Näytä tavallinen näkymä : Trek x-caliber 9 (2016) voimansiirron päivitys
Mäkisen Karppi
11.05.2020, 15.33
Alkaa olla Trekin 2*10 deore xt tiensä päässä ja ajatuksena olisi laittaa uutta yhdellä eturattaalla eli joko 1*11 tai 1*12. Pyörän nykyiset speksit löytyvät https://archive.trekbikes.com/fi/fi/2016/Trek/x_caliber_9#/fi/fi/2016/Trek/x_caliber_9/details. Meneekö esim shimanon slx tuohon ihan heittämällä ilman polkimien vaihtoa? Eli laittaisi uuden esim 30 hampaisen eteen nakaten kaksi vanhaa pois?
Siis miksi polkimet pitäisi vaihtaa? Minkä tilalle SLX? Jos XT on tiensä päässä niin eikös se pitäisi ensin vaihtaa? 30 hampainen RF:n kampiin, menee kyllä kun rattaan jako on sopiva, ehtä lyhyemmät kammen pultit tarvit, ehkä et...
En luopuis kahdesta rattaasta, vaan valitsisin uudet sopivammin ratain, vaikkapa nämä. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-fc-m4100-2-10-speed-crank-36-26-959674
Nuo 11 tai 12 systeemit edellyttäisivät vaihdekahvojenkin vaihdon, ei hyvä.
Mäkisen Karppi
12.05.2020, 12.32
Kännykällä näppäilin eilen niin tarkennetaan hiukan. Eli nyt on siis 2x10 vaihteisto joka tuntuu hankalalta kun toisessa pyörässä on 1x11 vaihteisto. Tuon kahden eturattaan systeemi on tuntunut hankalalta vaikeammassa maastossa kun on joutunut käyttämään molempia rattaita jotta olisi sopiva vaihde käytössä. Itse asiassa rikki tällä hetkellä on tuo 22 piikkinen eturatas josta on pari piikkiä poikki. Aloin ensin miettiä vain sen korvaamista uuteen mutta sitten tuli mieleen päivittää koko voimansiirto yhden eturattaan systeemiin. Nyt kuitenkin hoksasin että itse asiassa tuo nykyinen Deore XT on pykälää parempaa sarjaa kuin SLX eli ei ole järkeä downgradeta. Eli vaikka sanoin että XT on tullut tiensä päähän niin se oli lähinnä ajatuksissani tullut tiensä päähän koska en kokenut tuota 2x10:ä toimivaksi enää.
En luopuis kahdesta rattaasta, vaan valitsisin uudet sopivammin ratain, vaikkapa nämä. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-fc-m4100-2-10-speed-crank-36-26-959674
Nuo 11 tai 12 systeemit edellyttäisivät vaihdekahvojenkin vaihdon, ei hyvä.
Kiitos, tämä kuulostaa itseasiassa aika hyvältä idealta! Nykyinen 22 piikkinen on pienenpuoleinen, joten tuo 26 piikkinen voisi olla parempi moneen tilanteeseen. Sen verran vielä kysyn että, jos hankin tuon cranksetin niin kannattaako vaihtaa myös takapakka ja ketjut samalla? Takapakka on vielä suht ok, mutta on siihenkin tietysti jo kilometrejä tullut ja myös ketjut ovat alkuperäiset. Keskiölle ei varmaan tarvi mitään tehdä?
Tod.näk. keskiö menee vaihtoon jos alkuperäisessä RF:n kammet, en varma kun noissa spekseissä ei ole laakerin tyyppiä mainittu. Joka tapauksessa tapana vaihtaa pakka ja ketjut, jos ei samalla niin usein menee vaihtoon kun huomaa ettei jokin osa toimi...
Voi olla että tuon ikäinen XT ei ole kovinkaan paljoa kummoinen kuin nykyinen SLX, ei ainakaan tuon ikäisenä...
Tod.näk. keskiö menee vaihtoon jos alkuperäisessä RF:n kammet, en varma kun noissa spekseissä ei ole laakerin tyyppiä mainittu. Joka tapauksessa tapana vaihtaa pakka ja ketjut, jos ei samalla niin usein menee vaihtoon kun huomaa ettei jokin osa toimi...
Voi olla että tuon ikäinen XT ei ole kovinkaan paljoa kummoinen kuin nykyinen SLX, ei ainakaan tuon ikäisenä...
Tod.näk. keskiö menee vaihtoon jos alkuperäisessä RF:n kammet, en varma kun noissa spekseissä ei ole laakerin tyyppiä mainittu. ...
X-type se toki on ja Shimanon Hollowtechit sopii niihin.
...Tuon kahden eturattaan systeemi on tuntunut hankalalta vaikeammassa maastossa kun on joutunut käyttämään molempia rattaita jotta olisi sopiva vaihde käytössä. ...
...Kiitos, tämä kuulostaa itseasiassa aika hyvältä idealta
Koet kaksi eturatasta hankalaksi ja kuitenkin muutit mieltäsi ja ajattelit laittaa toiset kahden eturattaan kammet? Voithan sä laittaa 26T-rattaan niihin alkuperäsiin kampiinkin jos se siitä on kiinni.
Mää laittaisin kokonaisedullisesti paketin moderniin kuntoon tälläisellä päivityspaketilla (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-42-without-disc-brakes-671474). Omaan ajoosi sopiva eturatas vielä ja sepä olis siinä. Pikkusella lisäpanostuksella ÄksTeetä (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-42-without-disc-brakes-495718).
Meneekös noihin kampiin simpan rattaat, jos vain rikkinäisen pienen vaihtais? Kammista ja rattaasta voinee tarkistaa, jos passaa niin tässä pikkuratas. Tai xtr jota olis heti, pitäs noiden toimia jos kampiin saa ruuvattua?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-chainring-xt-fc-m785-26t-ak-143309
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xtr-2x10-speed-chainring-fc-m980-26t-ah-43917
Pakan ja ketjun osalta tilanteen näkee kun tarkkailee eniten käytettyjä rattaita, kun/jos piikin nokat ovat selvästi kapeammat kuin vähiten käytetyissä, (isoja rattaita käytetään vähän ja ne kuluvatkin vähiten) niin vaihto pakalle ja ketjullekin paikallaan.
Mielummin tuo Jack:n suosittama paketti, ei tuollaisten pienien eturattaiden kanssa kannata pelata jos voimat ei riitä, taakse vaan reilummat rattaat niin homma hoituu, 11-42 ja taakse 30/32 maun mukaan.
mackaiweri
12.05.2020, 14.26
Miksi kammet pitäisi vaihtaa? Tämmöinen SLX päivityssetti (https://www.bike24.com/p2178143.html) ja vanhoihin kampiin sopiva narrow wide ratas (https://www.bike24.com/p2317182.html?menu=1000,2,84).
Anaxagore
12.05.2020, 14.58
Mulla oli samanlainen X-caliber aikanaan, vuodelta 2015. Mulla oli 11-42 XT-pakka, XT-11 -vipu, XT-11 -takavaihtaja ja edessä Racefacen 30-piikkinen NW-eturatas. Toimiva setti.
Eipä noissa päivitysseteissä sinänsä eroa paitsi toisessaa uudet kammtkin vielä, taloudellisesti +/- juttu ja ainahan nuo yhdelle tehdyt näyttää hieman virityksiltä. Toisaaltaan ei se tuollaisessa vanhassa pyörässä paljoa vaikuta...
Mäkisen Karppi
13.05.2020, 10.38
Toinen pyöräni on Salsan fatbike jossa 1x11 vaihteisto, edessä 28T ja takapakka 11-48T. Tuo on ollut minun ajamissani maastoissa aika toimiva, pyörätiellä sillä ei kovin kovaa mennä mutta ei ole tarviskaan. Tuo ehdotus Trekkiin eturattaiksi 36/26 kuulosti sinällään toimivan tuntuiselta ajatukselta että maastossa voisi pärjätä pelkän pienemmän rattaan kanssa ja siirtymillä sitten isompaa. Pääasia ettei kivikossa ja kallioilla tarvi pelata kuin takavaihtajan kanssa. Kävin eilen poikkeamassa Trekin kivijalkakaupassa josta pyörän aikanaan ostinkin ja pari asiaa tuli ilmi. Ensinnäkin ei se 22 piikkinen ratas edes ole rikki niin kuin luulin, vaan siinä on tarkoituksella pari lyhyempää piikkiä avittamaan isommalle rattaalle nostoa. En vain koskaan ennen ole tullut katsoneeksi sitä niin tarkasti joten en ole huomannut. Tuosta kuvasta sen näkee itseasiassa https://www.wiggle.com/race-face-ride-chainring-set/. N. klo 3 ja klo 9 kohdilla. Toinen asia oli ettei suositellut 10 lehtistä isompaa takapakkaa koska ei kuulemma renkaan puolesta välttämättä mahdu.
Joten yhteenvetona: En välttämättä tee nyt vielä mitään kun kaikki kuitenkin toimii ja ajot on pääosin nykyään fatbikella ja tämä kakkospyöränä. Jos jotain teen niin ehkä koitan tuota 36/26 ratastusta alkuun. On ainakin kustannustehokas vaihtoehto. Paljon tuli myös uutta tietoa joten kiitos kaikille, kiva huomata että saa asiantuntevia neuvoja nopealla aikataululla.
...Toinen asia oli ettei suositellut 10 lehtistä isompaa takapakkaa koska ei kuulemma renkaan puolesta välttämättä mahdu.
...
Tuo nyt on aivan höpöä.
^Just niin, mä ainakin vaihtaisin liikettä jos tuollaisia neuvoja saisin.
F. Kotlerburg
13.05.2020, 15.27
Tuo nyt on aivan höpöä.
Eipä välttämättä ole, koska 11spd pakan isoin ratas on sisempänä kuin 10spd pakan.
Jotain millin osia vai peräti yli?
F. Kotlerburg
13.05.2020, 15.45
No sitä en tiedä mikä tarkka ero on, mutta sehän kertaantuu siellä renkaan kohdalla ja jos on tiukasti sovitettu ketjulinja niin rajoittaa rengastilaa. Sitä en tiedä, että onko X-Caliberissa näin, mutta ei tuo ihan höpöhöpöä ole. Itsellä mm. on pyörä, johon takahaarukan puolesta sopii eräs rengas, mutta ketju ottaa nykyisellä 11spd voimansiirrolla kiinni. Pitäisi olla 10sdp.
Jotain millin osia vai peräti yli?
2,85 mm? (1,0 + 1,85)
Kotler, kyllä kaiketi rungosss määritelty yleensä suurin rengaskoko, kyllä aina noita ongelmia syntyy kun ne ylitetään, nimim. "mahtuuko ko. rengas pyörimään"...
F. Kotlerburg
14.05.2020, 09.31
Mitä sössötät? En ole nähnyt yhdessäkään rungossa merkintää maksimirengaskoosta.
2,85 mm? (1,0 + 1,85)
En mitenkään voi uskoa, että on noin paljon. Mistä tuo 1,85 tulee... sehän on mtb-vaparin ja 11s-maantievaparin leveyden ero, mutta...
Noh, pitääpä mitata kun muistaa.
Kotler, en puutu näköösi mutta eka esimerkki https://cinelli.it/en/prodotti/vigorelli-disc-en/ "Up to 28x700c".
mackaiweri
14.05.2020, 11.12
Mittasin joskus ja ero taisi olla luokkaa 1,5mm. Tuo 1X11 konversio siis vie ketjun reilun millin lähemmäksi rengasta. Järkikin sen sanoo, että rengas on liian levee, jos ketju ottaa siihen kiinni.. Aivan sama, että jääkö ketjun ja renkaan väliin 1 vai 2mm, koska se on liian vähän. Minimissään pitäisi olla 4-5mm.
En mitenkään voi uskoa, että on noin paljon. Mistä tuo 1,85 tulee... sehän on mtb-vaparin ja 11s-maantievaparin leveyden ero, mutta...
Noh, pitääpä mitata kun muistaa.
Laskelma on teoreettinen ja lähti siitä muistikuvasta että 11 maantie ja maastopakat ovat yhtä leveitä kun mitataan suurimman ja pienimmän rattaan väli. Siksi laitoin perään ? merkin.
Eli kun pienin ratas on samalla kohtaa ja 10 pakka on 1 mm kapeampi kuin 9 pakka joka on 1,85 kapeampi kuin 11 maantiepakka.
Eli 1 + 1,85 = 2,85
Kun tuossa ylempänä on saatu mittaamalla n 1,5 mm niin teoreettisessa laskelmassa saattaa olla ajatusvirhe! Missä?
F. Kotlerburg
14.05.2020, 11.57
Kotler, en puutu näköösi mutta eka esimerkki https://cinelli.it/en/prodotti/vigorelli-disc-en/ "Up to 28x700c".
Onko kuvaa missä se on merkittynä tuohon runkoon?
Mittasin joskus ja ero taisi olla luokkaa 1,5mm. Tuo 1X11 konversio siis vie ketjun reilun millin lähemmäksi rengasta. Järkikin sen sanoo, että rengas on liian levee, jos ketju ottaa siihen kiinni.. Aivan sama, että jääkö ketjun ja renkaan väliin 1 vai 2mm, koska se on liian vähän. Minimissään pitäisi olla 4-5mm.Eikös toi mitta ole suunnilleen kolmasosa siitä mitasta pakan luona? Eli 1,5 milliä siellä on 0,5 milliä renkaan kohdalla? Tossa yksi pyörän kuva havainnollistamaan:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Alma-H50/ekauppa/pORALMAH50/
mackaiweri
14.05.2020, 12.54
Eikös toi mitta ole suunnilleen kolmasosa siitä mitasta pakan luona? Eli 1,5 milliä siellä on 0,5 milliä renkaan kohdalla? Tossa yksi pyörän kuva havainnollistamaan:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Alma-H50/ekauppa/pORALMAH50/
Kyllä juuri näin. Itse olen laittanut shimmit narrow wide -rattaan alle, jotta ketjulinja on saatu oikeaksi. Tällöin ketju sen vähän yli millin lähempänä rengasta. Jäi tuo shimmihomma mainitsematta 1X11 konversioon liittyen.
Kotler, näön lisäksi taitaa saivartelu olla ominaisuuksiasi... Kaiketi ymmärrät ettei sitäkin tarvi epäillä... Ei runkoon ole kirjoitettu tolpan eikä laakerinkaan kokoa ja silti ehkä ymmärrät mitä tarkoitan...
Entäs kun 2x10 -järjestelmässä kampien sisempi ratas on sisempänä kuin 1x11 kammilla? Väittäisin että 2x10 pienimmällä välityksellä ketju kulkee lähempänä rengasta kuin 1x11. Toki riippuu mihin sen eturattaan kiinnittää. Näin oli minunkin edellisessä konversiossa, 1x11 toi vähän lisää tilaa plussarenkaalle. Pyörä plussaksi suunniteltu Genesis Tarn -16.
Laskelma on teoreettinen ja lähti siitä muistikuvasta että 11 maantie ja maastopakat ovat yhtä leveitä kun mitataan suurimman ja pienimmän rattaan väli. Siksi laitoin perään ? merkin.
Eli kun pienin ratas on samalla kohtaa ja 10 pakka on 1 mm kapeampi kuin 9 pakka joka on 1,85 kapeampi kuin 11 maantiepakka.
Eli 1 + 1,85 = 2,85
Kun tuossa ylempänä on saatu mittaamalla n 1,5 mm niin teoreettisessa laskelmassa saattaa olla ajatusvirhe! Missä?
Täysin OT: Jos MTB 10s ja 11s pakoissa rattaiden leveys ja etäisyys on suurin piirtein sama (3.95mm vs. 3.9mm), niin luulisi että yhden rattaan lisäämällä pakan leveys kasvaa tuon mitan verran eli n. 3.9mm? Pienin ratas on kuitenkin varmaan samassa paikassa, eli vapaarattaan rungon reunassa. 11s maantiepakka on kapeampi, eli rattaan ja etäisyyden mitta 3.74mm, ja koko pakan pitäisi olla siis 1.6mm kapeampi kuin 11s maastopakka. Tiedä nyt sitten näistä.
Täysin OT: Jos MTB 10s ja 11s pakoissa rattaiden leveys ja etäisyys on suurin piirtein sama (3.95mm vs. 3.9mm), niin luulisi että yhden rattaan lisäämällä pakan leveys kasvaa tuon mitan verran eli n. 3.9mm? Pienin ratas on kuitenkin varmaan samassa paikassa, eli vapaarattaan rungon reunassa. 11s maantiepakka on kapeampi, eli rattaan ja etäisyyden mitta 3.74mm, ja koko pakan pitäisi olla siis 1.6mm kapeampi kuin 11s maastopakka. Tiedä nyt sitten näistä.
OT edelleen.
Muistin väärin että rattaisen välit olisi 11 vaihteissa samat.
Löysin lähteen missä
R = 3,69
M = 3,9
Eli samaa luokkaa kuin mainitsemasi.
Eli onko 11 pakka sitten reilut 3 mm sisempänä ja onko sillä mitään merkitystä. 🤔
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.