurin vastustava voima, joten pystyssä ajaminen ei ole kovin kannattavaa.
Joku varmaan tarjoaa seuraavaksi täyskatettua sukkula-nojapyörää. Ehkä ultra tasaisella reitillä, mutta esim. Paris-Brest-Paris (1200 km)  ajossa ne eivät ole ihan pärjänneet normi maantiepyörille, triathlon pyörät ei ole siellä sallittuja.
Vaikka kysyjä täydensi ja selvensi asiaansa niin jotkut takertuvat edelleen sanaan "nopea", joka tietenkin keski-ikäisen insinööri-aivoisen päässä kääntyy sanaksi nopein...
"Ja siis, vaikka otsikoin, että haussa on nopea pyörä, niin lähinnä tarkoitin ehkä, että nopea verrattuna maastopyörääni tai joihinkin mökin vajassa lojuviin 70-luvun maantiepyöriin. :D Ei tässä nyt kuitenkaan mitään nopeusennätyksiä tarvitse rikkoa."
No, luetun ymmärtäminen on vaikeaa.
Jeppekoira
16.05.2020, 09.39
Joo on kyllä surkeeta touhua. Sinänsä ihan hauskaa, mutta vähän harmi kyselijän puolesta joka ilmeisesti ihan tosissaan haluaisi neuvoja ekan pyörän hankintaan. Kuten yllä jo todettu, taitaa tämä foorumi olla kyllä ihan viimeinen paikka mistä kannattaa mitään pyöräilyyn liittyvää apua kysellä.
Sen lisäksi, että tässä on tartuttu sanaan "nopein", niin osa vastaajista on lukenut tuon "pitkien matkojen" oman eikä kysyjän kontekstin kautta: "esim. Paris-Brest-Paris (1200 km) ajossa", "Transkontinenttaali eli n. 4000 km matkoilla pitääkin"... Esa S, teille on puhelu :D
JK. Kakkossivun alkuun mennessä onkin jo tullut tärkeimmät esille. 
Itse tuossa vaiheessa ostin satasella vanhan maantiefillarin. Ajoin sillä yhden kesän, ja elokuussa alkoi olla kuva millaisen "nopean" haluan "pitkille matkoille" eli noin 30 km/h, max 300 km, ja vain asfaltille.
Jami2003
16.05.2020, 09.53
No eikös tässä ole tullut neuvoja ja pyörämalleja joka lähtöön. Siitä vaan valitsemaan mieleistä. Ei kukaan osaa sanoa tarkkaa merkkiä ja mallia mikä pitää ostaa. Kyllä se pitää päättää ihan itse.
Itse ostaisin cyclon eli gravel grinderin. On nopeampi kuin maastopyörä ja voi ajaa melkein missä vaan ja kuinka pitkään haluaa. Ehdottomasti paras yksi pyörä kaikkeen.
Itselläni olisi tarkoituksena myös hommata maastopyörän rinnalle maantiepyörä. Olen laittanut vanhaan Whiten halpismaastopyörääni katurenkaat ja rullaa kyllä nyt kivasti verrattuna entiseen. Olenkin miettinyt että kuinka paljon se kapeampi/matalampi ajoasento oikeasti vaikuttaa siihen nopeuteen ja jaksamiseen verrattuna maastopyörän runkoon ja tankoon? Onko ero niin huikea että kannattaa hommaan rahaa sijoittaa? 
Lähinnä työmatkaa olen ajanut noin 50km päivään päällystettyä tietä. Sitten ns. hupiajot tulee tehtyä Canyon Spectralilla maastossa.
Jami2003
16.05.2020, 10.13
^ vaikuttaa oikeasti paljon kun mennään yli parinkympin vauhteihin. Veikkaan että karkeasti n +5 kmh tulee vauhtia lisää maantiellä. Kaupungissa yms missä on pysähdyksiä ja muutenki keskinopeus matala ei vaikutus ole niin suuri.
Jeppekoira
16.05.2020, 10.31
Itselläni olisi tarkoituksena myös hommata maastopyörän rinnalle maantiepyörä. Olen laittanut vanhaan Whiten halpismaastopyörääni katurenkaat ja rullaa kyllä nyt kivasti verrattuna entiseen. Olenkin miettinyt että kuinka paljon se kapeampi/matalampi ajoasento oikeasti vaikuttaa siihen nopeuteen ja jaksamiseen verrattuna maastopyörän runkoon ja tankoon? Onko ero niin huikea että kannattaa hommaan rahaa sijoittaa? 
Lähinnä työmatkaa olen ajanut noin 50km päivään päällystettyä tietä. Sitten ns. hupiajot tulee tehtyä Canyon Spectralilla maastossa.
Asian voi nähdä myös sitä kautta että tiettyyn tarkoitukseen tehty väline on yksinkertaisesti siihen paras ja mukavin/sopivin. Tottakai maantiepyörä vs maastopyörä näkyy myös vauhdeissa, mutta miten sitten arvottaa eron rahassa.. kyseessä lienee harrastus joten ainakin oma kokemus on se että oikeat varusteet ovat sijoituksen väärtti koska ne tekevät harrastuksesta mukavampaa. Myös esim juoksulenkille lähden mieluummin juoksutrikoissa kuin farkuissa vaikka tuskin keskivauhti siitä juuri mihinkään muuttuu.
Tulen varmaan jossain vaiheessa homman sähkö avusteisen maantie kulkineen vaikka eka oli Jaakobin painia paksu kumisen täysjousto maasturin hommaamisessa mutta nyt oon huomannut että sillähän on mukava mennä yli 30 avella maaseututeitäkin vaikka on parempi maastoon. no kyllä se kulkee 30 avella yksi kymmenen kilometriä ilman sähköö niin tommonen kevyt maantiepyörä varman menee 40 avella ilman sähköö myötäseen  kevyesti
Jami2003
16.05.2020, 12.30
En kyllä tajua mihin sähköä tarvitsee 30 tai 40 avessa kun käytännössä sähkö ei avusta juuri missään kohtaa. Ainakin kun ajan maantiepyörällä 30+ aveja on nopeus lähes koko ajan yli 25 kmh.
Noin muuten kyllä sähköavusteisella pyörällä on paikkansa ja esim itse olen tämä keväänä pitkästä aikaa parhaassa maantiepyörä kunnossa ihan kiitos hankkimani sähköavusteisen maastopyörän jolla olen pystynyt vetämään läpi talven monipuolisesti lenkkejä pk:sta vk:hon ja maksimeihin.
hiilikuitumies
16.05.2020, 14.48
Olenkin miettinyt että kuinka paljon se kapeampi/matalampi ajoasento oikeasti vaikuttaa siihen nopeuteen ja jaksamiseen verrattuna maastopyörän runkoon ja tankoon? Onko ero niin huikea että kannattaa hommaan rahaa sijoittaa? 
Ajoasento on merkittävin yksittäinen tekijä. Yksi edullinen vaihtoehto on lisätä maastopyörään aerotanko. Niitä saa halpiksena muutamalla kympillä. Jos laittaa yli satasen, saa jo Profile Designin yms. laatutuotteita. Tähän joku varmaan tulee sanomaan, että ei onnistu, koska geometria, mutta onnistuu se. Moni bikepacker käyttää noita. Pyörästä riippuen asentoa ei saa painettua todella matalaksi tai saattaa joutua laittamaan tangon niin eteen, ettei pysty kyynärpäitä laittamaan tuelle yms. Kompromissina se kuitenkin toimii ihan hyvin tarjoten huomattavaa hyötyä nopeuteen ja myös henkisellä puolella, kun painaa tyhjää suoraa vastatuuleen.
https://www.cyclingabout.com/bikepacking-aero-bars-comfort-speed-bike-adventures/
Ajoasento on merkittävin yksittäinen tekijä. Yksi edullinen vaihtoehto on lisätä maastopyörään aerotanko. Niitä saa halpiksena muutamalla kympillä. Jos laittaa yli satasen, saa jo Profile Designin yms. laatutuotteita. Tähän joku varmaan tulee sanomaan, että ei onnistu, koska geometria, mutta onnistuu se. Moni bikepacker käyttää noita. Pyörästä riippuen asentoa ei saa painettua todella matalaksi tai saattaa joutua laittamaan tangon niin eteen, ettei pysty kyynärpäitä laittamaan tuelle yms. Kompromissina se kuitenkin toimii ihan hyvin tarjoten huomattavaa hyötyä nopeuteen ja myös henkisellä puolella, kun painaa tyhjää suoraa vastatuuleen.
https://www.cyclingabout.com/bikepacking-aero-bars-comfort-speed-bike-adventures/
Tuo voisi olla jopa kokeilemisen arvoinen juttu. Paras vaihtoehto olisi varmaan myydä tuo maastopyörä pois ja ostaa tilalle jokin saman hintaluokan käytetty maantiekampe. Mutta aina se lähtee itsellä käsistä ja tulee ostettua vähintään tuplasti kalliimpi mitä oli tarkoitus. :D
Puddinki
18.05.2020, 22.26
Täällähän on keskustelu jäänyt elämään omaa elämäänsä hyvin. :D Nyt on pyörä tilattu ja odottelen, että kohta pääsen ajamaan. Vielä on lukkopolkimet ja kengät hankkimatta ja sitten on valmista! Onko jengillä nopeasti suositella jotain hyviä kenkiä+polkimia? Mieluiten suht edukkaat, kun pyörään tuli jo aika paljon upotettua...
Jami2003
18.05.2020, 22.39
Kengät pitää selvittää oman jalan muodon mukaan. Monesti ovat aika kapeita jotka huonosti toimii suomalaiselle lättäjalalle. Lukkopolkimet pistäisin mallia hinnat alkaen.
Onnea vaan uudesta pyörästä. Saako udella mihin päädyit?
Puddinki
19.05.2020, 12.46
Kävelin vieressä olevaan pyöräkauppaan, koeajoin parit maantiepyörät ja totesin, ettei meikäläisen kokemuksella ero 700 e pyörässä vs 2000 e pyörässä ole riittävän iso perustelemaan hintaeroa, joten ostin Domane AL 3. Tässä sitä malttamattomana odotellaan! :)
Jami2003
19.05.2020, 12.51
Kävelin vieressä olevaan pyöräkauppaan, koeajoin parit maantiepyörät ja totesin, ettei meikäläisen kokemuksella ero 700 e pyörässä vs 2000 e pyörässä ole riittävän iso perustelemaan hintaeroa, joten ostin Domane AL 3. Tässä sitä malttamattomana odotellaan! :)[emoji106] Varmasti hyvä hankinta.
Täällähän on keskustelu jäänyt elämään omaa elämäänsä hyvin. :D Nyt on pyörä tilattu ja odottelen, että kohta pääsen ajamaan. Vielä on lukkopolkimet ja kengät hankkimatta ja sitten on valmista! Onko jengillä nopeasti suositella jotain hyviä kenkiä+polkimia? Mieluiten suht edukkaat, kun pyörään tuli jo aika paljon upotettua...
Onnea uudesta fillarista ja harrastuksen alkamisesta. 
Ymmärtääkseni ajat fillarilla erilaisiin paikkoihin, joissa pitää voida liikkua myös ilman fillaria eli kävellen. Suosittelen kenkiä, joissa klossi on upotettu ja joilla on suht mukava kävellä. Esimerkiksi Shimanon SPD on tällainen systeemi, jota itse käytän usein myös maantielenkeillä.
Malamuutti
20.05.2020, 10.56
Onnea uudesta fillarista ja harrastuksen alkamisesta. 
Ymmärtääkseni ajat fillarilla erilaisiin paikkoihin, joissa pitää voida liikkua myös ilman fillaria eli kävellen. Suosittelen kenkiä, joissa klossi on upotettu ja joilla on suht mukava kävellä. Esimerkiksi Shimanon SPD on tällainen systeemi, jota itse käytän usein myös maantielenkeillä.
Five Tenin District Clipit on ihan hyvä ratkaisu tuollaiseen. Pohja ei ole ihan niin liukas esimerkiksi kaupassa kiillotetulla lattialla kuin tyypillinen pyöräilykengän todella kova pohja ja ulkoasu on hieman sivistyneempi. Kestää myös pienessä sateessa/märällä tiellä ajamisen ilman, että kenkä kastuu heti läpi. Hiukan pehmeämpi pohja tekee kävelemisestä helpompaa muttaa saattaa toisaalta aiheuttaa ajon aikana paikallista painetta jalkapohjassa. 
Minulla on lenkkikäyttöön monta vuotta sitten ostetut Lidlin halpiskengät SPD-klosseille ja ihmisten ilmoilla asiointia varten sitten nuo District Clipit.
Jeppekoira
20.05.2020, 10.58
Kävelin vieressä olevaan pyöräkauppaan, koeajoin parit maantiepyörät ja totesin, ettei meikäläisen kokemuksella ero 700 e pyörässä vs 2000 e pyörässä ole riittävän iso perustelemaan hintaeroa, joten ostin Domane AL 3. Tässä sitä malttamattomana odotellaan! :)
Tämä on hyvä mutta nykyään aliarvostettu tapa hankkia pyörä. 
Varmasti hyvä hankinta!
Kenkäasiaa.
Jos aiot pitkiä matkoja ajaa ja lenkkiäkin vielä, kaataisin kaikki jäljellä olevat rahat kenkiin.
Pehmeä pohja ja pitkät matkat on paras tapa rikkoa jalka ja huonot kengät noin yleisesti harmittaa.
Mukavuus on myös suhteellista, mielestäni esim Shimanon XC9, eli se kaikista jäykin, on hyvä kävellä.
Lisäksi siinä on Michelinin ulkopohja joka pitää hyvin.
Kollinjoki
20.05.2020, 17.20
^ Jäykkäpohjainen maastokenkä kuten XC9 ja eiköhän myös XC8 kyllä turvallinen valinta tässä mielessä. Oikeaoppisen pyöräilyn ystävät kyllä saattavat kohta kertoa, että pitää olla maantiepoljin+kenkä joka tapauksessa.
^ Jäykkäpohjainen maastokenkä kuten XC9 ja eiköhän myös XC8 kyllä turvallinen valinta tässä mielessä. Oikeaoppisen pyöräilyn ystävät kyllä saattavat kohta kertoa, että pitää olla maantiepoljin+kenkä joka tapauksessa.
No ei tietenkään tarvitse, mutta tosiaan ne lidlin halppis monot kannattaa jättää kauppaan jos spd kengät hankkii. Suurin ero on varmaankin siinä, että maantieklossin kanssa toimivat halvemmatkin kengät, mutta spd klossiin ei kannata maantielle ostaa muita kuin jäykkäpohjaisia kenkiä.
Jos sallitaan tähän väliin tämmöinen kokemus pitkien matkojen pyöräilystä, suhteellistahan kaikki on vaan. Siis taas ote Ruska pyöräilystä, jossa on tarkoitus ajella noin pari tuhatta km viikossa. Joku muistaakseni keskeytti, kun lähti liikkeelle tukevilla ja mukavasti käveltävillä kengillä, syynä akillesjänteen kipeytyminen. Joku toinen lähti hyväksi todetuilla maantiekengillä, joihin ei muuta kuin maantieklossit sovikaan. No matkan varrella oli muutama kilometri kävelyä karkealla soralla/kivikossa. No ei muuta kuin kengät pois tuolla kohtaa (muoviset maantieklossit olisi olleet entiset). Päkiät oli vähän arat reissun jälkeen, mutta maaliin päästiin.
No ei tietenkään tarvitse, mutta tosiaan ne lidlin halppis monot kannattaa jättää kauppaan jos spd kengät hankkii. Suurin ero on varmaankin siinä, että maantieklossin kanssa toimivat halvemmatkin kengät, mutta spd klossiin ei kannata maantielle ostaa muita kuin jäykkäpohjaisia kenkiä.
Tuossa yllä aika hyvä tiivistelmä.
Välimalleja on myös, juuri noita XC kenkiä löytyy hiilikuitupohjalla jossa kuitenkin vähän kumiakin klossin ympärillä. Ei tarvi käydä kaupasta eväitä sukkasillaan hakemassa mutta tukevat kuitenkin jalkapohjaa maantiellä muualtakin kuin klossin kohdalta.
Kokemattomalla saattaa maantieklossien staattisuus aiheuttaa yhtä sun toista kolotusta jos ei klossit aivan kohdallaan heti ole. SPDt voi olla aluksi ihan hyvä ratkaisu. Sen verran monia kenkiä olen käyttänyt etten ihan heti sulkisi mitään brändiä pois mutta pehmeäpohjaisilla ei pitkiä matkoja jalkapohjat kestä.
Joku toinen lähti hyväksi todetuilla maantiekengillä, joihin ei muuta kuin maantieklossit sovikaan. No matkan varrella oli muutama kilometri kävelyä karkealla soralla/kivikossa. No ei muuta kuin kengät pois tuolla kohtaa (muoviset maantieklossit olisi olleet entiset). Päkiät oli vähän arat reissun jälkeen, mutta maaliin päästiin.Juu, Sallan päälle kiipeäminen maantieklosseilla olisi ollut aika killeri. Nimim. samaan aikaan ko. henkilön kanssa siellä.
Juu, Sallan päälle kiipeäminen maantieklosseilla olisi ollut aika killeri. Nimim. samaan aikaan ko. henkilön kanssa siellä.
Saksalaisvahvistuksen kanssa kohtaaminen yön pimeydessä lähellä Salla-tunturin huippua: hän oli tulossa jo alaspäin. taluttaen pyörää, myöskin kengät pois jalasta. Muistaaakseni joku oli kävellyt maantieklosseilla tuon, ja klossit oli kestänyt, mutta riskinä siinä oli, että ainakin seuraavaan riittävän isoon kaupunkiin (Kemijärvi ta Rovaniemi) asti olisi joutunut ajamaan toimimattomilla klosseilla.
Kaikki muut normaalit kävelyt pyöräilyn lomassa onnistuu kyllä ihan hyvin maantieklosseillakin. Minulla on kyllä myös XC spd maastokengät hiilikuitupohjilla, mutta ne eivät ole yhtä mukavat kuin maantiekenkäni pidemmillä matkoilla (voi johtua, että ovat "väärää" merkkiä).
Vai liittyiskö siihen että sun "pidemmät matkat" on vähän eri kaliiberia kuin aloittelijan pitkät matkat?
Jonkun mielestä kun lenkin pituus kasvaa lyhyestä "tavalliseen" niin mukaan pakataan hammasharja. Kun puhutaan pitkästä lenkistä niin mukaan pakataan parranajovälineet.
Toiselle nuo lyhyt, normaali, pitkä voi tarkoittaa 10km, 30km, 60km tai vaikka 50km, 150km, 300km. Kaikki on suhteellista.
Eikös tässä aloittajalla ollut kyseessä jopa ~400 km matka. Matkaan itseensä ei tarvitse edes parranajovälinettä, mutta siinä matkassa alkaa kyllä jo vaivat vaivata jos niitä on tullakseen. Kengät, klossit ja niiden asennot ovat monesti esim. polvivaivojen syynä.
Kollinjoki
22.05.2020, 12.02
Sitten kun on tullut uudesta pyörästä kokemusta vaikka alkuun tunnin tai parin lenkeiltä, niin voi tulla mietittäväksi myös satulan uusiminen ennen niitä pisimpiä reissuja. Nimittäin varsinkin maantiepyörällä ja sen kaltaisilla ajellessa genitaalialueen puutuminen ei ole kaikkein harvinaisin vaiva, ja jos lenkki on pisimmillään jopa se 400 km niin mahtaa olla melkoisen epämukavaa ja mahdollisesti haitallistakin jos munat on turtana jo ekan tunnin jälkeen. Satulasta nouseminen välillä tietysti elvyttää tilapäisesti, mutta siltikin. Satulan säädöillä voi alkuun kokeilla korjata tilannetta, mutta jos se ei kunnolla auta niin monenlaista ergonomista miesystävällistä satulaa on tarjolla. Säälimättömän kallis (hinnat satasesta kahteen tai vielä enemmänkin jos mennään johonkin hiilikuituihmeisiin) Selle SMP taitaa olla näissä kärkipäätä.
Puddinki
28.05.2020, 10.03
Voin tänne vähän päivitellä kokemuksia. Innostuin aika paljon ja nyt perjantain jälkeen ajanut muutama sata kilometriä. Eilen kokeilin rullata satasen, kun sain lukkopolkimet asennettua. Ihan hyvin meni, mutta perse oli kyllä aika hellänä pehmustetuista boksereista huolimatta. Ja ilmeisesti vasemman jalan kenkä oli liian tiukalla, kun alkoi kolottamaan puolessa välissä. :D Pyörä itsessään on pelittänyt hyvin.
Sen kyllä oon todennut, että reppu selässä polkeminen on niin aamusta hommaa, että voisin kipasta biltemasta tarakan ja laukut pidemmille matkoille.
Kollinjoki
28.05.2020, 10.36
^ Yksi vaihtoehto voisi olla myös iso satulalaukku (löytyy jopa >10 litran koossa), runkolaukku painaville tavaroille (painopisteen vuoksi) ja ehkä tankolaukku kaveriksi. Miksei tarakka ja tarakkalaukutkin, mutta välttämättä normaalia tarakkaa ei saa fillariisi kiinni. Satulatolppaan kiinnitettävän tarakan maksimikuormitukseen kannattaa kiinnittää huomiota ja niin myös kiinnitykseen, koska tuollaista tarakkaa ei välttämättä ihan helposti saa niin jämäkästi kiinni, ettei pitkällä matkalla liikkuisi sivusuunnassa satulalaukkujen painon antaessa vauhtia swingiin. Kuorman painopiste tolppatarakkaa käyttäessä voi jäädä myös aika ylös.
Puddinki
28.05.2020, 11.07
^ Yksi vaihtoehto voisi olla myös iso satulalaukku (löytyy jopa >10 litran koossa), runkolaukku painaville tavaroille (painopisteen vuoksi) ja ehkä tankolaukku kaveriksi. Miksei tarakka ja tarakkalaukutkin, mutta välttämättä normaalia tarakkaa ei saa fillariisi kiinni. Satulatolppaan kiinnitettävän tarakan maksimikuormitukseen kannattaa kiinnittää huomiota ja niin myös kiinnitykseen, koska tuollaista tarakkaa ei välttämättä ihan helposti saa niin jämäkästi kiinni, ettei pitkällä matkalla liikkuisi sivusuunnassa satulalaukkujen painon antaessa vauhtia swingiin. Kuorman painopiste tolppatarakkaa käyttäessä voi jäädä myös aika ylös.
Kattelin TREK:n sivuilta, että pitäs olla mahdollista kiinnittää ihan normaali tarakka. En toki suoranaisesti tarakkaa itsekkään toivo, muttakun läppäri pitää saada mukaan ja se asettaa tietyt reunaehdot koon suhteen. Erilaisia satulalaukkuja ja muita virityksiä olen pohtinut, mutta tuntuu ettei mikään muu tohon läppärin raijaamiseen sovellu kun reppu tai tarakkalaukku.
Laita suoraan kevyt ja laadukas. Tubuksella on hyviä malleja.
hiilikuitumies
28.05.2020, 15.49
Mukavuus on myös suhteellista, mielestäni esim Shimanon XC9, eli se kaikista jäykin, on hyvä kävellä.
Jäykkä kenkä ei ole ikinä hyvä kävellä. Se on anatominen mahdottomuus.
Puddinki
18.06.2020, 22.32
Voin tänne sen verran päivitellä, että tossa pari viikkoa sitten nykäsin Turku-Lappeenranta n. 420 km aikaan 23h 40min. Muuten kaikki pelitti hyvin, mutta en ollut varautunut siihen, että yöllä on kylmä. Siinä sitten taistelin kylmyyttä vastaan kevyessä sadetakissa keskellä ei mitään yön pimeimmät tunnit. Perillä meinasin jo vannoa, ettei koskaan enää, mutta nyt jalkoja polttelee jo siihen malliin, että ensi viikolla lähtö Ouluun ja siitä mahdollisesti Kemijärvelle. Päivämatkat tällä kertaa ehkä vaan sen parisataa km :D
Kiitokset kaikille aktiivisesta keskustelusta! Nyt alkaa jo oma näkemys muodostua ja tiedän, mitä seuraavaksi parantaa.
^Reipasta, todella reipasta! Hattu päästä ja peukut pystyyn pohjoisen reissua varten.
Kunnioitettava suoritus, ja tsemppiä täältäkin tuleviin reissuihin!

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.